Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Παρασκευή 12 Απριλίου 2013

ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ


ΝΑ ΠΙΑΝΕΙ την ψυχή μου απ? το χεράκι συλλαμβάνω πάλι τον εαυτό μου... 'Στράτα στρατούλα', ακούω να της λέει και να την πηγαίνει πάνω από πενήντα χρόνια πίσω, σ? ένα απ? τα παιδικά μου λημέρια, στην εκκλησία του Τιμίου Σταυρού, στο χωριό μου. Απόψε έχουμε τους Τέταρτους Χαιρετισμούς, να γυρίσετε νωρίς για να σας ετοιμάσω. Η παραγγελιά της μάνας μου πριν φύγουμε για την Πλατέα με τον Αντώνη για να παίξουμε με τ? άλλα παιδιά.




ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ
Γράφει ο Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Φίλες και φίλοι, καλημέρα!
ΓΙΑ ΤΕΤΑΡΤΗ Παρασκευή εφέτος θα αφήσει απόψε ο πρωτοστάτης άγγελος τη θέση που κατέχει στην αριστερή πύλη του τέμπλου της εκκλησίας και θα ?ρθει μπροστά στην εικόνα της Παναγίας για να της πει το 'Χαίρε': «Χαίρε, δένδρον αγλαόκαρπον, εξ ου τρέφονται πιστοί. Χαίρε, ξύλον ευσκιόφυλλον, υφ? ου σκέπονται πολλοί»...

ΝΑ ΠΙΑΝΕΙ την ψυχή μου απ? το χεράκι συλλαμβάνω πάλι τον εαυτό μου... 'Στράτα στρατούλα', ακούω να της λέει και να την πηγαίνει πάνω από πενήντα χρόνια πίσω, σ? ένα απ? τα παιδικά μου λημέρια, στην εκκλησία του Τιμίου Σταυρού, στο χωριό μου. Απόψε έχουμε τους Τέταρτους Χαιρετισμούς, να γυρίσετε νωρίς για να σας ετοιμάσω. Η παραγγελιά της μάνας μου πριν φύγουμε για την Πλατέα με τον Αντώνη για να παίξουμε με τ? άλλα παιδιά.

ΜΕΧΡΙ ΕΔΩ! Πρέπει να το... ξαναπαίξω μεγάλος. Είναι και η τρέχουσα πραγματικότητα που περιμένει, αν όχι πλήρη, μια κάποια κάλυψη. Ανοιχτός ο υπολογιστής σε σελίδα ειδήσεων, έτοιμες οι σημειώσεις μου, σε χαρτάκια και παραχαρτάκια, δίπλα μου η εφημερίδα...

ΝΑ ΜΗΝ έχουν καμιά ελπίδα για πολεμικές αποζημιώσεις οι Ελληνες, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας Βόλφγκανγκ Σόιμπλε και κάλεσε τη χώρα μας να μην αποπροσανατολίζεται. Ο,τι έγινε επί Χίτλερ έγινε για να μη ξεγίνει. Ο Β? Παγκόσμιος Πόλεμος συνεχίζεται σε άλλη μορφή. Ο Χίτλερ εξακολουθεί να ζει.

ΣΑΝ τα γαλλιά, θέλουν να λαλούν τους λαούς, προπάντων του Νότου, οι Σόιμπλε και οι Μέρκελ. Επιστροφή στον εργασιακό μεσαίωνα κι ακόμα πιο πέρα. Της παγκοσμιοποιημένης αγοράς το ανάγνωσμα. Λαγός την φτέρην έτριβεν κακό της κεφαλής του... Να μου το θυμηθείτε...

ΜΕΤΑ το Γιούρογκρουπ η απόφαση για την εκταμίευση των δόσεων. Σιγά - σιγά και με το μαλακό. Να ωριμάσει και το πράγμα με τις απολύσεις στο Δημόσιο...

ΜΙΑ ΜΑΝΤΙΝΑΔΑ του Εννιαχωριανού για τον μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου Αμφιλόχιο Ανδρονικάκη, που λέει πολλά: 'Τύχη αγαθή η εκλογή ενός δεσπότη νέου/ στην Κίσαμο π? ακολουθεί τα χνάρια Ειρηναίου'.

ΜΑΝΟΛΗ Μαλαθράκη, φιλόλογο - συγγραφέα, Κίσαμος: Τύχη αγαθή ήμουν παρών στην ξετρουλιαχτή από κόσμο μεγάλη αίθουσα εκδηλώσεων του Τσατσαρωνακείου Ιδρύματος της Μητρόπολης Κισάμου και Σελίνου κατά την παρουσίαση του βιβλίου σου (πραγματική πνευματική πανδαισία) 'Ο Ακάθιστος Υμνος (Χαιρετισμοί) και ο Κανόνας του, στις 28 Μαρτίου. Εντρυφώντας τις τελευταίες μέρες στις 220, ιδιαίτερα επιμελημένες σελίδες του, διαπίστωσα πόσο δίκιο είχε ο τοπικός επίσκοπος που είπε, μεταξύ των άλλων, στον χαιρετισμό του ότι είναι μοναδικό στο είδος του!

Ο ΠΟΙΗΤΗΣ του Κανόνα των Χαιρετισμών Ιωάννης Δαμασκηνός ήταν φανατικός εικονολάτρης και επολέμησε με παρρησία και τόλμη τους αντιπάλους του εικονομάχους. Τον διέβαλαν αυτοί στον χαλίφη ότι τους καλεί με επιστολές να καταλάβουν τη Δαμασκό και ο χαλίφης του απέκοψε το δεξιό χέρι. Με θαύμα της Παναγίας θεραπεύεται με συγκόλληση το χέρι του κι αυτός κατέφυγε στη Μονή του Αγίου Σάββα στα Ιεροσόλυμα, όπου έβαλε πάνω στην εικόνα της Παναγίας, κάτω απ? το δεξί της χέρι, που έχει αγκαλιά τον Χριστό, ένα αργυρό ομοίωμα του αποθεραπευμένου χεριού του σαν τάμα που λέμε σήμερα. Ετσι η Παναγία φαίνεται με τρία χέρια (τριχερούσα). (Πηγή: Εμμανουήλ Δ. Μαλαθράκης, 'Ο Ακάθιστος Υμνος (Χαιρετισμοί) και ο Κανόνας του', Κίσαμος 2013.)

'Χαίρε, δένδρο με τους εύγεστους καρπούς, από το οποίο τρέφονται οι πιστοί./ Χαίρε, κλαδί (δένδρο) με την πλούσια σκιά κάτω από την οποία αναπαύονται πολλοί./ Χαίρε, εσύ που κυοφόρησες τον οδηγό για αυτούς που πλανώνται./ Χαίρε, εσύ που γέννησες το λυτρωτή για τους αιχμαλώτους./ Χαίρε, παράκληση (ικεσία, μεσιτεία) προς το δίκαιο κριτή. Χαίρε συγχώρηση πολλών αμαρτωλών./ Χαίρε, στολή των γυμνών από παρρησία και θάρρος προς το Θεό./ Χαίρε, στοργή που νικάς κάθε πόθο./ Χαίρε νύμφη ανύμφευτε'.
Από τον 13ο Οίκο των Χαιρετισμών (μετάφραση Εμμανουήλ Δ. Μαλαθράκης).

ΧΑΙΡΕΤΩ ΣΑΣ ΚΙ ΑΓΑΠΩ ΣΑΣ!
(petaxta.blogspot.com)

Χανιώτικα νέα (12.04.2013)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου