Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Πάσχα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Πάσχα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Σάββατο 18 Απριλίου 2020

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ




B3 ΤΑΞΗ 11ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΧΑΝΙΩΝ
ΠΑΣΧΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΑΣΧΑ! 



 Καλοί μου φίλοι, Xριστός Ανέστη!
Μεγάλο Σάββατο σήμερα κι αναστάσιμος, όπως κάθε χρόνο τέτοια μέρα, ο χαιρετισμός μου. Σαν πρόλογος του ωραίου με όλη τη σημασία της λέξης, σημερινού, αναστάσιμου ξεχωριστού, εν μέσω κορωνοϊού, Παιδότοπου. Ολα ξεκίνησαν πριν από 10 μέρες, μ’ ένα τηλεφώνημά μου στην και καλή μου φίλη, γνωστή στη χανιώτικη κοινωνία και για την ευρύτερη προσφορά της στα κοινά, διευθύντρια του 11ου Δημ. Σχ. Χανίων, Μαρία Κληματσάκη. Ενας Παιδότοπος για το Πάσχα από μία τάξη του σχολείου της το ζητούμενο. Ελάχιστες οι ελπίδες μου να γίνει το θαύμα, κι όμως… «Σου στέλνω τις εργασίες των μαθητών της Β3 τάξης του 11ου Δ. Σχ. Χανίων που έγιναν με την καθοδήγηση της αξιόλογης δασκάλας τους κας Χρυσάνθης Αγίου, όνομα και πρόσωπο! Είναι πολύ αξιόλογος άνθρωπος και κάνει θαύματα με τους μαθητές της. Πρέπει να γραφτεί ότι η πρώτη συνάντηση σύγχρονης εκπαίδευσης που έγινε στην τάξη της μέσω της πλατφόρμας webex ήταν αφιερωμένη στον Παιδότοπο». Τα που μου έγραψε, μεταξύ των άλλων, η Μαρία, τρεις μέρες αργότερα, στο μήνυμα που μου έστειλε ηλεκτρονικά, συνοδεύοντες τες… Μην μου πείτε ότι δεν πρόκειται για θαύμα!…
Καλή Ανάσταση σε όλους, μπόρα είναι ο κορωνοϊός και θα περάσει!
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης, δάσκαλος





Πάσχα στην Κέρκυρα


Το Πάσχα στην Κέρκυρα είναι μια από τις πιο γνώστες στιγμές του νησιού. Η Κέρκυρα είναι διάσημη για τα έθιμα που έχει το Πάσχα. Η μαμά μου είχε βρεθεί εκεί μια χρονιά και μου έχει πει πολύ ωραία πράγματα. Αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι ότι το Μεγάλο Σάββατο οργανώνουν έναν ψεύτικο σεισμό γιατί λένε ότι έτσι έγινε την μέρα που αναστήθηκε ο Χριστός. Το πιο ξακουστό έθιμο της Κέρκυρας όμως είναι ότι το Μεγάλο Σάββατο στην πρώτη ανάσταση  οι άνθρωποι πετάνε πήλινα πιθάρια γεμάτα νερό από τα μπαλκόνια τους. Κάποιοι λένε ότι το κάνουν επειδή τον Απρίλη ξεκινάει η γεωργική περίοδος και σπάνε τα πιθάρια που είχαν νερό για να γεμίσουν τα καινούρια με την σοδιά τους.

Μανώλης Ασγουδάκης





Πάσχα στην Υδρα

Όσοι είναι κοντά στην Ύδρα πρέπει να πάνε το Πάσχα να δουν  τα ωραία έθιμα που  έχουν εκεί  την Μεγάλη  εβδομάδα.

Την Μεγάλη Παρασκευή κάνουν βόλτα τον επιτάφιο σε όλο νησί και στο τέλος αυτοί που τον κρατάνε  τον βουτάνε μέσα στη θάλασσα για ευλογήσει το νερό και τους σφουγγαράδες που πάνε στη δουλειά τους. Το έθιμο αυτό ξεκίνησε πρώτη φορά πριν από 100 χρόνια και από τότε το κάνουν συνέχεια.. .

Το πρωί της Κυριακής  του Πάσχα  μετά την εκκλησία σουβλίζουν το αρνί και καίνε τον Ιούδα. Τον Ιούδα τον έχουν ντύσει σαν κανονικό άνθρωπο, τον ανεβάζουν πάνω σε ένα άλογο και πηγαίνοντας  για να τον κάψουν του πετάνε πέτρες και δυναμιτάκια.



Κυριακή Γεωργιακάκη  

Πάσχα στη Σύρο

Την Μεγάλη Παρασκευή στη Σύρο γίνεται λειτουργία και περιφόρα επιταφίου στο νησί. Στη   Σύρο οι ορθόδοξοι και οι καθολικοί γιορτάζουν το Πάσχα την ίδια εβδομάδα. Το Μεγάλο Σάβ-βατο από το πρωί στη Σύρο οι πιστοί και οι εκκλησίες γιορτάζουν την Ανάσταση του Χριστού. Το βράδυ του μεγάλου Σαββάτου εκτοξεύουν βεγγαλικά, από το λόφο της Ανάστασης και αν είσαι τυχερός, θα δεις τα πυροτεχνήματα από τα άλλα κοντινά νησιά την Τήνο, την Μύκονο,   την Πάρο και τη Νάξο.

                                                                                                                           Ευαγγελία Παπαδάκη








Πάσχα στη Χίο

Κάθε Πάσχα στη Χίο οι νοικοκυρές φτιάχνουν  κουλουράκια με μαστίχα και μια κούκλα από ζύμη με ένα κόκκινο αυγό στο μέτωπο. Το βράδυ της Ανάστασης τα απέναντι χωριά πετάνε ρουκέτες το ένα χωριό στο άλλο και παίζουν ρουκετοπόλεμο. Μετά τον ρουκετοπόλεμο τρώνε όλοι μαζί αγαπημένοι και τσουγκρίζουν τα κόκκινα αυγά. Είναι πολύ ωραίο το Πάσχα στη Χίο.

Μικαέλα Αρετάκη



Πάσχα στο Λεωνίδιο

To Πάσχα στο Λεωνίδιο είναι μαγευτικό. Με τα χιλιάδες φαναράκια που φτιάχνει η κάθε οικογένεια στο σπίτι τους και τα 5.000 νεραντζάκια φαναράκια. Πόσο ωραίο, αλήθεια, να περπατάς στα όμορφα σοκάκια με το άρωμα των καμένων νεραντζιών δίπλα στα παλιά αρχοντικά.



Αφροδίτη Κοκολογιανάκη






Το έθιμο των αυγών

 Τα αυγά τα  βάφουμε  την  Μεγάλη  Πέμπτη που είναι το μυστικό  δείπνο και  συμβολίζουν  την  γονιμότητα  η αλλιώς  το τάφο του  Χριστού. Το κόκκινο  χρώμα τους το αίμα  του  Χριστού  ή τα δάκρυα  της  Παναγίτσας  που πέσανε πάνω  στα αυγά  που πήγαινε να τα προσφέρει  σε αυτούς που φρουρούσαν  το τάφο του Χριστού και όταν έπεσαν δάκρυα αυτά βάφτηκαν κόκκινα. Η γιαγιά μου στην Αθήνα κρατάει ένα αυγό κόκκινο δίπλα στην εικόνα του Χριστού και της Παναγίας όλο τον χρόνο για να φέρει γούρι.

Την σημερινή εποχή τα αυγά τα βάφουμε σε όλα τα χρώματα και με σχέδια και αυτό είναι πιο διασκεδαστικό.

Άννα Μαρία Ψιλοπούλου

Παραδοσιακοί τρόποι βαφής αυγών

Αν θέλετε να φτιάξετε κόκκινα αυγά θα χρειαστείτε φύλλα από κρεμμύδι και παντζάρι. Τα βάζετε με ξύδι μέσα στο τσικάλι με τα αυγά και τα βράζετε.

Αν θέλετε να φτιάξετε μπλε αυγά θα χρειαστείτε κόκκινο λάχανο και ξύδι ή βιολέτες και ξύδι. Τα βάζετε μέσα στο τσικάλι με τα αυγά και τα βράζετε.

Αν θέλετε να φτιάξετε πράσινα αυγά θα χρειαστείτε σπανάκι, τσουκνίδα και μαϊντανό. Τα βάζετε όλα μαζί  να βράσουν με τα αυγά.

Αν θέλετε να φτιάξετε κίτρινα αυγά θα χρειαστείτε σκόνη κουρκουμά και τη βάζετε να βράσει με τα αυγά.

Καλό Πάσχα και Χρόνια Πολλά!!!

Μάρκος Μαργιούλας







Η πασχαλινή λαμπάδα



Κάθε  Πάσχα ο νονός  ή η  νονά  φέρνουν  μια  λαμπάδα .  Η λαμπάδα αυτή  μπορεί   να έχει  σχέδιο η  να είναι  μονόχρωμη.  Το μεγάλο   Σάββατο  πάμε στην  εκκλησία με  την λαμπάδα και την  ανάβουμε.  Το έθιμο  της  πασχαλινής  λαμπάδας  συμβολίζει  το φως  που  έφερε  ο  Χριστός   με  την  Ανάστασή  του.

Αλέξανδρος Κωνσταντόπουλος





Οι υποχρεώσεις του νονού και της νονάς

Ο νονός φέρνει το Πάσχα λαμπάδα , σοκολατένια αυγά , πασχαλινό τσουρέκι και παπούτσια. Η λαμπάδα συμβολίζει την ανάσταση του Χριστού και την ανάβουμε το Μεγάλο Σάββατο το βράδυ. Το σοκολατένιο αυγό συμβολίζει την ζωή εν τάφω που φτάνει στην Ανάσταση. Το πασχαλινό τσουρέκι συμβολίζει τον άρτο της ζωής. Τα παπούτσια δεν συμβολίζουν κάτι απλά είναι έθιμο από παλιά. Οι γονείς πρέπει να καλούν τον νονό στο σπίτι για να βλέπουν το βαφτιστήρι τους.



Ευρυδίκη Σκαραντωνάκη







Η μαγειρίτσα



Η μαγειρίτσα είναι φαγητό. Την τρώμε το Μεγάλο Σάββατο μετά την Ανάσταση. Είναι το πρώτο κρεατικό μετά τη Σαρακοστή. Μαγειρεύεται με λαχανικά, άνηθο, συκώτι και ρύζι.



Χρήστος Φραγκεδάκης





Μαντινάδες-Ποιήματα



Να φέρει ή Ανάσταση στον κόσμο τη γαλήνη

 στις χώρες που σκοτώνονται, να φέρει την Ειρήνη!! 



Παναγιώτης Φουράκης

Χριστός ανέστη ο πάπας στην εκκλησία  φωνάζει

 μα εγώ είμαι ακόμα στο σταυρό μα ποιος με κατεβάζει.                                                                                                 

 Πάσχα μα πες μου  πως τέτοια  γιορτή  να νιώσω

αν δε σου  σου στείλω μήνυμα ευχές  για να σου δώσω.                                                                                                           

ευχή μονόλογος του Χριστού ορίζει την ζωή  σας

  και το   Άγιο φως  Ανάστασης  να λάμπει στην ψυχή σας .   

Γιώργος Δαρατσιανός





Να φύγει ο Κορονοιός για να κάνουμε Πάσχα.

Να είμαστε όλοι οι άνθρωποι υγιείς.

Να είμαστε όλοι αγαπημένοι με αγάπη.

Κατερίνα Δασκαλάκη

http://www.haniotika-nea.gr/pascha-ellinon-pascha/


Χανιώτικα νέα (Μ. Σάββατο, 18.4.2020)

Σάββατο 27 Απριλίου 2019

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ


Γ2 ΤΑΞΗ 10ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΧΑΝΙΩΝ 
ΤΙ ΧΑΡΑ ΜΕΓΑΛΗ, ΗΡΘΕ Η ΠΑΣΧΑΛΙΑ! 


Καλοί μου φίλοι, Χριστός Ανέστη! '
Τι χαρά μεγάλη, ήρθε η Πασχαλιά!  Τα λέει όλα στον πρώτο στίχο του μικρού, αλλά ωραίου ποιήματός του, ένα από τα παιδιά της Γ2 τάξης του 10ου Δημ, Σχ. Χανίων, οι εργασίες των οποίων φιλοξενούνται στον σημερινό αναστάσιμο Παιδότοπο!  Πάσχα σημαίνει χαρά, χαρά μεγάλη! Και για μας τους μεγάλους που επιστρέφουμε στην πατρίδα των παιδικών μας χρόνων, προπάντων, όμως, για τα παιδιά. Όπως τα συγκεκριμένα παιδιά, για παράδειγμα, που άνέλαβαν, έχοντας σε ρόλο εμψυώτριας τη δασκάλα τους, την κυρία Κάτια Γκλαβά, να τη διαλαλήσουν.  Τι χαρά μεγάλη, ήρθε η Πασχαλιά! 

Πάντα αναστημένοι και ανατάσιμοι, καλοί μου φίλοι! 
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους! 

Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης 
δάσκαλος 




Το Πάσχα το περνάω στο χωριό μου. Μου αρέσει γιατί εκεί έχω χώρο να παίζω, ενώ οι άλλοι ασχολούνται με τις ετοιμασίες του φαγητού. Όλοι είναι χαρούμενοι. Γέλια και τραγούδια ακούγονται από παντού. Εκεί περνάω το καλύτερο Πάσχα. 
Κέλλυ Σημαντηράκη



Αναστήθηκε ο Χριστός και εγώ κρατώ το Άγιο Φως
Βοήθεια μας ο Θεός,ευχομαι να είμαι καλός
Και ευγενικός όπως ο άνθρωπος- Θεός Χριστός. 
Δημήτρης Πετράκης


Σαν σήμερα αναστήθηκε ο Χριστός
Και παίρνουμε το Άγιο Φως
Στο σπίτι μας το πάμε
Κι όλοι μαζί γλεντάμε. 
Ιάσονας Ραγκούσης




Τι χαρά μεγάλη.  ήρθε η Πασχαλιά!
Έφτασαν τα κόκκινα αυγά, που συμβολίζουν τη χαρά.
Κουλούρια φέρνει η γιαγιά, λέγοντας ιστορίες στα παιδιά
Για τις παλιές τις εποχές, που ήταν τόσες απλές.
                                                                                              
Μαρία- Μαρίνα Στεφανογιάννη


Το Πάσχα το περνάω στη Σούδα, έκει καίνε τον Ιούδα. Πρώτα τον κρεμάνε στο καμπαναριό της εκκλησίας και σιγά-σιγά τσουλάει με ένα μηχανισμο μέχρι τις φλόγες μέχρι να καεί τελείως. Ε’ιναι θεαματικό. Να σας πω ότι πολύ ωραίο θέαμα είναι και τα φαναράκια που αφήνουμε και πετάνε στον αέρα, φωτίζοντας τα ουράνια.  

Σταύρος Καστρινάκης





Σήμερα Μ. Σάββατο βράδυ\ Αναστήθηκε ο Χριστός
Πάμε στην εκκλησία\ Για να πάρουμε το Άγιο Φως   
Νίκος Χριστοφόρου

Το Πάσχα το περνάω με την οικογένειά μου και πολλούς συγγενείς Το βράδυ του Μ.  Σαββάτου αν δεν νυστάζω πηγαίνω στην εκκλησία με τα ξαδέρφια μου. Μετά την Ανάσταση πηγαίνουμε στο σπίτι και τρώμε όλοι μαζί μαγειρίτσα. Στην αρχή δεν μου άρεσε αλλά τώρα που μεγώλωσα μου αρέσει. Εύχομαι να περάσω και φέτος καλά.   
Αργυρώ Δρακάκη

Αυτό που κάνει μεγάλη εντύπωση κάθε Ανάσταση  είναι το κάψιμο του Ιούδα. Από το απόγευμα του Μ. Σαββάτου μεγάλα παιδιά και άντρες μαζέυουν ξύλα και φτιάχνουν μια εστία για φωτιά. Κάθε φορά που το βλέπω μου κάνει εντύπωση. Το κάψιμο του Ιούδα γίνεται γιατί αυτός πρόδωσε τον Χριστὀ. 
Μαίρη Καλαμαρίδη

Το περσινό Πάσχα για μένα ήταν διαφορετικό. Πήγα με την οικογένεια μου σε ένα ξενοδοχείο και κάναμε εκεί Πάσχα.Βέβαια τηρήσαμε όλα τα έθιμα. Πήγαμε εκκλησία , τσουγκρίσαμε κόκκινα αυγά , κουλουράκια, μαγειρίτσα  πολύ φαγητό δηλαδή. Ήταν λίγο διαφορετικό το Πάσχα εκείνο αλλά μου άρεσε πολύ. 
Νικόλας Βεργάκης




Εγώ θα σας μιλήσω για τα έθιμα που έχουμε  στο χωριό μου, που είναι η Μίλατος του Ν. Λασιθίου. Το πρωί του Μ. Σαββάτου γίνεται ο εσπερινός του Πάσχα. Ο παπάς ρίχνει δαφνόφυλλα σε όλη την εκκλησία και οι πιστοί προσπαθούν να τα πιάσουν στον αέρα. Στο τέλος της λειτουργίας οι πιστοί παίρνουν  τα < καλορίζικα > τα λουλούδια με τα οποία ήταν στολισμένος ο επιτάφιος. Το απόγευμα της ίδιας μέρας οι άντρες και μέγάλα παιδιά φτιάχνουν την «φουνάρα» την εστία για να κάψουμε τον Ιούδα.Το βράδυ  γίνεται η Ανάσταση ο παπάς φωνάζει το < Χριστός Ανέστη > ενώ οι πιστοί είναι έξω από την εκκλησία. Την ώρα αυτή  με το < Χριστός Ανέστη> οι πιστοί βλέπουν τους πολυελαίους να κουνιούνται η εκκλησία να δονείται και να σείεται. Γυρίζουμε με το Άγιο Φως  στα χέρια και με τον καπνό από τη φλόγα κάνουμε έναν σταυρό στην πόρτα  του σπιτιού μας.Το άγιο Φως το κρατάμε αναμμένο 40 μέρες  
Χρήστος Κονταξάκης

Ο Χριστός πέθανε και αναστήθηκε για μας.Όμως δεν κράτησε κακία στους ανθρώπους και ζήτησε από τον Πατέρα του να συγχωρέσει τους ανθρώπους. Την Κυριακή του Πάσχα νιώθω μεγάλη χαρά βλέποντας και τους άλλους να είναι τόσο χαρούμενοι.
                                                                                           Λέανδρος Ανδριανάκης

Το Πάσχα για μένα είναι ευκαιρία για παιχνίδι και συντροφιά με οικογένεια συγγενείς και φίλους.Επισκέπτομαι τη γιαγιά μου κάνουμε όλοι μαζί Πάσχα και βλέπω πολλούς φίλους. Μου αρέσει πολύ όταν τσουγκρίζουμε τα κόκκινα αυγά.  
Νίκος Γλεντουσάκης


Παλιά μετά την Ανάσταση και φεύγοντας από την εκκλησία με το Άγιο Φως οι πιστοί το μετέφεραν στο σπίτι τους αμίλητοι( χωρίς να λένε ούτε μια λέξη ) πιστεύοντας ότι έτσι θα έχουν καλή τύχη και θα φύγουν οι δαίμονες από το σπιτικό τους. Αυτό το ονόμαζαν το <αμίλητο φως. 

Άγγελος Ζουμπουλιάς

Ένα ιδιαίτερο έθιμο που γνωρίζω είναι της Ηπείρου. Εκεί στον περίβολο της εκκλησίας την Κυριακή του Πάσχα χορεύουν το Καγκελάρι  σχηματίζοντοντας έναν κύκλο .και τραγουδώντας οι ίδιοι.Επίσης ένα άλλο ιδιαίτερο έθιμο που θα ήθελα να το δω από κοντά είναι το σπάσιμο των πήλινων κανατών στην Κέρκυρα την πρώτη Ανάσταση.  
Γιώργος Σχετάκης



Στη Χιο, υπάρχει το γνωστό έθιμο του < ρουκετοπόλεμου> και υπάρχει από την Τουρκοκρατία.Οι πιστοί δυο εκκλησιών ρίχνουν ρουκέτες αυτοσχέδια πυροτεχνήματα ο ένας εμαντίων του άλλου.Στην Καλαμάτα την Κυριακή του Πάσχα υπάρχει το έθιμο ο < σαιτοπόλεμος.Οι σαίτες είναι  χαρτονένιοι σωλήνες γεμισμένοι με μπαρούτι και αρχίζουν την εκτόξευση. 
Μαρίλια Μαρκάκη



Ήρθε πάλι η άνοιξη κι άνθισε όλη η πλάση.
Βιολέτες, πρίνα, πασχαλιές στην πόλη και στα δάση.
Όλος ο κόσμος φώτισε κι οι άνθρωποι γελούν
Και περιμένουν της Ανάστασης αγγέλους να φανούν.
Ο Ιησούς Χριστός σαν σήμερα αναστήθηκε
Κι o θάνατος από τη ζωή νικήθηκε.
Κι έγινε το δάκρυ της Παναγιάς γέλιο
Κι οι πιστοί διαβάζουν το Ευαγγέλιο                                                                                   Κωνσταντίνα  Περουλάκη

Χανιώτικα νέα (Μ. Σάββατο, 27.4. 2019)
              

Τετάρτη 4 Απριλίου 2018

ΕΥΘΥΒΟΛΑ ΚΑΙ ΜΗ

ΡΩΜΈΙΚΟ ΠΑΣΧΑ



Γράφει ο Νεκτάριος Ευ. Κακατσάκης
Είναι πολλά, αλλά και θύμησες το κατά Παπαδιαμάντη “Ρωμέικο Πάσχα”, το Πάσχα το ελληνικό!
Αναμνήσεις που ξεπηδούν ολοκάθαρα κι “ολζώντανες” κάθε Μεγάλη Εβδομάδα πίσω από τις   βιόλες, με φόντο τις πασχαλιές που μας προσφέρουν τα ολάσπαρα τους λουλούδια.
Αναμνήσεις των περαζούμενων που κατ’ ένα θείο τρόπο προσδένουν το σήμερα στο άρμα τους μεταφέροντάς το κι αυτό στο μελλοντικό πισογύρισμα του νου καθώς εκείνος θα αναπολεί τις Μεγαλοβδομάδες και τις Λαμπρές που έζησε…
…Γεγονότα με φίλους, συγγενείς και έρωτες που ξεπηδούν μέσα από τις αυλές των εκκλησιών, μέσα στους ναούς και τα εκκλησάκια, πίσω από το φως των κεριών και ανάμεσα από τους ύμνους που ποτές δεν θα λησμονήσουμε…
…Κάθε Μεγαλοβδομάδα είναι τα μικρά παιδιά που στέκονται μπροστά στον Εσταυρωμένο, παππούδες και γιαγιάδες, οικογένειες, άνθρωποι μονάχοι, νέοι και μεγαλύτεροι στον Επιτάφιο και στην Ανάσταση…
Ενα τελετουργικό έργο μνημοσύνης, ένα συνεχές αντάμωμα προσώπων, γνωστών – αγνώστων κάτω και υπό το ανοιξιάτικο φως του σούρουπου και του νυχτερινού ελληνικού ουρανού που συμμετέχει όπως όλη η πλάση στο θείο δράμα Εκείνου που συνεχώς σταυρώνουμε!
Κι είναι ακόμη το συναίσθημα πως τούτη η ζωή εδώ είναι για ένα σκοπό, μια αίσθηση πως η θυσία Εκείνου ακόμη μπορεί να εμπνέει τον άνθρωπο να παραμείνει Ανθρωπος!
Πάσχα 2018 -όπως όλα εκείνα των περασμένων χρόνων- ελληνικό εις πείσμα των καιρών που μεταλλάσουν τις ψυχές!
Πάσχα ρωμέικο -κι έχει ξαναγραφεί σε αυτήν εδώ τη στήλη- «είθε να εξακολουθήσει να μας συγκρατεί καλά, γερά στις ρίζες των παππούδων μας που μας το κληροδότησαν»…

Χανιώτικα νέα (04.04,2018)