Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Βακάκης Αντώνης. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Βακάκης Αντώνης. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2020

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΝΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ ΓΑΛΑΝΑΚΗ: ΡΗΜΑΤΑ ΖΩΗΣ

Ευλογημένη η στιγμή που άρχισε ο Αντώνης Βακάκης να μαγνητοφωνεί τις ομιλίες του Παππού και τρισευλογημένη, όταν πήρε την απόφαση να κάνει πολλές απ’ αυτές βιβλίο… Η πρώτη σκέψη που έκανα, με το που άρχισα να διαβάζω τις σελίδες του, πριν την εκτύπωσή τους, με το μολυβάκι στο χέρι, για σημειώσεις. Χαρά μου και τιμή μου να το προλογίσω, μεγάλη ωστόσο και η ευθύνη μου. Δεν είναι μικρό πράγμα ένα βιβλίο, με τ’ όνομα του Παππού στο εξώφυλλο, που περιέχει ομιλίες της τελευταίας δωδεκαετίας της ποιμαντορίας του -ιδέα ενός πολύ αγαπημένου μου μαθητή που έχει και την επιμέλεια.
Μνημονεύομεν τον Μακαριστό Μητροπολίτη Ειρηναίο Γαλανάκη. Τον Aγιο Ειρηναίο Γαλανάκη τον Χριστιανό. Σε ενεστώτα μα και σε μέλλοντα χρόνο. Πάντα και εν παντί. Προπάντων, για να θυμηθώ τον Οδυσσέα Ελύτη, «όταν μας βρίσκει το κακό και όταν θολώνει ο νους μας». Γι’ αυτά που έπραξε υπηρετώντας σ’ όλη του τη ζωή ενώπιον του Θεού τον άνθρωπο. Με αυτά που έγραψε, έτσι όπως εκείνος τα έγραψε στα βιβλία του, που εκδόθηκαν απ’ τον ίδιο ή από άλλους, και όπου αλλού. Μα και με εκείνα που είπε, έτσι όπως εκείνος κουβεντιαστά, ήρεμα κι απλά τα έλεγε, μιλώντας στον άμβωνα ή στο ραδιόφωνο, αποκαλώντας μας μ’ εκείνο το αλησμόνητο «παιδιά μου, παιδιά μου», να τον μνημονεύομε. Να ‘ναι καλά ο Αντώνης Βακάκης για το τελευταίο – όντως έλειπε.
Πρόκειται περί ενός άθλου δεν το συζητώ. Εκατοντάδες οι εργατοώρες που χρειάστηκε ο Αντώνης για να μαγνητοφωνήσει τις ομιλίες του Παππού, να τις απομαγνητοφωνήσει στη συνέχεια, για να τις επιμεληθεί μετά και να τις βάλει σε τάξη για να γίνουν βιβλίο. Το συγκεκριμένο πολυσέλιδο βιβλίο με τίτλο “Ρήματα Ζωής” που έχει εκτός των άλλων και τη διπλή σφραγίδα της ευαισθησίας και της τελειομανίας του επιμελητή του. Θαυμασμός για το αποτέλεσμα. Αξιος ο μισθός (η ηθική ικανοποίηση που ένιωσε) του μαθητή μου. Με περηφάνια το γράφω και το υπογράφω. Μεγάλη η χαρά του δασκάλου για τα επιτεύγματα των μαθητών του στη ζωή τους.
Ανοίγω παρένθεση. Απ’ τους πρώτους και για τρία χρόνια μαθητές μου, στα μέσα της δεκαετίας του 1970 στο 1/θ Δημοτικό Σχολείο Στροβλών Σελίνου ο, από το 1992, γραμματέας της Μητρόπολης Κισσάμου και Σελίνου, πρωτοψάλτης του Καθεδρικού Ναού της Ευαγγελίστριας Κισσάμου, Αντώνης Π. Βακάκης. Πολυποίκιλη και πολύτιμη η διακονία του, όλα αυτά τα χρόνια όντας συνεργάτης του παππού και του νυν μητροπολίτη κ. Αμφιλόχιου στη συνέχεια, προπάντων στον τομέα των εκδόσεων. Χαμηλών τόνων, αλλά υψηλών πτήσεων, πάντα, ο μαθητής μου, που συχνά μου δίνει το δικαίωμα να τον καμαρώνω και ως συγγραφέα, βιβλίων κυρίως για την ιεροψαλτική και τους ιεροψάλτες. Κλείνω την παρένθεση.
Η πιο παλιά από τις ομιλίες του Παππού στο περί ου ο λόγος βιβλίο, που ειρήσθω εν παρόδω χωρίζεται σε τρία μέρη (Ακίνητες εορτές, Κινητές εορτές και Ραδιοφωνικές ομιλίες) έχει ημερομηνία 6.1.1993 και αναφέρεται στην εορτή των Θεοφανείων. Αυτό σημαίνει ότι ο Παππούς ήταν τότε 82 ετών. Και βέβαια, σταλακτίτες έγνοιας για τον άνθρωπο και σταλαγμίτες σοφίας τα λόγια του. Και σ’ αυτήν και στις άλλες ομιλίες του, η τελευταία εκ των οποίων έγινε την Κυριακή 7 Μαρτίου 2004, ενάμισι περίπου χρόνο δηλαδή, πριν απ’ την οικειοθελή παραίτησή του (23 Αυγούστου 2005) απ’ τον επισκοπικό θρόνο. Στον Παππού εδόθη απ’ τον Θεό, εκτός όλων των άλλων και η χάρις να χρησιμοποιεί τη γλώσσα στη βασική της αποστολή που είναι η επικοινωνία. Ρέων και συγκινησιακός σε βαθμό υπέρτατο και ο προφορικός του λόγος, όπως και ο γραπτός. Μέχρι τέλους. Λόγος αγάπης μα και λόγος ευθύνης.
«Δεν μπορώ να πω “τι μ’ ενδιαφέρει; εγώ γέρασα τώρα”. Δεν μπορώ να παραιτηθώ, παιδιά μου, από το χρέος μου, από αυτό το πράγμα και δεν μπορώ να μην σκεφθώ τι μπορώ να κάμω, έστω κι ένας άνθρωπος να εύρει τον δρόμο του». Ο ορισμός της ευθύνης που πηγάζει απ’ την αγάπη, κατά Ειρηναίο Γαλανάκη. Να ‘σαι καλά, Αντώνη, που τον διέσωσες μαζί με όλους τους άλλους μαργαρίτες των τελευταίων ομιλιών του. Να έχεις την ευλογία του! Να έχουμε όλοι την ευλογία του!
Σημείωση: Ευλογία για μένα ότι μου ζητήθηκε απ’ τον Αντώνη Βακάκη να προλογίσω το περί ου ο λόγος βιβλίο, το οποίο είναι έκδοση της Ιεράς Μητροπόλεως Κισσάμου και Σελίνου. Στις σημερινές “Στάσεις” το μεγαλύτερο μέρος απ’ αυτόν τον πρόλογο, που έπεται του προλόγου που έκανε ο νυν μητροπολίτης Κισσάμου και Σελίνου Αμφιλόχιος Ανδρονικάκης…
Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 14.1.2020)

Παρασκευή 5 Απριλίου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΨΑΛΩ ΤΩ ΘΕΩ ΜΟΥ ΕΩΣ ΥΠΑΡΧΩ

«Ασω τω κυρίω εν τη ζωή μου, ψαλώ τω Θεώ μου, έως υπάρχω». “Ασυναίσθητη” η επιστροφή μου στη φράση αυτή του Ψαλμωδού που βρίσκεται εν είδει προμετωπίδας στην αρχή του βιβλίου (για έναν ιδιαίτερα καλαίσθητο τόμο μεγάλου σχήματος, 214 έγχρωμων σελίδων και κυκλοφορήθηκε το 2009) που έγραψε και επιμελήθηκε ο και γραμματέας της Μητρόπολης Κισσάμου και Σελίνου, μαθητής μου στα μέσα της δεκαετίας του 1970 στο Δημ. Σχ. Στροβλών θεολόγος – ιεροψάλτης (στον Ι.Ν. του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στην Κίσσαμο) Αντώνης Π. Βακάκης για τον Θεόδωρο Βασιλικό, για τα 55 χρόνια της ιεροψαλτικής διακονίας του. Με το που τέλειωσα την ανάγνωσή του. Σημείο αναφοράς στον χώρο της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής ο περί ου ο λόγος Αρχων Μουσικοδιδάσκαλος της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, Πρωτοψάλτης και Χοράρχης, που αφιέρωσε το φωνητικό του τάλαντο στην ορθόδοξη θεία λατρεία κι όχι στο λαϊκό ή δημοτικό άσμα και που η όλη του δραστηριότητα χαρακτηρίζεται “όντως εξωπραγματική”, όπως σημειώνει στο πρόλογο του βιβλίου ο Πρωτοψάλτης του καθεδρικού Ναού Αθηνών Απόστολος Χ. Παπαδόπουλος. Κι αν έχει ισχύ για τον Θεόδωρο Βασιλικό η συγκεκριμένη φράση!
«Δύο λόγοι με οδήγησαν στη συγγραφή του παρόντος Τόμου: Ο ένας είναι η υποχρέωση και η επιθυμία, που νιώθει ο μαθητής να ευχαριστήσει το δάσκαλό του για την πολύτιμη γνώση που παρέλαβε απ’ αυτόν. Ετσι κι εγώ επιθυμώ να εκφράσω τις ευχαριστίες μου και την ευγνωμοσύνη μου προς τον Πρωτοψάλτη και Χοράρχη Θεόδωρο Βασιλικό, γιατί εκ νεότητός μου, από τη μαθητική μου ηλικία άκουσα την ψαλμωδία του ως μαθητής της Εκκλησιαστικής Σχολής Κρήτης, άγγιξε την ψυχή μου η λυρικότητα και η μελωδικότητα της φωνής του, η γλυκύτητα και η καθαρότητά της […] Ο δεύτερος λόγος είναι ότι θεωρώ σωστό και επιβεβλημένο στη σημερινή κοινωνία, όπου καθημερινώς προβάλλονται πρότυπα και “αξίες”, αναδεικνύονται πρόσωπα και έργα, άλλα σημαντικά και άλλα αμφιβόλου ποιότητας, να προβληθεί και ένα άλλο πρότυπο, το πρόσωπο και το έργο ενός Ιεροψάλτου». Τα που γράφει, μεταξύ των άλλων, στον πρόλογο του τιμητικού τόμου για τον Θεόδωρο Βασιλικό, ο Αντώνης Π. Βακάκης.
«Επίσημα Γράμματα – Χαιρετισμοί” (του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, του Πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεοδώρου, του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου, του Αρχιεπισκόπου Κρήτης Ειρηναίου, του Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου Αμφιλοχίου κ.λπ.), “Βιογραφικά”, “Χορωδίες – Διάδοση – Καταγραφή της Βυζαντινής Μουσικής”, “Σταθμοί στην Ιεροψαλτική Διακονία του Θεοδ. Βασιλικού”, “Ενορ. Ι.Ν. Αγίου Θωμά Αμπελοκήπων”, “Η ψαλμωδία και οι Χορωδίες του Θεοδ. Βασιλικού μέσα από τα ΜΜΕ”, “Σχόλια – απόψεις για τον Πρωτοψάλτη Χοράρχη Θεόδ. Βασιλικό (από διάφορους πνευματικούς ανθρώπους)”, “Μαθήματα (Μέλη) Βυζ. Μουσικής του Θεοδ. Βασιλικού” και “Ο Θεοδ. Βασιλικός και το ύφος της Εκκλησιαστικής Βυζαντινής Μουσικής (του Ιωάννου Ε. Καστρινάκη)”, οι τίτλοι των κεφαλαίων του βιβλίου για τον Θεόδωρο Βασιλικό, που κλείνει μ’ ένα γενικό σχολιασμό απ’ τον τιμώμενο και την κατακλείδα του συγγραφέα. Με ευχαριστίες σε όλους όσοι με οποιονδήποτε τρόπο βοήθησαν στην ετοιμασία του τόμου και ευχές στον δάσκαλο «να έχει υγεία και έτη πολλά για να συνεχίζει να άδει και να ψάλλει τω Κυρίω και να τέρπει τα ώτα και τις καρδιές μας». Στους αιώνες… Μέρος της άυλης πνευματικής μας κληρονομιάς και οι ψαλμωδίες των ιερών ασμάτων της ορθοδοξίας μας δια χειλέων του Θεοδώρου Βασιλικού, που τον “βλέπουμε” στο εξώφυλλο του βιβλίου να ψάλει με τη Χορωδία του, την Πρωτοχρονιά του 2000, στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης το “Φως” Ιλαρόν.
«Ασω τω κυρίω εν τη ζωή μου, ψαλώ τω Θεώ μου, έως υπάρχω». Ανθός αγάπης και καρπός πολλής δουλειάς ο ξεχωριστός αυτός τιμητικός τόμος για τον Θεόδωρο Βασιλικό του Αντώνη Βακάκη, που επιμένει παιδιόθεν να επαναλαμβάνει κι αυτός τα λόγια του Ψαλμωδού. Οπως τα επαναλάμβαναν όταν ήταν 11 χρονών και “είπε” για πρώτη φορά με δική μου προτροπή τον Απόστολο στον Τίμιο Σταυρό των Πάνω Στροβλών, ο παπά ο Παντελής Σαμψάκης και οι ψαλτάδες του: ο Γιώργης Βακάκης, ο Βασίλης Βακάκης και ο Αντώνης Βαβουλές… Πάντα άξιος, καλέ μου μαθητή. Και για ν’ αποφανίζεις τους ιεροψάλτες μας που επιμένουν να ψάλουν τω Θεώ έως υπάρχουν…
Χανιώτικα νέα (Παρασκευή, 5.4.2019)http://www.haniotika-nea.gr/psalo-to-theo-mou-eos-iparcho/