Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Παρασκευή 5 Απριλίου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΨΑΛΩ ΤΩ ΘΕΩ ΜΟΥ ΕΩΣ ΥΠΑΡΧΩ

«Ασω τω κυρίω εν τη ζωή μου, ψαλώ τω Θεώ μου, έως υπάρχω». “Ασυναίσθητη” η επιστροφή μου στη φράση αυτή του Ψαλμωδού που βρίσκεται εν είδει προμετωπίδας στην αρχή του βιβλίου (για έναν ιδιαίτερα καλαίσθητο τόμο μεγάλου σχήματος, 214 έγχρωμων σελίδων και κυκλοφορήθηκε το 2009) που έγραψε και επιμελήθηκε ο και γραμματέας της Μητρόπολης Κισσάμου και Σελίνου, μαθητής μου στα μέσα της δεκαετίας του 1970 στο Δημ. Σχ. Στροβλών θεολόγος – ιεροψάλτης (στον Ι.Ν. του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στην Κίσσαμο) Αντώνης Π. Βακάκης για τον Θεόδωρο Βασιλικό, για τα 55 χρόνια της ιεροψαλτικής διακονίας του. Με το που τέλειωσα την ανάγνωσή του. Σημείο αναφοράς στον χώρο της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής ο περί ου ο λόγος Αρχων Μουσικοδιδάσκαλος της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, Πρωτοψάλτης και Χοράρχης, που αφιέρωσε το φωνητικό του τάλαντο στην ορθόδοξη θεία λατρεία κι όχι στο λαϊκό ή δημοτικό άσμα και που η όλη του δραστηριότητα χαρακτηρίζεται “όντως εξωπραγματική”, όπως σημειώνει στο πρόλογο του βιβλίου ο Πρωτοψάλτης του καθεδρικού Ναού Αθηνών Απόστολος Χ. Παπαδόπουλος. Κι αν έχει ισχύ για τον Θεόδωρο Βασιλικό η συγκεκριμένη φράση!
«Δύο λόγοι με οδήγησαν στη συγγραφή του παρόντος Τόμου: Ο ένας είναι η υποχρέωση και η επιθυμία, που νιώθει ο μαθητής να ευχαριστήσει το δάσκαλό του για την πολύτιμη γνώση που παρέλαβε απ’ αυτόν. Ετσι κι εγώ επιθυμώ να εκφράσω τις ευχαριστίες μου και την ευγνωμοσύνη μου προς τον Πρωτοψάλτη και Χοράρχη Θεόδωρο Βασιλικό, γιατί εκ νεότητός μου, από τη μαθητική μου ηλικία άκουσα την ψαλμωδία του ως μαθητής της Εκκλησιαστικής Σχολής Κρήτης, άγγιξε την ψυχή μου η λυρικότητα και η μελωδικότητα της φωνής του, η γλυκύτητα και η καθαρότητά της […] Ο δεύτερος λόγος είναι ότι θεωρώ σωστό και επιβεβλημένο στη σημερινή κοινωνία, όπου καθημερινώς προβάλλονται πρότυπα και “αξίες”, αναδεικνύονται πρόσωπα και έργα, άλλα σημαντικά και άλλα αμφιβόλου ποιότητας, να προβληθεί και ένα άλλο πρότυπο, το πρόσωπο και το έργο ενός Ιεροψάλτου». Τα που γράφει, μεταξύ των άλλων, στον πρόλογο του τιμητικού τόμου για τον Θεόδωρο Βασιλικό, ο Αντώνης Π. Βακάκης.
«Επίσημα Γράμματα – Χαιρετισμοί” (του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, του Πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεοδώρου, του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου, του Αρχιεπισκόπου Κρήτης Ειρηναίου, του Μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου Αμφιλοχίου κ.λπ.), “Βιογραφικά”, “Χορωδίες – Διάδοση – Καταγραφή της Βυζαντινής Μουσικής”, “Σταθμοί στην Ιεροψαλτική Διακονία του Θεοδ. Βασιλικού”, “Ενορ. Ι.Ν. Αγίου Θωμά Αμπελοκήπων”, “Η ψαλμωδία και οι Χορωδίες του Θεοδ. Βασιλικού μέσα από τα ΜΜΕ”, “Σχόλια – απόψεις για τον Πρωτοψάλτη Χοράρχη Θεόδ. Βασιλικό (από διάφορους πνευματικούς ανθρώπους)”, “Μαθήματα (Μέλη) Βυζ. Μουσικής του Θεοδ. Βασιλικού” και “Ο Θεοδ. Βασιλικός και το ύφος της Εκκλησιαστικής Βυζαντινής Μουσικής (του Ιωάννου Ε. Καστρινάκη)”, οι τίτλοι των κεφαλαίων του βιβλίου για τον Θεόδωρο Βασιλικό, που κλείνει μ’ ένα γενικό σχολιασμό απ’ τον τιμώμενο και την κατακλείδα του συγγραφέα. Με ευχαριστίες σε όλους όσοι με οποιονδήποτε τρόπο βοήθησαν στην ετοιμασία του τόμου και ευχές στον δάσκαλο «να έχει υγεία και έτη πολλά για να συνεχίζει να άδει και να ψάλλει τω Κυρίω και να τέρπει τα ώτα και τις καρδιές μας». Στους αιώνες… Μέρος της άυλης πνευματικής μας κληρονομιάς και οι ψαλμωδίες των ιερών ασμάτων της ορθοδοξίας μας δια χειλέων του Θεοδώρου Βασιλικού, που τον “βλέπουμε” στο εξώφυλλο του βιβλίου να ψάλει με τη Χορωδία του, την Πρωτοχρονιά του 2000, στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης το “Φως” Ιλαρόν.
«Ασω τω κυρίω εν τη ζωή μου, ψαλώ τω Θεώ μου, έως υπάρχω». Ανθός αγάπης και καρπός πολλής δουλειάς ο ξεχωριστός αυτός τιμητικός τόμος για τον Θεόδωρο Βασιλικό του Αντώνη Βακάκη, που επιμένει παιδιόθεν να επαναλαμβάνει κι αυτός τα λόγια του Ψαλμωδού. Οπως τα επαναλάμβαναν όταν ήταν 11 χρονών και “είπε” για πρώτη φορά με δική μου προτροπή τον Απόστολο στον Τίμιο Σταυρό των Πάνω Στροβλών, ο παπά ο Παντελής Σαμψάκης και οι ψαλτάδες του: ο Γιώργης Βακάκης, ο Βασίλης Βακάκης και ο Αντώνης Βαβουλές… Πάντα άξιος, καλέ μου μαθητή. Και για ν’ αποφανίζεις τους ιεροψάλτες μας που επιμένουν να ψάλουν τω Θεώ έως υπάρχουν…
Χανιώτικα νέα (Παρασκευή, 5.4.2019)http://www.haniotika-nea.gr/psalo-to-theo-mou-eos-iparcho/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου