Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2016

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

Θυμάστε τη λάλη σας;

Περί εκδηλώσεων ο λόγος

Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Θυμάστε τη λάλη σας;



Σκίτσο: Ηλίας Σκουλάς

«Πήραν στρατί – στρατί το μονοπάτι/ βασιλοπούλες και καλοκυράδες/ από τις ξένες χώρες βασιλιάδες/ και καβαλάρηδες απάνω στ’ άτι./ Και γύρω στης γιαγιάς μου το κρεβάτι/ ανάμεσα από δυο χλωμές λαμπάδες/ περνούσανε και σαν τραγουδιστάδες/ της τραγουδούσαν -ποιος το ξέρει- κάτι./ Κανείς για της γιαγιάς μου την αγάπη/ δε σκότωσε το Δράκο ή τον Αράπη και να της φέρει το αθάνατο νερό/ Η μάνα μου είχε γονατίσει κάτου/ μ’ απάνω -μια φορά κι έναν καιρό-/ ο Αρχάγγελος κουνούσε τα φτερά του». Το ποίημα “Το στερνό παραμύθι” του Λάμπρου Πορφύρα.
Και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ηλικιωμένων που γιορτάζεται (;) αύριο, 1η Οκτωβρίου, το παραπάνω ποίημα που πολύ με είχε συγκινήσει όταν το “συνάντησα” στα “Νεοελληνικά Αναγνώσματα” της Α’ Γυμνασίου. Εις μνήμην των γιαγιάδων μου και των παππούδων μου… Εις μνήμην των γιαγιάδων μας και των παππούδων μας, όλων των “λάλων” μας, για να το πω στα κρητικά;
Δάνειος ο τίτλος της “Στάσης” που διαβάζετε. Για τον τίτλο ενός κειμένου από το βιβλίο “Ο Χριστός σημάδεψε την Κρήτη” (Χανιά 2013, εκδ. “Προσδοκία”) του μακαριστού Ειρηναίου Γαλανάκη πρόκειται. Λάλη η γιαγιά και λάλος ο παππούς στα μικράτα μου. Από το τουρκικό “lala” που πάει να πει “παιδαγωγός” μας πληροφορεί ο Αντώνης Ξανθινάκης στο “Λεξικό” του. Απ’ τον ίδιο και η άλλη πληροφορία ότι τη λέξη την αναφέρει και ο ιστορικός της Αλωσης Δούκας.
«Εγώ θυμούμαι μια γερόντισσα κουκουλωμένη στο μαύρο της τσεμπέρι, σκυφτή κι ακουμπισμένη στο κατσούνι της, μα όταν γύριζε απάνω κι αναδίπλωνε το κορμί της, φαινότανε η Μάννα που γέννησε τα παλληκάρια και τσ’ άρχοντες της Κρήτης. Ανάστημα και μπόι, λαμπρά μάτια, φωτεινό πρόσωπο, ευγενικά χαρακτηριστικά, νοικοκυρά και χρυσοχέρα». Απ’ το προαναφερθέν κείμενο του Μεγάλου Παππού της Κρήτης το απόσπασμα.
Αλλες εποχές, άλλες οι απαιτήσεις των, άλλοι οι ρόλοι των προσώπων, των παιδιών, των ενηλίκων, των ηλικιωμένων… «Πόσο βιαζόμαστε να μεγαλώσουμε όταν ήμασταν παιδιά…», μου είπε προχθές, πάνω στην κουβέντα για το “Στερνό παραμύθι” μια απ’ τις συμμαθήτριές μου στο πάλαι ποτέ, αλλά και νυν και αεί ένδοξο Γυμνάσιο Βάμου!

Περί εκδηλώσεων ο λόγος



Παρουσίαση της πρωτότυπης μουσικής – ποιητικής εκδήλωσης “Διάλογος” (αυτοσχεδιασμοί του πιανίστα Γιώργου Ψυχογιού πάνω στην ποίηση του Γιώργου Δουατζή και με απαγγελία του ηθοποιού Βαγγέλη Λιοδάκη) στον χώρο του Ωδείου Χανίων. Εκδήλωση με θέμα την προσωπικότητα και το έργο του παγκοσμίου φήμης θεατρικού συγγραφέα Εντουαρντ Αλμπ στο θέατρο “Κυδωνία”. Παρουσίαση του βιβλίου του πρωτοδίκη Γιάννη Ευαγγελάτου “Ενοχος όπως κατηγορείται”, στον αύλειο χώρο του Εθνικού Ιδρύματος “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος” στη Χαλέπα. Και οι τρεις εκδηλώσεις την ίδια μέρα, το βράδυ του περασμένου Σαββάτου 24 Σεπτεμβρίου στην πρωτεύουσα της Περιφερειακής μας Ενότητας. Ειλικρινά θα βρισκόμουν σε… τρίλημμα, αν δεν γινόταν το ίδιο βράδυ στο Μουσείο Τυπογραφίας της εφημερίδας μας η απονομή των βραβείων και των διακρίσεων του 3ου Διεθνούς Διαγωνισμού Αφίσας. Σε ποια να πήγαινα και ποιες ν’ άφηνα; Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες και οι τρεις…
«Ειναι πολύ ευχάριστο που γίνονται ωραίες εκδηλώσεις στα Χανιά μας», μου έγραψε, απαντώντας σε μήνυμά μου ότι αδυνατούσα να παραβρεθώ ο ιδιαίτερα γνωστός και ως συγγραφέας πρωτοδίκης Γιάννης Ευαγγελάτος, που ειρήσθω εν παρόδω φεύγει, απ’ την πόλη μας αφήνοντας μόνο φίλους. «Μου φτάνει το ενδιαφέρον σου» μου έγραψε ο καταξιωμένος και ως δημοσιογράφος και ως ποιητής Γιώργος Δουατζής. «Προσυπογράφω», η απάντησή μου στον πρώτο. «Εύχομαι να το δείξω κάποια στιγμή έμπρακτα», η απάντησή μου στον δεύτερο…

Χανιώτικα Νέα (30.09.2016)




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου