Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ Β. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ Β. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Σάββατο 19 Μαρτίου 2022

ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ Β


ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ 

Ο ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ ΣΤΟ 8ο ΔΗΜ. ΣΧ. ΧΑΝΙΩΝ

 

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας ημέρας Ποίησης (21 Μαρτίου)  τα Πεμπτάκια του Ε΄2 του 8ου Δημοτικού Σχολείου  θα συναντηθούν με  τον δάσκαλο, ποιητή και δημοσιογράφο Βαγγέλη Κακατσάκη,  την Τρίτη 22 Μαρτίου 2022.

Οι μαθητές και μαθήτριες θα συζητήσουν μαζί με τον κ. Κακατσάκη πάνω στην ποιητική του Συλλογή « Τα Χελιδόνια του Μοναχού» με την οποία ασχολήθηκαν τις τελευταίες ημέρες. «Τα χελιδόνια του Μοναχού», είναι η 5η ποιητική συλλογή του δασκάλου- λογοτέχνη Βαγγέλη Θ. Κακατσάκη, Η Συλλογή που έτυχε ενθουσιώδους υποδοχής από το κοινό κυκλοφορεί ήδη απ τον Απρίλιο του 2020 και στο διαδίκτυο και είναι έκδοση του Ιδρύματος «Αγία Σοφία»  και των εκδόσεων «Πυξίδα της Πόλης».  

 https://www.cretalive.gr/kriti/o-baggelis-kakatsakis-sto-8o-dimotiko-sholeio-hanion

 

 

Παρασκευή 18 Μαρτίου 2022

ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ Β

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΒΑΓΓΕΛΗ ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ ΜΕ ΤΟΥΣ "ΤΑΞΙΔΕΥΤΕΣ ΣΤΟ ΦΩΣ¨

 

Γράφει ο Ηλίας Ι. Κάκανος 

Μια ωραία συνάντηση μεγάλης παρέας από τα μέλη της Λέσχης Ανάγνωσης «Ταξιδευτές στο Φως» συναντήθηκαν χθες το απόγευμα στις 6 με τον δάσκαλο, ποιητή και δημοσιογράφο Βαγγέλη Θ. Κακατσάκη σε αίθουσα του Ιερού Ναού  Αγίου Παντελεήμονα Αμπεριάς, με αφορμή την επικείμενη Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης (21 Μαρτίου), για να  συζητήσουν μαζί του για το βιβλίο “ Τα χελιδόνια του μοναχού”  και γενικότερα για το ποιητικό  έργο και την ποίηση του. 

Για την Λέσχη Ανάγνωσης και το βιβλίο του κ. Κακατσάκη μίλησε στα “Χ.ν.” η υπεύθυνη της Λέσχης Ρούλα Σκαράκη υπογραμμίζοντας:  “ Η Λέσχη ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 2013 δηλαδή κλείνουμε εννέα χρόνια λειτουργίας  και μας φιλοξενεί εδώ η Ενορία του Ιερού Ναού Αγίου Παντελεήμονα. Καλέσαμε τον εκλεκτό συμπολίτη μας, δάσκαλο, ποιητή και δημοσιογράφο Βαγγέλη Κακατσάκη για να συζητήσουμε πάνω στο θαυμάσιο νέο πνευματικό του πόνημα τα “Χελιδόνια του μοναχού” όπως άλλωστε είχαμε κάνει και παλιότερα με μία άλλη έκδοσή του που αφορούσε το βιβλίο “ ‘Οπως το ψωμί”. 

Από μεριάς του ο ποιητής Βαγγέλης Κακατσάκης τόνισε: “ Οι Ταξιδευτές στο φως” είναι μια ομάδα ατόμων φιλαναγνωσίας η οποία δημιουργήθηκε από δημοτικά σχολεία της πόλης μας σαν αντίβαρο στις καταστάσεις των καιρών. Είναι η πρώτη εκδήλωση που γίνεται μετά τον κορωνοιό και είμαι ευτυχής που είχε ξαναγίνει συνάντηση τους μαζί μου πριν από τρία χρόνια παρουσιάζοντας την συλλογή μου  “΄Οπως το ψωμί”. Σήμερα, λοιπόν , παρουσιάζουμε τα “Χελιδόνια του μοναχού” ένα βιβλίο το οποίο γράφτηκε δύο μήνες πριν έρθει ο κορονοϊός. Το βιβλίο έχει κυκλοφορήσει μάλιστα και σε ηλεκτρονική ψηφιακή όπως και σε έντυπη έκδοση  έχοντας μεγάλη απήχηση στο αναγνωστικό κοινό και είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος” στις 4 Αυγούστου του 2021. Σήμερα παρουσιάζεται για δεύτερη φορά εδώ στον Άγιο Παντελεήμονα, τον πρώτο γιατρό του κόσμου”. 

Χανιώτικα νέα (18.3.2022) 

και 

 https://eparxiakofos.gr/synantisi-toy-daskaloy-vaggeli-kakat/

 ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Πανταχού παρών στα Χανιά ο γνωστός τοις πάσι για την δημοσιογραφική του δραστηριότητα συντ. αστυνομικός Γιάννης Κάκανος. Πάντα έτοιμοι με τον γιο του τον Ηλία για κάλυψη των όποιων πολιτιστικών και όχι μόνο εκδηλώσεων για τα Χανιώτικα νέα και το " Επαρχιακό Φως". Από καρδιάς οι ευχαριστίες μου και στους δυο για το ρεπορτάζ τους σχετικά με την συνάντησή μου με τους ΤΑΞΙΔΕΥΤΕΣ ΣΤΟ ΦΩΣ τις προάλλες...


Πέμπτη 17 Μαρτίου 2022

ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ

Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΤΑΞΙΔΕΥΤΕΣ ΣΤΟ ΦΩΣ...

 Ένα μεγάλο, από καρδιάς, ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ και από εδώ στους ΤΑΞΙΔΕΥΤΕΣ ΣΤΟ ΦΩΣ, στα μέλη της ομάδας Φιλαναγνωσίας που λειτουργεί εδώ και 9 χρόνια στην πόλη μας για την χθεσινή μας συνάντηση, με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης (21 Μαρτίου) στην φιλόξενη αίθουσα του Αγίου Παντελεήμονα Αμπεριάς. Πρωταγωνιστές ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ... 

"Συναναγνώστες μου καλή σας μέρα!!! Υπέροχη εχτές το απόγευμα η συνάντηση της Λέσχης μας με το δάσκαλο, ποιητή, συγγραφέα και δημοσιογράφο κο Βαγγέλη Κακατσάκη. Μια συνάντηση γεμάτη ποιήματα, από τη συλλογή του "Τα χελιδόνια του μοναχού".Τη συζήτηση μας συνόδευσε με την κιθάρα και το τραγούδι του ο κος Τσαραμανίδης Γιάννης, ο οποίος έχει μελοποιήσει ποιήματα της συλλογής. Σας ευχαριστούμε πολύ! Επίσης, ευχαριστούμε τους ιερείς του Αγίου Παντελεήμονα που μας φιλοξενούν σε χώρο της εκκλησίας, καθώς και όλους τους εξαίρετους καλεσμένους του κ. Βαγγέλη." Το μήνυμα που έστειλε σήμερα λίαν πρωί η συντονίστρια της ΟΜΑΔΑΣ Ρούλα Σκαράκη...  

Περισσότερα για την όντως ξεχωριστή αυτή παρουσίαση των ΧΕΛΙΔΟΝΙΩΝ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ τις επόμενες μέρες  

Η πρώτη φωτογραφία είναι των δημοσιογράφων Γιάννη και του Ηλία Κάκανου.   Οι  άλλες είναι της Νίκης Τωμαδάκη - Κακατσάκη, συζύγου του αγαπημένου μου ξαδέλφου του Μανούσου... 

 

 

 

 

 

Δευτέρα 14 Μαρτίου 2022

ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ Β

16 ΜΑΡΤΙΟΥ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΟΝΑ

ΤΑΞΙΔΕΥΤΕΣ ΣΤΟ ΦΩΣ” ΜΕ ΒΑΓΓΕΛΗ ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ

 

Τα μέλη της Λέσχης Ανάγνωσης «Ταξιδευτές στο Φως» συναντούν την Τετάρτη 16 Μαρτίου, και ώρα 6 μ. μ., στον Άγιο Παντελεήμονα Αμπεριάς , με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης (21 Μαρτίου), τον δάσκαλο, ποιητή και δημοσιογράφο Βαγγέλη Θ. Κακατσάκη και συζητούν μαζί του για το βιβλίο του “ Τα χελιδόνια του μοναχού” και γενικότερα για το ποιητικό του έργο και την ποίηση. Να σημειωθεί ότι “ Οι Ταξιδευτές στο Φως” είχαν συναντηθεί με τον Ποιητή και πριν από τρία χρόνια και μίλησαν για το βιβλίο του “΄Οπως το ψωμί”.

Η Λέσχη Ανάγνωσης “ Ταξιδευτές στο Φως» είναι μια ομάδα επικοινωνίας κι έκφρασης πολιτών των Χανίων, που δημιουργήθηκε από γονείς μαθητών Δημοτικών Σχολείων της Πόλης, υπό την εμψύχωση του ΕΔΕΕΚ (Επιστημονικό Δίκτυο Εκπαίδευσης Ενηλίκων Κρήτης) ως αντιπρόταση στη σκληρή πραγματικότητα. Ευχή των μελών της να μη διακοπούν ξανά οι συναντήσεις των, όπως διακόπηκαν λόγω κορωνοϊού…




















 

Πέμπτη 5 Αυγούστου 2021

ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ



ΤΟ " ΠΕΤΑΓΜΑ"  ΤΩΝ ΧΕΛΙΔΟΝΙΩΝ ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ " ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ" 

Εδώ η εκδήλωση: https://youtu.be/kLhpnaGHPI8)


             Όλα λειτούργησαν τέλεια στο " πέταγμα" των " Χελιδονιών του μοναχού", στην παρουσίαση της ομώνυμης ποιητικής μου συλλογής, που έγινε, χθες το βράδυ, στον "μαγικό" αύλειο χώρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών " Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος". Εντυπωσιακή η προσέλευση του χανιώτικου κοινού- κοσμοπλημμύρα- με την τήρηση όλων των υγειονομικών μέτρων, ωστόσο. Μυσταγωγία η όλη εκδήλωση... Με πολλά ΩΜΕΓΑ το ΕυχαριστΩ μου, σε όλους, για να μείνω μόνο σ' αυτό προσώρας... 

ΑΠΟ ΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΝΙΚΑΚΗ 









Δευτέρα 2 Αυγούστου 2021

ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ

«ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ»... ΠETOYN ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ«ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» (ΧΑΛΕΠΑ ΧΑΝΙΩΝ), ΤΕΤΑΡΤΗ 4 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΣΤΙΣ 8 Μ.Μ. (KAI AΠΟ ΤΟ ΚΑΝΑΛΙ https://youtu.be/kLhpnaGHPI8)

ΤΕΤΑΡΤΗ 4 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΣΤΙΣ 8 Μ.Μ.



«Τα χελιδόνια του μοναχού» είναι ο τίτλος της ποιητικής συλλογής του Βαγγέλη Θ. Κακατσάκη, που παρουσιάζεται την Τετάρτη 4 Αυγούστου στις 8 μ.μ. στον αύλειο χώρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος» στη Χαλέπα. Η συλλογή εκδόθηκε το 2020 και έχει αποσπάσει πολλές εγκωμιαστικές κριτικές.

Την εκδήλωση διοργανώνει το Κοινωφελές Ίδρυμα «Αγία Σοφία», σε συνεργασία με την Ένωση Πνευματικών Δημιουργών Χανίων και τις εκδόσεις «Πυξίδα της Πόλης», με την υποστήριξη του Εθνικού Ιδρύματος «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος».

Για το βιβλίο μιλούν η Στέλλα Αλιγιζάκη, φιλόλογος, συγγραφέας και η Μαρία Μαράκη, διευθύντρια του ΓΕΛ Σούδας, φιλόλογος, ενώ ποιήματα διαβάζει ο Νεκτάριος Ευ. Κακατσάκης, αρθρογράφος. Συντονίζει ο Μάρκος Σελλιανάκης, γραμματέας του Ιδρύματος «Αγία Σοφία», κοινωνιολόγος. Η εκδήλωση πλαισιώνεται από τέσσερα ποιήματα της συλλογής που μελοποίησε ο δάσκαλος, μουσικός Γιάννης Τσαραμανίδης.

Τα έσοδα από τις πωλήσεις του βιβλίου, που εκδόθηκε με χορηγία της οικογένειας Γεωργίου Χαρ. Παπαδάκη, διατίθενται για τις ανάγκες του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Αγία Σοφία». Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης θα τηρηθούν οι ισχύοντες υγειονομικοί κανόνες.


Η εκδήλωση θα μεταδοθεί ζωντανά από το κανάλι του Εθνικού Ιδρύματος «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος» στο YouTube. Μπορείτε να την παρακολουθήσετε στον σύνδεσμο https://youtu.be/kLhpnaGHPI8

Πέμπτη 29 Ιουλίου 2021

ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ

ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ  ΜΟΝΑΧΟΥ ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ " ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ" 

ΑΠΟ ΤΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΓΡΑΦΤΕΙ ΓΙΑ ΤΟ " ΠΕΤΑΓΜΑ" ΤΟΥΣ



Με αφορμή την παρουσίαση τους... Από τα που έχουν γράψει, μεταξύ των άλλων, για την ποιητική συλλογή μου ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ ο δάσκαλος - ποιητής Κώστας Καλαπανίδας, ο και πρόεδρος της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών, ποιητής - ζωγράφος Κώστας Καρούσος, ο φιλόλογος - ποιητής Γιάννης Κουβαράς, ο καθηγητής Γλωσσολογίας Γεώργιος Μπαμπινιώτης, η ποιήτρια Αγγελική Σιδηρά και η δασκάλα - συγγραφέας Ελένη Χωρεάνθη...


Η σύζευξη που πέτυχε ο Βαγγέλης Κακατσάκης χωρίς να πέσει στην ευπώλητη τυπολατρεία του ζηλωτή, ούτε να κάνει τον έξυπνο με τη σοφία του, είναι ένα ευλογημένο κατόρθωμα, που ίσως το οφείλει στην- που άσκησε και ασκήθηκε-μεσότητα της ποίησης, που και αρμονία καλείται.

Κώστας Καλαπανίδας


Το διδασκαλικό πνεύμα του ποιητή Βαγγέλη Θ. Κακατσάκη - πνεύμα θυσίας-υψώνεται -εδώ- ως λαμπηδόνα περίτεχνης ποιητικής κοινωνίας, για τον άνθρωπο του κοινωνικού χώρου, ενάντια στους χαλεπούς καιρούς. Ως την ύστερή του θέωση στη ζωή, ως «χώρος κοινής προσευχής»

Κώστας Καρούσος


Το θαύμα της ποίησης του Βαγγέλη Κακατσάκη είναι, ότι τους αναγνώστες του τους παίρνουν ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ του στα φτερά τους και τους ανεβάζουν ψηλά και ότι έστησε μια ανεμόσκαλα για να ανεβοκατεβαίνουν ελεύθερα στον ουρανό πουλιά, αναγνώστες, άγγελοι. Ποίηση Ευ-αγγελιζομένη, εκκοσμημένη και  θρησκευομένη, αλλά και παραπονεμένη…

Γιάννης Κουβαράς

Ο Βαγγέλης Κακατσάκης έχει το χάρισμα της ποίησης ως σύλληψης μορφών ουσίας της ζωής μας και ως ελκυστικής γλωσσικής αποτύπωσης. 

Γεώργιος Μπαμπινιώτης

Πρόκειται για μια συλλογή ποιημάτων διαποτισμένη από αγάπη για τον Θεό και γνώση της υμνολογίας και εν γένει της Θεολογίας. Το πρώτο ποίημά του από το οποίο πήρε και τον τίτλο η συλλογή είναι υπέροχο. Μοναδικός ο διάλογος ηγουμένου μοναχού και αναπάντεχη και τόσο τρυφερή η υπέρβαση στο τέλος. 

Αγγελική Σιδηρά 

Τα χελιδόνια του μοναχού, που έφτασαν μόλις από την Κρήτη, έφεραν την άνοιξη και τη χαρά στην ψυχή μου. Ο καθάριος ήχος του χορού των αγγέλων και των χελιδονιών συλλειτουργούντων με τον μοναχό και οι ομορφιές της φθινοπωρινής φύσης θύμισαν τα έξοχα ποιητικά τοπία του Άγγελου Σικελιανού. 

Ελένη Χωρεάνθη







Πέμπτη 17 Ιουνίου 2021

ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ

 

 ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ: ME ΛΟΓΟ ΥΠΑΙΝΙΚΤΙΚΟ\

Γράφει ο Εμμανουήλ Κουτράκης του Γεωργίου*

(Ξεχωριστή η προσέγγιση που κάνει στην κρητική ντοπιολαλιά στα ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ  ο Ακρωτηριανός συγγραφέας, το ΓΕΡΟΝΤΑΚΙ της εφημερίδας " Χανιώτικα νέα". Από καρδιάς οι ευχαριστίες μου) 


Δεν αρκέστηκε ο ταλαντούχος Βαγγέλης Κακατσάκης στην πολυετή του υπηρεσιακή προσφορά, σαν δάσκαλος και διευθυντής στη δημοτική εκπαίδευση κι ούτε κουράστηκε, από τσοι επιτυχημένες πολλαπλές δημοσιογραφικές του συνεργασίες με την έγκριτη εφημερίδα, τα “Χανιώτικα νεα”.

Aλλά ακόμη και τσ’ ώρες του εφησυχασμού, άπου από κάποιο παραθύρι γή κάποια οβγοράδα σοντηρά την όμορφη παρθένα φύση του τόπου ντου, άπου όπως προκύπτει από τα δικά ντου γραφόμενα, ξεπερνά τα όρια του θαυμασμού γι’ αυτή και φτάνει στσοι χώρους τση λατρείας. Κι αυτές λοιπόν τσ’ ώρες του ρεμβασμού και τση περιπλάνησης τση σκέψης στα πολλά και διάφορα μονοπάθια απού οδηγούνε στσοι δεξαμενές των γνώσεων του, αντλεί ερεθίσματα και βγάνει συμπεράσματα και ταιριάζει με τσοι συλλογισμούς του ποιήματα με τσοι συνηθισμένες βέβαια λέξεις τση καθημερινότητας, αλλά ο λόγος του είναι πάντα γεμάτος υπαινιγμούς. Κι ούλη ντου η προσπάθεια περιστρέφεται και ψάλλει τσοι πεποιθήσεις και τα βιώματα ντου, τσοι θρησκευτικές επετείους, τσ’ ηρωικές μορφές του εικοσιένα κι από την παραδοσιακή ζωή του τόπου μας και τσ’ ευέλικτες παρατηρήσεις του από τον περιβάλλοντα χώρο.

Καρπός τούτονα των αποδράσεω και των πνευματικώ περιπλανήσεων πρέπει να είναι κι η ποιητική συλλογή του ακούραστου Β. Κακατσάκη “Τα χελιδόνια του μοναχού”. Απού μου έκαμε την εξαιρετική τιμή να μου το μπέψει με τον συγκινητικό αγαπητικό χαιρετισμό ντου, γι’ αυτό κ. Βαγγέλη και σου εκφράζω κι εγώ τη μεγάλη μου ευγνωμοσύνη και σου απευθύνω παράλληλα τσ’ εγκάρδιες ευχές μου να είσαι πάντα άξιος και υγιής, να δημιουργείς και να προσφέρεις τσ’ αξιόλογες πνευματικές σου εργασίες. Κι οι γ’ ευχές μου συνοδεύονται και από τα πολλά πολλά μου ευχαριστώ άπου αξίωσε αυτής της εξαιρετικής τιμής να το προσφέρεις στη ταπεινότητα μου. Απού δε σου κρύβω κ. Βαγγέλη πως εκτός από τη μεγάλη μου ευχαρίστηση γι’ αυτή σου την ευγενική χειρονομία, ο τίτλος και μόνο τση ποιητικής σου συλλογής “Τα χελιδόνια του Μοναχού” μ’ αντιγάηρε κάμποσες δεκαετίες τα ίσια πίσω και ξαναβρέθηκα στα κοπελάτα μου, απού τσ’ ώρες από Ήλιος έγερνε όθε τη δύση. Κι οι γ’ αποδυναμωμένες ακτίνες του εστολίξανε τη γύρω φύση, και τον ορίζοντα, με τσοι πολύχρωμες κι απαλές ανταύγες τωνε. Εγώ καθισμένος απέναντι από τον παλιό καφενέ, με τα ντόπια κεραμίδια, εσοντήρουνα τούτανα τα χαρισματικά πουλιά, με περίσσιο ενδιαφέρον, κι ιδιαίτερη προσοχή. Με συγκινούσανε με τα χαρούμενα χελιδονίσματα ντωνε και τα τιτιβίσματα των νεοσσών ντωνε, και μ’ αφήνανε άφωνο με τσοι χαρισματικές κι ευέλικτες κινήσεις τωνε. Εικόνες απαράμιλλου κάλλους, ανεξίτηλες, απού δεν τέρπουν μόνο, αλλά δασκαλεύουνε κιόλας αιώνιες αλήθειες, και Θεάρεστες παρακαταθήκες απού προκαλούνε συλλογισμούς προς διερεύνηση.

Στ’ αλήθεια ετσά δε κάνει κι ο μοναχός;
Όσο γνωρίζω τα πλάσματα του Θεού
τόσο τα αγαπώ
κι όσο τα αγαπώ
τόσο γνωρίζω τον Θεό.

Μα κι ο ίδιος ο πάνσοφος λαός μας με παρόμοιες περιπλανήσεις τση σκέψης του, πρέπει ν’ αποκρυπτογράφησε το μυστήριο τσ’ ύπαρξης του Θεού, και κατάληξε στο συμπέρασμα «πώς με το νου εβρέθηκε η Θεότης». Κι ετσά συνεχίζει ο ποιητής, και λογοτέχνης, ο δάσκαλος και δημοσιογράφος να συνθέτει και να ταιριάζει και τα επόμενα ποιήματα ντου, απού περιέχονται σε τούτηνε την συλλογή του. Πότε με το ήπιο ύφος του, και πότε με τον άκρατο ενθουσιασμό απού του επιβάλουνε, τα πατριωτικά, εθνικά, και θρησκευτικά αιστήματα κι η γ’ αγάπη του, κι ο σεβασμός του στα πιστεύω ντου και την παράδοση. Και συνεχίζει με το ποίημα «ο Ευαγγελισμός Ευαγγελίζου γη χαράν μεγάλην»,/ ο δεξιός χορός, με στεντόρεια φωνή/ σε ήχο γήινο.
Αινείτε ουρανοί Θεού την δόξαν/ ο αριστερός χορός,
γλυκυτάτη τη φωνή/ στο χρώμα του χώματος.

Στ’ αλήθεια! Και πώς αλλιώς να εκφραστεί ο γήινος άνθρωπος; Για την υπέρμετρη μεγάλη χαρά τση προσφοράς τσ’ ενανθρωπίσεως με τον Ευαγγελισμό τση Θεοτόκου;
«δι ης εις ύψος ήρθημε» και γιάντα η γλυκιά μα χωμάτινη φωνή των ευεργετηθέντων να μη ξεσηκώσει τη σύμπασα κτίση να επαινέσουμε ατενίζοντας με δέος τον ουράνιο Θόλο, τη δόξα του Θεού; Και συνεχίζει στο ποίημα του αυτό για το δεύτερο σκέλος τούτησας τση διπλής γιορτής τσ’ ενανθρωπίσεως και τσ’ εξεγέρσεως απού οι καπετάνιοι των Αρμάτων και των Γραμμάτω ξεσηκωθήκανε υπό την κραταιά σκέπη τσ’ υπεραγίας Θεοτόκου, κι ακούστηκε «η ταραχή των όπλω…», «για του Χριστού τη Πίστη την Αγία και της Πατρίδας την Ελευθερία».

Κι ακλουθούνε τα υπόλοιπα ποιήματα τση συλλογής απού ενδεικτικά αναφέρω μερικά με συντομία, όπως την ευθύνη, απού αναφέρεται στη σύνθεση του αυτή για κοινωνική υπευθυνότητα, την ανθρωπιά, την αξιοπρέπεια, εντιμότητα και δικαιοσύνη και στη συνέχεια την Αγγελία, απού αναζητείται σ’ αυτήν η γ’ ανάγκη για την κατάλληλη πνευματική ηγεσία.

Και μ’ αυτές τσοι σκέψεις και τα συμπεράσματα εκαλοδέχτηκα την αξιόλογη ποιητική συλλογή του ανύστακτου και ακάματου δημιουργού της κ. Ευάγγελου Κακατσάκη. Και κλείνοντας εδά την αναφορά μου γι αυτήν την υπέροχη ποιητική συλλογή του να εκφράσω τον θαυμασμό μου στον άξιο πνευματικό δημιουργό για τσ’ όμορφες σκέψεις απού μας προσφέρει και να του απευθύνω και πάλι τα πολλά πολλά μου ευχαριστώ. Και τσ’ εγκάρδιες ευχές μου για καλή υγεία, αντοχή, δύναμη, προσωπική και οικογενειακή ευτυχία. Για να μπορεί απερίσπαστος να συνεχίζει και να προσφέρει τα πνευματικά ντου δημιουργήματα απού ζωντανεύει με τα ποιήματα ντου και με την αξιοσύνη ντου, αιώνιες, αληθείς, και φωτίζει λαμπρά θρησκευτικά και ιστορικά γεγονότα και θυμίζει ακόμη την αναγκαιότητα των ηθικών αξιών και άλλα πολλά. 

* Εμμανουήλ Κουτράκης του Γεωργίου, Χωραφάκια Ακρωτηρίου

 

https://www.haniotika-nea.gr/ta-chelidonia-toy-monachoy-18/

Πέμπτη 3 Ιουνίου 2021

ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ Β

 ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ: ΜΙΑ ΠOIHΣΗ ΠΟΛΥΠΛΕΥΡΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ 

 Γράφει ο Ι. Γ. Δελλής* 

(Λίαν αγαπητική η σφαιρική και ιδιαίτερα "γνωστική" προσέγγιση της ποιητικής μου συλλογής "Τα χελιδόνια του μοναχού", από τον ομότιμο καθηγητή του Πανεπιστημίου Πατρών Ι. Δ. Δελλή για την εφημερίδα "Πελοπόννησος" την Πατρών. Από καρδιάς το ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ μου. Να΄ ναι καλά κι αυτός και ο καλός κοινός μας φίλος, επίσης ομότιμος καθηγητής του ίδιου Πανεπιστημίου, Σήφης Μπουζάκης που μας γνώρισε. ΦΙΛΟΣ μας του φίλου μας ο φίλος....  )


Η ιστορία της λογοτεχνίας μαρτυρεί πως πολλοί άνθρωποι των γραμμάτων έζησαν και δημιούργησαν αξιόλογο έργο σε κάποια επαρχιακή πόλη. Μερικοί από αυτούς έκαναν γνωστό το αποτύπωμά τους, άλλοι έμειναν άγνωστοι στο ευρύ κοινό, παρά την προσφορά τους στην ελληνική πνευματική ζωή. Τέτοιος είναι ο Βαγγέλης, που δεν είναι νεοεμφανιζόμενος δημιουργός, αλλά στο παρελθόν έχει εκδώσει κι άλλες ποιητικές συλλογές.

Σε κάθε περίπτωση και παρά τις νεότερες θεωρίες και μεθόδους ανάλυσης και πρόσληψης της λογοτεχνίας -και ειδικά της ποίησης- ισχύει ο αριστοτελικός κανόνας: α) είδος = μορφή και β) ύλη = περιεχόμενο, δηλαδή εξετάζουμε ένα έργο τέχνης από δύο απόψεις. Σχετικά με το πρώτο κριτήριο, ο ποιητής γράφει σε ελεύθερο ανομοιοκατάληκτο στίχο, σε μια γλώσσα δουλεμένη, απλή και κατανοητή. Ξαφνιάζουν ευχάριστα λόγιες λέξεις ή εκφράσεις, όπως: τεχθέν, Ευαγγελίζου γη χαράν μεγάλην επί την ηλίου δύσιν κ.λπ. Επίσης, λαϊκές εκφράσεις, όπως «έχει ο Θεός», και αυτές υποδηλώσεις θρησκευτικότητας. Λέξεις επιλεγμένες, που γίνονται στη φαντασία του αναγνώστη εικόνες. Εξάλλου, η ποίηση με τη ζωγραφική βρίσκονται σε αγαστή αρμονία.

Όσον αφορά στο δεύτερο αριστοτελικό κριτήριο, αυτή η ποιητική συλλογή αυτή είναι σε μεγάλο βαθμό θρησκευτική ποίηση, η οποία συνδυάζει την αποτύπωση της νατουραλιστικής μαγείας με τη μεταφυσική διάθεση, ενώ σε αρκετά ποιήματα υπερτερούν οι μεταφυσικές και υπαρξιακές ανησυχίες του ποιητή. Η αισθητική απόλαυση αυτής της μορφής ποίησης παραπέμπει σε παλαιότερους που έγραψαν ποίηση με τέτοιο περιεχόμενο, όπως τον Κόντογλου, τον Βερίτη, τον Παπατσώνη ακόμη και στον «άγιο των ελληνικών γραμμάτων» τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, στον οποίον ο ποιητής αφιερώνει ένα κομψό ποίημα. Ο λυρισμός και η φυσιολατρία ξεχειλίζουν σε κάθε στίχο και γειώνουν τον σύγχρονο αναγνώστη στις πηγές της ύπαρξής του.

Το πρώτο ποίημα που δανείζει τον περιεκτικό τίτλο της συλλογής προσφέρεται σε πολύπλευρη ανάγνωση και υποδηλώνει αρκετούς συμβολισμούς. Χελιδόνια, άνοιξη-αγάπη, θεογνωσία, διδαχή. Το πρώτο ζεύγος λέξεων εκφράζει αισιοδοξία και ελπίδα μιας νέας ζωής, που εμπνέεται από την αγάπη και τη γνώση. Η αγάπη και η γνώση είναι κατηγορήματα του Θεού και του ανθρώπου. Αυτός ο δεσμός ενώνει τον άνθρωπο με τον Θεό «ὁμοίωσις τῷ Θεῷ κατὰ τὸ δυνατὸν ἀνθρώπῳ».

Τη θρησκευτική έκφραση διακόπτουν δύο ποιήματα ιστορικού περιεχομένου: το ένα για τον «Αθανάσιο Διάκο» και το άλλο για την εμβληματική μορφή του «Μπάρμπα-Γιάννη Μακρυγιάννη». Ωστόσο, χωρίς να αδικώ κανένα από τα’ άλλα ποιήματα, στάθηκα πολύ σ’ αυτό με τον εμβληματικό τίτλο: Αναφορά στον Νίκο Καζαντζάκη. Ο ποιητής σε αυτό δείχνει ότι έχει αφομοιώσει την πολυδιάστατη κοσμοθεωρία του μεγάλου Κρητικού, και είχε τη δύναμη να την αποδώσει με στίχους.

Εξάλλου, είναι χρήσιμο να επισημάνουμε εδώ και τούτο το σχόλιο (κανόνα) που υποδεικνύει η Αισθητική φιλοσοφία (: θεωρίες περί ωραίου). Η εξεζητημένη ανάλυση ενός έργου τέχνης μειώνει την αισθητική απόλαυση που νιώθει ο θεατής ή ακροατής στην prima facie αυθεντική του παρουσία. Η καλαισθητική συνείδηση αφυπνίζεται με την ανεπιτήδευτη πρόσληψη του έργου. Τέτοιες είναι οι συνθέσεις του Βαγγέλη.

Ένα αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό της ποίησης του Κακατσάκη είναι ότι ο «νους» κάθε ποιήματος κρύβεται ως επιμύθιον στον τελευταίο στίχο. Όμως, το πιο εντυπωσιακό είναι πως η αισθητική απόλαυση που νιώθει ο αναγνώστης από τους πρώτους στίχους, τον συνέχει στο διάβασμα όλης της ποιητικής συλλογής. Ο Βαγγέλης και σε αυτήν τη συλλογή πετυχαίνει να συγκινήσει τον αναγνώστη του και τον κάνει να «σκάπτει ένδον».

Ι.Γ. Δελλής                 

Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών 

Πέμπτη 20 Μαΐου 2021

ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ Β

ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ: 
ΜΙΑ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΚΙ ΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑ

Μια Διαδικτυακή Συνάντησης του Ποιητή των ΧΕΛΙΔΟΝΙΩΝ με τους μαθητές της Α2 τάξης του ΓΕΛ Σούδας, αύριο Παρασκευή 21 Μαϊου, ώρα 1230 μ. μ. κι ένα ακόμα ποίημα εμπνευσμένο από ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ της δασκάλας ποιήτριας Ελισάβετ Διαμαντάκη - Κωνσταντουδάκη... 


ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΣΟΥΔΑΣ

Την Παρασκευή 21 Μαϊου στις 12.30 μ. οι μαθητές του τμήματος Α2 του ΓΕΛ  συνομιλήσουν διαδικτυακά με τον δάσκαλο - λογοτέχνη Βαγγέλη Κακατσάκη για την ποιητική του συλλογή "Τα χελιδόνια του μοναχού". ΟΙ μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν για τον ρόλο της ποίησης την εποχή της πανδημίας. Υπεύθυνη καθηγήτρια είναι η φιλόλογος Παρασκευή Μαχαίρα 
(Από το ΓΕΛ Σούδας) 

ΕΝΑ ΑΚΟΜΗ ΠΟΙΜΑ ΤΗΣ Ε. ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΗ ΓΙΑ "ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ"

"Έτσι απλά, αθόρυβα, να καμαρώνω ανέγνοια \ γαληνεμένη, εκστατική, βουβή, συνεπαρμένη"...   Ελισάβετ Διαμαντάκη - Κωνσταντουδάκη... 
Μετά το "Άσε τον κόσμο" ένα ακόμη ποίημα της δασκάλας - ποιήτριας Ελισάβετ Διαμαντάκη - Κωνσταντουδάκη, "Αντίδωρο ο τίτλος του", εμπνευσμένο από την ποιητική μου συλλογή "Τα χελιδόνια του μοναχού" (Β' Έκδοση, "Κοινωφελές Ίδρυμα Αγία Σοφία"και "Πυξίδα της Πόλης"). Στα αγαπημένα μας "Χανιώτικα Νέα"  (9 Μαϊου 2021)  επίσης  η δημοσίευση του. Υπόχρεος στη διαχρονική αγάπη σου, καλή μου Βέτα! Και πάλι και πολλάκις ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ! 


ΑΝΤΙΔΩΡΟ 

Δε θα ‘ρθω φέτος Άνοιξη, να σε ζητώ στη φύση

γιατί κοντά μου βρίσκεσαι, αμόλυντη, παρθένα,
και μ’ αναγάλλια σε κρατώ σφιχτά στα δυο μου χέρια!
Τ’ ομορφοκέντητο μαντύ με τ’ άγιο μοναστήρι
και τα οχτώ γοργόφτερα σπαθάτα χελιδόνια,
αφού τ’ αποκαμάρωσα, την “πόρτα” αγάλι ανοίγω
κι όλα του κόσμου τα μικρά κι ασήμαντα έξω αφήνω
για να χαρώ την ομορφιά του μυστικού κορμιού σου!

Έτσι απλά, αθόρυβα, να καμαρώνω ανέγνοια
γαληνεμένη, εκστατική, βουβή, συνεπαρμένη,
μέσα στις μύριες ευωδιές του κήπου της ψυχής σου
και μπρος στη σπάνια σου καρδιά την πολυπληγωμένη,
– κι όμως λουλούδια ξέχειλη χειμώνα καλοκαίρι,-
ν’ αναρωτιέμαι: Πώς μπορεί, ακέραιος να μένει
με τόσα βέλη του Κακού που μας τρυπούν ολούθε,
κι όταν για “δώρο”, αλίμονο! μπουκέτο αγκάθια παίρνει,
πως το μπορεί μεσ’ απ’ αυτά λουλούδια ν’ ανασταίνει
κι ΑΝΤΙΔΩΡΟ, από καρδιάς στον κόσμο να τα στέλνει
επάνω στων χελιδονιών τις ανοιχτές φτερούγες,
όπως εσύ τα δίδαξες, να λειτουργούν, Βαγγέλη!

Χανιώτικα νέα (9 Μαϊου 2021)

 

 

Τετάρτη 5 Μαΐου 2021

ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ

 ΧΕΛΙΔΟΝΑΚΙΑ ΗΜΑΣΤΑΝ... 



Ξεχωριστά τα μηνύματα που πήρα για ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ από μια συμμαθήτρια και δυο συμμαθητές μου στο ένδοξο Γυμνάσιον Βάμου Αποκορώνου. Προπάντων γιατί εμνήσθην ημερών αρχαίων. Τα χρόνια εκείνα της 10ετίας του 1960.όταν μ΄ ένα σακούλι βιβλία, φασκόμηλα και όνειρα στην πλάτη, πηγαινοερχόμαστε κάθε μέρα βρέξει λιάσει με τα πόδια (από το Νίππος εγώ και από τους Αγίους Πάντες - Μπαμπαλή Χάνι, Αρμένους και Φρε, αντίστοιχα, αυτοί) "καταπίνοντας"κατά μέσο όρο 18 χιλιόμετρα ημερησίως για να μάθουμε γράμματα... Χελιδονάκια  ήμασταν, Σταύρο, Πόπη και Γιώργο! 

      ΜΟΛΙΣ ΕΛΑΒΑ ΣΕ ΕΝΤΥΠΗ ΜΟΡΦΗ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΓΜΕΝΗ ΚΑΙ ΕΠΙΜΕΛΗΜΕΝΗ ΝΕΑ ΣΟΥ ΔΟΥΛΕΙΑ..ΘΕΡΜΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΣΕ  ΓΙΑ ΤΑ ΟΜΟΡΦΑ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗΤΙΚΑ  ΛΟΓΙΑ ΣΟΥ ΑΛΛΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΜΕ ΣΥΓΚΙΝΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΙΜΗ  ΝΑ ΜΟΥ ΑΦΙΕΡΩΣΕΙΣ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΟΛΥ ΟΜΟΡΦΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΣΟΥ. ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΣΕ ΤΙΜΑ ΠΟΥ ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ ΘΑ ΠΑΝΕ ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ. ΔΕΝ ΜΕ ΞΕΝΙΖΕΙ ΑΥΤΟ ΓΙΑΤΙ ΠΑΝΤΑ ΕΤΣΙ ΕΝΕΡΓΕΙΣ ΚΑΙ ΣΕ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ…ΝΑ ΣΑΙ ΠΑΝΤΑ ΚΑΛΑ ΝΑ ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΟΥΜΕ ΤΑ ΓΡΑΦΟΜΕΝΑ ΣΟΥ ….

 Σταύρος Νικηφοράκης (5.11.20)


     Για την έντυπη συλλογή θερμά ευχαριστήρια. Υπόχρεη πάντα για την τιμή Και για την αφιέρωση. Αν κι εγώ πάντα ενίσταμαι, γιατί δεν είμαι ποιήτρια, όπως το λέει ο κόσμος. Με ξετρέλανε όπως σου είπα και η μικρή βινιέτα στο οπισθόφυλλο. Θα ευχόμουν όπως σου είπα να ήταν εξώφυλλο. Ίσως γιατί πάντα ψάχνω σε σχέση με την εικονογράφηση, κάτι μικρό και διακριτικό στην ποίηση. Αν και το συγκεκριμένο εξώφυλλο θα έλεγα πως είναι επιτυχημένο και σε πλήρη εναρμόνιση σε σχέση με το περιεχόμενο. Χαίρομαι για το καινούριο σου έντυπο πέταγμα. Κι εύχομαι ν' ακολουθήσουν πολλά άλλα. 

 Πόπη Γαβριλάκη – Λαμπρινέα (9.11. 20)


     Με μεγάλη μου χαρά έλαβα το τελευταίο ποιητικό βιβλίο σου  με τίτλο «Τα χελιδόνια του   μοναχού», το οποίο διάβασα αμέσως χωρίς διακοπή και με συνεπήρε με το περιεχόμενό του. Προκαταβολικά δεν είχα καμία αμφιβολία για την ποιότητα των  περιεχομένων του και το επιβεβαίωσα αμέσως διαβάζοντάς το. Είναι εντυπωσιακή η ευρηματικότητά και η πρωτοτυπία  τόσο του τίτλου όσο και των θεμάτων των ποιημάτων  καθώς και οι συμβολισμοί των με την ιδιαίτερη ευαισθησία που τα χειρίστηκες. Ασφαλώς δεν περίμενα κάτι κατώτερο των ποιητικών ικανοτήτων και ευαισθησιών σου  και σ’ ευχαριστώ για τη  μεγάλη τιμή που μου έκανες με την αποστολή  του βιβλίου και την  ιδιόχειρη αφιέρωσή σου. Να είσαι καλά να συνεχίσεις την  πνευματική προσφορά σου με τα λαμπρά έργα σου.

                                   Γιώργος Γιακουμινάκης (31. 3. 2021)

 

Δευτέρα 8 Μαρτίου 2021

ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ Β

 ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ 

"Το σπίτι της πίστης του Ποιητή είναι το σπίτι του γέροντα της Σαρακίνας."  Χαράλαμπος Καλύβας

(Με τα ... κιάλια της υπαρξιακής φιλοσοφίας την οποία κατέχει καλά, παρατηρεί ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ, ο φίλος από τα χρόνια των αγώνων για ένα σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία Χαράλαμπος Καλύβας. Και στο ΙΣΟΛΟΓΙΟ μου και στο ΒΙΒΛΙΟ ΤΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ το λίαν αγαπητικό κείμενό του,  που φιλοξενήθηκε και στα "Χανιώτικα νέα". ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ και πάλι και πολλάκις, φίλε! Β. Θ. Κ. ) 

 

Γράφει ο Χαράλαμπος Καλύβας*

     Ακούραστος εργάτης του πνεύματος και της παιδείας ο αγαπητός φίλος και συνάδελφος, λαμπρός αγωνιστής και συναγωνιστής σε κοινούς συνδικαλιστικούς αγώνες για τη Δημόσια Εκπαίδευση και για Παιδεία ανοιχτών οριζόντων προς όφελος του λαού και του τόπου Βαγγέλης Κακατσάκης.

     Γενναιόδωρη προσφορά και μεγάλη τιμή για μένα η αποστολή της νέας ποιητικής συλλογής του «Τα χελιδόνια του μοναχού»  Και επειδή η χάρη θέλει αντίχαρη και πάλι χάρη μένει, από εσωτερική ανάγκη παρωθούμαι να του αφιερώσω λίγα ταπεινά κριτικά λόγια μια και δεν έχω την πολυτέλεια μιας εκ του σύνεγγυς ευρύτερης κουβέντας.

    ΒΑΓΓΕΛΗ, μάζεψες το άρωμα του αροσμαρή και του βασιλικού της αυλής σου, ιχνηλάτησες απ' άκρου σ' άκρο τις ρίζες της λαϊκής παράδοσης της πατρίδας σου, δροσίστηκες από τα νάματα πολιτιστικής κληρονομιάς χιλιετηρίδων και πέτυχες Χριστιανοσύνη να μοσχοβολήσουν τα " χελιδόνια" σου και να στείλουν μήνυμα λυτρωτικό για την ψυχή του πολυποίκιλα δοκιμαζόμενου σύγχρονου ανθρώπου.

     Με λόγο απλό, ταπεινό, λιτό, πυκνό - επιγραμματικό, θα έλεγα - συμπύκνωσες με τα ολιγόστιχα " χελιδόνια" σου φιλοσοφικές και κοινωνιολογικές αναζητήσεις χιλιάδων σελίδων επιφανών στοχαστών :

    * Με επιτυχία αποπειράθηκες να προσγειώσεις το ΘΕΙΟ, ως συμπαντική μυστηριακή δύναμη, στα γήινα μέτρα και σταθμά, για να απογειώσεις τον άνθρωπο στη σφαίρα των υψηλών αναζητήσεων που το ΕΠΕΚΕΙΝΑ " απαιτεί".

   * Το φτερούγισμα των χελιδονιών σου προαναγγέλλει αέρα ελπίδας, αισιοδοξίας, στάσης ζωής που κατοχυρώνει " εύρυθμον" και " ευάρμοστον" βίον.( ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ: " Πας ο βίος του ανθρώπου ευρυθμίας τε και ευαρμοστίας δείται", ¨Ηθικά Νικομάχεια¨)

   * Σηματοδοτείς δρόμο λύτρωσης της ψυχής και απαντάς στο εναγώνιο ερώτημα του ΚΙΡΚΕΓΚΩΡ ο οποίος, ενώ ένοιωθε να είναι " ενοφθαλμισμένος" στη θεότητα εντούτοις αναζητούσε την αλήθεια για την οποία ήταν έτοιμος να ζήσει 'η να πεθάνει! ( ΚΙΡΚΕΓΚΩΡ : " Η έννοια της Αγωνίας")

   * Απαντώντας στην άποψη του ΚΑΡΛ. ΓΙΑΣΠΕΡΣ ότι η ζωή είναι οδός προς θάνατον, με το ΛΑΜΠΡΥΝΘΩΜΕΝ, αντιπαραθέτεις την οδό του αναστάσιμου θανάτου! ( Κ. ΓΙΑΣΠΕΡΣ: "Εισαγωγή στη Φιλοσοφία")

    * Αναζητάς " βοσκούς, μαέστρους, κηπουρούς" για να βάλεις σε τάξη τους " ατάκτως ερριμμένους πλίνθους και κεράμους" της ψυχής μας!  Θέτεις το κορυφαίο ζήτημα της ατομικής και , κυρίως, της συλλογικής ευθύνης με τις συνέπειές τους για την πορεία του ατόμου και των συλλογικοτήτων , ως υποκειμένων δικαιωμάτων και υποχρεώσεων.

   * Διάπλατα κρατάς ανοιχτή την θύραν της μετανοίας στον κάθε ΣΙΜΩΝΑ ο οποίος " ουκ ίσχυσε ώρα γρηγορήσαι"!!

    * Αλλά και στον ΕΝΘΕΟ " ΑΘΕΟ" συντοπίτη σου, ο οποίος, ενώ έβλεπε τη μυγδαλιά να ανθίζει, όταν της ζητούσε να μιλήσει για το θεό, εντούτοις, ολημερίς κι ολονυχτίς πάλευε με τις δυο " μερωμένες καμήλες του" - την καρδιά και την ψυχή του - που οδηγούσαν " ντογρού στο θεό" αλλά μέσα από τους ήρωες των έργων του πότε τις κέρδιζε και πότε τις έχανε, αν ήσουν συνομήλικος του δε θα δίσταζες να του θυμίσεις το "σπίτι της πίστης" ως λυτρωτικό καθαρτήριο ψυχής. Το σπίτι της δικής του πίστης, το σπίτι του γέροντα της Σαρακίνας!

 Και όταν καλείς στο " σπίτι της πίστης" κάποιον απόλυτα ελεύθερο στοχαστή, θέλει μεγάλο " τσαγανό"! Το διαθέτουν μόνον οι ταπεινοί…

    Πάντα δραστήριος και δημιουργικός,  ΒΑΓΓΕΛΗ, φίλε εκλεκτέ κι ανεκτίμητε συνάδελφε!

ΣΗΜ.: O συντ. δάσκαλος Χαράλαμπος Καλύβας ήταν για  χρόνια πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ), και για πολλά χρόνια αντιπρόεδρος της ΑΔΕΔΥ

Χανιώτικα νέα (25. 2. 2021)

https://www.haniotika-nea.gr/ta-chelidonia-toy-monachoy-sto-spiti-tis-pistis/

Πέμπτη 4 Μαρτίου 2021

ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ Β

 ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ ΣΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ

Γράφει ο Γιάννης Κουβαράς* 

   (Για το θαύμα της ποίησης στα ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ κάνει λόγο, εκτός των άλλων, ο φίλος φιλόλογος, σπουδαίος ποιητής Γιάννης Κουβαράς, στη λίαν αγαπητική προσέγγισή του. Τιμή μεγάλη για μένα τα που γράφει, έτσι όπως τα γράφει,  για μια ακόμα ποιητική μου συλλογή. ΄Ερρωσο, φίλε Ποιητή του ΈΡΩΤΑ και προπάντων του ΕΡΩΝΤΑ! ) 



                                                                                                                                                                   Αθήνα, 26.2.2021

Χαίρε Ευ - Άγγελε,  καλέ Άγγελε, δηλ. γητευτή πουλιών, χελιδονιών, σπουργιτών, κορυδαλλών…, παντός πετουμένου …και προπαντός γητευτή ώτων ευ-ακουόντων και μη. Ευχαριστώ Σε που μου έστειλες ένα μαγικό κλουβί ανοιχτό-το βιβλίο σου.

   Ανατρέπεις τον Ποιητή που λέει με τις ξόβεργες πιάνεις τα πουλιά (Εσύ και την Πούλια !!!) αλλά  όχι και το κελαηδητό τους, εσύ εντριβής της γλώσσας τους, την κατέχεις και σέβων την ανάγκη τους να πετούν ελεύθερα, τα δεξιώνεσαι στο ανοιχτό κλουβί-βιβλίο σου. Έρχονται και σε ανταγωνίζονται στην Ψαλτική, απλώνεις τη χέρα σου με σπόρια και τα τσιμπολογούν υψώνοντας το κεφάλι τους, όπως η όρνιθα όταν πίνει νερό κι ευχαριστεί τον Θεό και σου ψέλνουν λαμπριάτικοι ψάλτες και τις τέσσερες εποχές.

     "Κι όπου κατέχει και μιλεί με γνώση και με τρόπο/ κάνει να κλαίσι να γελούν τα μάτια των ανθρώπω"… Σε ζηλεύω για τη γνώση και τον τρόπο που δίνεις την πρωτοκαθεδρία στα πουλιά, που είσαι τρυφερό μακρινό παρακλάδι του Κορνάρου, μαντινολόγος,  μαντατοφόρος της ποίησης, που κάνεις τα πουλιά να μιλούν, τ’ αγρίμια να ημερεύουν.

·       Εκτός επετηρίδας χρίζεσαι άτυπα Επί-σκοπος της Εκκλησίας με το ποίημα Ορθοδοξίας ανάγνωσμα…  "Ορθοδοξία είναι/και η ανοιχτή πόρτα για τον ζητιάνο/και η λειτουργία στην εκκλησία του εμείς/και ο σεβασμός στις όποιες επιλογές των άλλων/και ο πλούτος του μη έχειν/ και η ενατένηση του ουρανού/και….Η Ορθοδοξία είναι ορθοπραξία"

     Η παράσταση έχει πετύχει, εάν ο αεροπόρος που την παρακολούθησε, μπορεί να πετάει  μετά καλλίτερα και ο αναγνώστης  Των Χελιδονιών  σου τον παίρνουν ψηλά στα φτερά τους . Αυτό είναι το μικρό θαύμα της ποίησης του Βαγγέλη Κακατσάκη. Έστησε μια ανεμόσκαλα να ανεβοκατεβαίνουν ελεύθερα στον ουρανό  πουλιά αναγνώστες άγγελοι. Ποίηση Ευ-γγελιζομένη, εκκοσμημένη και  θρησκευομένη, παραπονεμένη "ούτε ναός στη χάρη του ,ούτε εικονοστάσι/και ούτε ένας  χριστιανός δεν  έχει  τ΄όνομά του’’ κι ας έγραψε γι αυτόν (τον άγιο Δάνακτα) ο Συναξαριστής. Ο ποιητής δίνει ονόματα και στα πουλιά.

Πολλά  ποιήματα της συλλογής θα ανθολογούνταν και στην πιο αυστηρή Ανθολογία ,από "Το χαμόγελο του Διάκου",  "Ο Ευλογημένος τριαντραφυλλώνας" ("η χαρά να φυτεύουμε τριαντάφυλλα/η ευλογία να τα χαρίζουμε", ’"Των Αγίων Πάντων",  "Ο Μακρυγιάννης στην οδό του" (οδυνηρά επίκαιρο), "Το μοναστήρι των γλάρων"  το  "Αναφορά στον Νίκο Καζαντζάκη"  ("ενώ έλεγες  ότι  ο Θεός δεν υπάρχει /αφού  υπάρχουν παιδιά που πεινούν/και ζητούσες από την αμυγδαλιά/να σου μιλά για τον Θεό/για να τη βλέπεις ν’ ανθίζει./ Ένθεος άθεος και άθεος ένθεος/ο Αετός της αβύσσου;" ( το μαγικά ευρηματικό) , " Οι Τέσσερις Μάρτυρες" , το έξοχο Κρατυλικό  "Παιχνίδι με τα γράμματα Γ" ,  τα μοναδικά  " Τα σπουργίτια του μοναστηριού"  το τόσο φιλεύσπλαχνο σπίτι για κάθε άστεγο ’Έχει ο Θεός"  (βλ λ.χ. και το εξαίρετο  "Των αστέγων"  του  επίσης κρητικού Μ. Πρατικάκη)  και το απαράμιλλο " Μνήμη Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη"  που θα μπορούσε ολόκληρο ως μότο-προμετωπίδα  να μπαίνει σε κάθε βιβλίο για τον Άγιο των Γραμμάτων μας.

Με τύψεις που άφησα και  τόσα άλλα ισάξια έξω

Χαίρε, Ευ-άγγελε,  για τα δώρα σου, χαίρε και για την Ευδοκία σου, εν η ευδόκησας

 ΥΓ. Τα δικά σου Χελιδόνια είναι τα μόνα μη αποδημητικά γιατί κατοικούν εσαεί στις ζεστές καρδιές των αναγνωστών σου... 

* φιλόλογος - ποιητής 

Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2021

ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ Β

Ενεργός πολίτης μια ζωή, πάνω απ' όλα και πρώτα απ' όλα ο Χανιώτης Παντελής Χίνος. Από καρδιάς οι ευχαριστίες μου για το αγαπητικό κείμενό του πριν από λίγες μέρες στα "Χανιώτικα νέα". που αναφέρεται στη χορηγία για την έκδοση των ΧΕΛΙΔΟΝΙΩΝ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ , στο Κοινωφελές Ίδρυμα "ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ" , στις εκδόσεις "ΠΥΞΙΔΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ"  και σ' εμένα. 


ΟΔΗΓΟΙ ΖΩΗΣ «ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ»

Γράφει ο Παντελής Χίνος

«Είμαστε πολύ κοντά στο μαζί μπορούμε όταν: Η ζωή συνεχίζεται,

οι συνεχιστές ανταποκρίνονται, ο άνθρωπος συναντά τον ΑΝΘΡΩΠΟ»

Πριν πολλά χρόνια ήλθε στη ζωή, στο Μαθέ Αποκορώνου το παιδί, που ο δρόμος της ζωής του είχε πολλές διακλαδώσεις. Επέλεξε στην πορεία του τις πιο σωστές, που τον ανέδειξαν και τον έκαναν άξιο για το θάρρος του, τις εμπνεύσεις του το ήθος του και την ΑΝΘΡΩΠΙΑ του.

Έχει περάσει αρκετός χρόνος που έφυγε από τη ζωή, ο επιχειρηματίας Άνθρωπος, που στη ζωή του ανέδειξε τρεις μεγάλες αγάπες. Την αεροπορία, την επαγγελματικότητα, την κοινωνία των ανθρώπων και την πίστη στη θρησκευτικότητά του. Το όνομά του Γεώργιος Παπαδάκης. Μαζί του εγνωρίστηκα από επαγγελματική συνεργασία πολλών χρόνων. Έμαθα και μαθαίνω για τις αγάπες του, από διάβασμα βιβλίου που προς τιμή του έγραψε συνάδελφός του στην αεροπορία.

Από ακούσματα και δημοσιεύματα του μεγάλου στον Αποκόρωνα Ιδρύματος “Αγία Σοφία”, δημιούργημα του μεγάλου σε πνεύμα, σε θρησκευτικότητα και κοινωνικότητα ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ Γαλανάκη. Πρόσφατα έμαθα ότι οι συνεχιστές της ζωής του Γεωργίου Παπαδάκη, η οικογένειά του χρηματοδότησε την επανέκδοση του βιβλίου του γνωστού μας και φίλου σε πολλούς Βαγγέλη Κακατσάκη “Τα χελιδόνια του μοναχού”.

Αυτό το τελευταίο αφύπνισε τον εσώκοσμό μου, τα συναισθήματά μου και υπόκρυφα, σιγανά και ταπεινά έλεγα και επαναλάμβανα: ποτέ δεν πεθαίνει ο Άνθρωπος. ΑΝΘΡΩΠΟΣ για τους συνεχιστές της ζωής του, την οικογένειά του, τον περίγυρό του και όσοι ακόμη απλώς τον είχαν γνωρίσει. Ο άνθρωπος συναντά τον συνάνθρωπό του στη θύμησή του και γι’ αυτά πάντα υπάρχει. Έχει περάσει μεγάλος χρόνος που έφυγε για το χωρίς επιστροφή ταξίδι του.
Στην πορεία της ζωής συμπορεύονται προωθημένες αρχές. Συνάντηση, το βιβλίο του Βαγγέλη Κακατσάκη, “Τα χελιδόνια του μοναχού”· ο καθένας στο είδος του και όλοι μαζί στις διαβλέψεις των. Άξια η ικανότητα στην ποίηση του γνωστού ποιητή. Μεγάλη υποδοχή αυτής της αξίας από το Ίδρυμα της “Αγίας Σοφίας” στον Αποκόρωνα. Τολμηρό το θάρρος του Ματθαίου Φραντζεσκάκη, εκδότη της, με τίτλο ΠΥΞΙΔΑ της πόλης μας. Όλοι αυτοί υπό τη στέγη του ιδρύματος του μεγάλου ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ Γαλανάκη, αφύπνισαν τους συνεχιστές της οικογένειας Γ. Παπαδάκη, Ξενοδοχο-επιχειρηματίες και συνέβαλλαν στην ολική χρηματοδότηση της επανέκδοσης του βιβλίου. Ο καθένας από τη θέση του συμβάλλει και όλοι μαζί συμπορεύονται στις διαβλέψεις των.

Τα όποια έσοδα από την διακίνηση του βιβλίου προκύψουν θα διατεθούν σε οικογένειες που έχουν ανάγκη μέσα από τη διαχείριση του ιδρύματος. Νοητικά, ταξιδεύοντας σε περασμένους χρόνους, βοηθούν με εμπνεύσεις, που οδηγούν σε μελλοντικούς χρόνους, διαβλέποντας ορίζοντες με φως, την πορεία μας στη ζωή. Από τη θέση του συμπορευόμενου στη ζωή, φορτωμένος με το βάρος των πολλών χρόνων δεν διστάζω να υπερασπίσω το από πολλούς εκφραζόμενο, ποτέ δεν πεθαίνει ο Άνθρωπος, όσο υπάρχουν συνεχιστές στη ζωή που τον θυμούνται. Εύχομαι συνέχεια θύμηση από πολλούς που πορεύονται στη ζωή σε πολλούς που έχουν φύγει από τη ζωή. Στην εμπόλεμη περίοδο με τον ύπουλο εχθρό, τον κορωνοϊό.

Υ.Γ.: Διδάγματα στη ζωή μας παίρνουμε:
Τα καλά να τα πολλαπλασιάζουμε.
Τα κακά να τα καταδικάζουμε, να τα απορρίπτουμε.

Χανιώτικα νέα (Δευτέρα, 18 Ιανουαρίου 2021) 

   https://www.haniotika-nea.gr/noitiko-taxidi-symvoylos-odigos-zois/