Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2024

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΛΕΝΗ ΧΩΡΕΑΝΘΗ

 Ελένη Χωρεάνθη Επιλέγω και παρουσιάζω συγγραφείς

Βαγγέλης Θ Κακατσάκης
Δάσκαλος/ποιητής/ πεζογράφος/ δημοσιογράφος


🟣 Ο της Δασκαλοσύνης γεωργός *🟣
👇Τον Βαγγέλης Κακατσάκη, “Τον της Δασκαλοσύνης Γεωργό”, όπως ο ίδιος αυτοχαρακτηρίστηκε σε ερώτησή μου, εκτός από τη μακροχρόνια συνεργασία του με τα ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ, ως ποιητή τον γνωρίζω από τις συλλογές ποιημάτων του και από την ωραία και πολύ ενδιαφέρουσα συνεργασία μας στον προσφιλέστατο “Παιδότοπο”. Έχω υπόψιν μου και μια πρόσφατη, πρώτη, συλλογή εξαιρετικών διηγημάτων του. Έτσι για μια πιο καλή επαφή και γνωριμία, επέλεξα να κάνουμε μια πολύ σύντομη παρουσίασή του στο προφίλ μου και στο δικό μου blog ΣΧΕΔΙΑΣΜΑΤΑ, και του υπέβαλα μερικές ερωτήσεις / απορίες μου. Εκείνος πρόθυμα ανταποκρίθηκε:
*
👇Σας γνώρισα ως δάσκαλο - ποιητή. Ποια από τις δύο ιδιότητες πιστεύετε ότι σας εκφράζει περισσότερο; Και πώς το ερμηνεύετε αυτό.
👉Πρώτα πρώτα να σας ευχαριστήσω που με φιλοξενείτε στο ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ σας, δείχνοντας την αγάπη σας, για πολλοστή φορά στο πρόσωπό και στο όποιο έργο μου. τιμή για μένα. Ξέρω καλά την προσφορά σας στην Λογοτεχνία αλλά και στην Δασκαλοσύνη. Στην ερώτησή σας, τώρα. Πιστεύω ότι με εκφράζουν το ίδιο και οι δύο. Υπηρέτησα τη Δασκαλοσύνη 39 χρόνια, πώς να μην αγαπώ την ιδιότητα του δασκάλου; Άρχισα να γράφω ποιήματα όντας μαθητής της Γ΄ Γυμνασίου και έχουν εκδοθεί μέχρι τώρα σε βιβλία έξι ποιητικές μου συλλογές, ενώ πολλά ποιήματά μου είναι ανέκδοτα. Πώς να μην αγαπώ την ιδιότητα του ποιητή; Έτσι κι αλλιώς ο δάσκαλος για μένα είναι ποιητής και ο ποιητής δάσκαλος...
*
👇Τι έχετε αποκομίσει από την εμπειρία σας και θεωρείτε εμβληματικό το ρόλο “Δάσκαλος ποιητής”;
👉Όντως εμβληματικός ο ρόλος “δάσκαλος – ποιητής”.Ο δάσκαλος είναι ποιητής και ο ποιητής δάσκαλος, το πιστεύω μου. Κοινός τους παρονομαστής για μένα η λέξη γεωργός. Μου αρέσει πολύ η ενασχόληση με τη γη…
*
👇Ξαναδιαβάζοντας τα ποιήματα της “ΚΑΖΟΒΑΡ”, παρατηρώ τεράστια διαφορά από τα ποιήματα των άλλων συλλογών σας, τόσο ως προς τη θεματολογία και το περιεχόμενο, όσο και ως προς την τεχνική. Πού οφείλεται αυτή η στροφή;
👉Τα περισσότερα ποιήματα της “ΚΑΖΟΒΑΡ” γράφτηκαν τα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης, ύστερα από “Τα άλογα του χρόνου”, που είναι η πρώτη μου ποιητική συλλογή. Η όποια στροφή για σας στις επόμενες ποιητικές μου συλλογές έγινε “ανεπαισθήτως”, υπηρετώντας τις ανάγκες έκφρασης άλλων δεδομένων...
*
👇Η εμμονή να εστιάζετε σε θέματα που όχι μόνο άπτονται αλλά είναι συνυφασμένα με τη μοναχική/ μοναστηριακή ζωή και τα χελιδόνια, αλλά και σε μια βιωματική σχέση με την εκκλησία, πού οφείλεται;
👉Βιωματική η σχέση με την εκκλησία χάρις στην μητέρα μου, παιδιόθεν. Αδιανόητο γι αυτήν να μην μας πηγαίνει κάθε Κυριακή και κάθε μεγάλη γιορτή στην εκκλησία. Ήμουν μαθητής Δ΄ Δημοτικού, όταν ο παπάς του χωριού με έβαλε στο ψαλτήρι… Αυτό που επισημαίνετε το συναντά ο αναγνώστης στην τελευταία ποιητική μου συλλογή “Τα χελιδόνια του μοναχού”. Στον απόηχο μιας από τις επισκέψεις μου στο Άγιο Όρος η γραφή των περισσότερων ποιημάτων της…
*
👇Το πρόσφατο βιβλίο σας, η συλλογή “Πότες θα κάμει ξεστεριά…”, επτά διηγήματα, «μνήμες μιας άλλης Κρήτης..., ιδιαίτερα συγκλονιστικών ποιητικών διηγημάτων, αποκαλύπτουν έναν σπουδαίο πεζογράφο παράλληλα με τον ποιητή. Να περιμένουμε εκπλήξεις;
👉Τιμή για μένα τα λόγια σας για την “Ξεστεριά¨μου που, ειρήσθω εν παρόδω. πήρε πέρυσι το 1ο Βραβείο “Μάρκος Αυγέρης” Πεζού Λόγου της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών. Αγαπώ την πεζογραφία και την υπηρετώ, όπως την ποίηση, καθώς και την δημοσιογραφία, όντας για πολλά χρόνια τακτικός συνεργάτης της εφημερίδας “Χανιώτικα Νέα”. Χαρά για μένα να αξιωθώ στην έκδοση και άλλων βιβλίων μου…”
👇Είστε σαφέστατος και σας ευχαριστώ πολύ. Τιμή και χαρά μου να παρουσιάσω τον τιμημένο και με “Πρώτο Βραβείο” της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών”, για τη συλλογή διηγημάτων του “Πότες θα κάνει ξεστεριά”, σημαντικό σύγχρονο Χανιώτη Δάσκαλο Ποιητή, έναν ΄πανάξιο “γεωργό”, όχι μόνο της γης, όπως ευφυώς απαντά στην ερώτησή μου και “της...Δασκαλοσύνης γεωργό”.
*
👉Γεννήθηκε στα 1948 κι έζησε τα παιδικά και τα εφηβικά του χρόνια σε μια χώρα λεηλατημένη υλικά και ηθικά, αιμόφυρτη, φτωχή καταπληγωμένη από τις μεγάλες συμφορές και μετεμφυλιακά μίση. Η εφηβεία του συμπορεύεται με τις πολιτικοκοινωνικές ανακατατάξεις, τη δικτατορία των συνταγματαρχών, την επάνοδο της Δημοκρατίας στη χώρα και με όσα συν και πλην δημιούργησε η μετάλλαξη της ελληνικής κοινωνίας από αγροτική σε νεοαστική και με όσα προκάλεσε ο νέος τρόπος ζωής με την περίφημη «παγκοσμιοποίηση» που ανάτρεψε τα πάντα και επέβαλε τους δικούς του όρους ζωής και συμπεριφοράς. Αιώνιες, βασικές αξίες καταπατήθηκαν, αλώθηκαν τα ιερά και τα όσια.
👉Μέσα σε τούτον το χώρο όπου συμβιούν οι πάντες, ο ποιητής, ευθύς εξαρχής, διαχωρίζει τη θέση του και αυτοσυστήνεται ως εάν ήταν ο πρώτος ζωντανός άνθρωπος που συνειδητοποίησε την ύπαρξή του ανάμεσα στο πολυώνυμο πλήθος, μέσα στο άναρχο χάος μιας «ακυβέρνητης πολιτείας» και τον ξεχωριστό του ρόλο που εκ των πραγμάτων έχει επιφορτιστεί να επιτελέσει στο θέατρο της καθημερινής ανθρώπινης περιπέτειας. Και ύψωσε το ανάστημά του για να δηλώσει πως υπάρχει έστω και ένας, ας είναι και «ο πρώτος ζωντανός» που θα αντισταθεί και θα σταθεί «γυμνός, ανυπόδητος και πένης» ενάντια σ’ εκείνους που μετέβαλαν την πατρίδα του σε πόλη Κάζοβαρ, «σε χώρα τυφλών, σακάτηδων, γερόντων» κραυγάζοντας:
«Ιδού εγώ! Ο πρώτος που χαστούκισε το χάος
Ο πρώτος που λούστηκε γυμνός στο ηλιοφώς
Ιδού εγώ
Ο πρώτος ζωντανός γυμνός, ανυπό
δητος και πένης,
σε χώρα τυφλών, σακάτηδων, γερόντων, / μόνος πορεύομαι.../ Ο έσχατος νεκρός.../...μόνος καθεύδω/
Ιδού εγώ!
Ο πρώτος και ο έσχατος άνθρωπος»
Πόσο μακριά έβλεπε ο ποιητής, πόσο ζούσε αυτό που συμβαίνει κάθε μέρα στον τόπο μας και στον κόσμο. Με τη δύναμη των όπλων τάχα για να παγιωθεί ειρήνη, έκαναν τον κόσμο Κάζοβαρ:
«...Αυτοί που έμπηξαν το μαχαίρι
στην πόρτα της δικής μας άνοιξης,
κρύφτηκαν μέσα στο πλήθος.
...Βαδίζουμε ξυπόλητοι
στην ανθρακιά των ονείρων μας.
… Πιο χαμηλά από τα δάκρυα,
δένουμε κόμπο τη σημαία μας.
Εδώ είμαστε!
Μόνοι, ανέστιοι κι ανυπόδητοι...
Λάβετε φάγετε /την αδυναμία μας!»
Ο ποιητής έχει το σθένος να δώσει απάντηση και σε κάθε κατηγορία για δήθεν ολιγωρία και σιωπή:
«…Μα εμείς ξέρουμε, γιατί / πήγαν χαμένες τόσες άνοιξες...
Ξέρουμε, /πόσο χώμα χρειάζεται / στη μικρή αυλή μας /για να ριζώσει
η αστραπή του ονείρου../...γιατί προσμένουμε την ανάσταση».
Τι κι αν προσπάθησαν να σπείρουν την απελπισία;
Εκείνοι οι γενναίοι πια άντρες:
« Αντι για ψωμί τις μέρες εκείνες
δείπνησαν τη λεβεντιά.
Ήπιαν το κρασί της δόξας,
έτσι χορτάτους τους βρήκε ο θάνατος.
Η Κρήτη φόρεσε το μαύρο τσεμπέρι της
κι έψαλλε το ‘Χριστός Ανέστη’.
Ο θάνατος αυτός ονομάστηκε
Αθανασία”.
👉Αφιερωμένο στα παιδιά του, τον Νεκτάριο και τον Θεοκλή, η συλλογή “Οπως το ψωμί”, 54 αφηγηματικών, ως επί το πλείστον, βιωματικών ποιημάτων που για να γίνουν ζυμώθηκαν οι λέξεις «όπως το ψωμί», περιγράφουν στιγμές και εικόνες από την απλή, τη γεμάτη από την ποίηση των απλών πραγμάτων καθημερινότητα των ανθρώπων της ελληνικής υπαίθρου σε πρώτο επίπεδο, αλλά μέσα από τις απλές, ανεπιτήδευτες ποιητικές εικόνες διοχετεύονται σύγχρονα μηνύματα και προβληματισμοί του ποιητή, όπως βιώνει τη σύγχρονη πραγματικότητα στην ωραία πόλη των Χανίων.
👉Ωστόσο, θέλει να βγει από το κέλυφος της μοναξιάς και ν’ ανοιχτεί στους ωκεανούς αναζητώντας λιμάνι για να δέσει το πλεούμενο που θα τον έφερνε σε μια καρδιά. Ως:
*
«Αλιεύς ελπίδων
σε φουρτουνιασμένες θάλασσες.
περιποιητής φυτών
στους γκρεμνούς της μη εξουσίας.
Ποιμήν αγαθών προβάτων
και διώκτης αιμοβόρων λύκων.
Ο ποιητής!
Αίρων την οδύνη του σύμπαντος κόσμου.
Σε ρόλο Σίμωνος Κυρηναίου.
Ο ποιητής»
*
👉Πότε «παίζοντας με τις λέξεις», υποσυνείδητα ίσως, μπορεί και συνειδητά, επαναλαμβάνει με άλλα λόγια: Στην αρχή μου είναι το τέλος μου, το τέλος μου είναι στην αρχή μου, σχηματίζοντας τον κύκλο της ζωής που αρχίζει με τη γέννηση και κλείνει με τον θάνατο. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει αρχή και τέλος όπως ορίζει ο καντηλανάφτης της ζωής, ο χρόνος. Καi για τον εξορκισμό των εντός και εκτός δαιμόνων του κακού:
*
«Ένα πρωτομαγιάτικο στεφάνι
στην πόρτα της πατρίδας.
Όπως παλιά.
Επειγόντως...»
*
👉Τίποτα δεν περνάει απαρατήρητο. Ο Κακατσάκης ζει τη σύγχρονή του πραγματικότητα. Συγκινείται από όσα συμβαίνουν γύρω του. Ο θάνατος από πνιγμό ενός νέου, παλιού μαθητή του τον συγκλονίζει.
Η Μαρία, δεκαπεντάχρονη ανύπαντρη μητέρα, που πάει στην εκκλησία να «σαραντίσει» με την ευλογία του ιερέα, αλλά δεν τον βρίσκει και κάνει την Παναγιά να ντρέπεται για κείνη...Δεν είναι μόνο η μικρή Μαρία που συγκινεί τον ποιητή, είναι η δυστυχία της δεινοπαθούσας κοινωνίας που τη βλέπει παντού και απευθυνόμενος στον Κύριο των δυνάμεων:
*
«Στους συννεφιασμένους ουρανούς των καιρών μας.
Στα μετέωρα χέρια των ζητιάνων.
Στην καθημερινότητα που μας τρομάζει
(...)Παντού Σταυρωμένο σε βλέπουμε, Κύριε!
Κάθε μέρα Μεγάλη Παρασκευή...
*
👉 Όταν συνάντησε την Ευδοκία ο κόσμος έγινε πιο όμορφος πιο απλός στα μάτια του, η Ευδοκία ευδόκησε να γίνει ο δρόμος της ζωής του «η οδός η άγουσα» στον άγνωστο κόσμο των κρυμμένων μυστικών και ανεξήγητων μυστηρίων ώσπου ερευνώντας να ανακαλύψει τα σύμβολα / κλειδιά για να ανοίξει τη θύρα του παραδείσου και να εισέλθει στον κήπο της Εδέμ όπου θα συναντήσει την ποίηση για να συνεχίσει το ατελείωτο ταξίδι στις θάλασσες και τους ωκεανούς των λέξεων αλιεύοντας το υλικό και σμιλεύοντας το καλλιτεχνικό του έργο, το σώμα των στίχων που στοιχειώνει το έργο του:
«Επιμένω να ταξιδεύω
στη θάλασσα των ματιών σου
κι ας είναι (σ)κουρ(ι)ασμένη
η πυξίδα τού «σ’ αγαπώ».
Επιμένω ν’ αναζητώ
ένα σινιάλο σου
για να πιάσω λιμάνι,
να δέσω επιτέλους τη βάρκα μου...»
(Ενθάδε κείται, απόσπασμα)
Ωστόσο, όμως ο ποιητής δεν έχει αυταπάτες. Γνωρίζει πως η ζωή πάνω στη φλούδα της γης είναι πρόσκαιρη, η αιωνιότητα υπάρχει, αν υπάρχει, σε άλλη, ασύλληπτη διάσταση χώρου και χρόνου:
«Ωστόσο, το ξέρω.
Ταξιδεύοντας θα ‘ρθει
να με βρει ο θάνατος
μεσοπέλαγα.
Ωραίος τόπος τα μάτια σου
για το «ενθάδε κείται»
(Ενθάδε κείται, απόσπασμα)’
*
👉Τα χελιδόνια του μοναχού, που έφτασαν μόλις από την Κρήτη, έφεραν την άνοιξη και τη χαρά στην ψυχή μου. Ο καθάριος ήχος του χορού των αγγέλων και των χελιδονιών συλλειτουργούντων με τον μοναχό και οι ομορφιές της φθινοπωρινής φύσης που μοσκοβολάει ο βασιλικός, ευωδιάζουν οι βαρσάμοι κι ο αροσμαρής ολοχρονίς:
Μυρίζουν οι βασιλικοί, μυρίζουν κι οι βαρσάμοι
μα τ’ άρωμα τ’ αροσμαρή είναι που ξεχωρίζει,
μυρίζει αιωνιότητα
το τραγούδι του κορυδαλλού
π’ ολοχρονίς του χρόνου
τ’ αρέσει στον αροσμαρή να έχει τη φωλιά του –
εκεί κι αν νιώθει άρχοντας…”
👉Ποίηση ατόφια, αλλά πολυσήμαντη, εστιασμένη στα αμετακίνητα βάθρα της Ορθοδοξίας, υμνούσα και ευλογούσα τον Θεό και τους αγίους αυτού, ψάλλοντας με τον μοναχό και τους αγγέλους, συλλειτουργούσα με τα «Χελιδόνια του μοναχού». Η γραφή του είναι απλή, αλλά περιεκτική, όπως και η σκέψη του. Σύντομη και αποσπασματική, κοφτή, σπαθάτη. Έχει την καθαρότητα και την ομορφιά της φυσικής καθημερινής ομιλίας και την αθωότητα του πρωτογενούς αποφθεγματικού λόγου, αποτέλεσμα της στενής σχέσης του με την καθημερινότητα, τη φυσική ζωή στην ύπαιθρο και την απτή πραγματικότητα. Ακολουθεί τη φυσική ροή των πραγμάτων συντονίζοντας τους έξωθεν προσλαμβανόμενους ήχους με τους βηματισμούς της καρδιάς του, με το συναίσθημα. Εκφράζει τα διανοήματά του με ρέουσα καθημερινή ομιλία και καθαρές εικόνες:
“...Μόνος, γυμνός και ανυπόδητος,
με ποταμίσια, μέχρι πελμάτων γενειάδα,
και στην εικόνα του,
όντας, ωστόσο, στο εκκλησάκι του,
κάτω από τη σκιά ενός θεόρατου πλάτανου,
δίπλα σε μια αστείρευτη γάργαρη πηγή,
καταμεσής στην πλατεία του χωριού,
ν’ αφήνει καθημερινά το τέμπλο
και να προστρέχει σε βοήθεια των χωριανών,
η τωρινή του απασχόληση.
(«Ο Γυμνός άγιος»)
👉 Με πολλή άνεση συνδυάζει το γήινο με το ουράνιο απλά και φυσικά, Εντάσσει στην ποίησή του ό,τι τον θέλγει, όσα τον συγκινούν, όσα τον προβληματίζουν. Όλα όσα εμπίπτουν στην αντίληψη και την ευαισθησία του τα καταγράφει με άνεση, χωρίς να τον απασχολεί ιδιαίτερα η μορφή, αλλά η ουσία του ποιητικού του λόγου:
Ορθοδοξία είναι
και η ανοιχτή πόρτα για τον ζητιάνο
και η λειτουργία στην εκκλησία του εμείς
και ο σεβασμός στις όποιες επιλογές των άλλων
και ο πλούτος του μη κατέχειν
και η ενατένιση του ουρανού.
Ο Χριστός
στη θέση του εμπερίστατου συνανθρώπου.
Η ορθοδοξία είναι ορθοπραξία.
(«Ορθοδοξίας ανάγνωσμα»)
👉Η ποίηση του Βαγγέλη Κακατσάκη είναι γεμάτη εικόνες και βιώματα θρησκευτικού βίου, γεμάτη ψαλμωδίες, πετάγματα χελιδονιών, λαλιές πουλιών κι αρώματα:. Μοσχοβολάει βάρσαμο, βασιλικό κι αροσμαρή, ρέει κελαρυστή και λαμπερή κι ευφραίνει την ψυχή μας.
Μυρίζουν οι βασιλικοί, μυρίζουν κι οι βαρσάμοι
μα τ’ άρωμα τ’ αροσμαρή είναι που ξεχωρίζει,
μυρίζει αιωνιότητα
το τραγούδι του κορυδαλλού
π’ ολοχρονίς του χρόνου
τ’ αρέσει στον αροσμαρή να έχει τη φωλιά του –
εκεί κι αν νιώθει άρχοντας...
(«Άρωμα αροσμαρή»)
👉 Ξεκινώντας να γράψω τις εντυπώσεις μου για το Πότες θα κάμει ξεστεριά…, σκέπτομαι πως δεν είναι καθόλου τυχαίο που αγαπούν και τιμούν τον ποιητή τους οι συμπολίτες του. Το πιο σημαντικό στην περίπτωση του Βαγγέλη Κακατσάκη, ενός ανθρώπου με έντονη και ουσιαστική παρουσία στα πνευματικά πράγματα του τόπου του. Στα εφτά διηγήματα της συλλογής αναδεικνύεται μια άλλη πτυχή του ταλέντου του: του πεζογράφου, του διηγηματογράφου, πόσο δυναμικός φανερώνεται στα διηγήματά του ο γενναίος, αβίαστος και απρόσκοπτος, λιτός ποιητικός λόγος, διακοσμημένος με υπέροχα ιδιωματικά στοιχεία της ντοπιολαλιάς, ενταγμένα τόσο οργανικά στο κείμενο, αποτελούν αναπόσπαστα οργανικά μέλη της εκφραστικής του και μοσχοβολούν βασιλικό κι αροσμαρή. Κυρίως τον απασχολεί ο άνθρωπος και η μοίρα του τόπου του. Συγγραφέας ελληνοκεντρικός και ανθρωποκεντρικός, δεν μπορεί παρά να εστιάζει το ενδιαφέρον του στον άνθρωπο ως θύτη και θύμα, δημιουργό και καταστροφέα, και στον τόπο, στην ιδιαίτερη πατρίδα του. Αλλά πάντα μέσα από το πρίσμα της αισιοδοξίας, ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές του καθημερινού βίου, συχνά αβίωτου των ηρώων του:
“...Η μέρα αναμάζωνε/ τους ύστερους απλοκαμούς της απ’ τα ψηλώματα/ κι ο Θοδωρομανόλης,/ ορθός απ’ ώρα στην ξώπορτα του σπιτιού του,/ αφρουκαζόταν/ τη μαύρη αναπνιά της νύχτας γύρω του./ Πρώτη φορά στη ζωή του/ ένιωθε μια παράξενη χαρά για τον ερχομό της./ Άλλες βραδιές, με το λιοβασίλεμα,/ κλειδωμαντάλωνε τα πορτοπαράθυρα/ κι έπεφτε σε συλλογή...”
Ο λυρισμός ρέει αβίαστα από μέσα του.
“…Η νύχτα τύλιξε γκαρδιακά/ το στημονερό αψηλό κορμί του Θοδωρομανόλη/ στη δροσουλιασμένη της αγκαλιά. Πάνω του ο ουρανός, περβόλι φυτεμένο με τάξη και μαστοριά/ απ’ τα χέρια του Μεγάλου γράφει: Ζευγά,/ συντρόφευε τα ζάλα του/ που τάχαιναν ολοένα/ κι έκαναν τα ογρά φύλλα του μονοπατιού/ να τριζοβολούν σαν πεθαμένα…”
Αλλού γράφει:
Τ”...α άστρα είχαν ξεφυτρώσει από ώρα στον ουρανό. Ξεστεριά! Οι κούμαροι και οι αροδαμοί μοσκομύριζαν. Πόσο μορφονιά ήτανε φέτος η άνοιξη! Η θαλασσινή αερινάδα ζόρισε απ’ το Φλεβάρη τα νια μπουμπούκια να προβάλουν τα κεφαλάκια τους. Με το έμπα τ’ Απρίλη που ’φτασε και το χαμπάρι του Σηκωμού, είχανε κιόλας στελειώσει έρωτα με τον ήλιο.
Κι αλλού:
“...Ξημέρωνε! Τα μπουμπούκια τίναζαν τα κεφαλάκια τους κι ετοιμάζονταν να πουν καλημέρα στον ήλιο. Για μια στιγμή, της πέρασε η ιδέα να πάρει τον κατήφορο, να γυρίσει στο σπίτι της. Οι δουλειές είχαν απομείνει πίσω. Οι όρνιθες ατάιστες. Τα κρεβάτια ξέστρωτα. Το σπίτι άνω κάτω. Μα τα πόδια της ήταν τόσο βαριά, για να κάμουν έναν τόσο μεγάλο δρόμο. Ο γκρεμνός έχασκε δυο βήματα μπροστά της και περίμενε το τέλος…”
Πρόκειται για γραφή ρέουσα, διανθισμένη πού και πού με την ιδιάζουσα τοπική φρασεολογία που την καθιστά εξαιρετικά ενδιαφέρουσα.
ΕΛΕΝΗ ΧΩΡΕΑΝΘΗ
Παλαιό Φάκηρο, ανανεωμένη δημοσίευση, 30. 10. 2024
*
Μπορείτε να διαβάσετε τη συνέντευξή μας και εδώ👇

Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2024

ΕΥΘΥΒΟΛΑ ΚΑΙ ΜΗ



ΕΝΑΣ ΝΕΚΡΟΣ ΘΕΟΣ





Γράφει ο Νεκτάριος Ευ. Κακατσάκης 
Όλο και χειροτερεύει η κατάσταση στη Γάζα! Σκοτώνονται αθώοι!
Ακούει κανείς;
Η κατάσταση στη Γάζα πολλά χρόνια τώρα όλο και χειροτερεύει! Σκοτώνονται αθώοι!
Ακούει κανείς;
Πόση υποκρισία να αντέξει ακόµη ένας οργανισµός!
Πόση υποκρισία µπορεί και… εκπέµπει ένας Οργανισµός!
Κραυγάζουν τα παιδιά, σκίζουν τα ρούχα τους οι µαυροφορεµένες µάνες: «Ο θεός είναι νεκρός»! Τον βλέπουν µες στα αίµατα, ένα θεό που σκοτώνεται καθηµερινά στα πεδία των πολέµων, αιµατοκυλισµένο µε φρέσκο αίµα κάτω από τα ερείπια των σπιτιών τους!
Αίµα ολοπόρφυρο, αίµα αθώων ψυχών, αιµοσταγείς δολοφόνοι που δεν σταµατούν υπό το βάρος «αστείων πιέσεων»! 
Έγραφε ο Άλµπερτ Καµύ: «Όταν σκοτώνεις τον Θεό σηµαίνει ότι εσύ ο ίδιος γίνεσαι θεός, σηµαίνει ότι πραγµατοποιείς, ήδη σ’ αυτήν τη γη, την αιώνια ζωή για την οποία µιλούν τα Ευαγγέλια».
Στοχάσου· δεν είναι τα παραπάνω παρά η πικρή διαπίστωση όλων εκείνων των ανθρώπων που καταννοούν…
Ποιος διαφεντεύει πια τούτο τον κόσµο;
Ο επίλογος από τον Φρήντριχ Νίτσε:
«…Μήπως δεν νιώθετε την ψύχρα του κενού στα πρόσωπά σας;
∆εν έχει αρχίσει, αλήθεια, να κάνει όλο και πιο κρύο; Και οι νύχτες που έρχονται δεν είναι ολοένα και πιο σκοτεινές;
Ο Θεός είναι νεκρός. Ο Θεός έχει πεθάνει. Και είµαστε εµείς οι δολοφόνοι του.
∆ολοφόνοι µες στους δολοφόνους, πώς θα παρηγορηθούµε; Ό,τι ιερότερο, ό,τι ισχυρότερο διέθετε αυτός ο κόσµος έως τώρα µάτωσε µέχρι θανάτου κάτω απ’ τα µαχαίρια τα δικά µας. Ποιος µπορεί να µας ξεπλύνει από αυτά τα αίµατα;
Σε ποιο νερό µπορούµε να καθαριστούµε;...».  

Χανιωτικα νέα (Τετάρτη, 30.10.2924)

Κυριακή 27 Οκτωβρίου 2024

ΠΟΙΗΣΗ

ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΣΤΙΞΗΣ ΜΟΥ






Δηλώνω:
Επιφυλακτικός
μπροστά στην τελεία.
Καχύποπτος
στην εμφάνιση του κόμματος.
Ανήσυχος
στη θέα του θαυμαστικού.
Ξένος
μέσα στις παρενθέσεις.
Απροετοίμαστος
στα υπονοούμενα των αποσιωπητικών.
Ανασφαλής
στον ερχομό της παύλας.
Ερωτευμένος
με το ερωτηματικό.
Το σημείο στίξης μου.

Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
(Όταν γίνεις ποίημα", Εκδ. "Πυξίδα της Πόλης", Χανιά, 2013)

Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 2024

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ


ΔΗΜ. ΣΧ. ΒΑΡΥΠΕΤΡΟΥ ΚΥΔΩΝΙΑΣ

ΤΟ ΟΧΙ ΤΟΥ 1940 ΚΑΙ ΤΑ ΟΧΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ

Καλοί µου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Προπαραµονή της µεγάλης εθνικής µας εορτής, της 28ης Οκτωβρίου 1940 και σ’ αυτήν είναι αφιερωµένος ο σηµερινός Παιδότοπος. Να ‘ναι καλά η δασκάλα της Ε’ τάξης του ∆ηµοτικού Σχολείου Βαρυπέτρου, Αναστασία Κοκµοτού, µε τους µαθητές της και βέβαια ο και καλός µου φίλος διευθυντής του, Βαγγέλης Παγωνίδης, για τη συνεργασία. Της ∆ασκάλας ο τίτλος, ένας τίτλος που τα λέει όλα. Στο ΟΧΙ του 1940 αναφέρεται στο εισαγωγικό της κείµενο αυτή, στα ΟΧΙ που πρέπει να λέµε σήµερα στέκονται τα παιδιά, προφανώς ύστερα από µεγάλη συζήτηση που έγινε στην τάξη. 
Συγχαρητήρια καλή µου συναδέλφισσα! Να χαίρεσαι τα Πεµπτάκια σου και να σε χαίρονται!

Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης




ΤΟ “ΟΧΙ” ΤΟΥ 1940 Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος γιορτάζουμε το ΟΧΙ των Ελλήνων στην απαίτηση των Ιταλών να εισέλθει ο ιταλικός στρατός στη χώρα μας. Ίσως σε κάποιους να φαίνεται παράδοξο ότι δε γιορτάζουμε την απελευθέρωση της Ελλάδας από τους Γερμανούς τον Οκτώβριο του 1944 ή τη λήξη του Β΄ παγκοσμίου πολέμου, αλλά την έναρξη ενός πολέμου, του ελληνοϊταλικού. Όχι γιατί είμαστε πολεμοχαρείς –το αντίθετο μάλιστα- αλλά θαυμάζουμε το θάρρος ενός φτωχού λαού να υψώσει ανάστημα σ΄ ένα κράτος πιο ισχυρό απ΄ αυτόν και να πει ΟΧΙ στην παραβίαση των συνόρων και της κυριαρχίας του, ΟΧΙ στη σκλαβιά και την ταπείνωση.


Αντιμετώπισαν τα χιόνια , τη λάσπη, τις ατέλειωτες πορείες, τις ψείρες και τον ίδιο τον θάνατο. Μα δεν ήταν μόνο αυτοί που πολεμούσαν αλλά κι αυτοί που έμειναν πίσω με τη σκέψη τους και την αγωνία. Και παρ΄ όλο που οι οικογένειες αυτών που “έφυγαν”, έζησαν την υπόλοιπη ζωή τους σε πένθος, κανείς ποτέ δεν αμφισβήτησε αυτό το ΟΧΙ. Γνήσιοι απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων που είπαν ΟΧΙ στη μεγάλη περσική αυτοκρατορία και των αγωνιστών του 1821 που ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣΑΝ και διεκδίκησαν την ελευθερία τους με το σπαθί και το τσεκούρι.

Ο ακαδημαικός Δ. Καμπούρογλου έλεγε ότι όλα τα έθνη πρέπει να κοιτούν εμπρός εκτός από τους Έλληνες που πρέπει να κοιτούν πίσω. Τα γεγονότα της ιστορίας μας “γράφουν” μέσα μας και μας δίνουν παραδείγματα για το πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε και στην προσωπική μας ζωή.



Σήμερα η εξέλιξη της τεχνολογίας είναι ταχύτατη και αλλάζει διαρκώς η καθημερινότητά μας. Οι προκλήσεις είναι πολύ διαφορετικές αυτή την εποχή για τους νέους και τα παιδιά, προκειμένου να κρατήσουν την ανθρωπιά τους και να μην αλλοτριωθούν, αλλά και να είναι πάντα έτοιμοι ώστε να μην παρασυρθούν από τις κάθε λογής σειρήνες.Ο σκοπός της οικογένειας πρώτα και του σχολείου στη συνέχεια είναι να διαπλάσει την ψυχή των παιδιών και να την θωρακίσει. Να γνωρίζουν πού πρέπει να πουν ΝΑΙ και πού ΟΧΙ.

Η δασκάλα της Τάξης Αναστασία Κοκμοτού

ΤΑ ΟΧΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ

Στις 28 Οκτωβρίου 1940, ξημερώνοντας Δευτέρα, στάλθηκε σήμα ότι οι Έλληνες είπαν ΟΧΙ στους Ιταλούς κι έτσι ξεκίνησε ο πόλεμος. Όλοι οι Έλληνες στρατιώτες πολέμησαν σαν λιοντάρια στα βουνά της Πίνδου για την ελευθερία της πατρίδας τους και τα κατάφεραν. Όπως κι αυτοί τότε, έτσι κι εμείς σήμερα πρέπει να πούμε ΟΧΙ στη βία, ΟΧΙ στα ναρκωτικά, ΟΧΙ στην αδιαφορία. Δανάη Αλυγιζάκη



Δεν είναι ένα ΟΧΙ που θα πούμε στη ζωή μας. Είναι πολλά. ΟΧΙ στον πόλεμο. ΟΧΙ στα ναρκωτικά. ΟΧΙ στην κακοποίηση. Κάλλια Αποστολάκη

Στους Ολυμπιακούς αγώνες το 1946, στη Βοστώνη, ο Στέλιος Κυριακίδης κέρδισε το χρυσό μετάλλιο στον Μαραθώνιο . Έτρεξε με δική του ευθύνη γιατί οι Αμερικάνοι γιατροί , αφού τον εξέτασαν, είπαν ότι θα πεθάνει αν τρέξει 42 χλμ. (Είχε ταλαιπωρηθεί το σώμα του από την πείνα και την ασιτία στη διάρκεια της Κατοχής.) Ο εκφωνητής το γνώριζε αυτό και έκπληκτος φώναζε από τα μεγάφωνα ότι κέρδισε αυτός ο πεινασμένος που ήρθε από τη χώρα των τρελών. Γιατί τρελούς  θεωρούσαν τους Έλληνες που τόλμησαν και πολέμησαν τους Ιταλούς και αργότερα τους Γερμανούς. Πολλοί που είχαν κερδίσει χρήματα από τα στοιχήματα που είχαν βάλει, έτρεξαν κοντά στον Έλληνα και του τα πρόσφεραν. Ο Στέλιος Κυριακίδης δε δέχτηκε –αν και τα είχε ανάγκη- είπε ΟΧΙ και τους απάντησε : “Εγώ έτρεξα για όλους τους πεινασμένους Έλληνες κι ΟΧΙ για χρήματα.” (Αυτή η ιστορία μας αρέσει πάρα πολύ.) Ελπίδα Γιανναράκη, Στέφανος Παπανικολάου,Γιώργος Αποστολάκης

Δεν είμαστε αδιάφοροι όταν συμβαίνει κάτι άσχημο στους άλλους. Το σταματάμε αμέσως. Αυτό θα θέλαμε να κάνουν κι οι άλλοι σε μας. Μαρία Γαλανάκη, Βαλεντίνα Μππαλαντινάκη


Οι Έλληνες είπαν δύο ΟΧΙ τότε: στους Ιταλούς και τους νίκησαν και στους Γερμανούς και τους καθυστέρησαν. Μας νίκησαν αλλά όχι εύκολα. Μανώλης Κλειδουχάκης

ΟΧΙ στο αλκοόλ, ΟΧΙ στην απρόσεκτη οδήγηση. Δεν πίνουμε όταν πρέπει να οδηγήσουμε γιατί πολλά ατυχήματα έχουν γίνει και σκοτώνονται πολλά νέα παιδιά. ΠΡΟΣΟΧΗ. Και πρέπει να έχουμε δίπλωμα. Βασιλική Κυπραίου


ΟΧΙ στην κακοποίηση των ζώων. Τα προστατεύουμε και τα αγαπάμε. Κατερίνα Σηφάκη, Προκόπης Χατζημιχελάκης

ΟΧΙ στη σωματική και στη λεκτική βία. Αγαπάμε το σώμα μας και τη ψυχή μας και δεν επιτρέπουμε σε κανέναν να μας πληγώσει. ΕμιλιάνοΤούσα, Κατερίνα Τουρνά

ΟΧΙ στους εθισμούς και στις εξαρτήσεις. ΝΑΙ στην εκπαίδευση και στη γνώση. Όταν γνωρίζουμε έχουμε το θάρρος να πούμε ΟΧΙ εκεί που πρέπει και να μη σκύβουμε το κεφάλι. Άρτεμις Κανδυλάκη, Μαρία Κουρνιδάκη

Χανιωτικα νέα (Σάββατο,26.10.24) 

https://www.haniotika-nea.gr/paidotopos-e-taxi-i-sch-varypetroy-to-ochi-toy-1940-kai-toy-simera/

Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2024

ΕΥΘΥΒΟΛΑ ΚΑΙ ΜΗ



“H NTPΟΠH AΛΛAZEI ΠΛΕΥΡΑ"



Γράφει ο Νεκτάριος Ευ. Κακατσάκης 

Η δίκη για τους πολλαπλούς βιασµούς της Ζιζέλ Πελικό, συνεχίζεται στη Γαλλία!

Ένας από τους κατηγορούµενους είναι ο σύζυγός της που την νάρκωνε επί 10 χρόνια και “προσκαλούσε” άντρες µέσω διαδικτυακής πλατφόρµας να τη βιάσουν ενώ αυτός βιντεοσκοπούσε τις πράξεις!
Η 72χρονη πλέον Ζιζέλ Πελικό θέλησε µια δίκη ανοικτή προς το κοινό και µε την ίδια παρούσα στη δικαστική αίθουσα απέναντι στους βιαστές της από τους οποίους ακούγονται ανατριχιαστικές λεπτοµέρειες.
H ίδια έχει καταστεί σύµβολο για τις γυναίκες θύµατα βιασµών ενώ η φράση “Η ντροπή αλλάζει πλευρά’’ έχει κυριαρχήσει ως σύνθηµα που παρακινεί τα θύµατα των βιασµών να µην ντρέπονται, όπως συνήθως συµβαίνει· αντιθέτως οι βιαστές είναι αυτοί που θα έπρεπε να ντρέπονται για τις πράξεις τους!
Μια τεράστια συζήτηση µπορεί να ξεκινήσει τόσο για την έννοια της ντροπής όσο και για το θέµα του βιασµού, των βιαστών και των θυµάτων τους! Μία συζήτηση που θα πρέπει να µας φέρει προ των ευθυνών µας κυρίως απέναντι στα παιδιά και στη σωστή σεξουαλική διαπαιδαγώγησή τους και όχι µόνο!
Το κίνηµα #ΜeToo έχει ήδη χαράξει µια πορεία ώστε να ξεκινήσει να γίνεται γνωστό το θέµα της σεξουαλικής κακοποίησης, της παρενόχλησης οποιασδήποτε µορφής.
Από την άλλη, µια µατιά στις ειδήσεις και εδώ στη χώρα µας, αποδεικνύει ότι το… κακό συνεχίζεται! Είναι ωστόσο πολύ θετικό ότι πάρα πολλά θύµατα νιώθουν πλέον πιο άνετα να µιλήσουν αφού η κοινωνία έχει ανοικτά τα αυτιά της παρόλο που πολλές φορές υπάρχει δυσπιστία κυρίως απέναντι στο θύµα και όχι στον θύτη· και αυτό είναι ένας ακόµη… σκόπελος από το “παρελθόν” που ίσως να πάρει καιρό να ξεπεράσουµε!

Χανιώτικα νέα (Τετάρτη, 23.10.2024) 

Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2024

ΠΟΙΗΣΗ

ΘΑ 'ΡΘΕΙ ΚΑΙΡΟΣ 


Όσοι ξέρετε από δάκρυα,

μη φοβηθείτε για την όποια άλωση.

Μην τρομάξετε για την απουσία των χελιδονιών.

 Μην κλάψετε για τα πένθιμα φακιόλια των τραγουδιών. 

Θα ’ρθει η άνοιξη/ 

και θα επιστρέψουν τα χελιδόνια. 

Θα ’ρθει καιρός,

που τα τραγούδια θα γίνουν αναστάσιμα. 

Μη φοβηθείτε, 

όσοι ξέρετε από δάκρυα…

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ ( "ΚΑΖΟΒΑΡ Γ' έκδοση,2014) 

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

Ε΄ΤΑΞΗ ΔΗΜ. ΣΧ. ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΥ ΚΡΗΤΗΣ

ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ ΚΑΙ ΕΝΤΙΘ ΠΙΑΦ ΓΩΝΙΑ




Καλοί µου φίλοι, 
καλό Σαββατοκύριακο!
Για µια ξεχωριστή και πρωτότυπη δράση που έγινε στο πλαίσιο της ∆ηµιουργικής Γραφής ο λόγος στον σηµερινό Παιδότοπο. Στη γνωστή στους αναγνώστες της στήλης δασκάλα Άννα Νικολακάκη και στους φετινούς µαθητές της, τα Πεµπτάκια του ∆ηµ. Σχ. Ναυστάθµου Κρήτης τα εύσηµα. Χαίροµαι πολύ όταν διαπιστώνω ότι δεν “αποπαίδισε” ο κλάδος των ∆ασκάλων...
Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης



Κάθε γεγονός του χθες μπορεί εύκολα να αποτελέσει κι ένα παράδειγμα για το αύριο.

Και σίγουρα μία αφορμή για κουβέντα...

Στο πλαίσιο της Δημιουργικής Γραφής, τα Πεμπτάκια μου κι εγώ, ασχολούμαστε φέτος με

ορόσημα της Ιστορίας. Μαθαίνουμε, ερευνούμε περαιτέρω κι έπειτα προσπαθούμε να

“φέρουμε την πληροφορία’ στο σήμερα και να προβληματιστούμε.. Άραγε τι σημαίνει κάθε

γεγονός για μας; Πώς μπορούμε μέσ’ απ΄ αυτό να γίνουμε λιγάκι καλύτεροι; Στόχος μας να

λαμβάνουμε το ΦΩΣ από τους “Φάρους” γύρω μας που τελικά δε λείπουν.. Περιμένουν

υπομονετικά να τους ανακαλύψουμε. Αποκοτιά (παράτολμη πράξη) ... δε λέω.. αλλά έχει μια ομορφιά παράξενη τούτη η ενασχόληση.

Πέραν λοιπόν των παραπάνω… 10 Οκτωβρίου 1963 έφυγε από τη ζωή η σπουδαία Γαλλίδα

τραγουδίστρια Εντίθ Πιάφ και 23 Οκτωβρίου 1925 γεννήθηκε ο μεγάλος Έλληνας συνθέτης

Μάνος Χατζιδάκις. Οπότε αυτή τη φορά αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τη

μουσική!



ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


Στο πρώτο στάδιο, η τάξη γέμισε μελωδίες! Δεν έμοιαζαν καθόλου με την

“ηχορύπανση” που τείνει να επικρατεί στον περιβάλλοντα χώρο. Αρχικά του Μάνου..

Το βαλς των Χαμένων Ονείρων, το Χαμόγελο της Τζοκόντα, Οδός Ονείρων.. Έπειτα της

Εντίθ. Μονοπώλησε το ενδιαφέρον μας το “Non, Je ne regrette rien”, μιλήσαμε για τις

αναμνήσεις και τη σχέση αυτών με την αίσθηση της όσφρησης και πέρα από την κλασική

εκτέλεση , διασκεδάσαμε με σύγχρονες, ηλεκτρονικές, χορευτικές διασκευές!



Στο δεύτερο στάδιο, δόθηκε στα παιδιά ένας φανταστικός διάλογος ανάμεσα στους δύο

πρωταγωνιστές.

Ακολουθεί ένα πολύ μικρό απόσπασμα…

Σε ένα καφέ στο Παρίσι, 1950. Ο νεαρός Μάνος Χατζιδάκις συναντά τη θρυλική Εντίθ

Πιάφ σε μια ήσυχη γωνιά του καφέ, με ένα πιάνο στο βάθος.

Μάνος: Προσπαθώ να βρω τη μαγεία στις μικρές στιγμές της καθημερινότητας. Η

μουσική μου αντλεί έμπνευση από τη ζωή των απλών ανθρώπων. Στην Ελλάδα, η λαϊκή

μουσική είναι βαθιά ριζωμένη στην παράδοσή μας. Όπως και τα δικά σας τραγούδια...

Αγγίζουν την καρδιά κάθε ανθρώπου.

Εντίθ: Η μουσική πρέπει να είναι αληθινή. Να μιλάει για τον πόνο, την αγάπη, την

απώλεια... Στο τέλος, όλοι μας κουβαλάμε τις δικές μας ιστορίες, και το τραγούδι είναι ο

τρόπος να τις μοιραστούμε...


Στο τρίτο στάδιο, τα παιδιά κλήθηκαν να γράψουν ελεύθερα για το τι σημαίνει για κείνα

ΜΟΥΣΙΚΗ και πώς μπορεί να μας ενώνει, ακόμα κι αν προερχόμαστε από διαφορετικές

χώρες και μιλάμε διαφορετικές γλώσσες..

Ακολουθούν οι σκέψεις των παιδιών...

Η μουσική για μένα είναι χαλάρωση. Σε ταξιδεύει στον κόσμο των ονείρων και της

ομορφιάς. Κλείνω τα μάτια και φαντάζομαι.. Δεν έχει σύνορα. Για να μπορούμε να

γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι.. Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Κάθε τραγούδι είναι μία εξομολόγηση , μία αλήθεια. Μπορεί μια μουσική να με πάρει

μακριά. Εκεί που τα συναισθήματα ζουν για πάντα.. Με κάνει να αισθάνομαι πως δεν είναι

κανείς γύρω μου… Αντωνία Καραφώτη



Η μουσική έχει πειθαρχία. Στο τέλος της ημέρας το σημαντικό είναι αυτό που μένει στην

καρδιά μας.. Βαγγέλης Τερεζάκης

Κάθε τραγούδι ξετυλίγει μία ιστορία. Η μουσική είναι μια γλώσσα που μας ενώνει για

πάντα.. Ορέστης Λαγουδάκης

Κάθε πρωί που ξυπνάω βάζω μουσική για να ονειρευτώ.. Κάποιοι φτιάχνουν μουσική με

αγάπη και άλλοι με συμπόνια… Δέσποινα Ξενάκη

Η μουσική δεν έχει τέλος. Γεφυρώνει τις αποστάσεις. Λέει αλήθεια. Κυριάκος Γιακουμάκης

Δηλώνει αγάπη. ‘Η λύπη. Όταν στο αυτοκίνητο ακούμε μουσική μένουμε όλοι ήσυχοι. Και

κάποιες φορές η μαμά σιγοτραγουδά ένα αγαπημένο της κομμάτι .. Βασίλης Λαγογιάννης



Με βοηθάει να φαντάζομαι. Και να γράφω ωραία κείμενα. Ταξιδεύω σε ένα όνειρο.. Η

φύση έχει υπέροχους ήχους. Τα τζιτζίκια, τα πουλιά.. Η μουσική είναι δύναμη!

Παναγιώτης Βεντούρης

Είναι ένας τρόπος να ξεχνιέσαι.. Ένας παράδεισος γνώσεων. Μπορείς μέσα από τη μουσική

να σκεφτείς και να γαληνέψεις.. Νεκταρία Γκουτανούδη

Βοηθάει τον άνθρωπο στη δουλειά του και σε κάθε δραστηριότητα. Βοηθάει την

καθημερινότητά μας.. Φανούρης Σταθακόπουλος

Φαντάζομαι τη μουσική.. σαν απαλό αεράκι, σαν τη θάλασσα που με χαρά σταματάει στη

στεριά.. Αληθινή μουσική είναι η μουσική της καρδιάς. Μαρία Παπαδοπούλου

Η μουσική σε αποσπά από ό,τι σε αγχώνει.. Αν καταφέρεις να παίξεις και κάποιο όργανο

γίνεσαι περήφανος που τα κατάφερες! Αγγελική Χαραλαμπογιάννη

Είναι ταξίδι. Νιώθω ήρεμα. Επίσης τα τραγούδια που παίζουν στις εθνικές γιορτές με γεμίζουν

περηφάνεια… Αλέξης Πρίπας

Τελικά, όλοι έχουμε ανάγκη από ευχάριστες νότες. Ικανές να μας οδηγήσουν

αλλού. Στο επέκεινα, όπως συνήθιζε να λέει ο αείμνηστος δάσκαλός μας, Λάκης

Κουρετζής…

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι ζωγραφιές των παιδιών είναι ομαδικές

Η δασκάλα της τάξης Άννα Νικολακάκη

Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 19.10.2024)


ΔΙΟΡΘΩΣΗ: ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ και όχι ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ βέβαια...








Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2024

EYΘYBOΛA KAI MH

 O GEORGE KAI KAΠΟΙΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ 


Γράφει ο Νεκτάριος Ευ. Κακατσάκης 

Η είδηση του θανάτου ενός νέου ανθρώπου, ενός αθλητή που έπαιζε επαγγελµατικό ποδόσφαιρο σε µία από τις µεγάλες οµάδες της χώρας µας, ενός ποδοσφαιριστή που ήταν εν ενεργεία παίκτης της Εθνικής µας οµάδας, ενός παιδιού που αν και µεγαλωµένος στο εξωτερικό -στην Αγγλία- ένιωθε -όπως µαρτυρούν όλοι οι συµπαίκτες του στην Εθνική οµάδα- βαθειά να του µιλά η ρίζα, και πάντοτε όποτε αγωνιζόταν µε το εθνόσηµο στο στήθος, το έκανε µε πάθος αλλά και µεγάλη αυταπάρνηση… Η είδηση του θανάτου του George Baldock, σόκαρε όλη τη φίλαθλη Ελλάδα, βύθισε στη θλίψη τους συµπαίκτες του αλλά και όλους όσους τον είχαν γνωρίσει από κοντά! Ακινητοποίησε τον χρόνο! Τόσο στη χώρα µας όσο και στην Αγγλία, χώρα στην οποία γεννήθηκε, ανδρώθηκε, ζούσε µέχρι και πριν λίγους µήνες, ο θάνατος του Baldock “φίλιωσε’’ τους αντιπάλους, τους έβαλε σε περίσκεψη για µια σειρά από θέµατα, ενώ ακόµη και σήµερα -µία εβδοµάδα µετά- συγκινεί αλλά και θλίβει το µεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων!
Υπάρχει όµως και ένα άλλο ποσοστό, εµφανώς πολύ µικρότερο, στο οποίο επικεφαλής είναι άνθρωποι που τους γνωρίζουµε από τα γεννοφάσκια µας πολύ καλά! Είναι εκείνοι που σέρνονται πάνω στα σάλια τους, κάνοντας την ‘‘καριέρα’’ του κουτσοµπόλη, εκείνοι που δυστυχώς έχουν ακροατήριο εξευτελίζοντας όχι µόνο την ανθρώπινη υπόσταση αλλά και τον ίδιο τον θάνατο των ανθρώπων επειδή οι ίδιοι δεν έχουν “τσίπα πάνω τους” όπως λέει και ο απλός λαός! Είναι εκείνα τα δηµοφιλή “νούµερα” που δεν τους πειράζει που είναι “νούµερα” αφού ο σκοπός τους είναι τα νούµερα τηλεθέασης των µηχανακιών της AGB για τα τηλεσκουπίδια που προβάλλουν εδώ και πάρα πολλά χρόνια στους τηλεοπτικούς δέκτες!
Ρητορικά ερωτήµατα: α) ποιοι και γιατί τους δίνουν ‘‘βήµα’’, β) γιατί ‘‘υπάρχουν’’ ανάµεσά µας; 

Xανιώτικα νέα (Τετάρτη, 16.10.24) 

Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2024

ΠΟΙΗΣΗ

 ΓΕΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ



Ξάπλωσαν τ’ όνειρό μας

στην προκρούστεια κλίνη οι ληστές.

Βγήκε αρκετά μακρύ…

Πήραν τα σύνεργα

και το κουτσούρεψαν.

Το πέταξαν στις λάσπες

κι έφυγαν.

Τώρα πια,

αφού το πλύνουνε,

θα το πουλήσουνε

μισοτιμής στους «Σαμαρείτες».

Αυτοί θα το ξανακυλήσουνε στις λάσπες

και θα το μοσχοπουλήσουν για «αρχαίο».

 ΒΑΓΓΕΛΗΣ Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ
("ΚΑΖΟΒΑΡ", Γ' Έκδοση,  2014)