Κυριακή 31 Μαρτίου 2019

ΕΝ ΝΙΠΠΩ

ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΤΙΜΙΟ ΣΤΑΥΡΟ


Τον σταυρόν σου προσκυνούμεν, Δέσποτα
και την Αγίαν σου Ανάστασιν υμνούμεν και δοξάζομεν...






Άρωμα αροσμαρή σήμερα  Κυριακή της Σταυροπροσκύνησης...  Οσμή ευωδίας πνευματική !
Στον Τίμιο Σταυρό λίαν πρωί σήμερα... Η μέρα που δίνει ο παπάς τις ροδαρές...  Ποιος είπε ότι είμαστε εμείς κι εμείς...  Όλοι οι απανταχού μα κι όλοι οι προαπελθόντες Νιππιανοί, ωσεί παρόντες.
Και του χρόνου!



ΠΟΙΗΣΗ

ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΗΣ 
                                                 Στον Κώστα Νταντινάκη

     



Θέλησαν να μπούνε
και οι τρεις τους στην ουρά,
για να προσκυνήσουν τον Σταυρό.
 «Δεν επιτρέπεται»,
τους είπαν αυστηρά,
και μ’ ένα στόμα, δυο επίτροποι.
Ξαναγύρισαν στη ζητιανιά τους.
Ο καθείς στο πόστο του
στα σκαλιά της εκκλησιάς.
Δίχως να παραπονεθούν.

Απαγορεύσιμο είδος για τους ζητιάνους
το άρωμα του δεντρολίβανου;
 
ΒΑΓΓΕΛΗΣ Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ
("Όπως το ψωμί", Πυξίδα της Πόλης", Χανιά 2018)


Σάββατο 30 Μαρτίου 2019

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ


ΓΙΟΡΤΗ ΒΙΒΛΙΟΥ..ΕΝΑ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙ!!!



Γράφει η Μαρία Κληματσάκη* 
Το Ταξίδι στη χώρα του βιβλίου με τη βάρκα της φαντασίας και πολύ άξιους Καπετάνιους Καπετάνισσες ξεκινά την Τρίτη 2/4 /2019 το πρωί, από το 11ο Δημοτικό-11ο Νηπιαγωγείο και 27ο Νηπιαγωγείο Χανίων με συνταξιδιώτες τους μαθητές –τριες, τους εκπαιδευτικούς και γονείς της σχολικής μας Κοινότητας!!Ας το απολαύσουμε!!
Την Τρίτη 2/4/19, παγκόσμια ημέρα αφιερωμένη στο βιβλίο, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές των σχολείων μας, σε συνεργασία με τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου κ. Αθηνά Ντούλια και το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, σαλπάρουμε στη χώρα των παραμυθιών ,των παιδικών διηγημάτων, της ποίησης με κουπιά τις αφηγήσεις, το θεατρικό παιχνίδι, το κουκλοθέατρο, τη μουσική , το χορό, τις παρουσιάσεις, τις δραματοποιήσεις , τις εκθέσεις και τις κατασκευές. Προσκαλεσμένοι για τιμονιέρηδες, αξιόλογοι άνθρωποι που έχουν σχέση με το βιβλίο ,είτε με την ιδιότητα του συγγραφέα ή ποιητή, του εκδότη ή εικονογράφου, του αφηγητή, του ηθοποιού ή του μουσικού καθοδηγητή. Ευχαριστούμε από καρδιάς το Βαγγέλη Κακατσάκη, το Χρήστο Τσαντή, το Γιάννη Μανούσακα, την ΄Αννα Νεμπαυλάκη, τη Δήμητρα Παπουτσάκη, την Πηνελόπη Ατσαλάκη, την Πηνελόπη Γκίνη ,την Ελισαβέτα Δανδάλη, τη Δέσποινα Τζιάκη, την Αγγέλα Μάλμου, τη Χριστίνα Βεριβάκη, τη Χριστίνα Τζομπανάκη, τη Χαρίκλεια Ντερμανάκη, τη Κωνσταντίνα Χαριτάκη, τη Ρούλα Καλα’ι’τζάκη, τη Λαμπρινή Μποβιάτσου, την Μαρία Μυρωτή και τη Χρυσάνθη Αγίου, που αποδέχτηκαν με χαρά την πρόσκλησή μας και θα μας ταξιδέψουν σε μέρη μαγικά και ονειρεμένα!!!Μια τέτοια συλλογική προσπάθεια μόνο σε ήρεμα λιμάνια …,,μπορεί να μας αγκυροβολήσει!!!

* Δασκάλα - Διευθύντρια 11ου Δημ. Σχ. Χανίων

https://www.facebook.com/search/top/?q=maria%20klimatsaki&epa=SEARCH_BOX

2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ, ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
ΣΤΗΝ ΣΤ1 ΤΑΞΗ ΤΟΥ 11ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΧΑΝΙΩΝ

Καλή αντάμωση, καλά μου Εκτάκια και καλή μου συναδέλφισσα Κωνσταντία Γκολέμη! Ευχαριστώ Μαρία Κληματσάκη για την πρόσκληση. Και βέβαια συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία !

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΤΗ ΥΠΕΡΜΑΧΩ ΣΤΡΑΤΗΓΩ


«Τη Υπερμάχω Στρατηγώ τα νικητήρια/ ως λυτρωθείσα των δεινών ευχαριστήρια/ αναγράφω σοι η πόλις σου, Θεοτόκε…». Μαζί με ριζίτικα τραγούδια, το “Πότε θα κάνει ξαστεριά” και το “Αγρίμια κι αγριμάκια μου”, και το “Υπερμάχω”. Πριν ακόμα πάω στο Δημοτικό, το άκουσα πρώτη φορά, τέτοιες μέρες. Σαν σε όνειρο… Στην Ε’ τάξη έμαθα και την ιστορία του. Η Παναγία ήταν η Υπέρμαχος Στρατηγός, η Στρατηγίνα της Ρωμιοσύνης, και η Κωνσταντινούπολη η, “πόλις” της. Καμία μετάφραση δε χρειαζόμουν, καμία άγνωστη λέξη δεν είχα, όταν επιστρέφοντας απ’ το σχολείο για το σπίτι, το έψελνα στεντορεία τη φωνή.
Σαν σε ταινία μπροστά μου τα γεγονότα, όπως τότε… Οι Αβαροι, που έρχονται να πάρουν την Βασιλεύουσα, ενώ ο αυτοκράτορας Ηράκλειος λείπει σε πόλεμο εναντίον των Περσών. Ο πατριάρχης Σέργιος που περιφέρει στην πόλη την εικόνα της Παναγίας της Βλαχερνιώτισσας και ενθαρρύνει τα πλήθη…. Η Παναγία σε ρόλο Υπέρμαχου Στρατηγού. Ο ανεμοστρόβιλος που βυθίζει τα περισσότερα καράβια των πολιορκητών και τους τρέπει σε άτακτη φυγή… Ο Ακάθιστος Υμνος… 
Θα ακουστεί κι απόψε στους ανά την Ελλάδα ορθοδόξους ναούς το “Υπερμάχω”, οι Γ’ Χαιρετισμοί της Παναγίας γαρ. Ωστόσο οι “Αβαροι” περιτρέχουν ανενόχλητοι”, ανά τας οδούς και τας ρύμας του Εθνους ή είναι ιδέα μου;

ΧΑΙΡΕ, ΩΡΑΙΑ ΩΣ ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΠΟΙΗΤΡΙΑ


Ενας παλιός πρωτοκαπετάνιος των Αρμάτων και των Γραμμάτων, που επιμένει να κατοικοεδρεύει στον Κεδρισό ποταμό, μου “ανέθεσε” ν’ απευθύνω στην Βικτωρία Θεοδώρου το “χαίρε” και να το κλείσω μ’ ένα ποίημά της που έγραψε για τη γειτονιά που γεννήθηκε. Με τη συμπλήρωση 40 ημερών από το φευγιό της στο άλλο ημισφαίριο της ζωής. Στο μνημόσυνό της που έγινε στην Εκκλησία των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, της Καινούργιας Χώρας, σε δυο σχολεία της οποίας υπήρξα δάσκαλος, την περασμένη Κυριακή 24 Μαρτίου.
Χαίρε εσύ γιατί τα κύματα του τόπου που σε γέννησαν, σε δίδαξαν το ανυπότακτο. Χαίρε γιατί μια ζωή λειτουργούσουν και λειτουργούσες το και στο ανυπόκριτο./ Χαίρε γιατί “μόνο ένα καλάμι και του κορυδαλλού η τρίλλια” ήταν η δική σου περιουσία. Χαίρε γιατί η στράτευση στη σημαία της ανθρωπιάς ήταν της επίγειας παρουσίας σου η ουσία./ Χαίρε γιατί αρνήθηκες να κάνεις δήλωση μετανοίας. Χαίρε γιατί των παραλόγων αλόγων της κοινωνίας κράτησες τα ηνία./ Χαίρε ότι έμαθες να προφυλάγεις τη μητέρα και να την προετοιμάζεις για τα γηρατειά. Χαίρε ότι αγάπησες τον πατέρα και τον έκλεισες στο φυλλοκάρδια σου σαν ζωγραφιά./ Χαίρε γιατί ξεπέρασες τον απόηχο της ήττας. Χαίρε γιατί ατένισες της ανθρώπινης ζωής το υπέροχο ήτα./ Χαίρε γιατί την απλότητα ύμνησες και αποθέωσες. Χαίρε γιατί των ανθρώπων τις όποιες μικρότητες απονέκρωσες./ Χαίρε γιατί μέσω του “Αρειου Υπνου” την πίκρα και την οργή σου για τη “λυκοποίηση” του ανθρώπου εξέφρασες. Χαίρε γιατί ταυτόχρονα τους δρόμους για την ειρήνη εχάραξες./ Χαίρε ότι στο “Βορεινό προάστιο” με το “Λαγούτο” σου μας ξεχειμωνιάζεις. Χαίρε ότι με μες στη “Νυχτωδία των συνόρων” σου με τα “Μελίγματά” σου μας καλοκαιριάζεις./ Χαίρε, εσύ, η πάντα ελεύθερη στην εξορία σου. Χαίρε, εσύ, η πάντα εξόριστη στην ελευθερία σου./ Χαίρε γιατί τις λευκωρείτικες κορφές της ποίησης ανέβηκες. Χαίρε γιατί απ’ τις όχθες του Κεδρισού τις ατένισες./ Χαίρε εσύ η “δραπέτις” και η “πελαγινή”. Χαίρε η πάντα ωραία και γοητευτική./ Χαίρε ότι το Τάγμα της Μνήμης πιστά υπηρέτησες. Χαίρε ότι το άρμα της καρδιάς σταθερά καθοδήγησες./ Χαίρε Ωραία ως Ελληνίδα Ποιήτρια!
Το ποίημά της “Καινούργια Χώρα”, ένα ποίημα αφιερωμένο στη μάνα της, όπως και όλα τ’ άλλα που συμπεριλαμβάνονται στην ποιητική της συλλογή “Εγκώμιο” άλλωστε: «Δεν θ’ αρνηθώ τον τόπο όπου κρατεί τ’ αχνάρια σου/ εκεί θα ψάχνω πάντοτε να βρω/ πετράδια από τη θύμησή σου./ Δική μου θα ‘ναι η ταπεινή αμμουδιά/ που τρέφει τα μελαχρινά παιδιά και τους ψαράδες.// -Ωσάν τα ψάρια του γιαλού πληθαίνουνε/ και θρέφουνε την πείνα του μεγάλου/ και τραγουδούνε: “του ψαρά,/ του κυνηγού το πιάτο/ τις πέντε μέρες αδειανό,/ τις πέντε είναι γεμάτο”- /Το κλήμα που ‘θαψε μέσα στο κοκκινόχωμα/ κι επέταξε βλαστούς και φύλλα/ τις λεμονιές και τις μουριές που τάιζες το μετάξι.// Μια θέση έχω στη γη./ Είναι στο περιγιάλι που έζησες/ κι έγειρες να πεθάνεις».
Αθάνατη, Ωραία ως Ελληνίδα Ποιήτρια!

Χανιώτικα νέα (Παρασκευή, 29.3.2019)
http://www.haniotika-nea.gr/chere-orea-os-ellinida-piitria/

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2019

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ


 ΔΗΜ. Σχ. ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
ΠΑΡΑΣΤΑΣΙΑΚΟ ΔΡΩΜΕΝΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ


Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Εντυπωσιακό, κατά κοινή ομολογία, το διάρκειας 15’ παραστασιακό δρώμενο που παρουσιάστηκε το βράδυ του Σαββάτου 16 Μαρτίου στο Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών και Μελετών “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος”, για τον Εθνάρχη από 5 παιδιά της Στ’ τάξης του Δημ. Σχ. Ναυστάθμου Κρήτης. Μετά την απονομή των βραβείων του ΙΖ’ Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού για τον μεγαλύτερο Ελληνα πολιτικό που είχε θέμα “Ο πολιτισμός του Μικρασιατικού Ελληνισμού” και την αναγόρευση Εταίρων του Ιδρύματος. Σαν κατακλείδα. Γι’ αυτό το δρώμενο που τέλειωσε με το ποίημα του Κωστή Παλαμά “Μεγάλος είσαι”, ο λόγος στον σημερινό Παιδότοπο. Να ’ναι καλά ο και ειδικός στο θεατρικό παιχνίδι, διευθυντής του εν λόγω Σχολείου Αριστόκριτος Τομαζινάκης για τη συνεργασία.
Πάντα άξιος, πάντα ψηλά τη σημαία της Δασκαλοσύνης, Αριστόκριτε!
Μετά βαθυτάτων βενιζελικών αισθημάτων.
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος




ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΙΣΑΙ!

               Του Κωστή Παλαμά

Μεγάλος είσαι.
Κι αν περιμένεις,
γύρω ο λαός σου γνωρίζοντάς σε,
βάγια να στρώνει για να διαβαίνεις,
παιδί που θα σαι !

Μεγάλος είσαι .
Κι αν το πιστεύεις,
το μίσος που έρπει γυρεύοντάς σε,
πως δε θεριεύει κι όσο θεριεύεις,
παιδί που θά `σαι.

Μεγάλος είσαι.
Και θα πεθάνεις,
και θα σου φτύνει
κι ο τιποτένιος κι ο πεχλιβάνης
την τρανοσύνη.

Και θα πεθάνεις.
Κι άλλο, το αστέρι της τρανοσύνης σου, δε θα γίνει
παρά κεράκι σε παιδιού χέρι,
να τρεμοσβήνει.

Μόνο το ανάθεμα που θα στήσει
μια οργή στον ίσκιο, στα κόκαλά σου,
θα πάει σε ψήλος που θα θυμίσει
το ανάστημά σου







 ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ:
α. σε επίπεδο γνώσεων:
Να γνωρίσουν συγκεκριμένα γεγονότα της δράσης του Ελευθέριου Βενιζέλου και να τα συνδέσουν με την ιστορική συνέχεια. Να αντιληφθούν την ανθρώπινη διάσταση της προσωπικότητας  του Ελευθέριου Βενιζέλου, μέσα από την καθημερινή του ζωή, αλλά και μέσα από τις ιδέες, τις πεποιθήσεις, τις στάσεις του, στην ιστορική του πορεία του. Να κατανοήσουν την εξελικτική πορεία της ιστορίας, η οποία βασίζεται στη δράση των ανθρώπων.
β. σε ψυχοκινητικό επίπεδο:
Να ενεργοποιήσουν τα μέλη του σώματος τους και να συντονίσουν την κίνησή τους, σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο. Να προσανατολιστούν στον χώρο και στον χρόνο. Να καλλιεργήσουν τη σωματική τους εκφραστικότητα.  Να  επικοινωνήσουν μέσω των σωματικών αναπαραστάσεων. Να μπορούν χειριστούν τη «θεατρική σκευή» και τα αντικείμενα που θα εμπεριέχονται στη δράση, για τη δημιουργία αναπαραστατικών σημάτων και νοήματος.
γ. Σε επίπεδο ικανοτήτων/δεξιοτήτων:
Να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη, αντιλαμβανόμενοι την πολλαπλότητα των παραγόντων που διαμορφώνουν  τα ιστορικά γεγονότα.  Να αναπτύξουν ιστορική συνειδητότητα, προβαίνοντας σε  συσχετισμούς, αξιολογήσεις και δυνητικές γενικεύσεις. Να καλλιεργήσουν την ιστορική ενσυναίσθηση.
δ. Οι στόχοι που αφορούν την κοινωνική διάσταση, τις  στάσεις και τις αξίες:
Να αναπτύξουν την ικανότητα της επικοινωνίας, μέσα από πολλαπλούς επικοινωνιακούς κώδικες. Να μπορούν να συνεργάζονται εποικοδομητικά σε ομάδες,  για την παραγωγή μιας κοινής δράσης – έργου. Να εκτιμήσουν και να σέβονται το ιστορικό παρελθόν του τόπου τους. Να συνειδητοποιήσουν τη δική τους συμβολή στην εξέλιξη της ιστορίας, μέσα από τις δικές τους αξίες και δράσεις και να ενεργούν με γνώμονα τη θετική πρόοδο του κοινωνικού και ιστορικού γίγνεσθαι.


                                                                                                                 Ο Δ/ντής του σχολείου
                                                                                                                  Αριστόκριτος Τομαζινάκης
                                                                                                                                   (δάσκαλος)






 Ο Ελευθέριος Βενιζέλος ήταν ένας πολύ σπουδαίος άνθρωπος και πολιτικός που βοήθησε τη χώρα μας να γίνει ακόμα καλύτερη. Για εμένα το να παίζεις ένα ιστορικό δρώμενο για τον Ελευθέριο Βενιζέλο ήταν πολύ μεγάλη τιμή. Βέβαια έχει πολλές απαιτήσεις αλλά ήμουν σίγουρη ότι θα τα καταφέρω! Σε κάθε πρόβα το άγχος ανέβαινε πολύ αλλά δεν το έβαλα κάτω. Σιγά σιγά δημιουργήθηκαν και άλλα συναισθήματα όπως χαρά, αγωνία και συγκίνηση. Όταν έπαιξα μπροστά στο κοινό ήμουν πολύ αγχωμένη, τελικά τα κατάφερα και δεν αποσπάστηκα καθόλου. Μόλις τελειώσαμε και όλοι ήρθαν να μας συγχαρούν εγώ ανακουφίστηκα και το άγχος έφυγε. Μακάρι να είχα μια ακόμα ευκαιρία για ένα νέο δρώμενο.                       
Ιωάννα Μαραβέλια   
Συμμετείχα στο θεατρικό δρώμενο σχετικά με τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Από πριν ήξερα ότι ήταν πολιτικός και ότι ήθελε να ενώσει την Κρήτη με την Ελλάδα αλλά με αυτό το θεατρικό το κατάλαβα καλύτερα. Το θεατρικό δρώμενο, το ετοιμάσαμε εμείς τα παιδιά, με την βοήθεια του Δασκάλου μας. Ένοιωσα υπερηφάνεια για τον Ελευθέριο Βενιζέλο και για το καταπληκτικό δρώμενο που παρουσιάσαμε. Σας ευχαριστώ κύριε Τομαζινάκη για την εμπειρία.
Ελένη Αυγέρη

Αισθάνομαι χαρούμενη και υπερηφανη γιατί μου δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιασω μαζί με τους συμμαθητές μου το δρώμενο για τον μεγάλο πολιτικό Ελευθεριο Βενιζελο!! Ευχαριστώ πολύ τον διευθυντή του σχολείου μου κύριο Τομαζινακη, το ίδρυμα Ελευθέριος Βενιζέλος και την κυρία Ρια!!
Χριστίνα Μαρία Ζηκα






Όλα ξεκίνησαν τυχαία, όταν ο κος Τομαζινάκης Αριστόκριτος, ο Διευθυντής του σχολείου μας, μας μίλησε γι'αυτήν την σπουδαία προσωπικότητα τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Τότε αποφάσισα διστακτικά να συμμετέχω στο δρώμενο που με σκληρή δουλειά και θέληση δημιουργήσαμε προς τιμή του στο πλαίσιο της επετείου του θανάτου του. 
Την εμπειρία μου αυτή θα την θυμάμαι για πάντα και με κάνει να νιώθω θαυμασμό συγκίνηση και υπερηφάνεια.
                                           Έλενα Κλἀδη
Με ιδιαίτερη χαρά συμμετείχα στο δρώμενο του σχολείου μου για τη ζωή και το έργο του Επαναστάτη, Πολιτικού, Διπλωμάτη, Μεταφραστή  Ελευθέριου Βενιζέλου και με κατέλαβε δέος  για το  ήθος και το σπουδαίο έργου του. Έβαλε τις βάσεις για τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό της χώρας μας και μετάφρασε τον Θουκιδίδη. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στους δασκάλους μου και στο Ίδρυμα Ελ.Βενιζέλος.
                                                             Κωνσταντίνος Κακούλης

http://www.haniotika-nea.gr/parastasiako-dromeno-gia-ton-el-venizelo/







ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ


Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ Β. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΑΣ
Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΓΡΑΦΟΥΝ...




Σε μια πολύ όμορφη εκδήλωση, στον απόηχο του εορτασμού για την Παγκόσμια ημέρα της ποίησης και της 25ης Μαρτίου,  οι μαθητές/ριες και ο δάσκαλος του ΣΤ΄1 του 8ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων Βαγγέλης Παγωνίδης προσκάλεσαν  στην τάξη τους τον συμπολίτη μας  δάσκαλο, ποιητή,  συγγραφέα, δημοσιογράφο κ. Βαγγέλη Κακατσάκη, προκειμένου να συζητήσουν, να μάθουν , ν’ αναπολήσουν και να θυμηθούν το Λογοτεχνικό είδος της ποίησης. Να σημειωθεί η σχέση επικοινωνίας που έχει αναπτυχθεί ανάμεσα στα παιδιά και τον κ. Βαγγέλη Κακατσάκη όταν πέρυσι στις 5 Μαΐου , μαζί με το δάσκαλό τους  παρακολούθησαν με πολύ ενδιαφέρον την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής  «Όπως το ψωμί» , και ύστερα από λίγες ημέρες ο  κ. Κακατσάκης επισκέφτηκε την τάξη  τους και μίλησαν σχετικά. 





Σήμερα οι μαθητές υποδέχτηκαν τον κ. Βαγγέλη με όμορφες μαντινάδες  που έγραψαν τα ίδια τα παιδιά υπό τη μελωδία της λύρας .Στη συνέχεια έγινε αναφορά στην πολυσχιδή προσφορά του κ. Βαγγέλη στα πολιτιστικά δρώμενα του τόπου μας  και απαγγέλθηκαν ποιήματα γνωστών ελλήνων ποιητών αλλά και του ιδίου του κ. Κακατσάκη. Στη συζήτηση που ακολούθησε τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να ρωτήσουν και να μάθουν σχετικά με λογοτεχνικό αυτό είδος. Ακολούθησε ένα θεατρικό δρώμενο σχετικό με τη επανάσταση του 1821 και την ποίηση.




 Οι μαθητές κι ο δάσκαλος του Στ΄1 ευχαριστούν ιδιαίτερα το μεγάλο αυτό άνθρωπο και Χανιώτη κ. Βαγγέλη για την τιμή που μας έκανε να επισκεφτεί την τάξη μας.

Οι μαθητές κι ο δάσκαλος του ΣΤ΄1
του 8ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων

Σημείωση: Περισσότερα σε προσεχή Παιδότοπο





http://www.ekriti.gr/kriti-hania/o-vaggelis-kakatsakis-sto-8o-dimotiko-sholeio-hanion#sthash.cbAuWId9.dpbs

http://www.haniotika-nea.gr/sto-8o-dimotiko-scholio-o-v-kakatsakis/

Τετάρτη 27 Μαρτίου 2019

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

ΜΕ ΤΑ ΕΚΤΑΚΙΑ ΤΟΥ 8ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΧΑΝΙΩΝ



Να χτυπά και να ξαναχτυπά το κουδούνι για διάλειμμα και να μην το ακούνε... Για τα φιλαράκια μου τα καλά της ΣΤ1 Τάξης του 8ου Δημ. Σχολείου Χανίων, που τα επισκέφτηκα σήμερα το πρωί στο σχολείο τους, κι έμεινα μαζί τους για δυο περίπου ώρες, ο λόγος. Στον απόηχο των εορτασμών της Ημέρας της Ποίησης και της 25ης Μαρτίου. Κι αν έχω να πω τα μύρια όσα γι αυτήν τη συνάντηση, καλά μου Εκτάκια! Για την υποδοχή σας με τη λύρα και μαντινάδες... Για την παρουσίαση του ποιητικού και γενικότερα του συγγραφικού μου έργου... Για τη βροχή των ιδιαίτερα εύστοχων ερωτήσεων για την ποίησή μου και γενικότερα για την ποίηση... Για το δρώμενα, τα τραγούδια και τις απαγγελίες σας.... Για την όλη μυσταγωγία...
Από καρδιάς οι ευχαριστίες μου, στον δάσκαλό σας, τον φίλο μου τον Βαγγέλη τον Παγωνίδη, στη Δασκάλα της Μουσικής, το Δάσκαλο της Πληροφορικής, στον Διευθυντή του Σχολείου, και κυρίως σ'εσάς! Αυτά προσώρας...  

ΕΥΘΥΒΟΛΑ ΚΑΙ ΜΗ

25η ΜΑΡΤΙΟΥ... ΨΗΛΑ ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ



Γράφει ο Νεκτάριος Ευ. Κακατσάκης 
Μια αναπαράσταση του γνωστού ψηφιδωτού της Μάχης της Ισσού όπου κυριαρχεί η μορφή του Μέγα Αλέξανδρου από τη μια και η μορφή του βασιλιά των Περσών Δαρείου απ’ την άλλη, έπιανε απ’ άκρη σ’ άκρη τον τοίχο του ελληνικού μαγαζιού “Αthenean” στo Νewcastle της Βόρειας Αγγλίας!
Hταν το καύχημα του ιδιοκτήτη του, του Αντώνη του Αντωνόπουλου που εξηγούσε σε άπταιστα αγγλικά την ιστορία της τοιχογραφίας (της μάχης αλλά και του Μεγάλου Αλεξάνδρου) σε όσους Αγγλους και όχι μόνο, βρίσκονταν μπροστά στον τοίχο εκείνο, στο βάθος του μακρόστενου εστιατορίου!
…Κάθε 25η Μαρτίου έβγαζε τη μεγάλη ελληνική σημαία ο Αντώνης, την κρεμούσε στη μέση του μαγαζιού και μαζεύονταν κάτω από αυτήν δεκάδες Ελληνες· μόνιμοι κάτοικοι που μπορεί να έρχονταν από όλη τη βόρεια Αγγλία αλλά και φοιτητές για τη συγκεκριμένη βραδιά – γιορτή!
Κι ο Αντώνης, χρόνια παντρεμένος με Αγγλίδα, με γιο ονόματι Θοδωρή, (όνομα όπως και του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη όπως έλεγε), μέσα στο… “μεθύσι” του διατυμπάνιζε σ’ αγγλικά κι ελληνικά πως κατάγεται από την Πελοπόνησο, απ’ εκεί που «καταγόταν και ο γέρος του Μωριά, ο μεγαλύτερος ήρωας της Ελλάδας»!
…Κείνη την ημέρα… παραδοσιακά ζητούσε από την ορχήστρα να του παίξουν ένα τσάμικο να το χορέψει κρατώντας το μαντήλι, πρώτος! Κι εμείς ακολουθούσαμε, μικροί, ενθουσιώδεις, κάτω από την ίδια σημαία της πατρίδας που βρισκόταν πολύ μακριά αλλά συγχρόνως και τόσο μέσα μας, ιδίως εκείνες τις ώρες! Περήφανοι νιώθοντας -όσο τίποτε άλλο- γιατί ήταν ημέρα εθνικής εορτής και η Ελλάδα κατέκλυζε το ημιυπόγειο χώρο εκείνο, τους τοίχους του ελληνικού restaurant, παρασέρνοντας εμάς και όσους άλλους τύχαιναν εκεί, στους κυκλωτικούς ελληνικούς χορούς!
«Ζήτω η Ελλάδα» φώναζε πότε – πότε ο Αντώνης καθώς χόρευε την “Ιτιά” και την “Παπαλάμπρενα” και χτυπούσε με το χέρι του το αγγλικό καρπέτο!
Και σαν τελείωνε το τσάμικο, ο Χρήστος συνέχιζε με το μπουζούκι του να παίζει… πεντοζάλι, καλαματιανά, νησιώτικα, κυπριακά, ποντιακά…
Ολη η Ελλάδα άλλωστε ήταν εκεί, κάτω από το βλέμμα το Μεγαλέξανδρου, στα καρδιοχτύπια της έντασης των 20χρονων παιδιών και των μεγαλυτέρων Ελλήνων μόνιμων κατοίκων της περιοχής που χόρευαν με το πάθος της φυλής!
Σημ.: Στη μνήμη του Αντώνη που “έφυγε” πριν από πολλά χρόνια προδωμένος από την καρδιά του!

/http://www.haniotika-nea.gr/25i-martiou-psila-ston-ourano/





Τρίτη 26 Μαρτίου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΜΝΗΜΟΝΕΥΕΤΕ ΔΙΟΝΥΣΙΟ ΣΟΛΩΜΟ

«Και συ αθάνατη, εσύ θεία,/ που ό,τι θέλεις ημπορείς,/ εις τον κάμπο, Ελευθερία,/ ματωμένη περπατείς.// Στη σκιά χειροπιασμένες,/ στη σκιά βλέπω κι εγώ/ κρινοδάχτυλες παρθένες/ όπου κάνουνε χορό.// Στο χορό γλυκογυρίζουν/ ωραία μάτια ερωτικά/ και εις την αύρα κυματίζουν/ μαύρα, ολόχρυσα μαλλιά.// Η ψυχή μου αναγαλλιάζει, πως ο κόρφος καθεμιάς/ γλυκοβύζαστο ετοιμάζει/ γάλα ανδρείας και ελευθεριάς”. Από τον Υμνο εις την Ελευθερίαν.
“Τονε βλέπω! Του προβαίνουν/ άλλα φάσματα γοργά,/ που ακατάπαυστα πληθαίνουν/ σφόδρα και είναι ελληνικά.// Για την ποθητήν Ελλάδα/ τόσο πρόθυμα ρωτούν,/ σαν να εζήτααν τη γλυκάδα του φωτός να ξαναϊδούν.// Κλάψες άμετρα χυμένες,/ χέρια απλότεμα, κραυγές,/ που απ’ τσ’ αντίλαλους πωμένες/ είναι πλέον τρομαχτικές.// Κειος σεβάσμια προχωρώντας/ και με ανήσυχες ματιές,/ τα προσώπατα κυττώντας/ και κυττώντας ταις πληγές.// Η Διχόνοια κατατρέχει/ την Ελλάδα· αν νικηθεί,/ μα τον κόσμο που μας έχει,/ τ’ όνομα σας ξαναζεί». Από το λυρικό ποίημα “Ες το θάνατο του Λορδ. Μπάιρον.”
“Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη/ περπατώντας η Δόξα μονάχη,/ μελετά τα λαμπρά παλληκάρια/ και στην κόμη στεφάνι φορεί/ γενωμένο από λίγα χορτάρια/ που είχαν μείνει στην έρημη γη”. Το επίγραμμα “Η καταστροφή των Ψαρών”.
“1. Και εσυνέβηκε αυτές τες ημέρες οπού οι Τούρκοι επολιορκούσαν το Μισολόγγι, και συχνά ολημερνίς και κάποτε ολονυχτίς έτρεμε η Ζάκυθο από το κανόνισμα το πολύ./ 2. Και κάποιες γυναίκες Μισολογγίτισες επαρπατούσαν γυρεύοντας για τους άνδρες τους, για τα παιδιά τους, για τα αδέλφια τους που επολεμούσανε./ 3. Στην αρχή εντρεπόντανε να βγουνε και επροσμένανε το σκοτάδι για ν’ απλώσουν το χέρι επειδή δεν ήτανε μαθημένες./ 4. Και είχανε δούλους και είχανε σε πολλές πεδιάδες και γίδια και πρόβατα και βόιδα πολλά./ 5. Ακολούθως εβιαζότανε και εσυχνοτηράζανε από το παρεθύρι τον ήλιο πότε να βασιλέψει για να βγουνε./ 6. Αλλά όταν επερισσέψανε οι χρείες εχάσανε την ντροπή, ετρέχανε ολημερνίς./ 7. Και όταν εκουραζόντανε εκαθόντανε στ’ ακρογιάλι κι ακούανε γιατί εφοβόντανε μην πέσει το Μισολόγγι./ 8. Και τες έβλεπε ο κόσμος να τρέχουνε τα τρίστρατα, τα σταυροδρόμια, τα σπίτια, τα ανώγια και τα χαμώγια, τες εκκλησίες, τα ξωκλήσια γυρεύοντας./ 9. Και ελαβαίνανε χρήματα, πανιά για τους λαβωμένους./ 10. Και δεν τους έλεγε κανένας το όχι, γιατί οι ρώτησες των γυναικών ήτανε τες περσότερες φορές συντροφευμένες από τες κανονιές του Μισολογγιού και η γη έτρεμε απο κάτου από τα πόδια μας/ 11. Και οι πλέον πάμφτωχοι εβγάνανε το οβολάκι τους και το δίνανε και εκάνανε το σταυρό τους κοιτάζοντας κατά το Μισολόγγι και κλαίγοντας”. “Οι Μισολογγίτισσες” από τη “Γυναίκα της Ζάκυθος”.
“Μητέρα, μεγαλόψυχη στον πόνο και στην δόξα,/ κι αν στο κρυφό μυστήριο ζουν πάντα τα παιδιά σου/ με λογισμό και μ’ όνειρο, τι χαρ’ έχουν τα μάτια,/ τα μάτια τούτα να σ’ ιδούν μες στο πανέρμο δάσος,/ που ξάφνω σου τριγύρισε τ’ αθάνατα ποδάρια/ (κύτα) με φύλλα της Λαμπρής,/ με φύλλα των Βαϊώνε!/ Το θεϊκό σου πάτημε δεν άκουσα,/ δεν είδα,/ ατάραχη σαν ουρανός μ’ όλα τα κάλλη πόχει,/ που μέρη τόσα φαίνονται και μέρη ‘ναι κρυμμένα·/ αλλά, θεά, δεν ημπορώ ν’ ακούσω τη φωνή σου/ κι ευθύς εγώ του Ελληνικού κόσμου να τη χαρίσω;/ Δόξα ‘χ η μαύρη πέτρα του και το ξερό χορτάρι”. Από τους “Ελεύθερος Πολιορκημένους”.
«Δεν ξέρω αν βρίσκεται σ’ άλλη λογοτεχνία ποιητής μ’ έργα έτσι λιγοστά κι έτσι μισοκάμωτα, όμοια γερός και πλούσιος και σημαντικός σαν το Σολωμό. Ο Σολωμός αν δεν κράτησεν όπλο, με τη λύρα πλήρωσε το μεγάλο φόρο προς την πατρίδα». Ετσι αρχίζει τους “Στοχασμούς” του για τον… Οικουμενικό Πατριάρχη της Νεοελληνικής Ποίησης ο Κωστής Παλαμάς. Στον απόηχο του χθεσινού εορτασμού της 25ης Μαρτίου τον μνημονεύουμε στις σημερινές στάσεις. «Μνημονεύετε Διονύσιο Σολωμό και Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη», η παραγγελιά του Οδυσσέα Ελύτη… Μην ξεχνιόμαστε!
Χανιώτικα νέα (Τρίτη. 26.3. 2019)
http://www.haniotika-nea.gr/mnimonevete-dionisio-solomo/


ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

Ο Β. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ ΣΤΟ 8ο ΔΗΜ. ΣΧΟΛ. ΧΑΝΙΩΝ


Τον δάσκαλο, ποιητή και δημοσιογράφο Βαγγέλη Κακατσάκη έχουν καλέσει την Τετάρτη 27 Μαρτίου (10 – 12 το πρωί) οι μαθητές της ΣΤ1 τάξης του 8ου Δημ. Σχ. Χανίων και ο δάσκαλος τους Βαγγέλης Παγωνίδης. Έχουν πολλά να κουβεντιάσουν μαζί του τα Εκτάκια του 8ου στον απόηχο των εορτασμών της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης και της 25ης Μαρτίου. Ιδιαίτερα για την ποιητική του συλλογή ¨Όταν γίνεις ποίημα¨, με την οποία ασχολήθηκαν τις τελευταίες μέρες. Να σημειωθεί ότι τα παιδιά αυτά πέρυσι ήταν (πήγαιναν στην Ε’τάξη), στις 5 Μαΐου, μαζί με τον δάσκαλο τους στο Πνευματικο Κέντρο Χανίων, στην παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Βαγγέλη Κακατσάκη «Όπως το ψωμί» και ότι ύστερα από λίγες μέρες τα επισκέφτηκε στην τάξη τους και μίλησαν σχετικά


https://www.kriti24.gr/sto-8o-dim-sch-chanion-o-vaggelis-kakatsakis/

ΑΤΟΜΙΚΑ

ΚΑΜΠΑΝΑ ΚΑΝΩ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ.... 



Κι εφέτος την άλλη μέρα της γιορτής μου... 
Καμπάνα κάνω την καρδιά και λέω της να παίξει\ 
για τις ευχές ευχαριστώ στους φίλους μου να μπέψει! 

Υπόχρεος στην αγάπη όλων που μου ευχηθήκατε για την ονομαστική μου εορτή. 
Συγγνώμη που δεν απαντώ από εδώ χωριστά στον καθένα και στην καθεμιά.
 Ωστόσο και .... 
Ρόδα την κάνω την καρδιά, λέω τους να μυρίσουν\ 
την ευωδιά της άνοιξης σ'όλους να χαρίσουν! 

ΧΑΙΡΕΤΩ ΣΑΣ ΚΙ ΑΓΑΠΩ ΣΑΣ!

Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Δευτέρα 25 Μαρτίου 2019

ΧΡΥΣΑ


ΤΟ 21 ΚΑΙ ΟΙ ΠΙΚΡΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ 




Γράφει η Χρύσα Κακατσάκη 

Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ίσως να θυμούνται τα πορτρέτα των αγωνιστών του ‘21 κρεμασμένα στις σχολικές αίθουσες, ζωγραφισμένα μάλιστα από τον Γερμανό φιλέλληνα Καρλ Κρατσάιζεν. Τι μένει ωστόσο αν αφαιρέσουμε το ηρωικό περίβλημα, πώς ανταμείφθηκαν για τις υπηρεσίες τους στην Επανάσταση και ποιες αλήθειες αποσιωπούνται  από τα επίσημα βιβλία;
Ας αρχίσουμε από τον πρώτο κυβερνήτη, τον Ιωάννη Καποδίστρια ο οποίος είχε δώσει σκληρές διπλωματικές μάχες ως υπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας ώστε να αποτρέψει το ενδεχόμενο της βίαιης καταστολής από την τότε παντοδύναμη Ιερά Συμμαχία. Αργότερα, το αντάλλαγμα για τις προσπάθειές του να συγκροτήσει από τα ερείπια ένα νέο κράτος ήταν δυο σφαίρες στο στήθος. Οι Μαυρομιχαλαίοι τον αποτελείωσαν με μαχαίρι, καθώς έπεφτε αιμόφυρτος έξω από την εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα. Ο γέρος του Μοριά, Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, που όχι μόνο συνέβαλε αποφασιστικά στις πρώτες επιτυχίες στην Τριπολιτσά, το Βαλτέτσι και τα Δερβενάκια αλλά και κράτησε άσβεστη τη φλόγα της επανάστασης κατά την εισβολή του Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο, φυλακίστηκε τρεις φορές, καταδικάστηκε σε θάνατο και γλίτωσε παρά τρίχα χάρη στη σθεναρή υπεράσπιση των συνηγόρων του. Η πλούσια αριστοκράτισσα Μαντώ Μαυρογένους, που ξόδεψε όλη της την περιουσία για τις ανάγκες του Αγώνα, (ακόμα και τα κοσμήματά της πούλησε) πέθανε πάμπτωχη και λησμονημένη στην Πάρο, χωρίς μέχρι σήμερα να γνωρίζουμε ούτε πού είναι θαμμένη. Ούτε να παντρευτεί τον Υψηλάντη δεν της επέτρεψε ο Κωλέττης, με διάφορες συνωμοσίες. Από χέρι  του πρωτοπαλίκαρού του πήγε και ο Οδυσσέας Ανδρούτσος. Οι άνδρες του Γκούρα αφού τον διαπόμπευσαν, τον γκρεμοτσάκισαν από την Ακρόπολη. Τον Καραϊσκάκη, που δεν έκανε διάλειμμα από τη μάχη ούτε για τις αιμοπτύσεις του, τον βρήκε επίσης βόλι από το ελληνικό στρατόπεδο. Ο Νικηταράς, ο επονομαζόμενος Τουρκοφάγος, θα βγει από τη φυλακή τυφλός, για να πάρει από τον  φιλεύσπλαχνο Όθωνα «άδεια επαιτείας» κάθε Παρασκευή.
Κάθε επανάσταση συμπυκνώνει σε μια στιγμή την Ιστορία. Τα γεγονότα εξελίσσονται αστραπιαία και σε πολλά μέτωπα, με αποτέλεσμα κανένας ιστορικός ούτε σύγχρονος ούτε μεταγενέστερος να  μπορεί να τα συμπεριλάβει σ’ έναν και μόνο τόμο. Έτσι και το ‘21 μοιάζει με το ανεστραμμένο είδωλο που καθρεφτίζεται στα θολά νερά της απόκρυψης ή και της παραχάραξης. Στην ουσία, το ‘21 ήταν δύο. Το ένα του απλού λαού και των προοδευτικών ανθρώπων και το άλλο των φραγκοφορεμένων Φαναριωτών και των στυγνών κοτζαμπάσηδων. Το πρώτο αντλεί τους χυμούς του και αρδεύεται από τον Θούριο του Ρήγα, ενώ  το δεύτερο κινείται στη γραμμή της Πατρικής Διδασκαλίας του Πατριάρχη που υποστήριζε ότι η οθωμανική υποδούλωση ήτανε θέλημα θεού. Καθόλου τυχαίο ότι στη Β’ Εθνοσυνέλευση ο Κολοκοτρώνης είπε στον Πρόεδρο του Βουλευτικού: «Βρε Μαυροκορδάτο! Είσαι σαν ξένο παραμύθι ανάμεσά μας! Ο πρίντζιπας τουλάχιστον (ο Δημ. Υψηλάντης) φοράει στολή.
Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων, προετοιμαζόμενο κι αυτό για την επέτειο, ανακοίνωσε προ ημερών μια σειρά εκδόσεων και ένα συνέδριο που θα φωτίσουν ανεξερεύνητες πτυχές του μεγάλου ξεσηκωμού. Ήρθε ο καιρός να εφαρμόσουμε τη ρήση του Δ. Σολωμού: «Το έθνος πρέπει να μάθει να θεωρεί εθνικόν ό,τι είναι αληθές». Ο εορτασμός λοιπόν των 200 χρόνων οφείλει να είναι απαλλαγμένος από εξιδανικευμένα ψεύδη και κατασκευασμένα ιδεολογήματα. Και φυσικά να μην γίνει με τρόπο ανάλογο του 1835, όταν καθιερώθηκε η 25η Μαρτίου ως εθνική γιορτή, όπου μπάντες του παλατιού έπαιζαν κάτω από την Ακρόπολη βαυαρικά μινουέτα.

https://www.pancreta.gr/voices.php?p=17217

Κυριακή 24 Μαρτίου 2019

ΠΟΙΗΣΗ


ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΒΑΓΓΕΛΙΣΤΡΑΣ

 

Κοφτός ο ανήφορος
να τελειώσει δε λέει…
Λεωφόρο ολόισια
τον βλέπει η μάνα μου,
που κάνει ξυπόλητη,
παραμονή Βαγγελίστρας,
για δέκατη χρονιά,
της μιας ώρας το δρόμο
που χωρίζει το Φρε απ’ το Νίππος.

Βρέχει
βροχή δαρτή…
Αγιασμός για τη μάνα μου,
που κάνει ξυπόλητη,
παραμονή Βαγγελίστρας,
για εικοστή χρονιά,
της μιας ώρας το δρόμο
που χωρίζει το Φρε απ’ το Νίππος.

Βουνά αξεπέραστα
οι ασπαλάθοι κι οι βάτοι…
Βασιλικοί για τη μάνα μου,
που κάνει ξυπόλητη,
παραμονή Βαγγελίστρας,
για τριακοστή χρονιά,
της μιας ώρας το δρόμο
που χωρίζει το Φρε απ’ το Νίππος.
26

Βαρύ το φορτίο
Που άφησε ο χρόνος…
Δεν το νιώθει η μάνα μου,
που κάνει ξυπόλητη,
παραμονή Βαγγελίστρας,
της μιας ώρας το δρόμο
που χωρίζει το Φρε απ’ το Νίππος.

Στην Παρθένα ετάχτηκε,
τη Φρεδιανή Βαγγελίστρα,
να πηγαίνει η μάνα μου,
αν παιδί αποκτούσε,
σαράντα χρόνια ξυπόλητη,
παραμονή της Χάρης της,
της μιας ώρας το δρόμο
που χωρίζει το Φρε απ’ το Νίππος.

Εκείνη ωστόσο συνέχισε,
μέχρι που σήκωναν
το κορμί της τα πόδια…

'ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ
"Όταν γίνεις ποίημα", εκδ. Πυξίδα της Πόλης, Χανιά 2013

Σάββατο 23 Μαρτίου 2019

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ


 ΣΤ1 ΤΑΞΗ 2ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΧΑΝΙΩΝ
ΜΙΛΩΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΗΡΩΕΣ ΤΟΥ 1821... 


Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακό και με το καλό να γιορτάσουμε την εθνική μας εορτή της 25ης Μαρτίου!
Επιμένουν να διδάσκουν, μεταξύ των άλλων, και τα της Επανάστασης του 1821 οι Eλληνες Δάσκαλοι και οι Ελληνίδες Δασκάλες. Επιμένουν να τους μιλούν για τους Hρωες που αγωνίστηκαν για τη λευτεριά της πατρίδας μας. Με λόγια της καρδιάς αλλά και με σεβασμό στην ιστορική αλήθεια. Όπως η εκ Δροσάτου του Κιλκίς της Μακεδονίας, γνωστή στους αναγνώστες του Παιδότοπου και από άλλες εργασίες μαθητών της, νεαρή ωραία ως Eλληνίδα δασκάλα Βασιλική Χαραλαμπίδου. Σ’ αυτήν η πρότασή μου ν’ αναλάβει τον σημερινό “επετειακό” Παιδότοπο. Τον ανέλαβε με ενθουσιασμό. «Oλη η δόξα όλη η χάρη, άγια μέρα ξημερώνει», μεθαύριο. Οσο υπάρχουν δάσκαλοι και δασκάλες, όπως την Βασιλική, δηλώνω αισιόδοξος. «Όλβιος εστιν όστις ιστορίας έσχεν μάθησιν…»
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος


«Κάθε χρόνο ο εορτασμός της 25ης Μαρτίου μας ταξιδεύει στα αλησμόνητα εκείνα γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Στους αγώνες και τις θυσίες των Ελλήνων προκειμένου να αποκτήσουν το αναμφισβήτητο και αναφαίρετο ανθρώπινο δικαίωμα ,που τους είχε στερήσει ο τούρκικος ζυγός, την ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. Στους αγωνιστές που δε δίστασαν ούτε μία στιγμή μπροστά στον εχθρό και που με θάρρος αντιμετώπισαν κάθε πρόκληση. Αυτοί λοιπόν οι ήρωες της Επανάστασης μας δημιούργησαν σκέψεις και συναισθήματα. Κάνοντας ένα ταξίδι στο παρελθόν επιλέξαμε τους ήρωες που θαυμάζουμε και που θα θέλαμε να είμαστε.»
Η δασκάλα της τάξης Βασιλική Χαραλαμπίδου  








Θα ήθελα να ήμουν ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης γιατί αυτός ήταν η «ψυχή» και η «φλόγα» της Επανάστασης. Πέτυχε μεγάλες νίκες όπως η μάχη στα Δερβενάκια και η απελευθέρωση της Τρίπολης. Ήταν πολύ θαρραλέος  για αυτά που έκανε , σκεφτόταν αρκετά έξυπνα και ήταν πολύ ευφυής. Ακόμα και όταν φυλακίστηκε και θανατώθηκε ο γιος του από τους Έλληνες, κατά τον εμφύλιο, αυτός τους συγχώρησε και ξαναπολέμησε για να σώσει την Ελληνική Επανάσταση όταν «έσβηνε». Με έκανε να νιώσω έκπληξη, χαρά και να έχω θάρρος στη ζωή μου. Είμαι πολύ περήφανη για αυτό που ήταν και ότι έδειξε να μην το βάζεις κάτω ποτέ…!
Μαρία Δρακάκη
Εάν είχα την επιλογή να ήμουν ένας αγωνιστής της ηρωικής επανάστασης θα επέλεγα να ήμουν ο πυρπολητής Κωνσταντίνος Κανάρης. Αυτός ο γενναίος και με πάρα πολύ πάθος ήρωας είχε καταφέρει σχεδόν απίστευτα κατορθώματα. Αυτό που μου έκανε όμως μεγαλύτερη εντύπωση είναι αυτό που κατάφερε να κάνει στην καταστροφή της Χίου. Πυρπόλησε ένα ολόκληρο τουρκοαιγυπτιακό πλοίο. Επίσης ένας ακόμη λόγος που επέλεξα τον Κανάρη είναι η στρατηγική που ο ίδιος χρησιμοποίησε και ο τρόπος που αντιμετώπισε τον αντίπαλο. Ο απίστευτος πυρπολητής για εμένα είναι το πιο σημαντικό πρόσωπο της επανάστασης του ΄21. Καθώς μάθαινα για τα κατορθώματα του ένιωσα τόσο υπερήφανη για άτομο το γενναίο αυτό άτομο. Όταν ακούω το όνομα Κωνσταντίνος Κανάρης στο μυαλό μου έρχονται οι εξής λέξεις: ΠΕΡΗΦΑΝΕΙΑ, ΕΛΠΙΔΑ, ΔΥΝΑΜΗ και ΠΑΘΟΣ.
               Ευαγγελία Θεοδοσάκη
Ο ήρωας του 1821 που με εντυπωσίασε περισσότερο είναι ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης είχε σπουδαία προσωπικότητα. Ήταν πολύ έξυπνος, είχε καλή στρατηγική, έξυπνες ιδέες και  αυτοπεποίθηση. Μπορούσε να επιβληθεί στους άλλους και κατάφερε να γίνει πολύ σημαντικό πρόσωπο αλλά και ένας από τους αρχηγούς της Επανάστασης. Θεωρώ ότι η στρατηγική του ήταν μία από τις καλύτερες της Επανάστασης γιατί περικύκλωσε τους Τούρκους στα κάστρα , τους νίκησε και έπειτα απελευθέρωσε την Πελοπόννησο μαζί με άλλους οπλαρχηγούς. Όταν διαβάζω για αυτόν νιώθω υπερηφάνεια και αυτοπεποίθηση και θα ήθελα πάρα πολύ να αποκτήσω τον χαρακτήρα του.
Χριστίνα Μακρυγιαννάκη




Η Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα όπως και η Μαντώ Μαυρογένους έδωσαν όλα τους τα χρήματα για να αγοραστούν πλοία ώστε να έχουν όσα περισσότερα μπορούν. Έκαναν πολλά για να μπορέσουμε να νικήσουμε . Ήταν όμορφες, καλόκαρδες ,έξυπνες και όλα όσα έκαναν για να νικήσουμε μας εντυπωσίασαν πολύ. Αν ήμασταν στη θέση τους θα κάναμε αυτό που έκαναν και θα δίναμε όλη  την περιουσία μας  και ό,τι άλλο έπρεπε να δώσουμε. Νιώθουμε χαρά για όσα προσέφεραν στον αγώνα. Μακάρι να μπορούσαμε να τις ευχαριστήσουμε για όλα αυτά τα ωραία πράγματα  που έκαναν.
Χριστίνα Αμπράσι -  Ελένη Αποστολάκη- Γεωργία Δρουμπάκη-Βασιλική Κωνσταντουδάκη
Το πρόσωπο που επέλεξα είναι ο Παπαφλέσσας διότι ήτανε πολύ γενναίος και τολμηρός, έξυπνος και δυνατός. Επίσης συμφωνώ με τις ενέργειες του. Αν ζούσε περισσότερο θα μπορούσε να κάνει και άλλα πράγματα. Όταν πρωτάκουσα την ιστορία του μου έκανε  εντύπωση το θάρρος του.
Αλέξανδρος-Ευτύχιος Κονταδάς




Το πρόσωπο που επέλεξα είναι ο Αθανάσιος Διάκος. Μου αρέσει περισσότερο από τους άλλους αγωνιστές γιατί ήταν γενναίος και δεν υποχωρούσε ποτέ. Ρίσκαρε να πεθάνει με πολύ φρικτό τρόπο. Στην τελευταία του μάχη έμεινε μόνος του ενάντια στους Τούρκους. Όταν νικήθηκε ο Ομερ Βρυώνης ήθελε να του χαρίσει τη ζωή όμως αυτός αρνήθηκε.
Θαλής Καβαλλιεράκης




Ο Ανδρέας Μιαούλης είναι ένα από τα πιο σημαντικά πρόσωπα της Επανάστασης του 1821.Επέλεξα το Μιαούλη γιατί ήταν ένας πολύ καλός ναυτικός, ήταν ευφυής και πολύ γενναιόδωρος. Με εντυπωσιάζει το ότι ήταν σχεδόν αγράμματος και πολύ παθιασμένος με την απελευθέρωση της χώρας. Μία από τις σημαντικότερες μάχες του ήταν στον κόλπο του Γέροντα εναντίον του τουρκοαιγυπτιακού στόλου. Επίσης έδωσε πολλά από τα καράβια του για τη μάχη. Κάθε φορά που διαβάζω γι αυτόν είμαι εντυπωσιασμένος.
Γεώργιος Δούκας
Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης ήταν ένας γενναίος αρχηγός της Επανάστασης του 1821. Είχε συμμετάσχει σε πολλούς αγώνες όπως στην άλωση της Τριπολιτσάς. Ήταν τόσο τολμηρός που με τη στρατηγική του ιδιοφυΐα έγινε αρχιστράτηγος. Επίσης ήταν μέλος της Φιλικής Εταιρείας. Τον θαυμάζω γιατί ήταν αυτός που ξεκίνησε τον κλεφτοπόλεμο κάνοντας ξαφνικές επιθέσεις στους Τούρκους.
Εμμανουήλ Αυγουσιανάκης

Χανιὠτικα νέα (Σάββατο, 23. 3. 2019)

http://www.haniotika-nea.gr/milontas-gia-tous-iroes-tou-1821/