Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Μουσείο Τυπογραφίας. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Μουσείο Τυπογραφίας. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΜΕΓΑ,ΜΕΓΙΣΤΟ, ΤΟ ΤΗΣ ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΑΣ ΘΑΥΜΑ

Έχω χίλια ποιήματα/ λαμπερά σαν τους αστερισμούς που αιωρούνται πάνω από τα βουνά/ Κάθε που ανοίγει ένα ρολό χαρτιού, μαγεύει ως και τις βροντές,/ κάθε που λικνίζεται ένα πινέλο, μέχρι και ο δράκος στέκει αμήχανος./ Πολλά απ’ τα ποιήματα τούτα διαδόθηκαν στόμα με στόμα,/ τα μανίκια μου είναι γεμάτα από χαρτιά, αλλά όχι αυτά με τα άνθη του πεύκου./ Δεν υπάρχει στον κόσμο, τρόπος να βρεις τέτοια ομιχλώδη σύννεφα/ πρέπει να τα αποκτήσεις από τα χέρια Αθανάτων./ Το ξέρω ότι είναι ακριβά σαν τον αχάτη που αξίζει όσο πολιτείες πολλές./ Για ένα μόνο φύλλο, θα πλήρωνα δέκα χιλιάδες χρυσά νομίσματα./ Η Σούε Τάο ήρθε στα όνειρά μου χθες τη νύχτα./ Κι η συμβουλή της ήταν “Από εσένα τον ίδιο να το ζητήσεις”». Από το ποίημα του Κινέζου ποιητή Γουέι Τζουάνγκ (838-910 περίπου) “Ικετεύοντας για ένα χρωματιστό χαρτί: “Ενα τραγούδι” (μετάφραση: Δέσποινα Κανελοπούλου), στο οποίο απευθύνεται στο φάντασμα της ποιήτριας, χαρτοποιού και εταίρας, στην Κίνα του 800 μ.Χ. Σούε Τάο. Ύμνος στο χαρτί, στο τυπωμένο χαρτί, στη τυπογραφία, οι στίχοι  του…
Μέγα, παμμέγιστο, το της τυπογραφίας θαύμα. Ακριβώς γιατί συνεχίζει να είναι ένα παράθυρο στον κόσμο. Το διαλάλησαν, δίχως λόγια, 530 άνθρωποι από 68 χώρες του κόσμου, νέοι και νέες οι περισσότεροι, με τη συμμετοχή τους στον 5ο Διεθνή Διαγωνισμό Αφίσας που διοργάνωσε το Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη, με θέμα “Τυπογραφία: Παράθυρο στον κόσμο”. Και θα εξακολουθήσουν να το διαλαλούν, αφού τα τριάντα έργα που διακρίθηκαν, φιλοξενούνται από το περασμένο Σάββατο 16 Νοεμβρίου, που έγινε η απονομή των επαίνων και των διακρίσεων, στο αμφιθέατρο του Μουσείου. Μέχρι τον επόμενο διαγωνισμό, δηλαδή. Συν τοις άλλοις…
Εξ αδιανεμήτου πλούτος για τον τόπο μας, που τον προβάλλει σε παγκόσμιο επίπεδο, το μοναδικό στο είδος του σ’ όλη την Ευρώπη, εν λόγω μουσείο. «Δόξα τω Θεώ υπάρχουν ακόμα σ’ αυτόν τον τόπο άνθρωποι που επιμένουν να προτιμούν τον ρόλο του δημιουργού κι όχι τον ρόλο του προπέτη». Το έχω γράψει δυο φορές μέχρι τώρα, παραφράζοντας τον Κοπέρνικο. Την πρώτη το 2012 στα εγκαίνια της πτέρυγάς του, που στέγασε το πολύτιμο υλικό που πρόσφερε ο Πατρινός τυπογράφος και μανιώδης συλλέκτης Αντώνης Παπαντωνόπουλος και τη δεύτερη το 2015, με αφορμή τα εγκαίνια της νέας του αίθουσας που στέγασε το πλούσιο υλικό, το οποίο πρόσφερε ο ωραίος Χανιώτης Κώστας Τζωρτζάκης. Εργο ζωής για τον Γιάννη Γαρεδάκη – γι’ αυτόν η αναφορά. Οπως και τα “Χανιώτικα νέα”, η εφημερίδα μας, που επιμένει ν’ αντέχει μ’ όλους τους παράξενους καιρούς και τους ενάντιους ανέμους, αλλά και το Ινστιτούτο Επ. Τύπου που συστεγάζεται με το Κοινωφελές Ιδρυμα “Αγία Σοφία”, που ίδρυσε ο Άγιος Ειρηναίος Γαλανάκης ο Χριστιανός, στους Αγιους Πάντες τ’ Αποκόρωνα.
Φορτισμένη συναισθηματικά η περιρρέουσα ατμόσφαιρα πριν ακόμα αρχίσει η προαναφερθείσα εκδήλωση στο κατάμεστο από κόσμο αμφιθέατρο του Μουσείου. Εκδηλη η συγκίνηση στα πρόσωπα του Γιάννη και της Ελένης Γαρεδάκη αλλά και της διευθύντριάς του Ελιας Κουμή, που συντόνιζε την όλη εκδήλωση. Εντυπωσιακές οι αφίσες των 30 διακριθέντων στον διαγωνισμό που κοσμούσαν τον χώρο. «Επεσα σ’ ένα θησαυρό και η επιλογή ήταν ιδιαίτερα δύσκολη», είπε ο γνωστός σκιτσογράφος και εικονογράφος Σπύρος Ορνεράκης, που πήρε τον λόγο μετά το καλωσόρισμα του Γιάννη Γαρεδάκη, ως μέλος της κριτικής επιτροπής. Στο ίδιο πνεύμα και οι ομιλίες των άλλων δύο παρόντων μελών της Κριτικής Επιτροπής, του γραφίστα και καθηγητή της Σχολής Art & design Αλέξανδρου Κοκόλα και της εικονογράφου Λίλας Καλογερή, όπως και των Δημήτρη Αρβανίτη και Γήση Παπαγεωργίου, Graphic Designer, memper of AGI Alliance Graphique Internationale και σκιτσογράφο συγγραφέα αντίστοιχα, που δεν μπόρεσαν να έρθουν κι έστειλαν τις ομιλίες τους. Ωσεί παρών στην εκδήλωση και ο εκ των βασικών συντελεστών για τη δημιουργία του Μουσείου Αντώνης Παπαντωνόπουλος. «Αν η μισή μου καρδιά βρίσκεται εδώ πέρα, η άλλη μισή στα Χανιά βρίσκεται». Η κατακλείδα, φράση της “Ευαγγελικής Επιστολής” που έστειλε από το νοσοκομείο “Ευαγγελισμός” όπου νοσηλεύεται. Πώς να μην “σπάσει” η φωνή του Γιάννη Γαρεδάκη ενώ τη διάβαζε.




Σ’ έναν Ελληνα, τον Δημήτρη Λελάκη απ’ τον Βόλο το πρώτο βραβείο, σ’ έναν άλλο Ελληνα που ζει και εργάζεται στη Σουηδία, τον Nicos Terzis το δεύτερο, στον Φιλιππινέζο Breesh Asher Harani το τρίτο και στην Φινλανδή Lia Merialinen το βραβείο κοινού, που προέκυψε ύστερα από ψηφοφορία των παρευρισκομένων. Για να σταθούμε μόνο σ’ αυτούς κι όχι στους άλλους διακριθέντες. Ωραίος ο πρώτος στην αντιφώνησή του, εξίσου ωραίοι, ωστόσο, κι όλοι οι άλλοι που μίλησαν διά ζώσης οι παρόντες, μέσω βίντεο αυτοί που δεν μπόρεσαν να έρθουν. Υμνος για την Τυπογραφία, έτσι όπως προβάλλεται στο Μουσείο των Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη, σε παγκόσμιο επίπεδο, οι τοποθετήσεις των. Για το μέγα, το μέγιστο της Τυπογραφίας θαύμα.

Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 19.11.2019)

http://www.haniotika-nea.gr/mega-megisto-to-tis-typografias-thayma/

Πέμπτη 12 Ιουλίου 2018

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΜΙΑ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ


Με την ευκαιρία του 4ου Διεθνούς Διαγωνισμού Καλλιτεχνικής αφίσας του «Μουσείου Τυπογραφίας Γιάννη & Ελένης Γαρεδάκη»


Γράφει ο Μιχάλης Ζ. Πατσίκας*

Θεωρώ τον εαυτό μου πολύ τυχερό που παραβρέθηκα στη βράβευση των έργων του 4ου Διεθνούς Διαγωνισμού καλλιτεχνικής αφίσας του «Μουσείου Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη» στα Χανιά της Κρήτης στις 23 Ιουνίου, γιατί με την ευκαιρία αυτή επισκέφθηκα, εκτός από τις εγκαταστάσεις του Μουσείου Τυπογραφίας, τα γραφεία και τα αρχεία της καθημερινής εφημερίδας «Χανιώτικα Νέα», με φακέλους και αρχεία ιστορικών προσώπων της Κρήτης.
 Επισκέφθηκα το Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου, μία δομή για την εκπαίδευση των μελών και του προσωπικού των επαρχιακών εφημερίδων που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από ένα σύγχρονο campus με 16 άριστα εξοπλισμένα δίκληνα δωμάτια, με αίθουσα συνελεύσεων, ηλεκτρονικών υπολογιστών, μεταφραστικού τμήματος, ένα μικρό Πανεπιστήμιο που περιμένει την πλήρη αξιοποίησή του.
Είναι ένα έργο του φίλου εκδότη που έπεισε τον Αρχιεπίσκοπο Κρήτης μακαριστό Ειρηναίο Γαλανάκη να παραχωρήσει το παλιό κτίσμα στον Επαρχιακό Τύπο και με τη βοήθεια χορηγιών που πέτυχε ο Γιάννης Γαρεδάκης από διάφορες πηγές με προσωπική επιμονή, έγινε ένα θαυμάσιο καλαίσθητο κτίσμα μέσα σε ένα υπέροχο κτήμα πάνω στην κεντρική οδό Χανίων – Λασιθίου στους πρόποδες των Λευκών Ορέων.
Αυτό όμως που είναι χάρμα οφθαλμών είναι το «Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη». Για αρκετή ώρα έμεινα έκθαμβος βλέποντας γνωστά σε μένα μηχανήματα της παλιάς τυπογραφίας. Στοιχεία, μέταλλα, διάστιχα, συνδετήρια, δοκιμαστήρια περνούσαν μπροστά από τα μάτια μου και μου έφερναν σαν κινηματογραφική ταινία τις ημέρες που πρωτοξεκινήσαμε στην αρχή της δεκαετίας του ’60 την έκδοση του «ΛΑΟΥ».
Ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να δεί πιεστήρια χειροκίνητα, αρχεία της πρώτης γραφής, που καθιστούν το Μουσείο ως μοναδικό στο είδος του που το επισκέπτονται σχολεία και φορείς απ’ όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό.
 Δεν ξέρω πολλούς που στη ζωή τους μπόρεσαν να κάνουν τόσα πολλά πράγματα με τις δικές τους δυνάμεις για το κοινωνικό σύνολο. Επειδή ζούμε σε χρόνους χαλεπούς ένα τέτοιο έργο είναι παράδειγμα προς μίμηση. Δεν χρειάζονται μόνο τα χρήματα που διέθεσε, και είναι πάρα πολλά, αυτό που χρειάζεται είναι το μεράκι και η αγάπη για τη διάσωση και διατήρηση των ιστορικών αντικειμένων και σ’ αυτό βρήκε άξιους συνεργάτες ο Γιάννης Γαρεδάκης που διαθέτουν το χρόνο τους και την αγάπη τους όπως η Δ/ντρια του Μουσείου Έλια Κουμή και ο καλλιτέχνης τυπογράφος Αντώνης Παπαντωνόπουλος από την Πάτρα.
Θαύμασα το αποτέλεσμα του 4ου Διεθνούς Διαγωνισμού καλλιτεχνικής αφίσας και με μεγάλη χαρά είδα να συμμετέχουν καλλιτέχνες αναγνωρισμένης αξίας απ’ όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, που ο καθένας απ’ αυτούς είχε να δείξει μεγάλο έργο στον τόπο του, οι περισσότεροι καθηγητές Σχολών Καλών Τεχνών, 600 και πλέον τον αριθμό. 
Δύσκολο το έργο της κριτικής επιτροπής που αποτελείτο από πολύ αξιόλογους καθηγητές, μεταξύ των οποίων, κορυφαίοι ‘Ελληνες γραφίστες, όπως ο Δημήτρης Αρβανίτης, Τζανέττος Πετροπουλέας – πρόεδρος των Γραφιστών Αθηνών, η Ηλέκτρα Καμπουράκη – Πατεράκη και ο καλλιτέχνης τυπογράφος Αντώνης Παπαντωνόπουλος που είναι και βασικός συντελεστής στη δημιουργία του Μουσείου.
Παρόντες και όλοι οι εκπρόσωποι των αρχών, Περιφερειάρχης, Αντιπεριφερειάρχης, Δήμαρχοι, στρατιωτικές, θρησκευτικές κ.λ.π. αρχές.
Τέλος θέλω να τονίσω την παροιμιώδη κρητική φιλοξενία από το ζεύγος Γαρεδάκη με γλέντια και ριζίτικα τραγούδια.
Ένα νεοριζίτικο τραγούδι έγραψε για το Μουσείο Τυπογραφίας ο γνωστός Χανιώτης ποιητής και λογοτέχνης Βαγγέλης Κακατσάκης, το ποίημά του  πρωτοτραγουδήθηκε στο γλέντι που ακολούθησε μετά την εκδήλωση και το παραθέτουμε κλείνοντας την επίσκεψή μας στα Χανιά, μια από τις ωραιότερες πόλεις της χώρας μας.
«Χαίρονται και οι ιδρυτές…
Μυρίζουν οι βασιλικοί, μυρίζουν κι οι βαρσάμοι,
μα σαν μυρίζει ο τόπος ‘πα, τίποτα δε μυρίζει.
Μυρίζει το μελάνι του, μυρίζει η γραφή του
και χαίρονται οι Κρητικοί στης Βενετιάς τις στράτες.
Χαίρετ’  ο Γουτεμβέργιος, ο πρώτος τυπογράφος.
Χαίρονται και οι ιδρυτές ο Γιάννης και η Ελένη
για το Σχολειό που έφτιαξαν…».
Σχολειό, με την ευρύτερη έννοια της λέξης, το Μουσείο Τυπογραφίας που ίδρυσαν πριν από 13 χρόνια ο Γιάννης και η Ελένη Γαρεδάκη, γι’ αυτό ο λόγος στο παραπάνω νεοριζίτικο.

*Εφημ. "ΛΑΟΣ" Ν. Ημαθίας (6 Ιουλίου 2018)



https://www.laosnews.gr/article/64165-mia-episkepsh-sta-xania-ths-krhths

Παρασκευή 22 Ιουνίου 2018

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΧΑΙΡΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΙΔΡΥΤΕΣ
Μυρίζουν οι βασιλικοί, μυρίζουν κι οι βαρσάμοι,/ μα σαν μυρίζει ο τόπος ’πα (επά = εδώ) τίποτα δε μυρίζει./ Μυρίζει το μελάνι του, μυρίζουν τα στοιχεία/ και χαίρονται οι Κρητικοί στης Βενετιάς τις στράτες./ Χαίρετ’ ο Γουτεμβέργιος ο πρώτος τυπογράφος./ Χαίρονται και οι ιδρυτές ο Γιάννης κι η Ελένη/ για το Σχολειό που έφτιαξαν… Σχολειό, με την ευρύτερη έννοια της λέξης το Μουσείο Τυπογραφίας, που ίδρυσαν ως γνωστό πριν απο 13 χρόνια ο Γιάννης και η Ελένη Γαρεδάκη. Γι’ αυτό ο λόγος στο παραπάνω νεοριζίτικο. Σχεδόν όπως το έβγαλε ο… φούρνος, με αφορμή την εκδήλωση που θα γίνει αύριο στο φιλόξενο αμφιθέατρό του, για τα εγκαίνια της Εκθεσης και την απονομή των βραβείων και των επαίνων του 4ου Διεθνούς Διαγωνισμού Αφίσας για την Τυπογραφία.

Ανοίγω παρένθεση. Ούτε λίγο ούτε πολύ 570 ήταν τελικά οι συμμετοχές στον φετινό Διαγωνισμό που διοργάνωσε το Μουσείο Τυπογραφίας, διευθύντρια του οποίου, ως γνωστόν είναι η Ελια Κουμή. Από κάθε γωνιά του κόσμου, από το Αζερμπαϊτζάν μέχρι τη Φινλανδία, για να ονοματίσω μόνο την πρώτη και την τελευταία (αλφαβητικά) χώρα. Και βεβαίως από κάθε άκρη της Ελλάδας. Περισσότερες από κάθε άλλη χρονιά και πέραν κάθε προσδοκίας οι συμμετοχές. Μέχρι την επόμενη χρονιά… Κλείνω, δίχως άλλο σχόλιο, την παρένθεση.

Πάσης οικουμένης το Μουσείο Τυπογραφίας του Γιάννη και της Ελένης Γαρεδάκη, πρωτίστως, ωστόσο, εξ αδιανεμήτου πλούτος για τον τόπο μας, για τα Χανιά μας, για την Κρήτη μας. «Το Μουσείο Τυπογραφίας έχει προοπτικές ως πολιτιστικός προορισμός, γιατί είναι εξαιρετικά καλοστημένο και κυρίως εστιάζει στην εκπαίδευση μέσα από τα εκπαιδευτικά του προγράμματα». Από ένα μη Χανιώτη, τον προϊστάμενο Διεύθυνσης Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενωσης του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού Γιώργο Καλαμαντή, ύστερα απ’ την επίσκεψη του τις προάλλες η επισήμανση. Εντυπωσιασμένος και αυτός απ’ τα που είδε και “εισέπραξε”. Όπως όλοι που το έχουν επισκεφθεί άλλωστε, με πρώτο τον πρώτο πολίτη της χώρας, τον πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο. Στο βιβλίο του Ζαχαρία Παπαντωνίου “Τα Ψηλά Βουνά” και συγκεκριμένα στη βρύση που συνάντησαν στον δρόμο τους τα παιδιά πηγαίνοντας για το Χλωρό, ο νους μου. Μια βρύση για τον τόπο μας το Μουσείο Τυπογραφίας. Μέγας, για όλους μας, πλούτος. Μα και για την Τυπογραφία σε παγκόσμιο επίπεδο. Να το πούμε κι αυτό… Πώς να μη χαίρονται οι Κρήτες Τυπογράφοι στα τυπογραφεία της Βενετίας αλλά και στις άλλες πόλεις της Ευρώπης! Πώς να μη χαίρεται ο Γουτεμβέργιος! Πώς να μη χαίρονται ο Γιάννης και η Ελένη!

Καζαντζάκης και Ζορμπάς για πάντα

«Συναντηθήκανε δύο φίλοι/ εις τον Περαιά μια φορά,/ τον ένα λέγαν Καζαντζάκη,/ τον άλλο λέγανε Ζορμπά»… Να το ακούω ξανά και ξανά να τραγουδά με τη θεσπέσια φωνή του ο αθάνατος Κώστας Μουντάκης και να ταξιδεύω με το νου μου στις σελίδες του βιβλίου του Μεγάλου Κρητικού Συγγραφέα “Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά” και στις σκηνές της ταινίας – θρύλου του Μιχάλη Κακογιάννη για τον Ζορμπά τον Ελληνα.

ΖΟΡΜΠΑΣ ΚΑΙ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ...


“Ζορμπάς για πάντα”, ο τίτλος της Εκθεσης που άνοιξε τις πύλες της στο κοινό της περασμένη Τετάρτη 13 Ιουνίου στο Εμπορικό Κέντρο OLEA του Πλατανιά και θα διαρκέσει μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου. Για ένα ταξίδι στον κόσμο μέσα από τις αφίσες της ταινίας και πολύτιμο αρχειακό υλικό του Χανιώτη ηθοποιού Λευτέρη Λαμπράκη, πρόκειται. Ενα ταξίδι “εποπτείας” και το συλλεκτικό λεύκωμα “Ζορμπάς για πάντα” (Συλλογή και Επιμέλεια: Λευτέρης Λαμπράκης) που εκδόθηκε από τις εκδόσεις “Πυξίδα της Πόλης” του Μαθιού Φραντζεσκάκη. Συναντηθήκανε πολλοί φορείς (βασικός ο Δήμος Πλατανιά) και φίλοι των δύο φίλων. Καζαντζάκης και Ζορμπάς για πάντα…


Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2017

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΟΤΑΝ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΑΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟ



Οταν η χαρακτική συναντά την τυπογραφία, γενικά… Οταν ο καταξιωμένος χαράκτης και ζωγράφος Γιάννης Στεφανάκις επισκέπτεται το Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη στο ΒΙΟΠΑ Χανίων, για να διδάξει την τέχνη της Χαρακτικής, ειδικότερα… Οταν μετά την ξενάγηση στους χώρους του Μουσείου Τυπογραφίας ακολουθεί η προβολή της ταινίας “Το Αγλαόν – Η κλασική Τυπογραφία” του Γιάννη Στεφανάκη κι αμέσως μετά εργαστήρι χαρακτικής σε ξύλο και λινέλεουμ από τον διακεκριμένο Ελληνα χαράκτη. Οταν το μοναδικό στη χώρα μας Μουσείο Τυπογραφίας που λειτουργεί και λειτουργείται εδώ και 12 χρόνια ως εστία πολιτισμού, γίνεται σχολείο….
Στο πλαίσιο των παράλληλων δράσεων της έκθεσης – αφιέρωμα στον εκδότη Τεριάντ που φιλοξενείται στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων η διάλεξη του Γιάννη Στεφανάκι με θέμα “Εισαγωγή στην Ιστορία και την Τέχνη της Χαρακτικής”, το περασμένο Σάββατο 7 Οκτωβρίου στον χώρο της Πινακοθήκης και οι προαναφερθείσες εκδηλώσεις στο Μουσείο Τυπογραφίας το μεσημέρι της επόμενης μέρας. Το καταχάρηκα που πήρα μια “γεύση” απ’ αυτές. Που είδα το “Αγλαόν” μαζί με τους πάρα πολλούς συμμετέχοντες στο Εργαστήρι και “διάβασα” την ικανοποίηση στα μάτια τους.
«Η θεία στιγμή! Τυπογραφία: Ο φύλακας άγγελος των τεχνών». Μια απ’ τις φράσεις-κλειδιά της ταινίας… «Αλλη μια εκδήλωση ουσιαστικής ευαισθησίας στον χώρο αυτό», έγραψα στο μπλοκάκι μου με το που την άκουσα. Κι αμέσως μετά «Παθιασμένος μ’ αυτό που υπηρετεί έτσι όπως το υπηρετεί και με το “Αγλαόν” του ο Στεφανάκις». Οπως και ο εμπνευστής και δημιουργός του “μαγευτικού” κατά Στεφανάκι, Μουσείου Γιάννης Γαρεδάκης, βέβαια.
«Γενναιόδωρο Δάσκαλο», χαρακτήρισε (βλ. “Χανιώτικα νέα”, 9.10.2017) τον Γιάννη Στεφανάκι μια απ’ τις συμμετέχουσες στο Εργαστήρι Χαρακτικής, η καλλιτέχνις Ερη Φραγκεδάκη απ’ το Ηράκλειο. Ταιριάζει απόλυτα και στο Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη το επίθετο. Προπάντων όταν γίνεται και γίνεται συχνά Σχολείο προσκαλώντας καταξιωμένους “Δασκάλους” να “διδάξουν”. Φροντίζουν και γι’ αυτό, εκτός απ’ όλα τα πάμπολλα άλλα, η διευθύντριά του Ελια Κουμή με τη συνεργάτιδά της την Ελένη τη Φουντουλάκη…


Το “Αγιολογικόν Λειμωνάριον” του π. Ιγνατίου





«Πέταξαν τα στεφάνια/ των ηρώων μας στις λάσπες…/ έβαλαν τα φωτοστέφανα/ των αγίων μας στο βούρκο…/ Δίχως ήρωες και αγίους!/ Με τον θάνατο να ροκανίζει/ τη μικρή ανησυχία της τελευταίας καληνύχτας/ Με τα όνειρα να δηλώνουν/ καθημερινές συνήθειες/ Γυμνοί κι ανυπεράσπιστοι/ στ’ ανελέητο “κατηγορώ” της Ιστορίας!! Και το ποίημά μου “Ενα τέλος” (βλ. ποιητική συλλογή “ΚΑΖΟΒΑΡ” Γ’ έκδοση, Πολιτιστική Εταιρεία Κρήτης, Χανιά 2014) στον νου μου, ενώ διάβαζα το τελευταίο (το 27ο!) βιβλίο του και εκλεκτού συνεργάτη της εφημερίδας μας αρχιμανδρίτη Ιγνατίου Θεμ. Χατζηνικολάου, θεολόγου τ. λυκειάρχη και ιεροκήρυκα, με τίτλο “Αγιολογικόν λειμωνάριον – Γνωριμία με τους Αγίους μας”. Αλλάζοντας, αν θέλετε, τις λέξεις “στις λάσπες” και στον “βούρκο” με τις λέξεις “στη λησμονιά” και “στην άγνοια”. Μεγάλη κουβέντα…
Ξεχωριστό με την έννοια ότι δεν πρόκειται για ένα βιβλίο, που όσο καλό κι αν είναι, αφού το διαβάσουμε θα το βάλουμε στη βιβλιοθήκη μας, αλλά για ένα “βιβλίο γραφείου” με την έννοια ότι είναι «αγιολογική πηγή στην οποία μπορούμε τακτικά να καταφεύγουμε, εντρυφώντας στην ζωή» εκατόν επτά (107) άγνωστων αγίων, όπως για παράδειγμα ο Αγιος Απόλλων, η Αγία Βερονίκη, ο Αγιος Διομήδης, η Αγία Θωμαΐς, ο Αγιος Λεωνίδας, η Αγία Ξανθίππη κ.λπ. Οπως ξεχωριστά είναι κι όλα τα προηγούμενα, το καθένα για άλλους λόγους, βιβλία του άλλωστε. Ο αρχιμανδρίτης Ιγνάτιος Χατζηνικολάου σίγουρα ο πολυγραφότερος εκ των Κρητών κληρικός συγγραφέας, δεν γράφει για να γράψει, γνωστό τοις πάσι αυτό. Επίσης μεγάλη κουβέντα…
«Ας ανέβη ο καπνός των θυμιαμάτων ταις προσευχαίς των αγίων εκ χειρός του αγγέλου ενώπιον του θεού! (Αποκαλ. 8,4). Μ’ αυτήν την ευχή κλείνει τον πρόλογό του ο π. Ιγνάτιος στο γραμμένο «με πολλή αγάπη και με αρκετό κόπο» “Λειμωνάριόν” του…




Τρίτη 16 Μαΐου 2017

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΜΑΝΑ, ΣΑΝ ΕΡΘΟΥΝ ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΜΟΥ....








“Εορτή εορτών και πανήγυρις πανηγύρεων” για την Τυπογραφία, το διεθνές τριήμερο συνέδριο του Συνδέσμου Ευρωπαϊκών Μουσείων Τυπογραφίας, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στα Χανιά, στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου, στο Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο και στο Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου. Για «εξαιρετική διοργάνωση» και για «τρεις υπέροχες μέρες» που έζησαν οι σύνεδροι στον τόπο μας, έκανε λόγο, κλείνοντας τις εργασίες του, ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Alan Marshall, για να αποδώσει στη συνέχεια, σαν «ιστορικός αναλυτής», όπως είπε, φόρο τιμής στους “αμφιτρύωνες” του Συνεδρίου, στο Γιάννη και την Ελένη Γαρεδάκη που δημιούργησαν το Μουσείο τους, («έργο πάθους» και «προϊόν δημιουργικής περιέργειας», το χαρακτήρισε) «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσίν τους«. «Ολα αυτά είναι μεγαλειώδη», είπε σε μια αποστροφή της ομιλίας του, έμπλεος χαράς και ικανοποίησης γι’ αυτά που έγιναν, έτσι όπως άρτια οργανωτικά, αγαπητικά και διανθισμένα με το μοναδικό άρωμα της κρητικής φιλοξενίας, έγιναν. Εμφανής η συγκίνησή του, όπως και όλων των συνέδρων άλλωστε. Απίστευτα γι’ αυτούς όλα όσα, προπάντων, στο περιθώριο του Συνεδρίου έζησαν…









«Μάνα, σαν έρθουν οι φίλοι μου/ κι αν έρθουν οι εδικοί μας/ να μη τους πεις κι απόθανα να τους βαροκαρδίσεις/ Στρώσε τους τάβλα να γευτούν, κλίνη να κοιμηθούνε,/ στρώσε τους παραπέζουλα να θέσουν τ’ άρματά τους,/ και σαν ξυπνήσουν το πρωί και σ’ αποχαιρετούνε,/ πες τους το πως απόθανα». Με σπασμένη απ’ τη συγκίνηση φωνή, απ’ τον Γιάννη Γαρεδάκη η ανταπάντηση, σ’ αυτά που είπε ο Πρόεδρος του Συνδέσμου των Ευρωπαϊκών Μουσείων Τυπογραφίας. Αφού πρώτα έκανε μια σύντομη εισαγωγή στην “ιστορία” των στίχων του γνωστού ριζίτικου τραγουδιού και εξήγησε ότι στην Κρήτη η φιλοξενία είναι παράδοση και παραμένει τρόπος ζωής. «Τιμή και χαρά για μας να σας υποδεχθούμε και να σας φιλοξενήσουμε», υπογράμμισε.

«Δόξα τω Θεώ, υπάρχουν ακόμα σ’ αυτόν τον τόπο άνθρωποι, που επιμένουν να προτιμούν τον ρόλο του δημιουργού σε αντίθεση με τους πολλούς που προτιμούν τον ρόλο του προπέτη», είχα γράψει χρησιμοποιώντας τα λόγια του Κοπέρνικου, πριν από 5 χρόνια με αφορμή τα εγκαίνια της πτέρυγας του Μουσείου που φιλοξένησε τη συλλογή του Αντώνη Παπαντωνόπουλου για την Ιστορία της Γραφής. Να το επαναλάβω και μάλιστα δυο φορές σήμερα. Και γιατί οι άνθρωποι αυτοί επιμένουν πλουτίζοντάς το (τρανό παράδειγμα η αίθουσα που φιλοξένησε τη συλλογή του Κώστα Τζωρτζάκη) και διευρύνοντας τις δραστηριότητές του, να προβάλλουν και αποφανίζουν τον τόπο μας, τα Χανιά, την Κρήτη, μα και όλη την Ελλάδα, και να μοιράζονται τη χαρά τους γι’ αυτό με τους φίλους τους. Μα, και προπάντων, γιατί έχουν μπολιάσει με το “πάθος” τους, αλλά και με το “πνεύμα” τους, τους συνεχιστές τους: την διευθύντρια του Μουσείου Έλια Κουμή, όπως και τον Παρασκευά Περάκη και τον Μανόλη Γαρεδάκη, διευθυντή και εκδότη των “Χανιώτικων νέων”, αντίστοιχα…


Μάνα, μητέρα, μαμά






«Οι ώρες που περνούσα με τη μητέρα μου ήταν γεμάτες μυστήριο· καθόμασταν ο ένας αντίκρυ στον άλλο, εκείνη σε καρέκλα πλάι στο παράθυρο, εγώ στο σκαμνάκι μου, κι ένιωθα, μέσα στη σιωπή, το στήθος μου να γεμίζει και να χορταίνει, σαν να ’ταν ο αγέρας ανάμεσά μας γάλα και βύζαινα. Από πάνω μας ήταν η γαζία, κι όταν ήταν ανθισμένη, η αυλή μοσχομύριζε. Αγαπούσα πολύ τα ευωδάτα κίτρινα λουλούδια της, τα ‘βαζε η μητέρα μου στις κασέλες και τα σώρουχά μας, τα σεντόνια μας, όλη μου η παιδική ηλικία μου μύριζε γαζία». Νίκος Καζαντζάκης από την “Αναφορά στον Γκρέκο”.

“Μάνα, μητέρα, μαμά”, για να χρησιμοποιήσω τον τίτλο του θεατρικού έργου που έγραψε ο Γιώργος Διαλεγμένος. “Μαμουλίνα” για μένα. Η γιορτή της προχθές, δεύτερη Κυριακή του Μάη. Κι αν την έχουν υμνήσει οι ποιητές, κι αν έχουν γράψει γι’ αυτήν τα μύρια όσα.

Χανιώτικα νέα ( 16.05.2017)




Σάββατο 13 Μαΐου 2017

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

Β’ ΤΑΞΗ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΒΑΜΟΥ
Eνα μαγικό ταξίδι στον κόσμο της Τυπογραφίας





Καλοί μου φίλoι, καλό Σαββατοκύριακο!
Κι αν εντυπωσιάστηκαν απ’ την επίσκεψή τους στο Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη, τα παιδιά της Β’ τάξης του Γυμνασίου Βάμου! Διάχυτος ο ενθουσιασμός γι’ αυτά που είδαν, βιώσαν και έμαθαν, στα υπέροχα και άψογα δημοσιογραφικά κείμενα που έγραψαν για το περιοδικό τους, το γνωστό μας “Μαθητών Λόγος”, αποσπάσματα απ’ τα οποία φιλοξενούνται στον σημερινό Παιδότοπο. «Η επίσκεψη στο Μουσείο ήταν απίστευτη και εντυπωσιάστηκα από το πόση ιστορία κρύβει μέσα της η Τυπογραφία», υπογραμμίζει ένα παιδί. «Στη μνήμη μου είναι σίγουρα χαραγμένος ο ενθουσιασμός μου καθώς για πρώτη φορά χαιρόμουν που υπήρχαν πολλά πράγματα σ’ ένα μουσείο για να δω», εξομολογείται ένα άλλο. «Αυτή η επίσκεψη μού άλλαξε τη γνώμη για τα βιβλία», δηλώνει ένα τρίτο… «Κι εμείς, η Β’ Γυμνασίου Βάμου, με το δικό μας “διαβατήριο” στο χέρι, αντί για ναύλα, μπαρκάραμε σ’ ένα δίωρο ταξίδι που δεν θέλαμε να τέλειωνε ποτέ”, μας λένε για λογαριασμό όλων τους οι συνοδοί καθηγήτριές τους, η Ειρήνη Καλαϊτζάκη και η Πόλα Αρκολάκη, στο δικό τους κείμενο». Ναι μπορούμε να το πούμε! Κυρίως χάριν των παιδιών έγινε αυτό το Μουσείο, που βρίσκεται αυτές τις μέρες στο κέντρο της επικαιρότητας σε πανελλήννιο κι όχι μόνο επίπεδο, λόγω της διεξαγωγής στα Χανιά του Συνεδρίου του Συνδέσμου Ευρωπαϊκών Μουσείων Τυπογραφίας. Καλή συνέχεια σ’ όλα τα πολλά και καλά που κάνετε έχοντας ως εμψυχωτές και καθοδηγητές τους καθηγητές σας, καλά μου Αποκορωνιωτάκια! Πάντα άξια!
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
ΒΑΓΓΕΛΗΣ Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ
ΔΑΣΚΑΛΟΣ


Αμφιλεγόμενη η διάρθρωση της κοινωνικής πραγματικότητας και μέσα σε αυτό το, θολά διαμορφωμένο, τοπίο της κοινωνίας δημιουργήθηκε και πρωτοπορεί το μοναδικό στην Ελλάδα Μουσείο Τυπογραφίας. Μακραίωνο και περιπετειώδες το ταξίδι της τυπογραφίας, κοντοστέκεται να ξαποστάσει στην όμορφη γειτονιά των Χανίων, εκεί που κάποιοι άνθρωποι οραματίστηκαν, θέτοντας στόχους, βάζοντας ταυτόχρονα το δικό τους λιθαράκι στη διαμόρφωση της πολιτιστικής μας ταυτότητας.
Μαγικό τούτο το ταξίδι, με πλάνα και καπεταναίους, που αρνείσαι πεισματικά να εγκαταλείψεις. Βουτιά στον χρόνο, χάνεσαι στο παρελθόν, αναδύεσαι στο παρόν και φαντάζεσαι το μέλλον.
Κι εμείς, η Β’ Γυμνασίου Βάμου, με το δικό μας “διαβατήριο” στο χέρι αντί για ναύλα, μπαρκάραμε σ’ ένα δίωρο ταξίδι που δεν θέλαμε να τέλειωνε ποτέ. Εκφράζοντας ένα μεγάλο ευχαριστώ στις ξεναγούς μας που με μοναδικό και βιωματικό τρόπο ζωντάνεψαν μπροστά μας τον βίο και την πολιτεία της μαμάς Τυπογραφίας.
Οι συνοδοί καθηγήτριες
Ειρήνη Καλαϊτζάκη
Πόλα Αρκολάκη

…Εντυπωσιάστηκα από τις πρώτες μηχανές τυπογραφίας. Ηταν πολύ διαφορετικές από τις σημερινές. Μάθαμε πολλά πράγματα που δεν ξέραμε για διάφορα ιστορικά γεγονότα όπως οι Αμαζόνες της Κρήτης. Θα ήθελα να επισκεφτώ ξανά ένα τέτοιο μέρος γεμάτο γνώσεις.
Μπάμπης Πιπεράκης, Β3


…Η επίσκεψη στο Μουσείο Τυπογραφίας ήταν απίστευτη και εντυπωσιάστηκα από το πόση ιστορία κρύβει μέσα της η Τυπογραφία. Με εντυπωσίασε περισσότερο όταν άκουσα από την ξεναγό μας πως οι πρώτοι Ελληνες που έφεραν την τυπογραφία στην Ελλάδα ήταν Κρητικοί. Επίσης τα πολλά μηχανήματα που είχαν κατασκευαστεί για την εκτύπωση των εφημερίδων και το πόσο μεγάλη αξία είχαν κάποτε τα βιβλία που τώρα πια εμείς τα θεωρούμε “προπολεμικά”, βαρετά και τα παραμελούμε.
Αυτή η επίσκεψη μου άλλαξε τη γνώμη για τα βιβλία.
Γιώργος Πετακάκης, Β3


…Οφείλω να ομολογήσω πως τα μουσεία δεν μου αρέσουν. Ο μόνος λόγος που συμμετείχα στην επίσκεψη είναι για να είμαι με τους συμμαθητές μου.
Ηταν μεγάλη ευκαιρία που μπόρεσα να είμαι σ’ έναν τέτοιο χώρο που αν δεν υπήρχε το σχολείο προφανώς και δεν θα πήγαινα ποτέ.
Στη μνήμη μου είναι σίγουρα χαραγμένος ο ενθουσιασμός μου καθώς για πρώτη φορά χαιρόμουν που υπήρχαν πολλά πράγματα σ’ ένα μουσείο για να δω. Πλέον θα έχω σε μεγάλη εκτίμηση τα μουσεία μετά από αυτή την εκπληκτική εμπειρία με την τάξη μου.
Γκρισέλντα Ρέτσι, Β3

…Ολα στο μουσείο τυπογραφίας μού άρεσαν ή μου κίνησαν το ενδιαφέρον. Ο τρόπος τυπογραφίας και η εξέλιξή του ήταν ιδιαίτερα γοητευτικός και όμορφος. Η ξεναγός ήταν πολύ καλή και μας μίλαγε για κάθε αντικείμενο μέσα στο μουσείο με σεβασμό, θαυμασμό και προσοχή. Χάρηκα ιδιαίτερα όταν κάναμε τη δική μας εφημερίδα και όταν τυπώσαμε τις μικρές πολύχρωμες καρτελίτσες που έλεγαν… «Και τύπωσαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα – Μουσείο Τυπογραφίας».
Πετροπούλου Χριστίνα, Β3




…Μάθαμε πολλά, ενημερωθήκαμε και με έναν τρόπο μοναδικό διευρύναμε τους γνωστικούς μας ορίζοντες. Πληροφορηθήκαμε για το πώς -στην παλιά εποχή, που δεν ήταν τόσο εξελιγμένη- τύπωναν εφημερίδες. Τυπώσαμε και εμείς οι ίδιοι το αναμνηστικό μας που στη συνέχεια μάς το χάρισαν. Τις τελευταίες στιγμές της ξενάγησης είδαμε ωραίες ανακαλύψεις σχετικά με την τυπογραφία.
Πραγματικά όλες αυτές οι στιγμές θα μείνουν ανεξίτηλες στη μνήμη μου και δεν θα τις ξεχάσω ποτέ. Η επίσκεψη αυτή ήταν ξεχωριστή.
Αννα Μαρία Στολτίδου, Β4




…Ηταν εντυπωσιακό πως είχαν διασωθεί τόσες πολλές τυπογραφικές μηχανές από τον 15ο αιώνα και μέχρι σήμερα και είναι σε άριστη κατάσταση. Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι που δουλεύουν, πράγμα που το διαπιστώσαμε και εμείς οι ίδιοι τυπώνοντας ένα εξώφυλλο εφημερίδας.
Παράλληλα ασχοληθήκαμε με τους ζωγράφους, αντιστοιχίζοντας τα έργα τους. Αρκετά δύσκολη εργασία αλλά με λίγη φαντασία η δυσκολία γινόταν ευκολία.
Φοίβος Παπαδόπουλος, Β3



…Εντύπωση μου έκανε που στο δεύτερο μέρος της επίσκεψης κληθήκαμε να ζωγραφίσουμε τα συναισθήματά μας μελετώντας αποσπάσματα ποιημάτων ή έργων και στη συνέχεια τα παρουσιάσαμε.
Κυριακή Πισσαδάκη, Β3




…Το πιο ωραίο πράγμα στο μουσείο ήταν το ότι τυπώσαμε κάποιες προκηρύξεις σε ένα μποστονάκι. Ενδιαφέρον παρουσίαζε και ο τρόπος γραφής άλλων λαών φτιαγμένος από καθημερινά αντικείμενα κουτάλια, μανταλάκια κ.ά.
Σπύρος Σταυρουλάκης, Β4
 Χανιώτικα νέα (13.Μαίου 2017)




Παρασκευή 12 Μαΐου 2017

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΠΟΛΛΟΙ ΟΙ ΩΣΕΙ ΠΑΡΟΝΤΕΣ




Πολλοί, σίγουρα, οι ωσεί παρόντες, σαν σύνεδροι, στις εργασίες του Διεθνούς Συνεδρίου του Συνδέσμου Ευρωπαϊκών Μουσείων Τυπογραφίας, που άρχισε, ως γνωστό, χθες στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου, στο Μεγάλο Αρσενάλι των Χανίων, τις εργασίες του, κι όχι μόνο ο και σπουδαίος λόγιος και αγωνιστής των Κρητικών Επαναστάσεων, εκδότης του Ραδάμανθυ, «της πρώτης κρητικής εφημερίδας (το δεύτερο φύλλο της οποίας εκδόθηκε το 1841 με φορητό τυπογραφείο στον Βαφέ Αποκορώνου)» Εμμανουήλ Βυβιλάκης, όπως έγραψα στις “Στάσεις” της περασμένης Τρίτης (9 Μαΐου). Και γιατί σίγουρα θα βρεθούν αρκετοί, και δεν μιλώ αποκλειστικά μόνο για τους εισηγητές, που θα μνημονεύσουν, τα έργα και τις ημέρες τους και θα “κουβεντιάσουν” (γράφω τη στήλη πριν αρχίσουν οι εργασίες) την προσφορά τους γενικότερα στην Τυπογραφία αλλά και ειδικότερα στο στήσιμο του Μουσείου Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη.

Ωσεί παρόντες για παράδειγμα ο Ζαχαρίας Καλλέργης, ο Νικόλαος Βλαστός, ο Μάρκος Μουσούρος και οι άλλοι συντελεστές, που επιμελήθηκαν το εκδοθέν εν έτει 1499 στη Βενετία αποκλειστικό από Κρήτες, λεξικό “ετυμολογικόν Μέγα” και στο οποίο αναφέρεται, στο επίγραμμά του ο τρίτος: «Κρητικός είναι αυτός που τα σκάλισε/ Κρητικός αυτός που τα κέντησε ένα ένα,/ Κρητικός αυτός που τα έχυσε μολύβι/ και Κρητικός κάνει τα έξοδα,/ εκείνος που έχει το όνομα της νίκης/ Κρητικός κι αυτός που κάνει τούτο το εγκώμιο», σε μετάφραση. Και, βέβαια, από κοντά ο αξέχαστος Μιχάλης Γρηγοράκης, ο “μίγρης” των Χανιώτικων νέων, που στάθηκε όσο λίγοι στον Γιάννη Γαρεδάκη στη δημιουργία του Μουσείου Τυπογραφίας, που, όπως έχω ξαναγράψει, είναι στολή και στολίδι του τόπου μας και αποτελεί εξ αδιανεμήτου πλούτο για όλους τους Χανιώτες, για όλους τους Κρητικούς μα και για όλους τους Έλληνες.

Ατέλειωτος ο κατάλογος εκείνων, των επωνύμων και των ανωνύμων, που παρακολουθούν, ωσεί παρόντες, απ’ το επουράνιο σπίτι της Γιαγιάς Τυπογραφίας, όπου βρίσκονται, το φετινό ετήσιο Συνέδριο του Συνδέσμου Ευρωπαϊκών Μουσείων Τυπογραφίας. Και σαν εκδήλωση μνήμης μπορεί να “ιδωθεί”…


“Μουσειοτυπογραφικές πολιτισμού παντιέρες”






«Ξεχωριστές για τα Χανιά τρεις συνεδρίου μέρες/ μουσειοτυπογραφικές πολιτισμού παντιέρες». Η πρώτη απ’ τις τέσσερις μαντινάδες που μου έστειλε μέσω κινητού, ο και καλός μου φίλος γνωστός δάσκαλος, μαντιναδολόγος, ριμαδόρος Κωστής Λαγουδιανάκης, μισή ώρα μόλις μετά την πληροφόρηση που του έκανα για το Μεγάλο Πανευρωπαϊκό των Μουσείων Τυπογραφίας Συνέδριο. «Αλλοτες Γουτεμβέργιου τα κινητά στοιχεία/ σήμερο τυπογραφικά μπαινάμικα μουσεία», η δεύτερη. «Τυπογραφίας μάζωξη τσ’ Ευρώπης τα μουσεία, ξετρέχουνε συνέδριο γράφοντας ιστορία», η τρίτη. «Και το Μουσείο τω Χανιώ στέκει στο μετερίζι/ τυπογραφίας ξέτελα τιμά και τα πρεπίζει», η τέταρτη. Τα λέει όλα με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο, ο εκ των κορυφαίων διαλεκτοφώνων κρητικών ποιητών. Όντως “ξεχωριστές” για τα Χανιά οι τρεις μέρες του Συνεδρίου που διοργανώνουν τα “μπαινάμικα” (άξια κάθε επαίνου) μουσεία, στο Μουσείο Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη, στο Μουσείο “τω Χανιώ”, που “τιμά” και “πρεπίζει” τα “ξέτελα” της τυπογραφίας. Και από τη γνωστή συνεργάτιδά μου “Στα πεταχτά”, καλή Χανιώτισσα μαντιναδολόγο, Νεκταρία Θεοδωρογλάκη δυο μαντινάδες για το περί ου ο λόγος Συνέδριο, που μπορούν να “ιδωθούν”, όπως κι αυτές του Λαγουδιανάκη, άλλωστε και σαν ρίμα: «Μουσεία τυπογραφικά υπάρχουν στην Ευρώπη/ με πάθος τα υπηρετούν πνευματικοί ανθρώποι./ Υπάρχουν Τυπογραφικά Μουσεία στον Πλανήτη/ το Διεθνές Συνέδριο το κάνουνε στην Κρήτη». Κατάπολλα ευχαριστώ κι εσένα, όπως και τον Κωστή, Νεκταρία!

Χανιώτικα νέα (12.05.2017)

Τρίτη 9 Μαΐου 2017

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

Ο "ΤΥΠΟΣ" ΤΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΠΑΠΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ





Με αφορμή το φετινό, ετήσιο διεθνές συνέδριο του Συνδέσμου Ευρωπαϊκών Μουσείων Τυπογραφίας με τίτλο “Γράφοντας ιστορία: Συλλογές, Συλλέκτες και ο πολιτιστικός ρόλος των μουσείων τυπογραφίας” που διεξάγεται ως γνωστό, για τρεις μέρες στην πόλη μας (11, 12 και 13 Μαΐου) με συνδιοργανωτές το Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη και τον Σύνδεσμο Ευρωπαϊκών Μουσείων Τυπογραφίας και η συγγραφή του θεατρικού μονόπρακτου σε επτά σκηνές με τίτλο “Ο “Τύπος”” από τον πατρινό καλλιτέχνη, λιθογράφο τυπογράφο Αντώνη Κ. Παπαντωνόπουλο, που στοιχειοθετήθηκε απ’ τον ίδιο σε ένδεκα (11) αριθμημένα αντίτυπα, τα οποία φέρουν την υπογραφή του. Η αφορμή είναι μία, τα αίτια πολλά… Μέγα γεγονός σε πανελλαδικό επίπεδο, η φιλοξενία, για πρώτη φορά στη χώρα μας, του περί ου ο λόγος συνεδρίου. Σιγά που δεν θα το “χαιρετούσε” με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο ο γνωστός και από τη μοναδική στο είδος της συλλογή του για την Ιστορία της Γραφής, που φιλοξενείται στο Μουσείο Τυπογραφίας των φίλων του, ο Αντώνης!… Σιγά που θα πήγαινε σ’ αυτό μ’ άδεια χέρια! Αφιερωμένο στην Ελένη και στον Γιάννη Γαρεδάκη το μονόπρακτο του και στο Μουσείο τους τα εικαστικά του για τον Δαίμονα του Τυπογραφείου…


Γιατί να το κρύψω; Μεγάλη η χαρά μου γιατί μου δόθηκε (να ’ναι καλά ο Γιάννης Γαρεδάκης) ένα εκ των προαναφερθέντων συλλεκτικών αντιτύπων. Λίαν ενδιαφέρουσα η γνωριμία με τον “Τύπο” του Παπαντωνόπουλου τον παράξενο “Τύπο” που τον έκανε να αφήσει την πρώτη δουλειά που είχε πιάσει ως πιτσιρικάς στο καφενείο “Η Φαιστός” και να γίνει τυπογράφος. Ο “Τύπος” μου είναι μισο-φανταστικός και μισο-πραγματικός, μου είπε όταν του τηλεφώνησα για να τον συγχαρώ και γι’αυτή του τη δουλειά. Για να συμπληρώσει αμέσως μετά αυτό που υποψιαζόμουν: «Και, βέβαια, είχα υπόψη μου τον Γαρεδάκη γράφοντας»…

«Με όλα αυτά είχαμε φτάσει στην έξοδο της εφημερίδας και ο “Τύπος” αφού με καληνύχτισε, με ρώτησε αν έμεινα ικανοποιημένος από την ξενάγηση. “Μάλιστα”, απάντησα αμήχανα και φεύγοντας με κατεβασμένο κεφάλι κατάλαβα εκείνο το βράδυ, ότι όσο είχα προσβάλει εγώ τον “Τύπο”, άλλο τόσο είχε προσβάλει κι εμένα το μικρόβιο του αντιμόνιου». Ενα δείγμα γραφής απ’ τον “Τύπο” του Παπαντωνόπουλου. Αχ αυτό το μικρόβιο του αντιμόνιου! Μέχρι Μουσείο Τυπογραφίας, ένα Μουσείο στολή και στολίδι για όλη την Ελλάδα, κι όχι μόνο για τα Χανιά, είχε “τσιτώσει” τον “Τύπο” να δημιουργήσει!


Ο “Ραδάμανθυς” του Βυβιλάκη





«Εντός του κρότου των βομβών, λογχών και πυροβόλων/ εφημερίδα σύστησε και εις τον κόσμον όλον τα πάθη διεσάλπιζεν όσα η τυραννία,/ στην Κρήτη εξήσκει πάντοτε, με λύσσαν και μανίαν». Για τον εκ Βρυσσών Αμαρίου ορμώμενον, σπουδαίο λόγιο και αγωνιστή των Κρητικών επαναστάσεων, Εμμανουήλ Βυβιλάκη, που τύπωσε σε φορητό τυπογραφείο το οποίο έφερε μαζί του, στον Βαφέ όπου το αρχηγείο της λεγόμενης Επανάστασης των Χαιρέτηδων, με ημερομηνία 3 Μαΐου 1841, το δεύτερο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας “Ραδάμανθυς”, ο λόγος…
\
Η πρώτη κρητική εφημερίδα που εκδόθηκε από Κρητικό ο “Ραδάμανθυς” και το με αριθμό 2 φύλλο της, το πρώτο σωζόμενο φύλλο, που όπως έχει γράψει παλιότερα και στην εφημερίδα μας η Βαφιανή συγγραφέας Ευμορφία Βαγιάκη – Μπουντουράκη το βρήκε φυλαγμένο στην πάλαι ποτέ κοινότητα του Βαφέ. Αυτά για την ιστορία και με τη συμπλήρωση ότι ο “Ραδάμανθυς” συνέχισε να εκδίδεται στην Αθήνα για 40 χρόνια «υπερασπίζων τα συμφέροντα της Κρήτης και των εν Ελλάδι διαμενόντων Κρητών με απόλυτη ανιδιοτέλεια». Ωσεί παρών με το φορητό του τυπογραφείο στις εργασίες του Διεθνούς Συνεδρίου του Συνδέσμου Ευρωπαϊκών Μουσείων Τυπογραφίας και ο Εμμ. Βυβιλάκης, σκέφτομαι…