Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2023
ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ
Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 2021
ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ
![]() |
| Φωτό Αθηνά Γαλανάκη: H τελευταία φορά του ΠΑΠΠΟΥ στην Αγία Σοφία, Νοέμβρης 2008 |
«Το συγγραφικό έργο του Μακαριστού Ιεράρχη μας Ειρηναίου Γ. Γαλανάκη, είναι όντως ανεκτίμητο, πολύτιμο και παρά Θεού εμπνευσμένο. Ως προς την παρούσα εργασία μας, η Χάρη Του, μας συνέδραμε, για την καταγραφή της, και εν συνεχεία δημοσίευσή της, στις σελίδες των φιλόξενων “Χανιώτικων νέων” […] Από τα
ουράνια ύψη ο Αγιασμένος μας Παππούς Ειρηναίος, ο και συγγραφέας των, θα χαίρεται και θα ευλογεί τις κατευθύνσεις, οδηγίες και διδαχές που μας δίνει το θεόπνευστο έργο του! Τον ευχαριστούμε, τον νιώθουμε δίπλα μας». Η πρώτη και η τελευταία παράγραφος από τον χαιρετισμό που έκανε ο γνωστός και καταξιωμένος στο πανελλήνιο, δάσκαλος – λαογράφος Σταμάτης Α. Αποστολάκης, προλογίζοντας το βιβλίο του “Το συγγραφικό έργο του μητροπολίτη Ειρηναίου Γαλανάκη”, που εκδόθηκε από το Κοινωφελές Ίδρυμα “Αγία Σοφία” και το Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη, πρόσφατα (επιμέλεια π. Μιχαήλ Βλαβογιλάκη, θεολόγου – ιστορικού ερευνητή) και παρουσιάστηκε στον αύλειο χώρο του Ιδρύματος, που συστεγάζεται με το Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου, το βράδυ της 16ης Σεπτεμβρίου, μετά τον εσπερινό που έγινε, ιερουργούντος του μητροπολίτη Κυδωνίας και Αποκορώνου κ. Δαμασκηνού στην παρακείμενη πανηγυρίζουσα εκκλησία της Αγίας Σοφίας… Για το 6ο κατά σειρά βιβλίο του ξεχωριστού πνευματικού δημιουργού του τόπου μας, με κείμενα του Παππού, ο λόγος…
«Διαισθάνομαι πως σεις κάνετε κάποιο άλλο λογαριασμό και μετράτε τα οικονομικά, τις σχολές και τα πλοία που έκτισε ο Επίσκοπός σας Ειρηναίος. Εγώ όμως, παιδιά μου, σκέπτομαι το κτίσιμο της ψυχής σας, τη Χριστιανοποίηση και Αγιοποίηση του Λαού μας […] Να αγαπάτε τον συνάνθρωπό σας, να βοηθάτε στη δυστυχία του, να συγχωρείτε τα λάθη και να υπερασπίζετε το δίκιο του, από το ψωμί ως την ελευθερία και την ειρήνη του κόσμου». Από την “Παρακαταθήκη” του Παππού, πριν από την οικειοθελή παραίτησή του απ’ τον επισκοπικό θρόνο της Μητρόπολης Κισσάμου και Σελίνου στις 23 Αυγούστου 2005. Αναφέρθηκε και σ’ αυτήν στην αντιφώνησή του που έκανε ο συγγραφέας μετά την αγαπητική παρουσίαση του περί ου ο λόγος βιβλίου από την και ανιψιά του Παππού, φιλόλογο -ψυχολόγο Μαρία Γαλανάκη. Ιδιαίτερα συγκινημένος και καταχειροκροτούμενος απ’ τους πάντες. Έκδηλος ο θαυμασμός όλων στο πρόσωπο και στο έργο του. Αυτός κι αν έχει την ευλογία του Παππού! Αιώνιος έφηβος ο Σταμάτης και στην ένατη δεκαετία της ζωής του…
Ευλογούντα και αγιάζοντα πάντας ημάς έβλεπα με τα μάτια της φαντασίας μου τον Παππού κατά τη διάρκεια του Εσπερινού και του καθιερωμένου μνημόσυνου που ακολούθησε, όπως και κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του βιβλίου για το συγγραφικό του έργο. Να κάθεται στη γωνιά του, στο αγαπημένο πέτρινο πεζούλι του, στην Αγία Σοφία, δύοντος του ηλίου, μόνος του, όπως το συνήθιζε και να αποχαιρετά τις αγαπημένες του Μαδάρες τον φαντάζομαι, ενώ γράφω τη στήλη και σκέφτομαι την παρακαταθήκη του…
ΚΑΙ ... ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ
Ύστερα από δυο Τρίτες και δυο Παρασκευές επιστροφή σήμερα «εις τα ίδια». Εντός εκτός και επί τα αυτά. Καλώς βρεθήκαμε, καλό φθινόπωρο και καλό χειμώνα! Κανένα παράπονο. Αντίθετα. Ό,τι καλύτερο οι τέσσερις μέρες διακοπών στο Νίππος με τον εγγονό μου τον Βαγγέλη – οι δυο μας! Και του χρόνου με υγεία.
Τα σχολεία άνοιξαν και η ευχή όλων είναι να μην ξανακλείσουν λόγω κορωνοϊού. Μακάρι! Άλλη η διά ζώσης διδασκαλία και άλλη μέσω τηλεδιάσκεψης. Ίδομεν αν πίσω έχει η αχλάδα την ουρά!
Δύο συν μία μαντινάδες, όλες για τα τρυγοπατήματα και όλες ερωτικές από τη Νεκταρία Θεοδωρογλάκη σήμερα. «Τ’ αμπέλι της αγάπης μας τρυγήσαμε ομάδι/ απ’ του σεβντά τον μαρουβά μεθάμε κάθε βράδυ». «Γλυκό σαν μουστοκούλουρο κάθε φιλί σου φως μου/ στην αγκαλιά σου κρύβεται το νόημα του κόσμου».
Τα που μας λέει στις πρώτες. «Στον τρύγο ν’ ανταμώσουμε, κάνε μου το χατήρι/ που στ’ όνειρό μου τις βραδιές, σε έχω μουσαφίρη», μας λέει στην τρίτη. Μεθώ από έρωτα, μεθάς από έρωτα… Τι καλά να δηλώναμε όλοι μεθυσμένοι από έρωτα!
Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 21.9.21)
https://www.haniotika-nea.gr/i-parakatathiki-toy-pappoy/
Παρασκευή 21 Αυγούστου 2020
ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ
ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ
“Σαν την απλή γυναίκα του χωριού/ που ‘ρχεται στην εικόνα Σου να φέρει/ την άγια μυρωδιά του λιβανιού/ κι εφτάζυμα ψωμιά μες στο πανιέρι/ κι εγώ στη χάρη στου Χριστέ μου γέρνω/ και τάξιμο Σου κάνω και Σου φέρνω. […] Όλα σε Σένα, Κύριε, χρωστώ/ κι όλα στα χέρια Σου τα δίνω πάλι./ Κανένα για δικό μου δεν κρατώ/ κι ας με χλευάζουνε γι’ αυτό οι άλλοι./ Στη Χάρη σου το τάξιμο μου φέρνω/ κι ευγνωμονώ και κλαίω και σωπαίνω”. Από το ποίημα “Το τάξιμό μου” του Παππού. (ποιητική συλλογή “Απλές Ωδές”, εκδ. “Έρεισμα”, Χανιά 2014).
“Ήταν κατά τη διάρκεια της πρώτης του διακονίας στην Κίσσαμο. Μια μέρα γύρισε ο κ. Αννουσάκης από την Αμερική και πήγε στον επίσκοπο του Ειρηναίο στο Καστέλι Κισσάμου και του λέει: “Σεβασμιότατε, ο Άγιος Σπυρίδωνας με βοήθησε πολύ και θέλω να επιχρυσώσω την εικόνα του. Ο Ειρηναίος του απάντησε: “Μα οι Άγιοι ήταν φτωχικά ντυμένοι, γιατί βοηθούσαν τους φτωχούς. Ούτε ο Θεός ούτε οι Άγιοι θέλουν ασήμια και χρυσάφια, οι άνθρωποι έχουν τις ανάγκες. Να βάλεις, λοιπόν, τα χρήματα που θέλεις, έχω κι εγώ μαζεμένα μερικά να κάνουμε ένα γηροκομείο. Έτσι ξεκίνησε κι έγινε το Αννουσάκειο Γηροκομείο – Θεραπευτήριο στο Καστέλι”. Από τις σημειώσεις του αδελφού του Παππού Αθανασίου Γαλανάκη.
“Σ’ ένα χωριό του ανατολικού Σελίνου είχαν συγκεντρωθεί οι κάτοικοι (τις συναντήσεις παρακολουθούσαν άνδρες και γυναίκες) σε μια αίθουσα και η συζήτηση, κάποια στιγμή, είχε φθάσει στο θέμα της επικείμενης καθιέρωσης του πολιτικού γάμου. Η συζήτηση ήταν έντονη και το θέμα είχε προκαλέσει ένδιαφέρον. Στη συνάντηση παρεβρίσκονταν και δυο ιερείς που διατύπωναν έντονες αντιδράσεις στην προοπτική καθιέρωσης του πολιτικού γάμου. Εκείνη τη στιγμή μπαίνει στην αίθουσα ο Δεσπότης Ειρηναίος – ήξερε για τη συνάντηση και ήρθε. Μόλις κάθισε, ρώτησε ποιο θέμα συζητούσαμε και τον ενημέρωσα πως η συζήτηση ήταν για την καθιέρωση ή μη του πολιτικού γάμου και ζήτησα να έχουμε τη γνώμη του. Η απάντηση του ήταν: “Φτιάξτε σωστές οικογένειες και κάντε ό,τι γάμο θέλετε”. Ιωάννα Κ. Βατσολάκη, δικηγόρος (Από το βιβλίο “Ειρηναίος”, μια έκδοση της Μαρίας Ανουσάκη – Παλλιού, Αθήνα 2009.
“Ο σεβάσμιος γέροντας δεν αγαπά μόνο τους ανθρώπους για τους οποίους έκανε αυτά που ξέρουμε. Αγάπησε και τα βουνά, όπου συνήθιζε ν’ ανεβαίνει και να κοιμάται, ακόμα και στις πιο δυσπρόσιτες κορυφές. Αγάπησε και τα δένδρα, τους θάμνους, τ’ αγριολούλουδα, τα ζώα και τα πουλιά. Για τα τελευταία, είχε φροντίσει και για τα σπίτια τους, όπως έλεγε τους δυο φοίνικες που ήταν στην αυλή της Μητρόπολης, στην Κίσσαμο. Τους αγαπούσε ιδιαίτερα εκείνους τους ψηλούς και ωραίους φοίνικες για τους οποίους έλεγε συχνά: “Αυτά τα δένδρα είναι οι πολυκατοικίες των πουλιών. Εδώ φωλιάζουν, παίζουν, τραγουδούν, και κουρνιάζουν διάφορα πουλιά, δεκαοχτούρες, περιστέρια, σπουργίτια… Είναι χαρά Θεού να τα βλέπεις και να τ’ ακούς”. Σπύρος Μ. Καστανάκης, ο γιατρός του Παππού (Από το βιβλίο “Μητροπολίτης Ειρηναίος Γαλανάκης – Οραματισμοί, Αγώνες, Καρποί”, Κίσσαμος 2008.
“Κατεβαίνει τη σκάλα/ που ενώνει τον ουρανό με τη γη/ ο Παππούς,/ την ανεβαίνει ο Αρχιεπίσκοπος./ Συνήθεια πια η συνάντηση των,/ “επί την ηλίου δύσιν”,/ για να ψάλλουν μαζί./ το “φως ιλαρόν”/ και να πούνε/ τα νέα των./ Ν’ αργήσει η ώρα/ που θα βρεθούνε για πάντα μαζί./ Μόνο αυτό ζητά ο Παππούς/ από τον Θεό-/ περισσεύουν οι ανάγκες/ των ζώντων”. Το ποίημα του γράφοντος “Των Ειρηναίων” (από την ποιητική συλλογή “Τα χελιδόνια του μοναχού”, ψηφιακή έκδοση, Χανιά 2020). Αιωνία η μνήμη του Παππού! Και εις έτη πολλά στον Άγιο Κρήτης!
Χανιώτικα νέα (Παρασκευή, 21.8.2020)
Πέμπτη 6 Αυγούστου 2020
ΠΡΙΝ ΑΠΟ 9 ΧΡΟΝΙΑ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
Σάββατο, 6 Αυγούστου 2011
ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ
'Η ΖΩΗ ΜΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΗ, Κύριε, δεν θα είναι μόνο για Σένα, αλλά θα είναι διακονία και για το πλάσμα Σου, τον άνθρωπο. Να είμαι ένας αετός και κάτω από τις φτερούγες μου να ζεσταίνω την ανθρώπινη δυστυχία. Να κρατώ ένα μαντήλι και να σκουπίζω τα δάκρυα των ανθρώπων. Να κόβω την καρδιά μου και να χορταίνω τους φτωχούς και τα ορφανά παιδάκια'... Ειρηναίος Γαλανάκης.
ΕΝΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ από την προσευχή του παππού. Την βρήκα στις σημειώσεις (σ’ αυτές στηρίχτηκα για να γράψω και το προτελευταίο σημερινό πεταχτό) του αδερφού του Αθανασίου Γαλανάκη κι είπα να ξεκινήσω μ’ αυτό. Με αφορμή την παρουσίαση του Λευκώματος 'Μητροπολίτης Ειρηναίος Γαλανάκης: Αείφωτος Πορεία' (Εκδοση της Μητρόπολης Κισάμου και Σελίνου) που θα πραγματοποιηθεί σήμερα, Σάββατο, στις 7 μ.μ., στην Ορθόδοξο Ακαδημία Κρήτης.
ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ μνημόσυνο στη μνήμη του διακεκριμένου δημοσιογράφου, σπουδαίου συγγραφέα και ωραίου ανθρώπου Πάρι Κελαϊδή, απόψε. Για το πολυσήμαντο συγγραφικό του έργο μα και για την όλη παρουσία του. Στον Φρε, στις 8.30 μ.μ. Από τους Δήμους Αποκορώνου και Σφακίων, την Ενωση Σφακιανών Χανίων, τον Σύλλογο της Οικογένειας Κελαϊδή και τους τοπικούς φορείς του Φρε. Αχ και να γινόμουν δύο κομμάτια, για να ’μαι κι εδώ! Αδύνατο, βλέπετε, να λείπω απ’ την παρουσίαση του λευκώματος για τον παππού, όντας ένας από τους ομιλητές.
ΜΕΤΕΜΟΡΦΩΘΗΣ εν τω όρει, Χριστέ ο Θεός ημών... Η μεγάλη γιορτή της Μεταμόρφωσης του Χριστού σήμερα. Του Σωτήρος, του Αφέντη Χριστού! Οι καμπάνες των εκκλησιών που έχουν τ’ όνομά Του, έστειλαν πρωί - πρωί, παντού το μήνυμα. Στη μάνα μου και πάλι, ωστόσο, ο νους μου εμένα...
ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΕΙ στο σπίτι μ’ ένα μεγάλο καλάθι σταφύλια, τη θυμάμαι, τη μέρα ετούτη. Είχε πάει αξημέρωτα, στη Γρεν Ελέ, όπου ήταν η σταφίδα μας, για να τα κόψει. Επρεπε να μας προλάβει στο κρεβάτι. Μη σηκωθείτε ακόμη, πάω να κόψω και τα σύκα απ’ τη συκιά του Γαλάνη, μας έλεγε μπαίνοντας. Ξέραμε ότι ήταν του Χριστού και έπρεπε να ευλογήσει ο παπα - Χρήστος τους καρπούς της γης...
ΤΟ ΟΡΟΣ ΘΑΒΩΡ! Ενα όμορφο βουνό, όπως ο δικός μας Βλάσης, όπου και το αμπέλι μας. Εκεί είχαμε τοποθετήσει τη Μεταμόρφωση του Χριστού, με τον αδελφό μου. Πρέπει να πήγαινα Τετάρτη Δημοτικού και ήξερα καλά την ιστορία. Πάνω σ’ αυτό το χαράκι στεκόταν ο Χριστός, όταν μεταμορφώθηκε... Απ’ εδώ και από κει, πάνω σε δύο πλακούρες, ο Μωϋσής και ο Ηλίας. Λίγο πιο κάτω, οι μαθητές του... Τι κρίμα, που δεν με παίρνει ο χώρος να συνεχίσω...
ΝΕΡΟΧΩΡΙ Αποκορώνου, χειμώνας του 1910. Η Σοφία Γαλανάκη, που είναι έγκυος προσπαθεί να περάσει έναν τοίχο στη μπαμπαλιανή Χαλέπα κρατώντας στο ένα χέρι το καλάθι με τα χόρτα και με το άλλο τη μέση της. 'Παναγία μου το παιδί μου', λέει, ενώ οι πέτρες χαλούν και πέφτει. Υστερα από δύο μήνες, τον Γενάρη του 1911 γεννά ένα αγοράκι τον Μιχάλη, που αργότερα πήρε το όνομα Ειρηναίος. Η Σοφία Γαλανάκη πέθανε το 1971. Στο μέρος που είχε πέσει αργότερα ο παππούς (γι’ αυτόν η αναφορά) έκτισε ένα εκκλησάκι, στ’ όνομά της και το ομώνυμο Ιδρυμα στις ανακαινισθείσες εγκαταστάσεις του οποίου στεγάζεται σήμερα και το Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου.
'[...] Μα πιο πολύ μιλώ για τους ψαράδες/ π’ αφήσανε τα δίχτυα τους και πήρανε τα βήματά Του/ Κι όταν Αυτός κουράστηκε αυτοί δεν ξαποστάσαν/ Κι όταν Αυτός τους πρόδωσε αυτοί δεν αρνηθήκαν/ Κι όταν Αυτός δοξάστηκε αυτοί στρέψαν τα μάτια/ Κι οι σύντροφοι τους φτύνανε και τους σταυρώναν/ Κι αυτοί γαλήνια, το δρόμο παίρνουνε π’ άκρη δεν έχει/ Χωρίς το βλέμμα τους να σκοτεινιάσει ή να λυγίσει/ Ορθιοι και μόνοι μες στη φοβερή ερημία του πλήθους'.
Από το ποίημα του Μανόλη Αναγνωστάκη 'Μιλώ...'.
ΧΑΙΡΕΤΩ ΣΑΣ ΚΙ ΑΓΑΠΩ ΣΑΣ!
(http://petaxta.blogspot.com/)
Χανιώτικα νέα (06.08.2011)
Τρίτη 28 Απριλίου 2020
ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

«Η δυστυχία του να είσαι Ελληνας», ο τίτλος του πιο πολυδιαβασμένου και του πιο γνωστού απ’ τα βιβλία που έγραψε ο Νίκος Δήμου. «Η ευτυχία του να είσαι Ελληνας», ο τίτλος που έγραψε τις προάλλες (Παρασκευή 24 Απριλίου) στην εφημερίδα μας ο και καλός μου φίλος, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών Σήφης Μπουζάκης. Στο πώς αντιμετωπίσαμε μέχρι τώρα, ως κράτος και ως κοινωνία την επικίνδυνη πανδημία, αναφέρεται ς ο δεύτερος. Προσυπογράφω. Οντως πορευτήκαμε “ωραίοι ως Ελληνες”. Ωστόσο ο ερώτημα, όπως γράφει και ο φίλος μου ο Σήφης παραμένει. Θα εξακολουθήσουμε να λειτουργούμε και να λειτουργούμαστε στο “εμείς” και την επόμενη μέρα που θα κινδυνεύομε μετά απ’ τον “λοιμό”, από “λιμό” και εν τέλει από καταποντισμό;
http://www.haniotika-nea.gr/mnimi-agioy-eirinaioy-toy-christianoy/
Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2020
ΠΟΙΗΣΗ
Καταβαίνει την σκάλα
που ενώνει τον ουρανό με την γη
ο Παππούς
την ανεβαίνει ο Αρχιεπίσκοπος
Συνήθεια πια
η συνάντησή των
καθ'εκάστην
επί του ηλίου δύσιν
Για να ψάλλουν μαζί
το "φως ιλαρόν"
και να πούνε τα
τα ουράνια και τα γήινα νέα
Ν'αργήσει η ώρα
που θα είναι για πάντα μαζί
η χάρη που ζητά ο Παππούς
από τον ΄Υψιστο
Περισσεύουν οι ανάγκες
των περιλειπομένων
ΒΑΓΓΕΛΗΣ Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ
(Από την ανέκδοτη ποιητική συλλογή "Το χελιδόνι του μοναχού)
* Με αφορμή τη συμπλήρωση 45 χρόνων αρχιερατικής διακονίας του Αρχιεπισκόπου Κρήτης Ειρηναίου Αθανασιάδη .(ΦΩΤΟ) Παππούς ο Άγιος στη λαική συνείδηση, μητροπολίτης Ειρηναίος Γαλανάκης ο Χριστιανός.
Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2020
ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ
Γι’ άλλη μια χρονιά βρεθήκαμε στον Τζιτζιφέ του ριζίτικου και συγκεκριμένα στο “Ριζίτικο” του Τζιτζιφέ οι Αποκορωνιώτες, το βράδυ το προπερασμένου Σαββάτου 8 του Φλεβάρη. Στην καθιερωμένη συνεστίαση της πίστης, της αγάπης και της ελπίδας που διοργάνωσε, όπως πάντα το Κοινωφελές Ίδρυμα, που εν σοφία εποίησε στη μνήμη της μητέρας του, ο εκ Νεροχωρίου ορμώμενος Aγιος Ειρηναίος Γαλανάκης ο Χριστιανός, και στο οποίο συστεγάζεται το μοναδικό στο είδος του Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου που ίδρυσε ο Τζιτζιφιανός από πατέρα ιδρυτής των “Χανιώτικων νέων” Γιάννης Γαρεδάκης. Για την κοπή της βασιλόπιτας της χρονιάς που άρχισε. Για ν’ ακουμπήσομε τα μάτια μας, ώρα χειμωνιάτικου δειλινού, στη Μαδάρα και να πάρουμε δυνάμεις για τη συνέχεια. Για να αναστοχαστούμε τον εξ’ αδιανεμήτου πλούτο μας. Για να λειτουργήσομε και να λειτουργηθούμε το και στο “εμείς” της πάλαι ποτέ ένδοξης επαρχίας μας που είναι πια ένας δυναμικός δήμος. Και βέβαια για να στηρίξουμε οικονομικά το πρόγραμμα “Βοήθεια στο Σπίτι” και να δώσουμε κουράγιο στους ανθρώπους που το υπηρετούν [τον Μάρκο, τη Δήμητρα, την Χριστίνα, τη Στέλλα, τη Νεκταρία, τον Λευτέρη και τον Ανδρέα (του Ινστιτούτου)] για τη συνέχεια. Τιμή για μένα ο ρόλος του συντονιστή της εκδήλωσης, για δεύτερη συνεχή χρονιά.
Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2020
ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΝΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ
Σάββατο 24 Αυγούστου 2019
ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΙΑΣ ΠΑΤΑΝΙΑΣ

Για την ιστορία μιας πατανίας, μιας παλιάς υφαντής πατανίας ο λόγος στον σημερινό Παιδότοπο. Της γνωστής πατανίας που στόλιζε το φτωχικό γραφείο του μακαριστού μητροπολίτη Κισσάμου και Σελίνου Ειρηναίου Γαλανάκη κι όχι βέβαια μιας οποιασδήποτε πατανίας. Στον απόηχο των αποκαλυπτηρίων του ανδριάντα του, που έγιναν πριν από 15 μέρες στην Κίσσαμο πόλη και του προχθεσινού εορτασμού των “Ειρηναίων 2019”, στο χωριό του, το Νεροχώρι Αποκορώνου. Την επαύριον της ονομαστικής του εορτής. «Αν μια πατανία είχε φωνή…» ο τίτλος του καλογραμμένου απ’ τη δασκάλα (σύζυγο του ανιψιού του Παππού, Μιχάλη) Αντωνία Αθανασάκη Γαλανάκη, κειμένου, που μαζί μ’ ένα απόσπασμα απ’ το κείμενο “Ανυφαντούδες και νοικοκυρές” του Μακαριστού Γέροντα, διανθισμένα με χαρακτηριστικές φωτογραφίες του, φιλοξενούμε σήμερα. Αλήθεια πόσα θα μπορούσε να μας έλεγε η συγκεκριμένη πατανία αν είχε φωνή!
Για την αγαπητική σχέση του Παππού με τη λαϊκή μας παράδοση, για τον σεβασμό του στο πρόσωπο της Γυναίκας της Κρήτης και στα δημιουργήματα της νοικοκυροσύνης της, για τούτο, για τ’ άλλο και το παράλλο, για τον ίδιο και το έργο του! Και σ’ εμάς, προπάντων, όμως, στα σημερινά παιδιά… Τυχεροί οι μαθητές της φίλης μου της Αντωνίας, πριν από δυο χρόνια, που έχοντάς την σε ρόλο εμψυχώτριας, ασχολήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος “Πηνελόπη – Gandi”, μ’ αυτήν! “Η ιστορία μιας πατανίας…” Να ο τίτλος ενός εκπαιδευτικού προγράμματος που σκέφτομαι!
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης,
δάσκαλος

Στην ανατολή του 20ου αιώνα κι ενώ οι Κρητικοί αγωνίζονται για την Ενωση του νησιούς του με την Ελλάδα, τα κορίτσια, σκυμμένα στους αργαλειούς τους, ξομπλιάζουν επαναστάτες, πολέμους, μα και την ομορφιά της γης και του ουρανού, κάνοντας όνειρα για το μέλλον…
Ετσι και η Ελένη Νικολάου Μουζουράκη μαζί με τις αδερφές της, ξακουστές υφάντρες στους Κομιτάδες Σφακίων, υφαίνει τα προικιά της, στο πατρικό της. Ο,τι βρίσκει σε κάρτα, βιβλίο, ή εικόνισμα μεγεθύνεται και μετουσιώνεται στον αργαλειό της.
Το 1901 λοιπόν η Ελένη υφαίνει μια κόκκινη, μάλλινη πατανία και στολίζει το περβάζι της με πολύχρωμα παραδείσια λουλούδια. Μέσα σ’ αυτά και πάνω στα άλογά του, καλπάζει ο Άι – Γιώργης. Τα νήματα, βαμμένα με δικές της φυτικές μπογιές, μένουν ανεξίτηλα κι ανέπαφα 100 χρόνια μετά…
Η μοίρα όμως, σκληρή για την κα Ελένη, σβήνει αργότερα το μοναδικό της παιδί, τον Σταύρο, που “φεύγει” με φυματίωση απ’ τη ζωή, προτού αφήσει απογόνους. Έτσι η δημιουργός της πατανίας δωρίζει αυτό το αριστούργημα στην ανιψιά της, κόρη της αδελφής της, τη Χρυσή Μανταδάκη, δασκάλα.
Εκείνη κρίνει πως είναι άπρεπο να σκεπαστεί ζευγάρι αυτήν την πατανία, εφόσον απεικονίζει άγιο. Γι’ αυτό τη χαρίζει στον τότε επίσκοπο Κισσάμου και Σελίνου Ειρηναίο Γαλανάκη, ο οποίος είναι ήδη σύντεκνός της, αφού της έχει βαφτίσει το μικρό Σήφη Μανουσογιάννη.
Ο Επίσκοπος, συνειδητοποιώντας αμέσως την αξία αυτού του έργου τέχνης, την τοποθετεί στον τοίχο του γραφείου του. Ετσι για πέντε και πλέον δεκαετίες αυτή η πατανία γίνεται μάρτυρας εξομολογήσεων και προσευχών, ζεσταίνει το μοναχικό βίο ενός διαφορετικού ιππότη, του “ιππότη του σταυρού”, όπως ονομάστηκε και τον συντροφεύει στους αγώνες του να γλυκάνει τον πόνο του ανθρώπου, μα και να ξεσηκώσει “επαναστάσεις συνειδήσεων”!!! Τέλος, γίνεται σημείο αναφοράς και πηγή έμπνευσης σε κείμενα του γέροντα Ειρηναίου, που αναφέρονται στις ρίζες μας, στην παράδοση και τα πατρογονικά μας, όπως αυτό που δημοσιεύεται στο βιβλίο του “Γυναίκες της Κρήτης” με τίτλο: «Ανυφαντούδες και νοικοκυρές».
Σημείωση: Τα παραπάνω, σύμφωνα με τα στοιχεία που μου έδωσε η κα Βιργινία Μανουσογιαννάκη – Κατάκη, κόρη της Χρυσής Μανταδάκη.
Αντωνία Αθανασάκη – Γαλανάκη
Σ’ ανιστορούμαι Γυναίκα της Κρήτης, να κλώθεις το σπιτικό μαλλί και το λινάρι, να το κάνεις φάδια και στημόνια, να το περνάς στον αργαλειό σου και να υφαίνεις τα προυκιά και τα φορέματά σου. Να υφαίνεις πατανίες, κιλίμια, συντζαντέδες, πετσέτες, τραπεζομάντηλα, για το σπίτι σου και “βημόθυρα” και καλύμματα για τις Εκκλησίες του χωριού σου. Να υφαίνεις, να κτυπάς το πέταλο και να τραγουδάς, νέα κοπέλα το νιο που περιμένεις στον γάμο σου, ή τον άνδρα και τον αδελφό σου, που ‘λειπε στον πόλεμο, στην ξενητειά ή στη Μαδάρα. Να υφαίνεις και να τραγουδάς τις Κρητικές Μαντινάδες, που μιλούνε για την ομορφιά του κόσμου, για την πιστή αγάπη, για το Θεό και τους Αγίους του. Να υφαίνεις και να ξομπλιάζεις πάνω στα φαντά τη ζωή της Κρήτης. Το Γάμο και τη συντεκνιά, τις δουλειές της αγροτιάς, τους πολέμους και τα παλληκάρια της. […]
Σε θυμούμαι το Σπερνό τ’ Άι – Γιαννιού (24 Ιουνίου), ν’ απλώνεις στα δώματα του χωριού τα προικιά και τα φαντά σου, για να μην τα πειράζει η “κοτσιπίδα”, και την παραμονή του Γάμου σου να τα φωτίζει ο παπάς με τον αγιασμό, για να μπούνε ευλογημένα στο καινούριο σου νοικοκυριό. Σε θυμούμαι να στρώνεις όμορφα τραπέζια, κάθε φορά που ο Κύρης σου, ο άνδρας ή ο γιος σου, σου ‘φερνε στο σπίτι ξαφνικά τους Μουσαφίρηδες. Δεν τους περίμενες και δεν τους ρωτούσες τι θέλανε και ποιοι είναι, μόνο μπαινόβγαινες σαν αγαθή μοίρα στο Μαγερειό σου και πότε με το κουνέλι σου και πότε με την όρνιθά σου και πότε με το δανεικό ψωμί της γειτονιάς να ετοιμάζεις το τραπέζι. Να βγάζεις από την κασσέλα τα φαντά τραπεζομάντηλα και τις πλουμιστές πετσέτες, που μυρίζανε μαντζουράνα και κυπαρίσσι και ν’ αποσιάζεις το σπίτι και τον άνδρα σου […]
1955, “Γυναίκες της Κρήτης”
http://www.haniotika-nea.gr/i-istoria-mias-patanias/
Παρασκευή 23 Αυγούστου 2019
ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ
http://www.haniotika-nea.gr/panta-osi-paron-o-pappous/
Τρίτη 16 Απριλίου 2019
ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ
Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 16.04.2019)
Πέμπτη 11 Απριλίου 2019
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Ο Ειρηναίος Γαλανάκης στην «Επανάσταση των Συνειδήσεων» επιχειρεί να στείλει ένα μήνυμα «σε όλους εκείνους που, με συνείδηση και πόνο, ψάχνουν να βρουν ένα καλύτερο θεμελίωμα του καινούργιου κόσμου», όπως σημειώνει ο ίδιος.
Ένα βιβλίο που βασίστηκε αρχικά σ’ ένα κήρυγμα που απηύθυνε ο ξεχωριστός ιεράρχης στο ποίμνιο της Επαρχίας του την ημέρα της Πεντηκοστής του 1982, εμπλουτίστηκε με στοιχεία των διαλέξεων που έδωσε στη Λάρισα (1982), στα Χανιά και στα Τρίκαλα Θεσσαλίας (1984), και κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις «Ραδάμανθυς» με επιλογή, ανθολόγηση, φωτογραφίες και σχολιασμό κειμένων από τον δάσκαλο – λαογράφο Σταμάτη Αποστολάκη και επιμέλεια του Χρήστου Τσαντή.
Το βιβλίο που έχει ήδη παρουσιαστεί στα Χανιά, παρουσιάστηκε την Τρίτη το βράδυ στο Τσατσαρωνάκειο Πολύκεντρο στην Κίσαμο, με δεκάδες ανθρώπους της περιοχής να τιμούν την μνήμη και την προσφορά του Ειρηναίου Γαλανάκη.

«Ο Ειρηναίος ήταν μια πολυσύνθετη προσωπικότητα. Συνάντησε την ποίηση της θρησκείας όπως θα έλεγε ο Παλαμάς, λυτρώθηκε γνωρίζοντας τον Θεό και μετά με πλήρη συνείδηση κατατάχθηκε στην Ορθόδοξη Εκκλησία», σημείωσε ο αντιπρόεδρος του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη και υπεύθυνος Κρήτης Σήφης Μιχελογιάννης, ενώ υπογράμμισε τη συμμετοχή του Ειρηναίου Γαλανάκη στην Εθνική Αντίσταση αλλά και την αποδοχή που εξέφραζε προς τον Νίκου Καζαντζάκη σε εποχές που άλλοι ιερωμένοι δεν τον αποδέχονταν ούτε ως νεκρό.

Ο κ. Μιχελογιάννης έκανε ακόμα λόγο για μια ολοκληρωμένη φιλοσοφία που αποτυπώνεται στην «Επανάσταση των Συνειδήσεων», ενώ τόνισε την προσήλωση του Ειρηναίου Γαλανάκη στις αξίες της ειρήνης, της δημοκρατίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης. «Ο Ειρηναίος Γαλανάκης ζητάει από την Εκκλησία να επανέλθει στο πρωτοχριστιανικό της πνεύμα. Γι’ αυτό όχι μόνο θέλει να καταργήσει τα πολυτελή άμφια, θέλει να έχει λαϊκούς δίπλα του, άνδρες και γυναίκες, που να βοηθούν το έργο της Εκκλησίας αλλά και ζητάει από τους κληρικούς και τους θεολόγους να παρουσιάζουν τον Θεό ως φιλάνθρωπο κι όχι ως σκιάχτρο ή φόβητρο», πρόσθεσε ο κ. Μιχελογιάννης.
Η πρόεδρος Φιλολογικού Συλλόγου Κισάμου Ελένη Γεωργακάκη χαρακτήρισε τεράστιο το πνευματικό και κοινωνικό έργο του Ειρηναίου Γαλανάκη, το οποίο αναμφίβολα έχει επηρεάσει και εξακολουθεί να επηρεάζει λιγότερο ή περισσότερο όλους μας: «Γιατί έργα πνοής όπως αυτά που οραματίστηκε και υλοποίησε σε δίσεκτους καιρούς για τον κόσμο και τον τόπο μας, με τη βοήθεια των συνεργατών του, εξακολουθούν να ακτινοβολούν σαν φώτα πορείας για τις τωρινές μα και τις επόμενες γενιές».
Την εκδήλωση συντόνισε ο δάσκαλος και λογοτέχνης Βαγγέλης Κακατσάκης, ενώ ένα ποίημα αφιερωμένο στον Ειρηναίο Γαλανάκη διάβασε η ποιήτρια-φιλόλογος Ανδρομάχη Χουρδάκη.

Την εκδήλωση διοργάνωσαν η Ιερά Μητρόπολη Κισάμου και Σελίνου, το εκκλησιαστικό βιβλιοπωλείο «Εσπερία» και οι Εκδόσεις Ραδάμανθυς, ενώ χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυνε, μεταξύ άλλων, ο μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου Αμφιλόχιος.
* http://www.haniotika-nea.gr/epikeri-i-skepsi-tou-irineou-galanaki/














