Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΔΗΜ. ΣΧ. ΜΑΥΡΟΜΑΤΑΚΗ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΔΗΜ. ΣΧ. ΜΑΥΡΟΜΑΤΑΚΗ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Σάββατο 17 Μαρτίου 2018

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

ΔΗΜ. ΣΧ. ΜΑΥΡΟΜΑΤΑΚΗ
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣΚΑΙ ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ


Φίλες και φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
«Στο πλαίσιο του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης “Ο Σχολικός μας Κήπος” που υλοποιεί φέτος το σχολείο μας, είχαμε την ευκαιρία να μαζέψουμε τη σοδειά μας, που είχαμε φυτέψει πριν από τέσσερις μήνες περίπου και είχαμε παρακολουθήσει να αναπτύσσεται. Από τον λαχανόκηπό μας και με την ανεκτίμητη βοήθεια του κ. Αντώνη Μαυροματάκη κόψαμε φρεσκότατα κουνουπίδια, μπρόκολα, σέλινο, παντζάρια, ραπάνια, καρότα, μαρούλια, πατάτες κ.ά. Hταν τα προϊόντα που ο σχολικός μας κήπος μάς πρόσφερε αποζημιώνοντάς μας για τον κόπο μας. Είχαμε την ευκαιρία να γευτούμε τα νόστιμα λαχανικά μας σ’ ένα υπαίθριο πικ νικ που ετοίμασε για μαθητές και δασκάλους η κα Μαριάννα Μαυροματάκη και κουβεντιάσαμε για τη διατροφική αξία των προϊόντων μας, εδικά τώρα που αρχίζει η Σαρακοστή και καλό είναι οι διατροφικές μας συνήθειες να διαφοροποιούνται. Αντιληφθήκαμε ότι υπάρχουν κι άλλες νοστιμιές πέρα απ’ τις εύκολες λύσεις των εμπορευματοποιημένων σνακ. Ήταν μία απολαυστική μέρα μάθησης που κυριολεκτικά γευτήκαμε “το τερπνόν μετά του ωφελίμου”. Οι εντυπώσεις των παιδιών είναι αποκαλυπτικές. Ευχαριστίες πολλές στη διεύθυνση των Εκπαιδευτηρίων και στις συναδέλφους δασκάλες κα Μαρία Μουντάκη, Μαρία Γεωργουσάκη, Αρτεμη Βαμβουνάκη, Εφη Γιαννουδάκη, Δώρα Σφήκα για την εμψύχωση των μαθητών».
Πλήρες και κατατοπιστικό το κείμενο – ρεπορτάζ που μου έστειλε ο φίλος διευθυντής του Δημ. Σχ. “ΜΑΥΡΟΜΑΤΑΚΗ” Κώστας Μανωλάκης μαζί με εργασίες (κείμενα και ζωγραφιές) μαθητών για το θέμα και σχετικές φωτογραφίες. Συγχαρητήρια θερμά και στους μαθητές και στους δασκάλους των, ξεχωριστά, ωστόσο, στον “αειθαλή” κύριο Αντώνη και στην κυρία Μαριάννα! Οντως άξια κάθε προβολής και η συγκεκριμένη δραστηριότητα. Να βρει μιμητές η ευχή μου!
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος
Ο σχολικός μας κήπος
Δίπλα στο σχολείο μας υπάρει ένα χωράφι που έχουμε δημιουργήσει τον σχολικό μας κήπο. Στα μέσα του Οκτώβρη όλα τα παιδιά του σχολείου με τη βοήθεια του κυρίου Αντώνη, του ιδιοκτήτη του σχολείου, φυτέψαμε χειμερινά λαχανικά. Φυτέψαμε: κουνουπίδι, λάχανο, καρότο, σέλινο, μαϊντανό, παντζάρια, μπρόκολο και ραπανάκια. Για τέσσερις μήνες περιμέναμε να αναπτυχθούν, ώστε να έρθει η ώρα να τα κόψουμε και να τα δοκιμάσουμε. Ο καιρός πέρασε και τη Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου 2018 όλοι μαζί πήγαμε να μαζέψουμε τη σοδειά μας. Μόνο που αυτή τη φορά ήρθε μαζί μας η κυρία Μαριάννα, που είχε φτιάξει μια νοστιμότατη σαλάτα με όλα αυτά τα λαχανικά. Με πολλή όρεξη όλοι μαζί δοκιμάσαμε τα αποτελέσματα του κόπου μας. Ενιωσα χαρά και ενθουσιασμό και έμαθα πώς να φυτεύω και να φροντίζω λαχανικά.
Δήμητρα Κρεμασμενάκη Γ’ τάξη.
Η υγιεινή διατροφή είναι υπόθεση όλων μας
Η υγιεινή διατροφή είναι σημαντική για τους ανθρώπους. Μας βοηθάει να κρατιόμαστε σε φόρμα και να είμαστε υγιείς. Πρέπει να τρώμε πολλά λαχανικά και φρούτα. Επίσης μας βοηθάει η πυραμίδα της διατροφής, γιατί μας καθοδηγεί ώστε να μην ξεφύγουμε και να τρώμε ανθυγιεινά.
Εμείς στο σχολείο μας ακολουθούμε υγιεινό τρόπο διατροφής. Τόσο στο μεσημεριανό φαγητό όσο και γενικότερα. Γι’ αυτό έχουμε έναν κήπο με πολλά λαχανικά απέναντι από το σχολείο μας. Οι δάσκαλοι μας, μας μαθαίνουν να τον καλλιεργούμε και να τον φροντίζουμε.
Τη Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου 2018 πήγαμε στον κήπο μας και μαζέψαμε το πρώτα λαχανικά. Μετά τα δοκιμάσαμε και μας άρεσαν πάρα πολύ. Οταν τα μαζεύαμε με τον κύριο Αντώνη, που είχε φροντίσει για τον κήπο μας, μαθαίναμε πώς λέγονται όλα αυτά τα λαχανικά. Θέλουμε να σας προτείνουμε να τρώτε υγιεινά, όπως εμείς και να έρθετε να μας επισκεφτείτε. Θα είναι χαρά μας να σας δείξουμε τον κήπο μας και να δοκιμάσετε μερικά από τα λαχανικά μας.
Ολίβια Μαρόπις & Νιόβη Ευθυμιάδη Φοίτου, Ε’ τάξη
Ο σχολικός μας κήπος
Στου Μαυροματάκη την αυλή
γίνονται όλοι κηπουροί.
Μέσα στον κήπο μας αυτό
θα βρεις λαχανικά σωρό.
Ο μύλος που υπάρχει εκεί
δίνει σ’ όλους μας ψωμί.
Γύρω του λαχανικά
όλα φυτεμένα στη σειρά.
Ο κυρ Αντώνης είναι εκεί
και όλα τα καλλιεργεί.
Χωρίς διόλου φάρμακα
κάνει μεγάλα θαύματα.
Πολλά και διάφορα λαχανικά
νόστιμα και θρεπτικά
που μας βοηθούν πολύ
και μας οδηγούν γοργά στην υγιεινή ζωή.
Μαθαίνουμε τόσα πολλά
μα δε μας είναι αρκετά.
Παίρνουμε εφόδια πολλά
που θα μας πάνε όλους μπροστά.
Ειρήνη Κανατάκη
& Κατερίνα Βυζηράκη
Ε’ τάξη
Αρχές Οκτώβρη ήτανε
που βάλαμε τους σπόρους,
και είπαμε πως θα ‘χουμε
στο νου μας δύο όρους.
Τον κήπο να προσέχουμε
και όλα τα καλά του,
εναγωνίως να περιμένουμε
όλη τη σοδειά του.
Για ήλιο, αγάπη και νερό
διψούσανε οι σπόροι,
να μεγαλώσουν ήθελαν
ως τα ψηλά τα όρη.
Κρυφοκοιτάγαμε συχνά
απ’ το παράθυρό μας,
να δούμε τι απέγινε
ο κήπος ο δικός μας!
Λάχανα εμφανίστηκαν
στα μέσα του Γενάρη,
καρότα, μπρόκολα, μαϊντανοί
στα μέσα του Φλεβάρη!
Ήτανε όλα πλουμιστά
στέκονταν στη σειρά τους,
όλοι περνούσαν από ‘κει
να δουν την ομορφιά τους
Οι μαθητές περήφανοι
καμάρωναν τα φυτά τους,
να δουν τους φρέσκους
τους καρπούς
και τα λαχανικά τους.
Φάγαμε μερικούς καρπούς
μας έπιασε ζαλάδα,
γιατί ήταν οι πιο νόστιμοι
σε όλη την Ελλάδα!
Στον κυρ Αντώνη ευχαριστώ
λέμε από την καρδιά μας,
που κόπιασε και μόχθησε
για την καλή σοδειά μας.
Ακόμα ένα ευχαριστώ
θα πω στη Μαριάννα
που νοστιμιές και φαγητά
μας φέρνει σαν τη μάνα.
Γιώργος Γαβαλάκης,
Γιώργος Δασκαλάκης,
Ευτυχία Μπαρμπαλιά,
Κωνσταντίνος Μυλωνάκης, Ευαγγελία Παντελάκη,
Φώτης Παντελίδης,
Δ΄ τάξη
Χανιώτικα νέα (17.3.2018)

Σάββατο 5 Αυγούστου 2017

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΜΑΥΡΟΜΑΤΑΚΗ- ΜΗΤΕΡΑ
Ο ΘΕΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΛΩΝΙΣΜΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ






Καλοί μου φίλoι, καλό Σαββατοκύριακο!
Οργώνουμε, σπέρνουμε, θερίζουμε, αλωνίζουμε, λιχνίζουμε, ζυμώνουμε, φουρνίζουμε, ξεφουρνίζουμε, όπως παλιά… Στο πρώτο πληθυντικό πρόσωπο τα ξεχασμένα για μας τους μεγάλους και τ’ άγνωστα για τους νεότερους αυτά ρήματα, “βίωσαν” κι εφέτος, γι’ άλλη μια χρονιά οι μαθητές των Εκπαιδευτηρίων “ΜΑΥΡΟΜΑΤΑΚΗ – ΜΗΤΕΡΑ” της πόλης μας. Ο κύκλος του ψωμιού που άρχισε τον περασμένο Νοέμβριο με το όργωμα και την σπορά στο περί ου ο λόγος σχολείο συνεχίστηκε τον Ιούνιο με τον θερισμό και το αλώνισμα, με το άλεσμα του καρπού και το ζύμωμα του αλευριού, κι έκλεισε με το πλάσιμο του ψωμιού και το ψήσιμό του στον φούρνο… Και τι δεν έχουν να μας πουν τα παιδιά γι’ αυτές τις μοναδικές εμπειρίες που έζησαν, προπάντων στον θερισμό και το αλώνισμα, στον σημερινό Παιδότοπο!
Και, βέβαια, συγχαρητήρια στους δασκάλους τους, ιδιαίτερα στον φίλο ιδρυτή των “Εκπαιδευτηρίων” Αντώνη Μαυροματάκη, που εκτός όλων των άλλων, όπως έμαθα, ήταν αυτός που έκανε το λίχνισμα και στην σύζυγό του κυρία Μαριάννα, που ανέλαβε να κοσκινίσει το αλεύρι κι όλα τα περαιτέρω…
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης,
δάσκαλος


Α’ ΤΑΞΗ
Ιωάννα-Μαρία Μαρκέτου:  Μου άρεσε που ανέβηκα στον βωλόσυρο με το άλογο.
Ρεγγίνα Πηγουνάκη: Θερίσαμε τα στάχυα μέσα στο χωράφι και μετά στο αλώνι έκανα μια βόλτα με το αλογάκι. Ηταν πολύ ωραία!
Ελεονώρα Φελεμέγκα: Μπήκαμε στο χωράφι με τα στάχυα. Μου άρεσε όταν θερίσαμε με το δρεπάνι τα στάχυα.
Liam Bird: Μου άρεσε που με έσερνε το άλογο γύρω-γύρω.
Σοφία Κατσανικάκη: Ήταν πολύ ωραία που φτιάξαμε το δικό μας ψωμί, με το δικό μας αλεύρι.
Αλεξάνδρα Μαρκαντωνάκη: Μου άρεσε όταν πήγαμε στο αλώνι και όταν πήγα βόλτα με το άλογο γύρω – γύρω.











Δ’ ΤΑΞΗ
Ολίβια Μαρώπη: Ο θερισμός μού φάνηκε πολύ ωραίος γιατί μας θύμισε τα παλιά χρόνια, τότε που οι άνθρωποι με δυσκολία έφτιαχναν το ψωμί τους. Ευχαριστώ που κάναμε όλη αυτή τη δαδικασία.
Ειρήνη Κανατάκη: Στον θερισμό κάναμε πολλά πράγματα: θερίσαμε, αλωνίσαμε, λιχνίσαμε, ζυμώσαμε και ψήσαμε ψωμί. Πιο πολύ μου άρεσε η διαδικασία που κάναμε για να φτιάξουμε ψωμί.
Ζωή Noecker: Ο  θερισμός μου θύμισε τι γινόταν στα παλιά χρόνια, τότε που οι άνθρωποι κουράζονταν και ίδρωναν για να μαζέψουν το στάρι και να το κάνουν ψωμί.
Νιόβη Ευθυμιάδη-Φοίτου: Η διαδικασία του θερισμού ήταν υπέροχη. Ένιωθα πως ήμουν στην παλιά εποχή. Επίσης, μετά είδαμε τη διαδικασία της παρασκευής του ψωμιού μαζί με την κα Μαριάννα. Ήταν φοβερή εμπειρία!
Κατερίνα Βυζηράκη: Ήταν ωραία εμπειρία ο θερισμός. Όλοι μαζί πήραμε τα δρεπάνια και ο κ. Αντώνης μάς έδειξε πώς να κόψουμε τα στάχυα.
Kaylee Bird: I remember cutting some wheat and seeing it thrashed and made into bread.
Gina Walt: I liked that I got to see a pony. It was a lot of fun and we got to play. We got to see the pony crush up hay.








Ε’ ΤΑΞΗ
Νεκταρία Παντελάκη: Διασκεδάσαμε και μάθαμε πολλά , χαίρομαι που είδα από κοντά τη διαδικασία του θερισμού και συμμετείχα σ’ αυτό. Πιο πολύ μου άρεσε όταν πετούσαμε ψηλά τα άχυρα και τα έπαιρνε ο αέρας και το στάρι έμενε στο αλώνι.
Ελευθερία Μπολάκη: Μου άρεσε που είδα από κοντά τον θερισμό και έκανα πολλά πράγματα κατά τη διαδικασία του θερισμού με το δρεπάνι, το θρινάκι και το βωλόσυρο που έσερνε το πόνυ.
Αιμίλιος Παντελίδης: Μ’ άρεσε το πόνυ μας, η Beauty, που τη φέραμε στο σχολείο για να μας βοηθήσει στο αλώνισμα. Πολύ ωραίο ήταν και το φαγητό που μας κέρασε η κα Μαριάννα.
Νίκος Μυλωνάς: Δίπλα στο χωράφι που ήταν τα στάχυα έφτιαξαν έναν ανεμόμυλο για να κάνει το στάρι αλεύρι. Αυτός ο «αλευρόμυλος» μ’ άρεσε πολύ.
Γώργος Λαμπρινός: Μου άρεσε το κόψιμο των άχυρων στο αλώνι με τον βωλόσυρο που έσερνε το πόνυ.
Darick Fisher: I liked very much the traditional food.







Στ’ ΤΑΞΗ
Ελεάννα Μυλωνάκη: Αυτό το πρόγραμα με τον κύκλο του ψωμιού μου άρεσε πολύ. Εμαθα πως φτιάχνουμε το ψωμί και όλη τη διαδικασία πριν το φάμε. Μου άρεσε ο θερισμός, το αλώνισμα και είδαμε πώς έψηναν παλιά το ψωμί στον ξυλόφουρνο.
Μαρία Στουρνάρα: Εμαθα πολλά για τον θερισμό, πώς να θερίσουμε, να αλωνίσουμε, να λιχνίσουμε, να αλέσουμε, να ζυμώσουμε και να ψήσουμε. Ο κύκλος του ψωμιού θέλει κόπο και δύναμη.
Χριστίνα Μπολιώτη: Εμαθα πολλά πράγματα για τον θερισμό και μου άρεσε πολύ το ψωμί που φτιάξαμε. Ήταν πολύ νόστιμο γιατί το φτιάξαμε μόνοι μας.
Βάλια Καντηλιεράκη: Μου άρεσε πολύ ο θερισμός και το αλώνισμα και το ψωμί που φτιάξαμε μόνοι μας.
Γιάννης Βιτωράκης: Μου άρεσε πολύ όταν πετούσαμε τα άχυρα στον αέρα για να ξεχωρίσει ο σπόρος που έπεφτε στο αλώνι.
Ένα πρωινό του Ιούνη όλα τα παιδιά θέρισαν με τα δρεπάνια το δικό τους δεμάτι, το μετέφεραν στο αλώνι. Εκεί το μικρό πόνυ τραβούσε τον βολόσυρο και τεμάχιζε τα στάχυα.





Ο κ. Αντώνης που βρήκε όλα τα παραδοσιακά εργαλεία, δρεπάνια, βολόσυρο και το θρινάκι για το λίχνισμα, έκανε το λίχνισμα. Το αεράκι βοήθησε και απομάκρινε τα άχυρα από τον σπόρο που έπεφτε κάτω στο αλώνι. Οι μικρές χουφτίτσες των παιδιών γέμισαν από τον χρυσό καρπό του σταριού και τα μάτια τους από ικανοποίηση και χαρά. Τον καρπό αυτό τον αλέσαμε στον ανεμόμυλο και βγάλαμε το λευκό αλεύρι.
Η κα Μαριάννα κοσκίνισε το αλεύρι με την κνισάρα, ζύμωσε το ψωμί στην ξύλινη σκάφη με την μαγιά σε στρογγυλά καρβέλια που τα έβαλε μέσα στην πινακοτή. Στο μεταξύ ο φούρνος καθαρίστηκε από τα κάρβουνα με τον σιντρίφτη και το πάνιστρο και με το φουρνόξυλο μπήκαν τα έτοιμα ψωμιά στο φούρνο.
Οι κόποι όλων μας ανταμοίφθηκαν από την νοστιμιά του ζεστού, φρέσκου ψωμιού, τα παξιμάδια με τον ντάκο, τις ελιές που όλοι γευτήκαμε.
Μαριάννα Μαυροματάκη