Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ευδοκια. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ευδοκια. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Πέμπτη 4 Ιανουαρίου 2018

ΕΥΔΟΚΙΑ

 Κ.Α.Μ. (ΜΕΓΑΛΟ ΑΡΣΕΝΑΛΙ) ΧΑΝΙΩΝ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΑΥΡΙΟ
ΣΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΚΟΥΤΙ "Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ"

Οπτικοποιημένη αφήγηση του παραμυθιού της Ευδοκίας Σκορδαλά – Κακατσάκη «Ο Βασιλιάς των Ονείρων», σε εικονογράφηση Λιάνας Δενεζάκη, θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 4 και την Παρασκευή 5 Ιανουαρίου στις 6 μ.μ. και στις 8 μ.μ. στο στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου (ΚΑΜ).
Οπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, στις 6 μ.μ. και στις 8 μ.μ. «ένα “Μαγικό Κουτί” θα ανοίξει στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου με θέμα τον Βασιλιά των Ονείρων με είσοδο ελεύθερη.
Στον κόσμο του φανταστικού, όλα τα απίθανα είναι πιθανά. Με τη δύναμη της φαντασίας μπορούμε να μετατρέψουμε τον κόσμο γύρω μας σε μια μαγική εμπειρία, όχι μόνο για τα παιδιά, αλλά και για τους μεγαλύτερους. Ένα κουτί, ένα μεγάλο κουτί, μεταμορφώνεται στο παραμύθι που η φαντασία μάς προσφέρει. Ένας αλλιώτικος κόσμος μέσα από τα μάτια ενός παιδιού.
Οπτικοποιημένη αφήγηση του παραμυθιού της Ευδοκίας Σκορδαλά – Κακατσάκη «Ο Βασιλιάς των Ονείρων», σε εικονογράφηση Λιάνας Δενεζάκη.
Αφήγηση, Μουσική επιμέλεια, Video Editing :Λεωνίδας Μανωλικάκης
Μετά το τέλος κάθε προβολής θα πραγματοποιείται εκδήλωση με θέμα: “Στάλα τη στάλα το νερό”
Λαογραφικό εργαστήρι με τη Μαρία-Στέλλα Ζεάκη.
Η λέξη “όνειρο” κρύβει μέσα της τη λέξη “νερό”. Το νερό όμως, τι όνειρα μπορεί να κρύβει; Με αφορμή το παραμύθι “Ο Βασιλιάς των Ονείρων”, θα ανακαλύψουμε τη μαγική δύναμη του νερού και θα δούμε ποιος κρατάει το κλειδί της Πηγής…».
Συνδιοργάνωση : Δήμος Χανίων – ΚΕΠΠΕΔΗΧ ΚΑΜ


Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου 2017

ΕΥΔΟΚΙΑ

ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΚΡΗΤΗΣ
ΕΥΔΟΚΙΑ ΣΚΟΔΑΛΑ_ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ: Η ΕΛΠΙΔΑ ΔΕ ΣΒΗΝΕΙ ΠΟΤΕ

Η Ορθόδοξος Ακαδημία Κρήτης (ΟΑΚ) και το Δημοτικό Σχολείο Κολυμπαρίου, με αφορμή την παγκόσμια «Ημέρα
του παιδιού» που εορτάζεται στην Ελλάδα την 11η Δεκεμβρίου
–γενέθλια ημέρα της UNICEF– πραγματοποίησαν Εκπαιδευτική Εκδήλωση: «“Με λένε Ελπίδα”. Είμαι παιδί, μπορώ να ελπίζω». 
Στο πλαίσιο αυτό, η συγγραφέας Ευδοκία Σκορδαλά-Κακατσάκη παρουσίασε το βιβλίο της με τίτλο Με λένε Ελπίδα (εκδ. Άγκυρα, Αθήνα 2003) και συζήτησε με τα παιδιά
για τα δικαιώματά τους, όπως το δικαίωμα στη διαφορετικότητα, αλλά και την προσωπική προσφορά τους για ένα ομορφότερο αύριο.
Πιο αναλυτικά, ο Βιβλιοθηκονόμος της ΟΑΚ,
Ιωάννης Μουντογιαννάκης, καλωσόρισε τη συγγραφέα,
τις εκπαιδευτικούς και τα παιδιά και παρουσίασε τη συγγραφέα
και το πλούσιο συγγραφικό της έργο στους παρευρισκομένους.
Στη συνέχεια, η συγγραφέας εξέφρασε την αγάπη της
προς το Ίδρυμα και τους ανθρώπους του, καθώς
και προς τον Ιδρυτή αυτού, Ειρηναίο Γαλανάκη,
«τον παππού της Κρήτης, τον μέγα Ειρηναίο»,
όπως είπε χαρακτηριστικά.
Με το σύνθημα-προτροπή «– Οι καρδιές σας θα βρούνε
τον τρόπο» που προέρχεται από το βιβλίο και τους ήχους
από το «Παραμύθι χωρίς όνομα» των Ιάκωβου Καμπανέλλη
και Μάνου Χατζιδάκι, οι μαθητές εξέφρασαν τις απορίες
και τους προβληματισμούς τους και έμαθαν από τη συγγραφέα τον τρόπο με τον οποίο γεννιέται μια ιδέα και ιδιαίτεραένα παιδικό βιβλίο.




Ακολούθως, η Επιστημονική Συνεργάτιδα του Ιδρύματος, Μαρία Χατζηαποστόλου, ευχαρίστησε τη συγγραφέα
«που δεν αφήνει την ελπίδα να σβήσει» και δώρισε εκ μέρους του Γενικού Διευθυντή της ΟΑΚ, Δρος Κωνσταντίνου Ζορμπά,
το Επετειακό Ημερολόγιο 2018 που είναι αφιερωμένο στα 50 έτη της ΟΑΚ, καθώς και τον καλαίσθητο Τόμο από την Παγκρήτια Έκθεση Αγιογραφίας που φιλοξενείται έως τις 15 Δεκεμβρίου στις εγκαταστάσεις του Ιδρύματος.
Παράλληλα, οι μαθητές της Ε΄ και Στ΄ Τάξης του Δημοτικού Σχολείου Κολυμπαρίου, παρουσίασαν τα εικαστικά έργα τους, έγραψαν ευχές και στόλισαν με αυτές το χριστουγεννιάτικο δέντρο των ευχών, στην ΟΑΚ.


Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2017

ΕΥΔΟΚΙΑ


ΔΕΥΤΕΡΑ,11 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2017- ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟ
Η ΕΥΔΟΚΙΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΚΡΗΤΗ






Η Ορθόδοξος Ακαδημία Κρήτης (ΟΑΚ) και το Δημοτικό Σχολείο Κολυμπαρίου, με αφορμή την παγκόσμια «Ημέρα του παιδιού» που εορτάζεται στην Ελλάδα την 11η Δεκεμβρίου –γενέθλια ημέρα της UNICEF– σας καλούν στην Εκπαιδευτική Εκδήλωση: «“Με λένε Ελπίδα”. Είμαι παιδί, μπορώ να ελπίζω».
    Όπως αναφέρει ο αγαπημένος συγγραφέας των παιδιών Αντώνης Σαμαράκης: «...Όταν έστω και ένα μόνο παιδί στερείται τα δικαιώματά του, τότε ακυρώνεται η έννοια “δικαιώματα του ανθρώπου”. Τα παιδιά χρειάζονται την αγάπη μας και τη φροντίδα μας όχι μόνο την παγκόσμια ημέρα του παιδιού, στις 11 Δεκεμβρίου, αλλά όλες τις μέρες του χρόνου...».
    Στο πλαίσιο αυτό, η συγγραφέας Ευδοκία Σκορδαλά-Κακατσάκη παρουσιάζει αύριο Δευτέρα, 11 Δεκεμβρίου και ώρα 10 π. μ. το βιβλίο της με τίτλο Με λένε Ελπίδα (εκδ. Άγκυρα, Αθήνα 2003) και συζητά με τα παιδιά για τα δικαιώματά τους, όπως το δικαίωμα στη διαφορετικότητα, αλλά και την προσωπική προσφορά τους για ένα ομορφότερο αύριο.
    Παράλληλα οι μαθητές της Ε΄ και Στ΄ Τάξης του Δημοτικού Σχολείου Κολυμπαρίου, θα παρουσιάσουν τα έργα τους, αλλά και θα στολίσουν το χριστουγεννιάτικο δέντρο των ευχών, στην ΟΑΚ!

Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου 2017

ΕΥΔΟΚΙΑ


Η ΕΥΔΟΚΙΑ ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟΥ ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΥ




Με μεγάλη χαρά υποδέχτηκαν την Τετάρτη 29 Νοεμβρίου 2017 στην τάξη τους οι μαθητές των δύο τμημάτων της Δευτέρας του σχολείου μας τη συγγραφέα, Ευδοκία Σκορδαλά-Κακατσάκη.


Οι μαθητές είχαν ήδη διαβάσει και εργαστεί πάνω στο βιβλίο "Η Γιασεμιά και τ'αστεράκια", έτσι βρήκαν την ευκαιρία να συζητήσουν με την κυρία Σκορδαλά-Κακατσάκη γι' αυτό αλλά και για θέματα που αφορούν στη συγγραφή βιβλίων.






Η συγγραφέας με ένα μοναδικό τρόπο απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις των μαθητών, προσεγγίζοντας τα με τη γλυκύτητα της γυναίκας, μάνας, γιαγιάς, αλλά και παιδαγωγού, αφού είναι και νηπιαγωγός μεταξύ άλλων.



Η ημέρα επεφύλασσε εκπλήξεις, μιας και στη συνάντησή μας ήταν ακόμη άλλα 6 σχολεία, τα οποία είχαν συνδεθεί διαδικτυακά με την τάξη μας. Τα σχολεία αυτά ήταν 2 από Ιωάννινα, το 2ο Δημοτικό Γρεβενών, το 9ο Λάρισας, 1 από Βοιωτία και 1 από Αθήνα. Οι μαθητές από αυτά τα σχολεία έκαναν ερωτήσεις στην καλεσμένη μας, έστειλαν τις ζωγραφιές τους, αλλά και ένα από αυτά, το Δημοτικό σχολείο Σταυρακίου Ιωαννίνων πρότεινε να μελωποιήσει ένα ποιηματάκι που βρίσκεται μέσα στο βιβλίο.





Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με ένα αναμνηστικό που χάρισε η κυρία Σκορδαλά-Κακατσάκη στις δύο τάξεις της Δευτέρας, καθώς και από ένα σελιδοδείκτη σε όλα τα παιδιά.


Εμείς της χαρίσαμε μία κάρτα με το σήμα του σχολείου μας και μία φωτογραφία μας με τις ευχαριστίες μας.

ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΛΑΔΑ

ΔΑΣΚΑΛΑ












Τετάρτη 31 Μαΐου 2017

ΕΥΔΟΚΙΑ

Η ΕΥΔΟΚΙΑ ΣΚΟΡΔΑΛΑ-ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ
ΣΤΟ 1ο- 4ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΟΥΡΝΙΩΝ

Η αγαπημένη συγγραφέας Ευδοκία Σκορδαλά – Κακατσάκη, επισκέφθηκε την Παρασκευή στις 19 Μαΐου, το 1ο & 4ο Νηπιαγωγείο Μουρνιών ανταποκρινόμενη όπως πάντα με αγάπη, στο κάλεσμα του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων της σχολικής κοινότητας, που περιχαρής επίσης την καλωσόρισε. Ευφυής, γλυκιά, δοτική, απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις των μικρών μαθητών και γέμισε τις τάξεις και τα μάτια μας με εικόνες και φαντασία, διαβάζοντας σαν άλλοτε στα παιδιά απόσπασμα από την «Γιασεμιά και τα Αστεράκια» (2016). Το τραγούδι που της αφιέρωσαν όλοι οι μαθητές και παιδιά μας, ήταν μία νέα πρόσκληση να την ξαναδούν, το καλύτερο ευχαριστώ από καρδιά σε καρδιά – αυτή των παιδιών σε μία συγγραφέα που μας αγγίζει τρυφερά.
Εκ μέρους του Δ.Σ.

Τετάρτη 10 Μαΐου 2017

ΕΥΔΟΚΙΑ


Ο Βασιλιάς των Ονείρων από το Σύλλογο Φίλων θεάτρου Χανίων
Με πολλή πολλή αγάπη δεν βρήκα άλλο τρόπο για να σας εκφράσω το τεράστιο ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ μου για όσα όμορφα , απλόχερα μου χαρίσατε μέσα απ' το Βασιλιά των Ονείρων!!!! Ένα βιαστικό βίντεο με στιγμές απ όλους τους μήνες του παραμυθιού. Συγχωρήστε με για ατέλειες και παραλείψεις!!!!!



ΓΙΑ ΑΤΕΛΕΙΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΕΙΨΕΙΣ ΜΙΛΑ Ο ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ΤΟΥ ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ...

ΟΣΟΙ ΤΟ ΕΙΔΑΝ ΔΙΑΦΩΝΟΥΝ ΡΙΖΙΚΑ ΜΑΖΙ ΤΟΥ
ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ!

ΝΑ ΘΥΜΙΣΩ ΟΤΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΑΝΕΒΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΛΛΟΓΟ ΦΙΛΩΝ ΘΕΑΤΡΟΥ ΧΑΝΙΩΝ....



https://youtu.be/TGqSKVCcBE0


Πέμπτη 27 Απριλίου 2017

ΕΥΔΟΚΙΑ



ΕΥΔΟΚΙΑ ΣΚΟΡΔΑΛΑ-ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ "ΜΕ ΛΕΝΕ ΕΛΠΙΔΑ"

Γράφει η Χριστίνα Κωνσταντουδάκη
Υπάρχουν κάποια βιβλία που σε ταξιδεύουν και σε γυρνούν πίσω στον χρόνο. Σου προκαλούν τόσο έντονα συναισθήματα που τα θυμάσαι για μια ζωή. Ένα από αυτά τα βιβλία είναι το «Με λένε Ελπίδα» της Ευδοκίας Σκορδαλά Κακατσάκη που εκδόθηκε για πρώτη φορά το 2003 από τις εκδόσεις Άγκυρα.




Είναι μια ιστορία γεμάτη ποιητικές εικόνες για ένα κορίτσι και τη μικρή της μάγισσα της φωτιάς, τα «θέλω» που μας ταξιδεύουν και τη δύναμη που κρύβουν όλα τα παιδιά μέσα τους. Απευθύνεται σε ηλικίες από 9 χρονών κι η περίληψη στο οπισθόφυλλο γράφει: «Η Ελπίδα είναι ένα μικρό κορίτσι που ζει με τη μαμά και τη γιαγιά της σ’ ένα νησί. Η Άχνα είναι μια μαθητευόμενη μαγισσούλα της φωτιάς. Ζει στο τζάκι του σπιτιού της Ελπίδας και φροντίζει τα φλογολούλουδά του. Η Ελπίδα πιστεύει πως είναι το πιο δυστυχισμένο πλάσμα του κόσμου γιατί ζει καθηλωμένη σε μια αναπηρική πολυθρόνα. Όταν συναντά την Άχνα, που τα διακόσια ενενήντα εννέα χρόνια της την έχουν κάνει σοφή... μαθαίνει να θέλει! Θέλει μ’ όλη της την ψυχή να τρέξει, να παίξει, να κολυμπήσει, να αγαπήσει και ν’ αγαπηθεί».

Η Ελπίδα δημιουργεί με τη φαντασία της την Άχνα και μαζί της καταφέρνει να πετάξει και να πάει στον χορό των Αγγέλων που τόσο επιθυμεί. Εκεί όμως συναντάει και κάποιους άλλους… Παιδιά από όλο τον κόσμο που πονούν. Παιδιά πρόσφυγες, παιδιά στρατιώτες, παιδιά πεινασμένα κι άλλα που ζουν στην καρδιά του πολέμου. Η Ελπίδα καταλαβαίνει και παίρνει δύναμη. Συνειδητοποιεί πως υπάρχει πόνος μεγαλύτερος από τον δικό της και πως μπορεί να βοηθήσει για να τον απαλύνει. Ακόμα και μ’ ένα τραγούδι γεμάτο αγάπη…

Προτεινόμενες δραστηριότητες

Όσον αφορά τις δραστηριότητες που μπορούμε να επεξεργαστούμε με αφόρμηση αυτό το βιβλίο, θα ήταν καλό να είμαστε προσεκτικοί πού εστιάζουμε στην ανάλυσή του. Δε χρειάζεται να νιώσουμε λύπηση για την Ελπίδα. Η πραγματικότητά της μπορεί να είναι διαφορετική από τη δική μας, όμως ποιος ζει ακριβώς το ίδιο με κάποιον άλλον; Δουλεύουμε τις ομοιότητές μας τόσο με την Ελπίδα όσο και με τα παιδιά όλου του κόσμου που βρίσκονται σε δύσκολες καταστάσεις. Εμείς έχουμε βρεθεί σε δύσκολες καταστάσεις; Πώς το αντιμετωπίσαμε; Βλέπουμε βίντεο ή διαβάζουμε βιβλία γι’ αυτά τα παιδιά ώστε να ενημερωθούμε καλύτερα κι έπειτα ζωγραφίζουμε το δικό μας φανταστικό φίλο, τον ονομάζουμε και δίπλα γράφουμε μια μικρή ιστορία για το πώς αυτός ο φίλος μπορεί να μας βοηθήσει να ξεπεράσουμε κάτι που φοβόμαστε και να μας μάθει να θέλουμε και να μπορούμε! Δε σταματάμε όμως εκεί. Διηγούμαστε πώς ο φανταστικός μας φίλος μπορεί να βοηθήσει μαζί με εμάς κι άλλα παιδιά που πονούν. Μαζεύουμε ιδέες και κάνουμε κάτι ουσιαστικό για να βοηθήσουμε π.χ. στέλνουμε βιβλία και παιχνίδια μας, ζωγραφιές και γράμματα αγάπης σε παιδιά πρόσφυγες, σε παιδιά που ζουν στο δρόμο ή σε παιδιά σε ιδρύματα. Εστιάζουμε στο ότι όταν δίνουμε αγάπη παίρνουμε κι αγάπη. Είναι σημαντικό να το καταλάβουν τα παιδιά αυτό ώστε το μοίρασμά τους να γίνει επί ίσoις όροις.

Μια άλλη δραστηριότητα που προωθεί τη φιλαναγνωσία είναι τα «βαζάκια λέξεων». Διαβάζουμε ξανά κάποια αποσπάσματα του βιβλίου και ταξινομούμε τις λέξεις του ανάλογα με το αν είναι γλυκές, αστείες, λέξεις που δεν έχουμε ακούσει ξανά, στενάχωρες κτλ. Παίρνουμε βαζάκια, γράφουμε στο καπάκι τους τις κατηγορίες των λέξεων, τις σημειώνουμε σε μικρά χαρτάκια και τις βάζουμε στο βαζάκι που ταιριάζουν. Έπειτα, διαβάζουμε και κάποιο άλλο βιβλίο της ίδιας συγγραφέως και προσπαθούμε να βρούμε ίδιες ή παρόμοιες λέξεις για να τις ταξινομήσουμε. Στο τέλος, μετράμε τις λέξεις σε κάθε βαζάκι και βγάζουμε τον νικητή! Ποια κατηγορία λέξεων υπερίσχυσε; Συζητάμε το συμπέρασμά μας.

https://tovivlio.net/%CE%9C%CE%B5-%CE%BB%CE%AD%CE%BD%CE%B5-%CE%95%CE%BB%CF%80%CE%AF%CE%B4%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%95%CF%85%CE%B4%CE%BF%CE%BA%CE%AF%CE%B1%CF%82-%CE%A3%CE%BA%CE%BF%CF%81%CE%B4%CE%B1%CE%BB%CE%AC-%CE%9A/

Παρασκευή 7 Απριλίου 2017

ΕΥΔΟΚΙΑ


Η Ευδοκία Σκορδαλά – Κακατσάκη
στο 46ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου

Η Τρίτη 4 του Απρίλη του 2017  θα μείνει για πάντα ζωγραφισμένη στη ψυχή των μαθητών του 46ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου με τα πιο όμορφα χρώματα.

Οι μικροί μαθητές έζησαν πραγματικά μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Η συγγραφέας Ευδοκία Σκορδαλά Κακατσάκη επισκέφθηκε το σχολείο.

Στα πλαίσια της παγκόσμιας ημέρας παιδικού βιβλίου είχαμε τη τύχη να είναι κοντά μας η συγγραφέας που μας έχει χαρίσει τόσο όμορφα βιβλία και που έχει γεννηθεί τη ίδια μέρα με τον Χανς Κρίστιαν Αντερσεν!  Τι όμορφη σύμπτωση!




Όλες αυτές τις πρώτες μέρες της άνοιξης οι μαθητές ταξίδεψαν με τα παραμύθια και τα βιβλία της. Εμπνεύστηκαν κι έτσι κάθε τάξη δημιούργησε μέσα από τα βιβλία της συγγραφέως.

Όλοι οι μαθητές ήταν  πραγματικά ενθουσιασμένοι από τη παρουσία της Ευδοκίας Σκορδαλά Κακατσάκη στο σχολείο.

Συζήτησαν μαζί της διάφορα θέματα και εξέφρασαν προβληματισμούς και ερωτήματα που απορρέουν από το έργο της.

Είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν όλα όσα δημιούργησαν από τη γνωριμία τους με το έργο της συγγραφέως.




Οι μικροί μαθητές της πρώτης και της δευτέρας τάξης παρουσίασαν το «Λυκούργο και το δίχτυ της Αγάπης» και οι μαθητές της έκτης δραματοποίησαν το «Με λένε Ελπίδα». Οι μαθητές του Β2 εμπνεύστηκαν ένα ποίημα από τη «Γιασεμιά και τα αστεράκια» το μελοποίησαν και το τραγούδησαν.

Το σχολείο μας γέμισε εικόνες κι ανοιξιάτικα αρώματα. Ζωντάνεψαν κοντά μας “ o Λυκούργος και το δίχτυ της Αγάπης“, "ο Ευτύχης και το ουρόνιο τόξο", "ο Βασιλάς των Ονείρων", " η Ελπίδα" κι "η  Γιασεμιά και τ' αστεράκια" !





Η κυρία Ευδοκία Σκορδαλά Κακατσάκη αφού πέρασε όλη τη μέρα στο σχολείο μας,  μας αποχαιρέτισε  ικανοποιημένη και συγκινημένη για να αναχωρήσει για τα Χανιά κι εμείς όλοι δώσαμε μια σιωπηρή υπόσχεση. Θα την περιμένουμε ξανά στο σχολείο μας για να ταξιδέψουμε μαζί στον όμορφο κόσμο των νέων βιβλίων της όπως εκείνη μόνο ξέρει να μας ταξιδεύει με το δικό της μοναδικό τρόπο!

      Ηράκλειο 6.4.2017

                       Ο Δντής του Σχολείου

 Ευρυβιάδης Βαλατίδης





Κυριακή 2 Απριλίου 2017

ΕΥΔΟΚΙΑ


Η συγγραφέας Ευδοκίας Σκορδαλά – Κακατσάκη
στο 46ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου


Την Τρίτη 4 Απριλίου 2017 με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου θα επισκεφθεί το 46ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου η συγγραφέας Ευδοκία Σκορδαλά- Κακατσάκη.

Οι μαθητές του σχολείου έχουν ήδη γνωρίσει τη συγγραφέα από την παρουσίαση του βιβλίου της "Η Γιασεμιά και τ' αστεράκια" στο Ηράκλειο στις 2 Φλεβάρη 2017, στην οποία παρουσίασαν ένα όμορφο θεατρικό δρώμενο.

Έτσι λοιπόν θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν ακόμα καλύτερα τη συγγραφέα και το έργο της στο πλαίσιο του σχολικού περιβάλλοντος.

Οι μαθητές έχουν διαβάσει σχεδόν όλα τα βιβλία της Ευδοκίας Σκορδαλά-Κακατσάκη και θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν ανά τάξη μαζί της.
Στο τέλος αυτής της δράσης οι μαθητές θα παρουσιάσουν τρία θεατρικά δρώμενα όπως τα εμπνεύστηκαν από το έργο της.

Η εν λόγω εκδήλωση γίνεται με πρωτοβουλία του Συλλόγου Διδασκόντων και του Διευθυντή του 46ου  Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου καθώς και με τη στήριξη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.

                                                               Ο διευθυντής του 46ου  Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου

                                           ΕΥΡΥΒΙΑΔΗΣ ΒΑΛΑΤΙΔΗΣ

Κυριακή 19 Μαρτίου 2017

ΕΥΔΟΚΙΑ


"Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ" ΣΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ






Όπως και στα Χανιά, όπου δόθηκαν τέσσερις  παραστάσεις, τρεις στο Πνευματικό Κέντρο και μία στο 7ο Γυμνάσιο...

Απόλυτα επιτυχημένες και στο Ηράκλειο οι δυο τελευταίες(;) παραστάσεις του έργου "Ο Βασιλιάς των Ονείρων" της Ευδοκίας Σκορδαλά- Κακατσάκη που δόθηκαν χθες Σάββατο, 18 Μαρτίου στο πλαίσιο των 'Πολιτιστικών Αγώνων Ηρακλείου 2017", στον Θεατρικό Σταθμό της Πόλης, από τον Σύλλογο των Φίλων Θεάτρου Χανίων, σε σκηνοθεσία της Μαρίας Ραμουτσάκη, μουσική επιμέλεια της Ελένης Καρμπαδάκη, σκηνικά - κοστούμια της Μικέλας Παπαδουλάκη, χορογραφία  της Βασιλικής Ντουντουλάκη και με πρωταγωνιστές στον ρόλο του Βασιλιά τον  Κώστα Βερονίκη και στον ρόλο του Μαύρου Καβαλάρη τον και πρόεδρο του Συλλόγου Νάσο Αθανασόπουλο.*



Έκδηλα συγκινημένη στο τέλος των παραστάσεων η Συγγραφέας ευχαρίστησε όλες και όλους που συμμετείχαν στην όμορφη αυτή προσπάθεια του εμείς, κάτω από τη σημαία του Συλλόγου των Φίλων Θεάτρου Χανίων, και βέβαια τον κόσμο που αθρόως προσήλθε, με εισιτήριο τρόφιμα μακράς διάρκειας και φάρμακα για την ενίσχυση του Κοινωνικού Παντοπωλείου της Αντιπεριφέρειας Ηρακλείου και του Κοινωνικού Ιατρείου Φαρμακευτικήε Αλληλεγγύης Ηρακλείου.



* ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ


Απόδοση Σεναρίου - Σκηνοθεσία: Μαρία Ραμουτσάκη....
Ειδικά Εφέ- Γραφικά: Εβίνα Μπασιά.
Μακιγιάζ: Ξένια Ζάχου.
Μουσική επιμέλεια: Ελένη Καρμπαδάκη.
Σκηνικά - Κοστούμια: Μικέλα Παπαδουλάκη.
Κατασκευή σκηνικών: Έλενα Αθανασοπούλου - Χριστίνα Βεριβάκη -
Γιούλα Κανιτσάκη - Ντένια Καραβασιλειάδη - Σοφία Κοκολογιάννη -
Εύα Κουκουράκη - Γιάννης Πατούρας - Μαρία Ραμουτσάκη.
Κατασκευή αλόγου: Αμαλία Καρκούλια.
Φωτογραφία: Δημήτρης Μπαρούνης.
Χορογραφίες: Βασιλική Ντουντουλάκη - Jazz Train Studio.

Παίζουν (με σειρά εμφάνισης):

Ύπνος: Σπύρος Κοσμάς.
Ξύπνιος: Γιάννης Πατεράκης.
Αφηγήτρια: Σοφία Κοκολογιάννη.
Ονειράκια: Δέσποινα Τραχαλάκη - Γιούλα Κανιτσάκη - Χριστίνα Βεριβάκη - Γιώργος Τακτικάκης - Χρυσούλα Ψυλλάκη.
Βασιλιάς των Ονείρων: Κώστας Βερονίκης.
Βρύση: Έλενα Αθανασοπούλου.
Ναυτικός: Γιάννης Πατεράκης.
Κορίτσι του πολέμου: Βενετία Κοντογιάννη.
Γυναίκα: Αθηνά Καπνισάκη.
Άνδρας: Σπύρος Κοσμάς.
Τυφλή Γυναίκα: Ντένια Καραβασιλειάδη.
Εφιάλτης: Νάσος Αθανασόπουλος.
Κακά Όνειρα: Λίνα Κελαϊδή - Μικέλα Παπαδουλάκη.

Πουλιά που τραγουδούν: Αθηνά Καπνισάκη (κιθάρα- φώνη) - Ειρήνη Κουφογιαννάκη - Μαρία Παπαδογιάννη - Βενετία Φλεμετάκη - Τόνια Φραγκιουδάκη.

Θα ακουστεί "Το τραγούδι των Πουλιών", σε σύνθεση της Μαρίας Παπαδογιάννη και στίχους της Δέσποινας Τραχαλάκη, που γράφτηκε ειδικά για την παράσταση.

Πουλιά που χορεύουν: Μίνα Κόρακα - Ιωάννα Κούρπα - Μιχαέλα Περράκη - Νεκταρία Σταματουλάκη.




Πέμπτη 16 Μαρτίου 2017

ΕΥΔΟΚΙΑ


ΣΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ Ι. Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ



Γράφει η Ευδοκία Σκορδαλά- Κακατσάκη

Να είναι ένας πεντάγνωμος Μάρτης, κατσούφης και μελαγχολικός, να είναι πρωί και να βρίσκεσαι ανάμεσα στα παιδιά των Νηπιαγωγείων των Εκπαιδευτηρίων Ι.Μ.Παναγιωτόπουλου! Να σε διαποτίζουν ως τα κατάβαθα της ψυχής σου παιδιάστικες μοσχοβολιές, καμωμένες από αθωότητα και τρυφεράδα, να σε κοιτούν ήλιοι φεγγοβόλοι, τα ματάκια τους, να σε κερνούν χαμόγελα κι αγκαλιές... να συζητάς μαζί τους με πολύ σοβαρότητα για τα παραμύθια σου και για χίλια μύρια άλλα πράγματα, να σε μαγεύει η...... σοφία τους, να τους δείχνεις πώς να φτιάχνουν χάρτινα αστεράκια... να κυλούν τα λεπτά κι οι ώρες χωρίς να το καταλαβαίνεις, χωρίς να νοιάζεσαι για τις διαθέσεις του Μάρτη, γιατί έχεις γύρω και μέσα σου ολάκερη και λιόχαρη την Άνοιξη!... Και με το πιο όμορφο χαμόγελό σου να φωτογραφίζεσαι μαζί της-τους!!!...Κι ύστερα να πρέπει να την-τα αποχαιρετίσεις, νιώθοντας κιόλας νοσταλγία... 

   




ΥΓ: Ναι, πέρασα καλά, πολύ καλά, το πρωινό της Τετάρτης, 15 του Μάρτη, στον φιλόξενο κι όμορφο χώρο της βιβλιοθήκης, Άγγελε Μητρέλη! Κι σ' ευχαριστώ πολύ, για την συνεργασία! Πάμπολλα ευχαριστώ και στα υπέροχα παιδιά και στις Νηπιαγωγούς, και στον φίλο και διευθυντή Βαγγέλη Ηλιόπουλο, για την πρόσκληση! Σας ευχαριστώ!!!

ΕΥΔΟΚΙΑ


ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΙΛΩΝ ΘΕΑΤΡΟΥ ΧΑΝΙΩΝ

ΚΑΙ ΣΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ «Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ»



 
Ο Σύλλογος Φίλων Θεάτρου Χανίων, μετά από τα Χανιά , παρουσιάζει, για δύο ακόμη παραστάσεις,  το  έργο της Ευδοκίας Σκορδαλά – Κακατσάκη  "Ο Βασιλιάς των Ονείρων"  ( Σκηνοθεσία: Μαρίας Ραμουτσάκη,  Μουσική επιμέλεια: Ελένη Καρμπαδάκη,.Σκηνικά - Κοστούμια: Μικέλα Παπαδουλάκη, Χορογραφία: Βασιλική Ντουντουλάκη).στο Ηράκλειο, και συγκεκριμένα  στον Θεατρικό Σταθμό, το Σάββατο 18 Μαρτίου,  στις 17:30 και 19:00,  σε συνδιοργάνωση: με την Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου

Και εδώ, όπως και στα Χανιά, όπου δόθηκαν τέσσερις παραστάσεις (τρεις στο Πνευματικό Κέντρο και μια στο 7ο Γυμνάσιο) με πολύ  μεγάλη προσέλευση κόσμου,, η είσοδος θα είναι με κοινωνικό εισιτήριο (τρόφιμα μακράς διαρκείας και φάρμακα).

«Ο Βασιλιάς των Ονείρων» (Βραβείο του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου) της Ευδοκίας Σκορδαλά-Κακατσάκη κυκλοφόρησε για πρώτη φορά σε βιβλίο από τις εκδόσεις ΑΓΚΥΡΑ (εικονογράφηση Λιάνας Δενεζἀκη) το 2001 και επανεκδόθηκε πολλές φορές. Το 2015 επανακυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΚΟΚΚΙΝΗ ΚΛΩΣΤΗ ΔΕΜΕΝΗ (σε νέα εικονογράφηση της Λιάνας Δενεζάκη) συνοδευόμενο από CD με τραγούδι (στίχοι: Ευδοκίας Σκορδαλά – Κακατσάκη, μουσική-ερμηνεία Νένας Βενετσάνου



ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ



Ήταν εξαιρετικό! Το ευχαριστηθήκαμε μικροί μεγάλοι. Ο εγγονός  μου, δυόμιση χρονών, εντυπωσιάστηκε, χειροκροτούσε συνέχεια και συμμετείχε με λογάκια. Εξάλλου, το βιβλίο είναι από τα αγαπημένα του και οπωσδήποτε το θέμα του ήταν οικείο, αναζητούσε δε την ασημένια βρύση και με χαρά την είδε να ... πρωταγωνιστεί.

Η προσέλευση ήταν απίστευτη, δεν μπορούσα να το φανταστώ. Συγχαρητήρια!!!

Κατερίνα Τοράκη



Το Πνευματικό κέντρο με τις 600 , νομίζω, θέσεις, παρά την παγωνιά, αποδείχτηκε πολύ μικρό για να χωρέσει τον κόσμο που συνεχώς προσερχόταν. . Τα παιδιά έμειναν ενθουσιασμένα με τα Ονειράκια και τον Βασιλιά των Ονείρων! Και -περίεργο- δεν τους τρόμαξε ο Εφιάλτης. Η μικρή εγγονή μου ήταν κατενθουσιασμένη και ...ξαναμμένη Xειροκροτούσαν μαζί με την φίλη της Αφροδίτη- όρθιες! Ναι, αξίζει να δουν τα παιδιά και τα εγγόνια μας αυτήν την παράσταση!!



ΝΑΝΩ ΚΟΥΤΣΑΚΗ


Πέμπτη 9 Μαρτίου 2017

ΕΥΔΟΚΙΑ

ΚΑΙ ΣΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ "Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ" ΤΗΣ ΕΥΔΟΚΙΑΣ ΣΚΟΡΔΑΛΑ- ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ, ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΛΛΟΓΟ ΦΙΛΩΝ ΘΕΑΤΡΟΥ ΧΑΝΙΩΝ


ΣΑΒΒΑΤΟ, 18 ΜΑΡΤΙΟΥ, ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ  
ΔΥΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ 6Μ.Μ. ΚΑΙ 7.30 Μ. Μ.
 
ΕΣΟΔΟΣ ΜΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ (ΤΡΟΦΙΜΑ ΜΑΚΡΑΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ)


ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ

Ήταν εξαιρετικό! Το ευχαριστηθήκαμε μικροί μεγάλοι. Ο εγγονός  μου, δυόμιση χρονών, εντυπωσιάστηκε, χειροκροτούσε συνέχεια και συμμετείχε με λογάκια. Εξάλλου, το βιβλίο είναι από τα αγαπημένα του και οπωσδήποτε το θέμα του ήταν οικείο, αναζητούσε δε την ασημένια βρύση και με χαρά την είδε να ... πρωταγωνιστεί.



Η προσέλευση ήταν απίστευτη, δεν μπορούσα να το φανταστώ. Συγχαρητήρια!!!



Συγνώμη που δεν χωράτε όλοι απόψε, ελπίζω να χωρέσετε αύριο (Κυριακή) ήταν το από σκηνής "απολογητικό" σχόλιο του Νάσου Αθανασόπουλου από τον Σύλλογο Φίλων του Θεάτρου που ανέβασαν τον Βασιλιά των Ονείρων της Ευδοκίας Σκορδαλά-Κακατσάκη σε σκηνοθεσία Μαρίας Ραμουτσάκη το Σάββατο 17-12-16.

Καθώς, το Πνευματικό κέντρο με τις 600 , νομίζω, θέσεις, παρά την παγωνιά, αποδείχτηκε πολύ μικρό για να χωρέσει τον κόσμο που συνεχώς προσερχόταν. Για να δούμε αν θα χωρέσουν όλοι σήμερα Κυριακή.
Τα παιδιά έμειναν ενθουσιασμένα με τα Ονειράκια και τον Βασιλιά των Ονείρων! Και -περίεργο- δεν τους τρόμαξε ο Εφιάλτης. Η μικρή εγγονή μου ήταν κατενθουσιασμένη και ...ξαναμμένη Xειροκροτούσαν μαζί με την φίλη της Αφροδίτη- όρθιες! Ναι, αξίζει να δουν τα παιδιά και τα εγγόνια μας αυτήν την παράσταση που εθιμικά πλέον , κάθε Χριστούγεννα, προσφέρει ο σύλλογος Φίλων του Θεάτρου ν. Χανίων, μαζί με μία πλειάδα ερασιτεχνών ηθοποιών επιλέγοντας ένα έργο (θεατρικό ή άλλο) από ντόπιους συγγραφείς. Και, εκτός από θέαμα για τα μικρά και μεγάλα παιδιά- αντί εισιτηρίου- συγκεντρώνουν τρόφιμα και φάρμακα, για το κοινωνικό παντοπωλείο της Περιφερειακής ενότητας Χανίων. Εύγε σε όλους!

ΝΑΝ¨Ω ΚΟΥΤΣΑΚΗ


Ο Σύλλογος Φίλων Θεάτρου Χανίων, παρουσιάζει, για δύο ακόμη παραστάσεις, το βραβευμένο από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου  έργο της Ευδοκίας Σκορδαλά – Κακατσάκη

"Ο Βασιλιάς των Ονείρων"
Σάββατο 18 Μαρτίου για δύο παραστάσεις στις 17:30 και 19:00
στο Θεατρικό Σταθμό Ηρακλείου.

Είσοδος με κοινωνικό εισιτήριο (τρόφιμα μακράς διαρκείας και φάρμακα).

Συνδιοργάνωση: Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Απόδοση Σεναρίου - Σκηνοθεσία: Μαρία Ραμουτσάκη....
Ειδικά Εφέ- Γραφικά: Εβίνα Μπασιά.
Μακιγιάζ: Ξένια Ζάχου.
Μουσική επιμέλεια: Ελένη Καρμπαδάκη.
Σκηνικά - Κοστούμια: Μικέλα Παπαδουλάκη.
Κατασκευή σκηνικών: Έλενα Αθανασοπούλου - Χριστίνα Βεριβάκη -
Γιούλα Κανιτσάκη - Ντένια Καραβασιλειάδη - Σοφία Κοκολογιάννη -
Εύα Κουκουράκη - Γιάννης Πατούρας - Μαρία Ραμουτσάκη.
Κατασκευή αλόγου: Αμαλία Καρκούλια.
Φωτογραφία: Δημήτρης Μπαρούνης.

Παίζουν (με σειρά εμφάνισης):

Ύπνος: Σπύρος Κοσμάς.
Ξύπνιος: Γιάννης Πατεράκης.
Αφηγήτρια: Σοφία Κοκολογιάννη.
Ονειράκια: Δέσποινα Τραχαλάκη - Γιούλα Κανιτσάκη - Χριστίνα Βεριβάκη - Γιώργος Τακτικάκης - Χρυσούλα Ψυλλάκη.
Βασιλιάς των Ονείρων: Κώστας Βερονίκης.
Βρύση: Έλενα Αθανασοπούλου.
Ναυτικός: Γιάννης Πατεράκης.
Κορίτσι του πολέμου: Βενετία Κοντογιάννη.
Άνδρας: Σπύρος Κοσμάς.
Γυναίκα: Μαρία Ραμουτσάκη
Τυφλή Γυναίκα: Ντένια Καραβασιλειάδη.
Εφιάλτης: Νάσος Αθανασόπουλος.
Κακά Όνειρα: Λίνα Κελαϊδή - Μικέλα Παπαδουλάκη.

Πουλιά που τραγουδούν: Ειρήνη Κουφογιαννάκη - Μαρία Παπαδογιάννη - Βενετία Φλεμετάκη - Τόνια Φραγκιουδάκη.

Θα ακουστεί "Το τραγούδι των Πουλιών", σε σύνθεση της Μαρίας Παπαδογιάννη και στίχους της Δέσποινας Τραχαλάκη, που γράφτηκε ειδικά για την παράσταση.

Πουλιά που χορεύουν: Μίνα Κόρακα - Ιωάννα Κούρπα - Μιχαέλα Περράκη - Νεκταρία Σταματουλάκη.

Ευχαριστούμε:

Το 7ο Γυμνάσιο Χανίων και ιδιαίτερα την Διευθύντρια Αναστασία Μαλούκου.
Τη ΔΕΥΑΧ και ιδιαίτερα τον πρόεδρο Αντώνη Σχετάκη.
Τον Μάνο Σφακιωτάκη και την Αφροδίτη Χρυσουλάκη.

Ιδιαίτερες ευχαριστίες στη Σούλα Ζώτου και
την Βασιλική Ντουντουλάκη-Jazz Train Studio για την χορογραφία

Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2017

ΕΥΔΟΚΙΑ


Ο ΠΟΙΗΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ "ΓΙΑΣΕΜΙΑ"






Αγαπητή Ευδοκία

 σπεύδω ταχέως να ενημερώσω ότι έλαβα τα ακριβά και πολύχρωμα δώρα σου, τα χειροποίητα και καρδιοποίητα που ενώνουν γη και ουρανό,γιασεμιά και άστρα, τα ξαδέρφια τους.

   Να μείνουμε πάντα παιδιά, λέει ένα πολύ γνωστό τραγούδι, κι εσύ μαγικώ τω τρόπω, παραμυθητικώ το τρόπω μας έκανες  πάλι παιδιά. Είχα να ακούσω παραμύθι  από τη γιαγιά μου, δυστυχώς δεν είχα διαβάσει ποτέ. Ντρέπομαι που το λέω.

 Η γιασεμιά σου λοιπόν είναι παντός καιρού,  ανθίζει όλο το χρόνο κάθε φορά που την ανοίγει ο αναγνώστης της. Και τί ωραίος τίτλος, κλείνει ολόκληρο το βιβλίο. Η ποίηση είναι ανάπτυγμα ενός επιφωνήματος(κατά τον Βαλερύ) κι εσύ αναπτύσσεις τον εξαίσιο Σεφερικό στίχο'Είτε βραδιάζει είτε φέγγει, μένει λευκό το γιασεμί' σε παρατεταμένο επιφώνημα, δίνεις την άλλη πλευρά του στίχου, τη μυθική, τη μυθοποιητική. Και τί έξοχα μηνύματα περνάς, λ.χ. για τα καλλιστεία.

 Σε ευχαριστώ και για τις έξοχες αφιερώσεις. Και τί θαυμάσιο πάντρεμα λόγου, φαντασίας και εικονογράφησης. Τα γιασεμιά σας μιλούν, τα αστεράκια σας ζωγραφίζουν και χαμογελούν. Εύγε σας.


ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ


ΥΓ. Άρχισα να διαβάζω και την Ελπίδα.... εξαίρετη, με το σπαθί της (το ελπίδα γίνεται και λεπίδα, αν χρειαστεί) έχει φτάσει στην 8η έκδοση και εύχομαι από καρδιάς  να φτάσει και στην 20ή !! Συγχαρτήρια για όλη τη δουλειά σου, στα σχολεία, στα θεατρικά δρώμενα, δεν έχω λόγια      Σας ευχαριστώ που σας γνωρίζω


Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2017

ΕΥΔΟΚΙΑ

Παρουσίαση του Βιβλίου: «Η Γιασεμιά και τ’ αστεράκια»
της Ευδ. Σκορδαλά – Κακατσάκη ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΑΝΔΡΟΓΕΩ, 3/2/2017
από τον Χρίστο Κωσταντουδάκη, δάσκαλο-ποιητή

Κάποτε ήταν  ένα νησί που ταξίδευε και οι άνεμοι, του όρισαν για αραξοβόλι την αγκαλιά του Β. Αιγαίου. Σαμοθράκη το ονόμασαν, και στη Χώρα του έμελλε να γεννηθεί ένα κορίτσι. Εκεί στο γενέθλιο τόπο τα άμαθα ακόμη παραπόταμα των θρύλων, των παραδόσεων και των Δημοτικών τραγουδιών ενώθηκαν για να αρδεύσουν την ευαίσθητη ψυχή του και να οξύνουν το σαν έτοιμο από καιρό απλόχωρο πνεύμα του. Όσο για τα παραμύθια, ήταν αυτά που «γαλουχήσανε τη βλάστηση της ηλικίας που ανεβάζει τις νεραντζιές και τις λεμονιές στην έκπληξη των ματιών». ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ







«Στο χαμηλό φεγγάρι/ παράγγειλα να’ ρθείς/ το γιασεμί θα φέγγει/ τη νύχτα μη χαθείς» (Λουδ. Ανωγείων).

Ευδοκία και Βαγγέλη καλωσορίσατε στο Μεγάλο Κάστρο με τις ανοιχτές αυλές, τις τριζοκοπούσες παμπάλαιες σκάλες και το γιασεμί ν’ ανθίζει στις δοξαρωτές πόρτες σαν μεγάλη αγιάτρευτη νοσταλγία.

Κι από κοντά «Ένας Πελεκάνος άνεμος» να φέρνει στο ράμφος του δύο μικρά αστεράκια.

(Ελπίζω Καζαντζάκης και Ελύτης να με συγχωρέσουν για την παράφραση).

------------

Κάποτε ήταν  ένα νησί που ταξίδευε και οι άνεμοι, του όρισαν για αραξοβόλι την αγκαλιά του Β. Αιγαίου. Σαμοθράκη το ονόμασαν, και στη Χώρα του έμελλε να γεννηθεί ένα κορίτσι. Εκεί στο γενέθλιο τόπο τα άμαθα ακόμη παραπόταμα των θρύλων, των παραδόσεων και των Δημοτικών τραγουδιών ενώθηκαν για να αρδεύσουν την ευαίσθητη ψυχή του και να οξύνουν το σαν έτοιμο από καιρό απλόχωρο πνεύμα του. Όσο για τα παραμύθια, ήταν αυτά που «γαλουχήσανε τη βλάστηση της ηλικίας που ανεβάζει τις νεραντζιές και τις λεμονιές στην έκπληξη των ματιών».

            Τα παραπόταμα έγιναν ποταμός που κυλούσε ήρεμα και σχημάτιζε, στην ανέλιξη του χρόνου, τις αναγκαίες γόνιμες προσχώσεις για να γεννηθεί τ’ όνειρο, να τρέξει η φαντασία, και η λάμπουσα άγνοια να μετασχηματιστεί σε δημιουργία. Θαυμάζουμε τα ποτάμια για την περιέργεια τους και την κόρη για τις αναζητήσεις της.

           



Κάποια στιγμή πήρε το μονοπάτι που χάραζε η φρέσκια περπατησιά. Το μονοπάτι αγάπησε το λόφο με τις κρυφές επιθυμίες. Η επιθυμία γέννησε το δρόμο που ήθελε να περπατήσει. Η ζωή αρμενίζει προς τ’ αγνάντεμα. Εκεί στην ευρύχωρη πλατεία των ρεμβασμών και καθώς «τρέχει ο ουρανός κάτω από τις γέφυρες των πλεγμένων χεριών» ανέτειλε η κρυφή προσμονή για την εκπλήρωση ψιθυρισμένων στόχων. – ότι κι αν κάνουμε το μέλλον ανήκει στην έκπληξη – Να σπουδάσει, να εντρυφήσει στο δύσβατο, αλλά υπέροχο κόσμο της παιδικής λογοτεχνίας με τα παραμύθια της, να γίνει μέλος ομάδος πνευματικών δημιουργών, να διατρέξει όλη την Ελλάδα με το πρόγραμμα «Συγγραφείς και εικονογράφοι στα Σχολεία, να ευτυχίσει να δει σε σχολικές παραστάσεις δραματοποιημένα τα βιβλία της, να λάβει αξιόλογες εύφημες μνείες, να γίνει παραγωγός και παρουσιάστρια λογοτεχνικής εκπομπής, να δοκιμαστεί ως συνεργάτης εφημερίδας, να, να, να…. Και κυρίως να μας προσφέρει με ειλικρίνεια τα βιώματα, τα αισθήματα, την τέχνη της. «Ο χρόνος είναι το διαβατήριο της αλήθειας».

            Ίσως, ίσως λέω, τα ραδιοκύματα της εποχής να έφεραν μέχρι το νησί της, τη φωνή της θείας Λένας με τον καθησυχαστικό τόνο και την θαλπωρή που περιέλαβε τους μικρούς της φίλους. Όσο ανόσιο και αν ακούγεται οι δρόμοι της Αντιγόνης Μεταξά και της Ευδοκίας φαίνεται να τέμνονται. Ξέρω ότι προσκρούω στην ταπεινότητα της, όμως όσα σεμνά έχει μέχρι τώρα κατακτήσει, βεβαιώνουν του λόγου το ασφαλές.

            Η συγγραφέας μας, φαίνεται στην αφετηρία της να υιοθέτησε το στίχο του Τ. Λειβαδίτη: «Ο κόσμος μόνον όταν τον μοιράζεσαι υπάρχει».

            Για να περιηγηθείς όμως στα πέρατα του κόσμου χρειάζεται να ναυλώσεις, τουλάχιστον, ένα λεωφορείο. Κάπως έτσι φανταζόμαστε το οδοιπορικό της. Ένα λεωφορείο που κάνει συχνές στάσεις που ταξιδεύει ανάμεσα σε γή και ουρανό. Διασχίζει κοιλάδες, βουνά, γνωρίζεται με λουλούδια, πουλιά, νεράιδες και βασιλιάδες. Συναντά σκληρόκαρδους, εγωιστές, καλοκάγαθους, ευαίσθητους και αδικημένους. Υψώνεται σε σύννεφα, περνάει την πύλη του παραδείσου, ζητά ακρόαση από τους Αγγέλους και τους παρακαλεί να στέρξουν για βοήθεια σε παιδιά που έχουν ανάγκη.

            Στην α’ στάση, το λεωφορείο μας σαλπίζει με την κόρνα του – με το σουραύλι της καρδιάς, ήθελα να πω- ποιητικούς φθόγγους.

            Ακολουθούν άλλες 9 στάσεις. Σε κάθε στάση ένα τσούρμο σαν σταφύλι, παιδιά, επιβιβάζονται για να απολαύσουν τη γοητευτική, συναρπαστική αφήγηση της οδηγού.

            Α! ναι, αλλά μην το μαρτυρήσετε: και κάποιοι μεγάλοι, παππούδες και γιαγιάδες, λαθρεπιβάτες, βολεμένοι στα πίσω καθίσματα αφουγκράζονται με κρυφή νοσταλγία την ηχώ των παραμυθιών.

            Στη 2η στάση, τους δείχνει «ένα αστέρι που πέφτει στη γη», στην 3η  το «Βασιλιά των ονείρων», στην 4η, επειδή πιστεύει στην ιαματική λειτουργία που μπορεί να έχει η επεξεργασία της οδύνης, αποφάσισε να ρίξει λίγες σταγόνες ενθάρρυνσης και ανθρωπιάς σ’ έναν «ωκεανό λύπης» και τους μίλησε για την «Ελπίδα». Ακολουθούν «ο Ευτύχης και το ουράνιο τόξο», ένας ύμνος στην αγάπη «Να σ’ αγαπούν και ν’ αγαπάς», «Το νησί που ταξίδευε», «ο Λυκούργος και το δίχτυ της αγάπης» και το «Ένα παράξενο γαϊτανάκι».

            Τα παιδιά όμως, ως ενθουσιώδεις επιβάτες που είναι, απολαμβάνουν αυτή την πρωτόφαντη εκδρομή και αρχίζουν να φωνάζουν: «Κι άλλο! Κι άλλο!». Έτσι, πείθεται η Ευδοκία και κάνει μια ακόμη στάση και γράφει το παραμύθι: «Η Γιασεμιά και τ’ αστεράκια». Ελάτε να το ξεφυλλίσουμε μαζί.

----------

            Ένας γέρικος φράχτης φτερώνει τα όνειρα του από την παρουσία μιας νιόφυτης Γιασεμιάς. Η απρόσμενη παρουσία της δίνει προοπτική στην ρημαγμένη ζωή του και ξαφνικά νιώθει να ψιχαλίζει μέσα του ο διακαής πόθος της πραγμάτωσης του ανέφικτου. Επιτέλους βρήκε αυτό που αποζητούσε·  κάποια συντροφιά. Προσπαθεί με πατρικά λόγια να διώξει την ανάερη ομίχλη του φόβου που της σκίαζε την καρδιά. Μ’ έναν εφησυχαστικό στωικισμό και με φωνή που έπαιρνε απαλά λυγίσματα, για να μην την τρομάξει, την πείθει πως θα είναι για πάντα δίπλα της και θα τη στηρίζει.


            Κανείς σ’ αυτόν τον κόσμο δεν πρέπει να νιώθει νησί.

            Έκτοτε η Γιασεμιά μας, τρεφόταν από τα αισθήματα του φίλου της. Μεγάλωσε, φούντωσε, γέμισε άνθη και σκαρφαλωμένη στο φράχτη ένιωθε μια γλυκιά, νωχέλεια από το χάιδεμα ενός μικρού ανέμου και από τη συντροφιά λογής λογής πουλιών που τρύπωναν στις φυλλωσιές της. Όλοι είχαν να κερδίσουν κάτι απ’ αυτή τη συμβίωση. Τ’ ανοιχτά μπράτσα του φράχτη και το ψιθύρισμα του στοργικού ανέμου, που ήθελε λέει να γίνει ποιητής, βάλθηκαν να διασκεδάζουν την πλήξη και την ερημία της.

Για να βλέπει ορίζοντα, ο άνεμος συχνά της τραγουδούσε στίχους.

«Αχ! η ζωή μια ευωδιά Γιασεμιά μου/ Αχ! η καρδιά / μια πόρτα δίχως κλειδιά» Πώς αλλιώς να εξηγήσει ένας ποιητής πως στην ρευστή εποχή μας, των ανταλλάξιμων και εικονικών σχέσεων, υπάρχει μια τρομακτική ανάγκη για ένα ουσιαστικό πλησίασμα του άλλου; Ποιες λέξεις να χρησιμοποιήσει για την ανάγκη της εγγύτητας, του συναισθηματικού δεσμού, ως αντιστάθμισμα στον πόνο που μπορεί να μας προκαλέσει η μοναξιά;

            Έτσι, ο γερο φράχτης, η Γιασεμιά και ο μικρούλης άνεμος έπιαναν τακτικά ψιλή κουβέντα μες την «αφρούρητη νυχτιά που την πήραν οι θύμησες», μέχρι που έφθασε εκείνο το βελούδινο ανοιξιάτικο βράδυ.

            Οι δύο φίλοι, φράχτης και άνεμος, σε ικετευτικό τόνο παρακάλεσαν το γιασεμί:

«Λευκό μου γιασεμί / μη νυχτώσεις»

Μα, η Γιασεμιά είχα παραδοθεί στις ονειροφαντασιώσεις της. Έβλεπε ένα αστέρι να πέφτει στην αγκαλιά της και τα γιασεμάκια της να λάμπουν όπως τ’ αστέρια, όπως τα ματάκια και τα μαλλάκια των παιδιών.

            Για την οικονομία του παραμυθιού, η γη στηριγμένη στους αγκώνες της παρακολουθεί μαγεμένη το διάδημα του φεγγαριού να λάμπει στο μέτωπο της νύχτας.

            «Ευνοϊκές αστροφεγγιές έφερνα τη σιωπή / και πίσω από τη σιωπή μια μελωδία παρείσαχτη», «Την ώρα που όλα τα κυπαρίσσια δείχνουν μεσάνυχτα, όλα τα δάχτυλα σιωπή…. η εξομολόγηση …. λοξοδρομάει προς τ’ άστρα». Το φεγγάρι χτυπάει ντέφι και αστέρια και αστέρια, χιλιάδες αστέρια ήρθαν στα γενέθλια του. αλλά, πως το ‘πε ο Σεφέρης:

«Σ’ ανθρώπους κλειστούς που μετρούν τον καημό τους

δεν είναι ουρανός μήδε αγγέλου ευφροσύνη

τ’ αστέρια κρατούν έναν κόσμο δικό τους».

            κι απρόσεχτα όπως είναι, παιδιά γαρ, τα αστεράκια μας, ζαλισμένα και σαστισμένα κατακρημνίζονται στη γη, κοντά στη χώρα των λουλουδιών που, όχι συμπτωματικά βρίσκεται σε εξέλιξη ένας διαγωνισμός ομορφιάς.

            Κατά έναν οξύμωρο τρόπο ο ευειδής κόσμος των λουλουδιών υποταγμένος στον εγωπαθή ναρκισσισμό των συγκρίσεων, παρασύρεται στον ερεβώδη κόσμο των ελαττωμάτων, όπου ενδημούν η ασταθής αυτοπεποίθηση, ο νοσηρός εγωισμός, η φλύαρη κοινοτοπία, η φιλαυτία και οι άγονες και αδιέξοδες αντιδικίες.

Τα λουλούδια αποστρέφονται με ένα μίζερο και κακεντρεχή τρόπο τα φοβισμένα αστεράκια και με σκαίο τρόπο, αγνοούν την ανάγκη για στήριξη, συμπόνια, αγκάλιασμα και συμπαράσταση.

Η Γιασεμιά με διάθεση ειλικρινούς συγκατάβασης, λατρείας και αγάπης παραμερίζει τους ανεύθυνους εγωκεντρισμούς και το επηρμένο ύφος του δήθεν και τους παρέχει αφειδώλευτα ασφάλεια, θαλπωρή και την γλυκιά εκείνη παραμυθία που απαιτείται για την αλτρουιστική θεραπεία της ανάγκης.

Με την «Ίδρυση της νέας ημέρας» μια ηλιαχτίδα τ’ ανεβάζει πίσω στο σπίτι τους, τον ουρανό. Η μόνη ανταμοιβή για τη Γιασεμία μικρές ψιχάλες φως και λίγη «δροσιά να γεννιέται μες τα φύλλα / όπως μες τον απέραντο ουρανό το ξάστερο συναίσθημα».

            Ο ποιητής άνεμος που κοιμόταν σαν τον κλέφτη με το αυτί τεντωμένο στην άγνωστη λέξη, έκανε το παραμύθι ποίημα με την περίτεχνη ύφανση των λέξεων, δηλ. παρθένο όραμα, επηρμένο μυστήριο. Η ποίηση του «γέρνει πανί τ’ ονείρου», φυσά στα σταυροδρόμια του κόσμου, ανάμεσα σε οικίες σκιές με πνοή νοσταλγική, ονειρώδη, ήπια, γλυκιά, νανουριστική και χαρίζει όνειρα κι όνειρα σ’ όλα της γης τα παιδιά.

-------------

Κυρίες και Κύριοι

            Λένε πως καλός παραμυθάς είναι αυτός που το τίποτα το κάνει συγκίνηση (Ο.Ε.).

            Η Ευδοκία λοιπόν, έχει την ικανότητα πέραν της σκηνοθεσίας ιδεών την δραματοποίηση των σκέψεων να προσθέτει στη συνταγή της, κατά αλχημικό τρόπο, μια δόση μυστηρίου και αθωότητας που χαρακτηρίζουν την αληθινή δημιουργία. Με τις φτερούγες της ψυχής της αγκαλιάζει τα παιδικά όνειρα. Λύνει ζητήματα εαυτού, δηλ. με κάθε παραμύθι νιώθει ν’ ανεβαίνει η στάθμη στη στάμνα της που έχει το σχήμα της καρδιάς.

Κάθε παραμύθι της είναι ισόποσο με μητρικό χάδι. Με τις εμπνεύσεις και τις δημιουργίες της δίνει ελπίδα, αισιοδοξία και γίνεται ταξιδευτής των παιδικών ονείρων. Γενναιόδωρη και ευρηματική, ιδρύει τη δική της αυτοκρατορία συναισθημάτων και ενσυναίσθησης, στην οποία δεσπόζουν το φως, το χαμόγελο, τα χρώματα, η ελπίδα και η κατανόηση.

Με τη γραφή της επαληθεύει στο έπακρον τα λόγια ενός μεγάλου παραμυθά που έλεγε πως τα παραμύθια είναι για να κοιμούνται τα παιδιά και να ξυπνούν οι μεγάλοι. Αν δεχτούμε την αφυπνιστική τους λειτουργία, μια λειτουργία που σχετίζεται με την ανακίνηση του συναισθήματος, αλλά και λογοκριμένων μέσα μας σκέψεων, και αυτό το παραμύθι είναι παραμύθι.

            Ο μύθος και ο λόγος του παραμυθιού είναι το πρόσχημα να συλλογιστεί και να φέρει στην επιφάνεια θέματα του μέσα χώρου, θέματα που μας απασχολούν και προδήλως τα θεωρούμε σημαντικά. Με τον πλάγιο, παιδαγωγικού πάντα χαρακτήρα, λόγο της, δημιουργεί συνάψεις με την οιονεί επικαιρότητα.

            Σε μια εποχή που χρειαζόμαστε μια Καινή Διαθήκη, μια ηθική στηριγμένη στην παιδική περιέργεια και όχι στον γεροντικό φόβο, το παραμύθι αυτό ακουμπά την αιχμηρή πραγματικότητα και έρχεται ως λύτρωση, ως οικουμενικό προτέρημα αφήγησης. Υπάρχουν πράγματα που τα παιδιά δεν τα ξέρουν, αλλά τα μαντεύουν. Αυτό είναι ίδιον των παιδιών· έχουν τον τρόπο να επικοινωνούν με το άλεκτο, με αυτό που δε χωράει στο λόγο.


Η Ευδοκία πλάθει έναν φανταστικό κόσμο με προφανείς αισωπικές αλληγορίες χωρίς πληκτικούς διδακτισμούς.

----------------

            Τελικά το βιβλίο αυτό μπορεί να είναι μια τοιχογραφία με διάθλασμένες μορφές χρωμάτων που στέλνει σήματα καλοσύνης, απόλαυσης και αισθητικής δικαίωσης. Ένα παίγνιο στην κόψη μιας, επινοημένης πραγματικής και μύθοπλαστικής οικειότητας και ακόμη μια προσωπική επιδραστική φωνή με το δικό της ύφος, τη φυσιογνωμία της, αναγνωρίσιμη, χωρίς χρηστομάθειες και ανέξοδα, περιττά πρέπει.

---------------

            Η γλώσσα του κειμένου χαρακτηρίζεται από ποιητικό μέλισμα και ζωντάνια. Αυτό επιτυγχάνεται από τις επιτυχείς λεκτικές συζεύξεις, η υποδόρια αυτή συνύπαρξη παράγει ένα προσωπικό ύφος με οικεία ταυτότητα.

Η συγγραφέας γδύνει τις λέξεις από τα ενδύματα της ανάγκης, του φόβου, του πόνου κι έτσι αποκτούν αυτή τη διάφανη χροιά. Με αυτές καταχτιέται ένας ουρανός, ο αισθητικός θρίαμβος της ζωής!

Κοντολογίς ο μελωδικός ρυθμικός λόγος, το κυμάτισμα της φράσης και η στίξη, υπακούνε στους κανόνες μιας απόκοσμης μουσικότητας.


---------------

            Όλα τα παραμύθια της Ευδοκίας με τα προφανή συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτουν, ή εξ’ αιτίας αυτών, δηλ. μουσικότητα, αφηγηματική στιλπνότητα και αφηγηματική ευωχία, έχουν υιοθετηθεί από εμψυχωτές – δασκάλους, δημιουργούς (ένα μικρό δείγμα θα δούμε κι απόψε) και διεκδικούν μια εξέχουσα θέση στην παιδική θεατρική σκηνή. Έτσι, είναι ικανά να θεραπεύσουν τις ανάγκες της Θεατρικής Αγωγής. Αποτελούν πρόκληση για τη δημιουργική φαντασία και απαντούν σε αισθητικά αιτήματα. Ευλογημένα από την ποιότητα και την προσφορότητα τους, διευκολύνουν την έξοδο του παιδιού από το κλειστό κέλυφος του υποκειμένου και την εισδοχή του στην ομάδα, στο κέντρο της επικοινωνίας, της αμοιβαιότητας, της ανταλλαγής και της κοινωνικής συνεύρεσης. Οι αισθητικές αναζητήσεις και οι ονειροπολήσεις των μικρών (αλλά και των μεγάλων) μπορούν να οδηγηθούν σε μια βιωματική μέθεξη με έντονο το συγκινησιακό στοιχείο και συνακόλουθα να συμβάλουν στην δημιουργία ενός νέου αξιολογικού κόσμου.

---------------

            Στο παραμύθι που παρουσιάζεται απόψε συναντήθηκαν δύο άξιες δημιουργοί. Το έργο της συγγραφέως βοηθά και συμπληρώνει επικουρικά η Κριστίν Μενάρ. Η Κριστίν «μιλά» τη γλώσσα της εικόνας – η μόνη γλώσσα που γίνεται κατανοητή απ’ όλους, πέρα από γλωσσικά σύνορα – με έμπνευση, φαντασία και απαράμιλλη δεξιοτεχνία. Φροντίζει να ισορροπεί η χάρη της τέχνης με την κομψότητα του έντυπου λόγου. Η εικαστική διήγηση της Κριστίν αποκαλύπτεται με ένα καλλιεργημένο εικαστικό σηματολόγιο ευαισθησίας, σχεδόν δοξαστικό που με ενατένιση, ηρεμία και φαντασία συναντά το παραμύθι ως πρόσχημα για μια δημιουργική καλλιτεχνική μαρτυρία. Έτσι, το κύρος του βιβλίου προσαυξάνει, γραφή και εικόνα συμπορεύονται για ένα λυσιτελές αισθητικό αποτέλεσμα. Να σημειώσω πως, ενόσω δεν φτάνει να γίενι στενογραφία η ζωγραφική θα παραμένει απλώς μια δημοσιογραφία της εικόνας για να δίνει ταυτότητα και πρόσωπο στα βιβλία να κυκλοφορούν.

---------------

            Ο Πεζογράφος Γ. Ιωάννου στα «πολλαπλά κατάγματα» σημειώνει πως ο άνθρωπος πρέπει να έχει πάντοτε μια κλωστή να κρατιέται. Αν χάσει τη μυστική κλωστή είναι χαμένος. Πιστεύω σ’ αυτήν που τώρα κρατώ, γράφει.

«Η Γιασεμιά και τ’ αστεράκια» είναι η δική μας κόκκινη κλωστή που κρατάμε απόψε. Κόκκινη κλωστή δεμένη για να είμαστε σύστοιχοι με τον ομώνυμο εκδοτικό οίκο που σοφά έπραξε και υιοθέτησε αυτό το παραμύθι για να το εκδώσει.

---------------

            Πριν αποχωρήσουμε απ’ αυτήν την αίθουσα υψώστε το δάχτυλο για λίγη σιωπή. λίγη σιωπή αρκεί για ν’ ακούσουμε τον ποιητή άνεμο να διασκορπίζει σ’ όλα τα τρίστρατα της οικουμένης μια ευχή. Ας προσευχηθούμε μαζί του με τους στίχους του Κωστή Παλαμά:

«Κρύβω βαθιά στις τσέπες μου δυο ψίχουλα ψωμί

κρύβω τον ήλιο, τα πουλιά κι ένα άστρο γιασεμί

κι όλα θα γίνουν αύριο καρβέλια χρώματα

για να γιορτάσουν των παιδιών μάτια και στόματα».

Α! ναι και να μην ξεχάσουμε να ευχαριστήσουμε την Ευδοκία για τον τίμιο τρόπο που προσφέρει τα δώρα της σε μικρούς και μεγάλους.

Να την ευχαριστήσουμε για την προτροπή της να χορέψουμε με τα χέρια ψηλά και τα δάχτυλα να γιορτάσουν την παιδικής μας παλινόρθωση.

«Έχε το νου σου μην και χαθεί το δοχείο της φαντασίας σου».



Σας ευχαριστώ