Σάββατο 15 Ιανουαρίου 2022

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

  ΣΤ. Γ. ΚΛΩΡΗΣ - ΜΑΝΟΛΗΣ Ι. ΠΥΡΟΒΟΛΑΚΗΣ

ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ ΣΤΟ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ... 

 
Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο! 
Στο παραμύθι που έγραψε ο εκ Κιλκίς ορμώμενος γνωστός πνευματικός δημιουργός του τόπου μας, και διαχρονικός εκλεκτός συνεργάτης των “Χανιώτικων νέων”, Στ. Γ. Κλώρης (Σταύρος Καλαϊτζόγλου) και εικονογράφσε ο πολλά υποσχόμενος εικαστικός Μανόλης Ι. Πυροβολάκης, με τίτλο: “Μια νύχτα στο παλιό τυπογραφείο”, είναι αφιερωμένος ο σημερινός Παιδότοπος. Για ένα παραμύθι γραμμένο “με λογισμό και μ’ όνειρο”, για να θυμηθώ τον Διονύσιο Σολωμό, ο λόγος.

Ένα ιδιαίτερα ευρηματικό παραμύθι που διδάσκει με έμμεσο τρόπο τη συνεργασία και αναδεικνύει τη χαρά της δημιουργίας και της προσφοράς όπως την υπηρετεί ο ιδρυτής των “Χανιώτικων νέων” Γιάννης Γαρεδάκης. Μια ιδιαίτερα καλαίσθητη έκδοση 24 σελίδων του μοναδικού στο είδος του Μουσείου Τυπογραφίας του Γιάννη και της Ελένης Γαρεδάκη, του Μουσείου των “Χανιώτικων νέων”. Στη διάθεση της πανάξιας διευθύντριας του Μουσείου (και υπεύθυνης των “διαδρομών”) Έλιας Κουμή. 

Όλα αρχίζουν, σύμφωνα με τον συγγραφέα, μια νύχτα στο υπόγειο του τυπογραφείου της τοπικής μας εφημερίδας, όπου γίνεται το...έλα να δεις! Θαυμασμός και για τη σύλληψη της ιδέας από τον συγγραφέα όσο και για την υλοποίησή της... Καλοτάξιδο το παραμύθι σου για μικρούς και μεγάλους, φίλε Σταύρο! 

Όπως και τα προηγούμενα βιβλία σου, το “Δεκαοχτώ και κάτι” και το “Αλλη Χώρα” για παράδειγμα...

Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!

Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης, δάσκαλος



 ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΟΚΑΜΩΜΕΝΗ ΕΚΔΟΣΗ
 
 
Αυτές οι εκδόσεις, σαν την ομορφοκαμωμένη παρούσα, συγκινούν τον αναγνώστη τους, και τον διαβεβαιώνουν ότι όντως ο εκδότης των, τιμά βαθύτατα, και τον συγγραφέα και το περιεχόμενο των σελίδων του έργου του. Αυτό συνάγεται από μέρους μας, μελετώντας τις σελίδες του παρόντος σύντομου έργου: “μια νύχτα στο παλιό τυπογραφείο”, του ξεχωριστού φίλου Στ. Γ. Κλώρη.
Στον κύκλο των δημιουργικών προσώπων των: “Χανιώτικων νέων”, χρόνια τώρα κι ο Κλώρης, ζει και πορεύεται εδώ, από τα γραφεία σύνταξης ως τους χώρους των τυπογραφικών μηχανημάτων και εγκαταστάσεων και στοιχείων. Βλέπει πως ξεχωρίζουν, ζουν και πορεύονται στοιχεία μεταλλικά, ελληνικά και ξένα, π’ άλλοτε “καυγαδίζουν”, κι άλλες φορές συνυπάρχουν.
[…] Το κείμενο σου αγαπητέ μας Κλώρη, μας οδηγεί στον χώρο για τον οποίο γράφτηκε, στο “Μουσείο Τυπογραφίας” που στήθηκε και έγινε το στολίδι της πόλης μας, μοναδικό στον ελληνικό χώρο!
Αγαπητέ μας Κλώρη, ήρθες καλόδεχτος από το ηρωικό Κιλκίς, σπουδασμένος, μετεκπαιδευμένος άριστα. Υπηρέτησες στη Μέση Εκπ/ση υποδειγματικά. Παντρεύτηκες την εκλεκτή Καντανιώτισσα Χριστίνα Πυροβολάκη, ζείτε ευτυχισμένοι με τα δυό παιδιά σας στα Χανιά.
– Γράφεις και δημοσιεύεις ακούραστα. Έχεις ήδη εκδόσει, το 1998 το: “Δεκαοχτώ και κάτι”, την ποιητική συλλογή: “Η άλλη Χώρα”, το 2002, βραβευμένη, τον: “Εφήμερο Λόγο”, βραβευμένο, το 2006, 2010, και γράφεις τακτικά καθημερινά, στα “Χανιώτικα νέα”, τη στήλη σου. Συγχαρητήρια, Καλή συνέχεια. Η συνεργασία σου είναι χαρισματική!

Σταμάτης Απ. Αποστολάκης (Χανιώτικα νέα, 31.12.2021)
 

ΕΝΑ ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ
Μια νύχτα στο παλιό τυπογραφείο” είναι ο τίτλος του παραμυθιού που έγραψε ο Στ. Γ. Κλώρης για το Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη, και πλέον κυκλοφορεί από τις εκδόσεις του μουσείου.
Το βιβλίο “ζωντανεύει” τα παλιά ελληνικά τυπογραφικά στοιχεία που “ξεκουράζονταν” αγκαλιασμένα στην πολυκαιρισμένη κάσα τους, μέχρι τη στιγμή που ένας απρόσεκτος εργαζόμενος σκόρπισε πάνω τους κάποια λατινικά!
Και κάπου εκεί άρχισε η μάχη ανάμεσα στους μόνιμους κατοίκους της τυπογραφικής κάσας και τους λατίνους… μετανάστες που διεκδικούσαν τη θέση τους στην μεγάλη οικογένεια των τυπογραφικών στοιχείων. Η λήξη του πολέμου επήλθε χάρη στην παρέμβαση ενός παλιού τυπογράφου που υπενθύμισε στα τυπογραφικά στοιχεία ότι είναι περισσότερα αυτά που τους ενώνουν από εκείνα που τους χωρίζουν. Η εξαιρετική εικονογράφηση του βιβλίου έγινε από τον εικαστικό Μανόλη Ι. Πυροβολάκη, πτυχιούχο της Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ και ο σχεδιασμός του από τον Νίκο Κοσμαδάκη (The design bar). Το παραμύθι διατίθεται στο πωλητήριο του Μουσείου Τυπογραφίας και στο e-shop των Χανιώτικων νέων: shop.haniotika-nea.gr. (Το Δελτίο Τύπου για την Έκδοση) 


                                                    ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ
 
«H ΦΑΣΑΡΙΑ ερχόταν από το υπόγειο του παλιού τυπογραφείου της τοπικής εφημερίδας. Ήταν κλειστό για χρόνια. Χρησίμευε περισσότερο ως αποθήκη, πριν τα υπάρχοντά του να μεταφερθούν στο υπέροχο καινούργιο “Μου­σείο Τυπογραφίας” που κοσμεί την πόλη μας. Έβλεπες εκεί δεκάδες σωρούς παλαιών εντύπων, πεταμένα χειρόγραφα, χαρτιά πνιγμένα στη σκόνη, περιοδικά και ένθετα σε στοίβες, διαφημίσεις, αφιερώματα. Όλα αναπαύονταν «εν ειρήνη»! Έτσι τουλάχιστον φαίνονταν!». (σελ. 5)


«…ΕΚΕΙΝΗ τη νύχτα, λοιπόν, έγινε κάτι συνταραχτικό! Κάποιος εργαζόμενος της εφημερίδας κατέβηκε στο παλιό υπόγειο και άδειασε βιαστικά πάνω στη μεγάλη κάσα κι άλλα μεταλλικά στοιχεία. Μάλι­στα, τα σκόρπισε απρόσεκτα πάνω από τα ελληνικά! Ήταν τα μεταλλικά γράμματα του λατινικού αλφάβητου, άχρηστα κι αυτά.
ΚΑΙ τότε έγινε ο χαμός:
- «Δεν θέλουμε πρόσφυγες εδώ», φώναξε με δυνατή φωνή το κεφαλαίο ελληνικό 0. Και δίνοντας περίπου το σύνθημα της γενικής διαμαρτυρίας έβαλε το μικρό του (ό-μικρον) να τσιρίζει ασταμάτητα». (σελ. 9)

 
 
«Ο ΑΣΤΥΝΟΜΟΣ που κατέβηκε στο υπόγειο ζήτησε τους υπεύθυνους των αντίπαλων ομάδων για να συνεννοηθεί. Πετάχτηκαν μπροστά του τα δυο Α, ελληνικό και λατινικό, ως αυτόκλητοι αρχηγοί των άλλων. Πέταξαν τα ξίφη ασπίδες τους. Μίλησε πρώτα το ελληνικό Α.
-«Δε θέλουμε πρόσφυγες εδώ. Να πάνε αλλού, ας φτιάξει το αφεντικό που τους έστειλε, υποδομές, ένα hotspot μακριά απο μας».
-«Δεν είμαστε πρόσφυγες και δεν το κουνάμε από εδώ», είπε το λατινικό Α. «Εί­μαστε από το ίδιο σόι, από την ίδια μήτρα, την ίδια γενιά, το ίδιο υλικό. Η θέση μας είναι εδώ». (σελ. 15)

 
 
«Είστε υποχρεωμένα να συνυπάρχετε» κατέληξε ο τυπογράφος. «Και ποιος ξέρει, αν αύριο μεθαύριο το καθένα σας δεν θα είναι περιζήτητο σε ένα μελλοντικό “Μου­σείο Τυπογραφίας” στο οποίο θα έχετε μια τιμητική θέση! Δίπλα σας θα υπάρχει το συνθετήριο, θα έρχεται ο παλιός συνθέ­της και θα φτιάχνει με σας τις πιο ωραίες αράδες, με λέξεις αρμονικές, ελληνικές και λατινικές. Θα σας παίρνει έπειτα ο σελιδο­θέτης θα σας μελανώνει με το μελαυωτήρι, μετά ο διορθωτής και στο τέλος θα ακούτε το γνωστό σας «τυπωθείτω»! Η ζωή σας θα ξαναποκτήσει νόημα, θα ξαναρχίσει πιο φροντισμένη αυτή τη φορά και θα ζείτε σε ωραίο, πολιτισμένο περιβάλλον. Θα σας αγαπά ο κόσμος που θα έρχεται από όλο τον πλανήτη για σας! Θα έρχονται μαθητές να σας βλέπουν κάθε χρόνο, για να μαθαί­νουν ένα σωρό πράγματα από τον θαυμα­στό κόσμο της παλιάς Τυπογραφίας.» (σελ. 19, 20)

Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 15.1.2022)  




 

 

2 σχόλια:

  1. Και ουσιαστικά τέλειο! Μου έφερε τόσο ωραίες αναμνήσεις! Είχαν μια γοητεία εκείνα τα παλιά τυπογραφεία. Θαυμάσια η σκέψη και η πρωτοβουλία να φτιάξετε έναν υπέροχο παιδότοπο / αφιέρωμα με το θέμα αυτό. Είμαι υπέρ της; τεχνολογίας, αλλά η εργασία των χεριών, ήταν άλλο πράγμα. Πολλά πολλά συγχαρητήρια και πάντα άξιοι να αναδεικνύετε τα σημαντικά πράγματα. Σημειωτέον, ότι πήρα όλο τον παιδότοπο για το Αρχείο μου.Ελένη Χωρεάνθη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστώ πολύ και για τούτο το λίαν αγαπητικό σχόλιό σου, αγαπημένη μου ποιήτρια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή