Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2017

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

"ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ"



«Δεν σ’ έχω δει ποτέ, όμως η μελωδία σου/ τραντάζει την καρδιά μου./ Ρωτάω τον ουρανό:/ Γιατί;/ Μ’ απαντάει γιατί είσαι ο γιος του./ Η μελωδία σου πηγάζει από τον ουρανό./ Δεν σ’ έχω δει ποτέ, όμως η δύναμή σου μεταδίδεται στο αίμα μου./ Ρωτάω τη γη:/ Γιατί;/ Μ’ απαντάει γιατί είσαι ο γιος της,/ Η δύναμή σου πηγάζει από τη γη./ Δεν σ’ έχω δει ποτέ/ όμως η ψυχή σου/ χτυπάει την ψυχή μου./ Ρωτάω τον λαό:/ Γιατί;/ Μ’ απαντάει γιατί είσαι γιός του./ Η ψυχή σου πηγάζει από τον λαό./ […]Ω! Μίκη!/ Ηθελα να σε δω από κοντά!/ Ηθελα να σου πω από κοντά/ μόνο μια λέξη, Γειά σου Μίκη». Από το ποίημα της Κινέζας ποιήτριας, δημιουργού του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού στη Σαγκάη, Σιου Κάι.

«Τέτοιος στάθηκε ο Θεοδωράκης: Ελεύθερος και υπεύθυνος. Γι’ αυτό και άρθρωσε δική του μουσική, δική του σκέψη, δικό του λόγο, δικό του αγώνα. Ελεύθερος ο στοχασμός του, ξεθάβει ολοένα την αλήθεια και τις αξίες της, ελεύθερο το αίσθημά του, αποκαλύπτει την ομορφιά και της δίνει καινούργια στιλπνότητα. Ελεύθερη/ προμηθεϊκή η συνείδησή του απέναντι στον φίλο, απέναντι στον αντίπαλο, απέναντι στον εχθρό, απέναντι στο συμφέρον, στο κόμμα απέναντι, απέναντι στον Θεό, απέναντι σε όλους εκείνους που εκμαυλίζουν με άφατη τέχνη την ψήφο μας, (Φ. Πολίτης)». Χρίστος Λ. Τσολάκης, ομότιμος καθηγητής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

«Η κάθε λέξη (σ.σ. για τον Θεοδωράκη) είναι σπόρος που θα φυτρώσει και θα καρπίσει στα πέρατα της Γης τα δέντρα με τους γλυκείς καρπούς της Ελλάδας την Ελευθερία, την Δικαιοσύνη, την Ελληνική Παιδεία και Αρετή… Οι ιδέες και σκέψεις θα είναι ουράνιες μελωδίες στους αγώνες για ανεξαρτησία και ευθύνη για εγκώμιο Δημοκρατίας. Ξεκινήσαμε την σπορά ιδεών της “Θρησκείας της Ελλάδος” στην Γη της Κίνας, της Ρωσίας και συνεχίζουμε εκεί που τα χωράφια του κόσμου δεν είναι σπαρμένα με σπόρους που σπάνε δεσμά δουλείας, βίας και αμάθειας. Ακολουθούν εκδόσεις μας στα αγγλικά, τουρκικά, γαλλικά… και με “ταχυδρόμο” ιδεών και αφορμή τον Μίκη Θεοδωράκη, μετράμε «βράχο-βράχο τον καημό μας» μέχρι να δουν όλοι την “μάνα τους Ελλάδα!”» Ευάγγελος Γ. Σπύρου, συγγραφέας-εκδότης.

Τρεις απ’ τις… χίλιες δεκατρείς “στάσεις” που έκανα ενώ διάβαζα με το μολυβάκι πάντα στο χέρι, πρόθυμο για σημειώσεις τις 262 σελίδες του βιβλίου-λευκώματος “Μίκης Θεοδωράκης: Θρησκεία μου είναι η Ελλάδα” του Γιώργου Λογοθέτη, που κυκλοφόρησε το 2016 από τις εκδόσεις “ΣΠΥΡΟΥ” και “ΜΙΛΗΤΟΣ”, παραπάνω. Εξ’ ονύχων ο λέων! Ουρανομήκης! Ο χαρακτηρισμός αυτός του Μεγάλου Παππού της Κρήτης, του Μακαριστού Μητροπολίτη Ειρηναίου Γαλανάκη, για τον Μίκη, διαρκώς στον νου μου. Κοντά σ’ αυτόν και ο χαρακτηρισμός “Ελληνομήκης”! Ουρανομήκης γιατί είναι ελληνομήκης ο Μίκης Θεοδωράκης, αυτό είναι το γενικό συμπέρασμα ύστερα από τη γνωριμία του μέσα από τις σελίδες του συγκεκριμένου βιβλίου του καλύτερου κατά πολλούς, απ’ όλα όσα γράφτηκαν γι’ αυτόν. Ειδικός των ειδικών ο Γιώργος Λογοθέτης.

Προβληματίστηκα πολύ για το περιεχόμενο της στήλης σήμερα, γιατί να το κρύψω. Ηταν τόσα πολλά αυτά που “αποθησαύρισα” στις σημειώσεις μου για το περί ου ο λόγος “εκδοτικό θαύμα” που κυκλοφορεί ήδη στα ρωσικά και στα κινεζικά, ενώ αναμένεται να κυκλοφορήσει και στα αγγλικά και στα τουρκικά και στα γαλλικά, και ζητούσαν επίμονα…. στασίδι. Μέσα σ’ αυτά και τα “στοιχεία” απ’ την παρουσίαση της ελληνικής και της ρωσικής έκδοσης στο Μουσείο “Μπενάκη” και διάφορα άλλα σχετικά. Οπως για παράδειγμα, ένα τηλεφώνημα που μου έκανε τις προάλλες ο και Χανιώτης γαμπρός, φίλος μου Βαγγέλης Σταύρου, ο κατευθυντήριος νους της “παγκόσμιας” αυτής έκδοσης για τον οικουμενικό Ελληνα Μίκη Θεοδωράκη. Μένω μόνο σ’ ένα τεράστιο ευχαριστώ για το δώρο σου, για να συνοδεύσω τα εκ βαθέων, συγχαρητήριά μου, σύνομε!

Χανιώτικα νέα (31.10.2017)
  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου