Παρασκευή 15 Μαΐου 2015

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ


«Ο δάσκαλος υπάρχει χάριν των μαθητών του και οι μαθητές υπάρχουν για το αύριο. Θα πρέπει λοιπόν να τους προετοιμάζουμε για να μπορούν να αντέξουν στη λαίλαπα των όποιων καιρών», υπογράμμισε ο συνταξιούχος δάσκαλος και λογοτέχνης Βαγγέλης Κακατσάκης μιλώντας στα Χ. Ν. μετά την εισήγηση του ¨Κουβέντα με έναν ήρωα. Η ιστορία μιας ιστορίας και άλλα τινά" που έκαμε στη Διημερίδα για την Κρήτη και τον Πολιτισμό της που διοργάνωσε ο Σχολικός Σύμβουλος της 2ης Περ. Δημ. Εκ\σης Ν. Χανίων και πρόσθεσε ότι πάντα ο δάσκαλος μπορούσε να παίξει έναν καταλυτικό ρόλο...
ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ... ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Χ. Στρατιδάκης, Στ. Αποστολάκης,  Β. Κακατσάκης, Β. Χαρωνίτης., Τ. Κόλλιας



Μέσα από βιωματικές μεθόδους διδασκαλίας
ΓΕΦΥΡΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Δημήτρης Μαριδάκης

«Απέναντι από το 6ο Δημοτικό, που δίδασκα εκείνη την εποχή, έμενε ένας όμηρος του Μαουτχάουζεν, που τον είχαν πάρει στο στρατόπεδο συγκέντρωσης μαζί με τον πατέρα του. Oταν λοιπόν ήρθε στην τάξη να μας μιλήσει για τη συγκλονιστική του εμπειρία θυμάμαι πως 54 παιδιά έκλεγαν. Τι καλύτερος τρόπος για να μιλήσεις για την Iστορία;».
Μ’ αυτή τη μικρή αναφορά ο συνταξιούχος – δάσκαλος και λαογράφος Σταμάτης Αποστολάκης περιέγραψε τις βιωματικές πρακτικές – γέφυρες που μπορεί να δημιουργήσει ένας δάσκαλος ανάμεσα στους μαθητές του και τα ιστορικά γεγονότα.
Αυτές οι “γέφυρες” που μπορούν να συνδέσουν την τοπική παράδοση, τον πολιτισμό και την ιστορία της Κρήτης με την εκπαιδευτική πράξη βρέθηκαν στο επίκεντρο της πρώτης ημέρας των εργασιών της διημερίδας με θέμα την Κρήτη και τον πολιτισμό της στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση που πραγματοποιήθηκε χθες στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων.
Συνταξιούχοι δάσκαλοι, αλλά και εν ενεργεία εκπαιδευτικοί μαζί με καθηγητές Πανεπιστημίου μετέφεραν την εμπειρία τους και τις πρακτικές που μπορούν να αναπτυχθούν προκειμένου να φέρουν τα παιδιά κοντά στα ήθη, τα έθιμα και τις λαϊκές παραδόσεις της περιοχής τους, ενώ συγχρόνως περιέγραψαν τις βιωματικές μεθόδους διδασκαλίας που μπορούν να αξιοποιηθούν για να διδάσκουν στους μαθητές πτυχές της τοπικής Ιστορίας.
«Εμείς τότε είχαμε απευθυνθεί στην Ακαδημία Αθηνών και μας έστειλε οδηγίες για το πώς μπορεί να γίνει αυτό. Για παράδειγμα, όταν πλησίαζαν τα Χριστούγεννα λέγαμε στα παιδιά να μαζέψουν από τον παππού και τη γιαγιά τα έθιμα των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων. Στη συνέχεια στις διακοπές τους δίναμε ένα τετράδιο, στο οποίο κατέγραφαν και εικονογραφούσαν αυτά τα έθιμα, όπως θα έκανε κι ένας επιστήμονας – λαογράφος. Την άλλη χρονιά βάζαμε τα έθιμα του Πάσχα, μετά τα λαογραφικά των ψαράδων, αφού ήμασταν στη Νέα Χώρα κ.λπ. Οταν πια δεν είχαμε θέματα τότε τους λέγαμε να βρουν τις παροιμίες που λένε οι γονείς, οι γιαγιάδες και οι παππούδες. Αυτό όμως που είχε μαγέψει τα παιδιά ήταν όταν τους ζητούσαμε να ψάξουν το γιατί οι ψαράδες ονόμασαν έτσι τις βάρκες τους. Τότε πραγματικά μάζεψαν κάτι απίθανες ιστορίες», σημείωσε ο κ. Αποστολάκης.
«Η Κρήτη έχει έναν πανάρχαιο πολιτισμό που δεν πρέπει να τον αφήσουμε να χαθεί. Δουλειά του δασκάλου είναι να φέρει αυτό τον πολιτισμό στο σχολείο για να κάνει τα παιδιά πιο πλούσια και ευαίσθητα, αλλά και ικανά να σταθούν καλύτερα στην Ευρώπη», σχολίασε ο συνταξιούχος δάσκαλος – λαογράφος Βασίλης Χαρωνίτης, ο οποίος περιέγραψε απλές πρακτικές τις οποίες χρησιμοποίησε κατά τη σταδιοδρομία του για να μυήσει τους μαθητές του στις λαϊκές παραδόσεις.
Τόνισε ότι αποτελεί αναγκαιότητα των καιρών να κρατηθεί ζωντανός ο κρητικός πολιτισμός και οι αξίες της αξιοπρέπειας, της αγάπης για την Ελευθερία και τη Δημοκρατία που φέρει αυτός ο πολιτισμός.
«Ο δάσκαλος υπάρχει χάριν τον μαθητών του και οι μαθητές υπάρχουν για το αύριο. Θα πρέπει λοιπόν να τους προετοιμάζουμε για να μπορούν να αντέξουν στη λαίλαπα των όποιων καιρών», υπογράμμισε ο συνταξιούχος δάσκαλος και λογοτέχνης Βαγγέλης Κακατσάκης και πρόσθεσε ότι πάντα ο δάσκαλος μπορούσε να παίξει έναν καταλυτικό ρόλο.
Παράλληλα, σημείωσε το γεγονός πως το πρόγραμμα διδασκαλίας αγνοεί τις κατά τόπους παραδόσεις και δεν πρέπει να αποτελεί δικαιολογία για έναν εκπαιδευτικό, ώστε να μη φωτίσει πτυχές του τοπικού πολιτισμού. «Η καλή νοικοκυρά με το κουτάλι γνέθει και ο καλός δάσκαλος μπορεί να βρει τον τρόπο», σχολίασε ο κ. Κακατσάκης.
Την πρόθεση των διοργανωτών να υπάρξει συνέχεια μετά την ολοκλήρωση της πρώτης διημερίδας με θέμα τον Κρητικό πολιτισμό και την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση εξέφρασε ο σχολικός σύμβουλος Δημοτικής Εκπαίδευσης 2ης Περιφέρειας Χανίων Χάρης Στρατιδάκης.
«Πιστεύουμε, ότι δεν θα μείνει εδώ η προσπάθεια. Το ενδιαφέρον που έδειξαν οι εισηγητές, αλλά και οι εκπαιδευτικοί είναι μεγάλο», σημείωσε ο κ. Στρατιδάκης, ενώ απώτερη επιθυμία των διοργανωτών είναι να εξελιχθεί η επιστημονική διημερίδα σε συνέδριο και να υπάρξει η δυνατότητα της έκδοσης των πρακτικών, ώστε να μπορούν να έχουν πρόσβαση στις εισηγήσεις και οι άνθρωποι που δεν είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν τις ομιλίες.
Να σημειώσουμε τέλος ότι τη διημερίδα, που συνεχίζεται σήμερα (8 – 2μ.μ.) στο Σπίτι του Πολιτισμού στο Ρέθυμνο, διοργανώνουν οι σχολικοί σύμβουλοι της 2ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης του Ν. Χανίων Χάρης Στρατιδάκης και της 69ης Περιφέρειας Προσχολικής Εκπαίδευσης του Ν. Ρεθύμνης Μαρία Μπαδιεριτάκη, σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων και Ρεθύμνης, την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων και τον Δήμο Ρεθύμνης.
Χανιώτικα νέα (15,05.2015)


Read more: http://www.haniotika-nea.gr/gefires-paradosis/#ixzz3aClSRaSH 
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial 
Follow us: @HaniotikaNea on Twitter | haniotika.nea on Facebook

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου