Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2025

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

 ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΩΡΑΦΑΚΙΩΝ ΑΚΡΩΤΗΡΙΟΥ

"ΜΙΚΡΑ ΧΕΡΙΑ -ΜΕΓΑΛΕΣ ΔΟΜΕΣ


Καλοί µου φίλοι,
καλό Σαββατοκύριακο!
Στη συµµετοχή τους ως σχολείο etwining τη φετινή σχολική χρονιά στο ευρωπαϊκό έργο ‘‘Little Hands, Mega structures’’ (Μικρά χέρια- Μεγάλες κατασκευές) αναφέρονται στον σηµερινό Παιδότοπο η προϊσταµένη του Νηπιαγωγείου των Χωραφακίων Ακρωτηρίου Καλλιόπη ∆ουρµούσογλου και οι συνεργάτιδές της Λαµπρινή Παναγιωτοπούλου και Ευγενία Καρασαντέ. «Όσο πιο µικρό το ανάστηµα του µαθητή, τόσο πιο µεγάλο πρέπει να είναι το ανάστηµα του δασκάλου», η φράση που ήταν διαρκώς στον νου µου ενώ διάβαζα το κείµενο κι έβλεπα τις εικόνες που µου έστειλαν. Όπως και ο τίτλος του βιβλίου του Robert Fulghun ‘‘Όσα χρειάζεται να ξέρω τα έµαθα στο νηπιαγωγείο’’, τον οποίο χρησιµοποιούν και εν είδει προµετωπίδας στο Ιστολόγιο του Σχολείου τους. Πάντα στις επάλξεις της ∆ασκαλοσύνης, καλές µου συναδέλφισσες!..
Σας χαιρετώ όλους µε αγάπη!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης


ο Νηπιαγωγείο μας (Νηπιαγωγείο Χωραφακίων), ως σχολείο etwinning, υλοποίησε τη φετινή σχολική χρονιά το ευρωπαϊκό έργο
“Little Hands, Mega Structures”, με συνεργάτες από σχολεία της Τουρκίας, της Ρουμανίας, της Πολωνίας, της Λιθουανίας, της Πορτογαλίας, αλλά και της Ελλάδας.

Το έργο συνδυάζει την αγάπη για τη δημιουργία με την κατανόηση του κόσμου, εμπνέοντας τα παιδιά να ονειρεύονται και να δημιουργούν το μέλλον με τα χέρια και τη φαντασία τους. Μέσα από το έργο εισάγουμε τα παιδιά στη βιωσιμότητα και τη φιλοσοφία STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Μαθηματικά). Τους δίνουμε τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τις πιο εντυπωσιακές αρχιτεκτονικές κατασκευές στον κόσμο και να τις ξαναζωντανέψουν με ανακυκλώσιμα υλικά. Πλαστικά και χάρτινα μπουκάλια, κουτιά, χαρτόκουτες, παλιές εφημερίδες, ρολά από χαρτί, όλα μετατρέπονται σε θησαυρούς! Τα παιδιά προάγουν τη δημιουργική τους σκέψη και αποκτούν γνώσεις μέσα από την ανακύκλωση και την κατασκευή με ανακυκλώσιμα υλικά. Αναπτύσσουν την αυτοπεποίθηση και την αισθητική κουλτούρα μέσα από τα έργα τους και δημιουργούν κοινό όραμα για βιωσιμότητα και καινοτομία.

Με το έργο αυτό θέλουμε τα παιδιά:

  • να έρθουν σε πρώτη επαφή με τις διαδικασίες της ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης των υλικών

  • να ευαισθητοποιηθούν στην τέχνη των εικαστικών και συγκεκριμένα στη χρήση των ανακυκλώσιμων υλικών ως εικαστικό υλικό

  • να αναπτύξουν την περιέργειά τους για διαφορετικούς πολιτισμούς και σημαντικά κτίρια τουριστικού ενδιαφέροντος

  • να εμπλακούν με δραστηριότητες STEM και να αναπτύξουν δεξιότητες κατασκευής, αναλυτικής σκέψης, λύσης προβλημάτων και συνεργασίας/εργασίας σε ομάδα.

Πιο αναλυτικά, το έργο αποτελούνταν από 5 ενότητες: 1. Ιστορικά Κτίρια, 2. Πύργοι, 3. Γέφυρες, 4. Ουρανοξύστες και 5. Τοπική Δομή (της κάθε χώρας). Η επιλογή της δομής ερχόταν μέσα από δημοκρατικές διαδικασίας, ψηφοφορία μεταξύ των εκπαιδευτικών του έργου.


Αρχικά, τα παιδιά μυήθηκαν στις Αιγυπτιακές Πυραμίδες
με διαφορετικούς τρόπους. Ασκήθηκαν στην κωδικοποίηση με το ιερογλυφικό αλφάβητο και στο τέλος ξαναέχτισαν τις Αιγυπτιακές Πυραμίδες χρησιμοποιώντας διάφορα χάρτινα κουτιά.


Στη συνέχεια, τα παιδιά εξέτασαν τον Πύργο του Γαλατά (Galata Tower),
που βρίσκεται στην Τουρκία. Ξαναέχτισαν τον Πύργο με πλαστικό μπουκάλι και ρολά από χαρτί και εφάρμοσαν διαδικασίες STEM, ενώ προχωρούσαν στην κατασκευή. Ολοκληρώσαμε συνθέτοντας την «Οδό Γαλατά» με τον Πύργο και τα σπίτια γύρω από αυτόν, τα οποία κατασκεύασαν τα παιδιά στο σπίτι με τις οικογένειές τους, χρησιμοποιώντας και εκεί χάρτινα κουτιά και συσκευασίες.


Μεταφερόμαστε στο Λονδίνο και στη Γέφυρα του Πύργου (Bridge Tower
). Τα παιδιά τη γνώρισαν από κοντά και έμαθαν για τη λειτουργίας της. Και αυτή η δομή κατασκευάστηκε με υλικά που ανακυκλώνονται, δηλ. με μεγάλες χαρτόκουτες, ρολά από χαρτί, πλαστικό μπουκάλι, κομμάτια από χαρτόκουτες. Πώς όμως θα ανοίξει και θα κλείσει αυτή η γέφυρα για να περνάνε τα καράβια; Εφαρμόζοντας διαδικασίες STEM, κατάφεραν να κάνουν τη γέφυρα να ανοίγει και να κλείνει, ώστε τα πλοία που έφτιαξαν με τη βοήθεια της οικογένειας να μπορούν να περάσουν, αλλά και να είναι στιβαρή και να αντέχει το βάρος ενός μήλου, αφού από πάνω της περνούν αμάξια!

Από το Λονδίνο πάμε στο Ντουμπάι! Ποια είναι η διαφορά μεταξύ των πύργων και των ουρανοξυστών; Αφού απάντησαν σε αυτή την ερώτηση, τα παιδιά κατέταξαν τους 10 ψηλότερους ουρανοξύστες στον κόσμο. Ξαναέχτισαν τον Μπουρτζ Χαλίφα (Burj Khalifa), χρησιμοποιώντας μια μεγάλη χαρτόκουτα (από κρεβάτι), κουτιά από γάλα και χαρτόκουτα από δημητριακά!


Φτάνοντας στο τέλος, καθεμία από τις 6 χώρες που συμμετείχαν στο έργο αποφάσισαν τη μεγαδομή που ήθελαν να προωθήσουν από τη χώρα τους.
Η Ελλάδα κατέληξε στον Παρθενώνα, οπότε κατασκευάσαμε μια μικρογραφία του, από ρολά χαρτιού, ξύλινα καλαμάκια για να δοθεί η αίσθηση του κίονα και κομμάτια από χαρτόκουτες!

Κατά τη διάρκεια του έργου, δημιουργήθηκαν ψηφιακές παρουσιάσεις και αφίσες των δομών που φτιάχτηκαν από τα παιδικά χεράκια και ηλεκτρονικά βιβλία για την παρουσίαση των έργων και των διαδικασιών.


Το έργο ολοκληρώθηκε τον Γενάρη και οι γονείς όλων των συμμετεχόντων σχολείων, στην αξιολόγησή τους το περιέγραψαν ως ευφάνταστο, εκπαιδευτικό, ενδιαφέρον και πολύ διασκεδαστικό.



Περισσότερες πληροφορίες υπάρχουν στην ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου:

Blog « ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΩΡΑΦΑΚΙΩΝ « Χωραφάκια Ακρωτηρίου Χανίων


Με εκτίμηση, οι νηπιαγωγοί:

Καλλιόπη Δουρμούσογλου, Λαμπρινή Παναγιωτοπούλου και Ευγενία Καρασαντέ (παράλληλη στήριξη)

https://www.haniotika-nea.gr/paidotopos-nipiagogeio-chorafakion-akrotirioy-mikra-cheria-megales-kataskeyes/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου