Παρασκευή 30 Ιουνίου 2023
ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ
Πέμπτη 29 Ιουνίου 2023
ΠΡΙΝ ΑΠΟ 9 ΧΡΟΝΙΑ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
ΒΑΡΒΑΡΑ ΠΕΡΡΑΚΗ: H KAZOBAΡ ΤΟΥ ΒΑΓΓΕΛΗ ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ*
Είναι Ιούνης, η νύχτα ανέτειλε, είναι ένα καλοκαίρι μάλλον δύσκολο που
ωστόσο μας καλεί μ’ όλες του τις φωνές και τα μπλε-γαλάζια του να το
ζήσουμε. Είναι ένας χώρος όμορφος και προκλητικός, είσαστε σεις κι
εμείς, είναι που διψάμε για ουρανό, είναι που αντιστεκόμαστε στη θλίψη
των καιρών μας, είναι που διακηρύσσουμε την πίστη μας σε μια άλλη ζωή,
πιο ποιητική κι είναι εδώ ένας ποιητής που τιμά την πόλη μας κι είναι
και μια ποιητική συλλογή που ξαναδιαβάσαμε κι είναι εν τέλει η λαχτάρα
μας για τις άλλες λέξεις, αυτές που θέλεις να διαβάσεις φωναχτά, να τις
ακούς και να τις βλέπεις ν’ ακτινοβολούν, να κρίνουν και ν’
απελπίζονται, να βουτάνε στο σκοτάδι και να αναδύονται στο φως, να
πληγώνουν και να σώζουν, να είναι τιμωροί και λυτρωτές, ναυαγοσώστες
δηλαδή! Οι λέξεις ενός ποιητή είναι μια υπόσχεση αθανασίας γιατί η
ποίηση αποτέλεσε την πρώτη μορφή λογοτεχνικής έκφρασης, μια πράξη άφατη,
θαρραλέα.
Όλος ο χρόνος περικλείεται στην ποίηση, ο βιωμένος κι ο αβίωτος, σα μια
γραμμή με αναμνήσεις από το παρελθόν κι από το μέλλον, άλλοτε
τακτοποιημένες κι άλλοτε ατακτοποίητες, με θράσος κι ευγένεια, με λογική
και παραλογισμούς για την ανθρώπινη περιπέτεια.
Δεν τα λέω αυτά τυχαία παρά συνειδητά, γιατί το ποιητικό κείμενο που μας
απασχολεί απόψε κινείται πάνω σ’ αυτή τη διαχρονία κι απαντάει στην
απληστία με πλήρη, λιτό και ουσιαστικό λόγο.
Μετά από 27 χρόνια, η επανέκδοση αυτού του κειμένου αποδεικνύεται
σαφέστατα ελπιδοφόρες πιθανότητες διάσωσής μας σαν ένας λυγμός
μακρόσυρτος αλλά και μια ματιά προς τα πάνω.
Δίχως ήρωες αλλά ίσως με μια διάθεση αυτοκριτικής κι αυτοσυνειδησίας
για την κόλαση και τον παράδεισο της ανθρώπινης επίγειας κοινωνίας. Ως
μαρτυρία για την άγρια μοναξιά των ημερών μας πια και την πρόταση μιας
επιστροφής στο εμείς που πιθανά να φέρει την άνοιξη για όσους δεν
φοβούνται, επειδή ξέρουν από δάκρυα.
Ο Γιάννης Ρίτσος έγραφε:
«παράταιρος ο λόγος ο δυνατός
μέσα σε μια πολιτεία που σωπαίνει»
Κι εδώ έχουμε μια πολιτεία, που προφητικά σχεδόν ο ποιητής προέβλεψε την
κατάρρευσή της, μόνος, «πρώτος κι έσχατος» όπως στο δωδεκάλογο του
Γύφτου ο Παλαμάς, ο Τάσος Λειβαδίτης στις ποιητικές του συνθέσεις, ο
Μιχάλης Κατσαρός στην πικρή ποιητική οξυδερκή πολιτική και κοινωνική
κριτική του. Στο «άνυδρο παρόν» του ο ποιητής μέσα από μια τριμερή δομή
του με σκηνοθεσία θεατρική και επικολυρική χροιά, με τη χρήση συμβόλων,
ως «ναρκομανής της αλήθειας» και με θαυμαστή διακειμενικότητα
(Μυθολογία- Θρησκεία-Ιστορία) γράφει για μια πόλη-χώρα σύμβολο μέσω της
συνύπαρξης τριών κατηγοριών ανθρώπων.
Οι χυδαίοι, οι αδύνατοι κι οι φαέθοντες είναι ένα τριπλό σχήμα,
επινοημένο σκηνικά και ποιητικά αλλά πραγματικό κοινωνικά, που
ξεπερνώντας τις συνήθεις ταξικές διαφοροποιήσεις προσδιορίζει το χώρο
και την κατάστασή του αξιακά κυρίως και στη συνέχεια τις ανθρώπινες
στάσεις που οδηγούν είτε στο σκοταδισμό και την ειμαρμένη του τέλματος
και του βούρκου, είτε στο αμυδρό φως μιας άλλης οπτικής βασανισμένης και
βασανιστικής αλλά τελικά ζωοφόρας και ζωοδότρας.
Σαράντα τρία ποιήματα εκ των οποίων τα δύο προλογικά και το ένα
επιλογικό, συγκροτούν το ενιαίο ποιητικό σώμα που αν, και σπονδυλωτό,
συνιστά μια αδιάσπαστη αφήγηση σε Α΄ και Γ΄ πρόσωπο, ενικό και
πληθυντικό για ευνόητους λόγους αποστασιοποίησης αλλά και συνύπαρξης,
κριτικής αλλά και συμπάθειας του ποιητή με τη χώρα-σύμβολο, την ίδια του
τη χώρα δηλαδή.
Στα 1978, ο Δημήτρης Δημητριάδης, συγγραφέας, έγραψε ένα οικτρό, σχεδόν
άγριο κείμενο, αλλά αληθινό, ένα πεζογράφημα, με τίτλο «πεθαίνω σα
χώρα», ένα σχέδιο προφητικού μυθιστορήματος, με μια παθιασμένη
απελπισία, με εφιαλτική ατμόσφαιρα, κάπως νέο-υπέρ-ρεαλιστική σαν του
Μίλτου Σαχτούρη, για το φόβο ότι θα «καταλήγαμε σε μια αιωνιότητα
αμείωτου κενού».
Δεν ξέρω αν ο Κακατσάκης γνώριζε ή γνωρίζει το κείμενο, όμως αυτός ο
μαρασμός και ο υπονομευτικός φόβος του Α’ και του Β’ μέρους του βιβλίου
μας, αυτή η γύμνια της απόλυτης εκμηδένισης, αυτή η κατοχή από το κακό
και το άνομο, το μιαρό και βέβηλο, αυτή η λασπουριά που κάλυψε τα πάντα,
η χυδαιότητα κι η απατηλότητα, αυτό το άδειασμα από την ανθρώπινη αξία
είναι τα βίαια χαρακτηριστικά αυτής της ουτοπικής (άραγε:) χώρας που
αποκαλύπτεται ποιητικά από τον τιμώμενο απόψε.
Επιβλητικός ο λόγος στον πρόλογο, μεγαλόπνοος, προφητικός,
εσχατολογικός, μεγαλειώδης. Μια διεύρυνση του ποιητικού υποκειμένου σε
μια άλλη διάσταση, από την αρχή μέχρι και σήμερα.
Όχι όμως ένα ποιητικό υποκείμενο, αλαζονικό ΕΓΩ αλλά δηλωτικό της
τεράστιας ευθύνης του ΑΝΘΡΩΠΟΥ, του μόνου στη διαχρονία του, η αιώνια
ΜΟΝΑΞΙΑ του ποιητή!
Στην πρώτη λοιπόν δομική ενότητα του έργου που επιγράφεται « η εμφάνιση
των χυδαίων», η ποιητική φράση του Τάκη Σινόπουλου «Η χώρα εδώ είναι
σκοτεινή και δύσκολη» (Ο ΚΑΙΟΜΕΝΟΣ), «φοβάμαι» νομίζω ότι κυριαρχεί ως
πύκνωση αυτής της απάνθρωπης ατμόσφαιρας.
Η είσοδος και η επικράτηση των χυδαίων, το οριστικό τέλος της μέρας,
ένας μεσαίωνας και η κατατρόπωση της πραγματικής ζωής, η υποκρισία, το
άπλωμα του θανάτου, η νύχτα η αξημέρωτη, ο φόβος, η ανθρωποκτόνα
μηχανή, η παράλογη πειθαρχία, η δολοφονία των ονείρων, η κατάργηση του
ανθρώπου, η μιαρότητα, η παρακμή των αξιών, η καταστολή των επιθυμιών,
οι κατασκευασμένοι ήρωες, η ιστορική εκτροπή, το διαρκές γήρας, το τέλος
της αγάπης, η εκποίηση των ελπίδων, η εμπορευματοποίηση του ανθρώπου,
το διαρκές τέλος…
Ορατότης μηδέν… Ένας διαρκής φόβος, η ωμοφαγία, μια απέραντη επικράτεια της απελπισίας…
Η Κάζοβαρ του τρόμου και του γκρίζου, των ανθρωποκτονιών του χαλκευμένου
όνειρου, των ληστών και των καταπατητών, των βαρβάρων του Καβάφη, αυτών
όμως που ήδη έχουν εισβάλει. Η Κάζοβαρ ένα οργουελικό τοπίο, καθόλου
επιστημονικής φαντασίας, εδώ πλανήτης γη…
Ένα επιθετικό τοπίο με το ρόγχο του θανάτου, μια νύχτα, η ασχήμια κι η κατάρρευση, μια κίνηση προς τα κάτω…
Στο «τραγούδι του εμπόρου» ο Μπέρτολ Μπρεχτ έγραφε:
«Τι είναι στ’ αλήθεια ο άνθρωπος;
Που να ξέρω ο άνθρωπος τι είναι τάχα!
Ξέρω την τιμή του μονάχα!»
Αυτή είναι κι η διαπίστωση του Βαγγέλη Κακατσάκη στο τέλος της Α’
ενότητας με το ποίημα «Γενικό εμπόριο» Τυχαίο; Στο Β΄ μέρος του
σπονδυλωτού ποιήματος με τίτλο «Απολογία αδυνάτων», ο ποιητής αναπαριστά
τα νέα ήθη αυτής της κοινωνίας και τη συμπεριφορά της αποδοχής της
απελπιστικής και απελπισμένης των κατοίκων της Κάζοβαρ. Καμιά Ανάσταση,
ούτε καν η υπόσχεση μιας ελπιδοφόρας θρησκείας δεν υπάρχει. Η Ζωή εν
Τάφω, χωρίς ίχνος διαφυγής, αντί για λόγια ψελλίσματα, η ένοχη σιωπή που
είναι συνενοχή, οι χαμένες άνοιξες κι η θύμησή τους.
Ως νέοι «Μοιραίοι» του Βάρναλη με μια παθητική προσμονή, χωρίς έξοδο,
πολιορκημένοι και δουλοπρεπείς, ξυπόλητοι και μόνοι, μόνο με αναμνήσεις
αλλά χωρίς επιδιώξεις, χωρίς μέλλον, εγκλωβισμένοι σ’ ένα αφόρητο παρόν,
αιχμάλωτοι των διαψεύσεων τους, κακορίζικοι, στα παζάρια τα όνειρά
τους…
Ο μαρασμός, η αναβολή, οι επιθυμίες οι ανεκπλήρωτες κι οι ανέκφραστες, ο
θάνατος της αγάπης, η κατάργηση των αντιδράσεων… Γεμάτες απουσία οι
ψυχές τους, ενοχές προκατασκευασμένες, μοιρολόγια τα τραγούδια τους…
Μόνη σωτηρία η θύμηση, όταν η μνήμη γίνεται κιβωτός για να ξαναξεκινήσει
η ζωή, όπως της πρέπει…
Συμβιβασμένοι και δουλοπρεπείς, απέραντα πληγωμένοι, έρπουν σχεδόν, ένα
με το χώμα και τη λάσπη, γέμισε λέξεις απαγορευμένες η γλώσσα τους,
αναίσθητοι και ζώντες κατά τύχη, «άβουλοι αντάμα προσμένουμε ίσως ένα
θάμα», οικείος στίχος μιας σκληρής αυτογνωσίας για όλες τις εποχές, όταν
απειλείται ο άνθρωπος κι αντί να απαιτεί, επαιτεί…
Φαίνεται όμως ότι ο ποιητής είναι διατεθειμένος να ανοίξει το δρόμο. Ν’
απελπίσει την απελπισία και με τις λέξεις του να σκοτώσει το θάνατο.
Ξέρει καλά τι χαλάει τον άνθρωπο. Κι έτσι στο 3ο και τελευταίο μέρος
αυτής της ποιητικής σύνθεσης, όταν πια αντιλαμβανόμαστε ότι αυτή η χώρα
δεν μας είναι και τόσο άγνωστη, θα ‘λεγα μάλιστα το αντίθετο «στο
ημερολόγιο του Φαέθοντα» ο ποιητής αξιοποιεί το μυθολογικό σύμβολο με
μια ηχηρή διακειμενικότητα για να δηλώσει ότι το ταξίδι στο φως, ως
οδηγός του άρματος του ήλιου ενέχει κινδύνους γιατί ο ήλιος φωτίζει,
χαρίζει τη ζωή αλλά όπως γράφει ο Ναζίμ Χικμέτ « αν δεν καείς εσύ, αν
δεν καώ εγώ».
Αχνοφαίνεται το όραμα της ζωής, ο αντίλογος της ζωής κι από το πηγάδι
βγαίνει το λαγαρό νερό, από την ενδοσκόπηση η απόφαση γι αντιδράσεις, η
παιδική ηλικία της ανθρωπότητας εν είδη αγνότητας κι αθωότητας μπορεί
και να γυρίσει ο έρωτας ως ζωογόνα δύναμη μαζί με την πράξη που
αποθεώνει τη ζωή…
Συμβολικοί οι τύποι των ποιημάτων του 3ου μέρους πηγάδια, η προσδοκία
της ιστορικής αλήθειας, η αθανασία, τα περιστέρια, ο λόγος κι ο
αντίλογος, το καλοκαίρι και η τελική κατάφαση του «θα ‘ρθει καιρός»
Η νεοελληνική ιστορία κι οι σηματοδοτήσεις της, η Ανάσταση της ορθόδοξης
παράδοσης, το 41 και το Πολυτεχνείο είναι οι σταθμοί που ο ποιητής θα
στηρίξει τις προσδοκίες και τα φωτεινά του οράματα αυτούς τους αγίους
του ελληνικού εικονοστάσιου και θα μιλήσει για τους ολότελα δοσμένους
στον κοινό αγώνα ήρωες που αφειδώλευτα κι ιδανικά έγιναν εραστές της
συλλογικής αφύπνισης και πίστεψαν κι έπραξαν και κήρυξαν και διέδωσαν
και καήκανε οι ίδιοι στη φωτιά της ουτοπίας τους.
Ο κηρυγμένος πόλεμος στο κακό και στο ψέμα, σ’ ότι απειλεί και χαλάει
τον άνθρωπο, σε ότι δολοφονεί το όνειρο, σ’ ότι εμποδίζει την επέλαση
της άνοιξης, γίνεται ποίηση με λέξεις στέρεες και λιτές, ασυμβίβαστες κι
ελεύθερες, κι έτσι η ποίηση μεταμορφώνεται σε πράξη και στάση και
βιοθεωρία ορατή και διαφανή. Ο ποιητής εκτίθεται σχεδόν ηρωικά,
συναντιέται με μας, δεν σιωπά, δεν ολισθαίνει, επανέρχεται, υπενθυμίζει,
προτάσσει, ανοίγει το «πηγάδι της κραυγής».
Και μάλλον συμπορεύεται με τον Μιχάλη Κατσαρό, που στο ποίημά του κατά Σαδδουκαίων έγραψε:
«Εγώ πάλι μέσα στο πλήθος διακλαδίζομαι
Η θέλησή μου διακλαδίζεται μέσα στο πλήθος
μαζεύω τους σκόρπιους σπόρους μου
για την καινούρια μακρινή μου ανάσταση, μαζεύω»
Κι ο Γιάννης Ρίτσος Ανυπόταχτη Πολιτεία καλεί την πόλη του να ξεσηκωθεί κι αρθρώνει έναν ανάλογο μελλοντολογικό λόγο.
« Μη φοβηθείτε, όσοι ξέρετε από δάκρυα»
Έτσι κλείνει το βιβλίο του ο Βαγγέλης Κακατσάκης. Σηματοδοτεί την
υποσχεμένη μέρα του μέλλοντα χρόνου, σε μια έξοδο στην αυλή ενός
καλύτερου κόσμου. Και εμείς μέσα από τη διαρκή επανάσταση της ποιητικής
πράξης που δηλώνει παρούσα στα δύσκολα του ανθρώπου μπορούμε να
συμφωνήσουμε με τον στίχο του Μιχάλη Γκανά:
« Ο τελευταίος στίχος δε μένει πάντα τελευταίος
Κάποτε γίνεται πρώτος στίχος ενός ποιήματος
Που γράφει κάποιος αναγνώστης»
Δεν είναι αγαπητέ Βαγγέλη ότι θα γίνουμε κι εμείς ποιητές αλλά είναι
ανοιχτοί, ανάλαφροι, μάρτυρες του καιρού μας, όχι οπαδοί αλλά πολίτες,
σκεπτόμενοι κι ονειροπόλοι, αφοσιωμένοι στη ζωή με πολλαπλές εμπειρίες
και βιώματα, στο τέλος μιας εποχής, χωρίς συλλογικούς μύθους, χαμένοι σε
έναν απόλυτο σχετικισμό και ενίοτε με πτήσεις στα προσωπικά μας κενά
χρειαζόμαστε ως π
της ζωής που προσφέρει απλόχερα η ποίηση με τα πολύτιμα υλικά της.
Ένας δάσκαλος γράφει. Αυτό είναι ακόμα σπουδαιότερο. Διαρκώς νέος δηλαδή.
*Η Παρουσίαση της «Κάζοβαρ» από την Βαρβάρα Περράκη (25 Ιούνη 2014, στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών "Ελευθέριος Βενιζέλος" . ΣΤΗΝ ΦΩΤΟ ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ: Δημήτρης Νικολακάκης , Βαρβάρα Περράκη, Γιάννης Φίλης και Μιχάλης Αεράκης
https://petaxta.blogspot.com/2014/06/13.html?fbclid=IwAR2-y03dtPbJEjH1Cxsxwmbs_zRqZjrKnF65jZH0ZVtGrOy_OZJcFJyKoCE
Τετάρτη 28 Ιουνίου 2023
ΕΥΘΥΒΟΛΑ ΚΑΙ ΜΗ
Τρίτη 27 Ιουνίου 2023
ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ
Κυριακή 25 Ιουνίου 2023
ΠΟΙΗΣΗ
ΔΙΛΗΜΜΑΤΑ
Μάρτυρας υπεράσπισης
ή μάρτυρας κατηγορίας;
Μάρτυρας κατηγορίας ή εισαγγελέας;
Εισαγγελέας ή δικαστής;
Δικαστής ή κατήγορος;
Κατήγορος ή κατηγορούμενος;
Υπάλληλα, παράλληλα και αλλεπάλληλα
τα διλήμματα για τον υπάλληλο.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ
(΄Τα χελιδόνια του μοναχού" (Β' έκδοση. Χανιά, 2020)
Σάββατο 24 Ιουνίου 2023
ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ
2ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ
ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Το παιχνίδι ως μέσο ενδυνάμωσης της κοινότητας του νηπιαγωγείου
Το παιδί και το παιχνίδι είναι δύο αναπόσπαστες έννοιες , όπου η μια δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς την άλλη (Κάππας, Χρ. Ο ρόλος του παιχνιδιού στην Παιδική Ηλικία. Αθήνα: Ατραπός.) Όταν τα παιδιά παίζουν έχουν την ευκαιρία να συμμεριστούν, να ανταλλάξουν πληροφορίες, να εμπλακούν, να επιλύσουν προβλήματα και να αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες μέσα από την έκφραση των συναισθημάτων τους και τη δημιουργία κοινωνικών σχέσεων (Αυγητίδου Σ., Το παιδικό παιχνίδι: διερεύνηση της συνεργατικής δόμησης του κόσμου των παιδιών στην προσχολική εκπαίδευση.) Ένα σχολείο που διαπνέεται από κοινοτικές αξίες και πρακτικές , συμβάλλει σε ένα θετικό παιδαγωγικό κλίμα και δημιουργεί ενισχυτικά περιβάλλοντα μάθησης και προσωπικής έκφρασης. Ένα σχολείο πρέπει πάντα να έχει χώρο και χρόνο για παιχνίδι!
Τα ‘’Παιχνίδια του Κόσμου’’ στο σχολείο μας
Στο σχολείο μας σε συνεργασία με την ψυχολόγο του Προγράμματος Προαγωγής Αυτοβοήθειας Χανίων Κατερίνα Σουρλατζή διοργανώσαμε ένα εργαστήρι για γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικούς όπου παρουσιάστηκαν τα «Παιχνίδια του Κόσμου». Τα παιχνίδια αυτά, ξύλινα, παραδοσιακά παιχνίδια που προέρχονται από διάφορους πολιτισμούς ανά τον κόσμο και ιστορικές περιόδους, είναι χειροποίητα παιχνίδια των οποίων η κατασκευή γίνεται από επαναχρησιμοποιημένα και ανακυκλώσιμα υλικά. Η ιδέα προέρχεται από τη γαλλική αστική μη κερδοσκοπική οργάνωση “KALOUMBA”. Στόχος αυτής της δράσης είναι η διάδοση του παιχνιδιού ως μέσο εκπαίδευσης, κοινωνικής και πολιτιστικής εξέλιξης αλλά και η συνάντηση των μελών της σχολικής κοινότητας (γονείς-εκπαιδευτικοί-μαθητές/τριες).
Η Κατερίνα Σουρλατζή, ψυχολόγος του Προγράμματος Προαγωγής Αυτοβοήθειας Χανίων, συζήτησε με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς για το πως το εργαστήριο κατασκευής των «Παιχνιδιών του Κόσμου» με την εμπλοκή γονέων –εκπαιδευτικών- νηπίων μπορεί να ενισχύσει το κοινοτικό παιδαγωγικό κλίμα. Τόνισε την σημαντικότητα της ενεργοποίησης των μελών της κοινότητας γύρω από τις ανάγκες του σχολείου και την ανάληψη δράσης γι’ αυτές, την σημασία του να δημιουργήσουμε ένα άλλο πρότυπο ζωής – πέρα από το ανταγωνιστικό, ατομικιστικό, καταναλωτικό και να υλοποιούμε δράσεις που προάγουν την δημιουργικότητα και ευρύτερα τον πολιτισμό. Σε σχολικό επίπεδο, η προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας και μάθησης κάθε ανθρώπου, απαιτεί περιβάλλοντα που παρέχουν και διαμορφώνουν ένα υγιές παιδαγωγικό κλίμα. Προϋποθέσεις για να επιτευχθεί αυτό είναι: η ασφάλεια,η ενθάρρυνση,οι ευκαιρίες εξερεύνησης, προβληματισμού, η συνεργασία και οι αρμονικές διαπροσωπικές σχέσεις, η ενεργός συμμετοχή και η ανάληψη ρόλων (Οικονομίδης,2017) , όπως τόνισε η κα Σουρλατζή.
Παίζουμε – Ευαισθητοποιούμαστε - Επικοινωνούμε
Με έμπνευση την έκθεση του εικαστικού Μ. Μανουσάκη που φιλοξενείται στην Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων με τίτλο ‘‘Ο τόπος του κάποτε- Ήρωες στα σκουπίδια ‘’, με παιχνίδια και αντικείμενα από προσωπική συλλογή του καλλιτέχνη, οργανώθηκε το εκπαιδευτικό project , ‘’Ηρωες-παιχνίδια από σκουπίδια" . Το project αυτό, συνδυάστηκε με το Εργαστήρι των ‘’Παιχνιδιών του κόσμου’’ ως μια πρόταση συλλογικής δράσης και ευαισθητοποίησης γύρω από την οικολογία και την επαναχρησιμοποίηση υλικών με επιπλέον στόχους, την συμπερίληψη και ενδυνάμωση των διαπροσωπικών σχέσεων των παιδιών μέσα στην τάξη του νηπιαγωγείου. Ταυτόχρονα, μέσα από αυτή τη συλλογική διαδικασία δημιουργήθηκε ο χώρος για την ενδυνάμωση των σχέσεων μεταξύ των συμμετεχόντων, την ανάπτυξη της συνεργατικότητας και της επικοινωνίας μεταξύ όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων.
Η Σχολική Κοινότητα σε μια κυριακάτικη δράση
Οι γονείς, έχοντας προσκληθεί από τα παιδιά, συγκεντρώθηκαν στο σχολείο φέρνοντας μαζί τους, ανακυκλώσιμα και επαναχρησιμοποιημένα υλικά, παλιά αντικείμενα και παλιά παιχνίδια! Εργαλεία, χρώματα, σχοινιά και τρυπάνια συγκεντρώθηκαν στο ξύλινο σπιτάκι της αυλής που έγινε εργαστήρι παιχνιδιών! Παιδιά , γονείς και νηπιαγωγοί χωρίστηκαν σε ομάδες και διάλεξαν ποιο από τα ‘’Παιχνίδια του κόσμου’’ θα ήθελε η ομάδα τους να δημιουργήσει. Μέσα σε κλίμα χαράς, συνεργασίας και δημιουργίας, όλοι απόλαυσαν μια όμορφη μέρα, απόλαυσαν την χαρά που δίνει η συνεργασία. Μα πιο πολύ από όλους τα παιδιά, μια και τα παιχνίδια κοσμούν την αυλή και τα απολαμβάνουν καθημερινά!
Και παίξανε αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα!
Η προϊσταμένη του 2ου νηπιαγωγείου Χανίων
Εύη Δήμου και οι νηπιαγωγοί Ελένη Αναγνωστάκη και Κατερίνα Αλεξανδράκη
Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 24.6.2023)
Παρασκευή 23 Ιουνίου 2023
ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΊ
Η ΦΙΛΗ ΜΟΥ ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΩΤΟΥ- ΚΑΙ... ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ (Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΚΑΛΠΗΣ, ΟΙ ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΤΗΣ ΝΕΚΤΑΡΙΑΣ, ΤΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ)
Πέμπτη 22 Ιουνίου 2023
ΠΡΙΝ ΑΠΟ 9ΧΡΟΝΙΑ ΣΑΝ ΧΘΕΣ
Μια απ’ τις “Ρίμες νοσταλγικές”
του Μιχάλη Γρηγοράκη
(petaxta.blogspot.com)
Τετάρτη 21 Ιουνίου 2023
ΕΥΘΥΒΟΛΑ ΚΑΙ ΜΗ
Τρίτη 20 Ιουνίου 2023
ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ
Δευτέρα 19 Ιουνίου 2023
ΧΡΥΣΑ
ΤΑΞΙΔΕΥΩ ΑΡΑ ΥΠΑΡΧΩ
Γράφει η Χρύσα Κακατσάκη
" Οι τουρίστες δεν γνωρίζουν πού βρίσκονται και οι ταξιδευτές δεν γνωρίζουν πού πηγαίνουν». Στον σχεδόν οξύμωρο αφορισμό του ο ταξιδιωτικός συγγραφέας Paul Theroux συνοψίζει τη βασική διαφορά μεταξύ ταξιδιώτη και τουρίστα. Γιατί το ταξίδι είναι μια εγγενής ανθρώπινη τάση, ανάλογη με την αέναη κίνηση που διέπει την συμπαντική ύλη. Από την προσωπική θεώρηση του καθενός ωστόσο εξαρτάται αν θα αποτελέσει μέσο περιήγησης και εξερεύνησης του κόσμου, απόδραση από τα κλαδευτήρια της πεζής καθημερινότητας, όχημα του ονείρου ή παρηγοριά για τους νοσταλγούς του απρόσιτου.
Ο σύγχρονος τρόπος ζωής κατασκεύασε τον τουρίστα. Τον μαντρωμένος άνθρωπο στο all inclusive ξενοδοχείο, το μέρος της μετακινούμενης μάζας που ακολουθεί πιστά το ωρολόγιο πρόγραμμα σαν να βρίσκεται ακόμα στο σχολείο. Θα πάρει συγκεκριμένη ώρα το πρωινό του και θα επισκεφθεί μαζί με το υπόλοιπο γκρουπ τους αρχαιολογικούς χώρους, διαρρηγνύοντας - έστω και ακούσια - τη μυστηριακή σιωπή τους. Θα απλώσει το άχρωμο βλέμμα κάτω από τον καυτό ήλιο και την ψάθινη ομπρέλα, θα καταβροχθίσει το πρωί την ιστορία του Παρθενώνα με την ίδια βουλιμία που θα φάει το βράδυ τον μουσακά και το τζατζίκι. Θα στριμωχτεί το σούρουπο στα σοκάκια της Σαντορίνης για να φωτογραφίσει το ηλιοβασίλεμα και θα στηθεί από νωρίς στην ουρά για να θαυμάσει τα αριστουργήματα στο Μουσείο του Λούβρου.
Αντίθετα ο ταξιδιώτης το πρώτο πράγμα που κάνει, προτού καλά καλά βγάλει το one way εισιτήριό του, είναι να αποβιβασθεί από τον εαυτό του. Χωρίς gps, χωρίς σημαδεμένους χάρτες, θα χώσει στις ελάχιστες αποσκευές του αυτή την απερίγραπτη αύρα, αυτό το άρρητο που αναδύεται από την πρόκληση του άγνωστου. Των άγνωστων τόπων, των άγνωστων ανθρώπων. Προτιμά να ξενυχτά μεθοκοπώντας με τους ντόπιους παρά να πίνει τις «μπόμπες» των μπαρ. Nα χάσει το δρόμο παρά να βρει το εστιατόριο με το διεθνές μενού. Να προσθέσει στο άλμπουμ της μνήμης του το άθροισμα των εμπειριών παρά τις θρυμματισμένες εικόνες των αξιοθέατων.
Η τεχνολογία μπορεί να εξελίσσεται αλλά το προφίλ του τουρίστα κατ’ ουσίαν δεν έχει αλλάξει. Απλώς, τη θέση της κρεμασμένης στον λαιμό φωτογραφικής μηχανής έχει πάρει το ανά χείρας smartphone και η αγωνιώδης αναζήτηση διαμονής ανάμεσα στα rooms to let έχει αντικατασταθεί από τη σιγουριά που προσφέρει η πλατφόρμα airbnb. Δεν δείχνει πλέον τις φωτογραφίες, αυτά τα φωτεινά ξέφτια των αναμνήσεων, σε μια στενή παρέα φίλων αλλά τις ανεβάζει στα social media και εισπράττει likes αντί για επιφωνήματα.
Τέλος, στην ευάριθμη κατηγορία των «αταξίδευτων» ταξιδευτών ανήκουν όσοι περιφέρουν το σώμα τους από το ένα δωμάτιο στο άλλο, αφήνοντας το πνεύμα τους να κυκλοφορεί ελεύθερο, χωρίς διαβατήριο, στους ουρανούς της φαντασίας. Από την μηδενιστική υπαρξιακή εκδοχή του Καβάφη («Καινούργιους τόπους δεν θα βρεις, δε θα ‘βρεις άλλες θάλασσες») μέχρι τη δημιουργική αναπλήρωση του Πεσσόα. «Για να ταξιδέψω φτάνει να υπάρχω: πηγαίνω από μέρα σε μέρα, σαν από σταθμό σε σταθμό στο σιδηρόδρομο του κορμιού μου ή του πεπρωμένου μου, σκυμμένος πάνω από πρόσωπα και χειρονομίες. Όποιος διέσχισε όλες τις θάλασσες, δεν διέσχισε τελικά παρά την μονοτονία του εαυτού του. Έχω δει περισσότερα βουνά απ' όσα υπάρχουν στη γη. Έχω περάσει από πολιτείες περισσότερο υπαρκτές και τα μεγάλα ποτάμια του πουθενά κυλούσαν κάτω από το ρεμβαστικό μου βλέμμα. Αν ταξίδευα, δε θα αντίκριζα παρά τη θαμπή απομίμηση αυτών που είδα χωρίς να ταξιδέψω. Τα αληθινά τοπία είναι αυτά που μόνοι μας φτιάχνουμε».
ΠΗΓΗ: https://www.pancreta.gr/voices.php?p=14143
Κυριακή 18 Ιουνίου 2023
ΠΟΙΗΣΗ
«Άνοιγε τους λάκκους εσύ,
τις ελιές εγώ θα τις φυτεύω».
Διαταγή πάντα ο λόγος του πατέρα.
Ίσα ίσα που ανέπνεε,
όπως έστρωνε το χώμα στα δεντράκια.
«Και την καρυδιά εγώ θα τη φυτέψω»,
μου ’πε την άλλη μέρα,
όταν τελειώσαμε με τις ελιές.
«Λένε πως όποιος φυτέψει καρυδιά,
τη βγάζει δεν τη βγάζει τη χρονιά»,
σκεφτόμουν, ενώ άνοιγα το λάκκο.
Μάζευα τα καρύδια εφέτος,
δεκαοχτώ χρόνια μετά το φευγιό του,
και τα θυμήθηκα.
Κοντά σ’ αυτά και πως
στο χρόνο απάνω,
όταν κατάλαβε πως έφτανε το τέλος του,
μια ήταν η χάρη που μου ζήτησε
-με ανάσα από φιάλη οξυγόνου.
Να βρω τον τρόπο,
να τον πάω μέχρι το χωράφι,
για ν’ αποχαιρετήσει τα δέντρα.
τα τελευταία απ’ τα πολλά που φύτεψε.
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης ("Όταν γίνεις ποίημα" . Εκδ. "Πυξίδα της Πόλης ", Χανιά 2013)
ΜΕΛΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΠΟΙΗΣΗ
ΜΕΤΑ ΦΟΒΟΥ
https://www.youtube.com/watch?v=eHb3cqBVP9c
Εγώ δεν είμαι τίποτα σπουδαίος ποιητής,
δεν γράφω κι εύκολα, όπως ίσως γράφουν άλλοι,
πρέπει της σιωπής να λειτουργήσει ο πυκνωτής,
να ’ρθει
μια παράξενη να με τυλίξει ζάλη…
Τότε και μόνο τότε -μετά φόβου ξεκινώ
να κάνω ποίημα το απόσταγμα της σκέψης,
ντύνοντάς το, όπως μπορώ, να
μη μείνει γυμνό,
μ’ όλες εκείνες που του πρέπουνε τις λέξεις.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ
(Από την ποιητική συλλογή “Οταν γίνεις ποίημα”, Χανιά 2013).
Σάββατο 17 Ιουνίου 2023
ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ
Είναι όμορφο να μεγαλώνεις…
Πώς είναι άραγε να χωρέσεις σε δυο γραμμές 6 ολόκληρα χρόνια; Πώς φαίνεται στα μάτια των παιδιών το τελευταίο μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο; Θα τους μείνει άραγε αξέχαστο; Λένε ότι τα πρώτα μας βήματα καθώς και τελευταία πριν εγκαταλείψουμε έναν τόπο για να πάμε αλλού, μένουν για πάντα χαραγμένα στο μυαλό μας ίσως γιατί είναι ντυμένα με ένα συνδυασμό αγωνίας και ανησυχίας για το άγνωστο, περιέργειας και γλυκιάς αναμονής για το καινούργιο, ενθουσιασμού για τις περιπέτειες που αισθανόμαστε ότι ανοίγονται διάπλατα μπροστά μας. Είναι όμορφο να μεγαλώνεις. Είναι ακόμη πιο όμορφο να νιώθεις ευλογημένος από στιγμές μοναδικές που βαθιά μέσα σου ξέρεις πως δε θα ξαναεπαναληφθούν.
Αγαπητά μου παιδιά,
Θέλω, τώρα που είναι καλοκαίρι και θα ‘ χετε χρόνο, να σκεφτείτε όλα όσα βιώσατε στην τάξη μας, στο ΣΤ΄2 του 8ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων. Θέλω να ξέρετε ότι θα έχετε πάντοτε κάποιον- πέρα από γονείς, φίλους, συγγενείς- να σας ακούσει και να μοιραστείτε αν θέλετε κάτι. Να θυμάστε πάντοτε:
Να έχετε αξιοπρέπεια. Ακόμα κι αν σας παρουσιαστεί κάποια δυσκολία …
Να αγωνίζεστε δίκαια και να μην κάνετε ζαβολιές. Γιατί κάνοντας ζαβολιές είναι στην ουσία σα να κοροϊδεύετε τον ίδιο σας τον εαυτό.
Να αναλαμβάνετε πάντοτε τις ευθύνες που σας αναλογούν.
Να είστε συνεργάσιμοι και να παρέχετε βοήθεια αν κάποιος κάποια φορά σας τη ζητήσει.
Να σέβεστε τον εαυτό σας και τον άλλον όποιος κι ό,τι κι αν είναι αυτός…
Κι ένα τελευταίο, να χαιρετάτε πάντοτε όταν βλέπετε κάπου έξω τους παλιούς σας δασκάλους. Είναι το καλύτερο δώρο που μπορείτε να τους κάνετε…
Κι αν δεν μπορείτε να κάνετε κάτι από τα παραπάνω. Ε! Τότε προσπαθήστε απλά «να παραμείνετε ευγενείς…». Προσπαθήστε το. Εξάλλου το έχουμε ξαναπεί. Δε μετράει τόσο η νίκη όσο η προσπάθεια . Αυτό είναι και το τελευταίο μας μάθημα. Μάθημα ζωής, που ίσως είναι και το σημαντικότερο απ’ όλα όσα κάναμε στο σχολείο μας. Εγώ πάντως είμαι σίγουρος ότι είστε μέσα σ’ όλα αυτά. Σας ξέρω καλά…και ξέρω ότι θα τα καταφέρετε… Δε σας φοβάμαι εσάς και θα είμαι πάντοτε εδώ , για να σας καμαρώνω. Καλό καλοκαίρι αγαπητά μου εκτάκια, καλούς αγώνες και καλές επιτυχίες στη συνέχεια…στο Γυμνάσιο και στην ζωή σας!
Ο δάσκαλός σας
Βαγγέλης Παγωνίδης
Ποιο μάθημα θα μου μείνει αξέχαστο από το Δημοτικό Σχολείο….
Το μάθημα που θα μείνει αξέχαστο ήταν αυτό που κάναμε στην Στ τάξη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων! Γίναμε κι εμείς Αγάλματα και Αγγεία και ανακατευτήκαμε στο χώρο με τα Αρχαία… Μιχάλης
Το μάθημα που κάναμε στο Δημοτικό Κήπο πριν κλείσει κι αλλάξει Αλέξανδρος Τ.
Το μάθημα Ζαχαροπλαστικής με τα Μπισκοτόσπιτα που δημιουργήσαμε… Δεσποινα Π.
Στη Φυσική όταν κάναμε για το Αναπνευστικό και το Κυκλοφορικό Σύστημα Κέισι
«Όταν κάναμε στη Γεωγραφία για τα ζώα προς εξαφάνιση και το περιβάλλον στο οποίο ζουν… Φιλίκα
Στα εργαστήρια Δεξιοτήτων όταν φτιάξαμε τον τοίχο των φιλοφρονήσεων της τάξης και λέγαμε μια καλή κουβέντα για τους συμμαθητές μας… Δάφνη
… εκτός από τις πολλές ευχάριστες αναμνήσεις θυμάμαι που κλείσαμε ξαφνικά ένα απόγευμα του Μάρτη για μια άγνωστη και αστεία ασθένεια τότε που την έλεγαν Κορονοϊό. Στην αρχή χαρήκαμε αλλά μετά από 2 χρόνια ανοίγματος-κλεισίματος θέλαμε όσο τίποτε άλλο να ξανακερδίσουμε το χαμένο μας χρόνο με τους συμμαθητές μας και την τάξη μας…. Μάριος
… το πρώτο μάθημα στο Δημοτικό που κάποιοι δάσκαλοι μας έκαναν ξενάγηση για να μαθαίνουμε τους χώρους του σχολείου… Γιώργος
Το μάθημα που κάναμε για την ποίηση που το συνοδεύσαμε με μια παρουσίαση στην αυλή του σχολείου ένα απόγευμα του Ιούνη του 2022 με τον κύριο Βαγγέλη Κακατσάκη…Πέρασα υπέροχα! Έμαθα και βίωσα πολλά Βαγγέλης
Το μάθημα που κάναμε στην Γ΄ τάξη από το Webex (Τηλεδιάσκεψη). Τώρα που πέρασε ο καιρός μου φαίνεται τόσο παράξενο…» Κωνσταντίνα
Το μάθημα που θυμάμαι έντονα είναι το πρώτο μας μάθημα στη Γυμναστική που κάναμε σκυταλοδρομίες. Πάντα στην ώρα της Γυμναστικής περνούσαμε τέλεια… Δήμητρα
Αυτό που κάναμε μέσα στη Βουλή των Ελλήνων όταν μια υπέροχη κυρία μας ξενάγησε στις τοιχογραφίες που είχε στον επάνω όροφο σχετικά με την Επανάσταση του 1821 και τις Θυσίες των ηρώων για να είμαστε σήμερα Ελεύθεροι Δέσποινα Δ.
Τα πειράματα που κάναμε στη Φυσική… Δανάη
Όταν κάναμε Ιστορία στο Μουσείο της Ακρόπολης και βλέπαμε από κοντά τα Αγάλματα και τις Καρυάτιδες. Δίπλα έστεκε η Ακρόπολη καμαρωτή στο πέρασμα των αιώνων. Ήταν σα να ζούσα στην κλασική Αθήνα του Περικλή. Νεφέλη
Χανιώτικα νέα (Σάββατο 17. 6.23)