Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Τετάρτη 31 Ιουλίου 2019

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ

Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΒΙΚΤΩΡΙΑΣ ΘΕΟΔΩΡΟΥ





Γράφει ο Κώστας Νταντινάκης 

Η βιωματική ποίηση της Βικτωρίας Θεοδώρου (1925-2019) υποδηλώνει σαφώς ότι το νερό, σε στεριά και θάλασσα, αλλά και το χώμα, αποτέλεσαν πρωταρχικά στοιχεία της πύρινης ζωής της, τα οποία με την πάροδο του χρόνου λειτούργησαν ως καθαγιασμένα σύμβολα στη σκέψη της. [1] Το έργο της βρίθει λέξεων που αφορούν στο υγρό στοιχείο, χωρίς να υστερούν σημαντικά όσες αναφέρονται στη γη.


Στα 603 ποιήματα [2] που περιέχονται στις δεκατρείς συλλογές της η λέξη “νερό” εμφανίζεται 101 φορές, η θάλασσα 92, το κύμα 53, η βροχή 34, ο γιαλός 23, το πέλαγος 23, ο ποταμός 22, η λίμνη 22, ο αφρός 19, το ποτάμι 17, η πηγή 15, το πηγάδι 13, η βρύση 13, ο βυθός 13, η στέρνα 11, ο ωκεανός 9, το περιγιάλι 8, ο (θαλασσινός) βοριάς 8, το ακρογιάλι 7.
Επί πλέον αριθμούνται και λέξεις που άπτονται άμεσα ή έμμεσα γενικότερα του υγρού στοιχείου και ειδικότερα της θάλασσας, όπως: άμμος 26, νησί 25, βράχος 23, όχθη 21, πλοίο 17, καράβι 14, λιμάνι 14, αλάτι 13, κογχύλι 12, καΐκι 11, κουπί 11, δίχτυ 11, ψάρι 11, αμμουδιά 10, αύρα 10, σκάφος 10, Τρίκερι 10, ναύτης 9, ακρωτήρι 9, βότσαλο 8, φύκι 7, πόντος 6, γλάρος 6, δελφίνι 5, ζέφυρος 5, άγκυρα 4, νεώριο 4, βαπόρι 4, βάρκα 4, φλοίσβος 4, αλλά και: θαλασσινός, θαλάσσιος, θαλασσοταραχή, θαλασσόβιος, θαλασσοσπηλιά, θαλασσοπούλι, θαλασσομάχος, παραθαλάσσιος, ακροθαλασσιά, ακρογιαλιά, παραλία, ακτή, γυρογιάλι, κυματισμός, κυματοδαρμένος, παλίρροια, πλημμυρίδα, άμπωτη, αμμοθύελλα, αμμουδερός, αμμούδα, αρμυρός, αρμυρίκι, αρμυρολούλουδα, αμμόκρινα, pangratium maritimum, ψαράς, ναυτικός, καπετάνιος, πελαγόπετρα, χελιδονόψαρο, σκυλόψαρο, κεφαλόπουλο, σμέρνα, πέστροφα, αθερίνα, μέδουσα, φώκια, σφουγγάρι, σουπιοκόκαλο, κοράλλι, όστρακο, αχινός, καβούρι, πετράδια, χοχλάδια, γοργόνα, ποντοπόρος, ποντισμένος, ικάριος, ενάλιος, περιγιαλίτικος, νησιώτικος , νησιώτισσα, πυξίδα, ναυάγιο, ερημονήσι, ξερονήσι, νήσος, αφροκοπώ, αρμενίζω, κυματίζω, αναδύομαι, αγναντεύω, αγνάντεμα, αγναντεύουσες, καραβάκι, ψαράδικο,  πολυκάταρτο, ξύλο, μονόξυλο, πλεούμενο, γαλέρα, βαθυσκάφος, κήτος, αρματαγωγό, καραβόπανο, πανί, κατάρτι, άρμενα, πλους, φάρος, κάβος, όρμος, κόλπος, γούβα, δολιχή, γούπατο, τσαχίλι, ανάβαθα, συμπληγάδες, μελτέμι, μπάτης, φουρτούνα, μπουρίνι, τρικυμία, μπονάτσα, αλισάχνη, Ατλαντίδα, Αιγαίο, Ικάριον, Μυρτώον, Λιβυκό, Άξενος, Μαύρη θάλασσα, Πόντος, Κασπία, Μεσόγειος, Εύριπος, Τρίτωνας, Ποσειδώνας, Μέδουσα, Κυμοθόη, Ελίκη, Μακρόνησος, Μακρονήσι, Καλοί Λιμένες, Ακρωτήρι, Λαζαρέτα, Καινούργια Χώρα, κ.ο.κ.
Αντιθέτως, το “χώμα” εμφανίζεται 72 φορές, η γη 66, η στεριά 12, και άλλες λέξεις σχετικές με τη γη όπως: βουνό 47, πέτρα 51, όρος 22, κάμπος 16, γκρεμός 12, πλαγιά 9, οροπέδιο 9, φαράγγι 8, κοιλάδα 6, οροσειρά 5, πεδιάδα 5, γκρεμνά 2, λέσκα 1, κ.ο.κ.
Στην παρούσα μελέτη [3] θα περιοριστούμε σε μερικές από τις καίριες αναφορές της ποιήτριας προς τη θάλασσα, ευχετικές (νοσταλγία, εύνοια, προοπτική κ.ο.κ.) αλλά και αποτρεπτικές (άλγος, στέρηση, εμπόδιο κ.ο.κ.)
Στο λυρικότατο “Εγκώμιο” (1957) η αύρα της μάνας του μόχθου βρίσκεται “μες στα πλυμένα ρούχα που στεγνώνουνε, στ’ αγέρι της θάλασσας”, ενώ όταν ζούσε καθόταν πλάι “στη θάλασσα τη μεγαλόστηθη”, να λέει “της θάλασσας τα πάθη” της, εμπιστευόμενη “τον άπιστο γιαλό”. Είναι η “χελιδονομάνα που φτερουγάει στη θυμωμένη θάλασσα” να δει το εξόριστο παιδί της ενώ όταν επιστρέφει στις βιοποριστικές της έγνοιες θα είναι η ίδια σαν την αεικίνητη θάλασσα: “Αν στάθη η θάλασσα έξ’ από την αυλή μου / εκαταλάγιασα κι εγώ απ’ τα ξημερώματα”.
Στο “Κατώφλι και Παράθυρο” (1962) ο παιδικός παράδεισος βρίσκεται στην Καινούργια Χώρα, εκεί που “όλα τα γλύφει η θάλασσα”. Η ποιήτρια, με την ήδη ασθενική ακοή της, χάνει “το φλοίσβο και του βότσαλου το τρίξιμο” μένοντας και ως ενήλικη μ΄ένα βάρος στα μάτια: “Ακούω με τα μάτια μου το κύμα σου θάλασσα”. Στον αναιδή θρίαμβο των νικητών του Εμφυλίου στη γέφυρα του Κλαδισού, η φύση αντιστέκεται: “Βούρκος, τα κρύσταλλα νερά / κι εχόλιασεν η θάλασσα / και δε βαστάει / να τα σηκώνει”. Αλλά και στην εξορία, ζωσμένη “με θάλασσα πικρή χωρίς καράβια” σε “ξένα χολιασμένα πέλαγα”, κοιτά “μ’ ανατριχίλα / σαν ερπετό, σαν κρύο στοιχειό, τη θάλασσα”.
Στο “Βορεινό προάστιο” (1966) νιώθει το βουνό να της βαραίνει το στήθος αφού δεν μπορεί να δει “τον ήλιον αδελφό και ταίρι με τη θάλασσα”: “τιμώ τα δέντρα μα τη μοίρα τους δεν τη ζηλεύω / πουλί περιγιαλίτικο, ποθώ το κύμα”. Αργότερα, όταν εκείνοι που την έθρεψαν έχουν χαθεί και το γενέθλιο τοπίο αρχίζει ν΄αλλοιώνεται, “μονάχα η θάλασσα μέσα σ’ αιώνια νιότη αστράφτει”, πλην ανήμπορη να διαφυλάξει τη συλλογική Μνήμη της συνοικίας. Ένα ενθύμιο από τον γενέθλιο τόπο του σλαβομακεδόνα πατέρα, γίνεται αιτία συμπόνιας προς τη μικρή και επί χρόνια παρεξηγημένη αυτή χώρα με τους βάλτους της “τους στερημένους / της θάλασσας την αύρα”.






Στο “Λαγούτο” (1971) τα δώρα που χαρίζει στην ποιήτρια ο ονειροδότης ύπνος είναι “Θάλασσες, και κουπιά, / τη νιότη μου ντυμένη στ’ άσπρα, / κι απ’ όλα τ’ ακριβότερο, τη λησμονιά”. Η εξορία, με την άρνηση δήλωσης μετανοίας, είναι επιλογή: “Στο νησί ήρθα, διάλεξα θάλασσα ξεχασμένη”. Εκεί, στων κατσικιών το δρόμο με τη θέα της απεραντοσύνης η αναφώνηση “κι ω, θαύμα, η θάλασσα μας φανερώθηκε από πέρα” δυναμώνει τη νεανική θέληση για συνέχιση του αγώνα: “Ω Αθάνατη, […] το έχεις καιρό ανασήκωσες με των αφρών σου τους χορούς”.
Στην “Εκδρομή” (1973), η πολύχρονη εξορία θέλει τη θάλασσα συμπαραστάτη: “και τι τη θέλω την ελπίδα, είπα, / θα μου σταθεί η θάλασσα και η ελιά” αφού “Θάλασσας θάρρος δε μου ’λειψες ποτέ […] Είχες τ’ αθάνατο αλάτι  / μ’ εμπιστοσύνη σου ’δινα τις πληγές μου”. Εκεί, αφενός εκφράζει την ευχή για καθαρμό ,“Θάλασσα και παλίρροια φεγγαρίσια, ανέβα / να καταπιείς, τ’ αλίμονο για νικημένους και για νικητές” αφετέρου ονειροπολεί το ακριβό όραμα: “Με τις κορφές της θάλασσας, / σχημάτιζα λυτρωτικά καράβια / τους έβανα σημαίες σε χρώμα παπαρούνας / κι αδέρφια ναύτες, ελευθερωτές”.
Στην κοσμολογική “Ουρανία” (1978), η ποιήτρια παρακαλεί τον λαμπρό πλανήτη να μην την αφήσει να γίνει “όχθη στεγνή, σκελετωμένη κλίνη, / θάλασσα σεληνιακή” ακόμα και εάν αυτό της είναι δοσμένο από τη μοίρα.
Στον “Αρειο Ύπνο” (1983) ο κατακτητής από τον τάφο ομολογεί ότι, στη γη που πυρπόλησε, η λαχτάρα του αλατιού του χάρισε “την αιώνιά της θάλασσα” που ονειρευόταν όταν διάβαζε Όμηρο: “Καλή τε και πείρα / εν μέσω δ’ οίνοπι πόντω…” Στον οργισμένο της θούριο η ποιήτρια αναρωτιέται “Πού ’ναι ο γιαλός που μου αποκάλυψε / του έπους το ρυθμό; […] τι σημαίνει η σιωπή σου κύμα;” κι αποθαρρυμένη απευθύνεται στη φύση: “θάλασσα πολύτοκη, θάλασσα επίμονη, / ριφάκι του γκρεμού κι αγρίμι / μήπως το τελευταίο, το τελευταίο / χαίρεστε καλοκαίρι;”
Στη “Νυχτωδία των Συνόρων” (1986) οι γενέθλιες “νότιες θάλασσες” με την ανάκληση στο νου μιας δεύτερης πατρίδας ταξιδεύουν οδυνηρά αλλ΄όχι χωρίς ελπίδα την ποιήτρια “στης φαντασίας την Πρέσπα” όπου καραδοκούσε μέχρι την πρόσφατη Συμφωνία η Έρις μεταξύ των δύο Λαών. Το πεπρωμένο της ωστόσο από παιδάκι, με νηπιαγωγούς της “πουλιά της θάλασσας”, την αξίωσε να ιστορεί ενάντια στη λήθη, “τη φυγή και την προσφυγή εκείνων των κυνηγημένων. Στο τάγμα της Μνήμης υπηρετώντας”.
Στα “Μειλίγματα” (1990) που η κριτική χαρακτήρισε ‘χοές κατά της έσχατης πίκρας’ οι στίχοι “Πεθαίνει η θάλασσα / Γέρνει η Ελίκη” υπονοούν τον χρόνο που φεύγει, άρα και τον θάνατο, συνομιλώντας με το “Ακόμα κι η θάλασσα πεθαίνει” του Φ. Γκ. Λόρκα. Μετά τα γήινα, ο αγνωστικισμός της ποιήτριας ευελπιστεί σε μια άχρονη συνέχεια της υπόστασής της: “Ήσουν η δημιουργία κάποτε θάλασσα για μένα / ήσουν ο Ωκεανός πριν δω πριν μαθητέψω / στων άστρων το δρυμό ”.
Στο “Χρονικό” (1994), με την κατάρρευση των σοσιαλιστικών καθεστώτων, αυτοί που έριξαν πέτρα φεύγοντας στη Δύση, “Ορίζοντα δε βλέπουνε σε τούτα εδώ τα μέρη […] Κι η θάλασσα που λαχταρούσαν, / Ούτε στο χάρτη, ούτε στο κύμα”. Οι Ελληνες από τις χώρες του Πόντου με τις πραμμάτειες τους στις λαϊκές του Λεκανοπεδίου, δεν βρήκαν γη επαγγελίας: “Η θάλασσα πήρε το πλοίο / Μαζί με την άγκυρα και πάει / Τάχα πως σε γιαλό θ’ αράξει μητρικό”.
Στη συλλογή “Ευνοημένοι” (1998) παρακαλεί τους νεκρούς να την επισκεφτούν στον ύπνο της, να της “ξαναδώσουν μέρες της νιότης, εξαίσιες εποχές”, όπως εκείνος ο ακορντεονίστας κάτω απ΄ το παράθυρό της “που ο φλοίσβος της θάλασσας τον προκαλούσε” να συναγωνιστούν στη μουσική. Η ποιήτρια παρακαλεί την ιαματική “Ώριμη θάλασσα του φθινοπώρου”, στην οποία άλλοτε εμπιστεύτηκε το σώμα της, να μην αλλάξει τις διαθέσεις της και σε “Καλούς Λιμένες” γηρατειών να την οδηγήσει.
Στη συλλογή “Κεδρισός” (2001) όσοι πληθυσμοί κατοίκησαν από την αρχαιότητα γύρω απ΄τις όχθες του  “αφήσανε την αύρα τους / αντικατοπτρισμό πάνω στη θάλασσα”. Σήμερα, με ανεξίτηλες ακόμα τις μνήμες από τις θηριωδίες των Ναζί, το ρέμα εξακολουθεί να είναι νωθρό αφού “πάλι δεν κατεβαίνει ο ποταμός να βρει / της θάλασσας το στήθος […] για να σκεπάσει τις άρειες φωνές”. Όπως ο Κεδρισός είναι επίγειος αλλά και ουράνιος ποταμός, έτσι “η ανοιχτή κι απέραντη θάλασσα / με τ’ αναρίθμητά της άλφα”, ευλογημένη και ανελέητη, καθρεφτίζει τις διαθέσεις του ουρανού με τ΄αναρίθμητά του άστρα.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1. Θεοδόσης Πυλαρινός, “Ελάσσονες τόνοι σε μείζονες κλίμακες στην ποίηση της Βικτωρίας Θεοδώρου” εκδ. Κεδρισός, Χανιά 2010, σ. 44
2. Στις πρώτες εκδόσεις αριθμούμε 588 ποιήματα στα οποία περιλαμβάνονται 15 ανέκδοτα που δημοσιεύτηκαν στα περιοδικά  “Θαλλώ” (1999), Ελλωτία” (2002) και “Μανδραγόρας” (2005).
3. Περιληπτική μορφή κεφαλαίου της υπό έκδοσιν μελέτης “Τα συστατικά στοιχεία του φυσικού κόσμου στην ποίηση της Βικτωρίας Θεοδώρου”.

Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 27.7.2019)

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ

ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ; 




Γράφει ο Κυριάκος Βασιλομανωλάκης*  

Μεσοκαλόκαιρο σήμερα. Σαράντα πέντε μέρες μετά το κλείσιμο των σχολείων με περίπου άλλες τόσες μέρες μέχρι να ανοίξουν τα σχολεία η βαριεστιμάρα των παιδιών κτυπάει κόκκινο.
Είναι φυσικό να προβληματίζονται ακόμη και μεγάλα παιδιά με αναπτυγμένη μεταγνώση
‘Πώς θα περάσω το υπόλοιπο καλοκαίρι; Τι να κάνω;’
Αν τα παιδιά σας γύρισαν από διακοπές, από την κατασκήνωση και ήδη τέλειωσαν οι δραστηριότητες τους τότε καιρός είναι να ασχοληθούν με κάτι διαφορετικό.
Κι ας μη είναι της μόδας. Να διαβάσουν βιβλία.
Σήμερα είναι τόσα πολλά τα βιβλία που διατίθενται για παιδιά και έφηβους που ζηλεύω. Κι αν το θέμα είναι οικονομικό οι Παιδικές βιβλιοθήκες και τα Κέντρα Παιδικής Δημιουργίας έχουν τόσα πολλά βιβλία που θα εκπλαγείτε ευχάριστα.
Στο σημερινό σημείωμα παρουσιάζω ελάχιστες από τις μύριες επιλογές που έχουν παιδιά και έφηβοι για ανάγνωση καθώς και για τα πλούτη των αναγνωστών.
Πώς να επιβιώσεις στην κατασκήνωση…
Το ομώνυμο βιβλίο, που ανακάλυψα σε βιβλιοπωλεία της πόλης μας, περιέχει 10δες μικρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν μικρά μεγαλύτερα παιδιά.
Καληώρα όπως τα Χανιωτάκια το βράδυ της μεγάλης νεροποντής Ιούλη μήνα στην κατασκήνωση του Καλαθά.
Καλές είναι αυτές οι εμπειρίες θα πείτε, αλλά αν ξέρεις και τι να κάνεις όταν πλημμυρίζει η σκηνή σου στη μέση της νύχτας ακόμη καλύτερα.
Τραγανιστές τηγανιτές πατάτες κι η Γιασεμιά της Ευδοκίας
Τι κοινό έχουν ο Τριβιζάς και η δικιά μας η Ευδοκία; 
Είναι κι οι δύο παραμυθάδες. Διαφέρουν όμως στην προσέγγιση.
Ο Τριβιζάς στο πρόσφατο βιβλίο του για μεγαλύτερα παιδιά – Το κουδούνι του τρόμου- προκαλεί δυνατά συναισθήματα – κάνει για παράδειγμα να μας τρέχουνε τα σάλια για λιχουδιές καλοκαιρινές.
Η Ευδοκία μας – στο δικό της ‘Η Γιασεμιά και τα αστεράκια’ για μικρότερα παιδιά- επιλέγει να πλέξει ένα ήρεμο μύθο στη Φύση με τα παιδιά της Γαίας να έχουν φωνή και αισθήματα.
Για τα παιδιά που βαριούνται…
Τα παιδιά βαριούνται να βαριούνται. Κι η βαρεμάρα είναι κολλητική, γιαυτό η λύση είναι  ΄Δώστε τους δράση’.
Τα παιδιά που σας λένε ότι βαριούνται θέλουν να απασχολήσουν έντονα τη μνήμη της εργασίας τους. Δηλαδή, να έχουν μια σειρά στοιχεία και πολλές επιλογές λύσεις ενός γρίφου. Η λύση είναι να διαβάσουν σειρές με περιπέτειες παιδιών και εφήβων ή να βοηθήσουν τον Σέρλοκ Χολμς να λύσει μερικά προβλήματα μιας και λείπει ο βοηθός του!
Για τα παιδιά που βαριούνται περισσότερο…
Υπάρχουν όμως και τα παιδιά που βαριούνται ακόμη περισσότερο. Για αυτά δεν αρκετή η ανάγνωση μιας περιπέτειας. Είναι αυτά που θέλουν να εμπλακούν χειροπιαστά σε κάτι νέο, προκλητικό και εντυπωσιακό. Κάτι που να κινητοποιήσει τη φαντασία και τη δημιουργική τους σκέψη. Δεν τους ενοχλεί ότι θα κάνουν κάτι χειρονακτικό. Αντίθετα. Τρελαίνονται να δημιουργήσουν το δικό τους εργαστήριο στον κήπο ή την βεράντα. Εκεί θα κάνουν κατασκευές αφού έχουν διαβάσει οδηγίες ή  μικρά πειράματα, θα λύνουν σπαζοκεφαλιές, ή θα  κάνουν χαρτοκοπτική. Κι αυτά θα αναπτύξουν τη μνήμη εργασίας τους ιδιαίτερα αν έχουν ‘ανταγωνιστές’ ή ‘συνεργάτες’.


Τα πλούτη των αναγνωστών                                                                                                                                    
Για τους σκεπτικιστές, αναφέρω ότι οι αναγνώστες βιβλίων και εφημερίδων, μικροί και μεγάλοι, πλουτίζουν περισσότερο από όσο φαντάζονται.
Μια σύντομη απαρίθμηση…
Το λεξιλόγιο των αναγνωστών αυγατίζει.
Το άνοιγμα παραθύρων στον κόσμο μας, το ταξίδι σ’ άλλες κουλτούρες είναι ευλογία.
Πλουτίζει η τράπεζα των γνώσεων τους.
Ο στοχασμός τρέφει την φαντασία τους.
Η κοινωνική και η συναισθηματική τους νοημοσύνη αναπτύσσεται.
Δημιουργούν το προσωπικό ιστορικό χρονολόγιο, συνδέονται με το γίγνεσθαι, με την ιστορία μας και με τις γενιές.
Αν νομίζετε ότι οι παραπάνω δεν είναι ουσιαστικοί λόγοι, τότε υπάρχει άλλος ένας που θα σας κάνει να αλλάξετε γνώμη.
Οι μαθητές μας τα τελευταία χρόνια δεν αναπτύσσουν μια ειδική μνήμη που θρέφεται και καλλιεργείται με την τακτική ανάγνωση διαφορετικών κειμένων. Η απουσία αυτής της μνήμης κάνει αδύνατη την αποτελεσματική επεξεργασία κειμένων.
Αντίστοιχα δεν γίνεται ανάπτυξη και των άλλων μερών της μνήμης εργασίας τους.
Το αποτέλεσμα είναι χαμηλής ποιότητας απόδοση τους στην εκτέλεση κάθε είδους εργασίας, στη λήψη αποφάσεων, στη συγκέντρωση και στη λύση προβλημάτων!
Αυτά για να μην αναρωτιόμαστε…
Συμπερασματικά 
• Αν πείσετε το παιδί σας να διαβάσει 6 βιβλία τις επόμενες έξη   εβδομάδες, θα το έχετε βοηθήσει να αναπτυχθεί γλωσσικά, γνωστικά και συναισθηματικά.
•Αν καταφέρετε να στήσετε μια συζήτηση μαζί του για να κάνετε κριτική στο κάθε βιβλίο, θα το έχετε βοηθήσει να αναπτύξει την κριτική του σκέψη και τη μεταγνώση του.
• Αν το παιδί σας πείσει ένα άλλο παιδί να διαβάσει ένα από τα βιβλία που διάβασε, έ τότε πετύχατε το στόχο σας διπλά!
* Πτυχ. Ψυχολογίας -Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στην Διά Βίου Μάθηση, Συγγραφέας
Χανιώτικα νέα (Τετάρτη, 31.7.2019) 

Τρίτη 30 Ιουλίου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΔΙΑΠΛΑΤΑ ΑΝΟΙΧΤΗ Η ΠΟΡΤΑ ΤΗΣ...

Γι’ άλλη μια φορά προσκαλεσμένοι/ Στο σπίτι της καρδιάς της να βρεθούμε/ Καθώς η πόρτα της αγάπης της για μας/ Όπως πάντα διάπλατα ανοιχτή… Να ’μαστε, λοιπόν, το βράδυ του Σαββάτου, 27 Ιουλίου, ανήμερα του Αγίου Παντελεήμονα, του πρώτου γιατρού του κόσμου, «που θεραπεύει τις πληγές και διασκορπά τους πόνους» στο Εργαστήρι Ειρήνης, της Μαρίας Ορφανουδάκη, (με πρωτοβουλία κάποιων φίλων της). Για να ανάψει το τζάκι της, μετά από 19 χρόνια και να συνεχίσει να δημιουργεί. Ψυχή ραγισμένη εκ κατασκευής η Μαρία, έσχατα υποψιασμένη, μια ζωή μόνη, απορημένη και άπορη τη θυμάμαι να πορεύεται, προσπαθώντας να δώσει κυρίως με τη ζωγραφική και την ποίηση, αλλά και με τη μουσική και τη φωτογραφία, όλα όσα εγκυμονούνται στα τρίσβαθα της ψυχής της, τα προϊόντα της έγνοιας της, για τον πάσχοντα όπου γης συνάνθρωπο.
«Ξαναγεννιέμαι από τις στάχτες μου!» Αυτήν την απάντηση μου έδωσε η Μαρία πριν από 18 χρόνια, όταν την επισκέφθηκα για ένα αφιέρωμα στα “Χανιώτικα νέα”. Όχι δεν πνίγεται στα δικά της δάκρυα η Μ.Ο., στην προσπάθειά της να στερέψει ή να λιγοστέψει τα δάκρυα των άλλων. Δεν καταθέτει τα όπλα ακόμα κι όταν την έχει κατακυριεύσει η απογοήτευση. «Λάβετε φάγετε την αδυναμία μου». Την ακούμε συχνά πυκνά να μας λέει, μέσα από τα έργα της αυτό. Άλλες τόσες φορές, ωστόσο, και πάντα μία παραπάνω την ακούμε να λέει και το άλλο: «Πίετε εκ της δυνάμεώς μου πάντες». «Η Μαρία είναι συνάμα λιλιπούτεια και τιτάνια, απλή και δαιδαλώδης, ήρεμη και ανταριασμένη, προσιτή και απόμακρη», έγραψε γι’ αυτήν ο Τάκης Βουγιουκλάκης, με αφορμή την έκδοση του βιβλίου της “Για να μη χαθώ” (απ’ τα “Χ.ν.”, το 2016) και την παρακαλεί να συνεχίσει να είναι “ιέρεια της ειρήνης”.
Επαναστάτης μια ζωή με αιτία η Μαρία Ορφανουδάκη. “Τοις κείνων ρήμασι πειθόμενη. Του παππού της του Ευστάθιου Περουλή, που εκτός των άλλων “εχρημάτισεν ολόκληρον δεκαετίαν” αιρετός δήμαρχος Βάμου και πρώτος βουλευτής του Ελευθερίου Βενιζέλου και του πατέρα της, του Γεωργίου Ορφανουδάκη, ενός ξεχωριστού δασκάλου. Και βέβαια της μητέρας της, μιας πραγματικής αρχόντισσας, που ονειρευόταν στην ηρεμία και ερημία της Σούρης, έναν δίκαιο κόσμο. Όπως τον ονερεύεται η Μαρία που δεν μπορεί να βλέπει απαθής το άδικο όπου γης, αρχής γενομένης απ’ τον πόλεμο του Βιετνάμ, τις αρχές της δεκαετίας του 1970, που κατά δήλωσή της, τη σημάδεψε.




«Έτσι ήρθαν τα πράγματα, μα έτσι δεν θα πάνε», μας λέει στον τίτλο του πιο γνωστού βιβλίου του ο Τούρκος συγγραφέας Ασίζ Νεσίν. Αυτή τη φράση – μήνυμα είναι ο κοινός παρονομαστής, στο όλο έργο της. Στους πίνακες της ζωγραφικής και στις φωτογραφίες της, που είναι σιωπηλά ποιήματα και στα ποιήματά της που είναι ομιλούντες πίνακες και ομιλούσες φωτογραφίες.  Όπως και στα πεζά κείμενά της, στα βίντεό της, στο σύνολο έργο της, στις δράσεις και στις αντιδράσεις της, στις ομιλούσες σιωπές της…
Η Μαρία της σιωπής… Η Μαρία της κραυγής… Η Μαρία της επαναστατημένης συνείδησης… Η Μαρία της ουτοπίας… Η Μαρία της αγάπης… Πάνω απ’ όλα και πρώτα απ’ όλα, ωστόσο, η Μαρία της ειρήνης. «Στα μάτια του μωρού παιδιού/ βλέπω την ειρήνη!/ Στο κελάηδημα του σπουργιτιού ακούω την ειρήνη!/ Στο άρωμα του γιασεμιού οσφραίνομαι την ειρήνη/ Στον θόλο του ουρανίσκου μου γεύομαι την ειρήνη!/ Στα ακροδάχτυλά μου αισθάνομαι την ειρήνη!/ Στους χτύπους της καρδιάς μου αφουγκράζομαι την ειρήνη!» Καταξιωμένη όχι μόνο ως ζωγράφος αλλά και ως ποιήτρια η Μαρία. Όπως και ως σκηνοθέτης, και ως φωτογράφος και ως μουσικός, προπάντων της ειρήνης, της ειρήνης του “σύμπαντος κόσμου”…


Για τη Μαρία Ορφανουδάκη και το έργο της, ιδιαίτερα αυτό της ζωγραφικής, έχουν αποφανθεί κορυφαίοι των γραμμάτων και της τέχνης, όπως ο Γιάννης Ρίτσος, ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Φρέντυ Γερμανός, ο Μάνος Κατράκης, ο Λυκούργος Καλλέργης και άλλες σπουδαίες προσωπικότητες. Ένας απ’ αυτούς και ο μακαριστός μητροπολίτης Ειρηναίος Γαλανάκης που έγραψε: «Η αγάπη της στην Κρήτη και την ανθρωπότητα, η ευαισθησία της στην ειρήνη και τη συνεργασία των λαών, δείχνουν άνθρωπο με προσωπική σφραγίδα». Καλή συνέχεια, Μαρία!
Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 30.7.2019)

Δευτέρα 29 Ιουλίου 2019

ΧΡΥΣΑ

GREEK SUMMER: LIVE YOUR MYTH

Γράφει η Χρύσα Κακατσάκη
«Σαν βγεις στον πηγαιμό για διακοπές,  με τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας των ταξιδιωτικών πρακτορείων διόλου μην ασχοληθείς. Αναζήτησε φίλους παλιούς, συμμαθητές λησμονημένους που αίφνης θυμήθηκες ότι κάποιο εξοχικό είχαν σε θαλασσοφίλητο νησί. Τελευταία άφησε την πολλή συνάφεια με τα σόγια. Στον Ξένιο Δία προσευχόμενος και την οικονομική στενότητα επικαλούμενος  όλο και κάποιος θα βρεθεί να σε συνδράμει στο summertime mood». 
Παρ’ ότι αποδείχτηκαν άχρηστες αυτές οι  οδηγίες χρήσεως στο φυλλάδιο του ΕΟΤ, ξεκινάς  να φτιάχνεις τις αποσκευές σου. Κανείς  γνωστός δεν φιλοτιμήθηκε να σε φιλοξενήσει και τελικά  ενέδωσες σε μια δελεαστική προσφορά. Χώνεις πρώτο πρώτο  μέσα στη βαλίτσα το αγαπημένο σου μπλουζάκι με την στάμπα  live your myth. Βάζεις  και ένα αντηλιακό που γράφει 1.150 δρχ. «Λογικά θα έληξε», σκέφτεσαι.  «Βρε, δεν βαριέσαι… τόσα χρόνια ληγμένα μας ταϊζουνε και δεν πάθαμε τίποτα, τώρα θα πάθουμε;». Θυσιάζεις  μια Ιφιγένεια για να φυσήξει ούριος άνεμος και φτάνεις  στο νησί. Διαπίστωση πρώτη: το δωμάτιο που λιμπίστηκες από το Διαδίκτυο δεν έχει καμιά  σχέση μ’ αυτό που βλέπουν τα ματάκια σου. Copy paste από  τα Μπόρα- Μπόρα,,  διότι το photoshop έχει φέρει την αμμουδιά και το φοινικόδεντρο στην αυλή του τελευταίου room to let . Γαντζωμένο πάνω στο κατσάβραχο, δίπλα στον γυπαετό και σε υψόμετρο που φοράς μάσκα για να οξυγονώνεται ο εγκέφαλος. «Δεν θα χαλάσω εγώ τις διακοπές μου,  επειδή η ιδιοκτήτρια  - ή μάλλον ο κανακάρης της-ξέρει από τεχνολογία»  και πηγαίνεις για  μαθήματα ανθρωπογεωγραφίας στην παραλία. Απλώνεις την πετσετούλα σου από τα Λιντλ,  γιατί αν πάρεις ξαπλώστρα και ομπρέλα από το Μπάκιγχαμ  με τις τιμές  που έχουν,   πάνε τα δυο μισθά.  Αβάδιστα. Φοράς τα γυαλιά της λούφας και παραλλαγής  και αρχίζεις να παρατηρείς.  Κάποιος σηκώνεται και φεύγει, έχοντας αφήσει πίσω του πλαστικά μπουκάλια νερού, γόπες καρφωμένες στην άμμο και μια αθλητική εφημερίδα. Κι όμως κάπου σε μια εκδήλωση για την προστασία του περιβάλλοντος τον είχε πάρει το μάτι σου. Δίπλα ακριβώς από το beach bar,  δυο νεαροί παίζουν ρακέτες .Οι γραμμώσεις κόποις και ιδρώτι κτώνται. Δεν έλιωναν τσάμπα όλο το χειμώνα στο γυμναστήριο. Χαζεύεις τους λουόμενους και μένεις έκθαμβος πώς το εκρού του νεκρού και της πόλης μετατράπηκε στις 50 αποχρώσεις του μπορντοροδοκόκκινου της Δέσποινας Μοιραράκη. Πλάτσα πλούτσα από της θάλασσας τα βάθη,  ζαριές με αναστεναγμούς  για τα ντόρτια στο τάβλι,   έλα να σου βάλω κρέμα Γιωργάκη.. όλο το πακέτο σε  μια θερινή συγχορδία.  
Κατά το βραδάκι σε πιάνει μια λιγούρα. Προσπαθείς να βρεις έστω μία ταβέρνα που να μην έχει στην είσοδο σέλφις με τα φαγητά της. Αδύνατον. Παστίτσιο και γεμιστά,  άψογα μακιγιαρισμένα,  σου χαμογελούν κάτω από τη λεζάντα σπιτικές συνταγές. Ένα μεσόκοπο ζευγάρι,  μια βαριεστημένη κόρη της παντρειάς  κι ένας αμούστακος γιος δίνουν νόημα σ’ αυτό που λέμε οικογενειακή επιχείρηση. Και οικιακή οικονομία βεβαίως. Γιατί τα ξαναζεσταμένα εδέσματα τα παίρνεις χαμπάρι αμέσως, από κείνη τη μπαρουτοκαπνισμένη κρούστα του φούρνου μικροκυμάτων. Ένα ζευγάρι τουριστών ζητάει απόδειξη. Ο ταβερνιάρης κάνει στην αρχή πως δεν καταλαβαίνει,  ενώ λίγο πριν φαρσί το πήγαινε το αγγλικό. Οι κουτόφραγκοι έχουν έρθει διαβασμένοι. Του δείχνουν σ’ ένα μικρό λεξικό την επίμαχη  λέξη. «Ουστ να μου χαθείτε, σιγομουρμουρίζει. Όταν εμείς απολαμβάναμε το μουσακά μας μέσα στην Ακρόπολη, εσείς ακόμα τρώγατε χαρούπια στις σπηλιές».
Σκέφτεσαι ότι αυτό που χρειάζεσαι  είναι κυρίως ξεκούραση και πας για ύπνο νωρίς. Αρχίζοντας να μετράς προβατάκια, διαπιστώνεις   πως είναι πολύ λιγότερα από τα κουνούπια. Κι όμως .. μόνο τα κουνούπια είναι γενναιόδωρα σ’ αυτό τον κόσμο. Το πρωί βρίσκεις στο κομοδίνο σου ένα χυμό πορτοκάλι, ως αντάλλαγμα για το αίμα που σου ήπιαν. Αυτό σημαίνει ισοτιμία ροφήματος.
Την επόμενη μέρα συνεχίζεις να μελετάς τις εσωτερικές συνιστώσες του Νεοέλληνα. Το καμουφλάζ σήμερα λέγεται βιβλίο.  Φυσάει μελτέμι και έχει γεμίσει η παραλία με Ισιδώρες Ντάνκαν  και παρεό που ανεμίζουν. Για όσες είναι του ελαφρολαϊκού κάτι σε Μαίρη Χρονοπούλου με φόντο Λάκη Κομνηνό : «Τόσα καλοκαίρια μου ‘χαν φύγει από τα χέρια, τόσα καλοκαίρια που δεν σ' αγαπούσα». «Είσαι πασέ» μονολογείς.  Περίμενες να δεις το μαίανδρο στην ολόλευκη πουκαμίσα και τώρα τον βλέπεις τατουάζ στο μπράτσο κοντοκουρεμένου μαυροφόρου. Σε μια κίνηση λοιπόν μοντέρνου αντιπερισπασμού,  ανεβάζεις στο φβ  μια  φωτό με φάτσα κάρτα το Super  Paradise. Ετσι … για να σκάνε οι εχθροί μας. Στο μεταξύ το πρόγραμμα  liberté, égalité, frappernité συνεχίζεται ακάθεκτο. Τα mainstream μπιτάκια  εκκωφαντικά, δεν σου επιτρέπουν να κρυφακούσεις την πολιτική συζήτηση της διπλανής παρέας. «Ρε, διάβασες  μήπως έχουν προκηρύξει τους Τούρκους  καταδρομείς και τα πλοία που χάθηκαν ; Φαντάσου, δικέ μου, να τα εντοπίσουμε εμείς με το φουσκωτό». Μόνο αυτό παίρνει εκείνη τη στιγμή τ’ αυτί σου. Οταν κάνει διάλειμμα η μουσική,  η κουβέντα έχει πάει αλλού. «Θυμάσαι που πέρυσι τέτοια εποχή είχαμε capital controls, στηνόμασταν στα ΑΤΜ και χάναμε επίτηδες τη σειρά μας για να φλερτάρουμε; Ωραίες εποχές». «Εγώ απορώ πώς κανένα ξεφτέρι της κυβέρνησης δεν σκέφτηκε να επιβάλει ouzo controls» του απαντά ο άλλος,  τσουγκρίζοντας το ποτήρι.  Ώρα για βουτιά. Να φταίει ο ντάλα ήλιος; Μια γοργόνα σου φαίνεται πως ξεβράζεται στην στεριά. «Δεν είχε λεφτά ούτε για απολέπιση, η πτωχή».
Πάνω που  οι περισσότεροι αρχίζουν να την κάνουν για το μεσημεριανό γεύμα κι ετοιμάζεσαι  να χαλαρώσεις με τη συναυλία του τζίτζικα,  να ‘σου ένα καναντέρ πάνω από το κεφάλι σου. Γυρνάς  ασυναίσθητα το βλέμμα και βλέπεις  μαύρους καπνούς στην απέναντι πλαγιά. Αν οι πολιτικοί είχαν χιούμορ, θα ονόμαζαν την υπηρεσία πυρόσβεσης «Νέρων», μπας και ξορκίσουν το κακό με τις πυρκαγιές. Επιστρέφεις καψαλισμένος στο δωμάτιο  και βάζεις στη διαπασών το «μη μου μιλάς για καλοκαίρια,  για ακρογιαλιές και για αστέρια». Πουρνό πουρνό,  φτου κι απ’ την αρχή να ξαναμαζεύεις τα πράγματά σου. Τελευταίο το αντιηλιακό. Μπορεί  να χρειαστεί και του χρόνου.
Μόλις βλέπεις το καράβι να καταφτάνει, ρίχνεις  μια τελευταία ματιά για να θυμάσαι το όνομα του νησιού με τις αξέχαστες διήμερες διακοπές. Παρά το χιλιοτραγουδισμένο εκτυφλωτικό φως, διακρίνεις καθαρά την επιγραφή: ΙΚΕΑ. ΤΟ ΝΗΣΙ ΠΟΥ ΦΤΙΑΧΝΕΙΣ ΜΟΝΟΣ ΣΟΥ. «Ο,τι αρχίζει ωραία, τελειώνει με πόνο. Ακόμη και στα όνειρα», είπε το ελληνικό καλοκαίρι διά στόματος καπετάνιου που σε οδήγησε με ασφάλεια ξανά στη θαλπωρή του σπιτιού σου.

http://www.pancreta.gr/voices.php?p=4453

Κυριακή 28 Ιουλίου 2019

ΠΟΙΗΣΗ


ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΑΥΤΟ ΑΣΠΡΟ ΞΩΚΛΗΣΙ



Κάποιες φορές,
το μικρό αυτό άσπρο ξωκλήσι
μοιάζει με κοριτσίστικο πουκάμισο,
που ξωμένει χρόνια στην ντουλάπα
κρεμασμένο, δίχως να φοριέται,
έχοντας μόνη συντροφιά,
τη μνήμη της αφής ενός σφριγηλού στήθους.

Κάποιες φορές,
το μικρό αυτό άσπρο ξωκλήσι
μοιάζει με πουκάμισο γαμπριάτικο,
κρατώντας ακόμα στις μασχάλες του
τη μυρουδιά απ’ τον ιδρώτα του ανθρώπου,
που για μια φορά, κάποτε, το φόρεσε
και δε θέλει να το λησμονήσει.

Κάποιες φορές,
το μικρό αυτό άσπρο ξωκλήσι
μοιάζει με πουκάμισο παλιομοδίτικο,
που περιμένει, κάθε φορά με αγωνία,
το άνοιγμα της γριάς ντουλάπας,
μην ξέροντας ποιος κρατάει το κλειδί
και ποιες είναι οι διαθέσεις του…

ΒΑΓΓΕΛΗΣ Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ
('Όταν γίνεις ποίημα", Εκδ. "Πυξίδα της Πόλης". Χανιά 2013)


Σάββατο 27 Ιουλίου 2019

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΛΑΚΙΑΝΟΥ 
ΕΦΗΒΟΙ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ... ΜΕ ΛΟΓΙΣΜΟ ΚΑΙ Μ' ΟΝΕΙΡΟ





Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
“Eφηβοι εν δράσει”, ο τίτλος μιας ετήσιας έκδοσης, ενός υπέροχου περιοδικού 44, ιδιαίτερα επιμελημένων, μεγάλου σχήματος, σελίδων που κυκλοφόρησε με το τέλος της σχολικής χρονιάς 2018-19, το Γενικό Λύκειο Αλικιανού. Eφηβοι… “με λογισμό και μ’ “όνειρο”, συμπληρώνω, για να θυμηθώ τον Ποιητή. Eφηβοι, που έχουν την τύχη να τους εμπνέουν Ωραίοι Δάσκαλοι, όπως οι φιλόλογοι Ανδρονίκη Κοκοτσάκη, Ελένη Θεοδωράκη και Σοφία Μαλαθράκη και ο, σε ρόλο και ταχυδρόμου, πληροφορικός Κυριάκος Κουμάκης, που έχουν την ευθύνη του περί ου ο λόγος περιοδικού, δείγματα του οποίου φιλοξενούνται στον σημερινό Παιδότοπο. Από καρδιάς τα συγχαρητήριά μου, όπως και η ευχή μου, άλλωστε, για καλή συνέχεια!
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος

  • Εισαγωγικό σημείωμα







Εμείς, μια μικρή ομάδα μαθητών του Γενικού Λυκείου Αλικιανού, με  διάθεση για δημιουργικότητα και συνεργασία αποφασίσαμε να εκδώσουμε το δικό μας περιοδικό, ένα μαθητικό περιοδικό, στο οποίο καταγράψαμε τις σκέψεις μας, τους προβληματισμούς μας πάνω σε θέματα που αφορούν την ηλικία και τα ενδιαφέροντά μας. Σε αυτό το περιοδικό συμπεριλάβαμε και τις δράσεις του σχολείου μας, που μας γέμισαν πλούσιες εμπειρίες, χρήσιμα βιώματα, όμορφες αναμνήσεις που θα ''κουβαλάμε'' παντοτινά στην καρδιά και την σκέψη μας. Κι όλα αυτά θελήσαμε να τα μοιραστούμε μαζί σας και να μας γνωρίσετε καλύτερα! Ελπίζουμε ότι θα μας κρίνετε με επιείκεια αλλά και αυστηρότητα μαζί για να μπορέσουμε να γίνουμε ακόμα καλύτεροι σε επόμενες εκδόσεις!!
         Τέλος απευθύνουμε θερμές ευχαριστίες στον διευθυντή του σχολείου μας , κύριο Μαυρογένη Ιωάννη, που πρόθυμα στηρίζει τέτοιες εκπαιδευτικές δράσεις, αλλά και τους ευγενικούς χορηγούς μας, που στήριξαν οικονομικά την προσπάθειά μας!

    Η συντακτική ομάδα                                         
ΚΕΚΕΡΑΚΗ
ΕΙΡΗΝΗ,
ΛΙΤΣΙ
ΣΑΡΑ
ΜΑΝΤΩΝΑΝΑΚΗ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ -ΔΗΜΗΤΡΑ
ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗ
ΑΝΤΩΝΙΑ
ΜΙΧΕΛΑΚΗΣ
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
ΜΠΑΛΩΜΕΝΑΚΗ
ΜΑΡΙΑ
ΜΠΑΧΑ
ΛΕΝΤΙΑΝ
ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
ΑΝΤΩΝΙΑ
ΠΑΠΑΝΤΕΛΑΚΗ
ΦΑΝΟΥΡΙΑ
ΠΑΠΙΛΑΡΗ
ΧΡΙΣΤΙΝΑ
ΣΑΡΙΝΑΚΗ
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΚΗ
ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ
ΣΤΑΦΥΛΑΡΑΚΗ
ΙΩΑΝΝΑ
ΣΤΥΛΙΑΝΟΥΔΑΚΗΣ
ΜΑΡΙΟΣ -ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
ΤΖΑΤΖΙΜΑΚΗ
ΕΥΤΥΧΙΑ
ΦΥΤΟΥΡΑΚΗ
ΕΙΡΗΝΗ
ΧΙΝΤΡΕΪ
ΕΛΕΖ

Με μια ματιά…






Δράσεις του Σχολείου μας (σελ. 3)
Γέφυρα Κερίτη (σελ. 19)
Εμπειρίες από το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Αλικιανού (σελ. 22)
Συναισθηματική Νοημοσύνη (σελ.24)
Πύργος Da Molin (σελ.25)
Άγχος και Πανελλαδικές(σελ. 28)
Συμβουλές και οφέλη Γυμναστικής και σωστής Διατροφής (σελ.29)
Αλκοόλ και Έφηβοι (σελ.30)
Διατροφή και Νέοι (σελ. 31)
Συμβουλές για Μακιγιάζ (σελ.33)
Συνέντευξη με έναν Κρητικό μουσικό(σελ.33)
Οι μαντιναδολόγοι του σχολείου μας(σελ.34)
Κρητική Διατροφή και όχι μόνο(σελ.35)
Τα πιο παράξενα αθλήματα (σελ.38)
Ώρα για παιχνίδι(σελ. 40)
Ένας ηλεκτρονικός υπολογιστή από την Περιφέρεια Κρήτης στο Γενικό Λύκειο Αλικιανού

Οι μαθητές της δημοσιογραφικής ομάδας του σχολείου μας υπό την καθοδήγηση της φιλολόγου   Κοκοτσάκη Ανδρονίκης, συμμετείχαν στον διαγωνισμό δημοσιογραφικών δεξιοτήτων που διοργάνωσε την περσινή σχολική χρονιά η εφημερίδα ΧΑΝΙΏΤΙΚΑ ΝΈΑ. Τότε ο περιφερειάρχης Κρήτης, που παραβρέθηκε στην απονομή των βραβείων, υποσχέθηκε σε όλα τα σχολεία που συμμετείχαν έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή . Σήμερα 25 Ιανουαρίου σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Τυπογραφίας ο κύριος Αρναουτάκης παρέδωσε στα σχολεία από ένα Η/Υ! Το σχολείο μας συμμετείχε στον εν λόγω διαγωνισμό με συνέντευξη υπό τον τίτλο: Το κοινωνικό ιατρείο φαρμακείο Αλληλεγγύης Χανίων έξι χρόνια δίνει μήνυμα προσφοράς και αλληλεγγύης!
Ευχαριστούμε τα Χανιώτικα Νέα για την δυνατότητα που δίνουν στους μαθητές της πόλης μας να γίνουν δημοσιογράφοι έστω και για λίγο καταγράφοντας, ερευνώντας, διασταυρώνοντας σημαντικά θέματα της πόλης μας!

Επίσκεψη μαθητών του Λυκείου Αλικιανού στην Γερμανία








Ομάδα μαθητών και καθηγητών του Γενικού Λύκειο Αλικιανού Χανίων στα πλαίσια του προγράμματος eTwinning με τίτλο “Hey students: Teach2Learn <=> Learn2Teach”  που υλοποιήθηκε για τη σχολική περιόδο 2017 βραβεύτηκε με Εθνική και Ευρωπαϊκή ετικέτα ποιότητας.


Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος πραγματοποιήθηκε ανταλλαγή μαθητών με το σχολείο Jungmannschule της πόλης Eckernforde της Γερμανίας με ταυτόχρονη επίσκεψη στο Αμβούργο από 23-28 Νοεβρίου 2018. Στη δράση αυτή συμμετείχαν οι μαθητές Γ. Κοτοβού, Μ. Κούσι, Ρ. Λαδοπούλου και Α. Παπανίκου καθώς και οι καθηγητές Ι. Νικολάου και Σ. Σταυγιαννουδάκης.

Στα πλαίσια αυτής της συνάντησης οι μαθητές φιλοξενήθηκαν σε Γερμανικές οικογένειες , ξεναγήθηκαν σε αξιοθέατα της Βόρειας Γερμανίας, γεύτηκαν τοπικά προϊόντα, παρακολούθησαν μαθήματα και γνώρισαν τον τρόπο λειτουργίας των Γερμανικών σχολείων.


Ο Διευθυντής και ο Σύλλογος των καθηγητών του Γενικού Λυκείου Αλικιανού με ανακοίνωση του, ευχαριστεί θερμά για την ευγενική χορηγία μέρους των εξόδων για το ταξίδι αυτό το Δήμο Πλατανιά, την Ιερά Μητρόπολη Κυδωνίας και Αποκορώνου και τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη κ. Δαμασκηνό, τις ενορίες και τα εκκλησιαστικά συμβούλια των χωριών Αλικιανού, Βατολάκου, Αγιάς, Μεσκλών, Καράνου, Σκινέ, Φουρνέ, Κουφού, Πρασέ, Λάκκων και Σέμπρωνα της Πέμπτης Αρχιερατικής Περιφέρειας, καθώς και το φαρμακείο του Αικιανού που αναγνωρίζοντας τη διάκριση των μαθητών και των καθηγητών τους, συνέβαλλαν αποφασιστικά στην πραγματοποίηση αυτής της επίσκεψης.

Η ΓΕΦΥΡΑ ΤΟΥ ΚΕΡΙΤΗ (Απόσπασμα)





Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2019, ώρα 3.00 μ.μ. η γέφυρα του Κερίτη καταρρέει μπροστά στα έντρομα μάτια των κατοίκων της περιοχής, εξαιτίας των έντονων βροχοπτώσεων που προκάλεσε η κακοκαιρία «Ωκεανίς».. Η γέφυρα που για περίπου 110  χρόνια ήταν αναπόσπαστο  κομμάτι της ζωής του Αλικιανού  και της περιοχής των Μουσούρων , παρασύρθηκε από τον ποταμό και το μεγαλύτερο τμήμα της κατέρρευσε , στερώντας από τους κατοίκους τη βασική πρόσβαση τους σε ευρύτερες περιοχές του νομού Χανίων. 

Η γέφυρα του Κερίτη άρχισε να κατασκευάζεται το 1908 κατά την περίοδο της Κρητικής Πολιτείας και  αποτέλεσε ένα από τα βασικά έργα εκσυγχρονισμού των υποδομών,  μετά την μακροχρόνια Οθωμανική αδιαφορία και εγκατάλειψη. Χτίστηκε από τους κατοίκους του Αλικιανού το 1908, προκειμένου να συνδέει τους πεδινούς οικισμούς και τις γειτονιές του χωριού.  Ολοκληρώθηκε το 1911 και εγκαινιάστηκε από τον τότε πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο. 
Είναι πετρόκτιστη, τρίτοξη και αρκετά επιβλητική. Σχεδιάστηκε από τον μηχανικό Χρήστο Τσολίνα και κατασκευάστηκε από τον αρχιτέκτονα Αναστάσιο Λογοθέτη από τα Κύθηρα, (γαμπρό της Αλικιανιώτικης Οικογένειας Κατζουρού),με την εργασία των κατοίκων του Αλικιανού και των γύρω χωριών. Η γέφυρα με τα τρία ευμεγέθη τόξα κατασκευάσθηκε με κυβοπλίνθους (νταμαρόπετρες) και λαξευτό πωρόλιθο. Είναι επηρεασμένη τόσο  από ανάλογα έργα της Γαλλικής σχολής όσο και από την τοπική παράδοση  που έχει τις αρχές της στα χρόνια της Βενετοκρατίας, ενώ δε λείπουν και νεοκλασικές επιδράσεις .
Από το 2009 με υπουργική απόφαση έχει χαρακτηριστεί ως νεότερο διατηρητέο μνημείο ιστορικής κληρονομίας «γιατί αποτελεί αξιόλογο δείγμα ειδικού τεχνικούέργου των αρχών του 20ου αιώνα, που συνδυάζει άριστη γνώση της τεχνικής κατασκευών και υψηλή αισθητική αντίληψη». 
Από την κατάρρευση της γέφυρας διασώθηκε μόνο το ένα τόξο και επιθυμία των κατοίκων είναι η  στήριξη των τμημάτων που σώθηκαν και η αποκατάσταση της γέφυρας στην αρχική της μορφή. [..] 

Χανιώτικα νέα (Σἀββατο, 27.2019)