ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ
Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Nα ταξιδέψουμε μαζί
τους μέσα από την τέχνη μάς καλούν στον σημερινό Παιδότοπο τα παιδιά του
Ιδιωτικού Νηπιαγωγείου “Τα Ζαβολάκια” και η δασκάλα τους Ελεάννα
Βαρβαντάκη. Κατά μάνα κατά κόρη! Κόρη της και καλής μου φίλης, ιδιαίτερα
γνωστής στους αναγνώστες του Παιδότοπου δασκάλας Ελένης Βορεινάκη
(βγήκε πέρυσι στη σύνταξη) η Ελεάννα! Καταχάρηκα, δεν το κρύβω που η
Ελεάννα (που την ξέρω από τότε που πήγαινε Νηπιαγωγείο) επιβεβαιώνει με
τον καλύτερο τρόπο αυτό που έχει πει ο Μπρούνερ στο έργο του
“Η διαδικασία της Παιδείας” στη δεκαετία του 1950. Οτι, δηλαδή μπορούμε
να διδάξουμε στα παιδιά το οτιδήποτε, φτάνει να βρούμε τον “έντιμο
τρόπο” Οπως βέβαια και το άλλο, ότι όσο πιο μικρό είναι το ανάστημα του
μαθητή, τόσο πιο μεγάλο πρέπει να είναι το ανάστημα του Δασκάλου!
Πάντα άξια ως Δασκάλα, Ελεάννα!
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης,
δάσκαλος
Εμπνευσμένοι από τα λόγια, του μεγάλου Άγγλου δραματουργού, προσπαθήσαμε και ‘μεις, στην τάξη του νηπιαγωγείου μας, να πάρουμε μια μικρή γεύση της τέχνης και των σχημάτων (κυριολεκτικά!)
Στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος, «Ήρθε η Τέχνη στο Νηπιαγωγείο
μας», που πραγματοποιείται φέτος στην τάξη μας, προσεγγίσαμε έργα 3 διάσημων
ζωγράφων: Piet Mondrian, Wassily Kandinsky και Paul Klee. Η επιλογή τους δεν ήταν καθόλου
τυχαία, καθώς στα έργα τους υπάρχει το
στοιχείο των γραμμών, των σχημάτων και των έντονων χρωμάτων.
Σκοπός του προγράμματος είναι τα
παιδιά να γνωρίσουν διάσημους καλλιτέχνες και τα έργα τους, να εκτιμήσουν την
αξία της τέχνης ως μέσο έκφρασης, δημιουργίας και επιρροής, καθώς και να
ενισχύσουν την παρατηρητικότητα τους. Παράλληλα, μέσα από την επεξεργασία των
έργων τέχνης είχαμε την δυνατότητα να υλοποιήσουμε πλήθος στόχων απ΄όλους τους
τομείς του αναλυτικού μας προγράμματος (ΔΕΠΠΣ).
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ
Piet Mondrian (1872-1944)
Ήταν Ολλανδός, ένας από τους
σημαντικότερους εκπροσώπους της μοντέρνας τέχνης και ιδρυτής του κινήματος του
Νεοπλαστικισμού.
Wassily Kandinsky (1866-1944)
Γεννήθηκε στην Μόσχα. Υπήρξε ένας
τολμηρός επαναστάτης καλλιτέχνης του 20ου αιώνα. Θεωρείται ένας από
τους σπουδαιότερους ζωγράφους αφηρημένων αναζητήσεων.
Paul Klee (1879-1940)
Ήταν Γερμανός. Μολονότι δεν
εντάχθηκε επισήμως σε καμία σχολή ή κίνημα, το έργο του είχε σημαντική συμβολή
στη διαμόρφωση των περισσότερων καλλιτεχνικών τάσεων της μοντέρνας τέχνης, ενώ
υπήρξε δάσκαλος στη σχολή Bahaus. Άφησε συνολικά, περισσότερα από
9000 έργα.
ΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
Με τέτοιο υλικό έργων τέχνης
λοιπόν, δεν θα μπορούσαν παρά να γίνουν υπέροχες δραστηριότητες από τα παιδιά!
·
Σύνδεση με τα μαθηματικά: Στα παιδιά, μέσα από τους πίνακες, δόθηκε η
ευκαιρία να παρατηρήσουν και να ονοματίσουν τα σχήματα, καθώς επίσης έμαθαν και
για τον ορισμό των ομόκεντρων κύκλων. Εμπνεύστηκαν από τον πίνακα του Wassily Kandinsky «Κύκλοι μέσα σ’ ένα κύκλο» και έφτιαξαν δέντρα από
εφημερίδα (επαναχρησιμοποιήση υλικού) με πολύχρωμους ομόκεντρους κύκλους.
·
Δημιουργία και έκφραση: Επιλέχθηκαν από τα παιδιά δύο αγαπημένοι τους
πίνακες. Ένας του Piet Mondrian και ένας δεύτερος του Paul Klee. Χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και
δούλεψαν συνεργατικά. Η πρώτη ομάδα αναπαρήγαγε τον πίνακα του Mondrian με πινέλο και τέμπερα, ενώ η δεύτερη, τον πίνακα του Klee με τη τεχνική του κολάζ.
·
Ανθρωπογενές περιβάλλον: Τα παιδιά βρήκαν τις χώρες καταγωγής των ζωγράφων
στην υδρόγειο σφαίρα και έμαθαν λίγα πράγματα για την κάθε χώρα.
·
Ενσυναίσθηση: Ένα παιχνίδι που παίξαμε με τα παιδιά και ποτέ δεν χάνει το
ενδιαφέρον του, ήταν να προσπαθήσουν να φανταστούν πως ένιωθε ο ζωγράφος σε
κάθε πίνακα που ζωγράφιζε και γιατί. Οι απαντήσεις ποικίλες, πρωτότυπες και
διαφορετικές. Άλλωστε αυτό δεν είναι και το νόημα της τέχνης;;
·
Παιχνίδια: Με αφορμή τα σχήματα που εντοπίσαμε στους πίνακες, μας δόθηκε η
ευκαιρία για παιχνίδι! Φτιάξαμε τον «Σχηματοφάγο», ένα τερατάκι από κούτα παπουτσιών,
που κάθε μέρα τρώει σχήματα σύμφωνα με το διαιτολόγιο του. Επίσης παίξαμε και
κινητικά παιχνίδια. Σχεδιάσαμε με χαρτοταινία διάφορα σχήματα στο πάτωμα. Στο
άκουσμα της μουσικής τα παιδιά κινούνταν ελεύθερα στο χώρο. Με την παύση της
μουσικής έπρεπε να μπούν μέσα στο σωστό σχήμα που τους δινόταν. Σε παραλλαγή,
τα παιδιά, με ένα χαρτί και ένα μολύβι στο χέρι, έπρεπε με την παύση της
μουσικής να ζωγραφίσουν το σχήμα που άκουγαν από την εκπαιδευτικό, στο χαρτί
τους.
·
Τεχνολογία Πληροφοριών και Εκπαίδευση: Η τεχνολογία μπορεί να είναι με το
μέρος της εκπαίδευσης όταν αξιοποιείται σωστά. Τα παιδιά με τη βοήθεια του
υπολογιστή αναζήτησαν πληροφορίες για τους ζωγράφους πληκτρολογώντας τα ονόματα
τους. Βρήκαν πληθώρα πινάκων, καθώς και ασπρόμαυρα βίντεο ντοκουμένα της
εποχής, με τους ζωγράφους «εν ώρα καλλιτεχνικής δράσης».
ΤΑ ΖΑΒΟΛΑΚΙΑ
Υπεύθυνη του Προγράμματος – Νηπιαγωγός : Βαρβαντάκη Ελεάννα
Οι μαθητές που συμμετείχαν
Νήπια: Ασγουδάκη Πελαγία, Βοΐκογλου
Γιώργος, Συγγελάκη Ιωάννα-Παναγιώτα, Λουβάκη Αντωνία, Τζορτζ Σοφία, Φωτεινάκης
Γιώργος,
Προνήπια: Μακρυγιάννη Στεφανία,
Κώνστα Μαρία-Αναστασία, Λαβδάκη Μαρία, Μανουσάκη Φωτεινή, Βαλυράκης Περικλής,
Αναγνωστοπούλου Κοραλία-Κορίνα, Παπαδογιάννης Κωνσταντίνος, Τσακίρη Κυβέλη, Μπαχαροπούλου
Χρυσάννα, Ουζουνστεφανής Νικόλας, Φωτεινάκης Γιώργος, Βαρουδάκης Ιωάννης-Μιχαήλ,
Διαμαντόπουλος Γιώργος, Μπιμπίσης Παναγιώτης, Γιακουμής Άγγελος
Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 13.2.2021)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου