Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2025

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

 Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΛ ΓΛΑΥΚΗΣ ΞΑΝΘΗΣ 

ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ "ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ" ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ


Καλοί µου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Για την ‘‘επίσκεψη’’ της Μουσειοσκευής του Εθνικού Ιδρύµατος Ερευνών και Μελετών ‘‘Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος’’, της γνωστής ‘‘Βαλίτσας του Εθνάρχη’’ στο σχολείο τους, είχαν αναφερθεί οι περυσινοί µαθητές (σχ. έτους 2023-24) της Γ΄ τάξης του Ποµακοχωριού της Ξάνθης και η υπεύθυνη για τη δράση καθηγήτριά τους Αντιόπη ∆ηµητριάδου στον Παιδότοπο της 7ης ∆εκεµβρίου 2024. Στην επίσκεψη συνεργατών του Ιδρύµατος και εκπροσώπων Συλλόγων των Φίλων του, µε επικεφαλής τον ‘‘ιθύνοντα νου του’’, γενικό διευθυντή του Νικόλαο Παπαδάκη - Παπαδή στη Θράκη και ειδικότερα στο Σχολείο τους τον περασµένο Οκτώβρη, αναφέρονται σήµερα στα κείµενά τους τα παιδιά της φετινής Γ΄ τάξης και βέβαια η κυρία Αντιόπη που µου έστειλε και το σχετικό υλικό. Πολλά συγχαρητήρια και στο Ίδρυµα που ‘‘αποφανίζει’’ τον τόπο µας ανά το πανελλήνιο, αλλά και διεθνώς, και στο Λύκειο της Γλαύκης για «βενιζελικές» δράσεις του και όχι µόνο. Ευχαριστώ πολύ για όλα κυρία Αντιόπη! Σας χαιρετώ όλους µε αγάπη!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης

Σηµείωση: Το Λύκειο Γλαύκης, όπως έχω γράψει (Παιδότοπος 7ης ∆εκεµβρίου 2024) έχει αναγορευθεί Εταίρος του Ιδρύµατος 


[…] Το πρόγραμμα της φιλοξενίας των επισκεπτών του Ιδρύματος “ ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ” περιελάμβανε εκδήλωση στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων με προβολή παρουσίασης των δράσεων του σχολείου, χορούς από μαθήτριες του Λυκείου ντυμένες με παραδοσιακές φορεσιές, ανταλλαγή δώρων, ξενάγηση στο σχολικό συγκρότημα της Γλαύκης, περιήγηση στα χωριά της περιοχής, με στάση στον Εχίνο, γεύμα σε παραδοσιακή ταβέρνα και ξενάγηση στο Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης στην πόλη. Πρόθεσή μας ήταν να πάρουν οι φιλοξενούμενοί μας μια γεύση από τον τόπο, τους ανθρώπους και τον ιδιαίτερο πομακικό πολιτισμό που αναπτύσσεται σε ένα μέρος της ορεινής Ξάνθης.

Με χαρά διαπιστώσαμε ότι οι επισκέπτες δεν έκρυψαν τον ενθουσιασμό τους για τη θερμή φιλοξενία των μαθητών και μαθητριών μας, των εκπαιδευτικών αλλά και του υπόλοιπου προσωπικού του συγκροτήματος. Έδειξαν δε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη λειτουργία αλλά και για τις ανάγκες του σχολείου, καθώς και για την πολιτισμική παράδοση των Πομάκων μαθητών μας. Η επίσκεψη του κ. Παπαδάκη και των εκπροσώπων του Ιδρύματος επισφραγίστηκε με την ευχή όλων μας: «εις το επανιδείν!» Αντιόπη Δημητριάδου, καθηγήτρια

Ήταν μια καλή μέρα και εμείς μαζί σας περάσαμε καλά. Μάθαμε πράγματα για το Ίδρυμα και σας ευχαριστούμε πολύ που κάνατε τον κόπο να έρθετε από τόσο μακρινή απόσταση. Μουεζήν Εμρέ

Τη μέρα που μας επισκέφθηκαν τα άτομα από το Ίδρυμα «Ελ. Βενιζέλος» ήταν πολύ ωραία και επίσης όλοι οι μαθητές χαρήκαμε επειδή το σχολείο μας είναι από πέρσι εταίρος του Ιδρύματος. Εμίνογλου Καρά-Σαλή Μουχαμέτ

Εκπρόσωποι του Ιδρύματος «Ελ. Βενιζέλος» στα Χανιά, αρχικά είμαστε πολύ περήφανοι που ήρθατε και μας επισκεφτήκατε. Μακάρι να σας άρεσαν οι παραδοσιακοί χοροί και τα φαγητά που σας κεράσαμε. Σας ευχαριστούμε για τους σελιδοδείκτες που μας κάνατε δώρο. Οτουζμπίρ Φατμέ



Εκείνη τη μέρα ενθουσιάστηκα πάρα πολύ που μας επισκεφτήκατε και ευχαριστώ για τα δώρα που φέρατε. Μακάρι να είχαμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε τα Χανιά.Χουσεΐν Μπασιά Σεργκέν

Ευχαριστούμε θερμά τον κ. Παπαδάκη και τους εκπροσώπους του Ιδρύματος που επισκεφτήκατε το Γενικό Λύκειο Γλαύκης και είχαμε την ευκαιρία να σας δούμε από κοντά. Χαρήκαμε πολύ που και εσείς είχατε την ευκαιρία να δείτε το σχολείο μας και κάποιες εκδηλώσεις, όπως τους παραδοσιακούς χορούς και τα παραδοσιακά φαγητά μας. Ελπίζουμε να μας δοθεί η ευκαιρία να επισκεφτούμε τον τόπο σας από κοντά. Οτουζμπίρ Νερμήν

Είχαμε την τύχη να φιλοξενήσουμε τους εκπροσώπους του Ιδρύματος Ελ. Βενιζέλος που μας έκαναν έκπληξη με τα δωράκια που μας έφεραν. Εμείς, όταν μάθαμε ότι θα έρθουν στο σχολείο μας, αποφασίσαμε να φορέσουμε τις παραδοσιακές στολές μας και χορέψουμε τους χορούς μας. Αυτή η εμπειρία ήταν έκπληξη...δεν παρίμεναν να τους υποδεχθούμε έτσι! Επίσης, ευχαριστούμε πολύ για τα δωράκια και την επίσκεψη. Ελπίζω να μας δοθεί η ευκαιρία να επισκεφτούμε κι εμείς τα Χανιά. Οσμάντσα Μιχριμπάν


Ευχαριστούμε που μας φέρατε δώρα και γλυκά. Χαρήκαμε που σας γνωρίσαμε και μακάρι να είχαμε την ευκαιρία να έρθουμε στα Χανιά. Μποζ Οζγκέ

Ευχαριστούμε που επισκεφτήκατε το σχολείο μας και μας κάνατε δώρα τους σελιδοδείκτες. Ενθουσιαστήκαμε που παρακολουθήσατε τους χορούς μας και είδατε τις παραδοσιακές φορεσιές μας. Ελπίζουμε να δοθεί ξανά ευκαιρία να επισκεφτείτε το σχολείο μας. Μεχμέτ-Αλή Εμινέ

Κύριε Παπαδάκη και στην ομάδα, σας ευχαριστούμε που κάνατε τόσο δρόμο για να επισκεφτείτε το σχολείο μας. Ελπίζω να σας άρεσε που τα κορίτσια μας χόρεψαν τους παραδοσιακούς χορούς μας. Ίσως να σας άρεσε και το φαγητό μας. Εμείς σαν σχολείο χαρήκαμε με την παρουσία σας. Θα μας μείνει αξέχαστη. Καντουχάρ Ισμέτ

Θέλω να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στους εκπροσώπους του ιδρύματος "Ελ Βενιζέλος" που ήρθαν για επίσκεψη στο σχολείο μας. Εμείς οι μαθητές και οι μαθήτριες όταν το ακούσαμε εντυπωσιαστήκαμε τόσο πολύ που συμφωνήσαμε να χορέψουμε τους παραδοσιακούς μας χορούς. Θα ήθελα επίσης να πω ότι με τα δωράκια τους μας έκανα μία ωραία έκπληξη και ελπίζω να μας δοθεί η ευκαιρία να επισκεφτούμε και εμείς τα Χανιά. Σαχινλή Σιμάι

Εκπρόσωποι του Ιδρύματος ήσασταν πολύ φιλικοί ,πολύ καλοί... Ευχαριστούμε που ήρθατε και μας επισκεφτήκατε και ευχαριστούμε για τους σελιδοδείκτες που μας φέρατε. Χαρήκαμε πολύ που γνωριστήκαμε. Ελπίζουμε να δοθεί η ευκαιρία κάποτε να έρθουμε στα Χανιά. Γκιρετλή Μελέκ:




Νιώθω πολύ τυχερή που είχαμε τη δυνατότητα να φιλοξενήσουμε τους εκπροσώπους του Ιδρύματος «Ελ. Βενιζέλος». Με τη χαρά, τα χαμόγελα που μας σκόρπισαν νιώσαμε όλοι κοντά ο ένας στον άλλον, δημιουργήθηκε ένας ωραίος δεσμός μεταξύ μας. Επίσης, είχαμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε τον πομακικό πολιτισμό μας. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που γνωρίσαμε, μιλήσαμε με τους εκπροσώπους από κοντά και τους δώσαμε πληροφορίες για τον τόπο μας, στο σχολείο μας, τα ήθη και έθιμά μας. Ελπίζω να ξανασυναντηθούμε στην περιοχή μας ή να επισκεφτούμε εμείς στον τόπο σας. Ευχαριστούμε θερμά πρώτα τον κύριο Παπαδάκη και ύστερα τους συνεργάτες του. Μπατζάκ Σεβντά

Χανιώτικα νέα (1.2.2025) 

ΠΟΙΗΣΗ

 ΤΗΣ ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ


Ανύπαντρη μητέρα η Μαρία- δεκαπέντε χρονών παιδούλα-
με το κοριτσάκι της στην αγκαλιά ολομόναχη μπαίνει στην εκκλησιά, για να τη  σαραντίσει 
ο  παπάς, που, ωστόσο, λείπει.
Τη βλέπει απ’ την εικόνα της Υπαπαντής 
η συνομήλική της Παναγιά και ντρέπεται.
Έχει έναν άνδρα που την προστατεύει δίπλα της αυτή
κι ανοιχτή την αγκαλιά του ιερέα Συμεών, 
για να πάρει τον ακριβογιό της
και να τον βάλει στ’ Άγια των Αγίων.

«Μαρία λεν την Παναγιά, Μαρία λεν κι εσένα
κι αν αρνηθώ την Παναγιά, θα αρνηθώ κι εσένα».
Η μαντινάδα
που έλεγε στη Μαρία ο δικός της...

ΒΑΓΓΕΛΗΣ Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ 
("Όπως το ψωμί",2018)

Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2025

ΕΥΘΥΒΟΛΑ ΚΑΙ ΜΗ

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ

Γράφει ο Νεκτάριος Ευ. Κακατσάκης 



     Οι πλατείες ήταν γεµάτες! Οι δρόµοι ήταν γεµάτοι! Εδώ στην πόλη µας ΦΩΤΟ) αλλά και σε όλη την Ελλάδα η οργή ενός λαού που αντιπροσωπευόταν από όλες τις ηλικίες, καταφανής!
Οργή για τα θύµατα των Τεµπών, αλλά και για την προσπάθεια να ‘‘µπαζωθεί’’ η µνήµη των νεκρών αλλά και η µνήµη των ζωντανών· των συγγενών τους αλλά και όλου του ελληνικού λαού που δεν µπορεί να αποδεχθεί τη ‘‘βεβήλωση’’ που επιχειρείται για τις 57 ψυχές που έχασαν τη ζωή τους στο τροµερό δυστύχηµα που συγκλόνισε όλο τον κόσµο! 
Γιατί είναι βεβήλωση να ακούς τα λογής - λογής παπαγαλάκια και τα τρόλ που δίχως αιδώ προσπαθούν να συγκαλύψουν και να αποκρύψουν την αλήθεια, τα λάθη και τις παραλείψεις των υπευθύνων του τραγικού δυστυχήµατος!
     Οργισµένοι, σκεπτικοί, αλλά µε πολύ µεγάλη σιγουριά για τον λόγο της παρουσίας τους στις πλατείες της χώρας όλοι εκείνοι που συνερευσαν να διαδηλώσουν αλλά και για να ‘‘σταθούν’’, να συµπαρσταθούν στις οικογένειες των θυµάτων που προσπαθούν για τη δικαίωση και τη ∆ικαιοσύνη!
     Η αθρόα προσέλευση του κόσµου στις πλατείες ή και στην πορεία που ακολούθησε εδώ στην πόλη µας ήρθε για να αντιπαρατεθεί µε τη λέξη “συγκάλυψη”, µε την κοροϊδία αλλά και τη ‘‘δήθεν ανάληψη’’ της ευθύνης για το έγκληµα που διαπράχθηκε εκείνο το βράδυ στα Τέµπη!
∆ιότι δύο χρόνια µετά την αποφράδα εκείνη ηµέρα, εξακολουθούµε να παρακολουθούµε την προσπάθεια της αποποίησης ευθυνών αλλά και του κουκουλώµατος της υπόθεσης!
     Εξακολουθούµε να γινόµαστε µάρτυρες του ίδιου έργου που επί χρόνια παίζεται από εκείνους που θεωρούν τσιφλίκι τους µια χώρα και δεν οφείλουν να δίνουν λογαριασµό για τίποτα και σε κανένα! Η Ελλάδα που θέλουµε είναι στο πλευρό των συγγενών των θυµάτων και στον αγώνα τους µέχρι τη δικαίωση! 

Χανιώτικα νέα (Τετάρτη, 29.1.2025) 

Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2025

ΠΟΙΗΣΗ

 ΤΟ ΒΑΡΟΣ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ


Φοβισμένο σπουργίτι το μολύβι

στο χέρι του ποιητή.


Δηλώνει αδυναμία

να διαχειριστεί το βάρος των λέξεων

κι αρνείται να γράψει

Μια περαστική καρακάξα

προσφέρεται να βοηθήσει.

Παίρνει τις λέξεις

στα φτερά της, για λίγο,

και τις επιστρέφει μεταλλαγμένες

καινές και κενές περιεχομένου.



Δίχως βάρος οι λέξεις!

Πεθαμένο σπουργίτι το μολύβι

στο χέρι του Ποιητή.

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ ("Όπως το ψωμί", 2018) 

Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2025

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

 Ε΄ ΤΑΞΗ 2ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΧΑΝΙΩΝ 

Η ΣΧΕΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΤΑ ΖΩΑ

Καλοί μου φίλοι, καλά Σαββατοκάριακο!
Ν’ αφήνουµε τα παιδιά να χαίρονται την έµφυτη και καθολική αγάπη που έχουν για τα ζώα, µας καλεί, προλογίζοντας τα διανθισµένα µε σχετικές ζωγραφιές υπέροχα κείµενα των Πεµπτακιών της, η δασκάλα του 14ου ∆ηµ. Σχ. Χανίων Αναστασία Παπαναστασίου. Και βέβαια προσυπογράφω τα που γράφει έτσι όπως όµορφα τα γράφει. Και γιατί µου θυµίζουν τους στίχους απ’ το διαχρονικό ποίηµα του Ιωάννη Πολέµη για τα ζώα που υπήρχε στα παλιά αναγνωστικά: «Ποτέ δεν θα πειράξω/ τα ζώα τα καηµένα/ µην τάχα σαν κι εµένα/ κι εκείνα δεν πονούν.// Θα τα χαϊδεύω πάντα/ προστάτης τους θα γίνω/ ποτέ δεν θα τ’ αφήνω/ στους δρόµους να πεινούν». Ευχαριστώ πολύ κι εσένα και τα Πεµπτάκια σου, καλή µου συναδέλφισσα.
Χαιρετώ σας κι αγαπώ σας, καλοί µου φίλοι!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης


Η αγάπη των παιδιών για τα ζώα ,νομίζω, είναι έμφυτη και καθολική. Τόσα χρόνια που δουλεύω με παιδιά σπάνια συνάντησα παιδί που να μην αγαπάει και να μην αποζητάει ένα ζωάκι. Κάποιες φορές αυτή η αγάπη ξεχνιέται καθώς μεγαλώνουμε…η φωνή του ενήλικα επικρατεί με λέξεις όπως: φοβάμαι, δέσμευση, καθαριότητα…Το μικρό παιδί μέσα μας, όμως, διαμαρτύρεται με λέξεις όπως: ανιδιοτελής αγάπη, φροντίδα, σχέση ζωής!! Ας αφήσουμε τα παιδιά να χαρούν την ανεκτίμητη αυτή σχέση. Η δασκάλα
Αναστασία Παπαναστασίου



Μια φορά το καλοκαίρι στην Αγία Ρουμέλη ήρθα κοντά με μια γάτα που τη λέγανε Οβάρ. Στην αρχή ήθελα να τη χαϊδέψω και το προσπάθησα αλλά αυτή πετάχτηκε πάνω μου κι εγώ έκανα πίσω τρομαγμένος. Για να τη φέρω πιο κοντά της έδωσα μια μπουκιά από το ψάρι που έτρωγα. Μετά αυτή για να με ευχαριστήσει έκατσε ήσυχα και με άφησε.
Μανώλης Τζινευράκης

Πριν ένα χρόνο αγοράσαμε ένα σκυλάκι, τον Flippy. Η ράτσα του είναι Pomeranian και σε αυτήν τη ράτσα αρέσει πολύ η καθιστική ζωή. Κάθε πρωί το πηγαίνω βόλτα σε όλο το τετράγωνο αλλά επειδή κουράζεται εύκολα το σηκώνω και το παίρνω αγκαλιά. Γενικά του αρέσει πολύ να είναι στην αγκαλιά μου. Είναι πολύ γλυκό και το αγαπώ πολύ! Δήμητρα Δασκαλάκη


Έχω ένα κουνέλι που το λένε Ασπρούλα κι είναι δύο ετών. Το αποκτήσαμε αφού συζητήσαμε με τους γονείς μου και τους υποσχέθηκα ότι θα το φροντίζω εγώ. Περνάω όμορφα μαζί του και του έχω πάρει ακόμα και τσαντάκι για να μπαίνει μέσα όταν πάμε βόλτα και όταν πάμε στον κτηνίατρο. Μια μέρα το χάσαμε και το βρήκαμε πίσω από τις μαργαρίτες! Το λατρεύω αυτό το κουνέλι.
Μαργαρίτα Τζεϊρανίδη

Πριν από πέντε χρόνια αποκτήσαμε ένα σκυλάκι που μας το έδωσε ένας φίλος. Το όνομά του είναι Μπλούι και είναι 6 χρονών. Μια μέρα που τον είχα βγάλει βόλτα ένας άλλος σκύλος πήγε να τον δαγκώσει αλλά αμέσως τον πήρα και φύγαμε. Μιχάλης Παντελάκης


Το αγαπημένο μου ζωάκι είναι ο Πίπης, το χαριτωμένο μου σκυλάκι! Ο Πίπης μια μέρα που είχαμε επισκεφθεί τη γιαγιά και τον παππού εξαφανίστηκε! Για μια στιγμή έφυγε η καρδιά μου από τη θέση της αλλά μετά είδα ότι ο μπαμπάς μου τον είχε πάει μια βόλτα. Αυτό το χαριτωμένο σκυλάκι είναι και πονηρό, όμως πάντα θα το αγαπώ. Καμιά φορά αναρωτιέμαι πώς θα γίνει όταν μεγαλώσει!
Ευτύχης Σηφάκης

Από πέρυσι τον Μάρτη έχουμε ένα λυκόσκυλο, τον Έκτορ. Μερικές φορές όταν με πηγαίνει ο μπαμπάς στο φροντιστήριο παίρνει και τον Έκτορ μαζί. Τον Έκτορ τον αγαπώ αλλά και τον φοβάμαι λίγο γιατί ,αν και μικρός σε ηλικία, είναι μεγαλόσωμος. Σκέφτομαι ότι λίγο αργότερα θα μπορώ να τον πηγαίνω βόλτα και δε θα μπορεί να με πειράξει κανείς. Εύα Καμηλάκη


Ο γάτος μου,ο Πέκας, είναι πονηρός αλλά είναι και καλός! Κάθε φορά που έχω κάτι στο χέρι μου για να φάω μου το κλέβει αλλά ακόμα και τότε τον αγαπάω. Ο Πέκας φοβάται και κάποιον…τη γιαγιά!Εγώ όμως δεν αφήνω τη γιαγιά να τον πλησιάσει!
Κριστιάνα Μποσνιάκου

Πριν έξι χρόνια βρήκα τον Μax σωριασμένο σε ένα πεζούλι, τραυματισμένο αρκετά σοβαρά. Αμέσως τον πήγαμε σε κτηνίατρο που τον συνέφερε. Νιώθω πολύ χαρούμενος που έχω έναν τέτοιο σκύλο σπίτι μου και δεν μπορώ χωρίς αυτόν. Θοδωρής Βερτζίνης



Τον
Ronaldo τον βρήκαμε πριν δύο χρόνια μαζί με τον αδερφό του δίπλα στους κάδους. Ήταν νεογέννητα κουταβάκια παρατημένα αλλά πολύ χαριτωμένα κι έτσι τα πήραμε σπίτι. Η ράτσα του ήταν κοκόνι κι ήταν μικρόσωμος. Πριν περίπου ένα χρόνο πήγαμε βόλτα με την οικογένεια και τα σκυλιά μου στον ποταμό. Ο Ronaldo που ήταν πολύ παιχνιδιάρης έπεσε στον ποταμό και αδερφός του τον ακολούθησε. Εγώ προσπάθησα να τους πιάσω με αποτέλεσμα να πέσω κι εγώ μέσα…Ήταν πολύ καλό σκυλί αλλά δυστυχώς τον πάτησε ένα αυτοκίνητο το καλοκαίρι και δεν τον έχουμε πια. Μου λείπει πολύ. Γιώργος Καψαλάκης

Το ζωάκι που θα σας περιγράψω είναι ο σκύλος μου η Κοκό. Είναι τριών χρονών κι η ράτσα του είναι Yorkshire. Εγώ κι η αδερφή μου το αποκτήσαμε το 2022 και ήταν δώρο από τους γονείς μας. Με την Κοκό περνάω τέλεια αλλά μια μέρα στεναχωρήθηκα πολύ γιατί έπεσε από το μπαλκόνι και έσπασε το πόδι της. Ευτυχώς συνήλθε. Γενικά είμαι πολύ χαρούμενος που είναι το σκυλί μου και θεωρώ ότι είναι το καλύτερο δώρο που μου έχουν κάνει οι γονείς μου. Άγγελος Μπουζουνιεράκης

Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 25.1.2025)

https://www.haniotika-nea.gr/paidotopos-i-schesi-ton-paidion-me-ta-zoa-e1-taxi-14oy-dim-sch-chanion/





Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2025

ΕΥΘΥΒΟΛΑ ΚΑΙ ΜΗ

ΓΙΟΥΛΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ:"ΑΠΤΕΡΟΣ" ΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΓΙΟΥΛΑΣ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ








Γράφει ο Νεκτάριος Ευ. Κακατσάκης
Άπτερος’’ ο τίτλος του νέου βιβλίου της Γιούλας Κανιτσάκη, που κυκλοφόρησε στα τέλη του 2024 από τις εκδόσεις “Πυξίδα της Πόλης”.
«Το τέλειο Girls’ night out», «το τέλειο surprise party» σε ένα ξενοδοχείο µε θέα το απέραντο γαλάζιο… αλλά και η προγραµµατισµένη επίσκεψη της “κοριτσοπαρέας’’ στην Αρχαία Απτέρα, ένα βράδυ καλοκαιριού, είναι η αρχή µιας πολύ… ιδιαίτερης ιστορίας που εκτυλίσσεται υπό το πρίσµα και τη θέαση των κοριτσιών που αποτελούσαν την κοριτσοπαρέα εκείνο το βράδυ!
Η Γιούλα Κανιτσάκη σε αυτό το νέο της εγχείρηµα, τρία χρόνια µετά την κυκλοφορία της νουβέλας της “Ενθύµηση’’, µας προσκαλεί να παρακολουθήσουµε τη µυστηριώδη εξαφάνιση µιας γυναίκας αλλά και να προσπαθήσουµε να βρούµε πώς, γιατί και ποιος ευθύνεται γι’ αυτήν την εξαφάνιση! 
Σίγουρα η “Άπτερος” κρατά αµείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη επειδή όχι µόνο   αναγνωρίζει τους ‘‘τύπους’’ των ηρώων του βιβλίου -έτσι όπως πολύ καλά αποδίδονται από τη συγγραφέα- αλλά και επειδή µέσα από την πλοκή της ιστορίας, αναδεικνύονται σύγχρονα κοινωνικά θέµατα που προβληµατίζουν αλλά πολλές φορές τα προσπερνούµε -άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο- ίσως γιατί η… ζωή πηγαίνει µπροστά ή τουλάχιστον αυτό ισχύει για τους περισσότερους!
Αν κατ’ ανάγκη πρέπει να αποδοθεί ένας χαρακτηρισµός στην “Άπτερο’’, ίσως θα ήταν µια αστυνοµική ιστορία που φέρει µέσα της πολύ µυστήριο!
Ωστόσο... το απρόσµενο τέλος της, αποκαλύπτει πολλά τόσο για την εκ των πρωταγωνιστριών της ιστορίας ηρωίδα, όσο και για τη ζωή όλων µας που καθώς βιώνουµε το ‘‘παρόν’’ κουβαλώντας το παρελθόν µας, βρισκόµαστε πολλές φορές στο µεταίχµιο ενός… ψηλού βράχου ατενίζοντας το αβέβαιο µέλλον, έχοντας ή όχι κατά νου το επόµενο βήµα µας!
Η συνθήκη αυτή όπως παρουσιάζεται από τη συγγραφέα, µας αφήνει την επίγευση ενός άλυτου τελικά µυστηρίου!

Χανιώτικα νέα (Τετάρτη, 22.1.2025) 

Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2025

ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΦΕΥΓΟΥΝ

ΒΑΣΙΛΗΣ ΙΓΓΛΕΖΑΚΗΣ: Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΣΥΜΒΟΛΟ


Γ
ράφει ο Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

"Να κουνάς στην αιωνιότητα/ το μαντήλι της Δασκαλοσύνης, Γέρω – Δάσκαλε./ Να πέφτουν τα χνούδια της νύχτας./ Να τραγουδούν το φως τα πουλιά./ Ν’ αστράφτουν των παιδιών της Ελλάδας τα πρόσωπα./ Ν’ ανοίγουν όλα τα παράθυρα./ Να έχουν τ’ ανθογυάλια λουλούδια./ Όλα να αυξάνουν./ Όλα να ωριμάζουν./ Όλα να γλυκαίνουν./ Ν’ ανεβαίνει ο ήλιος της Δικαιοσύνης»… Μ’ αυτό το ποίημα , που είναι παράφραση κάποιων στίχων απ’ το ποίημα “Κούνησε το άσπρο μαντήλι σου, κύριε δάσκαλε”, του δασκάλου – ποιητή Κώστα Καλαπανίδα, έκλεισα, όντας σε ρόλο συντονιστή, την εκδήλωση τιμής κι ευγνωμοσύνης για τον και πρώην πρόεδρο του Διδασκαλικού Συλλόγου Χανίων, 99χρονο τότε, συνταξιούχο δάσκαλο Βασίλη Ιγγλεζάκη. Μια εκδήλωση – μυσταγωγία που διοργάνωσαν πριν από 5 χρόνια στις 29 Ιανουαρίου 2020, παραμονή των Τριών Ιεραρχών, στην κατάμεστη αίθουσα της “Κωνσταντινουπολειάδας”, η Ενορία των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Νέας Χώρας, ο Σύνδεσμος Πολιτικών Συνταξιούχων Χανίων και ο τοπικός Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π. Ε. Συγκινησιακά φορτισμένος, όπως όλοι άλλωστε με κατάπρωτο τον ίδιο τον Γέρω – Δάσκαλο, όπως τον προσφωνούσα και τον αποκαλούσα στις στήλες μου που είχα για χρόνια στα “Χανιώτικα νέα”, και που έκανε φανερά μεγάλη προσπάθεια να μην τρέξουν “κουτσουνάρι”, τα δάκρυα από τα μάτια του, όπως έτρεχαν κατά δήλωσή του, όταν μιλούσε στους μαθητές του για τα πάθη και τα παθήματα της πατρίδας μας και προπάντων για τα παιδιά της Κατοχής και τα παιδιά του Πολυτεχνείου.

Ήμαστε όλοι, κι ήμαστε πολλοί, πάρα πολλοί, στην “Κωνσταντινοπουλειάδα”, εκείνο το βράδυ, για τον Γέρω – Δάσκαλο τον Δάσκαλο – Σύμβολο, όπως τον χαρακτήρισα. Δικοί και φίλοι, συγχωριανοί του απ’ τα Ζυμβραγού και συνεπαρχιώτες του, γείτονες απ’ την αγαπημένη του Νέα Χώρα και συμπολίτες, συνάδελφοί του και μαθητές του συν γυναιξί και τέκνοις -σε πολλές περιπτώσεις με τα εγγόνια τους. Μέχρι κι οι σκάλες ήταν γεμάτες από κόσμο, πολύ πριν την καθορισμένη ώρα έναρξης… Όλοι εκεί μέχρι τέλους. Για να ακούσουν τους ομιλητές, τους ξεχωριστούς και καταξιωμένους ανά το Πανελλήνιο πνευματικούς δημιουργούς του τόπου μας, τον δάσκαλο – λογοτέχνη Βασίλη Χαρωνίτη, τον αξέχαστο δάσκαλο – λαογράφο Σταμάτη Αποστολάκη και τη γιατρό – λογοτέχνιδα Πηνελόπη Ντουντουλάκη, ν’ αναθιβάλλουν τα “έργα και τις ημέρες”, τον “βίο και την πολιτεία” του. Για να χαρούν χαρά μεγάλη για τις απονομές σ’ αυτόν τίτλων τιμής απ’ τους εκπροσώπους των Διοργανωτών, μετά τους χαιρετισμούς των. Για να “απολαύσουν” την εμπνευσμένη από στήθους, “ξεστομάτου”, όπως το συνήθιζε, υπόδειγμα ύφους και ήθους, χειμαρρώδη, αντιφώνησή του. Και βέβαια για να πιουν στο τέλος μια τσικουδιά στον αύλειο χώρο της εκκλησίας και να κουβεντιάσουν μαζί του.


Βασίλης Ιγγλεζάκης: Ο γέρω – δάσκαλος”, “Εξ όνυχος τον λέοντα”, και “Ο σοφός και αγέραστος δάσκαλός μας”, οι τίτλοι των ομιλιών που έκαμαν ο Βασίλης Χαρωνίτης, ο Σταμάτης Αποστολάκης και η Πηνελόπη Ντουντουλάκη, αντίστοιχα. «Ως ενεργός πολίτης και υπεύθυνος εκπαιδευτικός αγωνίστηκε ασταμάτητα να κάμει καλύτερη τη ζωή των μαθητών του, να συμπαραστέκεται στα προβλήματα των καθημερινών ανθρώπων και να προστατεύει, στο μέτρο του δυνατού, τη φύση ή για να το πούμε καλύτερα, το περιβάλλον μας», είπε, μεταξύ των άλλων για τον τιμώμενο ο πρώτος. «Σου βγάζω το καπέλο», του είπε ο δεύτερος, αναφερόμενος σ’ ένα κείμενο του Γέρω Δάσκαλου, στην εφημερίδα, που συχνά δημοσίευε κείμενά του, στα “Χανιώτικα νέα” με τίτλο “Το ριζίτικο και οι επιδράσεις του”. «Χάρηκα τη λυρική έκφρασή του, τη λεβεντιά της σκέψης του και βέβαια τη βαθιά πίστη του στην αξία του ριζίτικού μας τραγουδιού», είχε πει προηγουμένως. «Δεν του έλειπε το φλεγματικό σκώμμα και συχνά συνόδευε με χαμόγελο τις επισημάνσεις του. Είχε πολλά να παρατηρεί και να μελετά ο δάσκαλός μας σε μια πολυσύνθετη κοινωνία παιδιών στα χρόνια της μεταπολεμικής ανασυγκρότησης». Τα που είπε μεταξύ των άλλων, η τρίτη, η Πηνελόπη Ντουντουλάκη, που υπήρξε και μαθήτριά του.

Μια εικόνα των Τριών Ιεραρχών ήταν το δώρο που έδωσε στον Γέρω – Δάσκαλο ο ιερατικός προϊστάμενος της Ενορίας π. Αντώνιος Σαπουνάκης, μετά τον χαιρετισμό του, που ήταν κι αυτός μαθητής του. Μια πλακέτα του πρόσφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου των Συνταξιούχων, ο μακαριστός σήμερα συντ. δάσκαλος, πρώην προϊστάμενος Π. Ε. Χανίων Γιάννης Λουπάκης. Τον τίτλο της αναγόρευσής του σε επίτιμο πρόεδρο του Συλλόγου των Εκπαιδευτικών Π. Ε. Χανίων του απένειμε ο τότε πρόεδρος του Αντώνης Τσαλαπάκης, που επικέντρωσε τον χαιρετισμό του στη συνδικαλιστική δράση του τιμώμενου και ιδιαίτερα τη στάση που κράτησε κατά τη διάρκεια της Δικτατορίας, όταν εκδιώχθηκε από πρόεδρος του τοπικού Διδασκαλικού Συλλόγου.

Δεν το συζητώ, βέβαια, ότι πρωταγωνιστής ήταν ο ίδιος ο Γέρω – Δάσκαλος. Σε όλη τη διάρκεια της όμορφης σε όλα αυτής εκδήλωσης, προπάντων όμως κατά την αντιφώνησή του… Όπως , βέβαια, είναι και σήμερα που τον αποχαιρετούμε, Γενάρη μήνα, μήνα των Τριών Ιεραρχών, στην εκκλησία των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης της Νέας Χώρας της ενορίας του, για το φευγιό του στο άλλο ημισφαίριο της ζωής, για να χρησιμοποιήσω τη φράση του Φώτη Κόντογλου στον “Σεβάχ τον Θαλασσινό”.

Καλό ταξίδι στο Φως της αιωνιότητας, Γερω-Δάσκαλε! Πάντα ορθοστατούντα και ορθοβαδίζοντα θα σε ανακαλούμε, μαζί με τα παιδιά, τα εγγόνια τα δισέγγονα σου, όλοι εμείς που είχαμε την ευλογία, άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο, να σε γνωρίσουμε. Σαν τον Δάσκαλο Σύμβολο! Σαν ένα Γέρω Κυπάρισσο που οι ρίζες του πηγαίνουν βαθιά στη γη και η κορφή του επιμένει να τοξεύει τον ουρανό… Αιώνια η μνήμη σου!

Σημείωση: Επικήδειος λόγος που εκφωνήθηκε στη νεκρώσιμη ακολουθία που έγινε την Παρασκευή, 17 Ιανουαρίου 2025, στην εκκλησία της γειτονιάς του, των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης της Νέας Χώρας.

https://www.haniotika-nea.gr/vasilis-igglezakis-o-askalos-sy-volo/


Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2025

ΠΟΙΗΣΗ

ΑΝ...

Οι πρόκριτοι στα φέουδά τους

 Οι αρματολοί στ' αρματολίκια τους

Οι γραμματικοί στα χαρτιά τους
 
Ο πολύς λαός στη μοίρα του,

.
Οι γραμματικοί στ' αρματολίκια τους,..

Οι αρματολοί στα χαρτιά τους,..

Ο πολύς λαός στο φέουδο του,

Ο πρόκριτοι στη μοίρα τους.

Δεν γράφεται με τα ΑΝ η ιστορία


Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης (Όπως το ψωμί, 2018)

Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2025

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

 

11ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ

ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΣΥΝΝΕΦΩΝ 



Καλοί µου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Μια ακόµα ξεχωριστή δράση του 11ου Νηπιαγωγείου Χανίων φιλοξενούµε στον σηµερινό Παιδότοπο. Για ένα πρόγραµµα που υλοποιήθηκε την περασµένη σχολική χρονιά µε τίτλο ‘‘Οι συννεφοπαρατηρητές και τα µυστικά των σύννεφων’’ σε σύµπραξη µε νηπιαγωγεία από 5 χώρες ο λόγος. Για ένα ταξίδι... των παιδιών... στα σύννεφα, µα και ταυτόχρονα για µια ‘‘εισαγωγή’’ τους στην επιστηµονική σκέψη. Για µια δράση που έχει στοιχεία παραµυθιού, που όµως δεν είναι παραµύθι...
Μπορούµε να διδάξουµε στα παιδιά τα πάντα, φτάνει να βρούµε τον έντιµο τρόπο, έχει γράψει στο περίπου το βιβλίο του ‘‘Η διαδικασία της Εκπαίδευσης’’ πριν από πολλά χρόνια ο Τζέροµ Μπρούνερ. Κι αυτή η φράση στον νου µου ενώ διάβαζα το κείµενο και έβλεπα τις σχετικές φωτογραφίες που µου έστειλε η και καλή µου φίλη, γνωστή στους αναγνώστες της στήλης, προϊσταµένη της Σχολικής Μονάδας Μαρία Σκορδίλη. Τα συγχαρητήριά µου και σ’ αυτήν και στις συνεργάτιδές της που χάριν των µαθητών τους επιµένουν να υπάρχουν...

Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης


Οι συννεφοπαρατηρητές και τα μυστικά των σύννεφων

1. Το πρόγραμμα «The Cloud Spotters and the secrets of the clouds- Οι συννεφοπαρατηρητές και τα μυστικά των σύννεφων» που υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2023-24 στο 11ο Νηπιαγωγείο Χανίων, σε σύμπραξη με νηπιαγωγεία από Ελλάδα, Ιταλία, Κροατία, Πορτογαλία, Τουρκία αξιοποίησε την έμφυτη περιέργεια και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που έχουν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας να ανακαλύψουν τον κόσμο γύρω τους. Ξεκινώντας από τον μαγικό κόσμο των σύννεφων, τα ενέπλεξε σε ενδιαφέρουσες, αναπτυξιακά κατάλληλες και υψηλής ποιότητας μαθησιακές καταστάσεις, ώστε να υιοθετήσουν θετική στάση απέναντι στον επιστημονικό τρόπο σκέψης και να αναπτύξουν σχετικές δεξιότητες.


 Ο παιγνιώδης χαρακτήρας του ενίσχυσε τη δραστηριότητα των παιδιών, ενώ η διαθεματική προσέγγιση των εννοιών σε συνδυασμό με τη χρήση διαφόρων μέσων, μεθοδολογιών και διδακτικών εργαλείων συνέβαλε στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών, ενισχύοντας τόσο τις γνωστικές και κινητικές τους ικανότητες όσο και την καλλιέργεια «κοινωνικών δεξιοτήτων». Η δομή του προγράμματος είναι πλήρως συμβατή με την προσέγγιση
STE(A)M στην Προσχολική Εκπαίδευση, με κατάλληλα σχεδιασμένες δραστηριότητες που συνέβαλλαν στην επίτευξη των αναμενόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων.


2.
Το έργο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, στον Θεματικό Άξονα Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία-4.STEAM. Η δομή του βασίζεται στο Νέο Πρόγραμμα Σπουδών και την ενότητα των Φυσικών Επιστημών: Ύλη και φαινόμενα. Αξιοποίησε το ενδιαφέρον των παιδιών να κατανοήσουν τον κόσμο και τα φυσικά φαινόμενα, εισάγοντας τα, στην επιστημονική σκέψη και την ανάπτυξη σχετικών δεξιοτήτων. Η εκπαίδευση για τις δεξιότητες του 21ου αιώνα απαιτεί τη δημιουργία μαθησιακών περιβαλλόντων που αξιοποιούν τη διερευνητική μάθηση. Δημιουργήθηκαν ευκαιρίες για μαθησιακές εμπειρίες μέσω διερευνήσεων και επίλυσης προβλημάτων, αναπτύσσοντας προσωπικές δεξιότητες και ενισχύοντας τον επιστημονικό εγγραμματισμό. Οι δραστηριότητες συνέβαλαν στην κατάκτηση των μαθησιακών στόχων που περιλαμβάνονται στα Προγράμματα Σπουδών όλων των εταίρων. Τα παιδιά συμμετείχαν σε ερευνητικές δραστηριότητες, αναζητώντας πληροφορίες με τη βοήθεια της τεχνολογίας και της Τεχνητής Νοημοσύνης, χρησιμοποιώντας τες για να απαντηθούν τα ερωτήματα και να ανταποκριθούν στις μαθησιακές ανάγκες. Η παιγνιώδης μάθηση υποστήριξε την ενεργή συμμετοχή των παιδιών, ενώ η διαθεματική προσέγγιση των εννοιών, με τη χρήση διαφόρων μέσων, μεθοδολογιών και διδακτικών εργαλείων, συνέβαλε στην ολόπλευρη ανάπτυξή τους και την καλλιέργεια "ήπιων δεξιοτήτων". Με στόχο να καλλιεργηθεί στα νήπια το πνεύμα ομαδικής συνεργασίας και να αναπτύξουν πολύτιμες νοητικές δεξιότητες μέσω της εξερεύνησης και του πειραματισμού, επιδιώξαμε να αυξήσουμε το ενδιαφέρον για συμμετοχή και μάθηση, να ενισχυθεί η φαντασία τους και να καλλιεργηθούν οι επικοινωνιακές δεξιότητες. Επιδιώχθηκε η παροχή σε όλα τα παιδιά ίσων ευκαιριών μάθησης, ώστε να οδηγηθούν στην ανακάλυψη, ακολουθήσουν την προσωπική τους πορεία προς τη μάθηση, αξιοποιήσουν τις εμπειρίες τους, ενισχύσουν τα ενδιαφέροντά τους και αναπτύξουν τη μεταγνωστική τους ικανότητα, διευκολύνοντας την κατανόηση εννοιών και την κατανόηση και υιοθέτηση της επιστημονικής μεθόδου.



To
έργο κατέκτησε, κατόπιν αξιολόγησης, την Εθνική και Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας eTwinning ενώ παρουσιάστηκε στο 13ο Πανελλήνιο Συνέδριο για τις Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη με τον τίτλο: «”The Cloud Spotters”: Μια εκπαιδευτική πρόταση αξιοποίησης του μοντέλου της σχεδιαστικής σκέψης IDEO στην προσχολική αγωγή και εκπαίδευση».

Ευχαριστήριο

Eυχαριστούμε πολύ τον Ε.Ο.Υ και Κ.Ο.Υ. eTwinning για την τιμή της ετικέτας για άλλη μία φορά! Θερμές ευχαριστίες στους εταίρους μας και τη μοναδική ιδρύτρια και συντονίστρια του έργου Πόπη Πέαρου από το 14ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Κέρκυρας και μια σφικτή αγκαλιά στους μαθητές μας και τους συναδέλφους του 11ου Νηπιαγωγείου Χανίων Ελένη Βλησίδη, Μαρία Φωτάκη, Λίλη Καζάκου και Δήμητρα Ναξάκη, για τη συμβολή τους στην ετικέτα αυτή!

Η προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου Μαρία Σκορδίλη



Σύνδεσμοι με έργα των παιδιών

(Μερικά από τα έργα που δημιούργησαν τα παιδιά με τη βοήθεια των γονέων και των νηπιαγωγών τους κατά την υλοποίηση του έργου στους συνδέσμους)

Οι φωτογραφίες των σύννεφων από τις οικογένειες των μαθητών:

https://www.canva.com/design/DAF3EXb8Ofo/YGINoEYuRkJWBsPiuaKgaw/watch?utm_content=DAF3EXb8Ofo&utm_campaign=designshare&utm_medium=embeds&utm_source=link

Συννεφοπαρατήρηση: https://read.bookcreator.com/HqX5X0u2UoUFOr0UvAe1E0DoT6j1/ArOwACgpQk2GOsdYdobKVA/72y6SHldTG60Q96KLIs8gg

Tραγουδάμε για τα σύννεφα:

https://www.youtube.com/watch?v=wzwBR6ZP6B4

Συνέντευξη με ένα σύννεφο:

https://www.canva.com/design/DAGDJbIhlbo/YPK-4fWHa7J5Vxk8p-3srQ/view?utm_content=DAGDJbIhlbo&utm_campaign=designshare&utm_medium=embeds&utm_source=link



Πειράματα:

https://www.canva.com/design/DAF2eipPJvk/Ud8DXBEmOOZaRgSkhCTKDg/view?utm_content=DAF2eipPJvk&utm_campaign=designshare&utm_medium=embeds&utm_source=link#1

https://pickerwheel.com/?id=HUBAs

Παιχνίδι MEMO:

https://wordwall.net/resource/72378695/playful-clouds

Venn διάγραμμα από καταιγισμό ιδεών των νηπίων:

https://www.canva.com/design/DAFzm6sns8w/qAgorVJRJt1YY3CxjhDYtA/watch?utm_content=DAFzm6sns8w&utm_campaign=designshare&utm_medium=embeds&utm_source=link

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών:

https://miro.com/app/board/uXjVKMXtvAY=/



Βιβλίο γνώσεων:

https://www.calameo.com/books/00630385814e4ce70fd0e

Το αφράτο σύννεφο μεταμορφώθηκε σε αυτοκίνητο:

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/cloud-spotters-and-secrets-clouds/twinspace/pages/puffy-little-cloud-changed

Συνέντευξη από ένα σύννεφο:

https://www.canva.com/design/DAGDJbIhlbo/YPK-4fWHa7J5Vxk8p-3srQ/view?utm_content=DAGDJbIhlbo&utm_campaign=designshare&utm_medium=embeds&utm_source=link

Τα τραγούδια των σύννεφων:

https://www.canva.com/design/DAGFdP4_l0M/SNigBzCG4ml_du7Ji8dolQ/edit

Τα σύννεφα είναι:

https://www.thinglink.com/scene/1850240737610826596



Αξιολόγηση παιδιών

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/cloud-spotters-and-secrets-clouds/twinspace/pages/childrens-evaluation