Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Θεοδωρόπουλος. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Θεοδωρόπουλος. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Σάββατο 2 Φεβρουαρίου 2019

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ
ΠΕΡΙ ΑΛΜΑΤΟΣ Ο ΛΟΓΟΣ


Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Ευρηματικός ο τίτλος! Η λέξη ΑΛΜΑ μέσα στη λέξη “διAΛειμΜα” αν γράψουμε τα γράμματα της πρώτης κεφαλαία… Το πρώτο που παρατήρησα καθώς, ψάχνοντας για κάτι άλλο στο Διαδίκτυο, έπεσα στα εξώφυλλα της ηλεκτρονικής μαθητικής εφημερίδας που “βγάζουν” εδώ και κάποια χρόνια τα Εκπαιδευτήρια Θεοδωροπούλου, που είναι ως γνωστό στις Κορακιές Ακρωτηρίου κι έχουν παιδιά όλων των βαθμίδων της Εκπαίδευσης. ΑΛΜΑΤΑ σε μήκος, μα και ΑΛΜΑΤΑ σε ύψος τα περιοδικά και οι εφημερίδες, που βγάζουν τα σχολεία μας στο λιακωτό της δημοσιότητας!
Με τη γενικότερη αυτή σκέψη στον νου μου πήρα την απόφαση για τον σημερινό Παιδότοπο που φιλοξενεί δείγματα απ’ το τελευταίο, το με αρ. 14 τεύχος του “διΑΛείΜΑΤΟΣ”, που καλύπτει τους πρώτους μήνες της φετινής σχολικής χρονιάς.
Να’ ναι καλά ο γνωστός στους αναγνώστες της σελίδες, δάσκαλος Μανόλης Κουναλάκης για την συνεργασία…
Και βέβαια συγχαρητήρια σε μαθητές και δασκάλους, εξ’ ονύχων ο λέων!
Σας χαιρετώ με αγάπη
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος





ΤΑ ΕΚΤΑΚΙΑ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝ ΤΑ ΠΡΩΤΑΚΙΑ



Κάθε πρωτάκι του σχολείου μας «υιοθετείται» στην αρχή της χρονιάς από ένα εκτάκι με απώτερο στόχο αφενός την ομαλή προσαρμογή των μικρών μαθητών μας στο νέο τους σχολικό περιβάλλον και αφετέρου τη δημιουργία φιλικών σχέσεων μεταξύ διαφορετικών ηλικιακών ομάδων. Συγκεκριμένα, κάθε παιδί της Στ΄ τάξης ανέλαβε να προστατεύει ένα ή δύο παιδιά της Α΄ τάξης, να τα καθοδηγεί και να τα βοηθάει καθ΄ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Την Παρασκευή 26 Οκτωβρίου ξεκινήσαμε τις διατμηματικές μας δράσεις μέσα από παιχνίδια γνωριμίας των μαθητών των δύο τάξεων.
     


ΕΜΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΑΣ





Στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης οι μαθητές της Α΄ τάξης υλοποίησαν το διαθεματικό σχέδιο εργασίας «Εμείς και τα συναισθήματά μας». Τα παιδιά μέσα από διάφορες δραστηριότητες  είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν, να εκφράσουν και να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους, με απώτερο στόχο την επικοινωνία, τη συνεργασία με τα μέλη της ομάδας τους και τη λύση των συγκρούσεων.
    Αρχικά, διαβάσαμε το παραμύθι «Η παλέτα των συναισθημάτων», συζητήσαμε για τα συναισθήματα που έδειξε ο ζωγράφος στη Συναισθηματικούλα και απεικονίσαμε ό, τι ένιωθε κάθε φορά η ηρωίδα μας. Έπειτα, παίξαμε παντομίμα με τα συναισθήματά μας και κατασκευάσαμε «Τη λίμνη των χαρούμενων συναισθημάτων». Συνειδητοποιήσαμε, λοιπόν, ότι τα συναισθήματά μας ποικίλουν και μάθαμε να αναγνωρίζουμε τις διαφορετικές εκφράσεις κάθε συναισθήματος παίζοντας το παιχνίδι «Τα αγαλματάκια». Στο παιχνίδι αυτό, τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες περπατούσαν στον χώρο προσπαθώντας να αναπαραστήσουν ένα συναίσθημα. Στη συνέχεια, είδαμε την ταινία «Τα μυαλά που κουβαλάς» και δημιουργήσαμε ένα κολάζ με τίτλο «Εμείς και τα συναισθήματά μας». Επιπλέον,  κατανοήσαμε το συναίσθημα του θυμού παίζοντας το παιχνίδι «Γνωρίζω τον θυμό μου». Έτσι, συνειδητοποιήσαμε ότι αυτό που επικρατεί σε μία σύγκρουση είναι ο θυμός και μάθαμε τρόπους για να νικήσουμε «τον δράκο του θυμού». Τέλος, μέσα από την ομαδική δραστηριότητα «Θέλω να στο πω» καταλάβαμε ότι, όταν νιώθουμε πιεσμένοι και φορτισμένοι με πράγματα και συναισθήματα που μας δυσκολεύουν, είναι βοηθητικό να μοιραζόμαστε την αγωνία μας με κάποιον που μας νοιάζεται. Κατανοήσαμε, λοιπόν, ότι τα συναισθήματά μας αλλάζουν συνεχώς αλλά όλα είναι αποδεκτά, είτε αυτά είναι ευχάριστα είτε είναι δυσάρεστα.






JUNIOR ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ






Στις 10 Νοεμβρίου 2018 τα Εκπαιδευτήριά μας συμμετείχαν στην έκθεση "Junior Επιστήμονες" που διοργάνωσε και φέτος το Πολυτεχνείο Κρήτης και εκπροσώπησαν μαζί με άλλα 3 σχολεία την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του Νομού Χανίων.
Οι μαθητές των Ε΄ και Στ' τάξεων, επιθυμώντας «να σχεδιάσουν ένα πράσινο μέλλον», πρόβαλαν συναρμολογούμενες διατάξεις σχετικές με τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και την ανακύκλωση.
Οι κατασκευές αυτές αφορούσαν τη χρήση του ανέμου, του ύδατος και της ηλιακής ακτινοβολίας στην παραγωγή ενέργειας.
Έγινε επίσης επίδειξη της ρομποτικής κατασκευής-βραχίονα EV3 Lego Mindstrorms, η οποία είναι προγραμματισμένη να διαχωρίζει τα ανακυκλώσιμα υλικά χαρτί, αλουμίνιο, γυαλί.
Οι μαθητές μας εντυπωσίασαν τους μικρούς και μεγάλους επισκέπτες του περιπτέρου μας, που άκουγαν με προσοχή και ενθουσιασμό όλα αυτά που είχαν να τους περιγράψουν για τις συναρμολογούμενες διατάξεις που επιμελήθηκαν.


ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΜΕΑ




Η 3η Δεκεμβρίου είναι ημέρα αφιερωμένη στα άτομα με αναπηρίες. Οι μαθητές αρχικά ενθουσιάστηκαν βλέποντας αντίγραφα από αυθεντικούς πίνακες ζωγραφισμένους με το πόδι ή το στόμα. Έπειτα, έγινε μία παρουσίαση σχετικά με τις διάφορες μορφές αναπηρίας όπως  η τύφλωση, η κινητική αναπηρία, η βαρηκοΐα, η κώφωση. Μετά από μία δημιουργική συζήτηση οι μαθητές παρακολούθησαν μία ταινία με τίτλο «Το καναρινί ποδήλατο». Η ταινία είχε ως πρωταγωνιστή έναν μαθητή της ΣΤ’ δημοτικού με νοητική καθυστέρηση ο οποίος ξεδίπλωσε το ταλέντο του φτιάχνοντας μόνος του ένα όμορφο καναρινί ποδήλατο. Τέλος, τα παιδιά έπαιξαν ένα θεατρικό παιχνίδι μπαίνοντας στη θέση ενός ανθρώπου με κάποιου είδους αναπηρία που στόχο είχε την ενσυναίσθηση και ευαισθητοποίησή των πρώτων σχετικά με τα άτομα αυτά. Μέσα από τις ενασχολήσεις αυτές παραδεχτήκαμε πως ο κόσμος θα ήταν βαρετός και μονότονος αν ήμασταν όλοι ίδιοι. Η διαφορετικότητα είναι που μας κάνει μοναδικούς!



ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ - ΙΣΟΤΗΤΑ - ΑΝΑΠΗΡΙΑ 


Στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης και με αφορμή την ημέρα «Τέχνης και Αναπηρίας» ασχοληθήκαμε με τα άτομα με αναπηρίες, δουλεύοντας με το παραμύθι «Φένια, η αγαπημένη των ήχων» της Γιώτας Αλεξάνδρου. Οι μαθητές προβληματίστηκαν με την ιστορία της Φένιας, καλλιέργησαν την ενσυναίσθησή τους  και ανέφεραν και οι ίδιοι περιστατικά ατόμων με αναπηρία που γνώριζαν. Στη συνέχεια πραγματοποιήσαμε μια από τις δραστηριότητες που αναφέρονται στο βιβλίο. Με ένα μαντήλι ένας-ένας οι μαθητές έκλεισαν τα μάτια τους και κλήθηκαν να αναγνωρίσουν διάφορα αντικείμενα μέσα από μία τσάντα. Με αυτόν τον τρόπο μπήκαν στη θέση ενός ατόμου με προβλήματα όρασης και κατάφεραν να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο των τυφλών ατόμων. Έπειτα, πραγματοποιήσαμε ένα παιχνίδι εμπιστοσύνης. Οι μαθητές σε ζευγάρια (ο ένας με κλειστά ματιά και ο άλλος σε ρόλο οδηγού) διέσχισαν διάφορα μέρη του σχολείου, ώστε με αυτό τον τρόπο να δουν με τα μάτια ενός τυφλού.


Παρασκευή 31 Μαρτίου 2017

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

Πώς να κρυφτείς απ' τα παιδιά...




Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης (21 Μαρτίου) η πρόσκληση να επισκεφτώ την Πέμπτη, 23 Μαρτίου, στις 10 το πρωί, ως ποιητής, αλλά και ως δάσκαλος και ως δημοσιογράφος, το Δημοτικό Σχολείο των Εκπαιδευτητρίων Θεοδωροπούλου, στο πλαίσιο των δράσεων φιλαναγνωσίας. Αξέχαστη θα μου μείνει η δυόμιση περίπου ωρών συνάντησή μου με τα παιδιά της Ε’ και Στ’ τάξης και τις δασκάλες τους, τη Στέλλα Γυπαράκη και την Τέρψη Τζανουδάκη, όπως και με τον υπεύθυνο προγραμμάτων του Σχολείου Μανόλη Κουναλάκη. Να χτυπά και να ξαναχτυπά το κουδούνι και να κάνουν πως δεν το ακούνε ούτε οι μαθητές ούτε οι δάσκαλοι… Ευλογία η κουβέντα μαζί τους, για την ποίησή μου και γενικότερα για την ποίηση, για τα κείμενά μου στην εφημερίδα και γενικά για τη δημοσιογραφία, για τις αναμνήσεις μου από τα παιδικά μου χρόνια, και από τη δασκαλική μου σταδιοδρομία. «Πώς να κρυφτείς απ’ τα παιδιά,/ έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα». Έχει δίκιο ο Διονύσης Σαββόπουλος.

Μπορείς να διδάξεις τα παιδιά, όσο μικρά κι αν είναι, το ο,τιδήποτε, αρκεί να βρεθεί ο έντιμος τρόπος, έχει γράψει στο βιβλίο του “Η διαδικασία της παιδείας”, (στο περίπου τα λόγια του) ο κορυφαίος Αμερικανός ψυχολόγος Τζέρομ Μπρούνερ. Εχει απόλυτο δίκιο. Και να κουβεντιάσεις με τα παιδιά, όσο μικρά κι αν είναι, τα “πάντα όλα”, μπορείς, αν ξέρεις να χρησιμοποιείς έναν “έντιμο” τρόπο. Οπως, αυτόν που ξέρουν να χρησιμοποιούν για παράδειγμα, οι δασκάλες των Πεμπτακιών και των Εκτακιών του προαναφερθέντος Σχολείου, προσεγγίζοντας τη σύγχρονη ποίηση, τα ποιήματά μου “Της ασχήμιας”, “Εμείς”, “Ενας Αλέξανδρος” και “Θα ’ρθει καιρός”, με βάση τα οποία εκπόνησαν καταπληκτικές ομαδικές εργασίες, μια απ’ τις οποίες “Το αλφαβητάρι της ποίησης”.


“Ανοιχτά τα μάτια της ψυχής/ Βασιζόμαστε στα βιώματα της ζωής/ Γράφω ό,τι νιώθω/ Δηλώνω τα συναισθήματά μου/ Ελευθερώνω τη φαντασία μου/ Ζω ξανά στιγμές/ Η ζωή μοιάζει με ποίημα/ Θέλω να ταξιδέψω μακριά/ Ισως να μπορείς να ταξιδέψεις στα βάθη της καρδιάς/ Και παλεύουμε να κάνουμε το σκοτάδι φως./ Λύνοντας τους γόρδιους δεσμούς/ Μοιράζομαι τις σκέψεις μου/ Νικώντας τα εμπόδια της λογικής/ Ξεχνώ τις δυσκολίες της ζωής/ Ονειρεύομαι όσα δεν ονειρεύτηκα ποτέ/ Παίρνω ιδέες από τα βάθη της καριάς/ Ρόδινα όνειρα/ Σπάω τον πάγο της καρδιάς/ Ταξιδεύοντας στα κύματα της φαντασίας/ Υφαίνω με μια κλωστή φορτωμένη ποιήματα/ Φτάνοντας στον ορίζοντα των συναισθημάτων./ Χρώματα αγάπης στη ζωή/ Ψάχνω αυτό που ποτέ δεν βρήκα/ Ωκεανός σκέψεων…” Λίγες λέξεις, βαθιά νοήματα από τα παιδιά της Στ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου των Εκπαιδευτηρίων “Θεοδωροπούλου”.

Ο,τι καλύτερο! Να είμαι με τα παιδιά μιας σχολικής τάξης για να μου παραδίδουν μαθήματα. Και μαθήματα ποίησης… Και μαθήματα δημοσιογραφίας. Πάντα δηλώνω, όπως αισθάνομαι, αιώνιος μαθητής…

Χανιώτικα νέα (31.03.2017)

Σάββατο 25 Μαρτίου 2017

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

ΣΥΖΗΤΩΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΒΑΓΓΕΛΗ ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ
ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ











Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης (21 Μαρτίου) οι μαθητές κι οι μαθήτριες της Ε’ και Στ’ τάξης των Εκπαιδευτηρίων Θεοδωρόπουλου φιλοξένησαν στην τάξη τους τον παιδαγωγό, λογοτέχνη, αλλά και δημοσιογράφο κ. Βαγγέλη Κακατσάκη. Οπως σημειώνουν οι δάσκαλες των τάξεων Στέλλα Γυπαράκη, Τερψιχόρη Τζανουδάκη, «τις προηγούμενες ημέρες τα παιδιά ασχολήθηκαν με ποιήματα από τις ποιητικές του συλλογές “ΚΑΖΟΒΑΡ” και “Oταν γίνεις ποίημα”. Πιο συγκεκριμένα, εργάστηκαν πάνω στα ποιήματα “Της ασχήμιας”, “Εμείς”, “Eνας Αλέξανδρος” και “Θα ‘ρθει καιρός”, με βάση τα οποία εκπόνησαν ομαδικές εργασίες.
Οι μαθητές της Ε’ τάξης εικονογράφησαν το ποίημα “Της ασχήμιας” και κατέγραψαν διάφορα αποφθέγματα που εμπνεύστηκαν από αυτό.
Ταυτόχρονα δημιούργησαν ένα βιβλίο με την εικονογραφημένη ιστορία, καθώς κι ένα βίντεο, στο οποίο απαγγέλουν οι ίδιοι το ποίημα σε αντιστοίχιση με τις ζωγραφιές τους.
Με τη σειρά τους, οι μαθητές της Στ’ τάξης, αφού μελέτησαν τα ποιήματα, εξέφρασαν τα συναισθήματά τους και τις σκέψεις τους σχετικά με την ποίηση. Eτσι προέκυψε το “Αλφαβητάρι της ποίησης”, το οποίο παρουσιάστηκε και σε ηλεκτρονική μορφή με τις φωνές των μαθητών.
Ακόμη, τα παιδιά έγραψαν επιστολές προς τον “άγνωστο” αναγνώστη, ο οποίος είναι άνθρωπος της καθημερινής εποχής με τις δυσκολίες και τα προβλήματά του, δίνοντας συμβουλές επηρεασμένες από τα διδάγματα των ποιημάτων. Τέλος, ζωγράφισαν τις εικόνες που τους δημιουργήθηκαν κατά τη μελέτη των ποιημάτων.
Χαρακτηριστική ήταν η φράση που χρησιμοποίησε ο κ. Βαγγέλης κι αποτέλεσε ερέθισμα για την έναρξη της συζήτησης:
«Φυτεύοντας περισσότερες τριανταφυλλιές, έχουμε περισσότερα τριαντάφυλλα».
Ο ίδιος από την αρχή κέρδισε το ενδιαφέρον των μαθητών, το οποίο κράτησε αμείωτο μέχρι τέλους, ενώ τα λόγια του αποτέλεσαν δίδαγμα για εκείνα.
Στην πορεία της συζήτησης τα παιδιά διατύπωσαν πολλές ερωτήσεις που είχαν προετοιμάσει, με αφορμή το έργο και την τριπλή ιδιότητά του
Πριν μας αποχαιρετήσει, μας αφιέρωσε ποιητικές του συλλογές, όπως και το βιβλίο του “Στα πεταχτά”,  μαζί με τις ευχές του για καλή συνέχεια στο έργο μας. Η συνάντηση αυτή θα μείνει χαραγμένη στις καρδιές όλων μας.





Χανιώτικα νέα (25.03.2017)

Πέμπτη 23 Μαρτίου 2017

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

ΣΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ


Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης (21 Μαρτίου) η πρόσκληση να επισκεφτώ , σήμερα, Πέμπτη, 23 Μαρτίου, στις 10 το πρωί, ως ποιητής, αλλά και ως δάσκαλος και ως δημοσιογράφος, το Δημοτικό Σχολείο των ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ, στο πλαίσιο των δράσεων φιλαναγνωσίας.

Αξέχαστη θα μου μείνει η δυόμιση ωρών περίπου συνάντηση μου με τα παιδιά και τις δασκάλες τους, την Στέλλα Γυπαράκη και την Τέρψη Τζανουδάκη, όπως και με τον υπεύθυνο Προγραμμάτων του Σχολείου Μανόλη Κουναλάκη.  Να χτυπά και να ξαναχτυπά το κουδούνι και να μη θέλουν να το ακούσουν ούτε οι μαθητές ούτε οι δάσκαλοι..... Ευλογία η κουβέντα μαζί τους, για την ποίηση μου και γενικότερα για την ποίηση, για τα κείμενά μου στην εφημερίδα και γενικά για τη δημοσιογραφία, για τις αναμνήσεις μου από τα παιδικά μου χρόνια και τη δασκαλική μου ζωή...

"Πώς να κρυφτείς απ' τα παιδιά\ έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα!" Έχει δίκιο ο Διονύσης Σαββόπουλος...

ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΙΚΡΗ ΓΕΥΣΗ ΑΠΟ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ....
ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΘΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ...

Προσεχώς περισσότερα....