Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2013

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΓΙΩΝ ΣΑΡΑΝΤΑ
Από το σταφύλι στο κρασί και όχι μόνο
Δείτε περισσότερα... ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ
Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
«Οσα πράγματα πρέπει να ξέρω για το πώς να ζω, τι να κάνω και πώς να είμαι, τα έμαθα στο Νηπιαγωγείο. Η σοφία δε βρισκόταν στην κορυφή του σχολικού βουνού, αλλά εκεί στα βουναλάκια από άμμο, στο νηπιαγωγείο». Τον Robert Fulghum στο βιβλίο του «All Really Need to know Ι learned in Kindergarten» θυμήθηκα, ενώ διάβαζα τα κείμενα κι έβλεπα τις φωτογραφίες και τις ζωγραφιές που φιλοξενούνται στον σημερινό Παιδότοπο. Πόσα πολλά και χρήσιμα πράγματα δεν έμαθαν τα παιδιά του Νηπιαγωγείου των Αγίων Σαράντα για το πώς φτάνουμε απ’ το σταφύλι στο κρασί και όχι μόνο! Θερμά, ολόθερμα τα συγχαρητήριά μου στις δασκάλες τους, στη Χριστίνα Τζομπανάκη, στην Ειρήνη Χιωτάκη, στη Γιούλη Αντωνάτου και στην Ελίνα Ζωιδάκη.
Και να μην το ξεχάσω! Περιμένω κι άλλες δουλειές σας συναδέλφισσες!
Σας χαιρετώ με αγάπη
Β.Θ.Κ.

Δραστηριότητες μέσα στην τάξη
Διαφόρων ειδών σταφύλια, που έφεραν μαζί στο πρωινό τους τα παιδιά, έδωσαν την ευκαιρία να συζητηθεί το θέμα του τρύγου στο νηπιαγωγείο.
Ξεκινώντας από την κατάθεση προσωπικών βιωμάτων και γνώσεων, με την παράλληλη χρήση εποπτικού υλικού, μιλήσαμε για το σταφύλι, τα αμπέλια, τους αμπελώνες.
Τα παιδιά συζήτησαν το θέμα με τους δικούς τους στο σπίτι και τους ζήτησαν να κόψουν σταφύλια το Σαββατοκύριακο για να τα φέρουν στην τάξη. Παρουσίασαν τα διαφορετικά είδη σταφυλιών στους συμμαθητές τους και αφηγήθηκαν τις ξεχωριστές εμπειρίες που βίωσαν με τους γονείς τους.
Δοκιμάσαμε όλοι μαζί σταφύλια και τα συγκρίναμε παρατηρώντας τις διαφορές που έχει κάθε ποικιλία (χρώμα, γεύση, μέγεθος) και στη συνέχεια ζωγραφίσαμε σταφύλια με διάφορους τρόπους.
Τα παιδιά έγιναν μικροί ερευνητές, αφήνοντας για λίγες ημέρες μερικά τσαμπιά στη «γωνιά της παρατήρησης» και στη συνέχεια λύσαμε τις απορίες που δημιουργήθηκαν.
Μιλήσαμε για τη διαδικασία του τρύγου, το μάζεμα, το πατητήρι, το μούστο, τα βαρέλια αλλά και την παραγωγή του κρασιού.
Παίζοντας, τοποθετήσαμε κάρτες με τη σωστή εξελικτική σειρά για να φθάσουμε από το σταφύλι στο κρασί.
Γνωρίσαμε κι άλλα παράγωγα του σταφυλιού, όπως το ξίδι, την τσικουδιά, τη σταφίδα, το γλυκό σταφύλι, το πετιμέζι, τα μουστοκούλουρα, τη μουσταλευριά.
Διασκεδάσαμε με παιχνίδια αισθήσεων, αναγνωρίζοντας από τη μυρωδιά κρασί, ξίδι, τσικουδιά και συνεχίσαμε αντιστοιχίζοντας, το καθένα από αυτά, με την καρτέλα που έγραφε την ανάλογη λέξη.
Μελετώντας τον πίνακα του Θεόφιλου «Βάκχος ο Θεός του Οίνου», έγινε λόγος για τον Θεό Διόνυσο και τη λατρεία του στην αρχαιότητα. Συζητήθηκαν ακόμη τα θετικά και τα αρνητικά του κρασιού, που σχετίζονται με την υπερβολική κατανάλωσή του.
Διαβάσαμε «Το παλιό βαρέλι» της Μαρίας Βελέτα – Βασιλειάδου από το βιβλίο «Ενα σακούλι παραμύθια», ζωγραφίζοντας στη συνέχεια τα σημεία που έκαναν εντύπωση στον καθένα.
Ο μύθος «Η αλεπού και τα σταφύλια» προκάλεσε τα παιδιά να σκεφτούν ζώα που τους αρέσει να τρώνε σταφύλια. Χωρίστηκαν κατόπιν σε δύο ομάδες, αλεπούδες και αρκούδες. Κάνοντας χρήση του ζαριού συναγωνίστηκαν για το ποια ομάδα θα φθάσει πρώτη στο τέρμα της ζωγραφισμένης διαδρομής, όπου υπήρχε  μια λεκάνη γεμάτη σταφύλια.
Η ομάδα των αρκούδων που έφθασε πρώτη, κεράστηκε και πρώτη!!!


Παρασκευή μουσταλευριάς
με το Σύλλογο «Η Χρυσοπηγή»
Έπειτα από μερικές ημέρες μας επισκέφθηκαν μέλη του Συλλόγου Παραδοσιακής και Λαϊκής Τέχνης «Η Χρυσοπηγή», που έφεραν μαζί τους μούστο και όλα τα χρειαζούμενα για να φτιάξουμε μουσταλευριά. Οι κυρίες Στέλλα Γκοζάνη – Χαριτάκη, Μαρία Παπαγεωργίου και Σοφία Ψαράκη μας μίλησαν για τη θρεπτική αξία του μούστου και καθώς εκείνες τοποθετούσαν στην κατσαρόλα ένα – ένα τα υλικά που χρειάζονται για να γίνει η μουσταλευριά, εμείς με τη βοήθεια των παιδιών τα καταγράψαμε σε χαρτί με λόγια και εικόνες.
Η διαδικασία ξεκίνησε και όλοι μας παρακολουθούσαμε τις εργασίες στην κουζίνα ρίχνοντας ματιές στην κατσαρόλα. Το αποτέλεσμα ήταν ιδιαίτερα μυρωδάτο και γευστικό!!! Δοκιμάσαμε αμέσως μόλις κρύωσε λιγάκι η μουσταλευριά, ενώ τα παιδιά πήραν και στο σπίτι τους, σε ατομικά μπολάκια.
Πώς είναι μια κληματαριά;
Θέλοντας να παρατηρήσουμε από κοντά μια κληματαριά επισκεφθήκαμε το σπίτι του γείτονά μας κ. Μανούσου Μπονάκη, για να δούμε εκείνη που υπάρχει στην αυλή του. Μας μίλησε για τον τρόπο που τη φύτεψε, για τη φροντίδα και την περιποίηση που χρειάζεται για να δώσει καρπούς και στη συνέχεια απάντησε στις ερωτήσεις μας. Θαυμάσαμε τα λαχταριστά τσαμπιά που κρέμονταν πάνω από τα κεφάλια μας και γλυκαθήκαμε από το φιλόξενο κέρασμα της γυναίκας του, της κας Άννας. Κι εμείς για να τους ευχαριστήσουμε τους χαρίσαμε τη ζωγραφιά που όλα μαζί τα παιδιά είχαν δημιουργήσει. Με την επιστροφή μας στο νηπιαγωγείο, τα παιδιά ζωγράφισαν τις εντυπώσεις τους.




Τα νήπια που συμμετείχαν στις δραστηριότητες
Αθανασιάδης Δημήτρης
Αϊβαλιώτης Ανδρέας
Αλεξανδράκη Όλγα
Αρβανιτάκης Γιώργος
Αργυρίου Λυδία
Αργυρίου Στέλιος
Γεωργουδάκη Σαβίνα
Γκιουζελάκη Στέλλα
Διούδης Μιχάλης
Καραΐσκος Κωνσταντίνος
Κοκολογιάννη Μιχαέλα
Κόρακας Κωνσταντίνος
Κοσμαδάκης Μανόλης
Κοτσιφάκης Ανδρέας
Κουτρούλης Χάρης
Κυριακαντωνάκη Μαριέττα
Λαμπαρδάκη Τόνια
Λέντερη Κωνσταντίνα
Λίλα Μαρτσέλο
Λούπη Μαρίνα
Λυβιάκη Ελευθερία
Μαραβελάκης Στέλιος
Μαρκάκης Νίκος
Μπουρμπάκη Εμμανουέλα
Ναξάκη Βασιλική
Παληού Λυδία
Πατεράκης Νικόλας
Παυλάκης Αποστόλης
Περράκης Νίκος
Σακουάλος Φώτης
Σαμαρά Έλενα
Σαρικάκης Κωστής
Σημαντηράκη Αθηνά
Στρατήγη Μαρία
Συκαμιάς Νίκος
Χριστοδούλου – Παπαθεοδώρου Χρυσούλα


Read more: http://www.haniotika-nea.gr/apo-stafili-sto-krasi-ke-ochi-mono/#ixzz2kFlwNn7r


Χανιώτικα νέα (09.11.2013)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου