Σάββατο, 5 Αυγούστου 2017

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΜΑΥΡΟΜΑΤΑΚΗ- ΜΗΤΕΡΑ
Ο ΘΕΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΛΩΝΙΣΜΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ






Καλοί μου φίλoι, καλό Σαββατοκύριακο!
Οργώνουμε, σπέρνουμε, θερίζουμε, αλωνίζουμε, λιχνίζουμε, ζυμώνουμε, φουρνίζουμε, ξεφουρνίζουμε, όπως παλιά… Στο πρώτο πληθυντικό πρόσωπο τα ξεχασμένα για μας τους μεγάλους και τ’ άγνωστα για τους νεότερους αυτά ρήματα, “βίωσαν” κι εφέτος, γι’ άλλη μια χρονιά οι μαθητές των Εκπαιδευτηρίων “ΜΑΥΡΟΜΑΤΑΚΗ – ΜΗΤΕΡΑ” της πόλης μας. Ο κύκλος του ψωμιού που άρχισε τον περασμένο Νοέμβριο με το όργωμα και την σπορά στο περί ου ο λόγος σχολείο συνεχίστηκε τον Ιούνιο με τον θερισμό και το αλώνισμα, με το άλεσμα του καρπού και το ζύμωμα του αλευριού, κι έκλεισε με το πλάσιμο του ψωμιού και το ψήσιμό του στον φούρνο… Και τι δεν έχουν να μας πουν τα παιδιά γι’ αυτές τις μοναδικές εμπειρίες που έζησαν, προπάντων στον θερισμό και το αλώνισμα, στον σημερινό Παιδότοπο!
Και, βέβαια, συγχαρητήρια στους δασκάλους τους, ιδιαίτερα στον φίλο ιδρυτή των “Εκπαιδευτηρίων” Αντώνη Μαυροματάκη, που εκτός όλων των άλλων, όπως έμαθα, ήταν αυτός που έκανε το λίχνισμα και στην σύζυγό του κυρία Μαριάννα, που ανέλαβε να κοσκινίσει το αλεύρι κι όλα τα περαιτέρω…
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης,
δάσκαλος


Α’ ΤΑΞΗ
Ιωάννα-Μαρία Μαρκέτου:  Μου άρεσε που ανέβηκα στον βωλόσυρο με το άλογο.
Ρεγγίνα Πηγουνάκη: Θερίσαμε τα στάχυα μέσα στο χωράφι και μετά στο αλώνι έκανα μια βόλτα με το αλογάκι. Ηταν πολύ ωραία!
Ελεονώρα Φελεμέγκα: Μπήκαμε στο χωράφι με τα στάχυα. Μου άρεσε όταν θερίσαμε με το δρεπάνι τα στάχυα.
Liam Bird: Μου άρεσε που με έσερνε το άλογο γύρω-γύρω.
Σοφία Κατσανικάκη: Ήταν πολύ ωραία που φτιάξαμε το δικό μας ψωμί, με το δικό μας αλεύρι.
Αλεξάνδρα Μαρκαντωνάκη: Μου άρεσε όταν πήγαμε στο αλώνι και όταν πήγα βόλτα με το άλογο γύρω – γύρω.











Δ’ ΤΑΞΗ
Ολίβια Μαρώπη: Ο θερισμός μού φάνηκε πολύ ωραίος γιατί μας θύμισε τα παλιά χρόνια, τότε που οι άνθρωποι με δυσκολία έφτιαχναν το ψωμί τους. Ευχαριστώ που κάναμε όλη αυτή τη δαδικασία.
Ειρήνη Κανατάκη: Στον θερισμό κάναμε πολλά πράγματα: θερίσαμε, αλωνίσαμε, λιχνίσαμε, ζυμώσαμε και ψήσαμε ψωμί. Πιο πολύ μου άρεσε η διαδικασία που κάναμε για να φτιάξουμε ψωμί.
Ζωή Noecker: Ο  θερισμός μου θύμισε τι γινόταν στα παλιά χρόνια, τότε που οι άνθρωποι κουράζονταν και ίδρωναν για να μαζέψουν το στάρι και να το κάνουν ψωμί.
Νιόβη Ευθυμιάδη-Φοίτου: Η διαδικασία του θερισμού ήταν υπέροχη. Ένιωθα πως ήμουν στην παλιά εποχή. Επίσης, μετά είδαμε τη διαδικασία της παρασκευής του ψωμιού μαζί με την κα Μαριάννα. Ήταν φοβερή εμπειρία!
Κατερίνα Βυζηράκη: Ήταν ωραία εμπειρία ο θερισμός. Όλοι μαζί πήραμε τα δρεπάνια και ο κ. Αντώνης μάς έδειξε πώς να κόψουμε τα στάχυα.
Kaylee Bird: I remember cutting some wheat and seeing it thrashed and made into bread.
Gina Walt: I liked that I got to see a pony. It was a lot of fun and we got to play. We got to see the pony crush up hay.








Ε’ ΤΑΞΗ
Νεκταρία Παντελάκη: Διασκεδάσαμε και μάθαμε πολλά , χαίρομαι που είδα από κοντά τη διαδικασία του θερισμού και συμμετείχα σ’ αυτό. Πιο πολύ μου άρεσε όταν πετούσαμε ψηλά τα άχυρα και τα έπαιρνε ο αέρας και το στάρι έμενε στο αλώνι.
Ελευθερία Μπολάκη: Μου άρεσε που είδα από κοντά τον θερισμό και έκανα πολλά πράγματα κατά τη διαδικασία του θερισμού με το δρεπάνι, το θρινάκι και το βωλόσυρο που έσερνε το πόνυ.
Αιμίλιος Παντελίδης: Μ’ άρεσε το πόνυ μας, η Beauty, που τη φέραμε στο σχολείο για να μας βοηθήσει στο αλώνισμα. Πολύ ωραίο ήταν και το φαγητό που μας κέρασε η κα Μαριάννα.
Νίκος Μυλωνάς: Δίπλα στο χωράφι που ήταν τα στάχυα έφτιαξαν έναν ανεμόμυλο για να κάνει το στάρι αλεύρι. Αυτός ο «αλευρόμυλος» μ’ άρεσε πολύ.
Γώργος Λαμπρινός: Μου άρεσε το κόψιμο των άχυρων στο αλώνι με τον βωλόσυρο που έσερνε το πόνυ.
Darick Fisher: I liked very much the traditional food.







Στ’ ΤΑΞΗ
Ελεάννα Μυλωνάκη: Αυτό το πρόγραμα με τον κύκλο του ψωμιού μου άρεσε πολύ. Εμαθα πως φτιάχνουμε το ψωμί και όλη τη διαδικασία πριν το φάμε. Μου άρεσε ο θερισμός, το αλώνισμα και είδαμε πώς έψηναν παλιά το ψωμί στον ξυλόφουρνο.
Μαρία Στουρνάρα: Εμαθα πολλά για τον θερισμό, πώς να θερίσουμε, να αλωνίσουμε, να λιχνίσουμε, να αλέσουμε, να ζυμώσουμε και να ψήσουμε. Ο κύκλος του ψωμιού θέλει κόπο και δύναμη.
Χριστίνα Μπολιώτη: Εμαθα πολλά πράγματα για τον θερισμό και μου άρεσε πολύ το ψωμί που φτιάξαμε. Ήταν πολύ νόστιμο γιατί το φτιάξαμε μόνοι μας.
Βάλια Καντηλιεράκη: Μου άρεσε πολύ ο θερισμός και το αλώνισμα και το ψωμί που φτιάξαμε μόνοι μας.
Γιάννης Βιτωράκης: Μου άρεσε πολύ όταν πετούσαμε τα άχυρα στον αέρα για να ξεχωρίσει ο σπόρος που έπεφτε στο αλώνι.
Ένα πρωινό του Ιούνη όλα τα παιδιά θέρισαν με τα δρεπάνια το δικό τους δεμάτι, το μετέφεραν στο αλώνι. Εκεί το μικρό πόνυ τραβούσε τον βολόσυρο και τεμάχιζε τα στάχυα.





Ο κ. Αντώνης που βρήκε όλα τα παραδοσιακά εργαλεία, δρεπάνια, βολόσυρο και το θρινάκι για το λίχνισμα, έκανε το λίχνισμα. Το αεράκι βοήθησε και απομάκρινε τα άχυρα από τον σπόρο που έπεφτε κάτω στο αλώνι. Οι μικρές χουφτίτσες των παιδιών γέμισαν από τον χρυσό καρπό του σταριού και τα μάτια τους από ικανοποίηση και χαρά. Τον καρπό αυτό τον αλέσαμε στον ανεμόμυλο και βγάλαμε το λευκό αλεύρι.
Η κα Μαριάννα κοσκίνισε το αλεύρι με την κνισάρα, ζύμωσε το ψωμί στην ξύλινη σκάφη με την μαγιά σε στρογγυλά καρβέλια που τα έβαλε μέσα στην πινακοτή. Στο μεταξύ ο φούρνος καθαρίστηκε από τα κάρβουνα με τον σιντρίφτη και το πάνιστρο και με το φουρνόξυλο μπήκαν τα έτοιμα ψωμιά στο φούρνο.
Οι κόποι όλων μας ανταμοίφθηκαν από την νοστιμιά του ζεστού, φρέσκου ψωμιού, τα παξιμάδια με τον ντάκο, τις ελιές που όλοι γευτήκαμε.
Μαριάννα Μαυροματάκη




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου