Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2016

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ
Κισαμίτικος Περίπλους
 Περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαις; 
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης


Κισαμίτικος Περίπλους


«Κι οι παραλίες μας… Ξακουστές σ’ όλον τον κόσμο!… Χρυσοκόκκινες αμμουδιές, γκριζόχρωμοι βράχοι, αγάλματα φύλακες και μνημεία της φύσης. Το Λαφονήσι, που κατά τον μεγάλο εραστή του, Μαν. Κογχυλάκη, ο Θεός το ’πλασε πριν απ’ τον κόσμο. Και ο πολυβραβευμένος και πολυφωτογραφημένος Μπάλος, η ομορφιά του κόσμου». Τα που γράφει, μεταξύ των άλλων, προλογίζοντας το πραγματικά συλλεκτικό Ημερολόγιο για το 2016, του Συλλόγου Προβολής Κισάμου “Η Γραμπούσα”, με τίτλο “Κισαμίτικος Περίπλους – Μαγεία και Ποίηση” ο και κατ’ εξοχήν ποιητής πρόεδρος του Δ.Σ. του Θανάσης Δεικτάκης.
Εχει τον δικό του, έναν ξεχωριστό, τρόπο ο φίλος μου ο Θανάσης να προβάλει, χρόνια τώρα την Κίσαμο. Και μόνος του, ως παραδοσιακός, με όλη τη σημασία της λέξης, άνθρωπος, ως συγγραφέας και (να το ξαναγράψω) κατ’ εξοχήν ως ποιητής. Και με (τους) άλλους, ωστόσο, κινώντας τα νήματα του “εμείς”, που ο ίδιος έχει δημιουργήσει. Αυτού του “εμείς” καρπός και το περί ου ο λόγος Ημερολόγιο που έρχεται να προστεθεί στα επίσης συλλεκτικά (πρέπει να ’χουν ξεπεράσει τα 20) προηγούμενα.
Κισαμίτικος Περίπλους σε 12, μια κάθε μήνα, παραλίες της Κισάμου, για το 2016, λοιπόν. Στο Λαφονήσι, στην Ασπρη Λίμνη, στη Χρυσοσκαλίτισσα, στο Στόμιο, στον Πέζουλο των Λιβαδιών, στον Κούτουλα της Κεραμωτής, στον Κάμπο, στο Σφηνάρι, στα Φαλάσαρνα, στον Μπάλο, στο Τηγάνι, στη Γραμπούσα. Στις μισές περίπου αφήνοντας τις υπόλοιπες από τη Γραμπούσα μέχρι τον Ταυρωνίτη, “πρώτα ο Θεός”, κατά που γράφει ο Θανάσης, για το 2017. Ενας περίπλους ποίησης και μαγείας με ξεναγούς τον Θανάση Δεικτάκη, ως ποιητή και τον επίσης Κισαμίτη (εκ Ζυμβραγού ορμώμενο) φίλο καλλιτέχνη – φωτογράφο Φάνη Μανουσάκη, μήνα το μήνα…
«Της ανθρωπιάς και της τιμής βυζάστρα/ χρυσή της Μεγαλονήσου κολόνα/ στο όμορφο κεφάλι σου κορώνα/ τα μοναστήρια έχεις και τα κάστρα./ Του Γερμανού, του Τούρκου η χαλάστρα/ μετράς με δόξα κάθε σου αιώνα/ αίμα σου στάζει κι η ξερή κοτρόνα/ πλέρια μυρίζεις αρχοντιά και πάστρα./ Γραμπούσες, Λαφονήσια η ψυχή σου/ αμπέλια και ελιές δικά σου ταίρια/ το χέρι δίνεις Κύθηρα και Πύλο./ Δυο Ακρωτήρια μοιάζουν προσευχή σου,/ καθώς σου στέκουν υψωμένα χέρια/ και κλείνουν το γαλάζιο του Μυρτίλο». Το σονέτο με τίτλο “Της Κίσαμος” που έχει βάλει, εν είδει εισαγωγής στον “περίπλου” κάτω απ’ τον πρόλογό του ο Δεικτάκης. Και για να μας δείξει εξαρχής τον “έρωτά” του.


 Περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαις; 

Στο “Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον” στο Δρομόνερο Κισάμου, η δεύτερη σημερινή στάση. Εχει μείνει εδώ κι ένα μήνα δίχως ηλεκτρικό, λόγω ανεξόφλητων λογαριασμών στη ΔΕΗ, έγραψε προ ημερών στη σελίδα του στο βιβλίο των προσώπων (φέισμπουκ) ο και ιδρυτής του Ιωάννης Αρχοντάκης, όπως μας πληροφόρησε τις προάλλες η διευθύντρια της εφημερίδας μας Ελια Κουμή σε σχόλιό της με τίτλο “Κραυγή αγωνίας για τον πολιτισμό”. Σε κατάρρευση, μας λέει ο Ιωάννης και το πρόγραμμα “ΧΑΝIaRT – Eικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων”. Χώρια όλα τ’ άλλα! Επιδημία… Κλειστό το Μουσείο Ακριτών στην Παλαιόχωρα, “φάντασμα” το Μουσείο Αλιείας στο Κολυμπάρι… Για να μείνουμε ως εδώ!

Με αναμμένα όλα τα φώτα και γεμάτο με κόσμο προπάντων με παιδιά το είδα το “Ελαιουργείον” στον ύπνο μου. Οπως τότε που το επισκεπτόμουν είτε μόνος είτε με φίλους και μαθητές μου. «Περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαις;». Με ερωτηματικό (από μένα) ο στίχος του Ποιητή. Από κάπου πρέπει να κρεμάσω στην ελπίδα μου… «Δει δη χρημάτων και άνευ τούτων ουδέν έστιν γενέσθαι των δεόντων». Είναι αλήθεια ότι ισχύει και στην περίπτωση του “Ελαιουργείου”, όπως και στις άλλες παρόμοιες η φράση αυτή του Δημοσθένη από τον Α’ Ολυνθιακό λόγο του. «Δει δη χρημάτων» υπάρχει δηλαδή ανάγκη χρημάτων… Η Τοπική Αυτοδιοίκηση και οι τοπικές κοινωνίες δεν πρέπει να οδηγούν σε αποστρατεία τους Ιωάννηδες, που δεν είναι δα και οι περίσσιοι!

Χανιώτικα νέα (12.01.2016)


Read more: http://www.haniotika-nea.gr/kisamitikos-periplous/#ixzz3x1SIu780 
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial 
Follow us: @HaniotikaNea on Twitter | haniotika.nea on Facebook


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου