Σάββατο, 22 Οκτωβρίου 2016

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ


Χάρης Κ. Στρατιδάκης

ΕΚΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΙΘΟΥΣΗΣ







Καλοί μου φίλoι, καλό Σαββατοκύριακο!
Τέσσερα δείγματα απ’ τις τέσσερις εκατοντάδες των εφαρμοσμένων δραστηριοτήτων βιωματικής μάθησης που περιγράφει στο τελευταίο του βιβλίο με τίτλο “Εκτός σχολικής αιθούσης”, εξ ονύχων ο λέων! Ο γνωστός για τις πολλές και ποικίλες δραστηριότητές του (μέχρι πρόσφατα σχολικός σύμβουλος στην Γ’ Εκπαιδευτική Περιφέρεια Χανίων) Ρεθεμνιώτης δάσκαλος – συγγραφέας Χάρης Κ. Στρατιδάκης, φιλοξενούνται στον σημερινό «Παιδότοπο» (Ρέθυμνο 2016). «Τυχεροί οι μαθητές που διδάξατε, βγάζοντάς τους στο ανοιχτό βιβλίο του ήλιου, όπως και οι δάσκαλοι που είχατε ως σχολικός σύμβουλος, αλλά και οι αναγνώστες σας», έγραφα πριν από 40 περίπου μέρες στη στήλη “Μια στάση εδώ, μια στάση εκεί” (Χανιώτικα νέα, 9.9.2016) μεταξύ των άλλων, απευθυνόμενος στον συγγραφέα. Το επαναλαμβάνω και απ’ αυτήν τη θέση ευχόμενος στον φίλο Χάρη με τις πολλές χάρες καλή συνέχεια σ’ όλα όσα κάνει υπηρετώντας τη Δασκαλοσύνη.
Τι καλά να ’φτανε το συγκεκριμένο βιβλίο του Χάρη Στρατιδάκη σ’ όλες τις βιβλιοθήκες των σχολείων του Ρεθύμνου και των Χανίων και να το διάβαζαν οι δάσκαλοι!
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης,
δάσκαλος

Σε χώρους Φυσικής Αναφοράς



Οι πιο εύκολες επισκέψεις είναι αυτές που πραγματοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή του σχολείου, με το απλούστερο και φθηνότερο δυνατόν μεταφορικό μέσο, τα πόδια! Με την έννοια αυτοί οι δημοτικοί κήποι και τα πάρκα αποτελούν ιδανικούς προορισμούς, εφόσον μάλιστα η είσοδος σ’ αυτά είναι δωρεάν! […]
Συχνά σε τέτοιες εκδρομές θα βρεθούμε μπροστά σε μη προγραμματισμένα θέματα, όπως εδώ σε μια ξεχασμένη κρήνη, τα οποία δεν πρέπει να περιφρονήσουμε, όταν μάλιστα γνωρίζουμε πόσο ενθουσιάζει τα παιδιά το παιχνίδι της ανακάλυψης.
Πιο μακριά η επίσκεψη στο σπήλιο της Σπηλιάς Κισάμου αποτελεί πάντα αξιομνημόνευτη εμπειρία.
Το ίδιο και η παρακολούθηση του προγράμματος “Τα σπήλαια της Ελλάδας στο φως” στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου στον Κεφαλά Αποκορώνου.
Για σπήλαια στο ύπαιθρο δεν χρειάζεται ασφαλώς να πάμε μακριά, ιδιαίτερα στην Κρήτη με τα ασβεστολιθικά της πετρώματα, όπως στο Μελιδόνι Αποκορώνου με τα Γουργούθια του.
Για υγρό στοιχείο προτείνεται κατ’ αρχήν η λίμνη του Κουρνά, εφόσον βέβαια αισθανόμαστε ότι έχουμε τον πλήρη έλεγχο των μαθητών μας. Το ίδιο ισχύει και για την πιο απόμακρη λίμνη του Ζαρού.


Για εκδηλώσεις προς την πραγματική κοινωνία


Η έξοδος από το σχολείο επιβάλλεται όχι μόνο για την κοινωνικοποίηση της σχολικής κοινότητας, αλλά και αντίστροφα για την παρουσίαση των δραστηριοτήτων και προβληματισμών της προς την πραγματική κοινωνία. Ενας καλός τρόπος γι’ αυτό είναι η κατά καιρούς διοργάνωση εκθέσεων.
Εχει γίνει ήδη αναφορά στα μαθήματα φωτογραφίας που είχαμε τις απογευματινές ώρες με τους ενδιαφερόμενους μαθητές των μεγάλων τάξεων. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι παλιότερα οι μαθητές δεν ήταν όπως σήμερα “πνιγμένοι” σε εξωσχολικές υποχρεώσεις […]
Σε περίπτωση που οι μαθητές μας -στα επαρχιακά ιδιαίτερα σχολεία- έχουν ως έθιμο να βγαίνουν προς τα έξω, εμείς δεν έχουμε παρά να ενισχύσουμε τις εθιμικές τους πρακτικές. Ετσι κατά τις αποκριάτικες μεταμφιέσεις μπορούμε να βγούμε μεταμφιεσμένοι μαζί τους και να επισκεφθούμε τα σπίτια τους ή και τα σπίτια ολόκληρου του οικισμού. Κάτι τέτοιο βέβαια δεν θα είχε νόημα στις πόλεις, όπου η παραδοσιακή Αποκριά έχει χάσει τη σημασία της και έχει πάρει την παγκόσμια του “καρναβαλιού”.
Η έξοδος και οι επισκέψεις μπορούν να γίνουν και με άλλες ευκαιρίες, όπως το έτος 1988 με τον αγερμό του “Λαζάρου” και την περιφορά του στεφανιού του το ομώνυμο Σάββατο (φωτ.).

Σε χώρους παραγωγικούς



Ο κατάλογος των επισκέψεων σε παραγωγικούς χώρους είναι ατελείωτος, οπότε εδώ θα αναφερθούν αναγκαστικά εκείνες για τις οποίες υπάρχει φωτογραφικό υλικό. Η εμπειρία των προβιομηχανικών τεχνολογιών, όπως ενός νερόμυλου, είναι εξαιρετική για τα παιδιά και πολύ χρήσιμη.
Η επίσκεψη επίσης σε έναν παραδοσιακό φούρνο, όπως σε έναν ξυλόφουρνο ή σε έναν άλλο που αντί για τα συνηθισμένα στρογγυλά κουλούρια προσφέρει άλλα με σχήματα ζώων (δεινοσαυράκια, κύκνους κ.ά.) αποτελεί μια αξιόλογη εμπειρία […]
Από τις πιο εντυπωσιακές επισκέψεις είναι εκείνες σε μια βιοτεχνία φυσητού γυαλιού, που συνδυάζεται με προσφορά από τους μαθητές χρησιμοποιημένων γυάλινων συσκευασιών για ανακύκλωση (με τις απαραίτητες ασφαλώς προφυλάξεις…) […]

Σε χώρους αρχαιολογικούς



Οι οργανωμένες επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους αποτελούν σημαντικά εκπαιδευτικά εργαλεία. Και δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι επισκέψεις αυτές παραμένουν μοναδικές στη μνήμη του ατόμου που συμμετείχε.
Για τους εκπαιδευτικούς του Ρεθύμνου η επίσκεψη στην αρχαία Ελεύθερνα, στις γνωστές ως Στέρνες της, στον Πύργο και στους ανασκαφικούς τομείς αποτελούν συνήθεις δραστηριότητες.
Η συμμετοχή σε ανασκαφή κατόπιν συνεννόησης με τους υπεύθυνους καθηγητές αρχαιολόγους στους τομείς του Κατσίβελου και του Πυργιού […]
Στον Νομό Χανίων πρόσφορη είναι η επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο των Απτέρων.
Πρόσφορη είναι επίσης η επίσκεψη στην “Ελληνική Καμάρα” των Βρυσών, την οποία μάλιστα το σχολείο της κωμόπολης, είχε παλιότερα “υιοθετήσει” ως μνημείο.

Χανιώτικα νέα (22.10.2016)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου