Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2017

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

Α2 ΛΥΚΕΙΟΥ ΒΑΜΟΥ
ΣΥΖΗΤΩΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΥΧΡΟΝΗ ΚΟΥΤΣΑΚΗ




Καλοί μας φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Για τη συνάντηση τού και καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Περθ Αυστραλίας καταξιωμένου ανά το πανελλήνιο, αλλά και διεθνώς, Χανιώτη συγγραφέα Πολυχρόνη Κουτσάκη με τα παιδιά της Α2 τάξης του Λυκείου Βάμου στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων “Μήνας Εφηβείας”, ο λόγος στον σημερινό Παιδότοπο. Μικρός, πολύ μικρός ο χώρος για να βρουν θέση όλα όσα έγραψαν όλα τα παιδιά, γι’ αυτήν τη συνάντηση, δύσκολη η διαδικασία της επιλογής.*
“Χαρισματικός άνθρωπος με έξυπνο λόγο και αίσθηση του χιούμορ κατάφερε να κερδίσει το ενδιαφέρον των μαθητών μας”, μας λέει στον επίλογο του κειμένου της για τον συγγραφέα μια απ’ τις καθηγήτριες – συνοδούς των παιδιών. “Αυτό που δεν γνώριζα […] είναι το πόσα πράγματα θα μάθαινα εγώ από τα παιδιά, μέσα από τις συζητήσεις που κάναμε πάνω σε θέματα που τα αφορούν”, το σχόλιο του συγγραφέα στο δικό του κείμενο, στο οποίο κάνει λόγο για τις επισκέψεις του στα σχολεία.
Κατά τον Δάσκαλο (Δάσκαλος ο συγγραφέας στη συγκεκριμένη περίπτωση) οι μαθητές και κατά τους μαθητές ο Δάσκαλος, το δικό μου, με συμπλήρωμα τη λαϊκή παροιμία που λέει ότι “από δυο πέτρες βγαίνει το αλεύρι”. Συγχαρητήρια στον Πολυχρόνη Κουτσάκη, συγχαρητήρια στα παιδιά, συγχαρητήρια στους συνοδούς – καθητητές, συγχαρητήρια στην προϊσταμένη της Δημοτικής Βιβλιοθήκης μας Βιβή Χουδαλάκη….

Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
Δάσκαλος






Πριν  4 χρόνια, με αφορμή την έκδοση του βιβλίου μου «Καιρός για ήρωες», που έχει ως βασικούς πρωταγωνιστές έφηβους που ζουν στα Χανιά, αποφασίσαμε μαζί με τις εκδόσεις Πατάκη να φέρουμε από την Αθήνα στα Χανιά τον μήνα εφηβείας.  Ο μήνας εφηβείας περιλαμβάνει δράσεις που έχουν στόχο την προσωπική και ομαδική έκφραση των εφήβων, αλλά και την ενημέρωση γονέων και εκπαιδευτικών σε θέματα που τους αφορούν. Στα Χανιά, εκτός από τις εκδηλώσεις στον πολύ ζεστό χώρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Χανίων και σε σχολεία της πόλης, οργανώσαμε ακόμα μέρες εφηβικού ραδιοφώνου, όπου πολλοί ραδιοσταθμοί των Χανίων έδωσαν το μικρόφωνο σε εφήβους για να κάνουν πρόγραμμα όπως τους άρεσε, καθώς και διαγωνισμό σεναρίου ανάμεσα στα σχολεία για την διαφήμιση της πόλης. Τα σενάρια που διακρίθηκαν στον διαγωνισμό γυρίστηκαν ως ταινίες μικρού μήκους. Αυτό που δεν γνώριζα, όταν ξεκινούσαμε τις εκδηλώσεις, που σύντομα συνεχίστηκαν και σε άλλα μέρη της Ελλάδας είναι το πόσα πράγματα θα μάθαινα εγώ από τα παιδιά, μέσα από τις συζητήσεις που κάναμε πάνω σε θέματα που τα αφορούν. Ευχαριστώ πολύ τους καθηγητές Αγγελική Σουμαλά, Όλγα Καραδάκη και Χάρη Παπαδάκη, που συνόδευσαν τα παιδιά του Λυκείου Βάμου.

Πολυχρόνης Κουτσάκης

Οι μαθητές του Α2 συναντήθηκαν με τον Πολυχρόνη Κουτσάκη στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων. Στην αρχή όλοι είχαμε την εντύπωση ότι ο συγγραφέας θα μας παρουσίαζε τα βιβλία του ή θα συζητούσαμε για θέματα με τα οποία έρχονταν αντιμέτωποι οι ήρωές του. Ο κ. Κουτσάκης μας ξάφνιασε θετικά. Σκοπός του ήταν να παρακινήσει τους μαθητές να βγουν από τη ‘’ζώνη άνεσής’’ τους και να μιλήσουν , να πάρουν θέση και να επιχειρηματολογήσουν πάνω σε θέματα που προβάλλονταν σε ολιγόλεπτα βίντεο. Ο λόγος των μαθητών γεννούσε τον αντίλογο του συγγραφέα αλλά και το αντίθετο. Ήταν ένα διασκεδαστικό παιχνίδι επιχειρηματολογίας και ανακάλυψης της διαφορετικής άποψης –πάντα εξίσου σεβαστής εφόσον υποστηριζόταν με λογικά, ηθικά και συναισθηματικά επιχειρήματα  Χαρισματικός άνθρωπος με έξυπνο λόγο και αίσθηση του χιούμορ κατάφερε να κερδίσει το ενδιαφέρον των μαθητών μας.

Σουμαλά Αγγελική – Φιλόλογος του ΓΕΛ Βάμου







Η Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων φιλοξενεί για τέταρτη χρονιά τον Μήνα Εφηβείας σε συνεργασία με τις εκδόσεις Πατάκη, προσκαλώντας οργανωμένες τάξεις Γυμνασίων και Λυκείων να συμμετέχουν  σε μια ξεχωριστή δημιουργική δράση, ειδικά σχεδιασμένη για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. Και φέτος οι έφηβοι έχουν τη χαρά να συνεργαστούν με τον συγγραφέα Πολυχρόνη Κουτσάκη. Στις συναντήσεις, οι μαθητές συζητούν για όσα σημαντικά τούς απασχολούν και τους ταλαιπωρούν. Η ανταπόκριση είναι πολύ μεγάλη, τα παιδιά ενθουσιασμένα συμμετέχουν στο πρόγραμμα και ευελπιστούμε να συνεχίσουμε την ουσιαστική αυτή συνεργασία και για τα επόμενα χρόνια.

Βιβή Χουδαλάκη, Προϊσταμένη Δημοτικής Βιβλιοθήκης Χανίων



«Πριν φτάσουμε στη Βιβλιοθήκη νομίζαμε πως θα παρακολουθήσουμε μια ακόμη βαρετή ομιλία, αλλά διαψευστήκαμε. Ο κύριος Πολυχρόνης Κουτσάκης μας έκανε να μιλήσουμε όπως θα μιλούσαμε σε έναν φίλο μας. Ο τρόπος που μας έκανε ερωτήσεις είχε πλάκα αλλά μας έκανε την ίδια στιγμή να προβληματιζόμαστε. Μας ρώτησε, με αφορμή ένα βίντεο για το γκράφιτι, αν θεωρούμε σωστό να γράψει κάποιος «Σούλα σ’ αγαπώ» σ’ έναν τοίχο, επειδή την αγαπάει, και μας φάνηκε αστείο αλλά σύντομα βυθιστήκαμε σε σκέψεις». Λυδία Ξενάκη

«Τα βίντεο μας κέντρισαν το ενδιαφέρον για συζήτηση. Το πρώτο βίντεο μας βοήθησε να συζητήσουμε για την έννοια σωστού και του λάθους, που δεν είναι ίδια για όλους. Ο κ. Πολυχρόνης, όπως θα έλεγαν τα άτομα της ηλικίας μου, ήταν πολύ cool. Α, και κάτι ακόμα… Σούλα σ’ αγαπάμε!». Ντιάνα Ντούνγκα

«Αυτός ο άνθρωπος όταν μιλούσε σε έκανε να μιλήσεις θες δεν θες. Κάναμε ομαδική συζήτηση και ο καθένας είπε την δική του άποψη ώστε να μην βαρεθεί κανείς και να περάσουμε υπέροχα». Νίκος Μανουσογιωργάκης

«Περίμενα μια συνηθισμένη εκδρομή, στην οποία κάποιος θα μας μιλάει για ώρες και εμείς θα προσποιούμασταν ότι ακούμε και προσέχουμε, ενώ από μέσα μας ανυπομονούμε την ώρα και τη στιγμή που θα φεύγαμε. Τελικά μετά από ώρα «τσακωμού» και αγανάκτησης, αφού ο κύριος Κουτσάκης ότι γνώμη κι αν υποστηρίζαμε προσπαθούσε να μας αντιπαραθέσει την αντίθετη γνώμη, κατάφερα να συνειδητοποιήσω κάποια διδάγματα που  με καθοδηγούν στην υπόλοιπη ζωή μου». Φωτεινή Μανατάκη

 «Μου έμεινε ότι όσα κάνουμε κάποτε θα τα βρούμε μπροστά μας». Μικέλ Λέκα









«Μου έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση ότι η κλασική αμηχανία έφυγε με το καλημέρα. Μου κίνησαν το ενδιαφέρον τα αστεία παραδείγματα του κ. Πολυχρόνη και ότι προσπαθούσε να μας κάνει να δούμε την αντίθετη πλευρά και να σκεφτούμε καλύτερα την γνώμη μας. Μας πήγαινε «κόντρα» όπως μας είχε προειδοποιήσει στην αρχή. Θα συνιστούσα στον καθένα αν του δινόταν μια τέτοια ευκαιρία να πήγαινε». Μαρία Μαριδάκη

 «Στην κουβέντα, δινόταν η ευκαιρία σε όποιον μαθητή επιθυμούσε να εκφράσει την γνώμη και τις ιδέες του. Τα βίντεο και οι συζητήσεις με βοήθησαν να διαπιστώσω πως η κάθε πράξη, η κάθε ιδέα δεν έχουν μία μονάχα πλευρά, και πως ότι κάνουμε με πάθος και όρεξη πρέπει να το συνεχίζουμε ακόμα και αν οι ελπίδες είναι ελάχιστες να πετύχουμε, πρέπει να επιμένουμε. Ακούγοντας τις διαφορετικές απόψεις των υπόλοιπων μαθητών διευρύναμε τους ορίζοντές μας». Βίκη Μαλεκάκη

«Μου έμεινε ότι κάποια “παραπτώματα” μπορεί να έχουν δύο όψεις, καθώς και ότι μια καλή πράξη από το παρελθόν μπορεί να σου ανταποδοθεί στο μέλλον». Μανώλης Μοχλάκης

«Καταλάβαμε ποιο είναι το σωστό, το δίκαιο ανάμεσα στους κανόνες και στα συναισθήματά μας». Γιώργος Μαντουδάκης

«Βλέποντας το πρώτο βίντεο, αυτό που μου έμεινε μετά από την συζήτηση είναι ότι κάτι που μπορεί να είναι ηθικά σωστό δεν είναι απαραίτητα και νομικά σωστό». Λεντιάν Μεμισαχάι

«Ο κ. Πολυχρόνης μας ρωτούσε, και σε ότι του απαντούσαμε μας έλεγε πάντα το αντίθετο, κάτι που μου άρεσε πολύ». Ντανέγια Γκανιέλ

«Μπήκαμε στη διαδικασία να σκεφτούμε τι είναι σωστό και τι όχι, τις συνέπειες, τα συναισθήματα, τις αντιφάσεις». Μαρία Μακρογιάννη

«Μου έμεινε ότι όσο αδύναμοι κι αν είμαστε, όσο κι αν μας απορρίπτουν, μόνο με το πάθος και το πείσμα θα κάνουμε τα όνειρά μας πραγματικότητα». Ζωή Μαρικάκη

 «Η συζήτηση μας έδειξε την διαφωνία ανάμεσα στους άγραφους νόμους της ζωής και τους νόμους του δικαίου». Ήλια Νικολουδάκη

«Λέγαμε τις απόψεις μας πάνω σε ένα θέμα και ο κ. Κουτσάκης πάντα τις αντέκρουε, για να μας μιλήσει για το σωστό και το λάθος και πώς σε κάθε άνθρωπο ερμηνεύεται διαφορετικά». Τζοάννα Πίτσι

«Η συζήτηση μου υπενθύμισε ότι αν θέλω να πετύχω κάτι δεν πρέπει να το βάζω κάτω αλλά να συνεχίζω με πάθος, αισιοδοξία και ελπίδα γιατί στο τέλος θα τα καταφέρω». Μαρία Μιχούλη

«Μας έμαθε να μην βλέπουμε τα πράγματα όπως εμείς θέλουμε, να βλέπουμε πάντα και την άλλη πλευρά των πραγμάτων». Ντόνα Μπραχουσάι



«Ήταν λίγο δύσκολο να του μιλάμε στον ενικό γιατί δεν το είχαμε συνηθίσει. Είδαμε μερικά βίντεο και όταν τα σχολιάζαμε ο κύριος Πολυχρόνης μας έλεγε το ακριβώς αντίθετο και έτσι μας μπέρδευε και μας έβαζε σε περισσότερες σκέψεις». Σίσσυ Κουλούρη

«Περίμενα μια βαρετή και συνηθισμένη παρουσίαση. Όμως ο κ. Πολυχρόνης θέλει τα παιδιά να νιώθουν σαν να είναι φίλοι του. Τα παραδείγματα και το γέλιο που προκαλουσε μέσα από αυτά, ο τρόπος του για να διδάξει είναι μοναδικός και πολύ έξυπνος». Αναστασία Μπαϊλάκη

“Αυτό που μου έμεινε ήταν κυρίως οι αντιθέσεις που είχαμε με τον κ. Πολυχρόνη, ο οποίος προσπαθούσε να μας δείξει πώς να βλέπουμε σε κάθε θέμα και την άλλη πλευρά». Ειρήνη Μανωλάκη

«Αυτό που μου έμεινε ήταν ο διάλογός μας με τον Πολυχρόνη. Ήθελε να του μιλάμε στον ενικό, πράγμα που μας έκανε να ανοιχτούμε και να τον νιώσουμε πιο κοντά μας. Το άλλο που μου άρεσε ήταν ότι μας έκανε να προβληματιστούμε και να θυμώσουμε μαζί του για όλες τις αντιρρήσεις που μας έφερνε». Ξένια Κωστάκη

 «Μας έκανε ερωτήσεις οι οποίες μας άλλαζαν την γνώμη που είχαμε δώσει στην προηγούμενη απάντησή μας, μας άλλαξε τον τρόπο σκέψης. Πέρασα πολύ ωραία γιατί ποτέ δεν είχα μπει στον κόπο να σκεφτώ έτσι». NLN





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου