Δάσκαλος
Πάλι
στην έδρα εγώ
και στο θρανίο εσύ,
παιδί της ελπίδας.
Μάθημα πρῶτο:
Νά ἀποβληθεῖ ὁ φόβος πού γεννᾶ ἡ διαφορά ἡλικίας καί θέσης καί νά μήν προδοθεῖ ἡ ἐλπίδα τοῦ μαθητῆ ἀπέναντι σέ ἀνθρώπους καί ἰδέες.
ΟΤΑΝ Η ΠΟΙΗΣΗ ΜΙΛΑ ΜΕ ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΗΣ ΜΑΓΙΚΟ ΤΡΟΠΟ
Στοχασμοί μέ ἀφορμή ἕνα ποίημα
τοῦ Βαγγέλη Κακατσάκη* ἀπό τήν ποιητική του συλλογή
"Ὅταν γίνεις ποίημα", Χανιά 2013)
Δείτε περισσότερα... ΟΤΑΝ ΓΙΝΕΙΣ ΠΟΙΗΜΑ
Αργυρώ Δελή
ΟΤΑΝ Η
ΠΟΙΗΣΗ ΜΙΛΑ ΜΕ ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΗΣ ΜΑΓΙΚΟ ΤΡΟΠΟ
Στοχασμοί μέ
ἀφορμή ἕνα ποίημα
τοῦ Βαγγέλη Κακατσάκη* ἀπό τήν ποιητική του συλλογή
"Ὅταν γίνεις ποίημα", Χανιά 2013)
Τῆς κ. Ἀργυρῶς Δελῆ,
Φιλολόγου
Δάσκαλος
Πάλι
στην έδρα
εγώ
και στο
θρανίο εσύ,
παιδί της
ελπίδας.
Μάθημα πρῶτο:
Νά ἀποβληθεῖ ὁ φόβος πού γεννᾶ ἡ διαφορά ἡλικίας καί θέσης καί νά μήν προδοθεῖ ἡ ἐλπίδα τοῦ μαθητῆ ἀπέναντι σέ ἀνθρώπους καί ἰδέες.
Μη φοβάσαι!
Δε θα σου πω
"πάψε",
όταν μου
ζητήσεις να μάθεις
την αλήθεια.
Δε θα σε
χαρακτηρίσω ανώριμο,
όταν μου
πεις
πως έχεις
δικές σου ιδέες.
Δε θα σου
ζητήσω
να
προσευχηθείς
σ' έναν
ακίνδυνο θεό,
χρήσιμο στην
καταναλωτική μας κοινωνία.
Μάθημα
δεύτερο:
Ὁ ἀπόλυτος σεβασμός τῆς προσωπικότητας τοῦ ὅποιου μαθητῆ σε κάθε βαθμίδα τῆς ἐκπαίδευσης. Ἡ ἀποφυγή ἀρνητικῶν
χαρακτηρισμῶν καί ἡ
διατήρηση τῆς ἐλπίδας ὅτι ὁ κάθε
μαθητής θά βρεῖ τό δρόμο του κι ὁ δάσκαλος δέν μπορεῖ νά εἶναι τίποτε ἄλλο παρά ὁ ἐμψυχωτής του.
Μάθημα
τρίτο:
Νά μάθει
στούς μαθητές του "νά μάχονται τή συννεφιά τοῦ κόσμου", ὅπως λέει
ὁ Ἐλύτης, χωρίς να ὑποτάσσονται στις ἀτελέσφορεςλύσεις,
στους προβαλλόμενους σωτῆρες τῆς καταναλωτικῆς κοινωνίας, χωρίς νά αὐτοπαγιδεύονται
στήν ἀδράνεια καί τήν ἀβουλία.
Μη φοβάσαι!
Μαζί θα
μπούμε στο ναό,
που ήρθε ο
Χριστός
με το
μαστίγιο στο χέρι
και πέταξε
έξω τους εμπόρους.
Μαζί θα
σκύψουμε
να μαζέψουμε
τις
πεταμένες λέξεις
και θα τους
δώσουμε
το νόημα που
έχουν.
Μαζί θ' ἀποκυλίσουμε
"τον
λίθον εκ της θύρας του μνημείου".
Μάθημα
τέταρτο:
Νά εἶναι συνοδοιπόρος στήν προσπάθεια τοῦ μαθητῆ του γιά αὐτογνωσία και
αὐτοκυριαρχία. Νά τόν μυήσει νά βλέπει πίσω ἀπό τά πράγματα, τήν οὐσία τῆς ζωῆς καί τῆς ὕπαρξης. Νά προσδοκᾶ τήν Ἀνάσταση "τινάζοντας ἀπ'
τή φοβέρα τά
κακά μαῦρα σκοτάδια".
Μάθημα
πέμπτο καί σπουδαιότερο:
Νά μή φοβᾶται αὐτός γιά νά
μή μεταφέρει τό φόβο, τό ἄγχος, τίς ἀγωνίες και
τίς ἀνασφάλειές του στούς μαθητές του.
"Πέστε
μου είναι η τρελή ροδιά
Που αρπάει
μία χαίτη μ' εκατό βιτσιές στο
τρέξιμό της
Που πότε
θλιμμένη και πότε γκρινιάρα, πέ
στε μου
είναι η τρελή ροδιά
Που
ξεφωνίζει την καινούρια ελπίδα που
ανατέλλει;"
(Οδυσσέας
Ελύτης, Η τρελή ροδιά)
***
Στό ἀγωνιῶδες ἐρώτημα τοῦ Ἐλύτη θά μπορούσαμε ἴσως νά ἀπαντήσουμε ὅτι εἶναι ὁ νέος πού καλπάζει πρός τό μέλλον καί
χρέος τοῦ δασκάλου εἶναι νά τόν μυήσει στήν ὀμορφιά μιᾶς δημιουργικῆς πορείας.
* Ὁ Βαγγέλης Κακατσάκης εἶναι δάσκαλος, συνεργάτης τῆς ἐφημερίδας "Χανιώτικα Νέα" καί ἔχει δημοσιεύσει ἀξιόλογο συγγραφικό ἔργο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου