Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Σάββατο 4 Νοεμβρίου 2017

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ


11ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ



Καλοί μου φίλoι, καλό Σαββατοκύριακο!
Αλλη μια ευρωπαϊκή συνεργασία, αυτής της ηλεκτρονικής αδελφοποίησης etwinning για το 11ο Νηπιαγωγείο Χανίων που συνεργάστηκε με το γνωστό του από παλιότερη συνεργασία του Comenius, Instituto Compresivo Anzio III της Ιταλίας προκειμένου να υλοποιηθεί ένα σχέδιο, όπου τα νηπιάκια εξερεύνησαν τα ιστορικά μονοπάτια του τόπου μας.
Συνοδοιπόροι του πραγματικά πρωτοποριακού αυτού νηπιαγωγείου, οι δασκάλες και οι μαθητές του οποίου έλαβαν την τιμητική διάκριση δύο (2) Ετικετών Ποιότητας etwining της εθνικής και της ευρωπαϊκής, το 4ο Δημ. Σχολείο Πετρούπολης και το Scoula dell’ infanzia e primaria Marko Polo της Κωνσταντινούπολης στην Τουρκία… Αυτά εν είδει προλόγου για να δοθεί ο λόγος στις γνωστές μας καλές δασκάλες των παιδιών τη Μαρία Σκορδύλη, την Ελένη Βλησίδη και τη Μαρία Φωτάκη.
Από καρδιάς τα συγχαρητήρια μου για όλα όσα κάνετε, έτσι όπως χάριν των παιδιών, τα κάνετε, καλές μου συναδέλφισσες και, βέβαια, ξεχωριστά για την σπουδαία τιμητική διάκριση. Πάντα άξιες!



Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

δάσκαλος















Μέσα από ένα ιστορικό ταξίδι, το έργο Following the historical paths of my homeland / Ακολουθώντας τα ιστορικά μονοπάτια της χώρας μου είχε ως στόχο οι μαθητές της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Τουρκίας, να γνωρίσουν την ιστορία, τον πολιτισμό και την παράδοση της χώρας μας και των συνεργατών μας. Δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά συγκέντρωσαν πληροφορίες για ενδιαφέροντα ιστορικά γεγονότα (Τουρκοκρατία, Ενετοκρατία), περιέγραψαν και εξήγησαν τη χρήση σημαντικών κτηρίων γύρω από την περιοχή τους (για το 11ο αυτά ήταν: Μουσείο Βενιζέλου, Παλάτι του Πρίγκιπα Γεωργίου, Αγία Μαγδαληνή, Γαλλική Σχολή, πλατεία Ελ. Βενιζέλου – Δικαστήρια, Αγορά, Πινακοθήκη, Χρυσόστομος, Στιβανάδικα, Τριμάρτυρη, Τουρκικό Χαμάμ, Αρχαιολογικό Μουσείο, Δημαρχείο, Συντριβάνι, Γυαλί Τζαμισί, Φρούριο Φιρκάς, Φάρος), ακολουθώντας τα ιστορικά μονοπάτια της πατρίδας τους. Χρησιμοποίησαν ψηφιακά εργαλεία, βιντεοσκόπησαν, κατέγραψαν και παρουσίασαν αυτά τα μονοπάτια, προσπαθώντας να βρουν τα κοινά σημεία σε όλους τους συνεργάτες. Με τηλεδιασκέψεις, ανά τακτά χρονικά διαστήματα οι μικροί μας μαθητές αξιολογούσαν διαμορφωτικά όσα είχαν επιτύχει και προγραμμάτιζαν από κοινού τα επόμενα βήματα. Εντοπίζοντας τα κοινά σημεία, δημιούργησαν αφίσα, παρουσιάζοντας και αξιολογώντας τις γνώσεις τους μέσα από το σχέδιο.
Για την υλοποίησή του επιδιώχθηκε η αλλαγή αρχών και στάσεων των μαθητών για τον Πολιτισμό του παρελθόντος αλλά και του παρόντος μέσω της κατανόησης άλλων πολιτισμών που συνυπήρξαν με τον δικό μας τις ίδιες χρονικές περιόδους. Εφαρμόστηκαν νέες διδακτικές μέθοδοι όπως η βιωματική διδασκαλία, η διαθεματική προσέγγιση, η συνεργατική και ανακαλυπτική αλλά και διαφοροποιημένη μάθηση, η μέθοδος project (σχεδίου εργασίας) που ενίσχυσαν το ρόλο του μαθητή σε πρωταγωνιστή της διαδικασίας με την ενεργητική συμμετοχή του, με έρευνα (για την ιστορία του τόπου μας), εργασία πεδίου (ανακαλύπτοντας τα αρχαία μνημεία σε εκπαιδευτικές επισκέψεις), παρατήρηση (παρατηρούσαν και φωτογράφιζαν ό,τι εντόπιζαν) και δημιουργικές συνδέσεις (σύνδεση όσων συνέλεξαν σε ταινία, αφίσα). Χρησιμοποιήθηκαν εναλλακτικά περιβάλλοντα μάθησης όπως διαπιστώνεται από τους συνδέσμους που έχουμε αναρτήσει στην πλατφόρμα του eTwinning, το twinspace δίνοντας τη δυνατότητα να έχουν ενεργό ρόλο την ίδια στιγμή με άλλα παιδιά των εταιρικών σχολείων, εργαζόμενα από κοινού (awapp.com).
Mε υπευθυνότητα και δημιουργικότητα οι μαθητές μας δημιούργησαν την ταινία τους με επιλογή από τα ίδια των φωτογραφιών και της μουσικής. Τα ιστορικά στοιχεία ήταν αποτέλεσμα ερευνητικής διαδικασίας με τη συμμετοχή των γονέων και των εκπαιδευτικών σε ρόλο γραμματέων λόγω του μικρού της ηλικίας που δεν έχουν κατακτήσει πλήρως τη Γλώσσα. Οι μαθητές μας είχαν τον απόλυτα ενεργό ρόλο στο σχεδιασμό του έργου και για τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν μέσω των ανοικτών ερωτήσεων που τους απευθύναμε σε κρίσιμες φάσεις υλοποίησης του.
Ως ιδέα το έργο βασίζεται στο Δ.Ε.Π.Π.Σ. και ειδικότερα στο πρόγραμμα Παιδί και Περιβάλλον – Ανθρωπογενές περιβάλλον και αλληλεπίδραση και στο συμπληρωματικό Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου (2014), στη μαθησιακή περιοχή Κοινωνικές επιστήμες στην ενότητα Ιστορία και Πολιτισμός και τα περιεχόμενα Ιστορική ερμηνεία και έρευνα, Ιστορική γνώση και κατανόηση και Πολιτισμός: Συνήθειες και παραδόσεις.
Σύμφωνα με την τελική αξιολόγηση τα οφέλη που αποκόμισαν τα νήπιά μας ήταν παιδαγωγικά, πολιτιστικά, πολιτισμικά και εκπαιδευτικά. Hρθαν σε επαφή με παιδιά άλλων εθνικοτήτων καλλιεργώντας την κοινή ευρωπαϊκή συνείδηση. Με τη στενή συνεργασία βελτίωσαν διαπροσωπικές σχέσεις ενώ καλλιέργησαν θετική, εποικοδομητική ατμόσφαιρα συλλογικής εργασίας. Προωθήθηκε η επικοινωνία, η κριτική σκέψη, οι κοινωνικές ικανότητες και οι ικανότητες που σχετίζονται με την ιδιότητα του πολίτη Σε κάθε τηλεδιάσκεψη πραγματοποιείτο διαμορφωτική αξιολόγηση ενώ η τελική τηλεδιάσκεψη αποτέλεσε ευκαιρία για την τελική αξιολόγηση του σχεδίου από τους μαθητές.

Μαρία Σκορδύλη
Ελένη Βλησίδη
Μαρία Φωτάκη

  


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου