Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2026

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ (Αναγνωστάκης, 28.2.2026)

ΣΤ1 ΤΑΞΗ  10ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΧΑNIΩΝ 

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΕΣΠΕΡΙΔΟΕΙΔΩΝ 


Καλοί µου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Λένε πολλά στο προλογικό του σηµείωµα, στον σηµερινό Παιδότοπο ο γνωστός στους αναγνώστες της στήλης δάσκαλος της Στ1 τάξης του 10ου ∆ηµ. Σχ. Χανίων Μάνος Αναγνωστάκης, και οι µαθητές του, στις εργασίες τους, για τη γνωριµία τους σε µια εκδροµή µε τον κόσµο των εσπεριδοειδών. Πολλές, ωστόσο και οι άλλες «παράµετροι» των κειµένων τους που διανθίζονται µε σχετικές φωτογραφίες και ζωγραφιές. ∆εν θα το κρύψω πάντως ότι στάθηκα ιδιαίτερα στη φράση του δασκάλου που λέει ότι «πέρα από οτιδήποτε άλλο, η εκδροµή πρόσφερε κοινές εµπειρίες που ενίσχυσαν το αίσθηµα της οµάδας». Ό,τι καλύτερο η λειτουργία µιας σχολικής τάξης ως οµάδας. Να χαίρεσαι τους µαθητές και τις µαθήτριες σου, καλέ µου συνάδελφε και να σε χαίρονται!
Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης


ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Η πρόσφατη σχολική μας εκδρομή αποτέλεσε μια ευχάριστη παύση από τη σχολική καθημερινότητα και μια ευκαιρία να μοιραστούμε εμπειρίες έξω από τα γνώριμα όρια της τάξης. Σε ένα φυσικό περιβάλλον, ανάμεσα σε δέντρα και καλλιέργειες, οι μαθητές κινήθηκαν με άνεση και παρατήρησαν όσα τους περιέβαλλαν με ενθουσιασμό. Τα παιδιά περιηγήθηκαν στον χώρο, συμμετείχαν στο μάζεμα καρπών και γνώρισαν από κοντά πτυχές της αγροτικής ζωής που μέχρι τώρα συναντούσαν συνήθως μόνο μέσα από βιβλία και εικόνες.

Η επίσκεψή μας στο εργοστάσιο επεξεργασίας συμπλήρωσε την εμπειρία, καθώς είδαν στην πράξη τη διαδρομή από την παραγωγή έως την οργάνωση και τη διάθεση των προϊόντων. Παράλληλα, λειτούργησαν ως ομάδα χωρίς πίεση, αντάλλαξαν ιδέες, πήραν πρωτοβουλίες και έδειξαν ωριμότητα στη μεταξύ τους συνεργασία. Υπήρξαν στιγμές αυθόρμητου γέλιου και ουσιαστικής επικοινωνίας, που σπάνια συναντά κάποιος στο αυστηρό πλαίσιο ενός διδακτικού ωραρίου.

Πέρα από οτιδήποτε άλλο, η εκδρομή μάς πρόσφερε κοινές εμπειρίες που ενίσχυσαν το αίσθημα της ομάδας. Ως δάσκαλος, εκτιμώ ιδιαίτερα αυτές τις στιγμές, γιατί χτίζουν σχέσεις εμπιστοσύνης και δημιουργούν αναμνήσεις που μένουν χαραγμένες στη μνήμη των παιδιών.

Ο δάσκαλος της τάξης

Μάνος Αναγνωστάκης


Από αυτή την ωραία εκδρομή μας άρεσε ότι επισκεφθήκαμε τη φύση. Παίξαμε ελεύθερα και νιώσαμε τη χαρά του παιχνιδιού στην εξοχή. Πήγαμε στα χωράφια και μας άφησαν να κόψουμε όσα φρούτα θέλαμε. Αβοκάντο, πορτοκάλια, μανταρίνια. Όχι μόνο κόψαμε φρούτα, αλλά ξεναγηθήκαμε και στο εργοστάσιο πορτοκαλιών. Ήταν μια υπέροχη εμπειρία. Γελάσαμε, εξερευνήσαμε και γίναμε ένα με τη φύση. Ήταν η πιο συναρπαστική σχολική εκδρομή που έχουμε πάει.

Ανδρέας Μ. , Γιώργος


Μόλις φτάσαμε εκεί, μας υποδέχθηκαν με πλούσιο κέρασμα. Μας άρεσε πολύ που μας πρόσφεραν ψωμιί ψημένο με λάδι και αλάτι, τυρί, φρέσκο φυσικό χυμό, πορτοκάλι και υγιεινό γλυκό. Κόψαμε πολλά φρούτα από τα δέντρα, όπως πορτοκάλια, μανταρίνια, αβοκάντο και γκρέιπφρουτ. Οι άνθρωποι ήταν ευγενέστατοι και φιλόξενοι. Η φύση μας γέμισε χαρά και διασκέδαση. Ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία για εμάς και θα θέλαμε σίγουρα να την ξαναζήσουμε.

Γεωργία Β. , Άγγελος Δ.

Η εκδρομή που κάναμε στην εξοχή ήταν ο,τι καλύτερο έχουμε κάνει τον τελευταίο καιρό. Μπορούσαμε να κόψουμε όσους καρπούς θέλαμε και να φάμε φρούτα κατευθείαν από τα δέντρα. Παίξαμε, τρέξαμε στη φύση, περάσαμε υπέροχα και φύγαμε με γεμάτες τσάντες από εκεί. Είδαμε το πώς είναι η ζωή μακριά από την πόλη και τα διαμερίσματα και γίναμε ένα με τη φύση, αφού κυλιόμασταν στα χωράφια. Είναι σημαντικό που μάθαμε πολλά για τον φυσικό κόσμο και αφήσαμε τα ηλεκτρονικά και τις οθόνες μακριά μας.

Ευανθία Γ. , Ζέτα Λ., Νίκη Η. , Χρύσα Κ.

Στην πρόσφατη εμπειρία που ζήσαμε στην εξοχή, μας άρεσε ότι μαζέψαμε φρούτα από τα δέντρα και μπορούσαμε να τα φάμε επί τόπου. Η άμεση επαφή με τη φύση είναι απαραίτητη για όλους τους ανθρώπους, ιδιαίτερα όμως για μας, τα μικρά παιδιά, τα οποία , έστω για λίγο, αφιερώνουν τον χρόνο τους σε κάτι διαφορετικό από τα κινητά και τις οθόνες. Επίσης, αθληθήκαμε, τρέξαμε και νιώσαμε την ελευθερία που σου προσφέρει η φύση. Πρέπει να την προστατεύουμε, αντί να τη μολύνουμε διαρκώς γιατί μας φιλοξενεί στο σπίτι της.

Νίκη Η. , Χρύσα Κ., Αθηνά Κ. , Μαρία Μ.

Μας άρεσε ότι ήρθαμε σε επαφή μτη φύση και μπορέσαμε να μαζέψουμε όσα φρούτα θέλαμε κατευθείαν απο το δέντρο. Όλα ήταν φρέσκα και λαχταριστά. Ήταν μια φανταστική εμπειρία διότι περάσαμε ποιοτικό χρόνο με τους συμμαθητές μας μιλώντας και παίζοντας στα χωράφια. Οι άνθρωποι εκεί μας άφησαν να κάνουμε ο,τι θέλαμε και μας έλυσαν όσες απορίες είχαμε. Μάθαμε πως συσκευάζονται τα φρούτα και πώς παρασκευάζονται οι φυσικοί χυμοί. Ευχαριστούμε πολύ για τη φιλοξενία τους!

Μαίρη Δ. , Αθηνά Κ. , Μαρία Μ.

Η επαφή με τη φύση είναι σημαντική διότι είναι ωραίο να τη φροντίζουμε κι όχι να την καταστρέφουμε, αφού κι εκείνη μας φροντίζει με τα αγαθά της. Η επίσκεψη μας μπορούμε να πούμε πως ηταν υπέροχη. Πρώτα, είδαμε πώς ξεχωρίζουν τα καλά πορτοκάλια από τα χαλασμένα. Ξαφνιαστηκαμε όταν είδαμε ποσα πολλά μηχανήματα χρησιμοποιούνται εκεί, τα οποία βοηθούν τη δουλειά των ανθρώπων. Μετά μάθαμε πώς συσκευαζουν τα πορτοκάλια και τους βάζουν την ετικέτα για να τα πουλήσουν. Στο τέλος, πήγαμε σε ένα χωράφι, στο οποίο μας άφησαν να κόψουμε όσα φρούτα θέλαμε και να τα πάρουμε σπίτι. Μερικά τα γευτήκαμε κατευθείαν και νιώσαμε τη φρεσκάδα τους. Ήταν όλα φανταστικά εκείνη την ημέρα.

Μαίρη Δ., Γιώργος Κ.

(Χανιώτικα νέα ,Σάββατο, 28.2.2026) 


https://www.haniotika-nea.gr/paidotopos-st1-taxi-10oy-i-sch-chanion-gnorimia-me-ton-kosmo-ton-esperidoeidon/

Σάββατο 21 Φεβρουαρίου 2026

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ (Νικολακάκη, 21.2.2026)

 ΣΤ' ΤΑΞΗ ΔΗΜ. ΣΧ. ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΥ ΚΡΗΤΗΣ

ΟΤΑΝ ΕΝΑΣ ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ ΑΠΑΝΤΑ ΣΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΜΑΣ

Καλοί µου φίλοι, καλή Αποκριά, καλή Καθαρά ∆ευτέρα και καλή Σαρακοστή!
Το χάρηκαν πολύ, εκτός όλων των άλλων, τούτο το πέταγµα του «χαρταετού» τους, όπως το περιγράφουν στον σηµερινό Παιδότοπο οι δασκάλες και τα Εκτάκια του ∆ηµ. Σχ. Ναυστάθµου Κρήτης. Και βέβαια ο διευθυντής της Σχολικής Μονάδας, ιδιαίτερα γνωστός και ως εµψυχωτής θεατρικού παιχνιδιού Αριστόκριτος Τοµαζινάκης. Το ίδιο ελπίζουν οι δασκάλες τους, όπως µου γράφουν στο συνοδευτικό τους σηµείωµα, να το χαρείτε κι εσείς, φίλοι αναγνώστες της στήλης!.. Συγχαρητήρια και γι’ αυτόν σας τον ξεχωριστό Παιδότοπο και στα παιδιά και στις δασκάλες τους και βέβαια στον διευθυντή του Σχολείου!
Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης, δάσκαλος - λογοτέχνης


«Πετάω ψηλά χωρίς φτερά .. με κρατάς κάτω με σκοινιά.. στον άνεμο χορεύω χαρούμενα..- τι είμαι;» (Σπύρος )

Χαρταετός! Όχι μόνο ως έθιμο, αλλά ως σύμβολο ελευθερίας, σχέσης και ελπίδας.. Στόχος του παρόντος εγχειρήματος στάθηκε αρχικά η δημιουργία ενός ασφαλούς παιδαγωγικά χώρου, όπου τα παιδιά θα μπορούσαν να στοχαστούν, να εκφραστούν και να καλλιεργήσουν την αυτογνωσία και την ενσυναίσθησή τους..


Αξιοποιήθηκε η
ανακριτική καρέκλα! Μια τεχνική θεατρου πολύ αγαπημένη, που βοηθά στην εμβάθυνση γεγονότων και την κατανόηση της πραγματικότητας. Ο διευθυντής μας, Αριστόκριτος Τομαζινάκης, εμψυχωτής θεατρικού παιχνιδιού ανέλαβε τον ρόλο του «συνεντευξιαζόμενου» χαρταετού και, μέσα από καθοδηγούμενες ερωτήσεις από εμάς, αλλά και “ελεύθερες” μη αναμενόμενες από τα παιδιά μίλησε για πετάγματα, όρια και όνειρα..

Στη συνέχεια, τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες. Κάθε ομάδα “τοποθέτησε” τον χαρταετό της σε ένα περιβάλλον και, μέσα από ερωτήσεις και απαντήσεις, συμμετείχε σε ένα παιχνίδι εναλλαγής ρόλων, προβληματισμού και εύρεσης της πολυπόθητης λύσης..

Ο χαρταετός μας θίγει προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας όπως η ψηφιακή απομόνωση, η στέρηση, η οπαδική βία, η μοναξιά, η βία, η ανασφάλεια…

Ακολουθεί η ματιά των παιδιών για έναν κόσμο που τα αφορά και η πρότασή τους για το πώς μπορούμε να τον κάνουμε πιο ανθρώπινο..

Οι δασκάλες Άννα Νικολακάκη, Μαρία Σαπουνάκη

Σε ένα κόσμο άγχους και φόβου…


  • Χάρτινέ μου αϊτέ.. εσύ έχεις άγχος; Πώς το αντιμετωπίζεις;

  • Φυσικά και έχω… Όλοι έχουν! Πολλές φορές αγχώνομαι και πέφτω χαμηλά. Έπειτα ντρέπομαι.. Αλλά η ταραχή δε με ελέγχει! Σηκώνομαι και ξαναδοκιμάζω..

  • Πώς νιώθεις όταν βλέπεις τους ανθρώπους να τους καταπίνουν οι φόβοι;

  • Στεναχωριέμαι που δεν απολαμβάνουν τη ζωή… Νοιάζονται και δίνουν σημασία σε πράγματα που δε θα πρεπε..


  • Αν ήσουν άνθρωπος… κι έβλεπες κάποιον να υποφέρει.. τι θα έκανες;

  • Ότι περνούσε από το χέρι μου.. για να νιώσει ασφαλής και να ξεπεράσει την αδυναμία του! Οι κινήσεις μου θα ταν απαλές και τρυφερές…

(Αγγελική, Μαρία, Δέσποινα, Ευχαριστή, Ιωάννα)


Πάνω από μια αυλή που ένα παιδί στέκεται μόνο…


  • Χαρταετέ μου, τι διαφορετικό έχει αυτό το παιδί σε σχέση με τα υπόλοιπα;

  • Το έβλεπα μόνο. Λυπηρό θέαμα. Τα άλλα παιδιά δεν αποδέχονταν τη διαφορετικότητά του. Αποφάσισα να πάω κοντά του. Είχε πολύ αέρα και το σχοινί μου κόπηκε! Με αποφασιστικότητα κατάφερα να βάλω το κομμάτι που έμεινε.. στο μικρό του χεράκι.. Χάρηκε τόσο πολύ! Οι υπόλοιποι σαν είδαν πως χαμήλωσα και παρατήρησαν πως εκείνος, που πριν ήταν μόνος, με κράταγε.. θαύμασαν! Θεώρησαν πως είναι ξεχωριστός. Και όταν πλησίασαν.. ξεκίνησε μία παρέα..

  • Γιατί δεν έκανε ποτέ το πρώτο βήμα;

  • Μμμμ.. Μακάρι να το χε κάνει. Πιστεύω θα χε βρει φίλους. Ανθρώπους να μιλήσει, να παίξει… Έναν λόγο να χαμογελά. Θα ΄χε γίνει η αλλαγή…

(Βασίλης, Λεωνίδας, Γρηγόρης, Αλέξης)


Μια γειτονιά που δυσκολεύεται…


  • Πως είναι τα πράγματα με την πρώτη ματιά;

  • Η γειτονιά ήταν ήσυχη. Φτώχεια. Δεν άκουγες φωνές. Δεν είχε γέλια.. Ήταν όλα σκούρα σαν το σκοτάδι. Δεν υπήρχαν ούτε τα απαραίτητα. Κυριαρχούσε μία θλίψη. Τα δέντρα δεν μεγάλωναν… επηρεασμένα κι αυτά!


  • Τι θα άφηνες από ψηλα;

  • Ένα πιάτο φαγητό για τον καθένα. Τα παιδιά πεινούν πολύ. Θα άφηνα λίγο νερό. Πράγματα πολύτιμα, αν και απλά… Θα άφηνα χαρά, ελπίδα και ευτυχία. Ό,τι έχουν όλοι ανάγκη..

(Γιώργος, Βασίλης, Παναγιώτης, Γιώργος)

Πάνω από ένα γήπεδο μετά από έναν αγώνα…

  • Πώς νιώθεις όταν η βία γεμίζει τις ψυχές των ανθρώπων ;

  • Αναστενάζω.. Επιθυμώ να βλέπω πρόσωπα χαρούμενα και κόσμο να αγαπά.. Δεν αντέχω να βλέπω τους ανθρώπους να τσακώνονται.. Πόσο μάλλον για ένα παιχνίδι..

  • Τι βλέπεις από ψηλα;

  • Ραγισμένες καρδιές.. Δυσκολεύονται να δεχτούν την αισιοδοξία και τη χαρά. Κακή διάθεση… παντού. Άτομα να ασκούν ψυχολογική ή σωματική βία…

  • Τι σε ενοχλεί, χαρταετέ μου;

  • Στεναχωριέμαι γιατί οι άνθρωποι αυτοί δείχνουν να μην έχουν κάποιον να τους δίνει δύναμη… τη δύναμη που δίνει σε μένα ο ήλιος και ο άνεμος…

(Μιχαήλ, Κωνσταντίνος, Ευθύμης, Νίκος, Βαγγέλης)

Παγιδευμένοι σε καλώδια και οθόνες…

  • Πώς μπορείς σαν αετός να λύσεις αυτό το πρόβλημα;

  • Θα προσπαθούσα. Θα προσπαθούσα πολύ.. Να τους απασχολήσω με το πέταγμά μου.. Με τα παιχνίδια που θα κάνω στον αέρα.. Μπας και ξεκολλήσουν…

  • Πώς νιώθεις βλέποντας μικρούς και μεγάλους σκυφτούς μπροστά σε μία οθόνη;

  • Πολύ άσχημα.. Μοναξιά.. Πετάω πάνω τους, παίζω, στριφογυρίζω αλλά κανείς δεν ασχολείται μαζί μου… Μακάρι να σήκωναν το κεφάλι λιγάκι ψηλά…

(Κυριάκος, Φανούρης, Θάνος, Σωτήρης)

Επίλογος

Ο χαρταετός έγινε για τα παιδιά ένας καθρέφτης: άλλοτε ευάλωτος, άλλοτε θαρραλέος.. Αν, διαβάζοντας, νιώσετε την ανάγκη να σταθείτε για λίγο, να θυμηθείτε ή να αναρωτηθείτε, τότε ο σκοπός αυτού του ταξιδιού έχει επιτευχθεί…

(Οι δασκάλες )

https://www.haniotika-nea.gr/paidotopos-st-taxi-i-sch-naystath-oy-kritis-otan-enas-chartaetos-apanta-stis-erotiseis-mas/

Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2025

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ (Νικολακάκη, 25.10.2025)

 ΣΤ΄ΤΑΞΗ ΔΗΜ. ΣΧ. ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΥ ΚΡΗΤΗΣ 

ΟΤΑΝ ΤΕΣΣΕΡΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΛΟΙΑ ΘΥΜΟΥΝΤΑΙ... 


Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο! 

Με αφορμή την επέτειο της εθνικής μας γιορτής, της 28ης Οκτωβρίου, ο σημερινός ξεχωριστός Παιδότοπος που περιλαμβάνει πρωτότυπες ομαδικές εργασίες (κείμενα και ζωγραφιές) των παιδιών των δύο τμημάτων της Στ’ τάξης Δημ. Σχ. Ναυστάθμου Κρήτης. Για «ένα ταξίδι φαντασίας και σεβασμού» κάνουν λόγο, μεταξύ των άλλων, στον πρόλογό τους οι γνωστές στους αναγνώστες της στήλης δασκάλες τους Άννα Νικολακάκη και Μαρία Σαπουνάκη. Συγχαρητήρια και σ’ αυτές και βέβαια στους μαθητές και στις μαθήτριες. Προπάντων για τον τρόπο που δούλεψαν... 

Σας χαιρετώ με αγάπη όλους! Χρόνια πολλά Ελλάδα!

Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης δάσκαλος - λογοτέχνης



ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Τα θεμέλιά μου στα βουνά\ και τα βουνά σηκώνουν οι λαοί στον ώμο τους\ και πάνω τους η μνήμη καίει\ άκαυτη βάτος..” Οδυσσέας Ελύτης

Με αφορμή την εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου που πλησιάζει, οι μαθητές μας έδωσαν φωνή σε τέσσερα πλοία που σημάδεψαν με την πορεία τους τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το καταδρομικό “Έλλη”, το υποβρύχιο “Κατσώνης” και τα αντιτορπιλικά “Όλγα” και “Αδρίας” και «θυμήθηκαν» μέσα από τις λέξεις στιγμές δόξας, θυσίας και ελπίδας.. Με ευαισθησία και συλλογική προσπάθεια, τα παιδιά ύφαναν ιστορίες που δείχνουν ότι η μνήμη, όταν αγαπάμε, πιστεύουμε κι ελπίζουμε δεν ”σκουριάζει”..

Ένα ταξίδι φαντασίας και σεβασμού, που κρατά ζωντανό το παρελθόν και μας θυμίζει ότι η Ιστορία μπορεί και “αναπνέει” μέσα από αθώα κι αγαθά γραφόμενα... Χρόνια πολλά Ελλάδα!

Οι δασκάλες Άννα Νικολακάκη και Μαρία Σαπουνάκη

ΟΝΟΜΑΖΟΜΑΙ “ΕΛΛΗ”




Ονομάζομαι “Έλλη”. Είμαι ένα πλοίο καταδρομικό. Βοήθησα την Ελλάδα στον Αγώνα του 1940. Ήταν Δεκαπενταύγουστος. Βρίσκομαι στο λιμάνι της Τήνου για τη γιορτή της Παναγίας. Διακρίνω πομπές ανθρώπων να ανεβαίνουν τα σκαλοπάτια προς την εκκλησία κρατώντας λουλούδια.. Ακούω τις καμπάνες να χτυπούν και ψαλμωδίες να σκεπάζουν τη θάλασσα με γαλήνη..

Ξαφνικά.. την ώρα που γιορτάζαμε τη Μάνα μας τη Παναγία, δέχθηκα άνανδρα τρεις τορπίλες από ιταλικό υποβρύχιο.. Οι ναύτες μου πάλεψαν ηρωικά για να με σώσουν, αλλά δυστυχώς δεν τα κατάφεραν. Άρχισα να βυθίζομαι.. Μαζί μου και οι γενναίοι αυτοί άνδρες. Καθώς χανόμουν.. σκεφτόμουν όσα έζησα.. Το ταξίδι μου τελείωσε εδώ. Το τέλος μου ηρωικό… Λεωνίδας, Αλέξης, Ευθύμης, Κυριάκος, Φανούρης, Σωτήρης

ΕΙΜΑΙ Ο “ΚΑΤΣΩΝΗΣ”


Είμαι ο “Κατσώνης” και είμαι ένα γέρικο πολεμικό υποβρύχιο. Τον Δεκέμβριο του 1940 βύθισα το ιταλικό φορτηγό Quinto στα ανοιχτά της Αλβανίας. Δύο μήνες νωρίτερα άρχισα περιπολίες στα ελληνικά νερ
ά.. Τον Σεπτέμβριο του 1943, μετά την παράδοση της Ιταλίας, βγήκα στο Αιγαίο.. Πάντα μου άρεσε το Φως του Αιγαίου… Ήταν 14 Σεπτεμβρίου και ενώ ήμουν στα ανοιχτά της Σκιάθου, με εντόπισε το γερμανικό υποβρυχιοθηρικό “UJ2101”.

Χτυπήθηκα άγρια με βόμβες βάθους κι αναγκάστηκα να “ανέβω” στην επιφάνεια.. Έγινε σκληρή μάχη με τα κανόνια.. Από τα 45 μέλη του πληρώματος μου, διασώθηκαν 32. Ο καλός μου κυβερνήτης Βασίλειος Λάσκος σκοτώθηκε στη γέφυρα, πολεμώντας μέχρι τέλους.. Η θάλασσα ήταν γεμάτη λάδι, φλόγες και φίλους που χάνονταν. Δεν έβλεπα τίποτα άλλο παρά τον καπνό και τον ουρανό..

Πέρασα χαρές, πέρασα λύπες και τώρα όλα τελείωσαν. Βρίσκομαι στον βυθό. 253 μέτρα κάτω από τη θάλασσα.. να μαρτυρώ την Ιστορία.

Αγγελική, Μαρία, Νεκταρία, Βασίλης, Γρηγόρης, Κωνσταντίνος

ΛΕΓΟΜΑΙ “ΟΛΓΑ”


Γεια.. είμαι ένα πλοίο γνωστό. Λέγομαι Όλγα. Πήρα το όνομά μου από τη Βασίλισσα. Μπορεί να με ξέρεις. Φτιάχτηκα το 1938 στη Βρετανία. Είμαι ένα από τα πιο σύγχρονα αντιτορπιλικά! Συμμετείχα στον Ιταλοελληνικό πόλεμο του 1940-1941.

20 Σεπτεμβρίου 1943.. στη Λέρο.. την ώρα που η “οικογένειά” μου χαλάρωνε.. Ξαφνικά.. βομβαρδιστικά αεροπλάνα πέταξαν από πάνω μας και με σημάδεψαν. Πλησίασαν τόσο που πυροβόλησαν τον κυβερνήτη μας Πλωτάρχη Γεώργιο Μπλέσσα. Τον πέτυχαν στο στήθος και τον λαιμό...

Στη συνέχεια μια μεγάλη βόμβα ήρθε πάνω στο πρυμναίο τμήμα μου με βία και μίσος…και τρύπησα. Αιμα και νερά παντού. Έφτανε το τέλος μου και το ‘ξερα. Βούλιαζα.. Ήταν η τελευταία μου μάχη. Ο Μπλέσσας δε ζει πια. Οι νότες της μικρής μας χορωδίας σώπασαν. Οι ναύτες μου, οι δικοί μου άνθρωποι... φώναζαν “Ζήτω η “’Ολγα” και βυθίζονταν μαζί μου.. Γιώργος, Σπύρος, Ιωάννα, Νίκος, Παναγιώτης, Βασίλης

ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ “ΑΔΡΙΑΣ


Θυμάμαι.. το 1942 οι Βρετανοί με παρέδωσαν στους Έλληνες.. Τότε άρχισαν όλα. Είμαι το αντιτορπιλικό Αδριάς. Σε μία επικίνδυνη αποστολή στις 22 Οκτωβρίου, καθώς πλέαμε κοντά στα Δωδεκάνησα χτυπήθηκα από γερμανική νάρκη και κόπηκε η μισή μου πλώρη! Μοιραία σκοτώθηκαν πολλοί.. Πονούσα πολύ κι εγώ. Στεναχωριόμουν. Ένιωθα και ήμουν.. μισό! Με πείσμα, θάρρος και ανδρεία.. πιστέψαμε όλοι πως θα καταφέρουμε να συνεχίσουμε..

Αποφασίσαμε μία αναγκαία στάση στις ακτές της Τουρκίας για 40 μερόνυχτα και δέχτηκα κάποιες μικροεπισκευές. Δεν μπορούσαν να γίνουν και πολλά.. Έπειτα συνεχίσαμε με προορισμό την Αλεξάνδρεια! Έμεινα με λίγους από τους άντρες μου. Όσοι αναγκάστηκαν να φύγουν.. έκλαψαν πολύ. Ο αποχωρισμός δύσκολος. Ταξιδέψαμε χωρίς πλώρη 730 μίλια! Με τη βοήθεια του Θεού φτάσαμε.. Στις 6 Δεκεμβρίου του 1943, ανήμερα του Αγίου Νικολάου προστάτη του Πολεμικού μας Ναυτικού μπήκα θριαμβευτικά στο λιμάνι.. με τον αρχηγό μας Ιωάννη Τούμπα να μονολογεί συγκινημένος πως τα καταφέραμε..” Μιχαήλ, Ευχαριστή, Βαγγέλης, Θάνος, Δέσποινα, Γιώργος

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Μπορείτε να “σκανάρετε” το qrcode της φωτογραφίας ώστε να ακούσετε τα παιδιά να ξετυλίγουν την ιστορία...

https://drive.google.com/file/d/111uiK1hIbJF_X_o7-KQ7EZ7aI-yEGVKk/view?usp=sharing

https://www.haniotika-nea.gr/paidotopos-otan-tessera-ellinika-ploia-thymoyntai-st-039-dim-sch-naystathmoy-kritis/

Σας ευχαριστούμε! Οι δασκάλες των παιδιών

https://www.facebook.com/Takis.Tomazinakis/posts/pfbid0eqMiY5djPjswQogTFo62urXxu4bB3fRUH7miC9D2hak1sWPCq7pgoTBXJkoXfoT9l?notif_id=1761380203151767&notif_t=feedback_reaction_generic_tagged&ref=notif

https://www.haniotika-nea.gr/paidotopos-otan-tessera-ellinika-ploia-thymoyntai-st-039-dim-sch-naystathmoy-kritis/

Παρασκευή 2 Μαΐου 2025

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

 Γ2 ΤΑΞΗ ΔΗΜ. ΣΧ. ΧΡΥΣΟΠΗΓΗΣ ΧΑΝΙΩΝ

ΤΕΣΣΕΡΑ ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ 



Καλοί µου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Όταν µια δασκάλα - ζωγράφος εµπνέει τους µαθητές της να γράψουν ανοιξιάτικα παραµύθια και αυτή µετά τα εικονογραφεί... Να το γράψω και διαφορετικά. Όταν τα παιδιά εµπνέονται απ’ τις ιδέες της δασκάλας τους και γράφουν παραµύθια για την άνοιξη, και η δασκάλα τους που είναι και ζωγράφος εµπνέεται απ’ αυτά και κάνει για τα παραµύθια ζωγραφιές... Για τη γνωστή, στους αναγνώστες της στήλης, συναδέλφισσά µου στη ∆ασκαλοσύνη Χριστίνα Γρηγοράκη και για τα φετινά Τριτάκια της, του ∆ηµ. Σχ. Χρυσοπηγής, ο λόγος στον σηµερινό Παιδότοπο, που φιλοξενεί τέσσερα απ’ τα παραµύθια που έγραψαν τα παιδιά, διανθισµένα µε σχετικές ζωγραφιές της δασκάλας. Συγχαρητήρια και στη δασκάλα και στους µαθητές και στις µαθήτριές της!
Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης

Το όνειρο του Βρασίδα



Κάποτε, ήταν ένας βατραχάκι που το έλεγαν Βρασίδα. Ο Βρασίδας, δεν ήταν σαν τους άλλους βατράχους. Ήταν ονειροπόλος! Ήθελε να ταξιδέψει σ’ όλο τον κόσμο. Μια κουκουβάγια που περνούσε από εκεί ένα σούρουπο, τον άκουσε που μονολογούσε μελαγχολικά, κάθισε στο κλαδί ενός δέντρου και του είπε με ύφος σοβαρό:

-Ξέρω ποια μπορεί να σε βοηθήσει.

-Αλήθεια; Της απάντησε ο Βρασίδας, γουρλώνοντας τα τεράστια μάτια του. Ποια;

-Η νεράιδα Ονειρένια. Ζει στο μικρό ξέφωτο του δάσους. Θες να πας εκεί να την βρεις και να της το ζητήσεις;

-Και το ρωτάς; Ναι! Φώναξε ο Βρασίδας χοροπηδώντας ενθουσιασμένος από νούφαρο σε νούφαρο.

Το άλλο πρωί, ο Βρασίδας πήγε και βρήκε την Ονειρένια.

-Τι θα ήθελες μικρό μου βατραχάκι;

-Σε παρακαλώ νεραϊδούλα μου, μπορείς να με βοηθήσεις να κάνω ένα μεγάλο ταξίδι, τη ρώτησε με αγωνία το βατραχάκι.

-Και βέβαια μπορώ, Έλα, πιάσε το χέρι μου και φύγαμε!

Αμέσως βρέθηκαν ψηλά πάνω στα σύννεφα κι έβλεπαν από εκεί χίλια δυο! Η άνοιξε φορούσε τα γιορτινά της. Τα βουνά έλαμπαν στο φως στου ήλιου. Τα καταπράσινα λιβάδια είχαν πολύχρωμα λουλούδια. Τα πουλιά κελαηδούσαν χαρούμενα και τα χελιδόνια έψαχναν τις παλιές τους φωλιές. Οι ανθισμένες αμυγδαλιές χόρευαν στο φύσημα του ανέμου. Μα…ξαφνικά ο άνεμος δυνάμωσε! Κι ο Βρασίδας στριφογύριζε στον ουρανό. Κι όλο στριφογύριζε. Και άκουγε έναν περίεργο ήχο στα αυτιά του. Τι συμβαίνει;

-Το ξυπνητήρι είναι…ήταν ένα όνειρο, είπε απογοητευμένος.

Όταν πήγε στο βατραχοσχολείο, αφηγήθηκε στην δασκάλα του και τους συμμαθητές του όσα ονειρεύτηκε και δήλωσε πως κάποτε αυτό το όνειρο θα το πραγματοποιήσει.


Η αμυγδαλιά και το χελιδόνι


Χελιδόνι: Αμυγδαλιά μου ανθισμένη, σε παρακαλώ, μπορώ να καθίσω στα ολάνθιστα κλαδιά σου;

Αμυγδαλιά: Φυσικά και μπορείς, χελιδονάκι μου!

Χελιδόνι: Αμυγδαλιά μου, μπορώ να φέρω και τους φίλους μου να ξαποστάσουν, σε παρακαλώ;

Αμυγδαλιά: Φέρε τους! Θα χαρώ πολύ να τους γνωρίσω!

Κι έτσι, η αμυγδαλιά και τα χελιδόνια χόρευαν κάθε μέρα και γλεντούσαν κι η φύση χαιρόταν και τα λουλούδια άνθιζαν.

Ένα μαγισσοπαραμύ


Κάποτε, ζούσε μια μικρή μάγισσα σ’ ένα μέρος μακρινό, χωρίς φίλους και παρέα. Την έλεγαν Θυμούλα, γιατί θύμωνε όταν δε γινόταν αυτό που ήθελε και φερόταν άσχημα σε όλους. Έτσι, σιγά-σιγά, έμεινε ολομόναχη. Στο σκοτεινό υπόγειο του κάστρου της, έφτιαχνε φίλτρα αλλά τίποτα δεν πετύχαινε. Όλο μπαμ και μπουμ ακουγόταν, αφού έκανε λάθη μα δε τα παραδεχόταν, ούτε και τα διόρθωνε. Ένα ανοιξιάτικο πρωινό, καβάλησε τη σκούπα της για να πάει να μαζέψει βότανα που χρειαζόταν για ένα φίλτρο. Με αυτό, πίστευε πως θα ξανακέρδιζε τους φίλους της. Φυσούσε όμως δυνατός αέρας και αναγκάστηκε να προσγειωθεί σε ένα ολάνθιστο λιβάδι.

Η ομορφιά της φύσης την ξάφνιασε. Τα πολύχρωμα λουλούδια μοσχοβολούσαν. Τα δέντρα έλεγαν αστεία και γελούσαν. Οι μέλισσες πετούσαν από λουλούδι σε λουλούδι. Τα λαγουδάκια χοροπηδούσαν κι έπαιζαν με τα σκιουράκια και τις αλεπουδίτσες. Όλοι ήταν ευτυχισμένοι. Αμέσως, τους ρώτησε με απορία:

-Ε! Τι κάνετε κι είστε τόσο χαρούμενοι και αγαπημένοι;

Κι εκείνα της απάντησαν:

-Ο ένας φροντίζει τον άλλον!

-Υπάρχει αγάπη και σεβασμός μεταξύ μας!

-Ποτέ δεν τσακωνόμαστε!

-Και πώς τα καταφέρνετε όλα αυτά, ρώτησε ξανά η Θυμούλα.

-Είναι πολύ απλό, της απάντησαν. Ακούς με ηρεμία. Συζητάς και βρίσκεις λύσεις! Κι όταν έχεις άδικο, ζητάς συγγνώμη μέσα απ΄ την καρδιά σου. Δε θέλει κόπο, θέλει τρόπο!

Η Θυμούλα, τους ευχαρίστησε όλους και αποφάσισε να κάνει κάτι σπουδαίο! Βρήκε όλους τους φίλους της και τους ζήτησε συγγνώμη μέσα απ’ την καρδιά της. Οι φίλοι της, τη συγχωρέσανε και για να το γιορτάσουν, πήγαν στο πανέμορφο λιβάδι κι έκαναν το πιο χαρούμενο πάρτι μαγισσών! Από τότε, όλοι τη φώναζαν Χαρούλα!



Η νεράιδα και το αηδόνι


Μια φορά κι έναν καιρό, ήταν ένα αηδόνι που ζούσε στα κλαδιά μιας βελανιδιάς στο ξέφωτο ενός δάσους. Κάθε άνοιξη, κελαηδούσε και μάγευε τη φύση. Τα αγριολούλουδα τραγουδούσαν και τα ζώα έτρεχαν κι έπαιζαν γύρω από τα δέντρα. Ώσπου μια μέρα, μια νεράιδα που περνούσε από εκεί, ζήλεψε κι έκλεψε τη φωνή του αηδονιού. Το αηδόνι αρρώστησε βαριά από τον καημό του και η φύση μελαγχόλησε. Τότε τα ζώα και τα λουλούδια έκαναν έναν συμβούλιο και αποφάσισαν να πάνε να βρουν τη νεράιδα και να την πείσουν να δώσει πίσω τη φωνή του αηδονιού. Έτσι κι έγινε!

-Είμαστε οι φίλοι του αηδονιού. Είναι γλυκός και καλοσυνάτος. Τον νοιαζόμαστε και τον αγαπάμε. Όταν κελαηδάει, η φύση λάμπει. Όμως τώρα έχει αρρωστήσει και ανησυχούμε. Σε παρακαλούμε, δώσε του πίσω τη φωνή του κι έλα να χαρείς κι εσύ μαζί μας.

Η νεράιδα, συγκινήθηκε από τα όμορφα λόγια τους και μαλάκωσε η καρδιά της. Έδωσε πίσω τη φωνή του αηδονιού και απέκτησε τους πιο πιστούς φίλους. Κι έζησαν για πάντα αγαπημένοι!


ΤΑ
ΠΑΙΔΙΑ: Γεωργία Ανδρουλάκη, Κων/να Δρακάκη, Κατερίνα Ζωγραφάκη, Κων/να Καλλιγέρη, Ανεζίνα Μουμουτζή, Μαρία Μυλωνάκη, Κατερίνα Σαλαβαντάκη, Νίκη Σταυρουλάκη, Ιωάννα Τζουγανάκη, Ραφαέλα Τσιάμπαλη, Άννα Φρατζεσκάκη, Ελευθερία Φανουράκη, Αιμιλία Φυλλαδιτάκη, Γιώργος Αναστασάκης, Αντώνης Αυτζάγγελης, Λεωνίδας Κλαράκης, Μάρκος Κόρακας, Ευριπίδης Κριαράς, Κων/νος Πάντζιος, Γιάννης Παπαδημητρίου, Γιάννης Μουμουτζής, Πρόδρομος Παπαδομανωλάκης, Ορέστης Ρέπα, Μάνος Φραγκεδάκης,

Η ΔΑΣΚΑΛΑ: Χριστίνα Γρηγοράκη

Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 3.5. 2025) 





Παρασκευή 7 Μαρτίου 2025

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ (8.3.25)

Β1 ΤΑΞΗ 10ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΧΑΝΙΩΝ

ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΑΓΑΠΑΕΙ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΟΣ 



Καλοί µου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
∆εν θα το κρύψω ότι συγκινήθηκα ιδιαίτερα ενώ προετοίµαζα την επιµέλεια του σηµερινού Παιδότοπου, που είναι αφιερωµένος στην ΑΓΑΠΗ, το υλικό του οποίου µου έστειλε η γνωστή στους αναγνώστες της στήλης δασκάλα του 10ου ∆ηµ. Σχ. Χανίων Κάτια Γκλαβά.
Και γιατί µεταξύ των εργασιών των ∆ευτερακιών της, δεν θα το κρύψω, είναι και της µικρότερης εγγονής µου, της Ευαγγελίας.
Πολύ περισσότερο, ωστόσο, γιατί διαπίστωσα γι’ άλλη µια φορά ότι «δεν αποπαίδισε ο Κλάδος των ∆ασκάλων».
Συγχαρητήρια και γι’ αυτήν την υπέροχη εργασία σας, καλή µου συναδέλφισσα! Να χαίρεσαι τους µαθητές σου και να σε χαίρονται!  

Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος - λογοτέχνης

Κυριάκος Καλογεράκης 

Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ

" Το πιο καθαρό πράγμα λοιπόν της δημιουργίας δεν είναι το λυκόφως,\ ούτε ο ουρανός που καθρεφτίζεται μες στο ποτάμι,\ ούτε ο ήλιος πάνω στης μηλιάς τ’ άνθη\ Είναι η αγάπη"  (Νικηφόρος Βρεττάκος)

Εμείς οι δάσκαλοι,εκτός από όλα αυτά που ξέρουμε, ένα πράγμα γνωρίζουμε καλύτερα απ’ όλα, και αυτό είναι να δίνουμε αγάπη. Στις 14 Φεβρουαρίου (του Αγίου Βαλεντίνου) εμείς επιλέξαμε αντί για σοκολατάκια, λουλούδια και κάρτες να μάθουμε την ιστορία του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας. Με αφορμή την ιστορία αυτή διαβάσαμε,είδαμε και ζωγραφίσαμε, Μιλήσαμε για τη φιλία,για την αγάπη στην οικογένεια, για την αγάπη στα ζωάκια μας και για την αγάπη στον συνάνθρωπό μας.

Δουλέψαμε πάνω στους στίχους του Ερωτόκριτου και αναλύσαμε λέξεις, ζωντανές της κρητικής διαλέκτου, ρωτώντας τους μεγαλύτερους.

Τελειώνοντας αυτό το αφιέρωμα στην αγάπη όλοι μας καταλάβαμε ότι περισσότερο ευλογημένος είναι αυτός που αγαπάει παρά αυτός που αγαπιέται.

Και εμείς οι δάσκαλοι το γνωρίζουμε καλά!

Η δασκάλα της τάξης  Κάτια Γκλαβά

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΜΕΝΑ

Αγάπη για μένα είναι όταν με αγαπούν οι φίλοι μου,όταν με βοηθούν όταν χρειάζεται.

Αγάπη είναι ένα χάδι και μια αγκαλιά. Ελένη Μαυρίδη

Για μένα αγάπη είναι όταν δίνω και παίρνω δώρα. Όταν παίζω με τους φίλους μου και περνάω καλά.

Μάνος Ακρίβας

Όταν μου δείχνουν καλοσύνη και όταν με βοηθούν όταν το χρειάζομαι νιώθω την αγάπη. Τα φιλιά και οι αγκαλιές είναι αγάπη. Συμεών Διακάκης

Αγάπη είναι οι αγκαλιές και τα φιλιά,η συντροφιά,τα δώρα. Αγάπη είναι να δείχνεις καλοσύνη,να δείχνεις εμπιστοσύνη. Ευαγγελία Κακατσάκη

Όταν με ρωτάνε τι είναι η αγάπη σκέφτομαι δώρα,λουλούδια και όλα με καλοσύνη.Αγάπη είναι οι φίλοι μου και όταν τους βοηθάω ή με βοηθούν. Κυριάκος Καλογεράκης

Η καλοσύνη που μου δείχνει κάποιος, η βοήθεια και η υποστήριξη είναι για μένα αγάπη.Η χαρά και το παιχνίδι με τους φίλους μου είναι και αυτό αγάπη. Αγάπη όμως είναι ακόμα και οι τσακωμοί γιατί όταν περνάει ο θυμός ερχεται πάλι η αγάπη. Αναστάσης Δομάζος

Αγάπη είναι για μένα όταν με προσέχουν.Αγάπη για μένα είναι όταν έχω φίλους και νιώθω καλοσύνη. Νιώθω την αγάπη όταν μου κάνουν δώρα. Ελένη – Δωροθέα Κοκογιαννάκη

Αγάπη : ταίριασμα, σεβασμός, φιλιά, αγκαλιά, υποστήριξη, εμπιστοσύνη, δώρα, έρωτας Ζωή Κορομηλά, Αγγελική Καραμπατσάκη

ΣΤΙΧΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ

Σαν την αγάπη που πονεί

Και δεν τη φανερώνει

Τον εαυτό του μόνο

αφήνει να υποφέρει.

Σαν όμως φανερωθεί

Η αγάπη η κρυμμένη

Η καρδιά θα ανακουφιστεί

μα και θα ηρεμήσει.

Συμεών Διακάκης

Αγάπη σημαίνει αγκαλιές.

Αγάπη σημαίνει φιλία.

Αγάπη σημαίνει οικογένεια

που σε αγαπούν και αγαπάς.

Ευαγγελία Κακατσάκη

Έισαι όμορφη σαν τη θάλασσα

και σαν το νυχτολούλουδο

γλυκά μυρίζεις.

Κυριάκος Καλογεράκης

Αναστάσης Δομάζος 

Η ΨΥΧΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ

Στα ρηχά ποτάμια που κελαηούν

ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα σαν

μικρά πουλιά κελαηδούν.

Σαν τον ήλιο που λάμπει στο σκοτάδι.

Μανούσος Αρετάκης

Η αγάπη θέλει σεβασμό

Μα θέλει και καλοσύνη

Θέλει ειλικρίνεια

Για να έχει εμπιστοσύνη.

Κάλλια Ιωσηφίδη

Αγάπη μου γλυκιά

Σε αγαπώ πολύ

Πάμε μια βόλτα μαζί;

Άννα – Μαρία Κουμάκη

Ελένη - Δωροθέα Κοντογιάννη 

Αγάπη είναι να αγαπάς

Και να αγαπιέσαι

Να σου μιλούν και να μιλάς

Και να σε συμπονάνε.

Ελένη - Δωροθέα Κοκογιαννάκη

Κάλλια Ιωσηφίδη


Οι δυο τους αγαπιόντουσαν

και ήθελε ο ένας τον άλλον

η καρδιά τους να είναι

Για πάντα μαζί

για ώρα πολλή.

Ιωάννης Καμαριανάκης


ΚΡΗΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟ

Ιωάννης Καμαριανάκης 

Μαντάτα
: τα νέα

Στράτα :ο δρόμος

Ανατρανίσω : να σηκώσω τα μάτια μου

Δώκε : δώσε

Αναδακρυώσει : να δακρύσει, να βουρκώσει

Αρμάρι : χώρος που φυλλασσονται πράγματα, έπιπλο

Κακορίζικος : κακότυχος

Ανιμένω : περιμένω

Κατέχω : το ξέρω

Όντε : όταν

Ζήση : η ζωή

Ο κύρης : ο πατέρας

Μανόλης Ροδουσάκης, Κάλλια Ιωσηφίδη, Αναστάσης Δομάζος, Ευαγγελία Κακατσάκη


ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ Ο
ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ ;

Ο Βιτσέντζος Κορνάρος γεννήθηκε το 1553 στη Σητεία. Ήταν Κρητικός ποιητής την εποχή της Βενετοκρατίας στην Κρήτη. Θεωρείται ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους της κρητικής λογοτεχνίας αλλά  και της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Ήταν ο συγγραφέας του αφηγηματικού ποίηματος «Ερωτόκριτος».

Έζησε στη Σητεία περίπου μέχρι το 1580. Εγκαταστάθηκε στον Χάνδακα στο σημερινό Ηράκλειο. Εκεί παντρεύτηκε την Μαριέτα Ζένο, με την οποία απέκτησε και δύο κόρες, την Ελένη και την Κατερίνα. Από το 1591 ανέλαβε διοικητικά αξιώματα. Υπήρξε επίσης μέλος ενός λογοτεχνικού συλλόγου, της Ακαδημίας των Παράξενων, που είχε ιδρύσει ο αδελφός του Ανδρέας, που ήταν επίσης συγγραφέας. Πέθανε στον Χάνδακα το 1613 ή το 1614 από άγνωστη αιτία και θάφτηκε στο μοναστήρι του Αγίου Φραγκίσκου. Ευτυχία Δαρατσάκη, Ζωή Κορομηλά

Χανιώτικα νέα ( 8. 3.2025) 


https://www.haniotika-nea.gr/paidotopos-aytos-poy-agapaei-einai-perissotero-eylogimenos-v1-taxi-10oy-dim-sch-chanion/