Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ειρηναίος Γαλανάκης. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ειρηναίος Γαλανάκης. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2023

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

Η ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΜΙΑΣ ΑΛΛΗΣ ΕΠΟΧΗΣ - ΣΤΑ... ΠΕΤΑΧΤΑ (ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ Ο ΕΡΩΤΑΣ - ΚΑΤΕΒΑΙΝΩ ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ - ΕΙΣΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΣΑΙ)

 
 
 Η ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΜΙΑΣ ΑΛΛΗΣ ΕΠΟΧΗΣ 
«Οι Απόκριες περνούσανε με την αρχοντιά και τα γλέντια του κρητικού νοικοκυριού. Μα η Καθαρή Δευτέρα καθάριζε τα πάντα: Οι νοικοκυράδες πλύνανε τα πιατοτσίκαλα μ’ αλουσιές (νερό και στάχτη) κι η Σαρακοστή άρχιζε απλή και ασκητική μ’ ελιές, με λούμπινα και με παπούλες. Κάπου κάπου στα κατωμέρια οι φαμελιές τρώγανε και λίγο χαλβά ή ταραμά, μ’ αυτό ήταν μια εξαίρεση και μεγάλη πολυτέλεια. Και το βράδυ σαν έγερνε ο ήλιος, οι καμπάνες αργοχτυπούσαν κι άρχιζαν τα σπερνά και οι μετάνοιες. Ήρθε ο Ντυνάμεος. Πάμε ν’ ακούσομε τον Ντυνάμεο, έλεγαν οι γιαγιάδες κι οι μητέρες στα παιδιά κι ανάμεσά των οι γειτόνισσες και ξεκινούσαν για την εκκλησία. [...] Ωστόσο φτάνανε από τα χωράφια κι οι άντρες, οι σκαφτιάδες κι οι ζευγολάτες. Τ’ αμπελοσκάμματα κι οι καλλουργιές πέφτανε πάντα Σαρακοστή κι οι παππούδες μας λείπανε στα χωράφια. Μα καθ’ αργά όταν χτυπούσαν τα σπερνά σκολάζανε σηκώνανε τα τσαπιά στον ώμο και φτάνανε ίσια στην εκκλησία». Απόσπασμα από το κείμενο του μακαριστού μητροπολίτη Ειρηναίου Γαλανάκη “Κύριε των Δυνάμεων...” που περιλαμβάνεται στο βιβλίο του “Ο Χριστός σημάδεψε την Κρήτη” (Α’ έκδοση 1969).

Απόκριες προχθές, Καθαρή Δευτέρα χθες, Καλή Σαρακοστή, λοιπόν! Το ξέρω ότι λίγοι είναι αυτοί που επιμένουν να νηστεύουν, κρατώντας την παράδοση, σε όλους, ωστόσο, νηστεύοντες και μη νηστεύοντες, απευθύνεται ο χαιρετισμός, αφού όλοι επιμένουμε να τον χρησιμοποιούμε, προπάντων την Καθαρή Δευτέρα. Όπως κι αυτοί που πηγαίνουν στα σπερνά άλλωστε. Όλοι όμως, περιμένουμε την Λαμπρή, την Μεγάλη Κυριακή, που ο Χριστός αφού σταυρωθεί και ταφεί για τρεις μέρες, θ’ αναστηθεί - παρηγοριά η προσδοκία της Ανάστασης. “Να νηστεύουμε όσες μέρες μπορεί ο καθένας, παιδιά μου, δεν μπορούμε να νηστεύουμε όλοι το ίδιο, και μια εβδομάδα να νηστέψετε, καλό είναι. Η συμβουλή που έδινε, όταν τον ρωτούσαν ο παππούς, ο Άγιος στη λαϊκή συνείδηση Ειρηναίος Γαλανάκης, ο Χριστιανός. 

Στα μοναστήρια της Κρήτης, όπως γράφει στο βιβλίο του “Λαϊκές τελετουργίες στην Κρήτη” ο Νίκος Ψιλάκης (εκδ. “ΚΑΡΜΑΝΩΡ”) επικρατούσαν τις μέρες της Μ. Σαρακοστής χρακτηριστικές συνήθειες. Σε μια απ’ αυτές οι καλόγριες μετρούσαν 49 κουκιά (όσες μέρες διαρκεί) και τα έβαζαν σε 7 μπουκαλάκια. Κάθε πρωί έτρωγαν από ένα κουκί κι όταν τέλειωνε το μπουκαλάκι το πετούσαν ή το φύλαγαν. Όταν έφταναν στο τελευταίο μπουκαλάκι, ήξεραν πως έφτανε η Μεγάλη Εβδομάδα. Ένα άλλο παρόμοιο έθιμο τον καιρό που δεν υπήρχαν ημερολόγια είναι κι αυτό που περιγράφει η Αικατερίνη Τσοτάκου - Καρβέλη στο βιβλίο της “Λαογραφικό Ημερολόγιο”. Έπαιρναν, λέει, μια κόλλα χαρτί και σχεδίαζαν μια γυναίκα, σαν καλόγρια με εφτά πόδια. Στο τέλος κάθε εβδομάδας, το Σάββατο, έκοβαν κι ένα πόδι. Περιττό να πούμε ότι η καλόγρια δεν είχε στόμα - νηστεία γαρ. - και ότι είχε σταυρωμένα τα χέρια της για τις προσευχές. Επιμένουν κάποιες νηπιαγωγοί να παρουσιάζουν έτσι την Κυρά - Σαρακοστή στα νηπιάκια τους...


ΚΑΙ... ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ

ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ Ο ΕΡΩΤΑΣ Ο χαρταετός με τη “μορφή” του έρωτα ή αν προτιμάτε ο έρωτας με τη μορφή του χαρταετού, είναι ο κοινός παρανομαστής στις σημερινές μαντινάδες της Νεκταρίας Θεοδωρογλάκη: «Την σκέψη μου χαρταετό την έκαμα φαντάσου/ πετά ψηλά στον ουρανό και γράφει τ’ όνομά σου», μας λέει στην πρώτη. «Πολύχρωμος χαρταετός είναι ο έρωτάς σου/ στον έβδομο τον ουρανό με πας με τα φιλιά σου», μας λέει στην δεύτερη. «Ο έρωτας χαρταετός κι αγέρας το φιλί σου/ πυξίδα κάνω την καρδιά για να πετώ μαζί σου», μας λέει στην τρίτη. «Χαρταετός ο έρωτας ψηλά πετά στα νέφη/ η οποία μπόρα έρχεται να μην τον καταστρέφει». Δική μου αυτή, έχοντας υπόψη την κουβέντα της μάνας μου «ο έρωντας φούρια δούδει κι ύστερα κακαποδούδει»... Ανώμαλη προσγείωση, ε;

ΚΑΤΕΒΑΙΝΩ ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ Κατεβαίνω υποψήφιος, κατεβαίνεις υποψήφιος, κατεβαίνει υποψήφιος, κατεβαίνουμε υποψήφιοι, κατεβαίνετε υποψήφιοι, κατεβαίνουν υποψήφιοι. Σε ενεστώτα χρόνο το ρήμα. Έχω κατεβεί υποψήφιος, έχεις κατεβεί υποψήφιος, έχει κατεβεί υποψήφιος, έχουμε κατεβεί υποψήφιοι, έχετε κατεβεί υποψήφιοι,  έχουν κατεβεί υποψήφιοι. Σε παρακείμενο χρόνο το ρήμα. Αλλο ο ενεστώτας κι άλλος ο παρακείμενος... Για τις Δημοτικές εκλογές το γράφω.

ΕΙΣΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΣΑΙ΄Είσαι για να ‘σαι μου ‘γραψε μια φίλη, φίλη - φίλη, μεταξύ των άλλων σχολιάζοντας μια ανάρτησή μου στο Βιβλίο των Προσώπων. Όλοι είμαστε για να ‘μαστε, Νίκη, της απάντησα. Με ότι αυτό σημαίνει... Μένω σ’ αυτά.
 
Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 28.2.2023)
 


 

Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 2021

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

Η ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ ΤΟΥ ΠΑΠΠΟΥ

Φωτό Αθηνά Γαλανάκη: H τελευταία φορά του ΠΑΠΠΟΥ στην Αγία Σοφία, Νοέμβρης 2008

«Το συγγραφικό έργο του Μακαριστού Ιεράρχη μας Ειρηναίου Γ. Γαλανάκη, είναι όντως ανεκτίμητο, πολύτιμο και παρά Θεού εμπνευσμένο. Ως προς την παρούσα εργασία μας, η Χάρη Του, μας συνέδραμε, για την καταγραφή της, και εν συνεχεία δημοσίευσή της, στις σελίδες των φιλόξενων “Χανιώτικων νέων” […] Από τα



ουράνια ύψη ο Αγιασμένος μας Παππούς Ειρηναίος, ο και συγγραφέας των, θα χαίρεται και θα ευλογεί τις κατευθύνσεις, οδηγίες και διδαχές που μας δίνει το θεόπνευστο έργο του! Τον ευχαριστούμε, τον νιώθουμε δίπλα μας». Η πρώτη και η τελευταία παράγραφος από τον χαιρετισμό που έκανε ο γνωστός και καταξιωμένος στο πανελλήνιο, δάσκαλος – λαογράφος Σταμάτης Α. Αποστολάκης, προλογίζοντας το βιβλίο του “Το συγγραφικό έργο του μητροπολίτη Ειρηναίου Γαλανάκη”, που εκδόθηκε από το Κοινωφελές Ίδρυμα “Αγία Σοφία” και το Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη, πρόσφατα (επιμέλεια π. Μιχαήλ Βλαβογιλάκη, θεολόγου – ιστορικού ερευνητή) και παρουσιάστηκε στον αύλειο χώρο του Ιδρύματος, που συστεγάζεται με το Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου, το βράδυ της 16ης Σεπτεμβρίου, μετά τον εσπερινό που έγινε, ιερουργούντος του μητροπολίτη Κυδωνίας και Αποκορώνου κ. Δαμασκηνού στην παρακείμενη πανηγυρίζουσα εκκλησία της Αγίας Σοφίας… Για το 6ο κατά σειρά βιβλίο του ξεχωριστού πνευματικού δημιουργού του τόπου μας, με κείμενα του Παππού, ο λόγος…

«Διαισθάνομαι πως σεις κάνετε κάποιο άλλο λογαριασμό και μετράτε τα οικονομικά, τις σχολές και τα πλοία που έκτισε ο Επίσκοπός σας Ειρηναίος. Εγώ όμως, παιδιά μου, σκέπτομαι το κτίσιμο της ψυχής σας, τη Χριστιανοποίηση και Αγιοποίηση του Λαού μας […] Να αγαπάτε τον συνάνθρωπό σας, να βοηθάτε στη δυστυχία του, να συγχωρείτε τα λάθη και να υπερασπίζετε το δίκιο του, από το ψωμί ως την ελευθερία και την ειρήνη του κόσμου». Από την “Παρακαταθήκη” του Παππού, πριν από την οικειοθελή παραίτησή του απ’ τον επισκοπικό θρόνο της Μητρόπολης Κισσάμου και Σελίνου στις 23 Αυγούστου 2005. Αναφέρθηκε και σ’ αυτήν στην αντιφώνησή του που έκανε ο συγγραφέας μετά την αγαπητική παρουσίαση του περί ου ο λόγος βιβλίου από την και ανιψιά του Παππού, φιλόλογο -ψυχολόγο Μαρία Γαλανάκη. Ιδιαίτερα συγκινημένος και καταχειροκροτούμενος απ’ τους πάντες. Έκδηλος ο θαυμασμός όλων στο πρόσωπο και στο έργο του. Αυτός κι αν έχει την ευλογία του Παππού! Αιώνιος έφηβος ο Σταμάτης και στην ένατη δεκαετία της ζωής του…

Ευλογούντα και αγιάζοντα πάντας ημάς έβλεπα με τα μάτια της φαντασίας μου τον Παππού κατά τη διάρκεια του Εσπερινού και του καθιερωμένου μνημόσυνου που ακολούθησε, όπως και κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του βιβλίου για το συγγραφικό του έργο. Να κάθεται στη γωνιά του, στο αγαπημένο πέτρινο πεζούλι του, στην Αγία Σοφία, δύοντος του ηλίου, μόνος του, όπως το συνήθιζε και να αποχαιρετά τις αγαπημένες του Μαδάρες τον φαντάζομαι, ενώ γράφω τη στήλη και σκέφτομαι την παρακαταθήκη του…

ΚΑΙ ... ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ


Ύστερα από δυο Τρίτες και δυο Παρασκευές επιστροφή σήμερα «εις τα ίδια». Εντός εκτός και επί τα αυτά. Καλώς βρεθήκαμε, καλό φθινόπωρο και καλό χειμώνα! Κανένα παράπονο. Αντίθετα. Ό,τι καλύτερο οι τέσσερις μέρες διακοπών στο Νίππος με τον εγγονό μου τον Βαγγέλη – οι δυο μας! Και του χρόνου με υγεία.

Τα σχολεία άνοιξαν και η ευχή όλων είναι να μην ξανακλείσουν λόγω κορωνοϊού. Μακάρι! Άλλη η διά ζώσης διδασκαλία και άλλη μέσω τηλεδιάσκεψης. Ίδομεν αν πίσω έχει η αχλάδα την ουρά!

Δύο συν μία μαντινάδες, όλες για τα τρυγοπατήματα και όλες ερωτικές από τη Νεκταρία Θεοδωρογλάκη σήμερα. «Τ’ αμπέλι της αγάπης μας τρυγήσαμε ομάδι/ απ’ του σεβντά τον μαρουβά μεθάμε κάθε βράδυ». «Γλυκό σαν μουστοκούλουρο κάθε φιλί σου φως μου/ στην αγκαλιά σου κρύβεται το νόημα του κόσμου».

Τα που μας λέει στις πρώτες. «Στον τρύγο ν’ ανταμώσουμε, κάνε μου το χατήρι/ που στ’ όνειρό μου τις βραδιές, σε έχω μουσαφίρη», μας λέει στην τρίτη. Μεθώ από έρωτα, μεθάς από έρωτα… Τι καλά να δηλώναμε όλοι μεθυσμένοι από έρωτα!

Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 21.9.21) 

https://www.haniotika-nea.gr/i-parakatathiki-toy-pappoy/

Παρασκευή 21 Αυγούστου 2020

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ

Του Αγίου Ειρηναίου, επισκόπου Λουγδούνων, μεθαύριο 23 Αυγούστου, και στους δυο Ειρηναίους της καρδιάς μου, της καρδιάς μας, ο νους μου. Στον μακαριστό μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου, τον Άγιο Ειρηναίο Γαλανάκη τον Χριστιανό, όπως επιμένω να τον λέω, από την ημέρα της εκδημίας του στις 30 Απριλίου 2013, Μεγάλη Τρίτη, στα 102 του χρόνια, και στον καλύτερο, κατά κοινήν ομολογία, μαθητή του τον από Κυδωνίας και Αποκορώνου Αρχιεπίσκοπο Κρήτης Ειρηναίο Αθανασιάδη. Αποκλειστικά, ωστόσο στον Παππού, πλην της τελευταίας που είναι κοινή, οι σημερινές στάσεις.

“Σαν την απλή γυναίκα του χωριού/ που ‘ρχεται στην εικόνα Σου να φέρει/ την άγια μυρωδιά του λιβανιού/ κι εφτάζυμα ψωμιά μες στο πανιέρι/ κι εγώ στη χάρη στου Χριστέ μου γέρνω/ και τάξιμο Σου κάνω και Σου φέρνω. […] Όλα σε Σένα, Κύριε, χρωστώ/ κι όλα στα χέρια Σου τα δίνω πάλι./ Κανένα για δικό μου δεν κρατώ/ κι ας με χλευάζουνε γι’ αυτό οι άλλοι./ Στη Χάρη σου το τάξιμο μου φέρνω/ κι ευγνωμονώ και κλαίω και σωπαίνω”. Από το ποίημα “Το τάξιμό μου” του Παππού. (ποιητική συλλογή “Απλές Ωδές”, εκδ. “Έρεισμα”, Χανιά 2014).

“Ήταν κατά τη διάρκεια της πρώτης του διακονίας στην Κίσσαμο. Μια μέρα γύρισε ο κ. Αννουσάκης από την Αμερική και πήγε στον επίσκοπο του Ειρηναίο στο Καστέλι Κισσάμου και του λέει: “Σεβασμιότατε, ο Άγιος Σπυρίδωνας με βοήθησε πολύ και θέλω να επιχρυσώσω την εικόνα του. Ο Ειρηναίος του απάντησε: “Μα οι Άγιοι ήταν φτωχικά ντυμένοι, γιατί βοηθούσαν τους φτωχούς. Ούτε ο Θεός ούτε οι Άγιοι θέλουν ασήμια και χρυσάφια, οι άνθρωποι έχουν τις ανάγκες. Να βάλεις, λοιπόν, τα χρήματα που θέλεις, έχω κι εγώ μαζεμένα μερικά να κάνουμε ένα γηροκομείο. Έτσι ξεκίνησε κι έγινε το Αννουσάκειο Γηροκομείο – Θεραπευτήριο στο Καστέλι”. Από τις σημειώσεις του αδελφού του Παππού Αθανασίου Γαλανάκη.

“Σ’ ένα χωριό του ανατολικού Σελίνου είχαν συγκεντρωθεί οι κάτοικοι (τις συναντήσεις παρακολουθούσαν άνδρες και γυναίκες) σε μια αίθουσα και η συζήτηση, κάποια στιγμή, είχε φθάσει στο θέμα της επικείμενης καθιέρωσης του πολιτικού γάμου. Η συζήτηση ήταν έντονη και το θέμα είχε προκαλέσει ένδιαφέρον. Στη συνάντηση παρεβρίσκονταν και δυο ιερείς που διατύπωναν έντονες αντιδράσεις στην προοπτική καθιέρωσης του πολιτικού γάμου. Εκείνη τη στιγμή μπαίνει στην αίθουσα ο Δεσπότης Ειρηναίος – ήξερε για τη συνάντηση και ήρθε. Μόλις κάθισε, ρώτησε ποιο θέμα συζητούσαμε και τον ενημέρωσα πως η συζήτηση ήταν για την καθιέρωση ή μη του πολιτικού γάμου και ζήτησα να έχουμε τη γνώμη του. Η απάντηση του ήταν: “Φτιάξτε σωστές οικογένειες και κάντε ό,τι γάμο θέλετε”. Ιωάννα Κ. Βατσολάκη, δικηγόρος (Από το βιβλίο “Ειρηναίος”, μια έκδοση της Μαρίας Ανουσάκη – Παλλιού, Αθήνα 2009.

“Ο σεβάσμιος γέροντας δεν αγαπά μόνο τους ανθρώπους για τους οποίους έκανε αυτά που ξέρουμε. Αγάπησε και τα βουνά, όπου συνήθιζε ν’ ανεβαίνει και να κοιμάται, ακόμα και στις πιο δυσπρόσιτες κορυφές. Αγάπησε και τα δένδρα, τους θάμνους, τ’ αγριολούλουδα, τα ζώα και τα πουλιά. Για τα τελευταία, είχε φροντίσει και για τα σπίτια τους, όπως έλεγε τους δυο φοίνικες που ήταν στην αυλή της Μητρόπολης, στην Κίσσαμο. Τους αγαπούσε ιδιαίτερα εκείνους τους ψηλούς και ωραίους φοίνικες για τους οποίους έλεγε συχνά: “Αυτά τα δένδρα είναι οι πολυκατοικίες των πουλιών. Εδώ φωλιάζουν, παίζουν, τραγουδούν, και κουρνιάζουν διάφορα πουλιά, δεκαοχτούρες, περιστέρια, σπουργίτια… Είναι χαρά Θεού να τα βλέπεις και να τ’ ακούς”. Σπύρος Μ. Καστανάκης, ο γιατρός του Παππού (Από το βιβλίο “Μητροπολίτης Ειρηναίος Γαλανάκης – Οραματισμοί, Αγώνες, Καρποί”, Κίσσαμος 2008.

“Κατεβαίνει τη σκάλα/ που ενώνει τον ουρανό με τη γη/ ο Παππούς,/ την ανεβαίνει ο Αρχιεπίσκοπος./ Συνήθεια πια η συνάντηση των,/ “επί την ηλίου δύσιν”,/ για να ψάλλουν μαζί./ το “φως ιλαρόν”/ και να πούνε/ τα νέα των./ Ν’ αργήσει η ώρα/ που θα βρεθούνε για πάντα μαζί./ Μόνο αυτό ζητά ο Παππούς/ από τον Θεό-/ περισσεύουν οι ανάγκες/ των ζώντων”. Το ποίημα του γράφοντος “Των Ειρηναίων” (από την ποιητική συλλογή “Τα χελιδόνια του μοναχού”, ψηφιακή έκδοση, Χανιά 2020). Αιωνία η μνήμη του Παππού! Και εις έτη πολλά στον Άγιο Κρήτης!

Χανιώτικα νέα (Παρασκευή, 21.8.2020)

Πέμπτη 6 Αυγούστου 2020

ΠΡΙΝ ΑΠΟ 9 ΧΡΟΝΙΑ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Σάββατο, 6 Αυγούστου 2011

ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ 




Φίλες και φίλοι, καλημέρα!

'Η ΖΩΗ ΜΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΗ, Κύριε, δεν θα είναι μόνο για Σένα, αλλά θα είναι διακονία και για το πλάσμα Σου, τον άνθρωπο. Να είμαι ένας αετός και κάτω από τις φτερούγες μου να ζεσταίνω την ανθρώπινη δυστυχία. Να κρατώ ένα μαντήλι και να σκουπίζω τα δάκρυα των ανθρώπων. Να κόβω την καρδιά μου και να χορταίνω τους φτωχούς και τα ορφανά παιδάκια'... Ειρηναίος Γαλανάκης.

ΕΝΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ από την προσευχή του παππού. Την βρήκα στις σημειώσεις (σ’ αυτές στηρίχτηκα για να γράψω και το προτελευταίο σημερινό πεταχτό) του αδερφού του Αθανασίου Γαλανάκη κι είπα να ξεκινήσω μ’ αυτό. Με αφορμή την παρουσίαση του Λευκώματος 'Μητροπολίτης Ειρηναίος Γαλανάκης: Αείφωτος Πορεία' (Εκδοση της Μητρόπολης Κισάμου και Σελίνου) που θα πραγματοποιηθεί σήμερα, Σάββατο, στις 7 μ.μ., στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης.

ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ μνημόσυνο στη μνήμη του διακεκριμένου δημοσιογράφου, σπουδαίου συγγραφέα και ωραίου ανθρώπου Πάρι Κελαϊδή, απόψε. Για το πολυσήμαντο συγγραφικό του έργο μα και για την όλη παρουσία του. Στον Φρε, στις 8.30 μ.μ. Από τους Δήμους Αποκορώνου και Σφακίων, την Ενωση Σφακιανών Χανίων, τον Σύλλογο της Οικογένειας Κελαϊδή και τους τοπικούς φορείς του Φρε. Αχ και να γινόμουν δύο κομμάτια, για να ’μαι κι εδώ! Αδύνατο, βλέπετε, να λείπω απ’ την παρουσίαση του λευκώματος για τον παππού, όντας ένας από τους ομιλητές.

ΜΕΤΕΜΟΡΦΩΘΗΣ εν τω όρει, Χριστέ ο Θεός ημών... Η μεγάλη γιορτή της Μεταμόρφωσης του Χριστού σήμερα. Του Σωτήρος, του Αφέντη Χριστού! Οι καμπάνες των εκκλησιών που έχουν τ’ όνομά Του, έστειλαν πρωί - πρωί, παντού το μήνυμα. Στη μάνα μου και πάλι, ωστόσο, ο νους μου εμένα...

ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΕΙ στο σπίτι μ’ ένα μεγάλο καλάθι σταφύλια, τη θυμάμαι, τη μέρα ετούτη. Είχε πάει αξημέρωτα, στη Γρεν Ελέ, όπου ήταν η σταφίδα μας, για να τα κόψει. Επρεπε να μας προλάβει στο κρεβάτι. Μη σηκωθείτε ακόμη, πάω να κόψω και τα σύκα απ’ τη συκιά του Γαλάνη, μας έλεγε μπαίνοντας. Ξέραμε ότι ήταν του Χριστού και έπρεπε να ευλογήσει ο παπα - Χρήστος τους καρπούς της γης...

ΤΟ ΟΡΟΣ ΘΑΒΩΡ! Ενα όμορφο βουνό, όπως ο δικός μας Βλάσης, όπου και το αμπέλι μας. Εκεί είχαμε τοποθετήσει τη Μεταμόρφωση του Χριστού, με τον αδελφό μου. Πρέπει να πήγαινα Τετάρτη Δημοτικού και ήξερα καλά την ιστορία. Πάνω σ’ αυτό το χαράκι στεκόταν ο Χριστός, όταν μεταμορφώθηκε... Απ’ εδώ και από κει, πάνω σε δύο πλακούρες, ο Μωϋσής και ο Ηλίας. Λίγο πιο κάτω, οι μαθητές του... Τι κρίμα, που δεν με παίρνει ο χώρος να συνεχίσω...

ΝΕΡΟΧΩΡΙ Αποκορώνου, χειμώνας του 1910. Η Σοφία Γαλανάκη, που είναι έγκυος προσπαθεί να περάσει έναν τοίχο στη μπαμπαλιανή Χαλέπα κρατώντας στο ένα χέρι το καλάθι με τα χόρτα και με το άλλο τη μέση της. 'Παναγία μου το παιδί μου', λέει, ενώ οι πέτρες χαλούν και πέφτει. Υστερα από δύο μήνες, τον Γενάρη του 1911 γεννά ένα αγοράκι τον Μιχάλη, που αργότερα πήρε το όνομα Ειρηναίος. Η Σοφία Γαλανάκη πέθανε το 1971. Στο μέρος που είχε πέσει αργότερα ο παππούς (γι’ αυτόν η αναφορά) έκτισε ένα εκκλησάκι, στ’ όνομά της και το ομώνυμο Ιδρυμα στις ανακαινισθείσες εγκαταστάσεις του οποίου στεγάζεται σήμερα και το Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου.

'[...] Μα πιο πολύ μιλώ για τους ψαράδες/ π’ αφήσανε τα δίχτυα τους και πήρανε τα βήματά Του/ Κι όταν Αυτός κουράστηκε αυτοί δεν ξαποστάσαν/ Κι όταν Αυτός τους πρόδωσε αυτοί δεν αρνηθήκαν/ Κι όταν Αυτός δοξάστηκε αυτοί στρέψαν τα μάτια/ Κι οι σύντροφοι τους φτύνανε και τους σταυρώναν/ Κι αυτοί γαλήνια, το δρόμο παίρνουνε π’ άκρη δεν έχει/ Χωρίς το βλέμμα τους να σκοτεινιάσει ή να λυγίσει/ Ορθιοι και μόνοι μες στη φοβερή ερημία του πλήθους'.
Από το ποίημα του Μανόλη Αναγνωστάκη 'Μιλώ...'.

ΧΑΙΡΕΤΩ ΣΑΣ ΚΙ ΑΓΑΠΩ ΣΑΣ!
(http://petaxta.blogspot.com/)

Χανιώτικα νέα (06.08.2011)

Τρίτη 28 Απριλίου 2020

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ


ΜΝΗΜΗ ΑΓΙΟΥ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ



Σαν μεθαύριο, Μεγάλη Τρίτη, 30 Απριλίου του 2013, έφυγε στα 102 του χρόνια για το άλλο ημισφαίριο της ζωής ο Παππούς, ο μητροπολίτης Κισσάμου και Σελίνου Ειρηναίος Γαλανάκης ο Χριστιανός. Ημουν κι εγώ εκεί, στην εξόδιο ακολουθία του, που εψάλη, δύο μέρες αργότερα, τη Μεγάλη Πέμπτη, στον Μητροπολιτικό Ναό της Κίσσαμος πόλης, για να χρησιμοποιήσω μια αγαπημένη φράση της φίλης μου της Φωτεινής Σεγρεδάκη. Οχι, δεν έκλαιγε γοερά το συρρεύσαν απ’ όλες τις γωνιές της Κρήτης κι από διάφορα μέρη της Ελλάδος πλήθος την ημέρα εκείνη του αποχαιρετισμού. Βουβό το κλάμα του. Δεν κλαίνε οι άνθρωποι στην Κοίμηση των Αγίων, απλά την ευγνωμοσύνη που νιώθουν γι’ αυτούς διαβάζεις στα μάτια τους, έγραψα στα “πεταχτά”, δύο μέρες μετά. Αγιος στη λαϊκή συνείδηση, πολύ πριν “αναληφθεί” στους ουρανούς ο Παππούς. Ο Ιππότης του Σταυρού, “Ο Φτωχούλης του Θεού”, “Ο Οραματιστής Πραγματοποιός Επίσκοπος”, ο “Ειρηναίος της ειρήνης”, ο “Ειρηναίος της καρδιάς μας”. Ο Αγιος Ειρηναίος ο Χριστιανός… Χώρος προσκυνήματος ο τάφος του, όπως και το πατρικό του σπίτι στο Νεροχώρι Αποκορώνου και το φτωχικό του “ενδιαίτημα” στην οδό Δρομονέρου της Χαλέπας απ’ όπου η ψυχή του πέταξε για τα ουράνια…

Μνημονεύομεν Ειρηναίον Γαλανάκη…. Σ’ ενεστώτα και σε μέλλοντα χρόνο το ρήμα. Και γι’ αυτά που είπε και έγραψε, έτσι όπως αυτός τα είπε και τα έπραξε. Τι σημασία έχει αν τον γνωρίσαμε ή αν δεν τον γνωρίσαμε από κοντά. Ολοι ανήκουμε στο ποίμνιο της αγάπης του. Ολοι έχουμε ανάγκη των πρεσβειών του. Πρεσβευτής του ουρανού στη γη, εν όσω ήταν ανάμεσά μας ο Παππούς. Πρεσβευτής της γης στον ουρανό από την ημέρα της εκδημίας του…

«Ηταν γύρω στα 1960. Μια μέρα γύρισε ο κ. Αννουσάκης από την Αμερική και πήγε στον Επίσκοπο Ειρηναίο στο Καστέλι Κισσάμου και του λέει: “Σεβασμιότατε, ο Αγιος Σπυρίδωνας με βοήθησε πολύ και θέλω να επιχρυσώσω την εικόνα του”. “Μα οι Αγιοι ήσαν φτωχικά ντυμένοι, γιατί βοηθούσαν τους πτωχούς. Ούτε ο Θεός, ούτε οι Αγιοι θέλουν ασήμια και χρυσάφια. Οι άνθρωποι έχουν τις ανάγκες. Να βάλεις τα χρήματα που θέλεις, έχω μαζέψει κι εγώ μερικά, να κάνομε ένα γηροκομείο…”. Ετσι ξεκίνησε κι έγινε το Αννουσάκειο Γηροκομείο στο Καστέλλι Κισσάμου». «Γύρω στα 1965 που και τα πέντε οικοτροφεία λειτουργούσαν ασφυκτικά -πάνω από 500 παιδιά- ένα βράδυ, καθώς ο Ειρηναίος ανέβαινε τη σκάλα στη Μητρόπολη, ένα παιδί του φώναξε “Σεβασμιότατε, Σεβασμιότατε, τα παπούτσια σας είναι τρύπια, να πάρετε καινούρια!” “Μα αν αγοράσω καινούρια, εσείς αύριο δεν θα ’χετε να φάτε!”» Δυο απ’ τις Αναφορές στον Ειρηναίο Γαλανάκη που κάνει ο επίσης μακαριστός αδελφός του Αθανάσιος Γαλανάκης στο βιβλίο του “Μηνύματα ορθόδοξης ομολογίας και πίστης”, εκδ. “Ερεισμα”, (Χανιά 2016).

Κορωνοϊκά… στα πεταχτά





«Η δυστυχία του να είσαι Ελληνας», ο τίτλος του πιο πολυδιαβασμένου και του πιο γνωστού απ’ τα βιβλία που έγραψε ο Νίκος Δήμου. «Η ευτυχία του να είσαι Ελληνας», ο τίτλος που έγραψε τις προάλλες (Παρασκευή 24 Απριλίου) στην εφημερίδα μας ο και καλός μου φίλος, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών Σήφης Μπουζάκης. Στο πώς αντιμετωπίσαμε μέχρι τώρα, ως κράτος και ως κοινωνία την επικίνδυνη πανδημία, αναφέρεται ς ο δεύτερος. Προσυπογράφω. Οντως πορευτήκαμε “ωραίοι ως Ελληνες”. Ωστόσο ο ερώτημα, όπως γράφει και ο φίλος μου ο Σήφης παραμένει. Θα εξακολουθήσουμε να λειτουργούμε και να λειτουργούμαστε στο “εμείς” και την επόμενη μέρα που θα κινδυνεύομε μετά απ’ τον “λοιμό”, από “λιμό” και εν τέλει από καταποντισμό;

Τον γάιδαρο τον φάγαμε στην ουρά θα κολλήσουμε; Αυτή η παροιμία μου ήρθε στο νου όταν άκουσα ότι προτείνονται μέχρι τις 4 Μαΐου τα περιοριστικά μέτρα λόγω κορωνοϊού. Αναμενόμενη η παράτασή τους άλλωστε… Σιγά που θα μας άφηναν να κυκλοφορήσουμε το Παρασκευο-Σαββατοκύριακο της Πρωτομαγιάς!

«Πιστός στο ραντεβού του/ στους τηλεοπτικούς δέκτες/ με τους απανταχού Ελληνες/ εδώ και σαράντα μέρες/ ακριβώς στις 6 το απόγευμα/ ο καθηγητής Σωτήρης Τσιόδρας./ Φορώντας, πάντα,/ κάτω απ’ τα στρογγυλά γυαλιά του,/ τη θλίψη του χαμόγελού του./ Τόσα τα κρούσματα απ’ τον ιό,/ τόσοι οι διασωληνωμένοι,/ τόσοι -ένας κόμπος στο λαιμό-/ οι θάνατοι.// Σήμερα δεν έχουμε/ κανένα καταγεγραμμένο θάνατο/ είπε χθες, Τετάρτη 22 Απριλίου/ δίχως τον κόμπο στο λαιμό,/ ο καθηγητής./ Φορώντας, πάντα/ κάτω απ’ τα στρογγυλά γυαλιά του,/ τη θλίψη του χαμόγελού του -/ πολλά τα καταγεγραμμένα θύματα/ κι άγνωστο “τι τέξεται η επιούσα”». Το ποίημα του γράφοντος “Η θλίψη του χαμόγελου” του γράφοντος, από την ανέκδοτη ποιητική του συλλογή “Ιχνηλατώντας”.

http://www.haniotika-nea.gr/mnimi-agioy-eirinaioy-toy-christianoy/

Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2020

ΠΟΙΗΣΗ

ΤΩΝ ΕΙΡΗΝΑΙΩΝ*



Καταβαίνει την σκάλα
που ενώνει τον ουρανό με την γη
ο Παππούς
την ανεβαίνει ο Αρχιεπίσκοπος
Συνήθεια πια
η συνάντησή των
καθ'εκάστην
επί του ηλίου δύσιν
Για να ψάλλουν μαζί
το "φως ιλαρόν"
και να πούνε τα
τα ουράνια και τα γήινα νέα

Ν'αργήσει η ώρα
που θα είναι για πάντα μαζί
η χάρη που ζητά ο Παππούς
από τον ΄Υψιστο
Περισσεύουν οι ανάγκες
των περιλειπομένων

ΒΑΓΓΕΛΗΣ Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ
(Από την ανέκδοτη ποιητική συλλογή "Το χελιδόνι του μοναχού)


* Με αφορμή τη συμπλήρωση  45 χρόνων αρχιερατικής διακονίας του Αρχιεπισκόπου Κρήτης Ειρηναίου Αθανασιάδη .(ΦΩΤΟ)  Παππούς ο Άγιος στη λαική συνείδηση, μητροπολίτης Ειρηναίος Γαλανάκης ο Χριστιανός. 


Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2020

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΠΟΥ ΧΑΡΑΞΕ Ο ΠΑΠΠΟΥΣ!

Στον Τζιτζιφέ ‘χουν μάζωξη, συνάθροιση μεγάλη/ καλωσορίζουν τη χρονιά οι Αποκορωνιώτες…
Γι’ άλλη μια χρονιά βρεθήκαμε στον Τζιτζιφέ του ριζίτικου και συγκεκριμένα στο “Ριζίτικο” του Τζιτζιφέ οι Αποκορωνιώτες, το βράδυ το προπερασμένου Σαββάτου 8 του Φλεβάρη. Στην καθιερωμένη συνεστίαση της πίστης, της αγάπης και της ελπίδας που διοργάνωσε, όπως πάντα το Κοινωφελές Ίδρυμα, που εν σοφία εποίησε στη μνήμη της μητέρας του, ο εκ Νεροχωρίου ορμώμενος Aγιος Ειρηναίος Γαλανάκης ο Χριστιανός, και στο οποίο συστεγάζεται το μοναδικό στο είδος του Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου που ίδρυσε ο Τζιτζιφιανός από πατέρα ιδρυτής των “Χανιώτικων νέων” Γιάννης Γαρεδάκης. Για την κοπή της βασιλόπιτας της χρονιάς που άρχισε. Για ν’ ακουμπήσομε τα μάτια μας, ώρα χειμωνιάτικου δειλινού, στη Μαδάρα και να πάρουμε δυνάμεις για τη συνέχεια. Για να αναστοχαστούμε τον εξ’ αδιανεμήτου πλούτο μας. Για να λειτουργήσομε και να λειτουργηθούμε το και στο “εμείς” της πάλαι ποτέ ένδοξης επαρχίας μας που είναι πια ένας δυναμικός δήμος. Και βέβαια για να στηρίξουμε οικονομικά το πρόγραμμα “Βοήθεια στο Σπίτι” και να δώσουμε κουράγιο στους ανθρώπους που το υπηρετούν [τον Μάρκο, τη Δήμητρα, την Χριστίνα, τη Στέλλα, τη Νεκταρία, τον Λευτέρη και τον Ανδρέα (του Ινστιτούτου)] για τη συνέχεια. Τιμή για μένα ο ρόλος του συντονιστή της εκδήλωσης, για δεύτερη συνεχή χρονιά.
«Το Κοινωφελές Ιδρυμα “Αγία Σοφία” συνεχίζει το έργο της προσφοράς στον Αποκόρωνα με εκδηλώσεις και κοινωνικές δράσεις, βαδίζοντας στον δρόμο που χάραξε ο ιδρυτής του, αείμνηστος μητροπολίτης Ειρηναίος Γαλανάκης». Τα που είπε αρχίζοντας τον χαιρετισμό του, που έγινε πριν από την ευλογία της βασιλόπιτας, ο διευθυντής του Ιδρύματος παπά – Μιχάλης Βλαβογιλάκης. «Μπόρεσα, όμως, τουλάχιστον να οπλίσω την ψυχή μου στη δυστυχία. Οι μόνες περιπτώσεις που θα μπορούσα να θεωρήσω τον εαυτό μου ευτυχισμένο είναι εκείνες που άφησα την ομορφιά της ψυχής μου να σκεπάσει τις στερήσεις της ζωής μου. Μα κι αυτήν την ομορφιά και τη γαλήνη που ‘χω μαζέψει μέσα μου, μόνο ο Θεός γνωρίζει με πόσους κόπους την ξαγόρασα και πόσα δάκρυα μου κοστίζει. Κι ο αγώνας συνεχίζεται». Σ’ αυτό το κείμενο του Παππού στήριζε τον δικό του χαιρετισμό ο αγαπητός σε όλους μητροπολίτης Κυδωνίας και Αποκορώνου Δαμασκηνός Παπαγιαννάκης, που έγινε αμέσως μετά την ευλογία της βασιλόπιτας. Ωσεί παρών και σ’ αυτήν τη σύναξη ο Αγιος στη λαϊκή συνείδηση Νεροχωριανός Δεσπότης.
Αλληλεγγύη σημαίνει να προσφέρεις χέρι βοηθείας σε όποιον το έχει ανάγκη. Δεν είναι μια εκδήλωση οίκτου προς τον αδύνατο, αλλά η έκφραση της ανάγκης του ανθρώπου για ενότητα με τους συνανθρώπους. Προσφέρει στον πάσχοντα την αγάπη, την αυτάρκεια, την αξιοπρέπεια, την πίστη στον εαυτό του, την ελπίδα για τη ζωή και παράλληλα καλλιεργεί και εμπεδώνει την δικαιοσύνη. Δεν είναι, όμως, στήριξη μόνο με λόγια. Επιβάλλεται να εκδηλώνεται με πράξεις, είτε από φορείς για να έχουν λόγο ύπαρξης, είτε από άτομα για να εκπληρώνουν την έννοια του ανθρώπου. «Η καρδιά του ανθρώπου είναι ένα κουβάρι κάμπιες – φύσηξε, Χριστέ μου, να γίνουν πεταλούδες», έχει γράψει ο Νίκος Καζαντζάκης». Ενα ακόμα απόσπασμα από τον χαιρετισμό του παπά – Μιχάλη, στον οποίο αναφέρθηκε στα που έγιναν τη χρονιά που πέρασε και στα που προγραμματίζονται να γίνουν, για να κλείσει μ’ ευχαριστίες – πολλοί εκείνοι που στήριξαν και στηρίζουν το έργο το Ιδρύματος και ιδιαίτερα το πρόγραμμα “Βοήθεια στο σπίτι” που συμπληρώνει εφέτος 24 χρόνια ζωής και εξυπηρετεί 158 άτομα, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα άτομα που εξυπηρετήθηκαν για μικρό χρονικό διάστημα.
Τον… χορό των χαιρετισμών μετά τον Μητροπολίτη Δαμασκηνό, συνέχισαν, στην καθιερωμένη διαδικασία κοπής και διανομής της βασιλόπιτας, οι εκπρόσωποι αρχών και φορέων με πρώτο τον δήμαρχο Αποκορώνου Χαράλαμπο Κουκιανάκη. Πολλοί αυτοί που έδωσαν το “παρών” και χαιρέτισαν. Συγκεκριμένα: Οι βουλευτές Χανίων Ντόρα Μπακογιάννη και Μανούσος Βολουδάκης, ο αντιπεριφερειάρχης Νίκος Καλογερής, ο γεν. διευθυντής του Ιδρύματος “Ελ. Βενιζέλος” Νίκος Παπαδάκης, που ειρήσθω εν παρόδω έδωσε ένα πορτρέτο του εθνάρχη στον ιδιοκτήτη του “Ριζίτικου” Νεκτάριο Πατσουράκη, οι πρώην βουλευτές Σήφης Μιχελογιάννης, Κυριάκος Βιρβιδάκης και Βάλια Βαγιωνάκη, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Επαρχιακού Τύπου Γιάννης Γαρεδάκης (χαιρέτισε ο Αντώνης Σκαμνάκης), ο πρόεδρος της ΕΤΑΝΑΠ Μανόλης Αποστολάκης, η πρόεδρος της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Αποκορώνου Αργυρώ Μπενάκη και ο επικεφαλής της Αντιπολίτευσης του Δήμου Αποκορώνου Σταμάτης Σγουράκης. Ευχές για καλή και δημιουργική χρονιά απ’ όλους. Στον δρόμο που χάραξε ο Παππούς και για το Ιδρυμα, το οποίο τη δεκαετία του 1990 έκανε Κέντρο Αναφοράς, το Διοικητικό Συμβούλιο με προεξάρχοντα τον και νυν αντιπρόεδρό του Νίκο Παπαδάκη.
«Ομορφε Αποκόρωνα ποιος θα σου βρει ψεγάδι/ στο φως του ήλιου δεν μπορεί να βρει κανείς σκοτάδι…» Σιγά που δεν θα τραγουδούσε κι αυτή τη μαντινάδα ο Γαβαλοχωριανός λυράρης Γιώργης Γαλάνης, που μαζί με τον λαγουτιέρη του (επίσης απ’ τον “Χαρίλαο”) Γιάννη Κατάκη, πλαισίωσαν μουσικά τη συνεστίαση!
Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 18.2.2020)

Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2020

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΝΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ ΓΑΛΑΝΑΚΗ: ΡΗΜΑΤΑ ΖΩΗΣ

Ευλογημένη η στιγμή που άρχισε ο Αντώνης Βακάκης να μαγνητοφωνεί τις ομιλίες του Παππού και τρισευλογημένη, όταν πήρε την απόφαση να κάνει πολλές απ’ αυτές βιβλίο… Η πρώτη σκέψη που έκανα, με το που άρχισα να διαβάζω τις σελίδες του, πριν την εκτύπωσή τους, με το μολυβάκι στο χέρι, για σημειώσεις. Χαρά μου και τιμή μου να το προλογίσω, μεγάλη ωστόσο και η ευθύνη μου. Δεν είναι μικρό πράγμα ένα βιβλίο, με τ’ όνομα του Παππού στο εξώφυλλο, που περιέχει ομιλίες της τελευταίας δωδεκαετίας της ποιμαντορίας του -ιδέα ενός πολύ αγαπημένου μου μαθητή που έχει και την επιμέλεια.
Μνημονεύομεν τον Μακαριστό Μητροπολίτη Ειρηναίο Γαλανάκη. Τον Aγιο Ειρηναίο Γαλανάκη τον Χριστιανό. Σε ενεστώτα μα και σε μέλλοντα χρόνο. Πάντα και εν παντί. Προπάντων, για να θυμηθώ τον Οδυσσέα Ελύτη, «όταν μας βρίσκει το κακό και όταν θολώνει ο νους μας». Γι’ αυτά που έπραξε υπηρετώντας σ’ όλη του τη ζωή ενώπιον του Θεού τον άνθρωπο. Με αυτά που έγραψε, έτσι όπως εκείνος τα έγραψε στα βιβλία του, που εκδόθηκαν απ’ τον ίδιο ή από άλλους, και όπου αλλού. Μα και με εκείνα που είπε, έτσι όπως εκείνος κουβεντιαστά, ήρεμα κι απλά τα έλεγε, μιλώντας στον άμβωνα ή στο ραδιόφωνο, αποκαλώντας μας μ’ εκείνο το αλησμόνητο «παιδιά μου, παιδιά μου», να τον μνημονεύομε. Να ‘ναι καλά ο Αντώνης Βακάκης για το τελευταίο – όντως έλειπε.
Πρόκειται περί ενός άθλου δεν το συζητώ. Εκατοντάδες οι εργατοώρες που χρειάστηκε ο Αντώνης για να μαγνητοφωνήσει τις ομιλίες του Παππού, να τις απομαγνητοφωνήσει στη συνέχεια, για να τις επιμεληθεί μετά και να τις βάλει σε τάξη για να γίνουν βιβλίο. Το συγκεκριμένο πολυσέλιδο βιβλίο με τίτλο “Ρήματα Ζωής” που έχει εκτός των άλλων και τη διπλή σφραγίδα της ευαισθησίας και της τελειομανίας του επιμελητή του. Θαυμασμός για το αποτέλεσμα. Αξιος ο μισθός (η ηθική ικανοποίηση που ένιωσε) του μαθητή μου. Με περηφάνια το γράφω και το υπογράφω. Μεγάλη η χαρά του δασκάλου για τα επιτεύγματα των μαθητών του στη ζωή τους.
Ανοίγω παρένθεση. Απ’ τους πρώτους και για τρία χρόνια μαθητές μου, στα μέσα της δεκαετίας του 1970 στο 1/θ Δημοτικό Σχολείο Στροβλών Σελίνου ο, από το 1992, γραμματέας της Μητρόπολης Κισσάμου και Σελίνου, πρωτοψάλτης του Καθεδρικού Ναού της Ευαγγελίστριας Κισσάμου, Αντώνης Π. Βακάκης. Πολυποίκιλη και πολύτιμη η διακονία του, όλα αυτά τα χρόνια όντας συνεργάτης του παππού και του νυν μητροπολίτη κ. Αμφιλόχιου στη συνέχεια, προπάντων στον τομέα των εκδόσεων. Χαμηλών τόνων, αλλά υψηλών πτήσεων, πάντα, ο μαθητής μου, που συχνά μου δίνει το δικαίωμα να τον καμαρώνω και ως συγγραφέα, βιβλίων κυρίως για την ιεροψαλτική και τους ιεροψάλτες. Κλείνω την παρένθεση.
Η πιο παλιά από τις ομιλίες του Παππού στο περί ου ο λόγος βιβλίο, που ειρήσθω εν παρόδω χωρίζεται σε τρία μέρη (Ακίνητες εορτές, Κινητές εορτές και Ραδιοφωνικές ομιλίες) έχει ημερομηνία 6.1.1993 και αναφέρεται στην εορτή των Θεοφανείων. Αυτό σημαίνει ότι ο Παππούς ήταν τότε 82 ετών. Και βέβαια, σταλακτίτες έγνοιας για τον άνθρωπο και σταλαγμίτες σοφίας τα λόγια του. Και σ’ αυτήν και στις άλλες ομιλίες του, η τελευταία εκ των οποίων έγινε την Κυριακή 7 Μαρτίου 2004, ενάμισι περίπου χρόνο δηλαδή, πριν απ’ την οικειοθελή παραίτησή του (23 Αυγούστου 2005) απ’ τον επισκοπικό θρόνο. Στον Παππού εδόθη απ’ τον Θεό, εκτός όλων των άλλων και η χάρις να χρησιμοποιεί τη γλώσσα στη βασική της αποστολή που είναι η επικοινωνία. Ρέων και συγκινησιακός σε βαθμό υπέρτατο και ο προφορικός του λόγος, όπως και ο γραπτός. Μέχρι τέλους. Λόγος αγάπης μα και λόγος ευθύνης.
«Δεν μπορώ να πω “τι μ’ ενδιαφέρει; εγώ γέρασα τώρα”. Δεν μπορώ να παραιτηθώ, παιδιά μου, από το χρέος μου, από αυτό το πράγμα και δεν μπορώ να μην σκεφθώ τι μπορώ να κάμω, έστω κι ένας άνθρωπος να εύρει τον δρόμο του». Ο ορισμός της ευθύνης που πηγάζει απ’ την αγάπη, κατά Ειρηναίο Γαλανάκη. Να ‘σαι καλά, Αντώνη, που τον διέσωσες μαζί με όλους τους άλλους μαργαρίτες των τελευταίων ομιλιών του. Να έχεις την ευλογία του! Να έχουμε όλοι την ευλογία του!
Σημείωση: Ευλογία για μένα ότι μου ζητήθηκε απ’ τον Αντώνη Βακάκη να προλογίσω το περί ου ο λόγος βιβλίο, το οποίο είναι έκδοση της Ιεράς Μητροπόλεως Κισσάμου και Σελίνου. Στις σημερινές “Στάσεις” το μεγαλύτερο μέρος απ’ αυτόν τον πρόλογο, που έπεται του προλόγου που έκανε ο νυν μητροπολίτης Κισσάμου και Σελίνου Αμφιλόχιος Ανδρονικάκης…
Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 14.1.2020)

Σάββατο 24 Αυγούστου 2019

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

ΜΝΗΜΗ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ ΓΑΛΑΝΑΚΗ
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΙΑΣ ΠΑΤΑΝΙΑΣ



Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Για την ιστορία μιας πατανίας, μιας παλιάς υφαντής πατανίας ο λόγος στον σημερινό Παιδότοπο. Της γνωστής πατανίας που στόλιζε το φτωχικό γραφείο του μακαριστού μητροπολίτη Κισσάμου και Σελίνου Ειρηναίου Γαλανάκη κι όχι βέβαια μιας οποιασδήποτε πατανίας. Στον απόηχο των αποκαλυπτηρίων του ανδριάντα του, που έγιναν πριν από 15 μέρες στην Κίσσαμο πόλη και του προχθεσινού εορτασμού των “Ειρηναίων 2019”, στο χωριό του, το Νεροχώρι Αποκορώνου. Την επαύριον της ονομαστικής του εορτής. «Αν μια πατανία είχε φωνή…» ο τίτλος του καλογραμμένου απ’ τη δασκάλα (σύζυγο του ανιψιού του Παππού, Μιχάλη) Αντωνία Αθανασάκη Γαλανάκη, κειμένου, που μαζί μ’ ένα απόσπασμα απ’ το κείμενο “Ανυφαντούδες και νοικοκυρές” του Μακαριστού Γέροντα, διανθισμένα με χαρακτηριστικές φωτογραφίες του, φιλοξενούμε σήμερα. Αλήθεια πόσα θα μπορούσε να μας έλεγε η συγκεκριμένη πατανία αν είχε φωνή!
Για την αγαπητική σχέση του Παππού με τη λαϊκή μας παράδοση, για τον σεβασμό του στο πρόσωπο της Γυναίκας της Κρήτης και στα δημιουργήματα της νοικοκυροσύνης της, για τούτο, για τ’ άλλο και το παράλλο, για τον ίδιο και το έργο του! Και σ’ εμάς, προπάντων, όμως, στα σημερινά παιδιά… Τυχεροί οι μαθητές της φίλης μου της Αντωνίας, πριν από δυο χρόνια, που έχοντάς την σε ρόλο εμψυχώτριας, ασχολήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος “Πηνελόπη – Gandi”, μ’ αυτήν! “Η ιστορία μιας πατανίας…” Να ο τίτλος ενός εκπαιδευτικού προγράμματος που σκέφτομαι!
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης,
δάσκαλος
Αν μια πατανία είχε φωνή…
Στην ανατολή του 20ου αιώνα κι ενώ οι Κρητικοί αγωνίζονται για την Ενωση του νησιούς του με την Ελλάδα, τα κορίτσια, σκυμμένα στους αργαλειούς τους, ξομπλιάζουν επαναστάτες, πολέμους, μα και την ομορφιά της γης και του ουρανού, κάνοντας όνειρα για το μέλλον…
Ετσι και η Ελένη Νικολάου Μουζουράκη μαζί με τις αδερφές της, ξακουστές υφάντρες στους Κομιτάδες Σφακίων, υφαίνει τα προικιά της, στο πατρικό της. Ο,τι βρίσκει σε κάρτα, βιβλίο, ή εικόνισμα μεγεθύνεται και μετουσιώνεται στον αργαλειό της.
Το 1901 λοιπόν η Ελένη υφαίνει μια κόκκινη, μάλλινη πατανία και στολίζει το περβάζι της με πολύχρωμα παραδείσια λουλούδια. Μέσα σ’ αυτά και πάνω στα άλογά του, καλπάζει ο Άι – Γιώργης. Τα νήματα, βαμμένα με δικές της φυτικές μπογιές, μένουν ανεξίτηλα κι ανέπαφα 100 χρόνια μετά…
Η μοίρα όμως, σκληρή για την κα Ελένη, σβήνει αργότερα το μοναδικό της παιδί, τον Σταύρο, που “φεύγει” με φυματίωση απ’ τη ζωή, προτού αφήσει απογόνους. Έτσι η δημιουργός της πατανίας δωρίζει αυτό το αριστούργημα στην ανιψιά της, κόρη της αδελφής της, τη Χρυσή Μανταδάκη, δασκάλα.
Εκείνη κρίνει πως είναι άπρεπο να σκεπαστεί ζευγάρι αυτήν την πατανία, εφόσον απεικονίζει άγιο. Γι’ αυτό τη χαρίζει στον τότε επίσκοπο Κισσάμου και Σελίνου Ειρηναίο Γαλανάκη, ο οποίος είναι ήδη σύντεκνός της, αφού της έχει βαφτίσει το μικρό Σήφη Μανουσογιάννη.
Ο Επίσκοπος, συνειδητοποιώντας αμέσως την αξία αυτού του έργου τέχνης, την τοποθετεί στον τοίχο του γραφείου του. Ετσι για πέντε και πλέον δεκαετίες αυτή η πατανία γίνεται μάρτυρας εξομολογήσεων και προσευχών, ζεσταίνει το μοναχικό βίο ενός διαφορετικού ιππότη, του “ιππότη του σταυρού”, όπως ονομάστηκε και τον συντροφεύει στους αγώνες του να γλυκάνει τον πόνο του ανθρώπου, μα και να ξεσηκώσει “επαναστάσεις συνειδήσεων”!!! Τέλος, γίνεται σημείο αναφοράς και πηγή έμπνευσης σε κείμενα του γέροντα Ειρηναίου, που αναφέρονται στις ρίζες μας, στην παράδοση και τα πατρογονικά μας, όπως αυτό που δημοσιεύεται στο βιβλίο του “Γυναίκες της Κρήτης” με τίτλο: «Ανυφαντούδες και νοικοκυρές».
Σημείωση: Τα παραπάνω, σύμφωνα με τα στοιχεία που μου έδωσε η κα Βιργινία Μανουσογιαννάκη – Κατάκη, κόρη της Χρυσής Μανταδάκη.
Αντωνία Αθανασάκη – Γαλανάκη

Ανυφαντούδες και νοικοκυρές…
Κοιτάζω τη φαντή πατανία με τον Άι – Γιώργη καβαλάρη, που στολίζει το Επισκοπικό μου Γραφείο (δώρο μιας υφάντρας από τη ρίζα της Κρήτης) και ανιστορούμαι τη Γυναίκα της Κρήτης, υφάντρα και νοικοκυρά.
Σ’ ανιστορούμαι Γυναίκα της Κρήτης, να κλώθεις το σπιτικό μαλλί και το λινάρι, να το κάνεις φάδια και στημόνια, να το περνάς στον αργαλειό σου και να υφαίνεις τα προυκιά και τα φορέματά σου. Να υφαίνεις πατανίες, κιλίμια, συντζαντέδες, πετσέτες, τραπεζομάντηλα, για το σπίτι σου και “βημόθυρα” και καλύμματα για τις Εκκλησίες του χωριού σου. Να υφαίνεις, να κτυπάς το πέταλο και να τραγουδάς, νέα κοπέλα το νιο που περιμένεις στον γάμο σου, ή τον άνδρα και τον αδελφό σου, που ‘λειπε στον πόλεμο, στην ξενητειά ή στη Μαδάρα. Να υφαίνεις και να τραγουδάς τις Κρητικές Μαντινάδες, που μιλούνε για την ομορφιά του κόσμου, για την πιστή αγάπη, για το Θεό και τους Αγίους του. Να υφαίνεις και να ξομπλιάζεις πάνω στα φαντά τη ζωή της Κρήτης. Το Γάμο και τη συντεκνιά, τις δουλειές της αγροτιάς, τους πολέμους και τα παλληκάρια της. […]
Σε θυμούμαι το Σπερνό τ’ Άι – Γιαννιού (24 Ιουνίου), ν’ απλώνεις στα δώματα του χωριού τα προικιά και τα φαντά σου, για να μην τα πειράζει η “κοτσιπίδα”, και την παραμονή του Γάμου σου να τα φωτίζει ο παπάς με τον αγιασμό, για να μπούνε ευλογημένα στο καινούριο σου νοικοκυριό. Σε θυμούμαι να στρώνεις όμορφα τραπέζια, κάθε φορά που ο Κύρης σου, ο άνδρας ή ο γιος σου, σου ‘φερνε στο σπίτι ξαφνικά τους Μουσαφίρηδες. Δεν τους περίμενες και δεν τους ρωτούσες τι θέλανε και ποιοι είναι, μόνο μπαινόβγαινες σαν αγαθή μοίρα στο Μαγερειό σου και πότε με το κουνέλι σου και πότε με την όρνιθά σου και πότε με το δανεικό ψωμί της γειτονιάς να ετοιμάζεις το τραπέζι. Να βγάζεις από την κασσέλα τα φαντά τραπεζομάντηλα και τις πλουμιστές πετσέτες, που μυρίζανε μαντζουράνα και κυπαρίσσι και ν’ αποσιάζεις το σπίτι και τον άνδρα σου […]
Ειρηναίος Γαλανάκης,
1955, “Γυναίκες της Κρήτης”


http://www.haniotika-nea.gr/i-istoria-mias-patanias/








Παρασκευή 23 Αυγούστου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΠΑΝΤΑ ΩΣΕΙ ΠΑΡΩΝ Ο ΠΑΠΠΟΥΣ

«Αν σου ζητούσα, Κύριε, ένα σπαθί/ της Πίστης Σου το Κάστρο να φυλάξω/ ποιο τάχα θέλεις να μου δώσεις;/ Αν Σου ζητούσα, Κύριε, ένα σπαθί/ στη μάχη του Καλού να πορευτώ/ που ’ναι το άρμα που στη μέση θα ζώσεις;/ Αν Σου ζητούσα, Κύριε, ένα σπαθί/ να πολεμήσω τους κακούς και τους εχθρούς σου/ ποια ’ναι η δύναμη που την ψυχή μου θ’ αρματώσεις;/ Ένα σπαθί που κόβει τα κεφάλια/ δεν το θέλω. Κύριε./ Δώσε μου το σπαθί που κόβει τις καρδιές./ Την αγάπη δώσε μου την παντοδύναμη, την Άγια./ Σίγουρο τόξο είναι και ρίχνει τις σαΐτες Σου/ π’ ανοίγουν όμορφες λαβωματιές». Το ποίημα “Αν Σου ζητούσα ένα σπαθί” του μακαριστού μητροπολίτη Ειρηναίου Γαλανάκη.
«Ο σεβάσμιος γέροντας δεν αγαπά μόνο τους ανθρώπους, για τους οποίους έκανε αυτά που ξέρουμε. Αγάπησε και τα βουνά, όπου συνήθιζε ν’ ανεβαίνει και να κοιμάται, ακόμα και στις πιο δυσπρόσιτες κορυφές. Αγάπησε και τα δέντρα, τους θάμνους, τ’ αγριολούλουδα, τα ζώα και τα πουλιά. Για τα τελευταία, είχε φροντίσει και για τα σπίτια τους, όπως έλεγε, τους δυο φοίνικες που ήταν στην αυλή της Μητρόπολης, στην Κίσσαμο. Τους αγαπούσε ιδιαίτερα εκείνους τους ψηλούς και ωραίους φοίνικες, για τους οποίους έλεγε συχνά: «Αυτά τα δέντρα είναι οι πολυκατοικίες των πουλιών. Εδώ φωλιάζουν, παίζουν, τραγουδούν και κουρνιάζουν διάφορα πουλιά, δεκοχτούρες, περιστέρια, σπουργίτια… Είναι χαρά Θεού να τα βλέπεις και τα ακούς». Σπύρος Μ. Καστανάκης (Από το βιβλίο “Μητροπολίτης Ειρηναίος Γαλανάκης”, εκδ. Ι. Μ. Κισσάμου και Σελίνου, 2008).
«Και οι μετακινήσεις του στην Αθήνα, χειμώνα – καλοκαίρι για να τρέξει στα Υπουργεία και τις Υπηρεσίες για τα Ιδρύματα και τις Τεχνικές Σχολές, με το λεωφορείο το αστικό, από το Κυψελάκι γίνονταν. Και όταν επέστρεφε στο οικοτροφείο αργά το απόγευμα, πάντα κάτι θα ’φερνε – λίγα μήλα ή κεράσια ή σταφύλια για τα παιδιά· κι όταν ανέβαινε από την Κρήτη όλο και κάτι είχε στο δέμα του. Η έγνοια του ήταν τα παιδιά. Να μη μας λείψει τίποτα, ενώ ο ίδιος ήταν ευχαριστημένος μ’ ένα πιατάκι χόρτα. Και όταν ο ίδιος δεν μπορούσε ν’ ανεβεί στην Αθήνα, γιατί, με τον κουβά στον ώμο (φωτ.), έκτιζε οικοτροφεία και σχολές στις επαρχίες μας, έστελνε τον “μικρό” τότε Ειρηναίο και μετέπειτα μητροπολίτη Κυδωνίας και Αποκορώνου και σημερινό Αρχιεπίσκοπο Κρήτης, που κι εκείνος, εκινείτο, στις αυτές ιδέες και αρχές». Δημήτρης Κυριτσάκης.
«Ο λευίτης, ο Επίσκοπος Κισσάμου και Σελίνου, άνθρωπος απλός, σοφός, καταδεχτικός, κοσμαγάπητος, που αγρυπνά και φροντίζει. Και γύρω του στους τοίχους, οι πρόγονοι που τον κοιτάνε, τον εμπνέουν και τον παρακολουθούν: ασκητικά, στεγνά πρόσωπα, με φωτιά στα μάτια, οι δεσποτάδες της Κρήτης και οι ηγούμενοι των χρόνων της Τουρκοκρατίας. Αλλά αν αυτό είναι το σπίτι του Δεσπότη – ασκητή, παλαιό και αφρόντιστο, ό,τι είναι γύρω του είναι νέο και λαμποκοπά. Και είναι έργο του προσωπικό, καμωμένο μέσα σε ελάχιστα χρόνια. Όλα για τα παιδιά, τα έρμα τα παιδιά των χωριών της Κρήτης, που πρέπει να κατέβουν απ’ τ’ άγρια βουνά τους, να μάθουν γράμματα στο Καστέλι, να μάθουν μια τέχνη!» Ηλίας Βενέζης (Από το βιβλίο του “Αρχιπέλαγος”, εκδ. “Εστία”).
«Ήταν γύρω στα 1960. Μια μέρα γύρισε ο κ. Αννουσάκης από την Αμερική και πήγε στον Επίσκοπο Ειρηναίο στο Καστέλι Κισσάμου και του λέει: “Σεβασμιότατε, ο Άγιος Σπυρίδωνας με βοήθησε πολύ και θέλω να επιχρυσώσω την εικόνα του”. “Μα οι Άγιοι ήσαν φτωχικά ντυμένοι, γιατί βοηθούσαν τους πτωχούς. Ούτε ο Θεός ούτε οι Άγιοι θέλουν ασήμια και χρυσάφια. Οι άνθρωποι έχουν τις ανάγκες. Να βάλεις τα χρήματα που θέλεις, έχω μαζέψει κι εγώ μερικά, να κάνουμε ένα γηροκομείο…”, η απάντηση του Δεσπότη. Έτσι ξεκίνησε κι έγινε το Αννουσάκειο Γηροκομείο – Θεραπευτήριο στο Καστέλι». Αθανάσιος Γαλανάκης, αδελφός του Παππού (Από το βιβλίο του “Μηνύματα ορθόδοξης ομολογίας και πίστης, εκδ. “Έρεισμα”, 2016).
«Μετρούμε την αγωνία του κόσμου και την ευθύνη μας για το μέλλον της ανθρωπότητας κι αποφασίζουμε να καταγγείλουμε τις παράλογες δαιμονικές δυνάμεις, που κυβερνούν τη ζωή μας, να αντιδράσουμε στον σφαλερό προσανατολισμό που ακολουθούμε και να χαράξουμε νέους, ίσιους δρόμους στη ζωή του κόσμου. Μετρούμε την αγωνία του κόσμου και την ευθύνη μας για το μέλλον και αποφασίζουμε την έκρηξη της ατομικής βόμβας στον ηθικό κόσμο: “Κηρύσσουμε την Επανάσταση των συνειδήσεων”». Ειρηναίος Γαλανάκης, Πεντηκοστή 1982 – με τη συμμετοχή του λαού.


Ανήμερα του Αγίου Ειρηναίου, επισκόπου Λουγδούνων (Λυών) Γαλλίας μνημονεύομεν Ειρηναίον Γαλανάκη. Τον μακαριστό μητροπολίτη Κισσάμου και Σελίνου Άγιον Ειρηναίο τον Χριστιανό. Πάντα ωσεί παρών, ευλογών και αγιάζων πάντας ημάς ο Παππούς. Μην λησμονώντας, ωστόσο, να ευχηθούμε “εις έτη πολλά” στον καλύτερο μαθητή του, τον από Κυδωνίας και Αποκορώνου Αρχιεπίσκοπο Κρήτης Ειρηναίο Αθανασιάδη και στον μητροπολίτη Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων Ειρηναίο Μεσαρχάκη, που άγουν σήμερα τα ονομαστήριά τους…
Χανιώτικα νέα (23.08.2019)
http://www.haniotika-nea.gr/panta-osi-paron-o-pappous/

Τρίτη 16 Απριλίου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ ΓΑΛΑΝΑΚΗ ΓΩΝΙΑ

Ειρηναίου Γαλανάκη Γωνία… Εδώ όπου συναντιώνται οι δρόμοι του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας. Ο Περικλής και ο Κοσμάς ο Αιτωλός. Ο θείος Ομηρος και ο Ηλίας Μηνιάτης. Ο Φειδίας και ο Φώτης Κόντογλου. Ο πρίγκιπας με τα κρίνα και ο Αναστημένος Χριστός του Θεοφάνους του Κρητός. Ειρηναίου Γαλανάκη Γωνία, στην Κίσαμο πόλη… Εδώ όπου ο Μάνος Κατράκης θα επανέρχεται “στου κύκλου τα γυρίσματα” απαγγέλοντας Ερωτόκριτο, ο Γιώργης Κουτσουρέλης θα καταφτάνει παίζοντας με το λαγούτο του τον αρμενοχωριανό συρτό, ο Θανάσης Δεικτάκης θα απαγγέλλει τα ποιήματά του για της “Γραμπούσας το Ακρωτήρι” και ο νυν μητροπολίτης Αμφιλόχιος Ανδρονικάκης θα μνημονεύει, με όλο τον περιεστώτα λαό, τον Γέροντά του τον Γέροντά μου. Κάποιες απ’ τις σκόρπιες σημειώσεις που ετοίμασα (ίσως κάποτε, λέω τώρα, γίνουν και ποίημα ή και ποιήματα) για να τις χρησιμοποιήσω ως συντονιστής  της παρουσίασης του βιβλίου “Ειρηναίος Γαλανάκης: Η Επανάσταση των Συνειδήσεων” (εκ. “Ραδάμανθυς”), που έγινε στην Κίσαμο την προηγούμενη Τρίτη 9 Απριλίου στο Τσατσαρωνάκειο Ιδρυμα της Μητρόπολης Κισάμου και Σελίνου με ομιλητές την πρόεδρο του Φιλολογικού Συλλόγου Χανίων Ελένη Γεωργακάκη και τον αντιπρόεδρο του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη και υπεύθυνο Κρήτης Σήφη Μιχελογιάννη.
«[…] “Σχολειά, να χτίσουμε σχολειά!”/ Είναι η φωνή του Ειρηναίου Γαλανάκη./ Χτίστης ενός καινούργιου κόσμου/ όπως τον ονειρεύτηκε στα τρυφερά του χρόνια/ πρωτοχαράζοντας τ’ ασύνορα σύνορα της αγάπης./ Χαμογελούν τα ξωκλήσια στην Κίσαμο, στο Σέλινο,/ στον Αποκόρωνα, στη νήσο όλη./ Καρποδένουν μνήμες αγώνα με τον λαό δίπλα του/ Στο κάλεσμα της καρδιάς του για φως χριστιανικό./ Δεν είναι η δόξα το λιμάνι της πύρινης θωριάς του!/ Είναι ο γλυκασμός του πάσχοντα./ Είναι το νοιάξιμο για τα όνειρα των νέων./ Είναι η αγάπη για τη μάνα Κρήτη./ Είναι ο επαναστάτης Χριστός μαζί του/ όταν σπέρνει επίγνωση και δωρεά χαρίζει/ […]» Απόσπασμα απ’ το ποίημα «Ωδή στον Ειρηναίο Γαλανάκη» της Κισαμίτισσας ποιήτριας Μάχης Χουρδάκη, το οποίο απήγγειλε η ίδια στην προαναφερθείσα εκδήλωση.
Ετοιμος, έχει φύγει για το χυτήριο, ο ανδριάντας του Ειρηναίου Γαλανάκη, έργο του καταξιωμένου ανά το Πανελλήνιο, αλλά και διεθνώς Χανιώτη γλύπτη Γιάννη Μαρκαντωνάκη, που θα στηθεί μπροστά από το Δημαρχείο Κισάμου, που βρίσκεται στην είσοδο της πόλης. Ο τοπικός δήμαρχος ήταν εκείνος που έδωσε την είδηση στον χαιρετισμό που έκανε στο τέλος της παρουσίασης, με την επισήμανση ότι τα αποκαλυπτήρια θα γίνουν, για ευνόητους λόγους, μετά τις προσεχείς δημοτικές εκλογές. Ειρηναίου Γαλανάκη Γωνία…

ΟΙ "ΑΓΑΠΗΤΙΚΕΣ" ΤΟΥ ΕΥΤΥΧΗ ΛΑΜΠΟΥΣΑΚΗ

Απού ‘χει δυο αγαπητικές έχει χαρά μεγάλη/ όντε μαλώνει με τη μια πηγαίνει με την άλλη… Και η γνωστή αυτή παλιά κρητική μαντινάδα στο νου μου με το που άρχισα να διαβάζω το τρίτο βιβλίο του συμπολίτη μας γνωστού γιατρού – συγγραφέα και κατ’ εξοχήν ενεργού πολίτη Ευτύχη Ι. Λαμπουσάκη με τίτλο “Τα Ασκληπιεία της Κρήτης”, που μόλις κυκλοφορήθηκε. Εχοντας υπόψη τα δυο προηγούμενα, αντίτυπα των οποίων, επίσης, μου “χάρισε” με αγαπητικές αφιερώσεις ο συγγραφέας των: “Η Ιατρική Περίθαλψη στην Επαρχία Σελίνου. Τα πρώτα πενήντα χρόνια από την τουρκική απελευθέρωση (1900 – 1950)” και “Επαρχία Σελίνου (Γεωγραφία- Ιστορία – Οικονομία)” οι τίτλοι των. Με τη διευκρίνιση, ωστόσο, ότι στην περίπτωσή του ισχύει μόνο ο πρώτος στίχος και σε καμία περίπτωση ο δεύτερος. Οντως έχει δυο “αγαπητικές”, την επαρχία του, την επαρχία Σελίνου, και την Ιατρική ο Ευτύχης Λαμπουσάκης, αλλά δεν μαλώνει ποτέ με καμία τους, χωρούν και οι δυο στην αγκαλιά του. “Απού ‘χει δυο αγαπητικές έχει χαρά μεγάλη”, λοιπόν, “όντε τις βάζει και τσι δυο στην εδική του αγκάλη”.
«Ο συγγραφέας του παρόντος βιβλίου, γιατρός ο ίδιος, έχει και ένα επιπλέον κίνητρο στην ενασχόλησή του με τα Ασκληπιεία. Η ευρύτερη περιοχή της αρχαίας Λισσού, στην οποία εντάσσεται η Παλιόχωρα, είναι ο γενέθλιος τόπος του. Οπως είναι ευρέως γνωστό, στην Λισσό υπήρχε ξακουστό Ασκληπιείο, όπως συμπεραίνεται από τα ευρήματα». Τα που γράφει προλογίζοντας το περί ου ο λόγος βιβλίο, η αρχαιολόγος Σταυρούλα Μαρκουλάκη.
“Ο ίδιος εκφράζει στο προλογικό του σημείωμα, την εύλογη θλίψη του για το ότι η επαρχία Σελίνου, που συνδυάζει το μοναδικό φυσικό τοπίο με μια εξέχουσα παρουσία και διαδρομή από τους αρχαίους χρόνους μέχρι σήμερα, παραμένει στο περιθώριο του ενδιαφέροντος της Πολιτείας, δίχως να καταβάλλεται κάποια προσπάθεια ανάδειξης του αρχαιολογικού πλούτου της και ιδιαίτερα του Ασκληπιείου της Λισσού». Τα που γράφει στον δικό της πρόλογο η γιατρός-λογοτέχνις Πηνελόπη Ντουντουλάκη…

Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 16.04.2019)

Πέμπτη 11 Απριλίου 2019

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΙΣΑΜΟ Η "ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΝ" ΤΟΥ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ ΓΑΛΑΝΑΚΗ



Ειρηναίου Γαλανάκη γωνία.Στην Κίσαμο πόλη.Ενώ ο Μάνος Κατράκης επανέρχεται "στου κύκλου τα γυρίσματα", τραγουδώντας Ερωτόκριτο, \ ο Γιώργης Κουτσουρέλης καταφτάνει παίζοντας με το λαγούτο του τον αρμενοχωριανό συρτό, ο Θανάσης Δεικτάκης επιμένει να απαγγέλλει στεντωρεία τη φωνή τα ποιήματά του για της Γραμπούσας το Ακρωτήρι και ο νυν μητροπολίτης Αμφιλόχιος Ανδρονικάκης μνημονεύει με λόγια και με έργα τον Γέροντά του, τον Γέροντα μας.
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης (συντονιστής της Εκδήλωσης)  




ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΝ 
ΕΠΙΚΑΙΡΗ Η ΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ ΓΑΛΑΝΑΚΗ
Γράφει ο Δημήτρης Μαριδάκης*
«Ζούμε σ’ έναν κόσμο που απειλεί τόσο τη φυσική μας ύπαρξη, όσο και την πνευματική μας υπόσταση. Εξωτερικά, μας απειλούν τα τρομερά πυρηνικά όπλα, η μόλυνση του περιβάλλοντος και η σπατάλη των αγαθών της δημιουργίας. Και εσωτερικά μας υποσκάπτει η αμφιβολία, η άρνηση, ο μηδενισμός, το μέγα ψυχικό κενό».
Ο Ειρηναίος Γαλανάκης στην «Επανάσταση των Συνειδήσεων» επιχειρεί να στείλει ένα μήνυμα «σε όλους εκείνους που, με συνείδηση και πόνο, ψάχνουν να βρουν ένα καλύτερο θεμελίωμα του καινούργιου κόσμου», όπως σημειώνει ο ίδιος.
Ένα βιβλίο που βασίστηκε αρχικά σ’ ένα κήρυγμα που απηύθυνε ο  ξεχωριστός ιεράρχης στο ποίμνιο της Επαρχίας του την ημέρα της Πεντηκοστής του 1982, εμπλουτίστηκε με στοιχεία των διαλέξεων που έδωσε στη Λάρισα (1982), στα Χανιά και στα Τρίκαλα Θεσσαλίας (1984), και κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις «Ραδάμανθυς» με επιλογή, ανθολόγηση, φωτογραφίες και σχολιασμό κειμένων από τον δάσκαλο – λαογράφο Σταμάτη Αποστολάκη και επιμέλεια του Χρήστου Τσαντή.
Το βιβλίο που έχει ήδη παρουσιαστεί στα Χανιά, παρουσιάστηκε την Τρίτη το βράδυ στο Τσατσαρωνάκειο Πολύκεντρο στην Κίσαμο, με δεκάδες ανθρώπους της περιοχής να τιμούν την μνήμη και την προσφορά του Ειρηναίου Γαλανάκη.




«Ο Ειρηναίος ήταν μια πολυσύνθετη προσωπικότητα. Συνάντησε την ποίηση της θρησκείας όπως θα έλεγε ο Παλαμάς, λυτρώθηκε γνωρίζοντας τον Θεό και μετά με πλήρη συνείδηση κατατάχθηκε στην Ορθόδοξη Εκκλησία», σημείωσε ο  αντιπρόεδρος του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη και υπεύθυνος Κρήτης Σήφης Μιχελογιάννης, ενώ υπογράμμισε τη συμμετοχή του Ειρηναίου Γαλανάκη στην Εθνική Αντίσταση αλλά και την αποδοχή που εξέφραζε προς τον Νίκου Καζαντζάκη σε εποχές που άλλοι ιερωμένοι δεν τον αποδέχονταν ούτε ως νεκρό.





Ο κ. Μιχελογιάννης έκανε ακόμα λόγο για μια ολοκληρωμένη φιλοσοφία που αποτυπώνεται στην «Επανάσταση των Συνειδήσεων», ενώ τόνισε την προσήλωση του Ειρηναίου Γαλανάκη στις αξίες της ειρήνης, της δημοκρατίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης. «Ο Ειρηναίος Γαλανάκης ζητάει από την Εκκλησία να επανέλθει στο πρωτοχριστιανικό της πνεύμα. Γι’ αυτό όχι μόνο θέλει να καταργήσει τα πολυτελή άμφια, θέλει να έχει λαϊκούς δίπλα του, άνδρες και γυναίκες, που να βοηθούν το έργο της Εκκλησίας αλλά και ζητάει από τους κληρικούς και τους θεολόγους να παρουσιάζουν τον Θεό ως φιλάνθρωπο κι όχι ως σκιάχτρο ή φόβητρο», πρόσθεσε ο κ. Μιχελογιάννης.
Η πρόεδρος Φιλολογικού Συλλόγου Κισάμου  Ελένη Γεωργακάκη χαρακτήρισε τεράστιο το πνευματικό και κοινωνικό έργο του Ειρηναίου Γαλανάκη, το οποίο αναμφίβολα έχει επηρεάσει και εξακολουθεί να επηρεάζει λιγότερο ή περισσότερο όλους μας: «Γιατί έργα πνοής όπως αυτά που οραματίστηκε και υλοποίησε σε δίσεκτους καιρούς  για τον κόσμο και τον τόπο μας, με τη βοήθεια των συνεργατών του, εξακολουθούν να ακτινοβολούν σαν φώτα πορείας για τις τωρινές μα και τις επόμενες γενιές».
Την εκδήλωση συντόνισε ο δάσκαλος και λογοτέχνης Βαγγέλης Κακατσάκης, ενώ ένα ποίημα αφιερωμένο στον Ειρηναίο Γαλανάκη διάβασε η ποιήτρια-φιλόλογος Ανδρομάχη Χουρδάκη.




Την εκδήλωση διοργάνωσαν η Ιερά Μητρόπολη Κισάμου και Σελίνου, το εκκλησιαστικό βιβλιοπωλείο «Εσπερία» και οι Εκδόσεις Ραδάμανθυς, ενώ χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυνε, μεταξύ άλλων, ο μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου Αμφιλόχιος.

http://www.haniotika-nea.gr/epikeri-i-skepsi-tou-irineou-galanaki/