ΠΟΠΗ ΓΑΒΡΙΛΑΚΗ - ΛΑΜΠΡΙΝΕΑ ΚΑΙ ΑΓΓΕΛΑ ΜΑΛΜΟΥ
"ΟΥΤΕ ΤΕΜΠΕΛΗΣ ΟΥΤΕ ΦΥΤΟ"
Καλοί µου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Για την ιστορία του µικρού Αλέξη ο λόγος στον σηµερινό Παιδότοπο. Για µια απ’ τις 15 παιδαγωγικού περιεχοµένου ιστορίες, για ένα απ’ τα 11 ξεχωριστά διηγήµατα που περιλαµβάνονται στο ιδιαίτερα επιµεληµένο βιβλίο «Όχι πάλι, ρε µαµά», που κυκλοφόρησε αυτή τη χρονιά απ’ τις εκδόσεις «The book project» ο λόγος. «Ούτε τεµπέλης, ούτε φυτό», ο τίτλος της - του. Η και συµµαθήτριά µου στο Γυµνάσιο Βάµου, τη δεκαετία του 1960 και διαχρονική µου φίλη και συναδέλφισσα µου στη ∆ασκαλοσύνη, γνωστή και ως ποιήτρια, Πόπη Γαβριλάκη- Λαµπρινέα, η συγγραφέας του. Απ’ την επίσης διαχρονική µου φίλη, την πρώην σχολική σύµβουλο Προσχολικής Αγωγής, θεατρολόγο και συγγραφέα Αγγέλα Μάλµου, η παρουσίαση της ιστορίας - και βέβαια η εικονογράφησή της.
Πολύ, πάρα πολύ, µου άρεσε η ιστορία σου για τον µικρό Αλέξη, Πόπη, όπως και η παρουσίασή της άλλωστε, Αγγέλα! Καλή συνέχεια στις επάλξεις της ∆ασκαλοσύνης, όπως επιµένετε να την υπηρετείτε και οι δύο. Καλή ανάγνωση της ιστορίας του µικρού Αλέξη, φίλες και φίλοι!
Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης, δάσκαλος - λογοτέχνης
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΑΛΕΞΗ
Ο Αλέξης προστατευμένος στο οικογενειακό του περιβάλλον, ξεκινά τον σχολικό του βίο, ανυποψίαστος για το τι σημαίνει να μοιράζεται με πολλούς συνομηλίκους του το περιβάλλον του παιδικού σταθμού και του νηπιαγωγείου και στη συνέχεια του δημοτικού σχολείου, τηρώντας αρχές και κανόνες για την ομαλή συνύπαρξη των μελών της μαθητικής κοινότητας. Και ίσως γίνεται ακόμη πιο δύσκολο να προσαρμοστεί όταν διαθέτει ο μικρούλης μαθητής- όπως ο μικρός Αλέξης- φαντασία και διασκεδάζει ονειροπολώντας… Και οι άλλοι γύρω σου να μη τον νιώθουν.
Η κατάσταση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο όταν υπάρχει και μια αδελφή που γίνεται …ζόμπι- φυτό από το διάβασμα, μονοπωλώντας την επιβράβευση τόσο από το σχολείο και φυσικά και από την οικογένεια. που αναπόφευκτα δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο συγκρίσεων και απόρριψης.
Ο Αλέξης λοιπόν ο μικρός ήρωας της ιστορίας της Πόπης Λαμπρινέα- Γαβριλάκη, που ξεκίνησε τη ζωή του με ένα σωρό «κανάκια» από τα μέλη της οικογένειάς του, ο «άντρακλας» και το «μωρό» τους, δεν αντέχει τον αποχωρισμό από τους δικούς του ανθρώπους όταν έρχεται η ώρα για τον παιδικό σταθμό.
Τι πιο σύνηθες για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας; Η πρώτη εντύπωση συνήθως είναι τραυματική, ο αποχωρισμός πολύ οδυνηρός και η αντιμετώπιση από την παιδαγωγό στην περίπτωση του μικρού Αλέξη, ατυχής. Συνακόλουθη επομένως και η άρνησή του και η ανυπακοή στη ρουτίνα και στις δραστηριότητες του σταθμού. Η συμπεριφορά του ερμηνεύεται επιπόλαια από τους ενήλικες και αποκτά χωρίς κόπο το χαρακτηρισμό του τεμπέλη που τον ακολουθεί και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου. Η νέα αυτή «ιδιότητα» του Αλέξη, μεταφέρεται και στο σπίτι, έτσι ώστε τα μέλη της οικογένειας να υιοθετήσουν το χαρακτηρισμό, δίνοντας τέλος στα «κανάκια». Χάνει δηλαδή τις χαριτωμένες προσφωνήσεις του «μωρό» μου και «άντρακλά μου». Όλοι μαζί οι ενήλικες, τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο, τον αποκαλούν «τεμπέλη», ερμηνεύοντας ως τεμπελιά την άρνησή του να συμμετέχει στις δραστηριότητες της μαθητικής κοινότητας
Η συνακόλουθη αντίδραση του παιδιού, να αποπειραθεί να βάλει φωτιά στην αίθουσα τελετών του σχολείου, αναστατώνει την κοινότητα και προκαλεί το μένος του Διευθυντή του σχολείου. Ευτυχώς όμως πάντα υπάρχουν οι ειδικοί με ενσυναίσθηση, γνώση και κατανόηση. Επεμβαίνει καταλυτικά η ψυχολόγος του σχολείου, αλλά και ο δάσκαλος της Τετάρτης τάξης του δημοτικού, ξεκλειδώνοντας το κουτάκι της αντίδρασης του μικρού. Ταυτόχρονα αναδεικνύονται και τα καταχωνιασμένα θετικά στοιχεία του. Έτσι η αναγνώριση και η αξία του, αποκαλύπτονται και ο Αλέξης παίρνει τη θέση που του ανήκει…
Αγγέλα Μάλμου
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΗΓΗΜΑ
Βαρέθηκα και τον µπαµπά ν’ αράζει στην τηλεόραση και να βλέπει ποδόσφαιρο.
Βαρέθηκα τις δασκάλες και το σχολείο. Μα πιο πολύ βαρέθηκα το τεµπέλης που έγινε ένα µε µένα. Ξέχασαν τ’ όνοµά µου. Μπορεί να το είχα ξεχάσει κι εγώ, αν δε συνέχιζε να µε φωνάζει Αλέξη η γιαγιά µου.
Ως την τετάρτη τάξη, που αλλάξαµε δάσκαλο, δεν θυµάµαι να πήγα ούτε µια µέρα χαρούµενος στο σχολείο. Ούτε εκείνο µε αγάπησε ούτε κι εγώ το αγαπούσα.
Όλα ήταν ανιαρά εκτός από το θρανίο µου. Με καταλάβαινε. Έβαζα το κεφάλι στα δυο µου χέρια, έκλεινα τα µάτια και ταξίδευα [...]
***
[...] ∆εν ήξερα τι σηµαίνει τεµπέλης και δεν θα µε πείραζε αν δεν σηκώνονταν δυο παιδιά και δε µε κορόιδευαν χτυπώντας τα χέρια: «Τε-µπέ-λη, τε-µπέ-λη».
Ούτε η κυρία Ελένη τα µάλωσε, ούτε η µαµά µου το µεσηµέρι.
«Η δασκάλα είπε πως δε συνεργάζεται και είναι τεµπέλης», είπε στον µπαµπά το βράδυ η µαµά µου.
«Γιατί είσαι τεµπέλης;» ρώτησε ο πατέρας µου χωρίς να πάρει τα µάτια του από το παιχνίδι που παρακολουθούσε και να µε κοιτάξει.
***
«Με λένε Αλέξη και είµαι δάσκαλος δεκαπέντε χρόνια» µας συστήθηκε.
«∆εκαπέντε χρόνια; Και δε βαρεθήκατε;» πετάχτηκε η Ματίνα.
«Γιατί να βαρεθώ; Πάντα ονειρευόµουν να γίνω δάσκαλος. Το όνειρό µου θα βαρεθώ;»
«Κι εµένα, κύριε, µε λένε Αλέξη. Κι εγώ δε βαριέµαι να παίζω µπάλα. Ούτε στο θεατρικό παιχνίδι βαριέµαι. Εκεί η ώρα περνά πολύ γρήγορα!»
«Χαίρω πολύ, Αλέξη!» µου είπε. «Και θα χαιρόµουν πολύ περισσότερο, αν µου έλεγες τι ονειρεύεσαι να γίνεις όταν µεγαλώσεις!»
∆εν το είχα σκεφτεί...
«Εγώ κύριε, ονειρεύοµαι να γράφω ιστορίες...» του είπα αυθόρµητα.
«Μπράβο, Αλέξη! Πότε θα µας φέρεις µια για την εφηµερίδα µας;»
Κοκκίνισαν ως και τ’ αυτιά µου! Ξενύχτησα και την άλλη µέρα την είχα κιόλας έτοιµη!
- Την ονόµασα « ΟΥΤΕ ΤΕΜΠΕΛΗΣ ΟΥΤΕ ΦΥΤΟ» [...]
Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 11.10.2025)