Δευτέρα 1 Ιουνίου 2009

ΕΥΦΗΜΕΣ ΜΝΕΙΕΣ

Μάστορας της ζωγραφικής



“Ολα τα έργα διαλεχτά, στην έκθεση που έχει/ μάστορας της ζωγραφικής την τέχνη την κατέχει". Μια από τις προσεγγίσεις στα έργα των δυο τελευταίων χρόνων που παρουσίασε ο Γιώργος Τζεγιανάκης στο Γιαλί Τζαμισί από τις 23 μέχρι χθες 31 Μαΐου. Καταγεγραμμένη στο βιβλίο εντυπώσεων της έκθεσης από τον μαντιναδολόγο Λευτέρη Κουτουλάκη, η μαντινάδα. Μάστορας της ζωγραφικής ο Γιώργος Τζεγιανάκης, λοιπόν. Γνωστό αυτό όχι μόνο στους παροικούντες αλλά και στους παρεπιδημούντες στην και περί την πολιτισμική μας Ιερουσαλήμ. Δοσμένος ολοκληρωτικά στο έργο του και ταγμένος αποκλειστικά στην τέχνη του. Με πολλές, πάμπολλες, γύρω στις 30 ατομικές εκθέσεις, στη Γαλλια, όπου έμεινε 13 χρόνια, και στα Χανιά, όπου επέστρεψε. Και με συμμετοχή σε άλλες τόσες ομαδικές. Κάνω στη ζωή μου αυτό που αγαπώ, μου λέει απλά, μεταξύ των άλλων, σε μια μεγάλη κουβέντα που κάνουμε στο τέλος της περιδιάβασής μου στους 67 πίνακες της περί ης ο λόγος Εκθεσης. Λάμπουν σαν ξάστερος ουρανός τα μάτια του, μιλώντας μου. Ο καθρέφτης που αντανακλά τη μέσα του τρυφερή σεμνότητα. Η κεραία που συλλαμβάνει τα μηνύματα της περιρρέουσας ατμόσφαιρας και τα στέλνει στο υπάρχον εντός του ευαίσθητο εργαστήριο του φωτός...

Προκλήσεις και προσκλήσεις για διάλογο

Προκλήσεις και προσκλήσεις για διάλογο. Προκλητικές προσκλήσεις και προσκλητικές προκλήσεις για ένα διάλογο με τα πρόσωπα των πραγμάτων και τα πράγματα των προσώπων έτσι όπως ο Γιώργος Τζεγιαννάκης τα "ιστόρησε" ζωγραφίζοντάς τα στους 67 πίνακές του. Διάλογος για έναν λύχνο ζωγραφισμένο πάνω σε ξύλο κυπαρισσιού, για παράδειγμα. Για ένα λουκέτο, για ένα κερκέλι, για μια λάμπα, για μια στάμνα, για ένα μάνταλο, για ένα ρόπτρο. Για τα πορτοκάλια που κυριαρχούν σαν οι μόνες θεότητες του δικού τους αυθύπαρκτου σύμπαντος και σου 'ρχεται να τα μυρίσεις, να τα αγγίξεις, να πάρεις ένα μαχαίρι και να τα καθαρίσεις, όπως η Μanon σ' ένα άλλο πίνακα. Για τα άλλα λογίσιμα φρούτα, για τα κλαδιά της αμυγδαλιάς και τ' άλλα άνθη. Για τους ήλιους που αισθάνονται παντοκράτορες και για τις θάλασσες που φωνάζουν το απέραντο γαλάζιο τους. Για έναν κόκορα μόνο του κι έναν άλλο κόκορα που μοιράζεται το απαστράπτον φως του μεσημεριού με μια κότα. Για τις ρίζες της μνήμης και τις μνήμες τις ρίζας, έτσι όπως αναριχώνται κι αγκαλιάζουν την κοιμωμένη, την κοπελιά της απομάκρυνσης, τη γυναίκα της μοναξιάς, το κορίτσι με το κόκκινο φόρεμα, την Elise, τη Μιλένα, δυο φίλες μια μάνα με την κόρη της. Για έναν διάλογο ευαισθησίας, έναν διάλογο ουσίας μέσα σε μια ατμόσφαιρα αισιοδοξίας, σ' ένα ταξίδι ομορφιάς. Με τη γυναίκα που κοντοστέκεται, που περιμένει στη γωνιά, που διαλέγει μπλούζα που στέκεται μπροστά στη βιτρίνα, που δοκιμάζει τα ρούχα που θα αγοράσει. Με τη γυναίκα όνειρο, με τη γυναίκα αίνιγμα, με τη γυναίκα έρωτας, με τη γυναίκα χαμόγελο, με τη γυναίκα με το πορτοκαλί αδιάβροχο, με τη γυναίκα με το μαύρο φόρεμα.

Μια άξια για υιοθέτηση πρόταση

Με κύριο στόχο την παρουσίαση των κατάλληλων επιχειρημάτων και παραλληλισμών για την καθιέρωση του προφήτη Ιωνά (η μνήμη του τιμάται στις 21 Σεπτεμβρίου) ως προστάτη αγίου της νέας ιατρικής ειδικότητας, της Καταδυτικής και Υπερβαρικής Ιατρικής, καθώς και όλων όσοι ασχολούνται με καταδυτικές δραστηριότητες, συνέγραψε μια εμπεριστατωμένη μελέτη με τίτλο "Ο Προφήτης Ιωνάς, ως προστάτης των δυτών της καταδυτικής και υπερβαρικής ιατρικής", μια μελέτη που εκδόθηκε σ' ένα ιδιαίτερα καλαίσθητο κι επιμελημένο βιβλίο 72 σελίδων, ο εκ Ποταμίδας Κισάμου ορμώμενος γιατρός θεολόγος δρ Ηλίας Ε. Μαζοκοπάκης. Κατά δήλωσή του στον πρόλογο "Υπερβαρική Οξυγονοθεραπεία", "Αγιοι και επαγγελματικές τάξεις", "Ο βίος του προφήτου Ιωνά", "Παραλληλισμοί" και "Συμπεράσματα" οι τίτλοι των κεφαλαίων που αποτελούν το κύριο σώμα του βιβλίου, που περιλαμβάνει ακόμα, εκτός των άλλων, και την υμνογραφία του προφήτη Ιωνά και μια σειρά από φωτογραφίες, χάρτες και τη σχετική θεματολογία από τη χριστιανική τέχνη. Αξιος ο μισθός του και άξια υπεράξια υιοθέτηση της πρότασής του.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ
e-mail: Kakatsakis@sch.gr

Χανιώτικα Νέα(1.6.09)
>> τυπώστε αυτό το άρθρο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου