11ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ
Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ
Στο πλαίσιο σχεδιασμένων από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής , εκπαιδευτικών προγραμμάτων που στηρίζονται στα ενδιαφέροντα των παιδιών οργανώνονται τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων από τη φετινή σχολική χρονιά.
Η στοχοθεσία των προγραμμάτων έχει προσδιοριστεί βάσει των λεγόμενων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα: δεξιότητες της ζωής (life skills), ήπιες δεξιότητες (soft skills) και δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης. Ενδεικτικά, οι σύγχρονες δεξιότητες περιλαμβάνουν την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία, την επικοινωνία, την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα, την πρωτοβουλία, την οργανωτική ικανότητα, την ενσυναίσθηση και τις κοινωνικές δεξιότητες, την επίλυση προβλημάτων, τον ψηφιακό και τεχνολογικό γραμματισμό.
Πιο αναλυτικά οι δεξιότητες που καλλιεργούνται μπορούν να κατηγοριοποιηθούν στους τέσσερις (4) ακόλουθους Κύκλους Δεξιοτήτων:
Δεξιότητες 21ου αιώνα (4cs)
Δεξιότητες ζωής
Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
Δεξιότητες του νου.
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ
Και στο 11ο Νηπιαγωγείο Χανίων η εφαρμογή εναλλακτικών διδακτικών προσεγγίσεων στο εφαρμοζόμενο πρόγραμμα Δεξιότητες 21+ έχει ως στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες και να αποκτήσουν θετική στάση για τα ανθρώπινα δικαιώματα, τον εθελοντισμό και τη συμπερίληψη.
Τα προγράμματα δράσης να ενισχύουν και να ενεργοποιούν τη δημιουργικότητα, την κριτική σκέψη, την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και τη διαδικασία λήψης αποφάσεων και τους τρόπους εργασίας, που συμπεριλαμβάνουν την επικοινωνία και συνεργασία, την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και, τις κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες, που βοηθούν τους ανθρώπους να ζουν και να εργάζονται μαζί.
ΕΙΜΑΙ ΕΓΩ! ΕΙΜΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ
Υλοποιώντας τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων ξεκινήσαμε από την ενότητα ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ: ΥΓΕΙΑ:Ευαισθητοποίηση σε θέματα αναπηρίας και ευαλωτότητας επιλέχθηκε το πρόγραμμα βάσει της SWOT ανάλυσης της μονάδας «Είμαι εγώ! Είμαι μοναδικός!!».
Το σχολείο θεωρούμενο ως μια μορφή της κοινωνίας, παρέχει στα παιδιά βιωματική μάθηση μέσα από την διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος, πλούσιου σε ερεθίσματα και εμπειρίες, προωθώντας την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα όπως είναι η αποδοχή της ετερότητας. Δημιουργήσαμε το γόνιμο έδαφος για την καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών/ριών και κυρίως για την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης, βασικής δεξιότητας συνύπαρξης και επιτυχίας στη ζωή (Golleman,et al, 2002). Η εκπαίδευση της ενσυναίσθησης και της αποδοχής του διαφορετικού χρειάζεται να γίνει στάση ζωής και πρέπει να προστατεύεται. Η διαφορετικότητα είναι αυτή που κάνει κάθε άνθρωπο μοναδικό, και τον ξεχωρίζει από το σύνολο.
Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος ήταν να συνειδητοποιήσουν τόσο οι μαθητές/ριες όσο και οι γονείς τους και γενικότερα η τοπική κοινότητα πως η αξία όλων μας δεν σχετίζεται με την κατάσταση της υγείας ή με οποιοδήποτε γενετικό ή άλλο προσωπικό χαρακτηριστικό μας (UNESCO, 2009). Το σχολείο προϋποθέτει την ενσωμάτωση όλων, χωρίς αποκλεισμούς, μέσω της αποδοχής της διαφορετικότητας, της κατανόησης των ιδιαιτεροτήτων κάθε μαθητή/ριας, που μπορεί να αφορούν την σωματική, γνωστική, πολιτισμική, κοινωνική και συναισθηματική του/της ανάπτυξη.
Στοχεύσαμε
μέσα από το σχέδιο αυτό, να ενθαρρύνουμε
την ανάπτυξη και την κατάκτηση των
δεξιοτήτων της ενσυναίσθησης και της
αποδοχής του διαφορετικού. Κάθε άτομο
είναι μοναδικό και δεν μπορεί να
αντικατασταθεί ή να αντιγραφεί με κανένα
άλλο. Όλα τα άτομα έχουν το δικαίωμα
σεβασμού και η διαφορετικότητα δεν
αποτελεί εμπόδιο, αλλά δύναμη. Μέσα από
την αλληλεπίδραση και τη συλλογική
δράση της σχολικής τάξης περάσαμε στα
παιδιά το μήνυμα, ότι όλοι έχουμε στοιχεία
που μας διαφοροποιούν, αλλά και στοιχεία
που μας κάνουν ίσους καιόχ ίδιους.
Όλα
τα παραπάνω πλαισιώθηκαν από πλήθος
εργαστηριακών δραστηριοτήτων με τίτλους:
Είμαι εγώ, είμαι μοναδικός, Το αποτύπωμά μου, Βλέπω διαφορετικά, διαβάζω διαφορετικά, Εγώ και εσύ μαζί, μπορούμε καλύτερα, Μπορώ να σε καταλάβω, Μαζί μεγαλώνουμε καλύτερα, Βάζω στόχους και προχωρώ.
ΠΑΜΕ ΜΕ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΕΤΟΥΣ ΚΡΗΤΗΣ!
Τα νήπια μέσα από αυτές τις δραστηριότητες, τα παιδιά κατανόησαν τη μοναδικότητά τους, αντιλήφθηκαν την ύπαρξή τους στο σύνολο, ανέπτυξαν ενσυναίσθηση και σεβασμό στη διαφορετικότητα, ενίσχυσαν την ομαδικότητα και συνεργασία. Έφτιαξαν την ταυτότητά τους, κινήθηκαν χωρίς να βλέπουν με οδηγό άλλο παιδί, ζωγράφισαν με το στόμα, αναγνώρισαν το αρχικό του ονόματός τους με την αφή, έτρεξαν με τσουβάλια ή κάνοντας κουτσό και τέλος με τη συνδρομή του Παγκρήτιου Αθλητικού Συλλόγου Κινητικά Αναπήρων και Παραπληγικών «Αετοί Κρήτης» τα νήπιά μας γνώρισαν το άθλημα μπάσκετ σε καρότσι και δοκίμασαν τα κινηθούν στα αμαξίδια. Οι «Αετοί Κρήτης» πρόθυμα απάντησαν σε ερωτήσεις των παιδιών που πραγματικά ενθουσιάστηκαν από την επίσκεψη αυτή. Φεύγοντας οι εκπρόσωποι του Αθλητικού Συλλόγου μας άφησαν μπάλες για παιδιά με προβλήματα ακοής από το πρόγραμμα «Μια μπάλα για όλους» όπου είχαμε την τύχη να παίξουμε, βρίσκοντας και εντοπίζοντας την μπάλα από τον ήχο με το κουδουνάκι που είχε. Ευχαριστούμε πολύ τους αθλητές του Παγκρήτιου Αθλητικού Συλλόγου Κινητικά Αναπήρων και Παραπληγικών «Αετοί Κρήτης» για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων «Είμαι εγώ! Είμαι μοναδικός!!» με την ευχή να έχουν υγεία και να εμπνέουν όλους εμάς με το παράδειγμά τους.
Για το 11ο Νηπιαγωγείο
Σκορδύλη Μαρία, Βλησίδη Ελένη, Κωστούρου Δήμητρα, Σαλαγκούδη Τζένη, Πάσχου Χρύσα,Κατάκη Γιώτα
Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 5.2.2022 )
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου