Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Δευτέρα 19 Απριλίου 2010

ΕΥΦΗΜΕΣ ΜΝΕΙΕΣ




Γράφει ο: ΒΑΓΓΕΛΗΣ Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ
e-mail: Kakatsakisv@gmail.com

Η πίστη του Ευθύμη Βαρλάμη (1)

Από τον πάπα της Ρώμης Βενέδικτο ΧVI έγινε τιμητικά δεκτός σε ακρόαση, παραμονές του Πάσχα, ο διεθνούς φήμης Έλληνας σφαιρικός καλλιτέχνης καθηγητής Ευθύμης Βαρλάμης, που ως γνωστό εδώ και 45 χρόνια ζει και δραστηριοποιείται στην Αυστρία. Να του παραδώσει ο ίδιος προσωπικά ένα μεγάλο ζωγραφικό πορτρέτο του, διαστάσεων 2X2 μ. που φιλοτέχνησε γι' αυτόν και να του παραδώσει έναν φάκελο με εικόνες με 50 περίπου έργα του που περιλαμβάνονται στον “Κύκλο του Χριστού” ήθελε κι αυτό έκανε, όπως με πληροφόρησε, αποστέλοντάς μου και σχετικό ενημερωτικό υλικό, η εκ των υπευθύνων του Πειραματικού Εργαστηρίου Βεργίνας, καλή φίλη Μαίρη Ναζλίδη.
Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο η ζωγραφική του Βαρλάμη, που και βέβαια είναι ορθόδοξος χριστιανός με βαθύ αίσθημα πίστης, αναφέρεται σε χριστιανικά θέματα. Ο ίδιος έχει δηλώσει σχετικά:
“Για πολύ καιρό δίσταζα να ζωγραφίσω θέματα που αναφέρονται στην Πίστη, επειδή στην Ορθοδοξία οι εικόνες αποτελούν συστατικό κομμάτι της θείας λειτουργίας. Δεδομένου ότι είχα να φροντίσω ολοένα και πιο πολλά σημεία που βρίσκονται σε φθίνουσα κατάσταση πίστης, πήρα το θάρρος με το έργο μου να κάνω δημόσια γνωστή την πίστη μου”.
Κάπως έτσι προέκυψε ο πρώτος κύκλος έργων του που παρουσιάστηκε το 2005 με τον τίτλο “I believe” (H πίστη μου) στη Βιέννη και στο Δουβλίνο...

Η πίστη του Ευθύμη Βαρλάμη (2)

“Το μεγάλο πορτρέτο του Πάπα της Ρώμης Βενέδικτου XVI (σ.σ.: «Κιβωτό της Ελπίδας», το ονομάζει) το ζωγράφισα σε συνδυασμό με την πολύπλευρη έκθεσή μου «Τhe New Vision» στο πολιτειακό μουσείο του St. Polten (2007), όπου καταπιάστηκα με το ζήτημα της εσωτερικής αντιμετώπισης και της πνευματικής προστασίας απέναντι στην τρομοκρατία και τις καταστροφές”, σημειώνει σχετικά ο Βαρλάμης. Αν, ωστόσο, ξεφυλλίσει κάποιος τον κατάλογο αυτής της Έκθεσης θα συναντήσει μια δεύτερη κιβωτό, την κιβωτό της Αγίας Σοφίας. Πενθεί ως Έλληνας και ως Ορθόδοξος Χριστιανός για την κατάσταση της αποϊεροποίησης του μεγάλου ναού της Χριστιανοσύνης, ο διάσημος Καλλιτέχνης. Γι' αυτό, κατά δήλωσή του, χρησιμοποιεί το σύμβολο Χ που κυριαρχεί στην παραπάνω εικόνα. “Από τη μία σημαίνει την εξαφάνιση της αρχικής λειτουργίας της Αγίας Σοφίας κι απ' την άλλη τον σταυρό του Αγίου Ανδρέα, που είναι ο ιδρυτής της εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης”, λέει ο ίδιος.
Ας επιστρέψουμε, όμως, στον “Κύκλο του Χριστού” και ας δούμε ένα απόσπασμα από την επιστολή του Καλλιτέχνη στον Πάπα Βενέδικτο XVI: “Ζωγράφισα αυτά τα έργα για να διευκολύνουν και να κάνουν δυνατή στους ανθρώπους τη συνάντηση με τον Κύριό μας, να δείξουν πρόσωπο με πρόσωπο τον Θεό που αγαπούμε και επίσης να θυμίσουν τη σημασία της ευρωπαϊκής μας παράδοσης. Η τέχνη είναι σε θέση να εκπληρώσει αυτή τη συγκλονιστική συνάντηση και έτσι να κάνει φανερό το αόρατο μήνυμα της πανταχού παρουσίας του Κυρίου μας. Επιθυμώ να θέσω αυτούς τους πίνακες σε όλον τον κόσμο, ξεκινώντας απ' τη Ρώμη...”.

Ο Ευθ. Βαρλάμης γεννήθηκε στην Βέροια το 1942 και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Εφαρμ. Τεχνών της Βιέννης, όπου και δίδαξε Αρχιτεκτονική από το 1974 ως το 1981. Από το 1992 διευθύνει το Διεθνές Κέντρο Σχεδιασμού I.D.E.A. που ίδρυσε στο Schrems της Αυστρίας. Το 1988 στο τμήμα Αρχιτεκτονικής της Θερινής Ακαδημίας του Σάλτσμπουργκ ανέπτυξε την εργασία του για μια φυσική και ανθρώπινη αρχιτεκτονική που δίνει σημασία στις ανάγκες των παιδιών. Ο Βαρλάμης είναι ο δημιουργός της θεωρίας της “Προαρχιτεκτονικής” και της “Σχολής των Αισθήσεων” που για πρώτη φορά παρουσίασε στο Γερμανικό Μουσείο Αρχιτεκτονικής (D.A.M.) της Φρανκφούρτης στην έκθεσή του “Une cite imaginaire”. Στην έκθεσή του “Το τέλος της Ατλαντίδας - Αρχιτεκτονικές Ουτοπίες” στο Grand Palais στο Παρίσι υποστήριξε την αναγκαιότητα της σύνδεσης της μεταβιομηχανικής κοινωνίας με την οργανική πραγματικότητα της φύσης. Το 1993 στο Convention Center της Νέας Υόρκης έκανε διεθνή επιτυχία την ιδέα της “Θεραπευτικής Αρχιτεκτονικής”. Το πρόγραμμα της “Ακαδημίας Τέχνης για Παιδιά” έφερε σε επαφή με την τέχνη χιλιάδες παιδιά απ’΄όλη την Ελλάδα και παρουσιάστηκε σαν κεντρική εκδήλωση στην EXPOLINEA '93 της Γάνδης. Το 1995 εικονογράφησε, μετά από πρόσκληση του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου, την “Αποκάλυψη του Ιωάννη”. Με τη μελέτη “Ο Ελληνικός Πολιτισμός στις Ευρωπαϊκές Πρωτεύουσες” παρουσιάζει την αναγκαιότητα της χρησιμοποίησης της ελληνικής αρχιτεκτονικής και πολεοδομίας στην πολιτειακή εξέλιξη των ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων. Το μεγάλο project “Αλέξανδρος 2000” που περιλαμβάνει περισσότερα από 1.500 έργα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Σεπτέμβρη του '97 στη Θεσσαλονίκη, Πολιτιστική Πρωτεύουσα και συνεχίζει να περιοδεύει μέχρι σήμερα σε μουσεία και πινακοθήκες σε όλο τον κόσμο. Το 2009 εγκαινιάστηκε στην Κάτω Αυστρία το Kunstmuseum Waldviertel που παρουσιάζει το συνολικό καλλιτεχνικό έργο του Βαρλάμη. Τον Φεβρουάριο του 2010 με την ευκαιρία της έκθεσής του “Ποιητική Αρχιτεκτονική” στη Μόσχα αναγορεύτηκε σε επίτιμο μέλος της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Μόσχας και στις 10 Μαρτίου έγινε δεκτός σε ακρόαση από τον Πάπα της Ρώμης Βενέδικτο και του προσέφερε το 2.00X2.00 μ. διαστάσεων πορτρέτο του που φιλοτέχνησε και παρουσίασε το 2007 στην έκθεση “The New Vision”.

Χανιώτικα Νέα(19.04΄10)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου