Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Λαγουδιανάκης. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Λαγουδιανάκης. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2020

ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ Β'

 Από καρδιάς ευχαριστώ, Κωστή Λαγουδιανάκη* \ για όλα όσα έγραψες, με γνώση και μεράκι! 


ΚΩΣΤΗΣ ΛΑΓΟΥΔΙΑΝΑΚΗΣ - "ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ"

                                                                 Στον αγαπητερό φίλο Βαγγέλη Κακατσάκητη "μεταλαβιά τση ποίησης" μ' αρίφνητες ευχαριστίες 


"Τα χελιδόνια μοναχού" θωρούν τα δυο μου χέρια, 
την άνοιξη τση ποίησης γροικώ και κηλαηδούνε, 
Μαρταπριλομαγιάτικη βιόλα η κάθα λέξη 
απού το Γουτεμβέργιο τον ουρανό φωτίζει. 


"Τα χελιδόνια μοναχού" στση ποίησης την τρούλα
σπερνιάζουνε το πρόσαργο κι όρθρο βαθύ ξυπνούνε
χερουβικό τση ποίησης να ψάλλουνε με σέβος
να μεταλάβει καθαείς τση ποίησης το νάμα.

"Τα χελιδόνια μοναχού" ψηλόρανα πετούνε,
καμπανοτελαλίζουνε ύμνους ευχαριστίας
και φραίνουνε και την καρδιά και την ψυχή συνάμα
με "τ' άρωμα τ' αροσμαρή" Βαγγέλη Κακατσάκη.

 * O δάσκαλος ( ριμαδόρος, κατά δήλωσή του)  Κωστής Λαγουδιανάκης είναι κατά κοινή ομολογία ο κορυφαίος διαλεκτόφωνος σύγχρονος ποιητής της Κρήτης. Το τελευταίο βιβλίο του, (κυκλοφόρησε πρόσφατα)  "Τση Κρήτης η πορπατηξά στη στράτα τσ' ιστορίας" έχει 17.501 κρητόλαλους στίχους!

Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2020

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

                    "ΤΣΗ ΚΡΗΤΗΣ Η ΠΟΡΠΑΤΗΞΑ ΣΤΗ ΣΤΡΑΤΑ ΤΣ' ΙΣΤΟΡΙΑΣ"

Σταθμός στην Ιστορία των Κρητικών Γραμμάτων, από πολλές απόψεις, η έκδοση πριν από λίγες μέρες (τέλος Νοεμβρίου 2020) από τον Μορφωτικό – Εξωραϊστικό Σύλλογο Χαρασού Ηρακλείου “Ο Άγιος Ευστάθιος”, με την ευγενική υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης, του βιβλίου «Τση Κρήτης η πορπατηξά στη στράτα τσ’ Ιστορίας» του και καλού μου φίλου δασκάλου – ριμαδόρου (κατά δήλωσή του) Κωστή Λαγουδιανάκη. Ενός ιδιαίτερα επιμελημένου τόμου μεγάλου σχήματος, 830 σελίδων, το κύριο σώμα του οποίου “καταλαμβάνουν” οι γραμμένοι με το γνωστό “λαγουδιανάκειο” κρη(ι)τικό ύφος 17.501 (!) κρητικόλαλοι δεκαπεντασύλλαβοι στίχοι για την κρητική ιστορία, από την νεολιθική εποχή (… – 2600 π.Χ.) μέχρι τη Μάχη της Κρήτης, τη Γερμανική κατοχή και την Απελευθέρωση από τους Γερμανούς (1941-1944).

Θαυμασμός, το συναίσθημα που με κυρίευσε με το που το πήρα στα χέρια μου κι άρχισα να το “ξεφυλλίζω”, ρίχνοντας “κλεφτές” ματιές σε κάποιους απ’ τους τίτλους των επιμέρους κεφαλαίων: “Το Μέγα, το θαλασσινό του Μίνωα το κράτος”, “”Των Κρηταιέων το κοινόν” συγκρητισμού ‘ναι γέννα”, “Ο Νικηφόρος ο Φωκάς λευτερωτής τση Κρήτης”, “Στην Κρήτη τη Βενετική δασκάλοι και δασκάλια”, “Παράδοση του Χάντακα στο κόκκινο το φέσι”, “Εις πλήρην επανάστασιν να βρίσκεται ο τόπος”, “Στο χοροστάσι τσ’ Ένωσης βάγια μερθιές και ζήτω!”, “Μάχη τση Κρήτης λαμπερή σελίδα τσ’ Ιστορίας”… Σιγά που ισχύει το γνωστό “Ουκ εν τω πολλώ το ευ…”, στην συγκεκριμένη περίπτωση. “Δεν παίζεται ο Λαγουδιανάκης”, το ήξερα, αλλά σε τέτοιο βαθμό, το ομολογώ, ότι δεν μπορούσα να το φανταστώ.

«Κοκκινομερτζανόχειλη, Κρήτη γαϊτανοφρύδα,/ τα κάλλη σου τα ξομπλιαστά τση φύσης αντηρίδα». «Ρουκούνοι του πολιτισμού στο κρητικό το χτίρι/ πάππου – προπάππου στένουνε χορό και πανεγύρι». «Ήλιος ο μυθολογικός και τσ’ Ιστορίας ήλιος/ φέγγει και λούγεται στο φως ο κρητικός ο σπήλιος». «Τεχρίλια, χάρτζα πλουμιστά τση Κρήτης και γαϊτάνια/ οι γ’ εμιλιές στ’ αχείλι τζη κι ολόχρυσα γιορτάνια». «Η Κρήτη τρίπαλιο πρεπιάς βαστά το καλαντάρι/ απού ‘ναι τση παράδοσης και σέβους τ’ αξαμάρι». Τα πέντε δίστιχα της προτασσόμενης προμετωπίδας (ΚΡΗΤΗ) που προοιωνίζεται, όπως και ο ομότιμος καθηγητής Γλωσσολογίας στο Κ.Π/ Αθηνών Χριστόφορος Χαραλαμπάκης, στον πρόλογό του, επισημαίνει “τους πέντε πυλώνες” στους οποίους εδράζεται το μακροσκελές ποίημα: φυσικές ομορφιές, πολιτισμός, ιστορία, γλώσσα, παράδοση και αξία. Και ως δείγματα του λαγουδιανάκειου ύφους που αντανακλά το λαγουδιανάκειο ήθος η παράθεσή των…

Μοναδικό στο είδος του το βιβλίο “Τση Κρήτης η πορπατηξά στη στράτα τσ’ Ιστορίας», που αξιώθηκε να γράψει ο φίλος μου για την Κρήτη. «Από την άκρη των ακριώ, ‘σαμε την άλλη άκρη,/ από το Κάβο Σίντερο ως το Ελαφονήσι/ από τη Ντία βορινά και νοτικά στη Γαύδο». Παραδίδοντας, πρωτίστως, μαθήματα συγκρητισμού. Ένας ο χαιρετισμός του. «Κρήτη σ’ ακριβοχαιρετώ και διπλοπροσκυνώ σε!/ Καληνωρίζω κι εύχομαι και λέω: Θε μου δώσε/ αθάνατη νυν και αεί εις τους αιώνας Κρήτη». Εκ μέρους όλων μας ο χαιρετισμός Προπάντων των μελλούμενων γενεών Αυτοί κι αν πρέπει ν’ ανατρέχουν στο ιδιαίτερα επιμελημένο και διανθισμένο με ζωγραφιές του Κώστα Πατεράκη, μνημειώδες σύγγραμά σου, Κωστή!

Σπουδή της κρητικής ιστορίας μέσω της κρητικής διαλέκτου, έτσι όπως ο Λαγουδιανάκης την υπηρετεί απ’ την δική του οπτική γωνία, το περί ου ο λόγος έργο, έργο ζωής για τον δημιουργό του. Το επισημαίνουν εμφαντικά αυτό, τόσο ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, όσο και ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Χαρασού Κωστής Εμμ. Παχιαδάκης, στους προλόγους τους, απονέμοντάς του τα εύσημα. «Ο Κωστής Λαγουδιανάκης οπλισμένος με γνώσεις και γνώση, θαυμαστής της κρητικής μεγαλοσύνης και άξιος συνεχιστής μιας λαμπρής παράδοσης, συνέθεσε ένα opus magnum, την ποιητική ιστορία της Κρήτης στην έξοχη τοπική γλώσσα την οποία ανανεώνει με εκρηκτικά σκιρτήματα του νου και της καρδιάς του», η σχετική αναφορά του Χριστόφορου Χαραλαμπάκη στον δικό του πρόλογο.

Θεωρώντας δεδομένο ότι “Τση Κρήτης η πορπατηξά” θα μπει στα σχολειά της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, να δω διδάσκοντά της και τον Κωστή Λαγουδιανάκη στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, σκέφτομαι. Όταν με το καλό πάει στον αγύριστο ο καταραμένος ιός. Έχοντας υπόψη την περυσινή ανακοίνωση του Παιδαγωγικού Τμήματος ότι επροτίθετο να προσφέρει τη διδασκαλία της στους φοιτητές του από το εαρινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2019 -2020.

Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 15.12.2020)

Τετάρτη 6 Μαΐου 2020

ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ


Η ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΩΝ "ΧΕΛΙΔΟΝΙΩΝ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ
              ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΩΣΤΗ ΛΑΓΟΥΔΙΑΝΑΚΗ*

Για την ευφρόσυνη χαρά που ραφωσε στο μπέτη
Ένα μικιό μα γκαρδιακό στο φίλο μου ραέτι
πρωτομαγιά του είκοσι εν μέσω καραντίνας
στιχοστεφάνι πέμπω σου εν είδει κολαΐνας
ΑΚΡΙΒΟΑΧΑΙΡΕΤΙΣΜΑΤΑ!!!!
ΚΩΣΤΗΣ Λ.

Τα χελιδόνια του μοναχού

                              Του Βαγγέλη Κακατσάκη








                                               Γράφει ο Κωστής Λαγουδιανάκης

Ευαγγελίζου γη χαρά, χαρά πολλά μεγάλη,

Ευάγγελος τση ποίησης μπένα βαστά και πάλι.


Με τσ’ άνοιξης τα σύνεργα και ποίησης τα φρόνια

του μοναχού ψηλόρανα πετούν τα χελιδόνια.


Για τα ελέη του Θεού,το νέικο της χάκι

η ποίηση κανοναρχεί Βαγγέλη Κακατσάκη.


Τελάλης ποίησης ψηλά στα διάπαντα μηνά το

πως Καπετάνιος τη βαστά τη μπένα τω γραμμάτω.


Οι στίχοι του δυναμεροί για τ’ οχτωήχι ψάλτες

του χρόνου ολοχρόνιως βλογούνε τσι περάτες.


Σπουργίτια της χειμωνικής κι άνοιξης χελιδόνια.

του χινοπώρου κοτσυφοί και θέρους τ’ αηδόνια.


Χαίρεται τριανταφυλλιές να τσι δροσοποτίζει

και στιχοτριαντάφυλλα θωριάς να χαλαλίζει.


Αρχονταρίκι ποίησης έχει το διαρμισμένο

με το κρυγιό του το νερό λουκουμομελωμένο.


Ξετρέχει τσ’ ανοιξης γιορτή και ζήσης πανεμίδι

κι απάνω ‘πό την κεφαλή του στίχου κεραμίδι.


Ορθρου βαθέος αρχινά να δίδει καλημέρες

και πίσω ξαναπαίρνει τσι ακριβοθυγατέρες.


Δίδει στο γερο-κότσυφα να βάλει πετραχήλι

Θεός να πει ευλογητός κι άφτει ψυχής καντήλι.


Με μελωδίες ουρανού και επί γης ειρήνη

στη χορωδία των πτηνών χοράρχες είν’ οι σπίνοι.


Στη λειτρουγιά τση μπένας του σα θα λειτρουηθούμε

είδομεν φως αληθινόν μυριόστομο θα πούμε.


Στην εκκλησία του εμείς είναι η προσευχή του

μ’ ελέη του Θεού πολλά που ‘ν’ εξ’ αδιανεμήτου.          


Με τ’άρωμα τ’ αροσμαρή τσι ροδαρές δα σάσει

κι όσοι πιστοί προσέλθετε, μπείτε στο χοροστάσι.


Στον ασκιανό τση γέρικης ελιάς προσκυνητήρι

βασιλικοί με τ’ αρωμα βαστούν το θυμιατήρι.         


Τα χελιδόνια μοναχού Αμήν! Φτεροκοπούνε,

εν μέσω κορονοϊού έαρ γλυκύ μηνούνε.


Τα χελιδόνια μοναχού μετρούνε κομποσκοίνι

και του Κυρίου δέονται και της ψυχής ειρήνη.


Τα χελιδόνια μοναχού καλούν και σιγαρδέλι

στον Κακατσάκη κηλαηδούν ευκές για το Βαγγέλη:


Στην Παναγία επιστροφής το τάμα ντου να κάμει

έκτο και κακατσάκειο ν’ αθίσει το ροδάμι.



                                            1η Μάη 2020

* δάσκαλος - ριμαδόρος 

ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ 
κολαΐνα, περιδέραιο με χρυσά νομίσματα 
φρόνια, σοφρωσύνη
χάκι, περιουσία
περάτες, περαστικοί
διαρμισμένο, τακτοποιημένο
πανεμίδι, υπήνεμο μέρος
σάσει, φτιάξει
ροδάμι, νεαρός ανοιξιάτικος βλαστός 

Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2019

ΣΤΑΣΕΙΣ (ΒΙΒΛΙΟ)


ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ ΚΑΙ ΠΟΥ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΩ... 



Γράφει ο Κωστής Λαγουδιανάκης * 

Μια σταση εδώ μια στάση εκεί και πού να σταματήσω
και πού να βάλω χερικό το «μέλι» να τρυγήσω.
Οι δημοσιογραφικές οι στάσεις έχουν «μέλι»
κι έχουν μελισσοκόμο τους τον Κακατσο Βαγγέλη.
Οι στάσεις μελιστάλαχτες στημονερό ορτάκη
έχουνε στο τιμόνι τους Βαγγέλη Κακατσάκη.
Στα σημερνά,στα ψεσινά και μια καινούργια στάση
και «τσ’ επιβάτες του καλού» δε θα τσι προσπεράσει.
Στάσεις οι Κακατσάκειες,Χανιώτικα τα νέα
φρουκούνται κάθε αναπνιά στου κόσμου την πλατέα.
Τση κρήτης και τσ’ Ελλάδας μας περιδιαβαίνου στράτες,
μα καλοδέχουνται τση γης και τσ’ άλλους επιβάτες. 
«Το μεγαλείο τση στιγμής το ζει» η κάθε στάση
και σ’ όλους τσ’ επιβάτες τση θέλει να το μοιράσει.
«Η γλώσσα έγνοια μοναχή», στη γλώσσα μας αμνώγω
κι οι στάσεις τον πλουμίζουνε τον «έλληνα το λόγο».
Ο Κακατσάκης ρέγεται παιδιά σα θα σιμώσει
και μολογά πως «ομορφιά τον κόσμο θα τον σώσει».
«Μάτια ψυχής είν’ ανοιχτά»,θωρεί κι αναθιβάνει
και «στση πατρίδας το κρεμά στην πόρτα το στεφάνι».
Τση μπένας του ορτάκηδες και οι παλιοί κι οι ζώντες
κι οι επιβάτες του πολλοί, «πολλοί ωσεί  παρόντες».
«Εκκοκιστήριο ιδεών» η κάθε του αράδα
«μ’ άρωμα Νίππους και Χανιώ κι απ’ όλη την Ελλάδα».
«Ωδή στην ήρεμη βροχή», «ύμνος για τ’ αγιο τ’ ΄Ορος»
και «μ’ ένα α! αξέχαστο» λόγος ο ζωηφόρος.
Καρδιάς αρίφνητες ευκές Βαγγέλη Κακατσάκη
οι στάσεις  να ευφραίνουνε και κόσμο και κοσμάκη.
«Στάση εδώ….στάση εκεί» να τα εκατοστήσει
και η στραθιά τση μπένας σου ποτέ μη σταματήσει.   

                                                        Ακριβοχαιρετίσματα!!!!
                                                          Κωστής Λαγουδιανάκης
                                                         
 * Δάσκαλος - Ποιητής 

Σημείωση: Η ρίμα - ποίημα διαβάστηκε από τον ίδιο τον δημιουργό της (στη φωτογραφία είναι πλατεία), εν είδει χαιρετισμού, στην παρουσίαση του βιβλίου "ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ", που έγινε στο Πολιτιστικό Κέντρο της Μητρόπολης Κυδωνίας και Αποκορώνου (Αντ. Γιάνναρη 2, Χανιά), στις 28 Ιανουαρίου 2019





Δευτέρα 31 Δεκεμβρίου 2018

ΣΤΑΣΕΙΣ (ΒΙΒΛΙΟ)

ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ... 

Δυο μαντινάδες του Κωστή Λαγουδιανάκη* 


Στάση εδώ στάση εκεί , σε ποια να σταματήσω
το φίλο μου τον γκαρδιακό για να ευχαριστήσω

Το δώρο σου μυριάκριβο, περίσσα εκτιμώ το
Κι από τα λόγια τση καρδιάς «ευχαριστώ» ναι πρώτο»



* Δάσκαλος - Ποιητάρης

Και...
ΔΙΑΘΕΣΗ ΤΩΝ «ΣΤΑΣΕΩΝ» ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΦΙΛΟΠΤΩΧΑ ΣΥΣΣΙΤΙΑ ΣΠΛΑΝΤΖΙΑΣ
ΣΤΙΣ 28 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΓΙΑ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ  ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΚΡΗΤΗΣ




Το βιβλίο του Βαγγέλη Θ. Κακατσάκη «Μια στάση εδώ μια στάση εκεί – Επιλογή από το 2017» (έκδοση: Χανιώτικα νέα) διατίθεται και για  ανάγκες των Φιλόπτωχων Συσσιτίων Σπλάντζιας (από Φαρμακείο ΝΙΚΗΦΟΡΑΚΗ, Ηρώων Πολυτεχνείου 14, Χανιά). Η  παρουσίασή του θα γίνει τη Δευτέρα 28  Ιανουαρίου 2018, ώρα 6.30 μ. μ., στο Πολιτιστικό Κέντρο της Μητρόπολης Κυδωνίας και Αποκορώνου, και τα έσοδα από τις πωλήσεις του θα διατεθούν για ανάγκες της Εκκλησιαστικής Σχολής Κρήτης.



Πέμπτη 3 Μαΐου 2018

ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ


ΩΔΕΣ ΟΔΩΝ ΟΥΡΑΝΙΕΣ ΞΕΤΡΕΧΕΙ ΤΟ ΜΟΛΥΒΙ... 

ΡΙΜΑ ΤΟΥ ΚΩΣΤΗ ΛΑΓΟΥΔΙΑΝΑΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΟΥ Β. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ «ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ»
(ΜΕΘΑΥΡΙΟ ΣΑΒΒΑΤΟ, 5 ΜΑΙΟΥ, ΩΡΑ 8 Μ. Μ. Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΝΙΩΝ)








Τση ξεφουρνιάς σου νοστιμιές τα διάπαντα βαστούνε,

χαράς σ'αυτούς το φούρνο σου που θα συνοριστούνε



Τα φάδια τα πνεματικά η μπένα σου στελιώνει

και είναι "όπως το ψωμί" ο στίχος σου στημόνι



Βαστάς μολύβι ποίησης απού 'χει πλέριο θάρρος

να σκώσουνε οι στίχοι σου των λέξεων το βάρος



Ωδές οδών ουράνιων ξετρέχει το μολύβι

και λάμδα αλοπρόσαλλο τσ' ελπίδας απού θλίβει



Ο ποιητής σε Σίμωνος του Κυρηναίου ρόλο

με στίχο τσ'αρμηνολογιάς,με στίχο μυροβόλο



΄Επλασες "όπως το ψωμί" σε σκάφη σεντεφένια

κι απού γευτεί ετσά ψωμί πλάθει του χίλια παίνια



Ευκολο δύσκολα ρωτάς, με λέξεις παιχνιδίζεις

την πάτρια μητρίδα γη τση ποίησης πρεπίζεις



Δικαίωμα ρητορικές να κάνομ' ερωτήσεις

τ' αλεύρι σου στο ζυμωτό έχει καρπούς τση ζήσης



Καμπάνα κάνω την καρδιά να διπλοτελαλίζει

χρόνους πολλούς η μπένα σου "ψωμί" να ξεφουρνίζει



                   Αγαπητερά και γκαρδιακά

                   Κωστής Λαγουδιανάκης

Σ. Σ. Εκ των κορυφαίων ποιητών που γράφουν στην Κρητική Διάλεκτο ο δάσκαλος Κωστής Λαγουδιανάκης. Ευλογία η φιλία μας

Βρύση την κάνω την καρδιά και λέω της να τρέξει
Χιλιάδες τα ευχαριστώ σε σένα να ξετρέξει!

 Ό, τι και να γράψω ωχριά μπροστά στην πένα σου.

ΧΑΙΡΕΤΩ ΣΕ ΚΙ ΑΛΑΠΩ ΣΕ!  







Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 2017

ΕΥΔΟΚΙΑ


«Η ΓΙΑΣΕΜΙΑ ΚΑΙ Τ’ ΑΣΤΕΡΑΚΙΑ»- ΗΡΑΚΛΕΙΟ 3/2/2017
ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΝΔΡΟΓΕΩ "ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΡΕΛΛΗΣ"


Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΔΑΣΚΑΛΟΥ- ΡΙΜΑΔΟΡΟΥ ΚΩΣΤΗ ΛΑΓΟΥΔΙΑΝΑΚΗ


Μ’ ένα ματσάκι γιασεμιά» μοσκοβολιάς στη χέρα
για καθαένα χωριστά λέω το καλησπέρα.



Απόψε η Ανδρόγεω που γιασεμομυρίζει

για τη «Σκορδαλογιασεμιά» τηνε καληνωρίζει.

Απόψε μοσκομύριστα του Κάστρου τα σοκάκια

’ποδέχουνται τη «Γιασεμιά» με ξόμπλια και κανάκια.

Χαρές στο Μεγαλόκαστρο, Λογοτεχνίας χάρες,

στο Μεϊντάνι πορπατού ’σαμέ τσι Τρεις Καμάρες.

Με λογοτεχνικό νερό κι η κρήνη Μοροζίνι

του δρόσους τρέχει γάργαρο η «Γιασεμιά» να πίνει.

Κι ο Κούλες λογοτεχνικό υψώνει μπαϊράκι

στην Ευδοκία Σκορδαλά κι αντάμι Κακατσάκη.

«Χίλια καλώς εκόπιασες» στο Κάστρο Ευδοκία!

με «Γιασεμιάς» τη μυρωδιά,ξέκορφη,γυναικεία!.

«χίλια καλώς εκόπιασες» χίλια τα φχαριστώ μου

Απόψε που θαρρεύτηκες το λόγο το δικό μου.

Τραγουδιστά ευχαριστώ λέω σα σιγαρδέλι

στην Ευδοκία Σκορδαλά και Κακατσοβαγγέλη.

Πρώιμη φτάνει άνοιξη αρχές μήνα Φλεβάρη

ολάθιστη ‘ν’ η Γιασεμιά κι «είναι κι ένα καμάρι».

Δεν είναι μονό (η) μυγδαλιά π’ αλλάζει τον κανόνα

και η «Σκορδαλογιασεμιά» αθίζει το χειμώνα.

Τσερέπα γή κακοκαιριά γή κρύος δεν την πιάνει

του χρόνου ολοχρόνιως αθούς περίσσους βγάνει.

Του χρόνου ολοχρόνιως, ολοχρονίς του χρόνου

οι γιασεμοαθοί ψυχές παραμυθοκουκλώνου.

Μοσκοβολά η «Γιασεμιά» φέγγουνε «τ’ αστεράκια»

και τα παραμυθόχερα παίζουνε παλαμάκια.

Ο Λογοτεχνικός μπαξές θωρεί καινούργια γέννα

τση Ευδοκίας Σκορδαλά είναι μαμή η μπένα.

Μια μπένα λογοτεχνική απού δεν είναι ούργια

και ξεπουλιάζει «Γιασεμιάς» νέικα γεννητούργια.

Εδά το «δέκα το καλό», το δέκατο βιβλίο

παραμυθένιες μυρωδιές,γραφής μυροπωλείο.

Το δέκατο βιβλίο τζη έχει εδά νομπέτι

Βιβλίο και παραμυθού να ’χουν «πολλά τα έτη».

Η Ευδοκία Σκορδαλά και τα βιβλία φίλοι

χρόνους εδά στη χέρα τζη βαστά γραφής κοντύλι.

«Με το σουραύλι της καρδιάς» γλυκό σκοπό αρχίζει

Και ξετελεύγει «Γιασεμιά» απού μοσκομυρίζει.

Κορυδαλλοί-ασκορδαλοί στη Σκορδαλά χατήρι

βαστούνε και κηλαηδούν τση Γιασεμιάς χαΐρι

«Χάρη να σας μιλήσω απλά», ο λόγος του Σεφέρη,

τση Ευδοκίας ο απλός ο λόγος τση ξαθέρι.

Γράφει απλά μ’ απλοϊκά δεν είναι όσα γράφει

είναι τση παιδικής ψυχής σπόρος για το χωράφι.

Σπόρος που βρίνει γόνιμο χώμα για να φυτρώσει

και πλούσα καρποθέρητα στο θέρος του να δώσει.

Τη «Γιασεμιά» όποιο παιδί τηνε μοσκομυρίσει

θα δει ουρανοδόξαρο στην παιδική ντου ζήση.

Την κεραζώζα του θα βρει,την αγι-ο-καμάρα

θα βρει και «φως» για να μπορεί να διώξει την αντάρα.

«Είναι λευκό το γιασεμί γή φέγγει γή βραδιάζει»

κι η Γιασεμιά για τα παιδιά παραμυθοχαράζει.

Λευκό το φως τση Γιασεμιάς που διώχνει το σκοτίδι

για την ψυχή την παιδική ήλιος και πανεμίδι.

Λογοτεχνίας ορισμό ο Γιάκος νοματίζει

 η Ευδοκία ορισμό παίρνει και τον πρεπίζει.

Δημήτρης Γιάκος ορισμό δίδει στην Ιστορία,

αυτός απού πρωτόγραψε για τη Λογοτεχνία.

Λογοτεχνία παιδική γράφει του Γιάκου η μπένα

κείμενα που «αισθητικά» είναι «δικαιωμένα».

Είναι μεγάλων κείμενα κι είναι ψυχής τα δώρα

και δίδουνε για το παιδί Λογοτεχνίας γνώρα.

«Αισθητκή απόλαυση» κείμενο σα χαρίσει

λογάται λογοτεχνικό και θα καρποθερίσει.

«Αισθητική απόλαυση» μικροί μα και μεγάλοι

Λογοτεχνίας τοτεσάς ανοίγουνε αγκάλη.

Αισθητική απόλαυση τση Ευδοκίας μπένα

δίδει σε μικρομέγαλους κάθε τζη νέα γέννα.

Η Σκορδαλά παιδαγωγό και λογοτέχνη ομάδι

τσ’ έχει στο αργαστήρι τζη και στο δικό τζη φάδι.

Αντάμι τσ’ έχει και τσι δυο, μα παραμπρός στο ζάλο

ο λογοτέχνης πορπατεί κι αυτό ’ναι το ρεγάλο.

Η «Γιασεμιά» τσι θύμησες μεγάλων ξεξυπνά τσι

απού σα λουκουμόσκονη στο νου έχουνε κάτσει.

Θυμούνται τσι παλιές αυλές στ’ αγιασμένα χρόνια

μοσκοβολούσαν γιασεμιά και λεμονιάς λεμόνια.

Η «Γιασεμιά» για τσι μικρούς τσι φίλους που ’χουν νιότη

χαρίζει «όνειρο ζωής» και «ζήσης κατατόπι».

Η Ευδοκία Σκορδαλά, παραμυθού πιτήδεια,

διαλέγει λέξες-όνειρο,παραμυθοπλουμίδια.

Αξίες ακατάλυτες δε τζι πετά στη λήθη,

κατέχει την αξία ντου και γράφει παραμύθι.

Κατέχει την αξία ντου για γνώση, φαντασία,

και γλώσσας καλλιέργεια και νόησης αξία.

Κατέχει την αξία ντου για τη νοημοσύνη

στην ηλικία του παιδιού θροφή περίσσα δίνει.

Και γλωσσικά και λεκτικά και μουσικά ομάδι

για το παιδί απλόχερο το παραμυθοχάδι.

Αλήθειες που ’ν’ αιώνιες το παραμύθι λέει,

μέσα στο ζόρε τσ’ εποχής τρόπο θα βρει να πλέει.

Στη νέικη μας εποχή που είναι αγγουρίδα

το παραμύθι γίνεται νέα αποσπερίδα.

Το τζάκι φέρνει στο μυαλό και τση γιαγιάς τα λόγια

που παραμυθοχτίζανε ανώγια και κατώγια.

Και τα  ’γγονάκια δίπλα τση κοντά να ζεσταθούνε

και «με το στόμα ανοιχτό» παραμυθογροικούνε.






Και για να χωρατέψομε ας πούμε …άλλα κι άλλα

γιαγιά εδά δε βρίσκεται που να ’ναι… ασπρομάλλα.

Γυρεύγει μα δεν τη θωρεί λύχνος του Διογένη

Μπερδένεται που τη θωρεί με…κόκκινα(τουρλου τουρλου) βαμμένη.

Εδά η αλλαξοκαιριά κι αν …άλλαξε τα φώτα

το παραμύθι πορπατεί γερά ωσάν και πρώτα.

Εδά οι αλλαξοκαιριές αξίες κι αν πετούνε

όσο και να τσι χώνουνε θα ξαναγεννηθούνε.

Η «Γιασεμιά» μοσκοβολιάς δεν είναι μόνο πόρος,

με βούργια που ’ναι σόγεμη είναι μαντατοφόρος.

΄Αμα τηνε διαβάζομε φωνή ’χει «ομιλούσα»

και μαντατοτομηνύματα με φωτολάψα πλούσα.

Άμα την πορπατήξομε τση Γιασεμιάς τη στράτα

φωνάζουν, τελαλίζουνε,γροικάτε τα μαντάτα:

Μαντάτα για τα χρώματα,τον ουρανό,τη φύση,

τη φύση απού δίχως τση άθρωπος πώς θα ζήσει;

(ο φράχτης της μίλησε για την εποχή που ήταν δέντρο στο δάσος)

Δεντρό τ’ αθρώπου τη ζωή περίσσα δα συντράμει

κι εκείνος πριονίζει το φράχτη για να το κάμει.

(πως θα ζήσω μονη κι ερημη σαν καλαμιά στον κάμπο; Δεν είσαι μόνη σου μικρούλα μου.Κανείς δεν είναι μόνος αν δεν το θέλει)

Αξίες που ’ν’ αιώνιες: φιλία και αγάπη,

συνεργασία,συντρομή και ποίησης κιτάπι.

 «Σ’ αυτό τον κόσμο που ’μαστε κανείς δεν είναι μόνος

ο γεις τον άλλο ν’ ακουμπά για να λιγάνει ο πόνος»

(τι θα έκανα χωρίς εσένα;Τι καλά που βρέθηκες δίπλα μου! Σ’ ευχαριστώ του είπε.  «Εγώ σ’ ευχαριστώ.΄Ηρθες και μου έδωσες ζωή και χαρά! Απάντησε ο φράχτης.)

«Χαρά σα δίνεις και ζωή στον κάθε διπλανό σου

και η ψυχή σου χαίρεται,είναι το γιατρικό σου».

«Του διπλανού σου τη χαρά ’κούμπισε με τα χέρια

να λάμψουνε τα μάθια σου σαν τ’ ουρανού τ’ αστέρια».





(Για την οικονομία του χρόνου μόνο τα μαντάτα-μηνύματα)

«Τη φύση γνώριζε τηνε με νι και με το σίγμα

το θάμα τζη σα δε θωρείς είναι μεγάλο κρίμα».

«Στον ουρανό “καλή μαθιά” είναι μεγάλο πράμα

λογιάζεις,ντουχιουντίζεις το του ουρανού το θάμα».

«Χαρά που ’ναι ψηλόρανη στη ζήση σου σαν τύχει

μπορούνε μόνο να την πουν τση ποίσης οι στίχοι».

«΄Ασε τσ’ απόξω ομορφιές άθρωπε και στολίσου

με αρετές κι ευγένειες μόρφισε την ψυχή σου»

«Στον πόνο και στο κλάημα κι απελπισίας χάλι

τση αθρωπιάς ορθάνοιχτη να έχεις την αγκάλη»

«Τη νύχτα που δεν έχει φως,φως να μη λες δεν είδα

έχεις το φως που το γεννά η φωτεινή ελπίδα».

Μαντάτα άλλα δε θα πω γιατί ’ναι πλημμυρίδα

κι έχομε …παρουσίαση δεν είν’ αποσπερίδα.

Τα ξόμπλια του παραμυθιού και τα πολλά πλουμίδια

εικονογράφο βρήκανε ψιμυθευτή,πιτήδεια.

Με φαντασία και «κλωστή,κόκκινη και δεμένη»

(η)Κριστίν Μενάρ κι αυτή προυκιά τση «Γιασεμιάς» ξυφαίνει.

Χαράς του το όποιο παιδί θα «Γιασεμοδιαβάσει»

με «Γιασεμοαγαθόκαλα» τση ζήσης θα χορτάσει.

Με «τάρτες αστρολούλουδων» και με «χιονογρανίτες»

θα παραμυθοχαίρεται σ’ ουράνιους πλανήτες.

Παιδιά ,μεγάλα και μικρά,χαρείτε παραμύθια

κι άμα τα ποδιαβάζετε και πάλι παραμύθια.

Τη «Γιασεμιά» χαρείτε τη παιδιά με την καρδιά σας

και θα τα γλυκογλείφετε μετά τα …δάχτυλά σας.

Τη Γιασεμια χαρείτε που’ χει γιασεμομέλι

δαχτυλομελογλείφεται ετσά κάθε κοπέλι.


ΚΩΣΤΗΣ ΛΑΓΟΥΔΙΑΝΑΚΗΣ 3/2/2017



Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2016

ΕΥΔΟΚΙΑ

Μ'αρώματα τση Γιασεμιάς ακριβοχαιρετώ σας
για τη ζεστή σας αγκαλιά χιλιοευχαριστώ σας!!!
Κωστής Λαγουδιανάκης
Όλη η ομιλία του=στην παρουσίαση του βιβλίου της Ευδοκίας Σκορδαλά-Κακατσάκη (28.11.2016, στο Πολιτιστικό Κέντρο της Μητρόπολης Κυδωνίας και Αποκορώνου ) σε δεκαπεντασύλλαβους στίχους...









ΕΥΔΟΚΙΑΣ ΣΚΟΡΔΑΛΑ-ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ

      «Η ΓΙΑΣΕΜΙΑ ΚΑΙ Τ’ ΑΣΤΕΡΑΚΙΑ»- ΧΑΝΙΑ 28/11/2016

                (Κωστή Λαγουδιανάκη)







Παλαιινό χαιρετισμό,τση Κρήτης μας αντέτι,

όλους καλησπερίζω σας,σ΄όλους «πολλά τα έτη».

Πριχού να βάλω χερικό,πριχού να ροζονάρω

τα χίλια μου ευχαριστώ είναι καρδιάς καπάρο.

Στην Ευδοκία ’φχαριστώ, χίλια και στο Βαγγέλη

απού ’ναι το ραέτι ντως το γιασεμοσκουτέλι.

«Η Γιασεμιά» κι η Σκορδαλά απόψε μας μονιάζει

και καθαείς τα «γκαρδιακά ευχαριστώ» ξομπλιάζει.

Τση Σκορδαλά που ρίζες τση είναι στη Σαμοθράκη,

μα είναι και Χανιώτισσα και είναι Κακατσάκη.

Για λόγου τζ’ είμαι στα Χανιά κι είν’ η χαρά μου πλήσα,

τιμή μου που ’μαι στα Χανιά που ρέγομαι περίσσα.







Η Ευδοκία Σκορδαλά και Κακατσάκη αντάμι

Λογοτεχνίας Παιδικής έχει περίσσο νάμι.

«Είναι λευκό το γιασεμί γή φέγγει γή βραδιάζει»

κι η Ευδοκία δέκατο βιβλίο σειραδιάζει.

Είναι λευκό το γιασεμί κι η Σκορδαλά λευκαίνει

και την ψυχή την παιδική τηνε λευκοπλουταίνει.

Λευκό το φως τση «Γιασεμιάς»,χρώματα πλήσα χώνει

σε όποιον θα τ’ανεριαστεί του τα ξεφανερώνει.

Τη «Γιασεμιά» όποιο παιδί τηνε μοσκομυρίσει

θα δει ουρανοδόξαρο στην παιδική ντου ζήση.

Την κεραζώζα του θα βρει,την αγι-ο-καμάρα

θα βρει και «φως» για να μπορεί να διώξει την αντάρα.

Τση Ευδοκίας «Γιασεμιά κι ομάδι αστεράκια»

πληθώρα λογοτεχνικά βγορίζουνε κανάκια.

Στον ουρανό «η Γιασεμιά» σκαλώνει στ’ «αστεράκια»

και οι γι-αγγέλοι του Θεού παίζουνε κουρταλάκια.



Σκορδαλοκακατσέικη νεδιάζει πάλι μπένα

νομπέτι με τη «Γιασεμιά»,τη νέικη τζη γέννα.

Κορυδαλλοί-ασκορδαλοί στη Σορδαλά γελούνε

με γλυκοκελαηδήματα τη «Γιασεμιά» παινούνε.    

Τη Γιασεμιά και «ίασμο» να τηνε νοματίσεις

να τη βαστάς στα χέρια σου και θα μοσκοβολήσεις.  

Η Γιασεμιά «γιασμέλαιο» Λογοτεχνίας δίδει

και τ’ άρωμά ντου το σκορπά με φως και με σκοτίδι.

Λογοτεχνίας ορισμό ο Γιάκος νοματίζει

 η Ευδοκία τον ορισμό τον περισσομορφίζει.

Δημήτρης Γιάκος ορισμό δίδει στην Ιστορία,

αυτός απού πρωτόγραψε για τη Λογοτεχνία.

Λογοτεχνία παιδική γράφει του Γιάκου η μπένα

κείμενα που «αισθητικά» είναι «δικαιωμένα».

Είναι μεγάλων κείμενα κι είναι ψυχής τα δώρα

και δίδουνε για το παιδί Λογοτεχνίας γνώρα.

«Αισθητκή απόλαυση» κείμενο σα χαρίσει

λογάται λογοτεχνικό και θα καρποθερίσει.

«Αισθητική απόλαυση» μικροί μα και μεγάλοι

Λογοτεχνίας τοτεσάς ανοίγουνε αγκάλη.

Αισθητική απόλαυση τση Ευδοκίας μπένα

δίδει σε μικρομέγαλους κάθε τζη νέα γέννα.

Η Σκορδαλά παιδαγωγό και λογοτέχνη ομάδι

τσ’ έχει στο αργαστήρι τζη και στο δικό τζη φάδι.

Αντάμι τσ’ έχει και τσι δυο, μα παραμπρός στο ζάλο

ο λογοτέχνης πορπατεί κι αυτό ’ναι το ρεγάλο.

Η «Γιασεμιά» τσι θύμησες μεγάλων ξεξυπνά τσι

απού σα λουκουμόσκονη στο νου έχουνε κάτσει.

Θυμούνται τσι παλιές αυλές στ’ αγιασμένα χρόνια

μοσκοβολούσαν γιασεμιά και λεμονιάς λεμόνια.

Η «Γιασεμιά» για τσι μικρούς τσι φίλους που ’χουν νιότη

χαρίζει «όνειρο ζωής» και «ζήσης κατατόπι».


Η Ευδοκία Σκορδαλά, παραμυθού πιτήδεια,

διαλέγει λέξες-όνειρο,παραμυθοπλουμίδια.

Αξίες ακατάλυτες δε τζι πετά στη λήθη,

κατέχει την αξία ντου και γράφει παραμύθι.

Κατέχει την αξία ντου για γνώση, φαντασία,

και γλώσσας καλλιέργεια και νόησης αξία.

Αλήθειες που ’ν’ αιώνιες το παραμύθι λέει,

μέσα στο ζόρε τσ’ εποχής τρόπο θα βρει να πλέει.

Στη νέικη μας εποχή που είναι αγγουρίδα

το παραμύθι γίνεται νέα αποσπερίδα.

Εδά οι αλλαξοκαιριές αξίες κι αν πετούνε

όσο και να τσι χώνουνε θα ξαναγεννηθούνε.

Η «Γιασεμιά» μοσκοβολιάς δεν είναι μόνο πόρος,

με βούργια που ’ναι σόγεμη είναι μαντατοφόρος.

Άμα την πορπατήξομε τση Γιασεμιάς τη στράτα

φωνάζουν, τελαλίζουνε,γροικάτε τα μαντάτα:

Μαντάτα για τα χρώματα,τον ουρανό,τη φύση,

τη φύση απού δίχως τση άθρωπος πώς θα ζήσει;

Δεντρό τ’ αθρώπου τη ζωή περίσσα δα συντράμει

κι εκείνος πριονίζει το φράχτη για να το κάμει.

Αξίες που ’ν’ αιώνιες: φιλία και αγάπη,

συνεργασία,συντρομή και ποίησης κιτάπι.

«Σ’ αυτό τον κόσμο που ’μαστε κανείς δεν είναι μόνος

ο γεις τον άλλο ν’ ακουμπά για να λιγάνει ο πόνος»

«Χαρά σα δίνεις και ζωή στον κάθε διπλανό σου

και η ψυχή σου χαίρεται,είναι το γιατρικό σου».

«Του διπλανού σου τη χαρά ’κούμπισε με τα χέρια

να λάμψουνε τα μάθια σου σαν τ’ ουρανού τ’ αστέρια».

«Τη φύση γνώριζε τηνε με νι και με το σίγμα

το θάμα τζη σα δε θωρείς είναι μεγάλο κρίμα».

«Στον ουρανό “καλή μαθιά” είναι μεγάλο πράμα

λογιάζεις,ντουχιουντίζεις το του ουρανού το θάμα».




«Χαρά που ’ναι ψηλόρανη στη ζήση σου σαν τύχει

μπορούνε μόνο να την πουν τση ποίσης οι στίχοι».

«΄Ασε τσ’ απόξω ομορφιές άθρωπε και στολίσου

με αρετές κι ευγένειες μόρφισε την ψυχή σου»

«Στον πόνο και στο κλάημα κι απελπισίας χάλι

τση αθρωπιάς ορθάνοιχτη να έχεις την αγκάλη»

«Τη νύχτα που δεν έχει φως,φως να μη λες δεν είδα

έχεις το φως που το γεννά η φωτεινή ελπίδα».

Μαντάτα άλλα δε θα πω γιατί ’ναι πλημμυρίδα

κι έχομε …παρουσίαση δεν είν’ αποσπερίδα.

Τα ξόμπλια του παραμυθιού και τα πολλά πλουμίδια

εικονογράφο βρήκανε ψιμυθευτή,πιτήδεια.

Με φαντασία και «κλωστή,κόκκινη και δεμένη»

(η)Κριστίν Μενάρ κι αυτή προυκιά τση «Γιασεμιάς» ξυφαίνει.

Χαράς του το όποιο παιδί θα «Γιασεμοδιαβάσει»

με «Γιασεμοαγαθόκαλα» τση ζήσης θα χορτάσει.

Με «τάρτες αστρολούλουδων» και με «χιονογρανίτες»

θα παραμυθοχαίρεται σ’ ουράνιους πλανήτες.

Τη «Γιασεμιά» χαρείτε τη παιδιά με την καρδιά σας

και θα τα γλυκογλείφετε μετά τα …δάχτυλά σας.