Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΒΙΒΙΟΠΩΛΕΙΟ ΠΕΤΡΑΚΗ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΒΙΒΙΟΠΩΛΕΙΟ ΠΕΤΡΑΚΗ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2021

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΗ ΜΑΤΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΣ






«Αν η ποίηση είναι ζωγραφική που μιλά, η ζωγραφική είναι ποίηση που σωπαίνει. Σιωπηλή ποίηση η ζωγραφική της Αναστασίας, όπου “αναπαρίστανται” τα πρόσωπα των πραγμάτων και τα πράγματα των προσώπων…». Τα που έγραψα μεταξύ των άλλων, για τα έργα της Χανιώτισσας Αναστασίας Πετράκη, που “εκτίθενται” απ’ τον περασμένο Δεκέμβρη, εν μέσω κορωνοϊού, στον μαγικό όροφο του ιστορικού βιβλιοπωλείου της πόλης μας, που μετρά τις τελευταίες μέρες της ζωής του, στο Βιβλίο των Εντυπώσεων. Για τα «Απανθίσματα μιας καλλιτεχνικής πορείας», μιας πολυεπίπεδης και πολυσήμαντης καλλιτεχνικής πορείας, που ξεκίνησε μέσα στην ατμόσφαιρα του βιβλιοπωλείου παρέα, κατά δήλωση της Αναστασίας, «με τις πλούσιες εικονογραφημένες σελίδες των κλασσικών παιδικών παραμυθιών» που ξεφύλλιζε «με λαχτάρα από παιδί». Στο τέλος της επίσκεψής μου, που έγινε, τις προάλλες, φυσικά με όλα τα μέτρα του ΕΟΔΥ. Έχοντας ξεναγό την δημιουργό, που “αξιώθηκε” να κάνει την πρώτη ατομική έκθεση των έργων της.

«Τα χρυσάνθεμα της Κικής», «Άγγελος επί γης», «Σιλουέτες στο φως», «Ροδοδάχτυλη αυγή», «Με το τελευταίο φως», «Όταν χειμωνιάζει», «Με το πρώτο φως», «Στο φως του Μάρτη», «Εκεί που σπάει το κύμα», «Λίγο πιο πάνω απ’ το γαλάζιο», «Στα όρια του νότου», «Βράχος επόπτης», «Δυο μέτρα απ’ το νερό», «Και λιμάνι και πέλαγος», «Η προσμονή μιας άνοιξης»… Οι τίτλοι κάποιων απ’ τα 80 περίπου έργα ζωγραφικής της Αναστασίας που εκτίθενται στην περί ης ο λόγος έκθεση, μαζί με άλλα εικαστικά δημιουργήματα.

Υπό το βλέμμα της “Μυροφόρου”, ενός έργου της, που λειτουργεί κατά τη γνώμη μου σαν κοινός παρονομαστής όλων των άλλων, αν υποθέσουμε ότι αυτά είναι οι αριθμητές. Μια απ’ τις πάμπολλες σκέψεις που έκανα “περιδιαβάζοντας” την έκθεση. Κάθε τίτλος ενός πίνακα θα μπορούσε να είναι και ο τίτλος ενός ποιήματος, μια άλλη μου σκέψη. Με την αναστάσιμη ματιά της Αναστασίας, ο τίτλος (λέω τώρα) της φανταστικής ποιητικής συλλογής.

«Η Αναστασία εμφορείται τόσο από τον φανταστικό κόσμο, την πρόσβαση στο οποίο κατέστησαν δυνατή οι μοντέρνοι ζωγράφοι, όσο και από τον πραγματικό, στα κελεύσματα του οποίου επιστρέφει διαρκώς, μέσω του τόπου της και του κύκλου της από τα οποία αντλεί πάντα έμπνευση. Το ζωγραφικό της σύμπαν απαρτίζεται και από τους δυο κόσμους, δίνοντας ένα μέτρο για τον κόσμο τον οποίο μοιραζόμαστε μαζί της αλλά κι από ένα δείκτη για τον ποιον κόσμο θα θέλαμε να μοιραστούμε. Αν, όπως έλεγε ο Borges, ο παράδεισος είναι μια βιβλιοθήκη, το βιβλιοπωλείο πρέπει λογικά να είναι ο προθάλαμός του και η δοσοληψία μεταξύ φανταστικού και πραγματικού που η Πετράκη ενορχηστρώνει στον όροφό του, είναι, από τη σκοπιά αυτή η πιο ταιριαστή». Η τελευταία παράγραφος του σημειώματος που έγραψε στο ιδιαίτερα επιμελημένο φυλλάδιο που αναφέρεται στην Έκθεση των έργων της Αναστασίας, ο διδάσκων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο κριτικός Τέχνης και επιμελητής Εκθέσεων δρ Κων/νος Β. Πρώιμος. Ό,τι καλύτερο για επίλογος σ’ αυτήν τη Στάση…

ΚΟΡΩΝΟΪΚΑ ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ


Στον θάνατο αναφέρονται σήμερα, εν μέσω κορωνοϊού, στη στήλη η καταξιωμένη ανά το πανελλήνιο ποιήτρια Αγγελική Σιδηρά και ο καλός μαντιναδολόγος – ριμαδόρος φίλος ιερωμένος. «Τέσσερα χρόνια και μετά/ θα ‘ρθει το Πάσχα όπως τότε./ Τέσσερα χρόνια/ και καθώς ο λοιμωξιολόγος θ’ ανακοινώνει τους νεκρούς/ θα προσπαθώ να σε εντάξω ανάμεσά τους:/ Σα να ‘φυγες απόψε. Έτσι νιώθω./ Θα ‘ρθει και η Μεγάλη Πέμπτη/ και οι καμπάνες θα ηχήσουν/ πιο πένθιμα παρά ποτέ/ στις άδειες εκκλησίες/ κι ύστερα το Μεγάλο Σάββατο/ Θεέ μου! πόσοι νεκροί/ σ’ όλο τον κόσμο/ κι ο ένας δικός μου/ ο περισσότερος νεκρός./ Πόση δουλειά, Θεέ μου!/ Βάλε τα δυνατά σου να τους αναστήσεις όλους»! Το ποίημα “4η Απριλίου” (δημοσιεύθηκε στο τελευταίο τεύχος του περιοδικού “Ποιητική” της πρώτης.  «Να ‘ταν πουλί ο Κοβητάς το δίκανο να πάρω/ να τον σκοτώσω και μαζί τον άτιμο τον Χάρο,/ που κολλητήρια γίνανε και μέσα σ’ ένα χρόνο, σ’ όλον τον κόσμο σκόρπισαν θανατικό και πόνο». Η ρίμα του φίλου ιερωμένου.

«Να κάμεις το εμβόλιο ή να το αναβάλλεις/ αν έχει παρενέργειες, δεν ξέρεις κι αμφιβάλλεις// Το λένε οι αρμόδιοι πως πρέπει να βιαστούμε/ ενάντια στον κορωνιό να εμβολιαστούμε./ Με όπλο το εμβόλιο, κερδίζουμε τη μάχη/ και σύντομα ο κορωνιός στη γη δεν θα υπάρχει». Ολίγον προβληματισμένη ή μου φαίνεται, η Νεκταρία Θεοδωρογλάκη στις μαντινάδες της.

Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 26.1.2021)

Παρασκευή 28 Αυγούστου 2020

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ. ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΠΕΤΡΑΚΗ


Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαραλλέος,/ αποχαιρετά την, την Αλεξάνδρεια που φεύγει… Οι στίχοι αυτοί από το ποίημα “Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον” του Κ.Π. Καβάφη, προπάντων, στον νου μου, ενώ παρακολουθούσα το βράδυ της 9ης Αυγούστου, την τιμητική εκδήλωση για το ιστορικό βιβλιοπωλείο “Πετράκη”, που ετοιμάζεται να κλείσει λόγω συνταξιοδότησης, μετά από 115 χρόνια λειτουργίας, στο πλαίσιο της 8ης Έκθεσης Βιβλίου, που έγινε κι εφέτος στο Ενετικό Λιμάνι των Χανίων. Ένα είδος “Αλεξάνδρειας” το συγκεκριμένο βιβλιοπωλείο που λειτούργησε και λειτουργήθηκε ως χώρος πολιτισμού, για όλους όσοι το γνωρίσαμε, λίγο ή πολύ κατά τη διάρκεια της μακράς διαδρομής του. Σε πληθυντικό αριθμό, λοιπόν, η προτροπή του Ποιητή. Σαν έτοιμοι από καιρό, σα θαραλλέοι,/ αποχαιρετήστε την, την Αλεξάνδρεια που χάνετε”. Σαν που ταιριάζει σας (μας) που αξιωθήκατε (αξιωθήκαμε) μια τέτοια πόλη!

Σαν έτοιμη από καιρό σα θαραλλέα, και η κυρία Ηλέκτρα Πετράκη, που της “έπεσε” ο κλήρος να συνεχίσει την οικογενειακή παράδοση, στην ομιλία της, με την οποία έκλεισε την εκδήλωση. Σαν έτοιμοι από καιρό και θαραλλέοι, ωστόσο, και οι ομιλητές της φορστισμένης συγκινησιακά αυτής εκδήλωσης, ο δασκαλος- λαογράφος Σταμάτης Αποστολάκης, η πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Βαρβάρα Περάκη, ο και εκπρόσωπος της Οικογένειας Πετράκη, πρόεδρος του Ναυτικού Μουσείου Χανίων αρχιπλοίαρχος ε.α. Μανόλης Πετράκης, όπως και ο π. Αλέξανδρος Τρύφων και ο εκπρόσωπος των Βιβλιοπωλών της πόλης μας Χρήστος Μαχαιρίδης στους χαιρετισμούς τους. Για μια “χαρμολύπης” έκανε λόγο στον δικό του χαιρετισμό ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού του δήμου Χανίων Γιάννης Γιαννακάκης, που υπογράμμισε ότι “η ανάμνηση του βιβλιοπωλείου Πετράκη θα μείνει για πάντα στις καρδιές μας”. Συνυπογράφω. Κι αν έχω, κι αν έχουμε να θυμούμαστε συγκινήσεις επί συγκινήσεων που έζησα- ζήσαμε στο βιβλιοπωλείο “Πετράκη”.

“Τα φώτα χαμηλώνουν σιγά-σιγά και οι τίτλοι τέλους θα πέσουνε σε λίγες μέρες για το ιστορικό βιβλιοπωλείο της πόλης. Οι αναμνήσεις θα συνεχίσουν να μας συντροφεύουν για πολλά ακόμα χρόνια και το ευχαριστώ, λιγοστό θαρρώ πως θα ‘ναι”. Ο επίλογος από τον αποχαιρετισμό στο βιβλιοπωλείο Πετράκη, που ανήρτησε στη σελίδα της στο Βιβλίο των Προσώπων (φέισμπουκ), πριν από λίγες μέρες η και συνεργάτης της εφημερίδας μας, καθηγήτρια Πληροφορικής στο Γυμνάσιο Βάμου Ειρήνη Καλαϊτζάκη. Όντως, καλή μου φίλη! Το “ευχαριστώ” για όλα όσα πρόσφερε το βιβλιοπωλείο Πετράκη στον τόπο μας, όσα “ωμέγα” κι αν έχει στο τέλος του, ελάχιστο είναι…

ΑΚΡΟΒΑΤΩΝΤΑΣ


“Όσο κι αν είπε ο κότσυφας τραγούδια/ όσο κι αν γέλασαν στους κήπους τα παιδιά, / όσο κι αν βούιξαν μελίσσια στα λουλούδια/ κι αν στα ποτάμια/ εκελάρυσαν νερά,/ βουβοί απόμειναν οι δρόμοι μες στην πόλη,/ αυτή την άνοιξη/ που ο φόβος τριγυρνά…// Σαν δράκος που κοιμάται οι βιτρίνες/ κι ο βρυχηθμός του/ όλο και σβήνει στα στενά./ Μι’ ανήσυχη ησυχία/ μας σκεπάζει/ και στις κεραίες/ εκρεμάστηκε η χαρά…// Η άνοιξη αυτή, / μ’ άλλη δε μοιάζει…” Το ποίημα “Μια σιωπηλή άνοιξη”, το πρώτο από τα 40 που έβαλε στην πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο “Ακροβατώ” (είναι και ο τίτλος του δεύτερου ποιήματος), που κυκλοφορεί απ’ τις εκδόσεις “Ραδάμανθυς”, και παρουσιάστηκε πριν από λίγες μέρες (στις 17 Αυγούστου) στο μουσικό καφενείο “Αθιβολή” του Κουμ Καπί, η γνωστή Χανιώτισσα πνευματική δημιουργός Τώνια Κατζουρού. Σαν δείγμα της γραφής της που “μίλησε” ξεχωριστά στον γνωστό μουσικοσυνθέτη Χρήστο Κοτσαύτη που το μελοποίησε, εν μέσω καραντίνας, μαζί με άλλα 14 ποιήματα της.

Λίαν αισθαντική και γεμάτη εικόνες, όντως ξεχωριστή, η εν λόγω ποιητική συλλογή της Τώνιας Κατζουρού. Πολλά θα μπορούσα να γράψω γι’ αυτήν, όπως και για την παρουσίαση της άλλωστε, που ήταν τω όντι μια πνευματική πανδαισία – εκτεταμένο ρεπορτάζ γι’ αυτήν έκανε η ειδική του “είδους” στη στήλη της “Πολιτισμικοί Σφυγμοί” (Χανιώτικα νέα 19.8.20) Νανώ Κουτσάκη. Καλή συνέχεια στην ανηφόρα της ποίησης, κυρία Τώνια! Και βέβαια, καλές ακροβασίες στο τεντωμένο σκοινί της ποίησης!

Χανιώτικα νέα (Παρασκευή, 28. 8.2020)