Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ίδρυμα Βενιζέλος. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ίδρυμα Βενιζέλος. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή 5 Μαρτίου 2021

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

85 ΧΡΟΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΤΟΝ ΒΕΝΙΖΕΛΟ 


«Ήταν η νύχτα της Πέμπτης 12 προς την Παρασκευή 13 Μαρτίου 1936. Το πρωί», περιγράφει η Έλενα, “κατά τις οκτώ, μπαίνοντας στο δωμάτιο του προς τα δεξιά. Στις ανήσυχες ερωτήσεις μου δεν έδωσε καμία απάντηση! Οι δύο Γάλλοι γιατροί που κλήθηκαν εσπευσμένα διέγνωσαν αμέσως εγκεφαλική συμφόρηση.

Η ομιλία του έγινε ακατάλληπτη και επαναλάμβανε μονότονα τη φράση: “Δεν είμαι καλά! Σε λίγο το ρόδινο χρώμα χάθηκε από τα μάγουλά του και το βλέμμα του άρχισε να σβήνει. Σε μια στιγμιαία αναλαμπή αναγνώρισε τον Σκουλά και με τρυφερότητα ακούμπησε το χέρι του στον ώμο του. Οι πρώτες πληροφορίες για τη σοβαρότητα της κατάστασής του έφτασαν στην Αθήνα μέσω του Γερμανικού Πρακτορείου Ειδήσεων. Αμέσως μετά ο Σοφούλης έλαβε ένα ανησυχητικό τηλεγράφημα: “Με βαθύτατη οδύνη, γνωρίζω ότι Πρόεδρος ασθενεί σοβαρότατα! Έλενα Βενιζέλου”». Για την αρχή του επερχόμενου τέλους της γήινης παρουσίας του Εθνάρχη, που θα συμβεί στις 18 Μαρτίου 1936, στο Παρίσι, όπου ζούσε αυτοεξόριστος, ο λόγος στο παραπάνω απόσπασμα που είναι απ’ το μνημειώδες δίτομο έργο του γενικού διευθυντή του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος” (Έκδοση του Ιδρύματος και του Βιβλιοπωλείου της Εστίας).

Με αφορμή την ολοκλήρωση της ταινίας μικρού μήκους “85 χρόνια χωρίς τον Βενιζέλο”, μια παραγωγή του Ιδρύματος, η προβολή της οποίας έχει προγραμματιστεί να γίνει ανήμερα της επετείου της συνάντησης του Εθνάρχη με την αθανασία, η παρούσα στάση. Για μια “εμβληματική” ταινία που αναφέρεται στις τελευταίες μέρες του Μεγαλύτερου Έλληνα Πολιτικού και που αναπαριστά τα γεγονότα της εποχής, στηριγμένη στο προαναφερθέν έργο του Νίκου Παπαδάκη, σε σκηνοθεσία του Θανάση Θεολόγη, με πρωταγωνιστές τους ηθοποιούς Γρηγόρη Βαλτινό, Μιχάλη Αεράκη και Αναστασία Γκολέμα, πρόκειται. Για έναν ακόμα “ανθό” του βελιζελικού εμείς που κάρπισε και που αποτελεί “προπομπό” των σχεδίων του Ιδρύματος για τη δημιουργία ενός αφιερωμένου στον Ελευθέριο Βενιζέλο, φιλόδοξου σήριαλ με στόχο την προβολή του στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.

«Ανηφορικός ο δρόμος προς το Θέρισο,/ δύσκολα τον ανεβαίνεις./ Κατηφορικός ο δρόμος από το Θέρισο,/ μεγάλος ο κίνδυνος/ να γκρεμιστείς/ κατεβαίνοντας./ Λίγοι τον ανέβηκαν,/ λιγότεροι απ’ αυτούς τον κατέβηκαν./ Ο πρώτος των τελευταίων/ λεγόταν Ελευθέριος Βενιζέλος./ Να τον (παρ)ακολουθήσουμε σήμερα./ Μεγάλος δάσκαλος/ στο μάθημα της πολιτικής ορειβασίας». Και στο ποίημα μου “Ο δρόμος του Θερίσου”, που είχα γράψει πριν από κάποια χρόνια, με αφορμή την επέτειο της ομώνυμης Επανάστασης στα 1905, σε λίγες μέρες (10 Μαρτίου) ο νους μου, και με αφορμή τη δήλωση του γενικού διευθυντή του Ιδρύματος που φέρει το όνομα του Εθνάρχη, Νίκου Παπαδάκη (βλ. “Χ.ν.” 3.3.2021) που εκφράζει την αντίθεσή του για την επανατοποθέτηση του αγάλματος του πρίγκιπα Γεωργίου στη Σούδα.


ΚΟΡΩΝΟΪΚΑ ... ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ 


«Ανάθεμα τον ιό τον τρις καταραμένο/ και να τον δει η μάνα του η… Κοβητσιά θαμμένο», μας λέει στην πρώτη από τις μαντινάδες που μου υπαγόρευσε τηλεφωνικά, αυτή τη φορά, ο φίλος ιερωμένος. «Όλος ο κόσμος να χαρεί και άσπρα να φορέσει/ σαν το πουλί ελεύθερο να ζήσει να μπορέσει», μου λέει στη δεύτερη. Ωραίος, όπως πάντα! Και βέβαια ευρηματικός. Κοβητσιά αποκαλεί τη μάνα του… Κόβη ή Κόβητα, αποκαλεί τον λεγάμενο ο φίλος μου. Ανάθεμα και τρις ανάθεμο τον, πάτερ!

Από το κίτρινο στο κόκκινο… μιας μέρας δρόμος. Είμαστε στο κίτρινο, τι καλά, λέγαμε κι ονειρευόμαστε το πράσινο, τι κατάκαλα! Κι εκεί που το ονειρευόμαστε ωραίοι στην αμεριμνησία μας και αμέριμνοι στην ωραιότητά μας, μας ήρθε η ξανάστροφη. Και μη χειρότερα να λέμε και να προσέχουμε. Στο βαθύ κόκκινο 14 περιοχές της χώρας, μια απ’ αυτές και το Ηράκλειο.

Λοιμοί, σεισμοί και καταποντισμοί… Χώρια όλα τ’ άλλα, όπως για παράδειγμα τους επερχόμενους λιμούς. Ενός κακού μύρια έπονται έλεγαν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι. Τι ήταν πάλι αυτός ο σεισμός στην Ελασσόνα!…

«Με χειρόκτια μιας χρήσεως θα σου αγγίζω το χέρι/ μια στιγμή για λιγάκι./ Θα ‘χω φέρει – για τις διαφημίσεις – μια φιάλη αγέρι/ κι ένα κρύο νεράκι./ Προς Θεού! Σημασία μην δώσεις στη στάχτη,/ στο αίμα./ Ο ουρανός που θα βρέχει/ πλαστική προσωπίδα θα φαιδρύνει το πνεύμα/ και η ψυχή μας -θα λέμε- αντέχει». Ένα από τα ποιήματα του Δημήτρη Κοσμόπουλου από την ποιητική του συλλογή “Pixels”, στην οποία αναφέρθηκα και πριν από λίγες μέρες. Έτσι ήρθαν τα πράγματα, μα έτσι δεν θα πάνε, φίλε Ποιητή, για να χρησιμοποιήσω τον τίτλο ενός βιβλίου του Τούρκου συγγραφέα Ασίζ Νεσίν. Οψόμεθα!

Χανιώτικα νέα (Παρασκευή, 5.3.2021) 

https://www.haniotika-nea.gr/85-chronia-choris-ton-venizelo/

Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2020

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

Η ΜΑΓΝΑΥΡΑ*  ΤΩΝ ΠΑΤΡΩΝ ΚΑΙ Ο ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ

Μετά την Αθήνα, στις 9 Ιανουαρίου, και στην Πάτρα προχθές Κυριακή, η παρουσίαση της Βιογραφίας του Ελευθερίου Βενιζέλου που έγραψε ο γενικός διευθυντής του Ιδρύματος που φέρει το όνομα του Εθνάρχη, Νίκος Παπαδάκης και επανέκδωσε σε 4 τόμους η εφημερίδα “Καθημερινή”, σε συνεργασία με το Iδρυμα. Κατάμεστη η αίθουσα εκδηλώσεων του Επιμελητηρίου Αχαΐας, όπου έγινε η παρουσίαση, την οποία διοργάνωσε ο Κύκλος “Μαγναύρα” για τον ευρύτερο ελληνικό πολιτισμό. Την εκδήλωση, την οποία συντόνιζε το μέλος του Κύκλου, πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών Σταύρος Κουμπιάς “άνοιξε” ο υπεύθυνος Εκδόσεων της “Καθημερινής” Βασίλη Μηνακάκης και διανθίστηκε με αποσπάσματα που διάβασε ο γράφων τη στήλη.




Κεντρικός ομιλητής της εκδήλωσης (τον παρουσίασε ο επίτιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών Σήφης Μπουζάκης με ολιγόλεπτη αναφορά στο θέμα “Ο Ελευθέριος Βενιζέλος για τη γλώσσα, την παιδεία και τον πολιτισμό: οι σημαντικότεροι σταθμοί”) ήταν ο και συγγραφέας της βιογραφίας Νίκος Παπαδάκης (Παπαδής) που ανέπτυξε το θέμα “Στρατηγικές επιλογές στην εξωτερική πολιτική του Ελευθερίου Βενιζέλου”. «Ποτέ χωρίς συμμάχους» είναι η σχετική παρακαταθήκη που μας άφησε ο Εθνάρχης, τόνισε προς το τέλος της ομιλίας του, αφού έκανε προηγουμένως αναφορά σε όλα τα “μαθήματα” εξωτερικής πολιτικής που μας παρέδωσε κατά τη διάρκεια της πολυκύμαντης πολιτικής του σταδιοδρομίας. Σ’ όλες τις δύσκολες και σε πολλές περιπτώσεις “ναρκοθετημένες” καταστάσεις που αντιμετώπισε: Στους Βαλκανικούς πολέμους του 1912 και 1913, στην περίοδο του Διχασμού, στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, στη Συνθήκη των Σεβρών, στη Μικρασιατική Εκστρατεία και στα όσα επακολούθησαν, στη Συνθήκη της Λωζάνης και στα μετέπειτα, μέχρι το τέλος της ζωής του. «Ο Βενιζέλος εξακολουθεί να εμπνέει τον ελληνικό λαό», κατέληξε, ενώ είχε εκφράσει τις ευχαριστίες του, τόσο στην “Καθημερινή”, όσο και στους διοργανωτές, εξαρχής.
«Βιβλίο αναφοράς, όχι μόνο για τον Βενιζέλο, αλλά για όλη την ελληνική ιστορία», χαρακτήρισε την περί ης ο λόγος 115 σελίδων βιογραφία, που έχει τίτλο “Ελευθέριος Βενιζέλος: ο άνθρωπος, ο ηγέτης”, ο Βασίλης Μηνακάκης. «Παρουσιάζει τον Βενιζέλο, όπως ήταν», υπογράμμισε. Για “εμβληματικό έργο” και “συναρπαστικό αφήγημα”, “που είναι ο καλύτερος πρεσβευτής της βενιζελικής παρακαταθήκης”, έκανε λόγο ο Σήφης Μπουζάκης. Αψογος στη διεύθυνση της διαδικασίας ο Σταύρος Κουμπιάς που απένειμε “εύσημα” και στον συγγραφέα και στην “Καθημερινή”. Και, βέβαια, λίαν “ομιλητικά” τα κείμενα του συγγραφέα, που διάβασε ο γράφων.
«Του Βενιζέλου πληθερή η προύκα του ηγέτη/ σε κάθε αγώνα δε δειλιά βάζει ομπρός τον μπέτη». «Στην Πάτρα προεκλογικά ντρέτα μιλεί σταράτα/ και δείχνει την ολόσωστη την εθνική μας στράτα». Αυτές τις δυο μαντινάδες, του και καλού μου φίλου δασκάλου – ριμαδόρου Κωστή Λαγουδιανάκη (να ‘ναι καλά που μου τις έστειλε), είπα πριν διαβάσω ένα απ’ τα κείμενα και συγκεκριμένα ένα απόσπασμα από τον προεκλογικό λόγο του Εθνάρχη 10 μέρες πριν απ’ τις εκλογές του 1920 στην Πάτρα. Αρεσαν κι αυτές πολύ. Επιμένει να μας δείχνει ο Μεγάλος Νεκρός του Ακρωτηρίου «την εθνική μας στράτα».
Απόλυτα ευχαριστημένοι οι ωραίοι και φιλόξενοι άνθρωποι της “Μαγναύρας” που είναι μια ανεξάρτητη εθελοντική πρωτοβουλία πολιτών της Πάτρας και από την προσέλευση του κόσμου. Παρόντες, μεταξύ των άλλων και πολλοί πανεπιστημιακοί, όπως για παράδειγμα οι πρώην πρύτανης και αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών, Γιώργος Παναγιωτάκης και Νίκος Παπαδάκης αντίστοιχα, αλλά και πολλοί άλλοι, όπως ο ιερατικός προϊστάμενος του Ιερού Ναού του Αγίου Ανδρέα π. Νικόλαος Σκιαδαρέσης, ο αντιπεριφερειάρχης Ανδρέας Φίλιας, ο πρώην δήμαρχος Πάτρας Ανδρέας Καράβολας, ο πρώην περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας και βέβαια πολλοί άλλοι Κρητικοί, όπως ο πρώην πρόεδρος του Συλλόγου των Κρητικών της Πάτρας, εκ Νεροκούρου ορμώμενος, Γιώργος Δελάκης. Μεταξύ των παρόντων στην εκδήλωση και ο ιδρυτής των “Χανιώτικων νέων” Γιάννης Γαρεδάκης με τη σύζυγό του Ελένη, όπως και το μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Παραρτήματος του Ιδρύματος στην Αθήνα Σταύρος Νικηφοράκης.
(*)Ο όρος “Μαγναύρα” αντιστοιχεί σε ένα απ’ τα πιο σημαντικά κτήρια του Ιερού Παλατίου της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Τον 9ο αιώνα μεταφέρθηκε σ’ αυτό το Πανεπιστήμιο (Πανδιδακτήριο) της Κωνσταντινούπολης.
Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 21.1.2020)
http://www.haniotika-nea.gr/i-magnayra-ton-patron-kai-o-el-venizelos/

Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2020

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

Ο ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

"Ημείς ο,τιδήποτε και αν συμβή εις την χώραν αυτήν, δεν θέλομεν τον κ. Ε. Βενιζέλον. Γνωρίζομεν ότι ο άνθρωπος αυτός εκπροσωπεί την βίαν, τον φόνον, τον διωγμόν, την δήωσιν, την υπό των φίλων του σπατάλην του δημοσίου χρήματος, την υπό των οπαδών του διαχείρισιν της εξουσίας κατά τον πλέον βάρβαρον, τον πλέον άθλιον τρόπον». Αυτά από τον εκδότη και αρθρογράφο της εφημ. “Καθημερινή” σε άρθρο του στις 27 Δεκεμβρίου 1920. «Ανθρωπος όπως όλοι, κοινός οργανισμός, καλός ή κακός, μικρός ή μέγας, δειλός ή γενναίος, ευθύς ή διεστραμμένος, δεν υπήρξεν ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Υπήρξε κάτι πλέον αυτών και όλα μαζί, εκδήλωσις όλων εις την υπέρτατην των δύναμιν, εις την υψίστην μορφήν των». Και αυτά, μεταξύ των άλλων, την επομένη του θανάτου του, στις 19 Μαρτίου 1936, πάντα απ’ τον Γεώργιο Βλάχο… εκ των πλέον σφοδρών πολέμιων του Μεγάλου Κρητικού Πολιτικού ο ιδρυτής της “Καθημερινής”…
«Αν πριν από 60-70 χρόνια κάποιος έλεγε πως η “Κ” θα έβγαζε τη βιογραφία του Βενιζέλου, θα ακουγόταν παράδοξο. Όμως οι χώρες ωριμάζουν, οι εφημερίδες ωριμάζουν και η Ιστορία ωριμάζει μέσα μας. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι αν έχει κάνει κάτι η “Κ” είναι πως έχει συμβάλει στην έννοια της εθνικής συνεννόησης και στο να ξεπεραστούν οι διχασμοί». Τα που είπε ο σημερινός διευθυντής της “Καθημερινής” Αλέξης Παπαχελάς, αρχίζοντας την ομιλία του στην παρουσίαση της Βιογραφίας του Εθνάρχη, που έγραψε ο γενικός διευθυντής του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος” Νίκος Παπαδάκης, και την οποία προσφέρει στους αναγνώστες της, σε τέσσερις τόμους. Για να χαρακτηρίσει στη συνέχεια τον Ελ. Βενιζέλο “απόστολο του κοσμοπολίτικου ελληνισμού” και “αρχιτέκτονα της σχολής του πολιτικού ρεαλισμού”. Κατάμεστο, όπως “λένε” οι πληροφορίες μου, κι όπως διάβασα σε διάφορα ρεπορτάζ, το αμφιθέατρο του Ιδρύματος Γουλανδρή στο Παγκράτι, στην εν λόγω παρουσίαση που έγινε πριν από λίγες μέρες την Πέμπτη 9 Ιανουαρίου, με ομιλητές εκτός από τον δ/ντή της “Καθημερινής” τον πρώην καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών – ιστορικό Γιώργο Μαυρογορδάτο και βέβαια τον συγγραφέα.
Σε δυο τόμους, 1158, διανθισμένων με πλούσιο φωτογραφικό υλικό, σελίδων κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2017 η εν λόγω βιογραφία με τίτλο “Ελευθέριος Βενιζέλος: Ο άνθρωπος, ο ηγέτης” από το Ιδρυμα και τις εκδόσεις της “Εστίας”, για να επανακυκλοφορήσει ένα χρόνο μετά σε δεύτερη έκδοση. Για ένα έργο ζωής, ένα έργο – άθλο, που μόνο ο ταυτισμένος με το Ιδρυμα γενικός δ/ντής του μπορούσε να γράψει, πρόκειται. Για ένα έργο που διαβάζεται, κατά κοινή ομολογία, σαν μυθιστόρημα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν στηρίζεται και η τελευταία του λεπτομέρεια στη βιβλιογραφία και στις επιστημονικές πηγές. Ενα έργο που δεν είναι σε καμιά περίπτωση αγιογραφία και που αναδεικνύει τον Βενιζέλο των Ελλήνων ως ηγέτη αλλά και ως άνθρωπο, χωρίς να παρασιωπά τα λάθη του.
Να διαβαστεί η Βιογραφία του Βενιζέλου, που έγραψε ο Νίκος Παπαδάκης, από όσο γίνεται περισσότερους Ελληνες η σκέψη των ανθρώπων της “Καθημερινής” που τους οδήγησε σε συνεργασία με το Ιδρυμα, στην επανέκδοσή της. Σίγουρα πιο χρηστική απ’ τις ούτως ή άλλως εξαντλημένες προηγούμενες, αφού έχει χωριστεί σε 4 τόμους. (“Τα χρόνια της Κρήτης, 1864-1910”, “Ανόρθωση και διπλασιασμός της Ελλάδας – Εθνικός Διχασμός1910-1917”, “Διπλωματικοί θρίαμβοι – Εκλογική ήττα και εξορία, 1917-1920” και “Πρωθυπουργός της ειρήνης και της ανασυγκρότησης – Το τέλος, 1928-1936”, οι τίτλοι των). Αξιοι κάθε εύφημης μνείας για την πρωτοβουλία τους για την ιστορία της πατρίδας μας. «Ολβιος εστίν όστις ιστορίης έσχεν μάθησιν»… Και της δικής του, να προσθέσω έχοντας υπόψη δυο δεδομένα, ανόμοια μεταξύ τους. Το ότι η έκδοση γίνεται με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την έκδοση της “Καθημερινής”, είναι το ένα. Οτι και στην περί ης ο λόγος έκδοση υπάρχει η αφιέρωση “Στη μνήμη της γυναίκας μου Μαρίνας” του συγγραφέα, αλλά και η προσθήκη “Παπαδής” στο επώνυμό του (Παπαδής ακουγόταν ο πατέρας του) είναι το άλλο…
Και στην Πάτρα, μεθαύριο Κυριακή 19 Ιανουαρίου και ώρα 7:30 μ.μ. στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Αχαΐας η παρουσίαση του βιβλίου “Ελευθέριος Βενιζέλος – ο άνθρωπος ο ηγέτης” του γενικού διευθυντή του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος” Νίκου Παπαδάκη (Παπαδή), με διοργανωτή τον Κύκλο “μαγναύρα” για τον ελληνικό πολιτισμό. Ο συγγραφέας του έργου, τον οποίο θα προλογίσει ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών Σήφης Μπουζάκης, θα μιλήσει με θέμα “Στρατηγικές επιλογές στην Εξωτερική Πολιτική του Ελευθερίου Βενιζέλου”, ενώ αποσπάσματα από τη βιογραφία θα διαβάσει ο γράφων τη στήλη…
Χανιώτικα νέα (Παρασκευή, 17. 1.2020)

Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2020

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΠΑΤΡΑ, ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ, ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ "ΜΑΓΝΑΥΡΑ¨
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΗΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΟΥ ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ
Κύκλος «μαγναύρα
για τον ευρύτερο ελληνικό πολιτισμόhttps://magnavra.weebly.com/
magnavra@gmail.c

Ο Κύκλος "Μαγναύρα"για τον ευρύτερο ελληνικό πολιτισμό Σας προσκαλούμε στην παρουσιάζει το βιβλίο
«Ελευθέριος Βενιζέλος, ο άνθρωπος, ο ηγέτης» (βιογραφία)
του Νικολάου Παπαδάκη (Παπαδή), Γενικού Διευθυντή του
Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος»,
την Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2019, στις 7:30 μ.μ.,
στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Αχαίας
(Μιχαλακοπούλου 58, Πάτρα).

Η έκδοση κυκλοφορεί από την Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2020 με την εφημερίδα «Καθημερινή»
και πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Ίδρυμα.
Θα διατεθεί σε τέσσερις τόμους σε αντίστοιχες Κυριακάτικες εκδόσεις της εφημερίδας.

Τον ομιλητή θα προλογίσει ο Σήφης Μπουζάκης,  Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών
με ολιγόλεπτη αναφορά στο θέμα
"Ο Ελευθέριος Βενιζέλος για τη Γλώσσα, την Παιδεία, και τον Πολιτισμό: οι σημαντικότεροι σταθμοί".

Ο συγγραφέας του έργου Νικόλαος Παπαδάκης (Παπαδής) θα μιλήσει με θέμα
«Στρατηγικές Επιλογές στην Εξωτερική Πολιτική του Ελευθερίου Βενιζέλου.»

Αποσπάσματα από τη βιογραφία θα διαβάσει ο Βαγγέλης Κακατσάκης, Δάσκαλος – Λογοτέχνης.

Είσοδος Ελεύθερη

Σάββατο 10 Αυγούστου 2019

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΑΝΑΓΟΡΕΥΣΗ ΕΤΑΙΡΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ "ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ"




  • Στο ιστορικό της πρόσφατης επίσκεψης κλιμακίου του Ιδρύματος Βενιζέλου με επικεφαλής τον Γενικό δ/ντή κ. Νίκο Παπαδάκη, στη Μελβούρνη και το Σύδνεϋ και τις επαφές τους με τους Κρήτες της Αυστραλίας , αναφέρθηκε ο δάσκαλος, λογοτέχνης, ποιητής και δημοσιογράφος  Βαγγέλης Κακατσάκης. Και με το δικό του λογοτεχνικό-ποιητικό και αγαπητικό λόγο μίλησε για τη μεγάλη αγάπη των Κρητών της Αδελφότητας στις Κρητικές παραδόσεις αλλά και την ιδιαίτερη αγάπη τους στο μεγάλο Έλληνα πολιτικό, τον Εθνάρχη Ελευθέριο Βενιζέλο. «Ωραία και παράξενη πατρίδα» ήταν η λυρική εισαγωγική και καταληκτική φράση  της προσφώνησης του Βαγγέλη Κακατσάκη στους παρόντες εκπροσώπους της Κρητικής Αδελφότητας Μελβούρνης.
Απόσπασμα από το ρεπορτάζ της Νανώς Σπανουδάκη - Κουτσάκη για την αναγόρευση εταίρων από το Ίδρυμα "Βενιζέλος " στις 6 Αυγούστου 2019 (Χανιώτικα νέα , 

( Ακολουθεί ολόκληρο  το δημοσίευμα με φωτογραφίες του Παναγιώτη Λοιζίδη)

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΣΦΥΓΜΟΙ

ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΡΕΥΝΩΝ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΩΝ "ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ

ΕΥΛΟΓΙΑ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ

Γράφει η Νανώ Σπανουδάκη - Κουτσάκη

Υφυπουργός Εξωτερικών Αντώνης Διαματάρης: Σε νέα βάση η σχέση με απόδημους από την κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη
Νίκος Παπαδάκης: Έρευνα για διεθνή παρουσία Βενιζέλου και κινηματογραφική βιογραφία.
Ιστορικός αναστοχασμός, εθνική ανάταση, συμβολισμοί, συγκίνηση από τους πολλούς παρόντες απόδημους Κρητικούς, από τους πολλούς Χανιώτες και Χανιώτισσες που παραβρέθηκαν την Τρίτη το απόγευμα στον φιλόξενο κήπο των διοικητικών υπηρεσιών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος” στη Χαλέπα Χανίων, για να τιμήσουν τον απόδημο ελληνισμό στα πρόσωπα προέδρων Κρητικών Οργανώσεων της Αμερικής και της Αυστραλίας.
• Όχι πως δεν είμαστε μαθημένοι να παρακολουθούμε ή να μαθαίνουμε τις πολλές και σημαντικές  πολυπολιτισμικές δράσεις του Ιδρύματος. Αλλά, η ανακήρυξη ως εταίρων του ιδρύματος του π. προέδρου της Παγκρητικής  Αμερικής και π. προέδρου του Παγκόσμιου Συμβουλίου Κρητών  κ. Μανώλη Βεληβασάκη και των κ.κ. Μιχάλη Χουδαλάκη και Δημήτρη Παπαδημητρίου, προέδρου και γενικού γραμματέα  αντίστοιχα της Κρητικής αδελφότητας Μελβούρνης Αυστραλίας, είναι-πώς να το κάνουμε;- ένα ξεχωριστό γεγονός λόγω του σπουδαίου συμβολισμού του.
 Υποδομή 
• Συμβολισμός  περαιτέρω σύσφιξης των σχέσεων των Κρητών και Ελλήνων της διασποράς με το Ίδρυμα Βενιζέλου αλλά και την χώρα μας. Συμβολισμός εκατέρωθεν προσδοκιών για το μέλλον. «Φιλοδοξούμε», είπε στον χαιρετισμό του ο Γενικός Δ/ντής του Ιδρύματος κ. Νίκος Παπαδάκης,  «να έχει μέλλον ο δεσμός του ιδρύματος με τον απόδημο ελληνισμό. Κτίζουμε μια υποδομή εκτίμησης και ευγνωμοσύνης προς τους απόδημους Κρήτες», είπε.



Σύμβολό τους ο Βενιζέλος  
• Στο ιστορικό της πρόσφατης επίσκεψης κλιμακίου του Ιδρύματος Βενιζέλου με επικεφαλής τον Γενικό δ/ντή κ. Νίκο Παπαδάκη, στη Μελβούρνη και το Σύδνεϋ και τις επαφές τους με τους Κρήτες της Αυστραλίας , αναφέρθηκε ο δάσκαλος, λογοτέχνης, ποιητής και δημοσιογράφος  Βαγγέλης Κακατσάκης. Και με το δικό του λογοτεχνικό-ποιητικό και αγαπητικό λόγο μίλησε για τη μεγάλη αγάπη των Κρητών της Αδελφότητας στις Κρητικές παραδόσεις αλλά και την ιδιαίτερη αγάπη τους στο μεγάλο Έλληνα πολιτικό, τον Εθνάρχη Ελευθέριο Βενιζέλο. «Ωραία και παράξενη πατρίδα» ήταν η λυρική εισαγωγική και καταληκτική φράση  της προσφώνησης του Βαγγέλη Κακατσάκη στους παρόντες εκπροσώπους της Κρητικής Αδελφότητας Μελβούρνης.




• Ευχαριστήρια ήταν η αντιφώνηση του προέδρου της Κρητικής Αδελφότητας της Αυστραλίας κ. Μιχάλη Χουδαλάκη για την ανακήρυξή του όπως και την ανακήρυξη  του γραμματέα Δημήτρη Παπαδημητρίου, ως εταίρους του ιδρύματος Βενιζέλου. Ανακήρυξη που αφιέρωσαν στους  ιδρυτές του συλλόγου της Κρητικής Αδελφότητας πριν από 62 χρόνια αλλά και σε όλους τους Κρήτες  μέλη της αδελφότητας που συνεχίζουν, όπως είπε, την παράδοση για την διατήρηση και συνέχιση της γλώσσας, των ηθών και εθίμων αλλά και την ιστορία της Ελλάδας και της Κρήτης. Μια παράδοση που τώρα εμπλουτίστηκε με τις μουσειοβαλίτσες  αλλά και το  μεταφρασμένο στα αγγλικά βιβλίο του Νίκου Παπαδάκη της  βιογραφίας του Εθνάρχη στα που μετέφεραν οι εκπρόσωποι του ιδρύματος στην Αυστραλία. Αίσθηση προκάλεσε το γεγονός, ότι η Βενιζελική παράδοση είναι τόσο διαδεδομένη στους εκεί Κρήτες, ώστε  ο Ελευθέριος Βενιζέλος να είναι το σύμβολο της κοινότητας τους.
Με φωτοστέφανο 
• Τον π. πρόεδρο της παγκρητικής Αμερικής  και του Παγκοσμίου συμβουλίου Κρητών κ. Μανώλη Βεληβασάκη, προσφώνησε βιογραφώντας τον η πρόεδρος των φίλων του ιδρύματος κυρία Αργυρώ Χανιωτάκη-Σμυρλάκη που στάθηκε στην ξεχωριστή παρουσία του ως πολιτικού μηχανικού και μέλους επενδυτικών εταιριών της Νέας Υόρκης. Μια παρουσία που προφανώς προβάλλει και την χώρα και την Κρήτη μας στην Αμερική.
• Από την μεριά του, ο κ. Μανώλης Βεληβασάκης  έκανε μια εκτενή αναφορά στις  ευκαιρίες αλλά και τις δυσκολίες των αποδήμων μας και στην σκληρή δουλειά που απαιτείται μέσα στο ανταγωνιστικό περιβάλλον που παγκοσμίως υπάρχει . Ιδιαίτερη υμνητική αναφορά έκανε στην Κρητική καταγωγή, την κρητική φιλοξενία, την κρητική ευθύνη  του κάθε Κρητικού αλλά και των απόδημων Κρητών. Χαρακτηριστικά που διακρίνουν τους Κρητικούς όπου και να βρίσκονται. Και φροντίζουν  να μεταδίδουν και στα παιδιά και εγγόνια τους που πλέον βέβαια ζουν σε Αμερική, Αυστραλία και αλλού. «Την Κρήτη εμείς οι Κρήτες  της διασποράς την βλέπουμε με ένα φωτοστέφανο» είπε χαρακτηριστικά  ο κ. Βεληβασάκης μεταδίδοντας στους παραβρισκόμενους συγκίνηση και περηφάνια.



Ελληνες είμαστε – να ψηφίζουμε
• Δεν παρέλειψε όμως, δραττόμενος της ευκαιρίας της παρουσίας του νέου υφυπουργού Εξωτερικών και αρμόδιου για θέματα απόδημου Ελληνισμού, κ. Αντώνη Διαματάρη, να ζητήσει από την νέα κυβέρνηση την «αξιοποίηση» της ελληνικής ομογένειας αλλά και να «παραπονεθεί» για το ότι δεν έχουν ψήφο οι απόδημοι Έλληνες. «Ελπίζουμε», είπε, η νέα κυβέρνηση να ικανοποιήσει αυτό το αίτημα. «Έλληνες είμαστε» είπε.
• Κρητικό αγωνιστικό χαιρετισμό και ευχαριστίες στο ίδρυμα για τις προσπάθειές του σύσφιξης των σχέσεων με την ομογένεια  απεύθυνε και ο παρών νυν πρόεδρος του Παγκοσμίου Συμβουλίου Κρητών κ. Μανώλης Κουγιουμτζής.



Ευλογία για την πατρίδα
• Άμεση ήταν απάντηση του παρόντος στην εκδήλωση υφυπουργού κ. Αντώνη Διαματάρη σχετικά με το «παράπονο» που εμμέσως διατυπώθηκε από τον κ. Βεληβασάκη.
• Η  παρουσία μου εδώ ως αρμόδιου για τα θέματα απόδημου Ελληνισμού, είπε ο κ. Διαματάρης , αποδεικνύει ότι το πήραμε το μήνυμα.
• Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι αποφασισμένος να αλλάξει κεφάλαιο στη σχέση του απόδημου Ελληνισμού με την μητέρα πατρίδα.
• Κι εγώ απόδημος υπήρξα. Έχω ζήσει δεκαετίες στην Νέα Υόρκη. Καταληκτικά, δε, ο υφυπουργός, αναφέρθηκε σε προηγούμενο προβληματισμό που έθεσε ο Γενικός Δ/ντης του Ιδρύματος κ. Ν. Παπαδάκης:
Για το εάν η μετανάστευση είναι ευλογία ή κατάρα. Ευλογία είναι, κατέληξε ο κ. Διαματάρης συμφωνώντας με τον  κ. Νίκο Παπαδάκη.


Έρευνα και κινηματογραφική βιογραφία
]


•  Δυο ειδήσεις (εκπλήξεις) ανακοίνωσε χθες ο Γενικός Δ/ντής του Εθνικού Ιδρύματος κ. Νίκος Παπαδάκης.
Η μία αφορά στην παρουσία στο ίδρυμα φοιτήτριας Πανεπιστημίου Αμερικής η οποία ήταν παρούσα στην εκδήλωση, και η οποία κάνει έρευνα για την διεθνή παρουσία του Εθνάρχη Ελευθερίου Βενιζέλου και την αντιστοίχιση μεταξύ του Εθνικού ιδρύματος Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος»  και αντίστοιχων ιδρυμάτων του εξωτερικού.
• Επίσης, το ίδρυμα σκοπεύει να προβάλλει την διεθνή παρουσία του Εθνάρχη με μια κινηματογραφική βιογραφία του (docudrama) και μάλιστα είπε ότι το σενάριο είναι ήδη έτοιμο.
•  Την εκδήλωση πλαισίωσαν η πιανίστα Μαρία Κουτουλάκη και ο τενόρος Γιάννης Μανούσακας που ερμήνευσαν αποσπάσματα από το έργο του Γιάννη Μεντζελόπουλου «Ωδή στον Ελευθέριο Βενιζέλο» και νοσταλγικά τραγούδια της ξενιτιάς.
Χανιώτικα νέα (8. 8.2019)

Παρασκευή 9 Αυγούστου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΣ ΜΕΛΒΟΥΡΝΗΣ

[…] Η Ελλάδα της Μελβούρνης. Η Ελλάδα της εδώ Κρητικής Αδελφότητας, του προέδρου της Μιχάλη Χουδαλάκη και του γενικού γραμματέα της Δημήτρη Παπαδημητρίου, που μαζί με τον καταξιωμένο Χανιώτη συγγραφέα και καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Περθ Πολυχρόνη Κουτσάκη, συνέβαλαν αποφασιστικά για την επίσκεψη του Ιδρύματος “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος”, τον περασμένο Νοέμβρη στην Αυστραλία. Η Ελλάδα του Μιχάλη και του Δημήτρη, μα και των άλλων μελών του Δ.Σ. της Αδελφότητας, όπως και των άλλων Κρητικών, που δε μας άφησαν στιγμή να νιώσουμε μόνοι με το που πατήσαμε το αυστραλιανό έδαφος, μέχρι που φύγαμε και που όσα ευχαριστώ και αν τους είπαμε λίγα είναι. Η Ελλάδα του Γιάννη Νικολακάκη, του προέδρου του άλλου κρητικού σωματείου της πόλης, της Παγκρήτιας Ένωσης που “συλλειτουργεί” με την Αδελφότητα. Η Ελλάδα των Ελλήνων Δασκάλων, που με φορέα την Ελληνική Κοινότητα και συντονιστή τον επίσης Κρητικής καταγωγής Μάνο Τζιμπραγό, επιμένουν να διδάσκουν στα Ελληνόπουλα της τρίτης και της τέταρτης γενιάς την Ελληνική γλώσσα. Η Ελλάδα των εφημερίδων “Ελληνικός κόσμος” και “Τα Νέα”, μα και των άλλων μέσων μαζικής επικοινωνίας που πρόβαλαν το άνοιγμα του Ιδρύματος στην Ομογένεια και την προβολή του έργου του. Η Ελλάδα όλων των Ελλήνων, που ξετρούλιαξαν τους χώρους που “έλαβαν χώρα” οι διάφορες εκδηλώσεις: στο Κρητικό Χωριό, στην Ιερά Μονή “Άξιον εστί”, στο Κρητικό Σπίτι και στο Ελληνικό Κέντρο. Η Ελλάδα που συνεχίζει, ούσα εκτός ελληνικού εδάφους, να λειτουργεί και να λειτουργείται με τις μνήμες της, να τραγουδεί και να χορεύει, να ψάλλει και ν’ αναθιβάλλει. Η Ελλάδα του “καλημέρα” στις οδούς και στις πλατείες, της πρώτης σε ποιότητα ζωής, πόλης του κόσμου και του “καλησπέρα” στις ελληνικές ταβέρνες, όπως καλή ώρα σ’ αυτήν του Μυλοποταμίτη Ηρακλή Ρεράκη.


[…] Όλα τα λάμδα της Ελλάδας εκεί στην Αυστραλία. Το λάμδα του Έλληνα ήλιου, το λάμδα της ελιάς και του αμπελιού, το λάμδα της θάλασσας και της των Ελλήνων ελευθερίας, το λάμδα της νοσταλγίας και της φιλοξενίας, το λάμδα της ελληνικής τρέλας και της κρητικής κουζουλάδας, το πολύ υγρό λάμδα της Ελληνίδας λαλιάς. Εδώ και τα λάμδα του Ελευθερίου Βενιζέλου, δώρα χειροπιαστά του Ιδρύματος στους Έλληνες της Μελβούρνης και του Σίδνεϊ, 200 αντίτυπα της Βιογραφίας του Εθνάρχη στα Αγγλικά και δυο μουσειοσκευές με εκπαιδευτικό υλικό σχετικό με τον Ελευθέριο Βενιζέλο και το Ίδρυμα. Και βέβαια το “λ” του επωνύμου σου φίλε Γιάννη Χουδαλάκη και το λάμδα της Χαλέπας, απ’ την οποία κι εσύ έλκεις την καταγωγή σου, φίλε Δημήτρη Παπαδημητρίου, που εκ μέρους της Κρητικής Αδελφότητας της Μελβούρνης θα παραλάβετε τους τίτλους της αναγόρευσής της σε εταίρο του Ιδρύματος. Έναν τίτλο που αποτελεί την ανώτατη τιμητική διάκριση που απονέμει το Ίδρυμα. Ύστερα απ’ την απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του, που έλαβε υπόψη την ξεχωριστή προσφορά της Αδελφότητας στη διαφύλαξη της Ιστορικής Μνήμης του Ελευθερίου Βενιζέλου καθώς και την πολύτιμη συμπαράστασή της στο έργο του Ιδρύματος 



[..] Δυο αποσπάσματα απ’ την ομιλία που έκανα, ως συνεργάτης του Ιδρύματος “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος” το βράδυ της περασμένης Τρίτης 6 Αυγούστου, στον αύλειο χώρο του Μεγάρου “Ειρηναίος Γαλανάκης”, όπου στεγάζεται, για την αναγόρευση σε Εταίρο της Κρητικής Αδελφότητας Μελβούρνης, παραπάνω. Να σημειωθεί ότι ακολούθησε αμέσως μετά την απονομή των τίτλων από τον υφυπουργό Εξωτερικών Αντώνη Διαματάρη και τη σχετική αντιφώνηση (φωτ.) η αναγόρευση σε εταίρο του πρώην προέδρου της Παγκρητικής Αμερικής και πρώην προέδρου του Παγκοσμίου Συμβουλίου Κρητών Εμμανουήλ Βεληβασάκη, για τον οποίο μίλησε η πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων του Ιδρύματος Αργυρώ Χανιωτάκη – Σμυρλάκη. Και δυο σελίδες να ήταν η στήλη δεν θα με έφταναν για να γράψω για όλα όσα ακολούθησαν. Για την “κρητικής ματιάς” αντιφώνηση των τιμώμενων, για τον αγαπητικό “βενιζελικό” χαιρετισμό του υφυπουργού Εξωτερικών αρμόδιου για τον Απόδημο Ελληνισμό Αντώνη Διαματάρη, για τον ωραίο κρητικό χαιρετισμό του προέδρου του Παγκ. Συμβ. Κρητών Μανόλη Κουγιουμουτζή, για το κλείσιμο της βραδιάς με αποσπάσματα από το έργο του Γιάννη Μεντζελόπουλου “Ωδή στον Ελευθέριο Βενιζέλο” και τραγούδια της ξενιτιάς με τη Μαρία Κουτουλάκη στο πιάνο και τον τενόρο Γιάννη Μανούσακα και, προπάντων, για όλα όσα είπε στον χαιρετισμό και στις παρεμβάσεις του ο και γενικός διευθυντής του Ιδρύματος (και κατευθυντήριος νους του) Νίκος Παπαδάκης. Για τον ξεχωριστό συμβολισμό της όλης εκδήλωσης, για τους τιμώμενους, για τους Ωραίους Έλληνες της Διασποράς, για την εξωστρέφεια του Ιδρύματος, για τη μεγάλη κινηματογραφική βιογραφία του Βενιζέλου που ετοιμάζεται…
Χανιώτικα νέα (Παρασκευή, 9.8.2019)





Δευτέρα 5 Αυγούστου 2019

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ "ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ", ΣΤΙΣ 6 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΑΝΑΓΟΡΕΥΣΗ ΕΤΑΙΡΩΝ 
Το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών & Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος» θα πραγματοποιήσει, όπως ανακοινώθηκε, την Τρίτη 6 Αυγούστου 2019 και ώρα 20:00,στον αύλειο χώρο της Οικίας – Μουσείου του Ελευθερίου Βενιζέλου, στη Χαλέπα Χανίων,   τελετή αναγόρευσης εταίρων, που αποτελεί την ανώτατη τιμητική διάκριση που απονέμει το Ίδρυμα σε αυτούς που προσέφεραν σημαντικές υπηρεσίες προς αυτό ή στην ιστορική μνήμη του Ελευθερίου Βενιζέλου.Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση «εταίροι του Ιδρύματος θα αναγορευτούν η Κρητική Αδελφότητα Μελβούρνης (ομιλητής ο και εταίρος του Ιδρύματος δάσκαλος - λογοτέχνης Βαγγέλης Κακατσάκης)  και ο Εμμανουήλ Βεληβασάκης, πρ. Πρόεδρος Παγκρητικής Αμερικής, πρ. Πρόεδρος Παγκοσμίου Συμβουλίου Κρητών (ομιλήτρια η πρόεδρος Φίλων του Ιδρύματος Αργυρώ Χανιωτάκη - Σμυρλάκη) για την προσφορά τους προς το Ίδρυμα.
Στην τελετή θα παρευρεθεί και θα απευθύνει χαιρετισμό ο Υφυπουργός Εξωτερικών αρμόδιος για τον Απόδημο Ελληνισμό, Αντώνιος Διαματάρης.
Η εκδήλωση, που θα αρχίσει με χαιρετισμό του Γεν. Διευθυντή του Ιδρύματος Νίκου Παπαδάκη και θα συντονίζει ο συνεργάτης του Ιδρύματος Σήφης Μαρκάκης, θα κλείσει με την Μαρία Κουτουλάκη στο πιάνο και τον τενόρο Γιάννη Μανούσακα που θα ερμηνεύσουν αποσπάσματα από το έργο του Γιάννη Μεντζελόπουλου “Ωδή στον Ελευθέριο Βενιζέλο” και τραγούδια της ξενιτιάς»

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2019

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ


 ΔΗΜ. Σχ. ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
ΠΑΡΑΣΤΑΣΙΑΚΟ ΔΡΩΜΕΝΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ


Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Εντυπωσιακό, κατά κοινή ομολογία, το διάρκειας 15’ παραστασιακό δρώμενο που παρουσιάστηκε το βράδυ του Σαββάτου 16 Μαρτίου στο Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών και Μελετών “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος”, για τον Εθνάρχη από 5 παιδιά της Στ’ τάξης του Δημ. Σχ. Ναυστάθμου Κρήτης. Μετά την απονομή των βραβείων του ΙΖ’ Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού για τον μεγαλύτερο Ελληνα πολιτικό που είχε θέμα “Ο πολιτισμός του Μικρασιατικού Ελληνισμού” και την αναγόρευση Εταίρων του Ιδρύματος. Σαν κατακλείδα. Γι’ αυτό το δρώμενο που τέλειωσε με το ποίημα του Κωστή Παλαμά “Μεγάλος είσαι”, ο λόγος στον σημερινό Παιδότοπο. Να ’ναι καλά ο και ειδικός στο θεατρικό παιχνίδι, διευθυντής του εν λόγω Σχολείου Αριστόκριτος Τομαζινάκης για τη συνεργασία.
Πάντα άξιος, πάντα ψηλά τη σημαία της Δασκαλοσύνης, Αριστόκριτε!
Μετά βαθυτάτων βενιζελικών αισθημάτων.
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος




ΜΕΓΑΛΟΣ ΕΙΣΑΙ!

               Του Κωστή Παλαμά

Μεγάλος είσαι.
Κι αν περιμένεις,
γύρω ο λαός σου γνωρίζοντάς σε,
βάγια να στρώνει για να διαβαίνεις,
παιδί που θα σαι !

Μεγάλος είσαι .
Κι αν το πιστεύεις,
το μίσος που έρπει γυρεύοντάς σε,
πως δε θεριεύει κι όσο θεριεύεις,
παιδί που θά `σαι.

Μεγάλος είσαι.
Και θα πεθάνεις,
και θα σου φτύνει
κι ο τιποτένιος κι ο πεχλιβάνης
την τρανοσύνη.

Και θα πεθάνεις.
Κι άλλο, το αστέρι της τρανοσύνης σου, δε θα γίνει
παρά κεράκι σε παιδιού χέρι,
να τρεμοσβήνει.

Μόνο το ανάθεμα που θα στήσει
μια οργή στον ίσκιο, στα κόκαλά σου,
θα πάει σε ψήλος που θα θυμίσει
το ανάστημά σου







 ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ:
α. σε επίπεδο γνώσεων:
Να γνωρίσουν συγκεκριμένα γεγονότα της δράσης του Ελευθέριου Βενιζέλου και να τα συνδέσουν με την ιστορική συνέχεια. Να αντιληφθούν την ανθρώπινη διάσταση της προσωπικότητας  του Ελευθέριου Βενιζέλου, μέσα από την καθημερινή του ζωή, αλλά και μέσα από τις ιδέες, τις πεποιθήσεις, τις στάσεις του, στην ιστορική του πορεία του. Να κατανοήσουν την εξελικτική πορεία της ιστορίας, η οποία βασίζεται στη δράση των ανθρώπων.
β. σε ψυχοκινητικό επίπεδο:
Να ενεργοποιήσουν τα μέλη του σώματος τους και να συντονίσουν την κίνησή τους, σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο. Να προσανατολιστούν στον χώρο και στον χρόνο. Να καλλιεργήσουν τη σωματική τους εκφραστικότητα.  Να  επικοινωνήσουν μέσω των σωματικών αναπαραστάσεων. Να μπορούν χειριστούν τη «θεατρική σκευή» και τα αντικείμενα που θα εμπεριέχονται στη δράση, για τη δημιουργία αναπαραστατικών σημάτων και νοήματος.
γ. Σε επίπεδο ικανοτήτων/δεξιοτήτων:
Να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη, αντιλαμβανόμενοι την πολλαπλότητα των παραγόντων που διαμορφώνουν  τα ιστορικά γεγονότα.  Να αναπτύξουν ιστορική συνειδητότητα, προβαίνοντας σε  συσχετισμούς, αξιολογήσεις και δυνητικές γενικεύσεις. Να καλλιεργήσουν την ιστορική ενσυναίσθηση.
δ. Οι στόχοι που αφορούν την κοινωνική διάσταση, τις  στάσεις και τις αξίες:
Να αναπτύξουν την ικανότητα της επικοινωνίας, μέσα από πολλαπλούς επικοινωνιακούς κώδικες. Να μπορούν να συνεργάζονται εποικοδομητικά σε ομάδες,  για την παραγωγή μιας κοινής δράσης – έργου. Να εκτιμήσουν και να σέβονται το ιστορικό παρελθόν του τόπου τους. Να συνειδητοποιήσουν τη δική τους συμβολή στην εξέλιξη της ιστορίας, μέσα από τις δικές τους αξίες και δράσεις και να ενεργούν με γνώμονα τη θετική πρόοδο του κοινωνικού και ιστορικού γίγνεσθαι.


                                                                                                                 Ο Δ/ντής του σχολείου
                                                                                                                  Αριστόκριτος Τομαζινάκης
                                                                                                                                   (δάσκαλος)






 Ο Ελευθέριος Βενιζέλος ήταν ένας πολύ σπουδαίος άνθρωπος και πολιτικός που βοήθησε τη χώρα μας να γίνει ακόμα καλύτερη. Για εμένα το να παίζεις ένα ιστορικό δρώμενο για τον Ελευθέριο Βενιζέλο ήταν πολύ μεγάλη τιμή. Βέβαια έχει πολλές απαιτήσεις αλλά ήμουν σίγουρη ότι θα τα καταφέρω! Σε κάθε πρόβα το άγχος ανέβαινε πολύ αλλά δεν το έβαλα κάτω. Σιγά σιγά δημιουργήθηκαν και άλλα συναισθήματα όπως χαρά, αγωνία και συγκίνηση. Όταν έπαιξα μπροστά στο κοινό ήμουν πολύ αγχωμένη, τελικά τα κατάφερα και δεν αποσπάστηκα καθόλου. Μόλις τελειώσαμε και όλοι ήρθαν να μας συγχαρούν εγώ ανακουφίστηκα και το άγχος έφυγε. Μακάρι να είχα μια ακόμα ευκαιρία για ένα νέο δρώμενο.                       
Ιωάννα Μαραβέλια   
Συμμετείχα στο θεατρικό δρώμενο σχετικά με τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Από πριν ήξερα ότι ήταν πολιτικός και ότι ήθελε να ενώσει την Κρήτη με την Ελλάδα αλλά με αυτό το θεατρικό το κατάλαβα καλύτερα. Το θεατρικό δρώμενο, το ετοιμάσαμε εμείς τα παιδιά, με την βοήθεια του Δασκάλου μας. Ένοιωσα υπερηφάνεια για τον Ελευθέριο Βενιζέλο και για το καταπληκτικό δρώμενο που παρουσιάσαμε. Σας ευχαριστώ κύριε Τομαζινάκη για την εμπειρία.
Ελένη Αυγέρη

Αισθάνομαι χαρούμενη και υπερηφανη γιατί μου δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιασω μαζί με τους συμμαθητές μου το δρώμενο για τον μεγάλο πολιτικό Ελευθεριο Βενιζελο!! Ευχαριστώ πολύ τον διευθυντή του σχολείου μου κύριο Τομαζινακη, το ίδρυμα Ελευθέριος Βενιζέλος και την κυρία Ρια!!
Χριστίνα Μαρία Ζηκα






Όλα ξεκίνησαν τυχαία, όταν ο κος Τομαζινάκης Αριστόκριτος, ο Διευθυντής του σχολείου μας, μας μίλησε γι'αυτήν την σπουδαία προσωπικότητα τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Τότε αποφάσισα διστακτικά να συμμετέχω στο δρώμενο που με σκληρή δουλειά και θέληση δημιουργήσαμε προς τιμή του στο πλαίσιο της επετείου του θανάτου του. 
Την εμπειρία μου αυτή θα την θυμάμαι για πάντα και με κάνει να νιώθω θαυμασμό συγκίνηση και υπερηφάνεια.
                                           Έλενα Κλἀδη
Με ιδιαίτερη χαρά συμμετείχα στο δρώμενο του σχολείου μου για τη ζωή και το έργο του Επαναστάτη, Πολιτικού, Διπλωμάτη, Μεταφραστή  Ελευθέριου Βενιζέλου και με κατέλαβε δέος  για το  ήθος και το σπουδαίο έργου του. Έβαλε τις βάσεις για τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό της χώρας μας και μετάφρασε τον Θουκιδίδη. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στους δασκάλους μου και στο Ίδρυμα Ελ.Βενιζέλος.
                                                             Κωνσταντίνος Κακούλης

http://www.haniotika-nea.gr/parastasiako-dromeno-gia-ton-el-venizelo/







Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΘΕΟΔΩΡΟΥ


¨Πάρε, για σένα τάφεραν τα ρόδα και τ’ αρώματα/ τα σπάνια τ’ ακριβά του κόσμου εσέ ταιριάζουνε/εργάτισσά μου αφρόντιστη κι αστόλιστη./ Πάρε τα στεφάνια και τα κρύσταλλα/ με τα τριαντάφυλλα και με τις δάφνες./ Για σε θα σκύβουνε στο μάρμαρο οι τεχνίτες/ οι σμίλες θα ιστορούνε το μόχτο σου/ μ’ ανάγλυφο θα διηγούνται τα πάθη σου». Στίχοι της Βικτωρίας Θεοδώρου, απ’ την αφιερωμένη στη μάνα της πρώτη ποιητική της συλλογή “εγκώμιο” (Β’ έκδοση, Αθήνα 1973). Με αφορμή το φευγιό της στα 95 της χρόνια, πριν από λίγες μέρες (την Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου) στο άλλο ημισφαίριο της ζωής… Εν είδει χαιρετισμού. “Τα Σα εκ των Σων”, αγαπημένη μας ποιήτρια! Και για σένα έγραψες με το αίμα της καρδιάς σου και αυτούς τους στίχους. Οπως και όλους τους άλλους στις 13 συνολικά ποιητικές σου συλλογές. Σύμφωνο αθανασίας! …«Θάνατος, Κάτω Κόσμος δεν υπάρχει/ Μην τους ακούς που λένε…/ Ποτέ δεν συναντήσαμε το Μαύρο Καβαλάρη./ Αύρες είμαστε, Αγέρας/ Στα φύλλα κατοικούμε/ Γι’ αυτό φθινόπωρο, να ‘σαι προσεκτική». (από το ποίημά της “Πρέπει να προφυλάξω τη μητέρα”).
“Τα κύματα που με δίδαξαν το ανυπότακτο”, ο τίτλος του μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ (80 λεπτών) που έκανε ο γνωστός Χανιώτης σκηνοθέτης Κώστας Νταντινάκης (παρουσιάστηκε στο 11ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τον Μάρτιο του 2009) για τη ζωή και το έργο της Βικτωρίας Θεοδώρου, που γεννήθηκε στα Χανιά και συγκεκριμένα στη Νέα Χώρα. Από ένα πεζό της κείμενο η φράση που την εκφράζει απόλυτα. Πάντα εξόριστη στην ελευθερία της και πάντα ελεύθερη στην εξορία της η και, αγωνίστρια της Εθνικής Αντίστασης, η ωραία ως Ελληνίδα συμπατριώτισσά μας ποιήτρια!
ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΝΑ ΚΟΥΒΕΝΤΙΑΖΟΜΕ

«Και να, αδερφέ μου, που μάθαμε να κουβεντιάζομε»… Και αυτός ο στίχος του Γιάννη Ρίτσου απ’ το “καπνισμένο τσουκάλι” στο νου μου, το βράδυ της περασμένης Παρασκευής, 15 Φεβρουαρίου, ενώ παρακολουθούσα την εκδήλωση που διοργάνωσε, στους κατάμεστους από κόσμο χώρους του, το Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών και Μελετών “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος”, με τίτλο “Τα ανοιχτά μέτωπα της Εξωτερικής Πολιτικής από το 1974”, με ομιλητές τρεις πολιτικούς με θητεία στο Υπουργείο Εξωτερικών και συγκεκριμένα τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ Νίκο Ξυδάκη, τη βουλευτή Α’ Αθήνας της Νέας Δημοκρατίας Ντόρα Μπακογιάννη και τον κοινοβ. εκπρ. του ΚΙΝΑΛ Ανδρέα Λοβέρδο. Ερμηνεύοντάς τον, βέβαια, κατά το δοκούν… Ζητούμενο πάντα και σε διαπροσωπικό και σε κοινωνικό και σε πολιτικό, διακομματικό, επίπεδο, ο διάλογος με στόχο την εύρεση, κατά το δυνατόν κοινής συνισταμένης. Μέγα ζητούμενο στα θέματα της εξωτερικής πολιτικής της πατρίδας μας με στόχο τη χάραξη κοινής εθνικής γραμμής. Εχοντας πάντα σαν δεδομένο τη βενιζελική ρήση ότι στις διεθνείς σχέσεις δεν υπάρχουν εθνικά δίκαια, παρά μόνο εθνικά συμφέροντα. Ιδιαίτερα σε εποχές μεγάλων αναταράξεων και ανακατατάξεων, όπως αυτήν που διανύουμε κι αν ισχύει αυτό!
Χαμηλοί οι τόνοι που επέλεξαν και οι τρεις προαναφερθέντες πολιτικοί στις ομιλίες τους, ύστερα από την εισαγωγική τοποθέτηση του και συντονιστή της εκδήλωσης γενικού διευθυντή του Ιδρύματος Νίκου Παπαδάκη. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπήρξαν διαφορετικές προσεγγίσεις και εκτιμήσεις, προπάντων στη λεγόμενη συμφωνία των Πρεσπών. Τα δύσκολα έρχονται και γι’ αυτά πρέπει να είμαστε πάντα έτοιμοι, ένα από τα συμπεράσματα της εκδήλωσης, που ειρήσθω εν παρόδω ήταν μεστή περιεχομένου και διήρκησε περίπου δυόμισι ώρες (βλ. σχετ. ρεπορτάζ του Δημήτρη Μαριδάκη στην εφημερίδα μας, 16.2.2019).
«Το Ιδρυμα έχει ξεκινήσει τις προκαταρκτικές διαδικασίες για να λειτουργήσει στο προσεχές μέλλον μία Ακαδημία Πολιτικών και Διπλωματικών Σπουδών, με την υποστήριξη της Βουλής των Ελλήνων στη βάση σχετικής απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του». Στη γραμμή του να μάθουμε να κουβεντιάζουμε και σχετικά με θέματα πολιτικής, με βάση τη βενιζελική σκέψη, προφανώς και ο νέος στόχος του Ιδρύματος που έθεσε προς επίτευξη ο και κινών τα νήματά του, γενικός διευθυντής του Νίκος Παπαδάκης. Στη λογική αυτή και η διοργάνωση της περί ης ο λόγος εκδήλωσης, που όπως επεσήμανε η ιστορικός – υπεύθυνη Ερευνητικών Προγραμμάτων του Ιδρύματος Αργυρώ Βατσάκη, ανοίγοντάς την, ανήκει σε μια σειρά εκδηλώσεων υπό τον γενικό τίτλο “Ιστορία και Επικαιρότητα”.
Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 19.02.2019)

http://www.haniotika-nea.gr/mathenontas-na-kouventiazome/