Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Αύγουστος. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Αύγουστος. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη 4 Αυγούστου 2020

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ


ΑΥΓΟΥΣΤΕ, ΚΑΛΕ ΜΟΥ ΜΗΝΑ...


"Η γιαγιά μου τον Αύγουστο/ σύναζε φεγγαρόφωτο/ για να ζυμώνει μ’ αυτό/ τα παραμύθια του Γενάρη, μας λέει ο Ιάσονας Ευαγγέλου στην τρίτη ποιητική σειρά του “Ψηφιδωτού” του. Οι στίχοι αυτοί στον νου μου, ενώ αρχίζω να γράφω τη στήλη. Και με αφορμή τη χθεσινή αυγουστιάτικη πανσέληνο. Την αυτοκρατορική εμφάνιση στα ουράνια δώματα του Φέγγαρου – Φέγγαρος η αυγουστιάτικη πανσέληνος για τους παλιούς μας. Με κεφαλαίο το πρώτο γράμμα…

Επάτησε ο Αύγουστος η άκρα του χειμώνα, λέει μια απ’ τις πολλές παροιμίες που έχουμε γι’ αυτόν τον μήνα που τρέφει τους έντεκα, για να το πω κι αυτό παροιμιακώς. Απ’ τον Μάρτη καλοκαίρι κι απ’ τον Αύγουστο χειμώνας, λέει μια άλλη στο… ίδιο μήκος κινούμενη. Ας γράψω ακόμα μερικές. Τον Αύγουστο τον χαίρεται απ’ έχει να τρυγήσει. Ο Αύγουστος πουλά κρασί κι ο Μάης πουλάει στάρι. Κάθε πράγμα στον καιρό του και τον Αύγουστο κολιός. Ας γράψω και μια βυζαντινή, που την έλεγαν γιατί πολλοί παρασέρνονταν κι έτρωγαν πολλά φρούτα με αποτέλεσμα να παθαίνουν διάφορες κοιλιακές διαταραχές που δύσκολα θεραπεύονταν: Περί της υγείας σου, τον Αύγουστο ερώτα. Και βέβαια την κορυφαία: Αύγουστε, καλέ μου μήνα, να ‘σουν δυο φορές τον χρόνο!

Αύγουστος ο μήνας του Φέγγαρου… Αύγουστος ο μήνας των πολλών παροιμιών… Αύγουστος ο μήνας της Παναγίας… Αύγουστος ο μήνας της επιστροφής των απανταχού στα πατρογονικά τους, της επανασύνδεσης με τις ρίζες. Ακόμη και για μας που είμαστε μιας πετρές δρόμο απ’ την πατρώα γη. Προπάντων γι’ αυτό είναι καλός μήνας ο Αύγουστος. Και επί εποχής κορωνοϊού…

«Ο Αύγουστος ελούζονταν μες στην αστροφεγγιά/ κι από τα γένια του έσταζαν άστρα και γιασεμιά./ Αύγουστε, μήνα και Θεέ, σε σένα ορκιζόμαστε/ πάλι του χρόνου να μας βρεις στον βράχο να φιλιόμαστε./ Απ’ την Παρθένο στον Σκορπιό χρυσή κλωστή να ράψουμε/ κι έναν θαλασσινό σταυρό στη Χάρη σου ν’ ανάψουμε./ Ο Αύγουστος ελούζονταν μες στην αστροφεγγιά/ κι από τα γένια του έσταζαν άστρα και γιασεμιά». Το τραγούδι “Ο Αύγουστος” (στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης Μουσική: Λίνος Κόκοτος. Πρώτη εκτέλεση: Ρένα Κουμιώτη.

(Πίνακας: Γιάννης Τσαρούχης)

ΟΙ "ΣΥΝΘΛΙΠΤΗΡΕΣ" ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑ ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ




«Συνθλιπτήρες» ο τίτλος της νέας ποιητικής δημιουργίας του Νικόλα Κακατσάκη, που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις “Σμίλη”. Δυο χρόνια μετά την πρώτη ποιητική του συλλογή, με τίτλο “Αρχιτέκτονας αυτοβιογραφούμενος” (την παρουσίασα στη στήλη στις 3 Ιουλίου 2018), και ύστερα από την έκδοση δύο συλλογών από 8 μικρές ιστορίες με 121 λέξεις, η κάθε μία. Επιμένει να αυτοβιογραφείται ο αρχιτέκτονας– ποιητής ή ο ποιητής– αρχιτέκτονας, αν προτιμάτε, η πρώτη σκέψη που κάνω με το που ανοίγω το βιβλίο και κάνω στάση στην προμετωπίδα: «Έγραψα ποιήματα πολλά/ για τις αγρυπνίες μου στο σπίτι/ μετά θυμήθηκα πως αγρυπνούσα/ ηθελημένα μέρες με σκοπό να γράψω».

Ένας ποιητής που αγρυπνεί, ένας ποιητής που «κρατά πάντα ανοιχτά, πάντα άγρυπνα τα μάτια της ψυχής του», για να θυμηθώ τον Διονύσιο Σολωμό, ο Νικόλας. Ένας αληθινός ποιητής που επιμένει να κρατά τις αισθήσεις του αγνές, που θλίβεται για τους κάθε λογής “συνθλιπτήρες”, που τον συνθλίβουν, πλην όμως δεν τον συντρίβουν. Πάντα “Σε πρώτο πλάνο οι γλάστρες στο μπαλκόνι/ Με τα λουλούδια να αδημονούν για του ήλιου το άγγιγμα/ Να δαγκάσουν και να χωνέψουν το φως/ Μετάληψη της καλημέρας που θα ξεστομίσουμε».

Ορισμοί της ποίησης πολλοί απ’ τους στίχους του Νικόλα, που αρέσκεται να διαβάζει γράφοντας και να γράφει διαβάζοντας, αναζητώντας, κατά δήλωσή του, το ηχόχρωμα του ποιήματος. Καλή συνέχεια, ανηψιέ!

Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 4. 8.2020)

Πέμπτη 1 Αυγούστου 2019

ΠΡΙΝ ΑΠΟ 9 ΧΡΟΝΙΑ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ



Καλό Αύγουστο και καλό χειμώνα, λοιπόν!

ΑΠΟ ΜΑΡΤΗ καλοκαίρι κι από Αύγουστο χειμώνα, λέει ο λαός μας. Κοντά σ’ αυτήν την παροιμία, λέει κι άλλες. Ηρθ’ ο Αύγουστος, παρ’ την κάπα σου, επάτησεν ο Αύγουστος η άκρα του χειμώνα, τ’ Αυγούστου τα βοριάσματα χειμώνα αναθυμιούνται κ.τ.λ., κ.τ.λ.. Για να μείνουμε μόνο στα του καιρού.

ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ μέρη συνήθιζαν ν’ ανάβουν την παραμονή της 1ης Αυγούστου φωτιές και να τις πηδούν, πιστεύοντας πως την Πρωταυγουστιά αρχίζει μια νέα περίοδος και πρέπει να μπουν σ’ αυτήν αμόλυντοι και καθαροί. Σε κάποια άλλα οι χωρικοί άγιαζαν τις πηγές και τα πηγάδια κι ύστερα διασκέδαζαν έξω απ’ τ’ αμπέλια. Κάθε μέρος και τα έθιμά του. Οταν λειτουργούσαν οι δημώδεις κοινωνίες. Τώρα...

ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΤΗΣ νηστείας του Δεκαπενταύγουστου, που κρατά 15 μέρες. Εύκολη νηστεία, παιδί μου, έλεγε η μάνα μου. Υπάρχουν σύκα, σταφύλια, απίδια, καρπούζες... Ο,τι πεθυμά η ψυχή σου τό ’χεις.

ΕΚ ΤΩΝ ΩΝ ΟΥΚ άνευ ότι ο Αύγουστος, εκτός από μήνας των διακοπών, είναι και ο μήνας της Παναγίας. Αλαλα τα χείλη των ασεβών, των μη προσκυνούντων την εικόνα σου την σεπτήν, την ιστορηθείσαν, υπό του Αποστόλου, Λουκά ιερωτάτου την Οδηγήτριαν, μας λέει ένα από τα μεγαλυνάρια του Παρακλητικού Της κανόνα.

ΚΑΙ ΤΑ ΤΖΙΤΖΙΚΙΑ όλο τζι και τζι και τζι και τζι και τζι και τζι και τζι. “Ζει και ζει και ζει και ζει/ και ζει και ζει και ζει/ ο βασιλιάς ο ήλιος ζει” για να θυμηθούμε τον Οδυσσέα Ελύτη στα “Τζιτζίκια” του.
ΣΕ ΔΙΑΚΟΠΕΣ μάς καλούν τα τζιτζίκια. Αφήστε τα όλα, γινωμένα και αγίνωτα, μας λένε. Μιμηθείτε μας. Τραγουδείστε μαζί μας: Και ζει και ζει και ζει/ και ζει και ζει και ζει/ ο βασιλιάς ο ήλιος ζει...

ΠΑΡΑΣΥΡΘΗΚΑ! Οπου θέλει με πήγε το μολύβι μου. Αλλα λογάριαζα να γράψω κι άλλα έγραψε το... σκασμένο. Δεν βαριέσαι! Ας πάει και το παλιάμπελο! Καιρός, όμως να το επαναφέρω στην... τάξη. Εχω δώσει και μια υπόσχεση, χώρια το ιστορικό ανέκδοτο.

ΜΑΡΙΑ ΖΑΒΙΑΝΕΛΗ, ποιήτρια, Χανιά: Σ’ ευχαριστώ που μοιράστηκες και μ’ εμένα τη χαρά σου για τον Α’ έπαινο που πήρε το ποίημά σου “Τα ανοιχτά θυρόφυλλα” στον 3ο πανελλήνιο διαγωνισμό που διοργάνωσε ο Εκπολιτιστικός Σύλλογος Χαρκιών με την οικονομική στήριξη του δήμου Αρκαδίου. Συγχαρητήρια! Ολο και σε ψηλότερες κορφές του ποιητικού Παρνασσού ν’ ανεβαίνεις.

Ο ΦΙΛΙΠΠΟΣ ο βασιλιάς της Μακεδονίας, όταν του έλεγαν ότι πρέπει να τιμωρήσει τους Αθηναίους ρήτορες γιατί τον κακολογούσαν απαντούσε: “Τους ευγνωμονώ γιατί κακολογώντας με γίνονται αιτία να διορθώνω τα λόγια και τις πράξεις μου και με την καλή μου διαγωγή να αποδεικνύω ότι είναι ψεύτες και αναξιόπιστοι ώστε να μην τους πιστεύουν”. 

“Αγαπώ το λιόγερμα/ Γι’ αυτό θέλω τότε να γυρίσεις!/ Λίγο προτού η μαβιά θάλασσα/ ορμήσει και με λύπη χρωματίσει το δωμάτιο/ πριν με χαρακώσει η νύχτα, απαλά το ρόπτρο/ να χτυπήσεις!/ Θα μυρίζει βασιλικό η γλάστρα,/ θα λάμπει το γεράνι στη γαβάθα./ Τότε να έρθεις!/ Αύγουστε, μήνα των ωραίων θαλασσινών ταξιδιών./ Από το χέρι τράβα με προτού το δείλι στα μάτια μου/ απλωθεί!/ Θα έχω ανοιχτά τα θυρόφυλλα και η ψυχή σαν/ ελπιδοφόρο σκαρί μέσα από τους ακύμαντους κήπους/ θα ανοιχτεί μαζί σου στα ανθισμένα πέλαγα”.
Το ποίημα “Ανοιχτά θυρόφυλλα” της Μαρίας Ζαβιανέλη

ΧΑΙΡΕΤΩ ΣΑΣ ΚΙ ΑΓΑΠΩ ΣΑΣ!
(http//:petaxta.blogspot.com)

Χανιώτικα νέα (31 Ιουλίου 2010)

Σημείωση: Μια νέα στἠλη  κάθε Πέμπτη, ("ΠΡΙΝ ΑΠΟ 9 ΧΡΟΝΙΑ , ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ", Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΗΣ) με αναδημοσιεύσεις κειμένων  από το ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ μου.