Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Κυριακή 23 Ιουνίου 2024

ΠΟΙΗΣΗ

ΣΤ' ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΥ ΤΙΣ ΑΥΛΕΣ 


Εις τσι Κατούνες ήμουνα, στσ' αυλές τ' Αγιού Πνευμάτου
και τα πουλιά ερώτουνα που γύρω μου πετούσαν,
αν βλέπουν τσοι φευγάτους μας στου ουρανού το δώμα.
Κανένα δεν απάντουνε, κανένα δεν εμίλιε.
Μόνο ένα μικρό πουλί, μια γλυκοποταμίδα,
είπε πως τσοι αντάμωνε, μόλις η νύχτα πέσει. 
Γι' αυτό και ομορφοτραγουδεί.

Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης "Όπως το ψωμί" (2018)

Σάββατο 22 Ιουνίου 2024

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΠΑΠΟΥΤΣΙΟΥ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΔΕΝΤΡΟ

ΠΑΔΙΑ ΧΤΕΣ, ΠΑΠΠΟΥΔΕΣ ΣΗΜΕΡΑ




Καλοί μου φίλοι. καλ

ό Σαββατοκύριακο! 

Για την καινοτόμο εκπαιδευτική δράση "Παιδιά χτες, παππούδες σήμερα"που υλοποιήθηκε την τελςυταία σχολική χρονιά(2023- 24) από το "Θέατρο του παπουτσιού πάνω στο δέντρο"  σε σχολεία των Νομών Χανίων και Αττικής, ο λόγος στον σημερινό, πρώτο καλοκαιρινό Παιδότοπο. Να 'ναι καλά η γνωστή και στους αναγνώστες της στήλης δημιουργός της ωραίας αυτής προσπάθειας, σκηνοθέτις, ραδιοφωνική παραγωγός και ηθοποιός Βαλεντίνα Παπαδημητράκη για το σχετικό υλικό (κείμενα και εικόνες) που μου έστειλε. Θερμά συγχαρητήρια και σ΄αυτήν και σε όλους τους συντελεστές του προγράμματος και βέβαια συος διευθυντές-ντριες, όπως και στους στις εκπαιδευτικούς των Σχολείων που συμμετείχαν. Καλή συνέχεια, Βαλεντίνα σε όλα τα ωραία που κάνεις. 

Σας χαιρετώ με αγάπη όλους! 

Βαγγάλης Θ. Κακαυσάκης 

δάσκαλος - λογοτέχνης 

Σημείωση: Να θυμίσω ότι μια καλή γεύση της εν λόγω ςκπαιδευτικής δράσης, κατά την υλοποίησή της, πήραν οι αναγνώστες της στήλης στον Παιδότοπο της 6ης Απριλιου, όπου κάτω από τον τίτλο _Παιδιά σήμερα παππούδε αύριο" είχαν φιλοξενηθεί κείμενα της Βαλεντίνας και δασκάλων μαθητών της Ε΄τάξης του 1ου Δημ. Σχ. Μουρνιών Χανίων.  


ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΟΣ ΔΡΑΣΗ...

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε πριν από μερικές εβδομάδες στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων η καινοτόμος δράση διαγενεακής επικοινωνίας “Παιδιά χτες, παππούδες σήμερα”, την οποία υλοποίησε το “Θέατρο του παπουτσιού πάνω στο δέντρο” υπό την αιγίδα και με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.

Η δράση, εμπνευσμένη από το λογοτεχνικό έργο της Άλκης Ζέη, είχε ως στόχο να φέρει τα παιδιά σε επαφή με ανθρώπους τρίτης ηλικίας με τρόπο απρόσμενο και δημιουργικό. Αξιοποιώντας τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας, εργαλεία προφορικής Ιστορίας, εκπαιδευτικού δράματος και εικαστικές δραστηριότητες, το πρόγραμμα έδωσε στους μαθητές την ευκαιρία να ακούσουν προφορικές μαρτυρίες ανθρώπων τρίτης ηλικίας σχετικά με τα παιδικά τους χρόνια, το σχολείο, την οικογένειά τους και στη συνέχεια να γίνουν οι ίδιοι ερευνητές, να καταγράψουν και να επεξεργαστούν ευτράπελες διηγήσεις των γιαγιάδων και των παππούδων τους και να μοιραστούν το υλικό που συνέλεξαν με τους συμμαθητές τους. Ακόμα, να έρθουν σε επαφή με το λογοτεχνικό έργο της Άλκης Ζέη εστιάζοντας στο δίπολο παππούς/γιαγιά και εγγονός/εγγονή.

Το πρόγραμμα παρακολούθησαν κατά την σχολική χρονιά 2023-24 μαθητές Ε’ και Στ’ τάξεων σε Δημοτικά Σχολεία του Νομού Χανίων και του Νομού Αττικής παράλληλα. Συγκεκριμένα, η δράση ταξίδεψε στα Δημοτικά Σχολεία: 15ο Χανίων, 8ο Χανίων, 2ο Χανίων, 16ο Διαπολιτισμικό Χανίων, 1ο Μουρνιών, Δημοτικό Σχολείο Φρε, 9ο Αθηνών, 4ο Αμαρουσίου, 11ο Αμαρουσίου, 3ο Αμαρουσίου, 3ο Υμηττού και 12ο Ηρακλείου (Αττικής).



Επιστέγασμα της δράσης αποτέλεσε η δημιουργία του ομότιτλου ντοκιμαντέρ σε συνεργασία με τη δημιουργική ομάδα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων. Η πρώτη προβολή της ταινίας υλοποιήθηκε σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων, όπου παρευρέθηκαν μαθητές που είχαν παρακολουθήσει το πρόγραμμα συνοδευόμενοι από τους εκπαιδευτικούς τους, πολλοί γονείς καθώς και παππούδες και γιαγιάδες από τα ΚΑΠΗ του Δήμου Χανίων, οι διηγήσεις των οποίων αποτέλεσαν το βασικό υλικό δημιουργίας του προγράμματος. Μετά την προβολή ακολούθησε συζήτηση κατά την οποία μικροί και μεγάλοι μοιράστηκαν σκέψεις και συναισθήματα που γεννήθηκαν από το ντοκιμαντέρ, αλλά και το σύνολο της δράσης.

Η εκπαιδευτική δράση “Παιδιά χτες, παππούδες σήμερα” αποτελεί την τρίτη κατά σειρά καλλιτεχνική και παιδαγωγική πρόταση την οποία υλοποίησε το “Θέατρο του παπουτσιού πάνω στο δέντρο” υπό την Αιγίδα και με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.

Η επίσημη προβολή του ντοκιμαντέρ “Παιδιά χτες, παππούδες σήμερα” θα γίνει στα πλαίσια του 12ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων το προσεχές φθινόπωρο.


H ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ


Σχεδιασμός δράσης: Βαλεντίνα Παπαδημητράκη, Τάσος Καρακύκλας

Εφαρμογή του προγράμματος στα Χανιά: Βαλεντίνα Παπαδημητράκη, Σοφία Σαμαρά

Εφαρμογή του προγράμματος στην Αθήνα: Τάσος Καρακύκλας, Κωσταντής Ντίσιος


Σημείωση: Συμμετείχαν με βιντεοσκοπημένες αφηγήσεις άνθρωποι τρίτης ηλικίας από τα ΚΑΠΗ Ν. Χώρας.


Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ


Κινηματογράφηση στα Χανιά: Κώστας Κοσμαδάκης

Κινηματογράφηση στην Αθήνα: Φίλιππος Βοκοτόπουλος

Μουσική: Αλέξανδρος Παπαδημητράκης

Οργάνωση παραγωγής: Βαλεντίνα Παπαδημητράκη

Σκηνοθεσία – μοντάζ: Κώστας Κοσμαδάκης, Βαλεντίνα Παπαδημητράκη

Παραγωγή: Θέατρο του παπουτσιού πάνω στο δέντρο ©, Chania Film FestivalΠολιτιστική Εταιρεία Κρήτης ©

Υπό την Αιγίδα και με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.

Νοέμβριος 2023 – Μάιος 2024


ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ

Ήταν μια νοσταλγική και συγκινητική εμπειρία. Μεταφερθήκαμε για λίγο στο χθες μέσα από τα μάτια των παππούδων μας, ζήσαμε την παιδική τους ηλικία και ήρθαμε ακόμα ένα βήμα πιο κοντά τους. Ευχαριστούμε πολύ τις δύο θεατροπαιδαγωγούς που μας μύησαν σε αυτό το όμορφο ταξίδι. Μαρία Ντουρουντάκη, Νικόλ-Σιμόν Κανταρτζή
ΣΤ’ 1 και ΣΤ’ 2, 16ο Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Χανίων




Μια ιδέα για βιωματική μάθηση που κέντρισε το ενδιαφέρον όλων των μαθητών. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία με τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας να ταξιδέψουν πίσω στον χρόνο, την εποχή που οι παππούδες και οι γιαγιάδες τους ήταν παιδιά. Δημιουργήθηκε ένα πολύ συγκινητικό κλίμα μέσα στην τάξη μας και σίγουρα στα παιδιά θα μείνει αξέχαστη η συμμετοχή τους στο πρόγραμμα αυτό. Τάσος Μπεζυρτζής
Ε’ 2, 8ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων



Μάθαμε πόσο σημαντική είναι η διατήρηση της μνήμης και των αναμνήσεών μας και οι δεσμοί μεταξύ των γενεών. Μάθαμε για τις δύσκολες συνθήκες ζωής των παππούδων και των γιαγιάδων μας, για τις ασχολίες τους και για τη διαφορετική καθημερινότητά τους σε σχέση με το σήμερα. Μάθαμε, συγκινηθήκαμε, παίξαμε και εντρυφήσαμε στις ανθρώπινες σχέσεις. Μαρία Καλπακίδου (δασκάλα) και οι μαθητές του ΣΤ’2
15ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων


Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τα συναισθήματά τους μέσω καλλιτεχνικών δράσεων (ζωγραφική) καθώς και δράσεων σε πιο παιγνιώδη μορφή (το παιχνίδι του ηλεκτρισμού και των λογοτεχνικών βιβλίων) αναπτύσσοντας έτσι τόσο τις κινητικές όσο και τις συναισθηματικές και κοινωνικές τους δεξιότητες!! Τέτοιες δράσεις αξίζουν πολλών συγχαρητηρίων!!!

Ειρήνη Χοντρού (δασκάλα) και οι ΣΤ’, 2ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων

Χανιώτικα νέα (22.6.24) 

https://www.haniotika-nea.gr/paidotopos-paidia-chtes-pappoydes-simera/



Τετάρτη 19 Ιουνίου 2024

ΕΥΘΥΒΟΛΑ ΚΑΙ ΜΗ

ΠΑΠΑΣΤΑΜΟΣ ΑΝΤΙ... ΛΥΤΡΑ



Γράφει ο Νεκτάριος Ευ. Κακατσάκης

Μεταξύ Λύτρα και Παπαστάµου, προτιµώ να γράψω για τον δεύτερο!
Τον πρώτο τον έχει καταδικάσει ήδη η κοινή γνώµη, όχι άδικα!
Αυτό που µένει, είναι να δούµε και ποιο το… ανάστηµα της ∆ικαιοσύνης στη χώρα µας!
Και βέβαια όχι µόνο στην περίπτωση του Απόστολου Λύτρα αλλά και σε άλλες περιπτώσεις!
Ωστόσο, σήµερα και µε αφορµή την κατάκτηση της 1ης θέσης στα 400µ. µεικτή στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθληµα Κολύµβησης του Βελιγραδίου, από τον Χανιώτη Απόστολο Παπαστάµο, η αναφορά δικαιωµατικά τόσο στον ίδιο όσο και σε όλους τους νέους που µας κάνουν να νιώθουµε ψυχική ανάταση, που µας κάνουν να τα θαυµάζουµε, να δακρύζουµε µε τις επιτυχίες τους, να ‘‘ψηλώνουµε’’ βλέποντας την ωραιότητα των κατορθωµάτων τους και της προσωπικότητάς τους!
Αυτά τα πρότυπα οφείλουµε να προβάλουµε αντί όλων εκείνων των “διάφορων” celebrities και influencer που κυριαρχούν στις οθόνες και τις οθονίτσες και που λανσάρουν -οι πλείστοι αυτών- το “ανύπαρκτο” ‘‘εγώ’’ τους! Τι έχει πάει λάθος, αναρωτιέµαι!
Όπως και να ‘χει, οφείλουµε να επαινούµε νέους όπως τον Απ. Παπαστάµο που µε σκληρή προσπάθεια και πολλή δουλειά έχοντας στόχους στη ζωή τους, επιλέγουν τον δύσκολο δρόµο της αρετής και καταφέρνουν να δρέψουν τους καλούς καρπούς των κόπων τους! Η δήλωσή του εξάλλου, µετά τη νίκη του, πως «ο λόγος που κέρδισα σήµερα είναι η υποµονή. Νούµερο 1 υποµονή, νούµερο 2 δουλειά!», αξίζει της προσοχής µας.

Χανιώτικα νέα , 19.6.2024

Κυριακή 16 Ιουνίου 2024

ΠΟΙΗΣΗ

 Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΟΥ ΕΠΙΘΥΜΙΑ*






«Άνοιγε τους λάκκους εσύ,

τις ελιές εγώ θα τις φυτεύω».

Διαταγή πάντα ο λόγος του πατέρα.

Ίσα ίσα που ανέπνεε,

όπως έστρωνε το χώμα στα δεντράκια.



«Και την καρυδιά εγώ θα τη φυτέψω»,

μου ’πε την άλλη μέρα,

όταν τελειώσαμε με τις ελιές.

«Λένε πως όποιος φυτέψει καρυδιά,

τη βγάζει δεν τη βγάζει τη χρονιά»,

σκεφτόμουν, ενώ άνοιγα το λάκκο.



Μάζευα τα καρύδια εφέτος,

δεκαοχτώ χρόνια μετά το φευγιό του,

και τα θυμήθηκα.

Κοντά σ’ αυτά και πως

στο χρόνο απάνω,

όταν κατάλαβε πως έφτανε το τέλος του,

μια ήταν η χάρη που μου ζήτησε

-με ανάσα από φιάλη οξυγόνου.

Να βρω τον τρόπο,

να τον πάω μέχρι το χωράφι,

για ν’ αποχαιρετήσει τα δέντρα.

τα τελευταία απ’ τα πολλά που φύτεψε.

* Στον πατέρα μου

ΒΑΓΓΕΛΗΣ Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ
("ΌΤΑΝ ΓΙΝΕΙΣ ΠΟΙΗΜΑ", Πυξίδα της Πόλης, Χανιά 2013)

https://www.facebook.com/kakatsakes/posts/pfbid0GftohQDT22nRDuoYMoBoY43vKo94kvEo9QcgzX2pXhr2t6Yk6KFiQ14sQwdmzspVl?notif_id=1718512937352793&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notif

Σάββατο 15 Ιουνίου 2024

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

ΣΤ' ΤΑΞΗ ΔΗΜ, ΣΧ. ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΥ ΚΡΗΤΗΣ

ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ, Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΑΣ... 


Καλοί µου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο και καλό καλοκαίρι!
Ξεχωριστός ο σηµερινός Παιδότοπος στον οποίο τα παιδιά των δυο τµηµάτων της Στ΄ τάξης του ∆ηµ. Σχολείου Ναυστάθµου Κρήτης αποχαιρετούν τη σχολική χρονιά, την τελευταία χρονιά τους στο ∆ηµοτικό. Για µια “δοµηµένη δράση” για “µια οµαδική δραστηριότητα” κάνουν λόγο στο εισαγωγικό τους σηµείωµα οι γνωστές στους αναγνώστες της στήλης δασκάλες τους, η Άννα Νικολακάκη και η Τζωρτζίνα Κτιστάκη. Για µια ξεχωριστή, για µια υπέροχη εργασία που φανερώνει πολλά ο λόγος. ∆εν αποπαίδισε ο Κλάδος των ∆ασκάλων! Χαίροµαι που το γράφω και µε τη λήξη µιας ακόµα σχολικής χρονιάς! Καλά πετάγµατα, καλά µας “αετόπουλα”!
Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης

Σηµείωση: Ανοιχτός και το φετινό καλοκαίρι ο Παιδότοπος. Πολλές οι εργασίες που περιµένουν να φιλοξενηθούν...




Καλοί µου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο και καλό καλοκαίρι!
Ξεχωριστός ο σηµερινός Παιδότοπος στον οποίο τα παιδιά των δυο τµηµάτων της Στ΄ τάξης του ∆ηµ. Σχολείου Ναυστάθµου Κρήτης αποχαιρετούν τη σχολική χρονιά, την τελευταία χρονιά τους στο ∆ηµοτικό. Για µια “δοµηµένη δράση” για “µια οµαδική δραστηριότητα” κάνουν λόγο στο εισαγωγικό τους σηµείωµα οι γνωστές στους αναγνώστες της στήλης δασκάλες τους, η Άννα Νικολακάκη και η Τζωρτζίνα Κτιστάκη. Για µια ξεχωριστή, για µια υπέροχη εργασία που φανερώνει πολλά ο λόγος. ∆εν αποπαίδισε ο Κλάδος των ∆ασκάλων! Χαίροµαι που το γράφω και µε τη λήξη µιας ακόµα σχολικής χρονιάς! Καλά πετάγµατα, καλά µας “αετόπουλα”!
Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης
\
Σηµείωση: Ανοιχτός και το φετινό καλοκαίρι ο Παιδότοπος. Πολλές οι εργασίες που περιµένουν να φιλοξενηθούν...

Ζωή είναι οι στιγμές...

.εξισώσεις, αντωνυμίες, μηχανική, Εθνοσυνελεύσεις, Μαορί και Αϊτή…

Όμως τι μένει απ’ όλα όσα μάθαμε παρέα; Ζωή είναι οι στιγμές… Τα χαμόγελα, οι κουβέντες, τα συναισθήματα!

Στο πλαίσιο μίας δομημένης δράσης, η οποία “απλώθηκε” σε όλη τη διάρκεια του έτους και αφορούσε στην “Ομαλή μετάβαση των μαθητών στη Β/βάθμια Εκπαίδευση” καταλήξαμε στην παρακάτω ομαδική δραστηριότητα. Η δράση ενέπλεξε δημιουργικά εμάς, τον Διευθυντή του σχολείου και τη Ζωή Μακρυμανωλάκη, ψυχολόγο του Π. Ν.

Τα παιδιά κλήθηκαν να αποτυπώσουν στο χαρτί “λίγάκι από τον εαυτό τους” και πολλές από τις εμπειρίες που βίωσαν στο Δημοτικό!

Με φτερά ανοιχτά, μάτια ζωηρά, μυαλό καθαρό και καρδιά γεμάτη. Ταπεινά, αλλά με θάρρος. Να αγαπάτε την ευθύνη και τον κόπο, γλυκά μας αετόπουλα! Η Παναγία κοντά σας! Κύριε Βαγγέλη μας, σας ευχαριστούμε για τη φιλοξενία και την εμπιστοσύνη!

Οι δασκάλες της ΣΤ Τάξης

Άννα Νικολακάκη, Τζωρτζίνα Κτιστάκη

Σημείωση: Ακολουθούν οι σκέψεις των παιδιών, όπως δόθηκαν … δίχως φίλτρα και ενηλικόμορφη λογοκρισία!

Ήταν τότε που ...

Είδα … αίθουσες όμορφες και καθαρές, πόσο αγαπάει ο ένας τον άλλον, παιδιά να χορεύουν, τον εαυτό μου να λαχταρά, να μάθει, χαρά και χρώματα, εμπόδια να έρχονται, παιχνίδια, χαμόγελα, ανθρώπους…

Άκουσα … υπέροχες μελωδίες, το μάθημα της ανθρωπιάς από την κυρία, συμβουλές, ιδέες που δεν είχα σκεφτεί, γέλια και κλάματα, ευχάριστα μηνύματα, πως δεν ήμουν δυνατός (αλλά έγινα!), ανέκδοτα, το κουδούνι που σήμαινε διάλειμμα…

Μύρισα … φρέσκο αέρα σε κάθε εκδρομή, τα λουλούδια.. το κολατσιό που έφερνα εγώ ή κάποιος άλλος, συναισθήματα, τα βιβλία μας…

Γνώρισα...τη φύση, φίλους και στηρίγματα, ανθρώπους σημαντικούς και συν-ανθρώπους πολύτιμους, νέους χαρακτήρες..


Ένιωσα … χέρια να με ακουμπούν και να με εμψυχώνουν, μια ζεστασιά που δεν εξηγείται, αγάπη, περιπέτειες, ενθουσιασμό, κατανόηση, την καρδιά μου να γεμίζει και γω να μεγαλώνω..

Μοιράστηκα … τραγούδια, υλικά και άυλα υπάρχοντα, εμπειρίες, μυστικά και φόβους, αγκαλιές και αστεία, απόψεις και τα μπισκότα μου!

Φοβήθηκα ...τους βαθμούς, την ορθογραφία, μήπως “πέσω”.. Την αρχή. Εκείνους που με πείραζαν, τη μοναξιά, ότι θα μεγάλωνα γρήγορα… Φοβήθηκα πολλά αλλά τα ξεπέρασα!

Χάρισα … ελπίδα και χαρά, αγκαλιές που κάποιοι είχαν ανάγκη, ευκαιρίες, πίστη στα δύσκολα, ζωγραφιές, μολύβια, στυλό… Τον εαυτό μου στους φίλους μου..


Αντάλλαξα .. την άποψή μου, έντονα ή μη, δάκρυα, ό,τι είχα για το “τώρα”... Συνομιλίες, αυτοκόλλητα, ένα “κόλλα πέντε” με ένα τριτάκι.. Συντροφιά και ιστορίες!

Έμαθα … πολλά για τον κόσμο και τι είναι το ντουγκόνγκ! Να προσπαθώ, να διαβάζω και να μετράω.. Να γίνομαι καλύτερος, να ηρεμώ.. Έμαθα διαβάζοντας ή και όχι.

Δημιούργησα… κατασκευές, αναμνήσεις, κανόνες, δυνατές φιλίες. Σχέσεις που δε σπάνε! Την παιδική μου ηλικία και έτσι.. τον εαυτό μου!

Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 16.6.2024) 


https://www.haniotika-nea.gr/paidotopos-st-taxi-i-sch-naystath-oy-kritis-to-dimotiko-i-oikogeneia-mas/




Τετάρτη 12 Ιουνίου 2024

ΕΥΘΥΒΟΛΑ ΚΑΙ ΜΗ



 Ε. Ε. ΧΑΣΑΜΕ!



Γράφει ο Νεκτάριος Ευ. Κακατσάκης 
Kανένας δεν µπορεί να προβλέψει µε ασφάλεια το τι µέλλει γενέσθαι στην Ευρώπη µετά τα τελευταία αποτελέσµατα των Ευρωεκλογών!
Το µόνο σίγουρο είναι ότι τουλάχιστον εµείς εδώ στην Ελλάδα δεν γνωρίζουµε για τι πήγαµε να ψηφίσουµε! Και µιλάω για εκείνους τους… λίγους που προσήλθαν στις κάλπες!
Γιατί και οι απέχοντες σίγουρα δεν γνώριζαν γιατί έπρεπε να µην απέχουν!
∆εν ξέρω ποιος φέρει τη µεγαλύτερη ευθύνη!
Φταίνε τα κόµµατα µας; Ή φταίµε εµείς οι πολίτες;
∆εν ξέρω αν τελικά προσήλθαµε στις κάλπες ως Ευρωπαίοι πολίτες ή ως Έλληνες πολίτες µιας χώρας που είναι µέλος της Ε.Ε.
Όσο συγχυσµένα ακούγονται όλα αυτά, άλλο τόσο είναι!
Τελικά αυτή η δική µας πλήρης σύγχυση εν κρανίω, ποιους εξυπηρετεί;
Εξυπηρετεί την Ε.Ε. ή εξυπηρετεί τους δικούς µας άρχοντες που συνδιαλέγονται(;) µε τους Ευρωπαίους οµολόγους τους τις τύχες µιας χώρας, ενός λαού που τον θέλουν αδαή για τα τεκταινόµενα!
Είτε στραβός είναι ο γιαλός ή στραβά αρµενίζουµε! Έχω την αίσθηση ότι και τα δύο ισχύουν στην περίπτωσή µας!
Η µεγάλη κρίση που ξεκίνησε εδώ και µια 15ετία, δεν δείχνει να κοπάζει… κι έχω την αίσθηση ότι τα τροµακτικά γεγονότα που συντελούνται τα τελευταία χρόνια στις χώρες της Ε.Ε. έχουν αρχίσει να επηρεάζουν αρνητικά πέρα από τις φτωχότερες χώρες που δεν δείχνουν να µπορούν να ορθοποδήσουν, κι εκείνες που θεωρούνται και είναι πιο δυνατές!
Το ερώτηµα που τίθεται πλέον είναι αν οι ταγοί της Ε.Ε. αλλά και των ευρωπαϊκών χωρών έχουν αντιληφθεί τι συµβαίνει στη γηραιά ήπειρο, τι συµβαίνει στην παγκόσµια κοινωνική-πολιτική-οικονοµική σκακιέρα!
Αν είναι έτοιµοι να αφουγκραστούν τα πραγµατικά προβλήµατα των χωρών τους και αν είναι έτοιµοι να δώσουν λύσεις...

Χανιώτικα νέα (Τετάρτη, 12.6.24) 

 

Κυριακή 9 Ιουνίου 2024

ΠΟΙΗΣΗ

Η ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΟ ΣΠΙΤΙ 



Άλλο ν’ αναζητάς την πίστη

έχοντας σπίτι

κι άλλο ν’ αναζητάς την πίστη 

μην έχοντας σπίτι, 

είπε ο πρώτος.

Άλλο ν’ αναζητάς σπίτι

έχοντας πίστη

κι άλλο ν’ αναζητάς σπίτι

μην έχοντας πίστη. 

είπε ο δεύτερος. 


Άλλο το σπίτι της πίστης 

κι άλλο η πίστη στο σπίτι,

είπε ο τρίτος

κι  οι άλλοι δυο 

κοιτάχτηκαν στα μάτια.

ΒΑΓΓΕΛΗΣ Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ ("Τα χελιδόνια του μοναχού") 


https://www.facebook.com/kakatsakes/posts/pfbid0bDPeeA653k1JiA6Cbq3XKFynLP6abdZRnmsh8aaKeiod1hoxLFnB5jtTzCcXRiRjl?notif_id=1717916158471159&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notif



Σάββατο 8 Ιουνίου 2024

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

9ο ΔΗΜ. ΣΧ. ΧΑΝΙΩΝ

ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ: ΑΠΟ ΠΑΙΔΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ...  



Καλοί µου φίλοι,, καλό Σαββατοκύριακο!
Όταν λειτουργεί το Εµείς το ∆ασκάλων ενός Σχολείου χάριν των παιδιών του Σχολείου τους και όχι µόνο! Όπως λειτούργησε και θα συνεχίσει να λειτουργεί, για παράδειγµα, στο 9ο ∆ηµ. Σχ. Χανίων µε τη δράση “∆ηµιουργία Σχολικής Πινακοθήκης”, µιας δράσης από παιδιά για παιδιά, για παράδειγµα… Γι’ αυτήν ο λόγος στον σηµερινό Παιδότοπο. Να ‘ναι καλά η δασκάλα Εικαστικών Ευαγγελία (Εύα) Αθανασιάδου για το υλικό που µου έστειλε, ύστερα από παρότρυνση της και καλής µου φίλης, γνωστής στους αναγνώστες της στήλης, δασκάλας στο εν λόγω σχολείο Βάσως Νυσταζάκη. Συγχαρητήρια σε όλους, δασκάλους και µαθητές, γι’ αυτήν τη δράση. Καλά ταξίδια στη Βαλίτσα των Εικαστικών Έργων των παιδιών που ξεκίνησε από τα παιδιά της Β1 τάξης και τη δασκάλα τους Μαρία Κουγιούτα! Καλή συνέχεια «στην προσπάθεια ενός καλύτερου Σχολείου», όπως γράφει και στο προλογικό της σηµείωµα η διευθύντρια του Σχολείου Μαρία Μιχαήλ…

Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης

ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ: MIA IΔΕΑ ΠΟΥ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

Η καλλιέργεια της τέχνης και του πολιτισμού στην εκπαίδευση αποτελεί σημαντικό πυλώνα ποιότητας στο σχολείο και στην ομαλή ανάπτυξη των παιδιών. Από μικρή ηλικία, τα παιδιά εκδηλώνουν την επιθυμία να εκφραστούν μέσω διαφόρων μορφών τέχνης, όπως η ζωγραφική, η μουσική και ο χορός. Η ιδέα της δημιουργίας μίας «Πινακοθήκης» στο χώρο του σχολείου που θα αγκαλιάζει και θα ενώνει τις ιδέες των παιδιών και των εκπαιδευτικών, τα ενδιαφέροντά τους, θα ενθαρρύνει τη συνεργασία και τη συμμετοχικότητα, μας γέμισε με πολλλή χαρά!



Η πρωτοβουλία ξεκίνησε από την εικαστικό μας του Σχολείου μας κ. Ευαγγελία Αθανασιάδου όταν μας μίλησε για τη συμμετοχή όλης της σχολικής κοινότητας στη δημιουργία έργων ζωγραφικής με αφορμή ένα κοινό θέμα. Μάλιστα, η εκκίνηση της δράσης έγινε από τα ίδια τα παιδιά, της Β1 τάξης, σε συνεργασία με τη δασκάλα τους Μαρία Κουγιούτα, τα οποία επισκέπτονταν τις άλλες τάξεις ανά τακτά χρονικά διαστήματα και προσκάλεσαν τους μαθητές να συμμετέχουν με συγκεκριμένο θέμα και σε ορισμένο χρόνο. Με τον τρόπο αυτό ενισχύθηκαν οι «φωνές των παιδιών», τα ταλέντα τους, η δημιουργικότητα και η φαντασία τους. Συγχαρητήρια αγαπημένοι μας συνάδελφοι για την προσπάθεια και το όνειρο να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο σχολείο που να ανταποκρίνεται όλο και περισσότερο στις ανάγκες των παιδιών!

Μαρία Μιχαήλ, δ/ντρια 9ου Δημ. Σχολείου Χανίων



Μια ιδέα που ξεκίνησε από την ΣΤ1 Τάξη του 13ου Δημοτικού Σχολείου, συζητώντας την με την δασκάλα τους Σοφία Βόλτσου. Στη συνέχεια την στηρίξαμε κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς στο μάθημα των Εικαστικών κι εν τέλει έφτασε να ανοίγει τα φτερά της με μια βαλίτσα από το 9ο Δημοτικό Σχολείο με την υποστήριξη της δασκάλας της Β1 Τάξης Μαρίας Κουγιούτα και της διευθύντριας Μαρίας Μιχαήλ.

Τι είναι όμως η σχολική πινακοθήκη; Με απλά λόγια, θα μπορούσαμε να περιγράψουμε τη σχολική πινακοθήκη ως μια συνέχεια στις σχολικές βιβλιοθήκες που έχουν γίνει θεσμός. Μια σειρά από προσκλήσεις και προκλήσεις συμμετοχής σε εκθέσεις ζωγραφικής και χειροτεχνίας στο χώρο του σχολείου μας. Μια ανάγκη έκφρασης των παιδιών με τη δική τους φωνή και πλαίσιο. Μια επιθυμία να συνεργαστούμε, για το σχολείο που θέλουμε. Φαίνεται πως αυτή η δράση, που φιλοξενεί πολλές ευκαιρίες και ευχάριστες εκπλήξεις επιφυλάσσει κι ένα σημαντικό δώρο σε μικρούς και μεγάλους: δρα ενδυναμωτικά σε πολλές εκφάνσεις της κοινωνικότητας των παιδιών όσον αφορά τη σχολική ζωή. Αυτή η άποψη στηρίζεται στην υπάρχουσα και οικεία στους παιδαγωγούς βιβλιογραφία αλλά και στην εμπειρία μας στο πεδίο.


Στο 9ο Δημοτικό σχολείο, ακολουθήσαμε το παράδειγμα του 13ου Δημ.Σολείου, δηλαδή τις πρακτικές που μας πρότειναν τα παιδιά, όπως το κουτί συλλογής έργων, τις ανακοινώσεις και τις βραβεύσεις, πάντα με δημοκρατικές διαδικασίες. Αξιοποιήθηκαν επιπλέον και οι εξωτερικοί χώροι του σχολείου μας, για την ανάρτηση έντυπου βοηθητικού υλικού. Η σημαντική λεπτομέρεια που ωθεί τη δράση λιγάκι παραπέρα, αφορά τη φορητότητα της πινακοθήκης με όχημα μια ... βαλίτσα. Με έμπνευση τον Ακριθάκη και την ιδέα της Διεθύντριάς μας , η πινακοθήκη “συρρικνώνεται” για να ταξιδέψει και σε άλλα σχολεία από το νέο σχολικό έτος. Η βαλίτσα θα εμπεριέχει έντυπο βοηθητικό υλικό ανά θεματική κατηγορία. Οι κατηγορίες επιλέγονται από τα ίδια τα παιδιά και εμπλουτίζονται από βραβευθέντα έργα μαθητ(ρι)ών που επιθυμούν να τα παραχωρήσουν στη μόνιμη συλλογή της σχολικής πινακοθήκης. Επιπλέον γίνονται ενέργειες για τη συγγραφή ενός σύντομου οδηγού για τους εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να υλοποιήσουν τη δράση.



Δράσεις όπως η σχολική πινακοθήκη (από παιδιά για παιδιά) μπορούν να γεφυρώσουν το «χάσμα» μεταξύ εκπαιδευτικής και μαθητικής κοινότητας. Εφόσον, το σχολείο αποκτήσει μια κουλτούρα εξοικείωσης με τον θεσμό της σχολικής πινακοθήκης, η δράση μπορεί να συμπεριλάβει και την τοπική κοινότητα. Για παράδειγμα να σχετιστεί πιο ουσιαστικά και άμεσα με τις εκπαιδευτικές επισκέψεις που μπορούν να έχουν βαθύτερο αντίκτυπο αν λειτουργήσουν διαλογικά. Χρειάζεται να κατανοήσουμε τα οφέλη και τις δυνατότητες αυτής της δράσης για να την διανθίσουμε προς όφελος της σχολικής κοινότητας.


Στις φωτογραφίες θα δείτε υλικό από τις δράσεις… Μπορείτε επίσης να συνδεθείτε στην ιστοσελίδα της τάξης https://blogs.sch.gr/mkougi/2024/05/27/scholiki-pinakothiki/ και να μάθετε περισσότερα, από τα παιδιά της Β1 τάξης του 9ου Δημοτικού Σχολείου. Το Β1 έχει αναλάβει, με την βοήθεια της δασκάλας τους Μαρίας Κουγιούτα, της δασκάλας Παράλληλης Στήριξης Έρης Κομνηνού και της δασκάλας των Εικαστικών την υλοποίηση της δράσης για το σχολικό έτος 2023 -2024.

Ευαγγελία Αθανασιάδου ( Δασκάλα Εικαστικών)

Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 8 Ιουνίου 2024) 

https://www.haniotika-nea.gr/paidotopos-9o-i-sch-chanion-scholiki-pinakothiki-apo-paidia-gia-paidia/