Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Δευτέρα 16 Μαρτίου 2020

ΧΡΥΣΑ

ΥΓΕΙΑ ΙΣΟΝ ΠΡΟΛΗΨΗ






Γράφει η Χρύσα Κακατσάκη
Ξέροντας οι αρχαίοι ημών πρόγονοι ότι η Υγεία είναι πάνω απ’ όλα την είχαν θεοποιήσει. Ηταν κόρη του Ασκληπιού και της Ηπιόνης, αλλά επειδή ανήκε σε πολυμελή οικογένεια και για να αποφεύγονται οι καυγάδες, οι αρμοδιότητες ήταν απολύτως ξεκαθαρισμένες. Ο μπαμπάς Ασκληπιός είχε το γενικό πρόσταγμα σε κάθε είδους θεραπεία. Η πρωτότοκη Υγεία είχε την ευθύνη της πρόληψης. Από τις υπόλοιπες αδελφές η Ιασώ εκπροσωπούσε την ιερή ίαση. Η Πανάκεια είχε την αρμοδιότητα στη βοτανοθεραπεία, η Ακεσώ είχε αναλάβει τη διαδικασία επούλωσης ενώ η Αίγλη συμβόλιζε την ομορφιά και την ακτινοβολία της σωματικής ευεξίας. Από τα αγόρια ο Μαχάων ήταν προστάτης της χειρουργικής και μάλιστα της στρατιωτικής, σε αντίθεση προς τον αδελφό του Ποδαλείριο που αντιμετώπιζε τα «εσωτερικά» νοσήματα, κάτι αντίστοιχο με τη σημερινή γενική Παθολογία. Και οι δυο είχαν συμμετάσχει στον Τρωικό πόλεμο γιατρεύοντας και χειρουργώντας τους Αχαιούς.
Δεν θα σας κουράσω με τον Ιπποκράτη που βάζει τα θεμέλια στην Ιατρική επιστήμη. Είναι όμως καταπληκτικός ο τρόπος που οι ιατρικές γνώσεις ενσωματώνονται στη μυθολογία.
Ετσι ο Απόλλωνας πχ έχει, εκτός των άλλων, και το επίθετο Σμινθεύς, δηλαδή θεός των ποντικών στον οποίο προσεύχονταν κατά τις επιδημίες πράγμα που δείχνει τη σχέση μεταξύ των μολυσματικών ασθενειών και των τρωκτικών. Αλλωστε αυτός ήταν ο αποστολέας όλων των επιδημιών μέσα από τα δηλητηριώδη βέλη (ιός σημαίνει βέλος).
Ο Ηρακλής επίσης απαλλάσσει μια βαλτώδη περιοχή από τη Λερναία Ύδρα, επειδή μόλυνε την ατμόσφαιρα με την ανάσα της (έμμεση αναφορά στην ελονοσία και τα πολλά κεφάλια της στη δυνατότητα μετάδοσης). Το ίδιο και ο άθλος για τον καθαρισμό της κόπρου του Αυγεία που δειχνει την ανθρώπινη επέμβαση για ένα καθαρό περιβάλλον ώστε να μην μεταδίδονται οι ασθένειες.
Ηθικό δίδαγμα: Το γεγονός ότι απ’ όλα αυτά τα ονόματα διασώθηκε κυρίως το όνομα της Υγείας που αντιστοιχούσε στην ανάγκη της πρόληψης νομίζω πως κάτι σημαίνει.

http://www.pancreta.gr/voices.php?p=20865

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου