Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ανασκαλεύοντας. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ανασκαλεύοντας. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή 12 Ιουνίου 2015

ΑΝΑΣΚΑΛΕΥΟΝΤΑΣ

Δωσίλογοι και τάγματα Ασφαλείας
Αναφορα και στους Σουμπεραίους
Με αφορμή το δημοσίευμα των “Χ.Ν.”πριν από λίγες ημέρες με τίτλο “Ατιμώρητοι οι Δωσίλογοι στην Ελλάδα”, θα κάνουμε μια μικρή αναφορά στην επικρατούσα τότε κατάσταση ενώ θα αναφερθούμε και στα Τάγματα Ασφαλείας.
Δεείτε περισσότερα... ΑΝΑΣΚΑΛΕΥΟΝΤΑΣ
Νεκτάριος Ευ. Κακατσάκης

Δωσίλογοι και τάγματα Ασφαλείας
Αναφορα και στους Σουμπεραίους


Λένε ότι την ιστορία τη γράφουν οι δυνατοί. Είναι μια πραγματικότητα που κυρίως σε παλαιότερες εποχές επέβαλε την άποψη που δεν χωρούσε αμφισβήτηση κυρίως επειδή τα μέσα προπαγάνδας είχαν στα χέρια τους όλα εκείνα τα στοιχεία που κατά το δοκούν χρησιμοποιούσαν προς όφελός τους όπως ήταν φυσικό.
Σταδιακά όλη αυτή η κατάσταση άλλαξε -σε πολλές περιπτώσεις- και κυρίως αναφορικά με τα γεγονότα των τελευταίων 7-8 δεκαετιών, ιστορικοί μελετητές ανασκαλεύοντας και διερευνώντας επιχειρούν να τοποθετήσουν τα πράγματα σε μια όσο το δυνατόν αντικειμενικότερη βάση έτσι ώστε πλέον να έχουμε μια όσο το δυνατόν πληρέστερη-σφαιρική άποψη που περιλαμβάνει και την πλευρά των… ηττημένων.
Αξιόπιστη πηγή είναι ο Τύπος της εποχής όταν αυτός λειτουργεί με αποκλειστικό γνώμονα την ενημέρωση και μόνον.
Ενα τέτοιο γεγονός είναι π.χ. οι δίκες των δωσιλόγων που πραγματοποιήθηκαν στη χώρα μας!
Με αφορμή το δημοσίευμα των “Χ.Ν.”πριν από λίγες ημέρες με τίτλο “Ατιμώρητοι οι Δωσίλογοι στην Ελλάδα”, θα κάνουμε μια μικρή αναφορά στην επικρατούσα τότε κατάσταση ενώ θα αναφερθούμε και στα Τάγματα Ασφαλείας.
Πάμπολλες ήταν εκείνη την εποχή οι περιπτώσεις των δωσιλόγων που κάποιοι από αυτούς οδηγήθηκαν στην Δικαιοσύνη που όμως στις πλείστες περιπτώσεις και για διάφορους λόγους ήταν ιδιάιτερα ελαστική μαζί τους.
Υπήρχαν όμως και περιπτώσεις που ο λαός μη αποδεχόμενος την ετυμηγορία… πήρε τον νόμο στα χέρια του… Κάτι ανάλογο αλλά σε πολύ μεγαλύτερη έκταση ίσχυσε και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
Οσον αφορά στα Τάγματα Ασφαλείας, είχαν συγκροτηθεί από την κατοχική κυβέρνηση της Ελλάδος, την περίοδο της γερμανικής κατοχής στη χώρα μας, υπό την ανοχή των Γερμανών και έδρασαν στην ηπειρωτική Ελλάδα (απαρτιζόταν δε από Ελληνες που “συνέδραμαν” το έργο του στρατού κατοχής με ποικίλες” δράσεις).
Παρενθετικά αναφέρουμε ότι εδώ στην Κρήτη κάτι “αντίστοιχο” με τα Τάγματα Ασφαλείας ήταν οι λεγόμενοι “Σουμπερίτες” που έδρασαν και στη Μακεδονία και είχαν πάρει το όνομά τους από τον Γερμανό Φριτς Σούμπερτ ο οποίος είχε συγκροτήσει την ομάδα η οποία διέπραξε απίστευτης φρίκης εγκλήματα κατά των… συμπατριωτών των.
Η Ιστορία έχει γράψει αναρίθμητες σελίδες και συνεχίζει να γράφει και για τις δύο περιπτώσεις ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι κυρίως η ηπειρωτική Ελλάδα “διχάστηκε” κατά τρόπο που οι όποιες ενέργειες από τα δύο αντίπαλα στρατόπεδα -εκείνη την εποχή- ακόμη και σήμερα έχουν αντίκτυπο ιδιαίτερα στις μικρές κοινωνίες.
Το μεγάλο, δύσκολο και λίαν “οδυνηρό” για τη χώρα σημερινό θέμα σίγουρα δεν μπορεί καν να “ανοίξει” από τούτο τον χώρο…
Είναι ωστόσο καλό να δούμε μια άποψη που… αλιεύσαμε από την εφημερίδα “Παρατηρητής” που δημοσιεύθηκε πριν από 53 περίπου χρόνια ανήμερα της 28ης Οκτωβρίου και αναφέρεται στην σκέψη της τότε Κυβέρνησης να επαναφέρει τα Τάγματα Ασφαλείας(!). Καταθέτουμε λοιπόν την αντίθετη άποψη της αρθρογράφου Αλέκας Μαρκογιαννάκη που στη στήλη “ΑΠΟ ΤΗ ΖΩΗ” που διατηρούσε, είχε γράψει το κείμενο με τίτλο: “ΤΑΓΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ”.
H συγκεκριμένη άποψη στο πρωτοσέλιδο του “Παρατηρητή” έχει βαρύνουσα σημασία μιας και στην εποχή της δημοσίευσής της (λίγα χρόνια μετά το τέλος του β’ Παγκοσμίου πολέμου αλλά και του οδυνηρού εμφυλίου) με νωπές τις μνήμες από όσα βίωσε η χώρα, αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο την αλήθεια που ήταν άλλωστε κοινώς αποδεκτή. Π.χ. δεν υπήρχε αμφισβήτηση για το γεγονός πως στελέχη των Ταγμάτων Ασφαλείας είχαν ασχοληθεί με την πολιτική και κάποια από αυτά είχαν βρεθεί και σε κυβερνητικές θέσεις.
Σημείωνε τότε η Αλέκα Μαρκογιαννάκη: «Ακόμη δεν έχομε κλείσει τις πληγές που μας άνοιξε ο πόλεμος των Γερμανών. Ακόμη αιμορραγεί το σώμα της Ελλάδος. Ακόμη οι μαυροφορεμένες μάνες κλαίνε σε νωπούς τάφους. Ακόμη τα ορφανά δεν επουλώθηκαν από τον πόνο της ορφάνιας. Και όλοι μας θέλαμε μιά ηρεμία, μια ασφάλεια, μια ζωή με σιγουριά που να μας δίνη την λησμονιά της κατοχής και την ικανοποίηση, ότι όσοι σκοτώθηκαν και υπέφεραν, κάτι έδωσαν. Μα ποιος θα δώση την σιγουριά; Μιά κυβερνητική απόφασις ανεστάτωσε τον λαό. Η ίδρυσις των Ταγμάτων Ασφαλείας. Δεν επρόκειτο ν’ ασχοληθώ με θέμα τέτοιο. Μα όμως πιστεύω, ότι, όποιος βλέπει το κακό και δεν το φωνάζει δυνατά, γίνεται κι αυτός συνεργός. Δεν κρίνω την Κυβέρνησι. Ούτε τις διαταγές της.[…] Κρίνω αυτές τις λέξεις. Τάγματα Ασφαλείας. Ακούγονται παράξενα και σε μένα, όπως και σ’ όλους τους ανθρώπους. Μου θυμίζουν τα ες-ες των Γερμανών. Θυμίζουν στρατιωτικά μέτρα που ελάμβαναν οι Γερμανοί, για ν’ αντιμετωπίσουν την αντίστασιν του εχθρού των, του Έλληνος. Εμείς όμως τί χρειαζόμαστε; Έχομεν εμπόλεμο κατάστασιν ή εμφύλιο σπαραγμό; Τί φοβάται το κράτος μας; Για την Δημόσια τάξι και ασφάλεια έχομε την Χωροφυλακή και την Αστυνομία Πόλεων. Δυσπιστούν οι αρχές προς τα σώματα αυτά; Και γιατί; Δύναμις 1500 ανδρών[…] είναι έτοιμη να σκορπίση τον πανικό στο λαό κατευθυνόμενη σύμφωνα με τις προσωπικές αντιλήψεις ωρισμένων, μας μεταφέρουν ψυχολογικά στην Κατοχική περίοδο. Η ατμόσφαιρα γίνεται πολύ πνιγηρή. Ισχυρίζονται ότι τα Τάγματα Ασφαλείας θα διαλύουν τις λαϊκές συγκεντρώσεις, για τις οποίες παίρνουν και ειδικά μαθήματα. Όμως γιατί; Τόσο τεράστια επικίνδυνη είναι η φωνή του λαού;».
Η υπογράφουσα συνεχίζει το κείμενό της διατυπώνοντας εκτός άλλων και τη θέση της ότι ένας ηγέτης που προέρχεται από τον λαό δεν έχει «δικαιοδοσία να στρέφη όπλα εναντίον του», ενώ καταλήγει: «Δεν θέλομε Τάγματα Ασφαλείας, γιατί σιγά-σιγά δεν θ’ αργήση να γίνουν και στρατόπεδα συγκεντρώσεως. Κάποτε σκεφθήτε και τον λαό. […]Μην ξαναφέρνετε τον τρόμο της κατοχής».
Τελειώνοντας το σημερινό κείμενο θεωρήσαμε σημαντικό να παραθέσουμε δύο ακόμη στοιχεία:
α) τον όρκο που έδιναν όσοι υπηρετούσαν στα Τάγματα Ασφαλείας που είναι ο εξής: «Ορκίζομαι εις τον Θεόν τον άγιον τούτον όρκον, ότι θα υπακούω απολύτως ΕΙΣ ΤΑΣ ΔΙΑΤΑΓΑΣ ΤΟΥ ΑΝΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΗΓΟΥ ΤΟΥ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ ΑΔΟΛΦΟΥ ΧΙΤΛΕΡ. Θα εκτελώ πιστώς απάσας τας ανατεθεισομένας μοι υπηρεσίας και θα υπακούω άνευ όρων εις τας διαταγάς των ανωτέρων μου.
Γνωρίζω καλώς, ότι διά μίαν αντίρρησιν εναντίον των υποχρεώσεών μου, τας οποίας διά του παρόντος αναλαμβάνω, θέλω τιμωρηθή ΠΑΡΑ ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΝΟΜΩΝ»
και β) ένα σημείο από το βιβλίο του Αδόλφου Χίτλερ “Ο αγών μου” στο οποίο αναφέρεται «στον τρόπο που σκεφτόταν να επιβάλλει την κυριαρχία του στις κατεχόμενες χώρες» όπως διαβάζουμε στο βιβλίο του Νίκου Κ. Καρκάνη “Οι δοσίλογοι της Κατοχής – Δίκες παρωδία: ντοκουμέντα, αποκαλύψεις, μαρτυρίες”, από το οποίο παραθέτουμε και τα γραφόμενα του Α. Χίτλερ: «ο νικητής, αν είναι έξυπνος, θα εμπιστευτεί σε πρόσωπα της εθνικότητας του ηττημένου λαού, που δεν έχουν ούτε χαρακτήρα, ούτε τιμή, τον ρόλο του δεσμοφύλακα, διότι γνωρίζει ότι τα πρόσωπα αυτά θα τον βοηθήσουν στο έργο της ολοκληρωτικής υποδούλωσης των συμπατριωτών τους κατά ένα τρόπο πολύ σκληρότερο και πιό ανοικτίρμονα, από εκείνον που θα μεταχειρίζονταν ένα οποιοδήποτε ξένο κτήνος».
Χανιώτικα νέα (12.06.2015)


Read more: http://www.haniotika-nea.gr/dosilogi-ke-tagmata-asfalias/#ixzz3cq16mXoK 
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial 
Follow us: @HaniotikaNea on Twitter | haniotika.nea on Facebook

Κυριακή 3 Μαΐου 2015

ΑΝΑΣΚΑΛΕΥΟΝΤΑΣ

Είναι δύσκολο να συνταιριάξεις τις λέξεις όταν αυτές πρόκειται να… μιλήσουν για ήρωες. Ακόμη δυσκολότερη γίνεται η προσπάθεια όταν συνειδητοποιείς ότι οι αγώνες τους δικαιώθηκαν εν μέρει ή όταν η δικαίωση αυτή καταστρατηγείται ή ακόμη και με μια υπογραφή-πλέον- ακυρώνεται…Συνειδητοποιείς εξάλλου ότι κυρίως οι δύσκολες εποχές είναι αυτές που γεννούν τους ήρωες, όπως ο καταγόμενος από το Χουμέρι Μυλοποτάμου Σταύρος Καλλέργης που «οργάνωσε τον πρώτο ξεσηκωμό του Πολυτεχνείου αλλά και την πρώτη στην Ελλάδα μαζικότερη Εργατική Πρωτομαγιά» στα τέλη του 19ου αιώνα.
Δείτε περισσότερα... ΑΝΑΣΚΑΛΕΥΟΝΤΑΣ
Νεκτάριος Ευ. Κακατσάκης

ΜΕ ΜΠΡΟΣΤΑΡΗ ΤΟΝ ΚΡΗΤΙΚΟ ΣΤΑΥΡΟ ΚΑΛΛΕΡΓΗ
ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΕΟΡΤΑΣΜΟΙ ΤΗΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑΣ


Είναι δύσκολο να συνταιριάξεις τις λέξεις όταν αυτές πρόκειται να… μιλήσουν για ήρωες. Ακόμη δυσκολότερη γίνεται η προσπάθεια όταν συνειδητοποιείς ότι οι αγώνες τους δικαιώθηκαν εν μέρει ή όταν η δικαίωση αυτή καταστρατηγείται ή ακόμη και με μια υπογραφή
-πλέον- ακυρώνεται…
Συνειδητοποιείς εξάλλου ότι κυρίως οι δύσκολες εποχές είναι αυτές που γεννούν τους ήρωες, όπως ο καταγόμενος από το Χουμέρι Μυλοποτάμου Σταύρος Καλλέργης που «οργάνωσε τον πρώτο ξεσηκωμό του Πολυτεχνείου αλλά και την πρώτη στην Ελλάδα μαζικότερη Εργατική Πρωτομαγιά» στα τέλη του 19ου αιώνα.
Τέλος αντιλαμβάνεσαι το μέγεθος των πράξεων αυτών των ηρώων όταν -ένα και πλέον αιώνα μετά- ζεις κι εσύ σε μια παρόμοια με τότε εποχή που τα αιτήματά των ανθρώπων παραμένουν ακόμη ζητούμενα…
«Eργατική πρωτομαγιά σήμερα. Μέρα παγκόσμιας γιορτής των εργαζομένων. Μέρα αλληλεγγύης των εργατών όλου του κόσμου[…] Η πρώτη εργατική Πρωτομαγιά στην Ελλάδα γιορτάστηκε το 1893 στους στύλους του Ολυμπίου Διός στην Αθήνα από τον Κεντρικό Σοσιαλιστικό Σύλλογο του Σταύρου Καλλέργη, που είχε κυκλοφορήσει μάλιστα και σχετική προκήρυξη[…]».
Τα παραπάνω μεταξύ άλλων έγραφε πριν από δύο δεκαετίες περίπου ο Δημήτρης Βλησίδης σε ειδικό ένθετο αφιέρωμα των “Χανιώτικων νέων” για την ημέρα της Πρωτομαγιάς.
φωτ 1ΜΙΑ ΕΠΟΧΗ ΜΕΓΑΛΩΝ ΑΝΤΙΘΕΣΕΩΝ
Ο Σταύρος Καλλέργης ήταν απόγονος της αρχοντικής οικογένειας των Καλλέργηδων, γιος του Γεωργίου Καλλέργη ο οποίος «με ιδιωτική ομάδα στρατιωτών, πολεμά στο Αρκάδι (1866) και σώζεται από το ολοκαύτωμα, διασπώντας με την ομάδα του την πολιορκία των Τούρκων. Επικυρηγμένος από τους Τούρκους, κατορθώνει να φθάσει οικογενειακώς στην Αθήνα, όπου προσλαμβάνεται στο παλάτι ως αυλικός» διαβάζουμε στην “Ελευθεροτυπία” της 29ης Απριλίου 1995, σε αφιέρωμα με τίτλο “Την εποχή του Καλλέργη, του Χοϊδά και του Τρικούπη”.
«Ο Σταύρος μεγαλώνει υπό την καταπίεση της Αυλής και για να λυτρωθεί από τον φεουδάρχη – πατέρα (μας πληροφορεί ο γιος του εξαίρετος ηθοποιός Λυκούργος Καλλέργης), στρέφεται προς τους αντιμοναρχικούς» διαβάζουμε στο ίδιο αφιέρωμα.
Κάπου εδώ θα ήταν σημαντικό να αναφερθούμε εν συντομία στην εποχή (τέλη 19ου αιώνα) του Καλλέργη, μία εποχή «που προσφέρεται για αγώνες» αφού «υπάρχει φτώχεια, δυστυχία, επιβάλλεται φορολογία άγρια».
Είναι μία εποχή που από τη μια έχουμε ορισμένους… “χρυσοκάνθαρους κεφαλαιούχους” οι οποίοι «όχι μόνο δεν συμμετέχουν αναλογικά (σ.σ. στη φορολογία) αλλά κερδίζουν με τις τεράστιες φοροαπαλλαγές που τους προσφέρει» η τότε Κυβέρνηση.
Από την άλλη έχουμε όσα χαρακτηριστικά περιγράφονται παρακάτω: «τρώγλες και φυματίωση. Δουλειά χωρίς ωράριο, πείνα και φόροι. “Οι δασμοί εβαρύνθησαν τόσον -γράφει ο Βλάσης Γαβριηλίδης- ώστε αφήρεσαν, από τον εργάτην το ψωμί, το φως, το λάδι, την ζάχαριν, τα ρούχα, αυτά τα είδη πρώτης ανάγκης… (Και να φανταστείτε ότι ο Γαβριηλίδης ήταν Τρικουπικός). Η συντριπτική πλειοψηφία του πληθυσμού υποφέρει. Σημειώνει ο Πλάτων Δρακούλης στο “Αρδην” (σ.σ. περιοδικό της εποχής) για την κατοικία του εργάτη: “Μία φρικώδης υπόγειος τρύπα εν είδει δωματίου ή μάλλον τάφου,[…]
Παράθυρον δεν υπάρχει. Εκεί μέσα κατοικούν πέντε ανθρώπινα πλάσματα…” Και παρακάτω: “Δύο όμοιαι τρύπαι, ολίγον μεγαλήτεραι, αλλά πολλύ βαθύτερα εσκαμμέναι, πλησίον της Εθνικής Τραπέζης και σχεδόν παρά το θεόρατον παλάτι του Μελά. Εκεί εις αυτάς τας υγράς τρύπας κατοικούν τρεις πολυμελείς οικογένειες. Κατηραμένα υπόγεια. Οι εργάτες απεργούν. Βρίζουν και καταριώνται την μοίρα τους για την “Τρικουπίδια νόσον” “υφ ής πάσχει η κοινωνία των[…]».
Αυτές λοιπόν είναι οι συνθήκες της εποχής όπως διαβάζουμε στο προαναφερόμενο αφιέρωμα της “Ελευθεροτυπίας” που τότε είχε επιμεληθεί ο Νίκος Βαρδιάμπασης.
φωτ 3ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΕΟΡΤΑΣΜΟΙ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
«Σε αυτή την εποχή λοιπόν ο Σταύρος Καλλέργης θα ξεκινήσει τη δράση του», (βλ. αφιέρωμα “Ο πρώτος μάρτυρας της Πρωτομαγιάς”, “ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ” 30-4-1995).
Ο γιος του, ο σπουδαίος Ελληνας ηθοποιός Λυκούργος Καλλέργης είχε δηλώσει το 1995 ότι ο πατέρας του εν έτει 1890 «εκδηλώνει τη συμμετοχή του στον πρώτο παγκόσμιο γιορτασμό της εργατικής Πρωτομαγιάς (έγινε στο Παρίσι την ίδια χρονιά)[…]».
Στο ίδιο αφιέρωμα σημειώνεται ότι την 1η Μαΐου 1891 «μαζί με άλλους 12 σοσιαλιστές πήγαν ομαδικά στο φωτογραφείο Σούτσου και φωτογραφήθηκαν όλοι σαν μια συμβολική συμμετοχή στην παγκόσμια διαμαρτυρία των εργατών».
Εξάλλου το 1892 υπήρξαν «τριάντα σοσιαλιστές με επικεφαλής πάλι τον Καλλέργη» που διαδήλωσαν «κατά του πλουτοκρατικού αθλίου συστήματος», στο τότε αδιαμόρφωτο Στάδιο της Αθήνας.
φωτ 4«Η ΠΟΛΥΠΛΗΘΗΣ ΜΑΖΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΙΣ» στις 2 μαϊου 1893
«Η Πρωτομαγιά του 1893 (σ.σ. πραγματοποιήθηκε στις 2 Μαΐου) ήταν μια πολυπληθής μαζική εκδήλωση στην οποία εκτός από τους “Καλλεργικούς” πήραν μέρος και οπαδοί ενός άλλου γενάρχη της σοσιαλιστικής σκέψης στην Ελλάδα- του Πλάτωνα Δρακούλη».
Στη συγκεκριμένη συγκέντρωση μίλησε ο Πλ. Δρακούλης ενώ ο Στ. Καλλέργης διάβασε «το ψήφισμα της συγκέντρωσης[…] παροτρύνοντας τους συγκεντρωμένους να το υπογράψουν για να κατατεθεί στη Βουλή.
Στην εφημερίδα “ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΗΣ” που εξέδιδε ο Καλλέργης ήδη από το 1890, υπάρχει η πληροφορία ότι «το ψήφισμα εντός ημισείας ώρας έφερε άνω των 500 υπογραφών» παρόλο που στη συγκέντρωση ήταν άνω των χιλίων ατόμων (σ.σ. η μη υπογραφή απ’ όλους αποδίδεται και στον φόβο που επικρατούσε τότε).
Το συγκεκριμένο ψήφισμα που κατατέθηκε στη Βουλή από τον ίδιο τον Καλλέργη την 1η Δεκεμβρίου του 1893 (κι ενώ είχε συγκεντρώσει περίπου 2000 υπογραφές) περιείχε τα παρακάτω σημεία όπως διαβάζουμε στο αφιέρωμα της “Ελευθεροτυπίας”, “Στην εποχή του Καλλέργη του Χοϊδά και του Τρικούπη”:
«α. Την Κυριακήν να κλείωνται, τα καταστήματα καθόλην την ημέραν και οι εργάται ν’ αναπαύωνται.
β. Οι εργάται να εργάζωνται επί 8 ώρας την ημέραν.
γ. Να απαγορευθεί η εργασία εις τους ανηλίκους.
δ. Να απονέμεται σύνταξις εις τους εκ της εγασίας παθόντας και καταστάντας ανίκανους προς συντήρησιν εαυτών και της οικογένειάς των.
ε. Να καταργηθούν αι θανατικαί εκτελέσεις και
στ. Να καταργηθεί η διά χρέη προσωπική κράτησις».
φωτ 5 αυτη«ΟΥ ΟΙ ΑΝΑΡΧΙΚΟΙ. ΜΠΟΜΠΕΣ ΦΕΥΓΑΤΕ!»
Το συγκεκριμένο ψήφισμα βέβαια περιείχε και άλλες προτάσεις. Μία από αυτές ήταν και η παρακάτω: «Το συμβούλιον του “Κεντρικού Σοσιαλιστικού Συλλόγου” να επιδώση το ψήφισμα εις την Βουλήν», κάτι που πραγματοποιήθηκε -όπως προαναφέραμε- την 1η Δεκεμβρίου του 1893.
Ο λόγος που δεν κατατέθηκε πιο πριν ήταν οι συνεχείς διαλύσεις της Βουλής και οι εναλλαγές των Κυβερνήσεων λόγω της δυσκολίας να συναφθούν εξωτερικά δάνεια και να σωθεί η χώρα από τη χρεωκοπία.
Τελικά η πτώχευση… δεν απετεύχθη.
Ομως για να επανέλθουμε στην κατάθεση του ψηφίσματος:
«[…]το πηγαίνει στη Βουλή ο ίδιος ο Καλλέργης. Οταν όμως ο πρόεδρος της Βουλής αρνείται να το διαβάσει, σηκώνεται ο ίδιος από το θεωρείο των δημοσιογράφων αγανακτισμένος και διαβάζει το ψήφισμα» διαβάζουμε σε αφιέρωμα των “Χανιώτικων νέων” για την Εργατική Πρωτομαγιά (βλ. φ. 1-5-1998).
«Σάλος στην αίθουσα. Φωνές και μια κραυγή σκίζει τον αέρα “Ου, οι αναρχικοί. Μπόμπες φευγάτε!” Κατά τις περιγραφές “οι πατέρες του Εθνους” καβαλίκεψαν τα καθίσματα και τρέχανε να βγουν έξω[…] ο Καλλέργης συνεχίζει να διαβάζει[…] Γρήγορα τα θεωρεία περικυκλώνονται[…]» γράφει ο Τάκης Κατσιμάρδος στο άρθρο του με τίτλο “Ο πρώτος μάρτυρας της Πρωτομαγιάς” (“Εθνος της Κυριακής” 30 Απριλίου 1995).
Ο Καλλέργης συλλαμβάνεται και φυλακίζεται.
«Το γεγονός αυτό της φυλάκισης του Καλλέργη, είχε ως αποτέλεσμα να πληγωθεί το φιλότιμο όλων των δημοκρατικών δυνάμεων, και η επόμενη Πρωτομαγιά να έχει μια τεράστια επιτυχία» διαβάζουμε και πάλι στο αφιέρωμα των “Χ.Ν.” (1-5-1998) που είχαν επιμεληθεί τότε οι Αντρέας Κουφουδάκης και Γιάννα Μαρουλοσηφάκη.
ΕΝΑΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΚΑΙ Η ΠΑΥΣΗ ΤΩΝ ΕΟΡΤΑΣΜΩΝ  
Στο ίδιο αφιέρωμα εξάλλου διαβάζουμε σχετικά με τον εορτασμό της Πρωτομαγιάς του 1894, ότι: «[…]Συγκεντρώθηκαν περίπου έξι χιλιάδες άτομα, γιόρτασαν την Πρωτομαγιά, ψήφισαν νέο ψήφισμα και διαλύθηκε ειρηνικά. Η κυβέρνηση όμως και τα ανάκτορα, είχαν αποφασίσει τούτη τη φορά, να χτυπήσουν στη ρίζα το κακό και τους δημιουργούς του[…]».
Αξίζει να αναφέρουμε ότι για τον συγκεκριμένο εορτασμό υπάρχουν πάρα πολλά στοιχεία στις εφημερίδες της εποχής, φιλοκυβερνητικές και μη ενώ το ίδιο ισχύει και για τα κατά καιρούς αφιερώματα σε εφημερίδες αλλά και περιοδικό Τύπο.
Στην “Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία” (φύλλο της 1ης Μαΐου 1994) βρίσκουμε το κείμενο του Φίλιππου Φιλίππου με τίτλο “Χίλιοι στο Στάδιο, συν γυναιξί…” που αναφέρεται αποκλειστικά στον εορτασμό που έμελε να είναι ο τελευταίος πριν τον… επόμενο που πραγματοποιήθηκε το 1909.  Παραθέτουμε κάποια χαρακτηριστικά αποσπάσματα που αφορούν μόνο τον Σταύρο Καλλέργη:
«[…] Ο πρώτος που την πλήρωσε ήταν ο Σταύρος Καλλέργης, ο πρώτος Ελληνας σοσιαλιστής που διώχθηκε για τις ιδέες του[…]
Στις 21 Μαΐου του 1894 αρχίζουν οι διώξεις των σοσιαλιστών με τη σύλληψη και την ανάκριση όσων είχαν την πρωτοβουλία για την πρωτομαγιάτικη εκδήλωση[…]
Η αστυνομική δύναμη κύκλωσε το κουρείο “Αρδην”[…] που ήταν η “γιάφκα” των σοσιαλιστών, τους αιφνιδίασε και σιδηροδέσμιους τους πήγαν στο Β’ αστυνομικό τμήμα. Ενας από τους συλληφθέντες, ο Μάργαρης, πέθανε στη φυλακή από το ξύλο που έφαγε.
Στη δίκη που έγινε τον Οκτώβριο[…] ο Καλλέργης κατηγορήθηκε ότι με τους λόγους που έβγαζε σ’ όλη την Ελλάδα έσπερνε διχόνοια στον λαό.
Τελικά τόσο αυτός όσο και οι συγκατηγορούμενοί του αθωώθηκαν από το Πλημμελειοδικείο Αθηνών και αφέθηκαν ελεύθεροι. Στο μεταξύ είχε κλείσει ο “Σοσιαλιστής” επειδή ορισμένα άρθρα του “καθήπτοντο του ιερού προσώπου του βασιλέως και της ιεράς ημών θρησκείας”. Κουρασμένος από το κυνηγητό έφυγε στο Παρίσι[…]».
Τελειώνοντας, από τα “Ρεθυμνιώτικα Νέα” και το άρθρο “Σταύρος Καλλέργης: σύμβολο γενιάς (1-5-1996), παραθέτουμε ένα απόσπασμα από μια ποιητική αναφορά στον Σταύρο Καλλέργη της Εύας Λαδιά που έχει μελοποιήσει ο Μπάμπης Πραματευτάκης:
«Κύλησε ο λόγος σου
στις φλέβες της ελπίδας
κι απόκτησε το όνειρο
χαμόγελο.
Σταύρος Καλλέργης
σύμβολο γενιάς…»
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΟΜΙΛΙΕΣ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΚΑΛΛΕΡΓΗ
2 Μαΐου 1893
«Η πρόοδος βαδίζει τον δρόμον της. Πέρυσι, το 1892 τριάντα μόνο ομόφρονες σοσιαλισταί συνήλθον εις τούτο το μέρος και διεμαρτυρήθησαν κατά του σημερινού αθλίου πλουτοκρατικού συστήματος. Σήμερον παρατηρήσατε πόσοι είμεθα εντάυθα δια τον αυτόν λόγον. Βλέπετε, λοιπόν, η πρόοδος βαδίζει τον δρόμον της και θάττον ή βράδιον θα θφάση εις το ποθούμενον αποτέλεσμα…».
δημοσιευμένο στις “Σελίδες Ιστορίας” της Ημερησίας,
(3-5 Μαΐου 2002)
1η Μαΐου 1894
«[…] Ποιοί είμεθα και τί θέλομεν; Είμεθα σοσιαλισταί και θέλομεν επί του παρόντος τήν βελτίωσιν της θέσεως των εργατών καί τήν διάδοσιν τής ιδέας τής εντελούς χειραφετήσεως αυτών εν τω μέλλοντα. Διά την επιτυχίαν δε του σκοπού μας θα ζητήσομεν κατ’ αρχάς με ειρηνικά μέσα, εάν δε δέν το κατορθώσομεν διά πάσης θυσίας θα φροντίσομεν να πραγματοποιήσομεν τους σκοπούς μας».
δημοσιευμένο σε αφιέρωμα
του “Οδηγητή” για
την Εργατική Πρωτομαγιά
(χρονολ. 2000)
Η καθιέρωση του εορτασμού της εργατικής Πρωτομαγιάς 
Η Πρωτομαγιά καθιερώθηκε σαν τη παγκόσμια μέρα των εργατικών διεκδικήσεων, κατά τη διάρκεια του Παγκόσμιου Σοσιαλιστικού Συνεδρίου, (Β’ Σοσιαλιστικής Διεθνούς) τον Ιούλιο του 1889, στο Παρίσι. Σκοπός ήταν να οργανώνεται κάθε χρόνο, την ίδια μέρα, μια διεθνής εκδήλωση κατά την οποία οι εργάτες να θέτουν στις αρχές των κρατών το αίτημα για νομοθετική μείωση της εργασίας σε οκτώ ώρες την ημέρα, καθώς και την εφαρμογή των άλλων αποφάσεων της διεθνούς. Η συγκεκριμένη ημέρα επιλέχθηκε προκειμένου να τιμηθεί η μνήμη των θυμάτων της αιματηρής καταστολής των εργατών του Σικάγου την 1η Μαΐου του 1886.
πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Χανιώτικα νέα (01.05.2015)


Read more: http://www.haniotika-nea.gr/i-proti-eortasmi-tis-protomagias-stin-ellada/#ixzz3Z4AqdnTR 
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial 
Follow us: @HaniotikaNea on Twitter | haniotika.nea on Facebook