Σάββατο 19 Ιανουαρίου 2013

ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ


ΟΙ ΦΟΡΟΙ, των φόρων, τους φόρους, φόροι... Μόνο στον πληθυντικό αριθμό η κλίση της λέξης. Κι όχι μόνο από τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους. Η φιλοσοφία τους. Οσοι αντέξουν, άντεξαν...



ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ
Γράφει ο Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης


Φίλες και φίλοι, καλημέρα!
ΚΟΙΤΑΖΩ έξω απ’ το παράθυρό μου ξύνοντας το κεφάλι μου ή αν προτιμάτε ξύνω το κεφάλι μου κοιτάζοντας έξω απ’ το παράθυρό μου, αλλά το μολύβι δεν λέει να ξεκινήσει. Και πώς να ξεκινήσει χωρίς να πάρει εντολή; Μην του φορτώνω πράγματα για τα οποία δεν ευθύνεται. Εν πάση περιπτώσει και εν περιπτώσει πάση ξεκίνησε και όπως έλεγαν οι αρχαίοι Ελληνες η αρχή είναι το ήμισυ του παντός.

ΣΕ ΡΟΛΟ αποδιοπομπαίου τράγου ο 'προχθεσινός' τσάρος της ελληνικής οικονομίας. Προφανείς οι ευθύνες του για τον χειρισμό (τι λέξη!) της περιβόητης λίστας Λαγκάρντ. Ευθύνεται όμως μόνο αυτός; Πολλή η σαπίλα στο... βασίλειο της Δανιμαρκίας. Πάντως τα απόνερα από την προχθεσινή ψηφοφορία στη Βουλή θα κρατήσουν για πολύ.

ΑΡΤΟΣ και θεάματα! Αρτος μέσω των συσσιτίων και θεάματα απ’ την τηλεόραση. Την πολιτεία την ενδιαφέρει μόνο το δεύτερο, το άλλο το έχει αναλάβει η κοινωνία.

ΑΝΟΙΓΩ παρένθεση. Κατά μία εκδοχή η φράση 'Αρτον και θεάματα' είναι του Ρωμαίου ποιητή Ιουβενάλη που καυτηρίαζε με τις σάτιρές του τον ακόλαστο βίο και την παρακμή των Ρωμαίων της εποχής του καθώς και την ασυδοσία αυτών που κυβερνούσαν. Κατά μίαν άλλη (βλ. πάλι: Τάκη Νατσούλη: 'Λέξεις και φράσεις παροιμιώδεις') την είπε ο Καίσαρας όταν οι Ρωμαίοι τον κατηγόρησαν ότι 'μάζεψε το μεγαλύτερο μέρος αυτών των χρημάτων και το κατασπατάλησε'. Κλείνω την παρένθεση.

'ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ το δείχνουνε έχουν καρδιά μεγάλη/ στήνουν για τους «κρισόπληκτους» τσ’ αγάπης το τσικάλι'. Γνωστό ότι ο Ελληνας έχει μάθει να μοιράζεται τη μισή μπουκιά του ψωμιού που έχει με τον διπλανό του που δεν έχει, Ηλία Σταματάκη. Είναι αλήθεια όμως ότι δεν φτιάξαμε και ποτέ κράτος που να αναλαμβάνει τις ευθύνες του.

ΟΙ ΦΟΡΟΙ, των φόρων, τους φόρους, φόροι... Μόνο στον πληθυντικό αριθμό η κλίση της λέξης. Κι όχι μόνο από τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους. Η φιλοσοφία τους. Οσοι αντέξουν, άντεξαν...

'ΤΟ ΚΥΡΙΩΣ πρόβλημα δεν είναι οι ώρες λειτουργίας των καταστημάτων, αλλά η έλλειψη χρημάτων στους καταναλωτές'. Ψιλά γράμματα για το Υπουργείο Ανάπτυξης η άποψη των εμπόρων.

'Ο ΑΣΘΕΝΗΣ χαρακτήρ και το ασθενές πνεύμα δεν συλλαμβάνουν τίποτε· επλάσθησαν διά να συλλαμβάνονται αιωνίως. Τα τοιαύτα όντα έχουσιν ιδιαιτέραν μυθολογίαν, ένθα εξεικονίζονται οι θεοί των ως υποζύγια, συρόμενα και τυπτόμενα επί της σπονδυλικής στήλης υπό των παθών των'. Από τη 'Χρυσή Διαθήκη' του Πολύβιου Δημητρακόπουλου.

'ΜΕΤΑ ΤΗΝ κατάργηση της τυραννίδας στην Αθήνα (510 π.Χ.) οι Σπαρτιάτες είδαν ότι οι Αθηναίοι είχαν ισχυροποιηθεί. Κάλεσαν τότε τους συμμάχους τους και τους πρότειναν να εκστρατεύσουν κατά της Αθήνας για να επαναφέρουν τον Ιππία στην εξουσία. Στην πρόταση αυτή των Λακεδαιμονίων απάντησε ο Κορίνθιος Σωσικλής και είπε τα εξής: «Ο ουρανός θα βρεθεί κάτω από τη γη και η γη πάνω από τον ουρανό, οι άνθρωποι θα ζουν στη θάλασσα και τα ψάρια θα βγουν στη στεριά, αφού εσείς, Λακεδαιμόνιοι, ετοιμάζεστε να επιβάλετε στις πόλεις τυραννίδες, που είναι το πιο άδικο και εγκληματικό καθεστώς. Και, αν, αυτό σας φαίνεται σωστό, πρώτα εσείς δώστε την εξουσία σε έναν τύραννο στη δική σας πόλη και ύστερα προσπαθήστε να εγκαταστήσετε τέτοιο πολίτευμα στις άλλες. Και είναι ακατανόητο εσείς, που δεν έχετε δοκιμάσει τυραννίδα και που παίρνετε τα μέτρα σας να την αποφύγετε, να θέλετε να την επιβάλετε στους συμμάχους σας. Αν, βέβαια, την είχατε δοκιμάσει, όπως εμείς, θα μας δίνατε πιο σωστές συμβουλές». Ετσι ματαιώθηκε η επέμβαση για την παλινόρθωση της τυραννίας στην Αθήνα'. Από το βιβλίο 'Η άλλη όψη της Ιστορίας', εκδ. 'Σαββάλας'.

'Κοίταζαν τις ηλιαχτίδες σαν χαμένοι/ τους γοήτευε η Ιδέα/ της γλυκειάς απεραντοσύνης του νερού/ Κάποιος έρριξε την ιδέα/ να εκλιπαρήσουν την έρημο/ για να τους δώσει Δώρα/ Ο Αρχηγός γονάτισε,/ τους φίλησε όλους/ και θάφτηκε στην Αμμο'.
Το ποίημα 'Πορεία' του Αρτέμη Αθανασάκη.

ΧΑΙΡΕΤΩ ΣΑΣ ΚΙ ΑΓΑΠΩ ΣΑΣ!
(petaxta.blogspot.com).

Χανιώτικα νέα (19.01.2013)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου