Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Πέμπτη 30 Μαΐου 2019

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ


ΜΕ ΠΑΡΑΜΑΝΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΣΥΜΠΙΛΗΜΑΤΑ  ΩΣ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
ΔΡΑΣΗ ΑΙΧΜΑΛΩΣΙΑ  - Δ. ΣΑΡΙΔΑΚΗ  ΜΝΗΜΗ



Γράφει ο Γιάννης Μαρκαντωνάκης* 

Ανάσυρση επιλεγμένων στίχων του Βαγγέλη Θ. Κακατσάκη (1) 
Από την τελευταία συλλογή του, «Όπως το ψωμί» που εμπεριέχουν το δίπολο όνειρο-φεγγάρι

Τα όρια  του ποιητή/ τα όνειρα  του ποιητή
Τα όρια των ονείρων./ Τα όνειρα των ορίων
Δίχως όρια/ τα όνειρα του ποιητή
…Στο φως του ονείρου
Έχουμε ανάψει εμείς το κερί μας
…επί τραχείας οδού μια ζωή,  η πορεία του
Συχνά θλιμμένος, πότε θλιβερός
Πάντα ορθοστατών και ορθοβαδίζων.
Με αναπεπταμένη τη σημαία της ευθύνης.
Επιμένοντας να καλημερίζει τον ήλιο
Και να καλημερίζει το φεγγάρι.
…Μάνα. Επίρρημα χρονικό
Σύνδεσμος συμπλεκτικός.
Πρόθεση που φανερώνει τρόπο
Επιφώνημα για όλες τις χρήσεις.



ΑΙΧΜΑΛΩΣΙΑ – ΑΠΟΔΡΑΣΗ Δ. ΣΑΡΙΔΑΚΗ


Ολοκληρώθηκαν οι εκδηλώσεις  για την 78η επέτειο  της Μάχης της Κρήτης στο νομό, δυστυχώς σε μια φθίνουσα πορεία. Δράττω την ευκαιρία να παρουσιάσω στους Χανιώτες αναγνώστες μια ιστορική μορφή αγωνιστή της Μάχης και της ζωής σε μια εποχή που τα ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά του άφησαν  ένα στίγμα δίπτυχης μνήμης με γραπτά  αλλά και εικαστικά. Θα αναφερθώ στο ζωγράφο Δημήτρη Σαριδάκη (γεν.1912 στην Κασταμίνιτσα  της επαρχίας Ηρακλείου που φυλακίστηκε στο στρατόπεδο Γαλατά τον Ιούνιο του 1941, έζησε τις ιδιαίτερες συνθήκες της κατοχικής αιχμαλωσίας τις οποίες  περιγράφει εκ των υστέρων με απλό αφηγηματικό τρόπο καθώς και την δραπέτευση του τον Ιανουάριο του 1942 και την περιπετειώδη πορεία του μέχρι το χωριό του. Τα κατοχικά αυτά γλαφυρά απομνημονεύματα του τα έγραψε μεταξύ 1947-1953 όταν  υπηρετούσε ως υπάλληλος στην υγειονομική υπηρεσία Στρατού, στην Αθήνα. Η έκδοση «χρονικό αιχμαλωσίας και απόδρασης» του Δ.Σ., παρουσιάστηκε στις  23/10/17 στο Ηράκλειο με εισαγωγικά κείμενα (2) που αναδεικνύουν την ιδιαίτερη συγγραφική μαρτυρία του ευαισθητοποιημένου   κρητικού. Μεταξύ άλλων ο γιος του, σημαντικός σύγχρονος ζωγράφος, ο Μανώλης Δ. Σαριδάκης (3) γράφει “…κάτω από τις διαρκείς επιθέσεις των γερμανικών αεροπλάνων, την αντίδραση των Κρητών  κατά τη ρίψη των Γερμανών αλεξιπτωτιστών στο ανάγλυφο του Κρητικού τοπίου, την όποια αντίδραση ο Σαριδάκης  αποτύπωσε αργότερα σε σχέδια δραματικά ,με μελάνι.”
…Στο ζωγραφικό του έργο, αποτυπώνεται η τροχιά του ιδίου ανάμεσα σε όλα αυτά που συνέβησαν γύρω του, το άπλωμα του δημιουργού τόσο στο εν  δυνάμει  γίγνεσθαι όσο και στις περιοχές που έχει κατατεθεί η συλλογική προσπάθεια και η κοινή  συνείδηση και  είναι αυτά που κάνουν το έργο του, όπως καθετί το άξιο λόγου  άλλωστε, να έχει μια διαρκή και αμφίδρομη  σχέση με τα πράγματα…»

Η ΕΠΙΤΑΦΙΑ ΜΝΗΜΗ ΩΣ ΤΟΥ ΕΡΑΣΤΗ…


Στις 19/04 στο Ίδρυμα Ε. Βενιζέλου, παρουσιάστηκε μια λιτή παράσταση  του «Επιταφίου» του Θουκυδίδη ( μετάφραση Ε. Βενιζέλου),  σε καθαρά λογοκεντρική σκηνοθεσία του Δήμου Αβδελιώδη –χωρίς σκηνικά και εφετζίδικες υφολογικές φιοριτούρες με κοφτή αφηγηματική απόδοση  και εξαιρετική ερμηνεία από την Ιωάννα Σπανού. Ο Επιτάφιος διαρκώς αφυπνιστικό κείμενο γι αυτούς που ασχολούνται με τα κοινά αλλά ιδιαίτερα στη σύγχρονη επίκαιρη προεκλογική εποχή. Επιλέγω από το 43 εδάφιο «πιο πολύ τη δύναμη της πόλης –μας θωρείτε-την  κάθε μέρα στα έργα –της κι αγαπήστε-την σαν εραστές και όταν σας φανεί μεγάλη, στοχαστείτε ότι αυτά τα απόχτησαν άντρες που τολμούσαν και ήξεραν το σωστό και ένιωθαν ντροπή μέσα –τους, όταν ήταν να ενεργήσουν και αν καμία φορά δοκιμάζοντας κάτι τύχαινε να μην πετύχουν, όμως είχαν την αξίωση να μη στερήσουν γι’ αυτό την πόλη από την παλικαριά-τους με κανένα τρόπο απεναντίας την ξόδευαν σαν την πιο ωραία κοινή εισφορά-τους  σ’ αυτή…» και μετάφραση από τον  αείμνηστο σπουδαίο φιλόλογο Ι. Θ. Κακριδή.
Μέσα σε αυτή τη θεώρηση της αγάπης για έργα ποιότητας από τους σαν εραστές πολιτικούς αυτοδιοικητικούς, θα΄ πρεπε να είναι  και έργα  που συμβάλουν στην αισθητική της πόλης  και δίνουν στους πολίτες αγαλλίαση, αγάλματα δηλαδή, και ερωτώ, ποιος από τους υποψηφίους όλες αυτές τις μέρες μίλησε στις χιλιάδες υποσχέσεις τους για αναπλάσεις  με σύγχρονα γλυπτά, υποδεικνύοντας  με έμπρακτη  διάθεση ότι σέβεται και τιμά την εθνική μας Τέχνη που τείνει να  εκλείψει ; Θα  μου πείτε, «παρανυχίδα» στο τερατογενές μόρφωμα της παγκοσμιοποίησης…

ΕΙΡΗΝΑΙΟΥ ΑΓΑΛΜΑ-ΣΤΑΣΗ Θ. ΣΤΑΘΑΚΗ


Εξαίρεση σε αυτό το πνεύμα, η προγραμματισμένη απόδοση τιμής, στον αλησμόνητο σπουδαίο μακαριστό ιεράρχη Ειρηναίο Γαλανάκη. Η Ιερά Μητρόπολη Κισσάμου και Σελίνου, χρηματοδότησε τον ανδριάντα για το αναπλασμένο προαύλιου χώρο (κεντρικό) του δημαρχείου Καστελίου, που την ευθύνη είχε φυσικά ο δήμαρχος Θοδωρής Σταθάκης. Επιλεκτικά, μεταξύ συναδέλφων (καλύτερη τιμή για ένα γλυπτό ορειχάλκινο, ύψους 2.00 μέτρων, η δική μου πρόταση αρχικά ήταν στα 2,40 μ. και μετά με δική μου οικονομική-καλλιτεχνική συνεισφορά, στα 2,67 αφού πέραν της προσωπικής πεποίθησης-γνώσης, ότι έργα σε δημόσιο χώρο  πρέπει να είναι μεγεθυμένα σε σχέση με το φυσικό μέγεθος ανθρώπου). Υπάρχει και η γνωριμία μου και ο θαυμασμός για τον μακαριστό «παππούλη». Το έργο, προγραμματισμένο να αποκαλυφθεί μερικούς μήνες πριν, πρέπει να είμαι απόλυτα ειλικρινής, με δυσκόλεψε αφάνταστα αφού, στην πορεία άλλαξα τόσο τη στάση-κίνηση που αντί για 700-800 ώρες δουλειάς, αφιέρωσα 1350 εργατοώρες, αφού η τελική στάση διαμορφώθηκε, όχι σε ένα ενσταντανέ ποζαρίσματος, αλλά σε μια ρεαλιστική απόδοση γνωστή σε όλους, σε ορεινό μέρος (4) στον Ομαλό, με το αριστερό του χέρι να σκιάζει στο κούτελο του τα μάτια του, που αγναντεύουν. Καθυστερούσα με ευθύνη δική μου, να αναδείξω τα καλλιτεχνικά δεδομένα που προέκυψαν. Η δουλειά έχει πολλαπλά στάδια εργασίας, στο πηλό, καλούπια, στο γύψο, διαδοχικά στάδια, κι άλλα καλούπια, μετά το κερί, πέρασμα στο πυρόχωμα στο χυτήριο, χύτευση, κολλήματα στα επί μέρους, αμμοβολή, πατινάρισμα. Εδώ, πρέπει να επισημάνω τη στάση του Κυρίου (μ΄όλη τη σημασία της λέξης) Θοδωρή Σταθάκη. Ο δήμαρχος Κισσάμου αν και για λόγους προφανείς επιθυμούσε τα αποκαλυπτήρια να γίνουν εγκαίρως στη θητεία του, παρακολουθούσε συστηματικά τα στάδια, αλλά δε με πίεσε καθόλου βλέποντας τις δυσκολίες στην εξέλιξη του έργου και αποφάσισε να μην το αποκαλύψει τις τελευταίες προεκλογικές μέρες, ( παρόλο που το έργο ήταν έτοιμο στο χυτήριο της Αθήνας), με το κόστος που συνεπάγεται, αλλά άφησε το γεγονός των αποκαλυπτηρίων για μετά τις εκλογές. Μια απόφαση, που αποδεικνύει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του, και που οφείλω προσωπικά να αναγνωρίσω, ιδιαίτερα τώρα, που έχασε  στις Δημοτικές εκλογές. Προφανώς τα αποκαλυπτήρια θα γίνουν το επόμενο διάστημα…

ΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑ ΜΕ ΓΡΑΦΗ ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ


Σήμερα παραθέτω ένα ανέκδοτο ποίημά μου, με  τα προσωπικά χαρακτηριστικά της ομοιοκαταληξίας που συνθέτουν τον σουρεαλιστικό τίτλο. Εμπεριέχει: α) τη θέαση του συμμαχικού κοιμητηρίου στη Σούδα με τις 77 εικοσάδες τάφων β) το  απόσπασμα της Τ΄ ραψωδίας  της οδύσσειας και το λόγο του πολύγνωμου Οδυσσέα «αφότου ξενιτεύτηκα μ’ ένα μακρόκουπο καράβι αφήνοντας την Κρήτη με τα χιονισμένα βουνά…» (προφανώς αναφέρεται στα Λευκά ορη ο Όμηρος), μετάφραση του Δ. Μαρωνίτη γ) την  άποψη του Ν. Κάλας (1907-1988) παρμένη από έναν σελιδοδείκτη των εκδόσεων «Άγρα» δ) μια μια φωτογραφική αποτύπωση από το Μουσείο Τυπογραφίας Γ. και Ε. Γαρεδάκη στις 18 Μαΐου και τη μουσική βραδιά της Μαρως Θεοδωράκη μαζί με τη Γεωργία Μητροπούλου ε) στίχους του Β. Κακατσάκη αναπλασμένους στο δίπολο: όνειρο-φεγγάρι
Μάνα Κημη
Μουσείων ημέρα ηλιοβασίλεμα               δεκαοκτώ, μαγιάτικη
αύρα στα προγραμματισμένα                      επίσκεψη γνώριμη
σε Σουδιανά εδάφη θαύμα                    γαλήνη μυστηριακή
απόλυτα αριθμημένα                 εβδομηκοστή έβδομη
εικοσάδα τάφων άπλωμα                   διάσταση επιβλητική
Κενοτάφια δεδομένα                                δόξα και τιμή
Υπέροχο συναίσθημα                      φωνή προστακτική
τριαντάφυλλα μυρωμένα                                σε γη γόνιμη
ραψωδία ταυ ενθύμημα            Οδυσσέα όψη παραλιακή
Κρητη με τα χιονισμένα              της βουνά σκέψη γόνιμη
μέγιστο εγχείρημα                     ιστορία με ποιητική
κορύφωση στα πεπραγμένα               πέρα από την επιστήμη
στο Μουσείο πρόγραμμα                συναυλία συνδυαστική
από τη Μάρω τραγουδισμένα                  μ ΄εκείνη τη γνώριμη
μουσική με αίσθημα             θυμηθήκαμε Μάνο, Μίκη
μπροστά από το ταυ και να                       εμπειρία πολύτιμη
του ποιητή το πόνημα                     με όρια τα διαρκή
τέρμινα, ονειρεμένα                          φεγγάρια ως τιμή
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
(1) η ποιητική συλλογή του Βαγγέλη Κακατσάκη «όπως το ψωμί» εκδ. «πυξίδα» 2018 με εξώφυλλο εικονογράφηση της Αγγέλας Μάλμου, είναι μια συλλογή που είχε έντονη αναγνωσιμότητα
-για ποίηση- χάριν της έντεχνης λαϊκότητας με άμεση γλαφυρή γραφή (προσιτή για τον καθένα) του υποδόριου συναισθήματος στις ρίζες του ποιητή  και την εμβάθυνση στη μεταφυσική-θρησκευτική διάσταση, πίστης του  ποιητή
(2) έκδοση της Λίζας Σκλάβου, και του Δημήτρη Δασκαλάκη, φιλόλογων, και επίλογο του γιου του, Μανώλη Σαριδάκη.
(3) ο Μανώλης Σαριδάκης είναι ενας εκ των κορυφαίων σύγχρονων ζωγράφων και προφανώς  θα μας ξανααπασχολήσει
(4) η γνωστή φωτογραφία  του Σταμάτη Αποστολάκη στο Σελινιωτικο γύρο του Ομαλού, στο μουσείο που έφτιαξε ο Ειρηναίος και δυστυχώς δε λειτούργησε ποτέ. Πίσω από τον αείμνηστο σπουδαίο δεσπότη, διακρίνεται το τυροκομείο του πατέρα μου Πέτρου, που συνεχώς μου απελευθερώνει στοιχειωμένες μνήμες.

Χανιώτικα νέα  (Πέμπτη, 30 Μαΐου 2019)

* Γλύπτης, ζωγράφος, ποιητής 



http://www.haniotika-nea.gr/me-paramana-sin-optika-simpilimata-os-diastasi-5/

Πέμπτη 1 Νοεμβρίου 2018

ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ

ΤΟ ΨΩΜΙ ΤΗΣ ΑΡΕΤΗΣ 


"Απόψε στα Φιλιατρά μοιράζουν φρεσκοψημενο ψωμί! Σαν και το δικό σου Βαγγέλης Κακατσάκης! Μια προτροπή για την επόμενη χρονιά να προσφέρεις το δικό σου ψωμί εδώ στα Φιλιατρά!"
Αυτά έγραψε στη σελίδα της στο ΒΙΒΛΙΟ ΤΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ (Φέισμπουκ) πρίν από λίγες μέρες (21.10. 18) με αφορμή την έναρξη της 5ης Γιορτής Ψωμιού από τη Συντεχνία των Αρτοποιών Μεσσηνίας, παραθέτοντας και το παρακάτω κείμενο...






ψωμί γλυκό ψωμί, ψωμί πικρό, της κοινωνίας και του έγκλειστου, ψωμί της μάνας μου και του πατέρα, ψωμί της γης, ξεροκόμματο, με κλαρίνα ή σαξόφωνο μόνο, ψωμί της εξορίας και του τόπου σου, του πεινασμένου και του αχόρταγου ψωμί, ψωμί του μωρού και του άδικου, ψωμί συλλαβισμένο, εφτάζυμο, του νεκρού και του γενναίου, σταφιδόψωμο, ψωμί χλέμπα, ψωμί ναν, μοιρασμένο στα τέσσερα ψωμί, ψωμί αντίδωρο, αληθινό ψωμί, ψωμί των παραμυθιών, άσπρο και μαύρο, μουσκεμένο ψωμί και ξερό, κουλούρα του γάμου, πρόσφορο, του μάγερα ψωμί, ψωμάκι, της αδελφής μου, των αγγέλων άρτος, επιούσιος, ψωμί από σιτάρι και από καλαμπόκι, ψωμί ρύζι, νότες ψωμιού τεμαχισμένου, ψωμί του φαγητού, ψωμί με βούτυρο, ψωμί κι ελιά, ψωμί κι αλάτι, ψωμί των λέξεων, ψωμί των καλών και κακών ποιητών, κι αυτών που από τις λέξεις βγάζουν το ψωμί τους, ειρωνικό ψωμί, ψωμί του έρωτα και των σπασμών στου δίκλινου ύπνου τα κοφτερά δοντάκια, άπληστο ψωμί, μουχλιασμένο στο καλάθι, ψωμί του χειμώνα, ψωμί γεμάτο καλοκαίρι, φλογισμένα απ’ το ψωμί χείλη, α, προδομένο ψωμί, καθημερινό, του άχρηστου φούρναρη του λαοπλάνου, ψωμί»

(Από τη συλλογή Ο θησαυρός των Βαλκανίων (1988) του Γιώργου Χουλιάρα)




ΝΑ Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΜΟΥ....


Βαγγέλης Κακατσάκης Με συγκίνησες πολύ με την ανάρτησή σου, Αρετή! Το ψωμί των μανάδων μας , θυμούμαι! Να περνάς καλά! Να ευχηθώ του χρόνου να βρεθώ κι εγώ με το ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ μου στα Φιλιατρά! Το φαντάζεσαι; Χαιρετώ σας κι αγαπώ σας!

Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2018

ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ

ΑΠΟ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΓΝΩΣΕΩΝ

Για τον Βαγγέλη Κακατσάκη: «Αναζητητή και διακινητή γνώσεων, τολμώ να παροτρύνω»



Γράφει ο Παντελής Χίνος*

Αξιοποίησε τα χαρίσματά σου, που είναι απόκτηση και διάχυση γνώσεων. Είναι αναγκαία στη ζωή μας, όπως το ψωμί.
Οι αναγνώστες σου λέγουν: Δάσκαλε που διδάσκεις χωρίς σταματημό. Κριτή και αξιολογητή των χρόνων που πέρασαν. Οραματιστή των χρόνων που έρχονται. Κοινωνικό τέκνο της ανάγκης για μια καλύτερη κοινωνία. Ταξιδευτή της ζωής, φωτογραφίζεις τον εσώκοσμό σου, μέσα από κατανοητές ποιητικές εκφράσεις. Βοηθάς τους αναγνώστες σου, να κάνουν σωστές επιλογές πορείας, στα σταυροδρόμια της ζωής των. Το ψωμί διαπλάθει υγιή οργανισμό. Οι γνώσεις και η ανθρωπιά διαμορφώνουν πνευματική και κοινωνική πρόοδο. Υπόσχονται πολλά προς αυτή την κατεύθυνση.
Οι γνώσεις με ποιητικές διατάξεις, δίνουν ζωή στη ζωή μας. Οι ποιητικές, με γνώσεις, διαβλέψεις, αναπτερώνουν τις ελπίδες μας. Θεραπεύουν τα τραύματα, που έχουμε υποστεί και δυναμικά συμβάλλουν στο χτίσιμο μιας κοινωνίας, χρησιμοποιώντας αξιακά υλικά με αντοχή.
Βαγγέλη Κακατσάκη, σε παρακολουθώ, όσο ο χρόνος μού το επιτρέπει στα πνευματικά, κοινωνικά, πολιτιστικά δρώμενα, διαβάζοντας τα γραφόμενά σου και ακούοντας τα λεγόμενά σου. Κατανοώ και αφομοιώνω όσα οι νοητικές μου ικανότητες το επιτρέπουν. Ως αναζητητής γνώσεων, γίνομαι απαιτητικός σ’ αυτούς που μπορούν να μας τις δώσουν, και πιεστικός σ’ αυτούς που τις έχουν ανάγκη να τις αναζητούν.
Βαγγέλη Κακατσάκη, τώρα που μεγάλωσε και έγινες ηλικιακά παππούς, έμπειρος σε γενόμενα, τρέχοντα και διαβλεπόμενα, μήπως, λέω μήπως, θα πρέπει να γράψεις και το ειδικό βιβλίο για τη ΜΑΝΑ, το ιερότερο όνομα όλων μας στη ζωή. Μάνα είναι μία για όλες μας τις αξίες, που έχουμε αποκτήσει. Τολμώ να σε παροτρύνω, γιατί πιστεύω ότι μπορείς. Τόλμη χρειάζεται που την έχεις. Πιστεύω στα χαρίσματά σου. Ποτέ δεν είναι αργά.

Ο φιλικά προσκείμενος
Παντελής Χίνος

Ωραίος άνθρωπος "ο φιλικά προσκείμενος" και "αναζητητής και διακινητής γνώσεων", κατά δήλωσή του, ο γνωστός σ' όλους τους Χανιώτες έμπορος ενδυμάτων και κεντημάτων Παντελής Χίνος! Το ευχαριστώ εκ βαθέων για τα όσα έγραψε, έτσι όπως αγαπητικά τα έγραψε,  για μένα στα Χανιώτικα νέα (25.10.2018) . Να γράψω ειδικό βιβλίο για τη ΜΑΝΑ η προτροπή του... Έχει σίγουρα υπόψη του και τα δημοσιεύματα μου για τη μάνα μου...



Δευτέρα 8 Οκτωβρίου 2018

ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ

ΣΑΒΒΑΤΟ, 13 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2018 ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ 
....Ε....Λ....Ε....Υ....Θ....Ε....Ρ....Η........ Ε....Ι....Σ....Ο....Δ....Ο....Σ
"ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ" ΤΟΥ  ΒΑΓΓΕΛΗ Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ.
Γράφει ο Κώστας Καρούσος*, πρόεδρος της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών


Όταν η ποίηση διακονεί τον άνθρωπο και το καθημερινό μας γίγνεσθαι
και αποκτά περιεχόμενο κοινωνικής κρίσης και πνευματικής ασχολίας και
ο ποιητικός λόγος πορεύεται θρησκευόμενος και ουσιώνεται ο άνθρωπος
και το έργο του, τότε και ο δημιουργός-ποιητής αναπνέει και πράττει
΄΄εν ειρήνη ψυχής΄΄,σε μια πρωτοπορία κοινωνικής και πνευματικής
συνύπαρξης και ομοιογένειας ιδεών,που στο προσωπικό του οδοιπορικό,
περισσεύει η αγάπη,η έγνοια του αύριο,η ευωδία της εγκαρτέρησης,
το ανθισμένο καλοσώρισμα της μέρας,η ευαισθησία και το αγίασμα
της καθημερινής πράξης,η μυστική δύναμη της ύπαρξης,της ανάτασης,
και της καλοπόρευτης σπονδής---ποιητικής σπονδής---στα γεγονότα
της ζωής.Η ποίησή του λειτουργεί ως ύμνος--ορθόδοξης ανάτασης και
προσευχής--χαιρετίζοντας,με το αγιοκέρι των λέξεων,τον άνθρωπο-τον
συνάνθρωπο-και τον συνοδοιπόρο.
Γράφει, ...΄΄Πάντα ορθοστατών και ορθοβαδίζων // Με αναπεπταμένη
τη σημαία της ευθύνης // Επιμένοντας // ...με την φιλία των ενάντιων
ανέμων //...κουβαλώντας την επόμενη άνοιξη //...Μια πλατεία ευθύνης...
στον ίσκιο της σημαίας του ανθρώπου΄΄...
Ποίηση της ελπίδας,της φροντίδας,της ανθρώπινης ενεργητικότητας,
της ψυχικής ευφορίας, και της ουσιαστικής παρουσίας και παρέμβασης
στα δρώμενα της ζωής,σαν ΄΄Επιφώνημα για όλες τις χρήσεις ΄΄!
Εκλεκτέ φίλε -ποιητή Βαγγέλη Θ. Κακατσάκη --Καλοτάξιδο το βιβλίο σου.
Πάντα με υγεία -δημιουργία και χαρά στη ζωή και στην οικογένειά σου !!

* Κώστας Καρούσος-πρόεδρος Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών
κριτικός λογοτεχνίας-δοκ/φος-εικαστικός---Αθήνα 2 / 10 / 2018



Σάββατο 6 Οκτωβρίου 2018

ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ


"Όπως το ψωμί", του Βαγγέλη Κακατσάκη:
 Σταυροδένοντας τις μνήμες με τις ρίζες

Γράφει η Κατερίνα Τοράκη*


Η εικονογράφηση της Αγγέλας Μάλμου είναι διακριτική μα και ξεχωριστή!

Μνήμες, αγάπες, λέξεις, Νίππος, μάνα και πατέρας, ποιητής, χρόνος και θάνατος, και πάλι λέξεις, παιχνίδια με τις λέξεις,  και πάλι θάνατος, και σιωπή, πατρίδα, πατρίδα και πατρίδα, Ευρώπη, Συρία, Ειδομένη, Μεσόγειος, πρόσφυγες, Λέσβος, Λαμπεντούζα, θάλασσα, ελπίδα, άνθρωπος, καλοσύνη, Κρήτη, Νίππος, κυπαρίσσι, χελιδόνια, ποίηση, Μνήμη και Λήθη, το ψωμί, η Μάνα, το Νίππος, οι Κατούνες, τ' Άγιο Πνεύμα, το κυπαρίσσι, τα χελιδόνια...

Αυτές οι λέξεις μου' ρθαν μόλις διάβασα την καινούρια ποιητική συλλογή του Βαγγέλη Κακατσάκη "Όπως το ψωμί" (Πυξίδα της Πόλης, Χανιά, 2018).

Τιτιβίσματα χελιδονιών οι φράσεις των ποιητών μας

γράφει ο ίδιος.

Λέξεις και φράσεις όλο ευαισθησία, καλοσύνη, ανθρωπιά· και μνήμες που σταυροδένουν με τις ρίζες· και παιχνίδια με τις λέξεις:

Αν...
[...]
Ο πολύς λαός στο φέουδό του...
Οι γραμματικοί στ' αρματολίκια τους...
Οι αρματολοί στα χαρτιά τους...
Οι πρόκριτοι στη μοίρα τους...

Δε γράφεται με τα "αν" η Ιστορία!

(Δεν μπορώ να μην σκεφτώ πως οι δύο προηγούμενες αναρτήσεις μου ήταν για τα βιβλία "Παιχνίδια με τις λέξεις" της Έρπενμπεργκ και "Αν" της Δημητρούκα, σύμπτωση ή τι περίεργα παιχνίδια...)

Όταν, λένε, φύγει το βιβλίο από τον συγγραφέα, τότε ανήκει στον κάθε αναγνώστη ξεχωριστά· κι εκείνος κάνει τη δική του ανάγνωση, τη δική του ερμηνεία στα λόγια του συγγραφέα. Κι εγώ, σαν αναγνώστρια, αντί για τα δικά μου τετριμμένα λόγια και τις δικές μου ερμηνείες, θα μπορούσα καλύτερα ν' απομονώσω φράσεις δικές του και να τις κάνω σημαία μου, όπως:

Χειρότεροι από τους εχθρούς
που μας περιτρυγυρίζουν,
οι δαίμονες που επιμένουν
να κυκλοφορούν στις φλέβες μας.

(από το ποίημα Πρωτομαγιά)

Ένας χαμός στη Μεσόγειο.
Νεκροταφείο προσφύγων τα νερά της.
Ευρώπη ακούς;
Από το άλλο της αυτί
γιατί 'ναι η μάνα μας κουφή!
[...]
Τι παιχνίδι κι αυτό
της Πινακωτής...

(από το ποίημα Ευρώπη, ακούς;)

Κόντρα στους ανέμους των καιρών,
με σύμμαχο τον ήλιο,
ν' αντισταθούμε!

(από το ποίημα Ν' αντισταθούμε)




Το κυπαρίσσι είναι το δέντρο του Αποκόρωνα, το δέντρο του Νίππους, είναι και το δέντρο της σιωπής, της περισυλλογής, του στοχασμού, της ηρεμίας, το δέντρο της επιστροφής...

Επιστρέφω στον ίσκιο του κυπαρισσιού μου.
Σταυροδένομε τις μνήμες με τις ρίζες.
Τοξεύομε τον ουρανό.
......................


Σταυροδένομε τις μνήμες με τις ρίζες. Τι όμορφη έκφραση! Νομίζω είναι η καλύτερη σε όλη τη συλλογή, αυτή που τα λέει όλα· οι μνήμες κλωθογυρίζουν διαρκώς, "ανάβει κερί στο μανουάλι της θύμησης" μας λέει, και ο γενέθλιος τόπος γίνεται, είναι, το σημείο αναφοράς, το σημείο αρχής και τέλους, είναι η επιστροφή, είναι οι ρίζες, είναι η Μάνα, "Επιφώνημα για όλες τις χρήσεις".


Ένα από τα πάμπολλα αποκορωνιώτικα κυπαρίσσια,
όπως το φωτογράφισα στο Νίππος ένα σούρουπο του περασμένου Γενάρη

Εις τσι Κατούνες ήμουνα, στσ' αυλές τ' Αγιού Πνευμάτου
και τα πουλιά ερώτουνα που γύρω μου πετούσαν,
αν βλέπουν τσοι φευγάτους μας στου ουρανού το δώμα.
Κανένα δεν απάντουνε, κανένα δεν εμίλιε.
Μόνο ένα μικρό πουλί, μια γλυκοποταμίδα,
είπε πως τσοι αντάμωνε, μόλις η νύχτα πέσει. 
Γι' αυτό και ομορφοτραγουδεί.

Θα βρήκε πιστεύω και τον πατέρα μου η γλυκοποταμίδα, κι ήθελα να του δώσει ένα μήνυμα και να του πει 

Στο φως του ονείρου

έχουμε ανάψει εμείς το κερί μας!


* Η Κατερίνα Τοράκη γεννήθηκε το 1955 στα Χανιά. Σπούδασε χημικός μηχανικός, και ακολούθησαν μεταπτυχιακές σπουδές στα συστήματα πληροφοριών και διδακτορικό στις εικονικές βιβλιοθήκες. Εργάστηκε για 30 χρόνια στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, εκ των οποίων τα 25 στη Βιβλιοθήκη – Μονάδα Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης, ενώ  παράλληλα δίδαξε στα τμήματα Βιβλιοθηκονομίας του ΤΕΙ Αθήνας (1993-2000) και του Ιονίου Πανεπιστημίου (2001-2008). Είναι συντονίστρια της Τεχνικής Επιτροπής ΤΕ21 «Ορολογία – Γλωσσικοί πόροι» του ΕΛΟΤ και ενεργό μέλος της ΤΕ22 «Τεκμηρίωση».










Πέμπτη 4 Οκτωβρίου 2018

ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ


ΤΑ ΕΙΠΕΣ ΟΛΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΛΦΑ ΕΩΣ ΤΟ ΩΜΕΓΑ
Μου γράφει η Ειρήνη Σπανουδάκη* 







Αγαπητέ Βαγγέλη σε ευχαριστώ. Έλαβα '' το όπως το ψωμί '' .Είναι τόσο πετυχημένο και ταπεινός ο τίτλος σου γιατί και το ψωμί είναι τόσο ζητούμενο και καθόλου δεδομένο !
Είμαστε συγγενείς όχι μόνο λόγω καταγωγής και επαγγέλματος αλλά γιατί είχαμε τόσο σωστούς γονείς που μας οδήγησαν  στην Ποίηση! Τα είπες όλα από το άλφα έως στο ωμέγα .Οι στίχοι σου, όλο και πιο μεστοί σαν το σιτάρι , πιο  πανανθρώπινοι ,ευαίσθητοι...Χαίρομαι που  είδες  την Ειδομένη, που σαν δάσκαλος νιώθεις το αλληλέγγυο λάμδα. Τι εύρημα΄΄ τα γυαλιά της μυωπίας .....να αλλάξουμε ΄΄! Όχι δε φοβάται το μολύβι σου, φτερό γίνεται και πετά και γράφει και δυναμώνει .Ευλαβικά απλά αντέχει αντιστέκεται .Συνέχισε να γράφεις γιατί θέλουμε και το ψωμί και τα τριαντάφυλλα στο φως .
Συγκλονιστικό το ποίημα Του ανέμου .Εξαιρετική μουσική στις σελίδες 66-67 .

             Συγχαρητήρια 
                      με αγάπη Ειρήνη 


*Σπανουδάκη Ειρήνη (Αθήνα). Ποιήτρια και μεταγράστρια. Κατάγεται από τα Χανιά. Κόρη της ποιήτριας Βικτώριας Θεοδώρου. Σπούδασε γαλλική και ελληνική φιλολογία στην Αθήνα, γλωσσολογία στο Παρίσι και σλαβικές γλώσσες. Έργα: «Ομόκεντροι κύκλοι, «Τήλε», «Νοτιοσλάβοι ποιητές μπροστά στις βυζαντινές τοιχογραφίες», μεταφράσεις.


.






Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2018

ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ


ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗ. Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ "ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ

ΚΡΗΤΙΚΗ  ΕΣΤΙΑ ΑΘΗΝΩΝ ,  ΣΑΒΒΑΤΟ 13 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ , ΩΡΑ 7 Μ. Μ.





«Όπως το ψωμί», το ψωμί – «ποίημα της μάνας μου», «ψωμί από καλό προζύμι\ ψωμί ζυμωμένο με έγνοια\ καλοψημένο ψωμί», «άρτον που ¨καρδίαν ανθρώπου στηρίζει¨,\ θέλω το ποίημα που γράφω», 

Κυρίαρχο πρόσωπο στη νέα ποιητική συλλογή του Βαγγέλη Θ. Κακατσάκη με τίτλο «Όπως το ψωμί» ( εικονογράφηση Αγγέλα Μάλμου) που κυκλοφορεί από τις  21 Μαρτίου, Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, από τις εκδόσεις «Πυξίδα της Πόλης», ο ποιητής. Ο ποιητής που «σε ρόλο Σίμωνος Κυρηναίου» σηκώνει «την οδύνη του σύμπαντος κόσμου», ο ποιητής που έχει «πατρίδες τις αισθήσεις του» και «πατρίδα την καρδιά του»,  ο ποιητής που επιμένει να επιστρέφει «στον ίσκιο του κυπαρισσιού» του για να σταυροδένουν  μαζί «τις μνήμες με τις ρίζες»…
«Όπως το ψωμί», το ψωμί – «ποίημα της μάνας μου», «ψωμί από καλό προζύμι\ ψωμί ζυμωμένο με έγνοια\ καλοψημένο ψωμί», «άρτον που ¨καρδίαν ανθρώπου στηρίζει¨,\ θέλω το ποίημα που γράφω», δηλώνει ο Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης. «Όπως το ψωμί» και ο τίτλος της τέταρτης ποιητικής του συλλογής ( «Τα άλογα του χρόνου», «ΚΑΖΟΒΑΡ» και «Όταν γίνεις ποίημα» οι προηγούμενες) που περιλαμβάνει 55 από τα ποιήματα που έγραψε τη τελευταία διετία. Ένα από αυτά και το «Ενθἀδε κείται», που μελοποίησε πρόσφατα ο Σταμάτης Κραουνάκης και το οποίο παρατίθεται ως δείγμα γραφής:  «Επιμένω να ταξιδεύω\ στη θάλασσα των ματιών σου\ κι ας είναι (σ)κουρ(ι)ασμένη\ η πυξίδα του ¨σ’ αγαπώ¨.\ Επιμένω ν’ αναζητώ\ ένα σινιάλο σου\ για να πιάσω λιμάνι,\ να δέσω επιτέλους τη βάρκα μου.\ Ωστόσο το ξέρω.\ Ταξιδεύοντας θα ‘ρθει\να με βρει ο θάνατος\ μεσοπέλαγα.\ Ωραίος τόπος τα μάτια σου\ για το ¨ενθάδε κείτα騻.

Κυριακή 29 Απριλίου 2018

ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ

ΒΑΓΓΕΛΗ Θ. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ:  "΄ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ"
ΜΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΨΥΧΟΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΠΟΙΗΣΗ










Γράφει ο Δημήτρης Κακαβελάκης
Μια νέα ποιητική δημιουργία -η 4η- του Βαγγέλη Κακατσάκη, ποιητή, δασκάλου, δημοσιογράφου και πολιτιστικού δημιουργού. Η  νέα του αυτή ποιητική κατάθεση, αποτελεί ένα νέο θρησκευτικό, κοινωνικής και πολιτικής ευθύνης, με τον ευρηματικό τίτλο “Όπως το Ψωμί”… Να σηματοδοτεί την εποχή του πρώτου μακραίωνος Γεωργικού πολιτισμού της απλότητας και της αυτοπαραγωγής και της αυτάρκειας, πέρα από την πλησμονή του νέου μεταγεωργικού – βιομηχανικού πολιτισμού. Ο οποίος δημιούργησε την ανάγκη μεγαλύτερης παραγωγής και μεγαλύτερης κατανάλωσης, η οποία οδήγησε στη “μηχανή”. Με υπερκατανάλωση του τρίτου και τέταρτου πολιτισμού των μεγάλων και κρίσιμων -παγκόσμια- σύγχρονων αδιεξόδων, μέγιστου πεινασμού εκατομμυρίων εξαθλιωμένων ψυχών, οι οποίες και από παλιά υποφέρανε και λιμοκτονούσαν. Για να υποσχεθούν όλοι οι νέοι ιμπεριαλιστές “πρόοδο” υπερεκμεταλλευτική -πολλών επιπέδων- όπως τις καταστάσεις που ζούμε σήμερα. Αυτές που εκφράζουν, κυρίως, την κρίση του Δυτικού μας πολιτισμού, ο οποίος με τα υλιστικά όνειρά του, οδήγησε στη σημερινή αυτοματοποιημένη εκμετάλλευση των πάντων.
Βασικά, με όλους αυτούς τους αυτοματισμούς και ρομποτισμούς απορρίψαμε το βαθύ νόημα του “Άρτου του επιούσιου”. Αυτό το μήνυμα ξανα-ανασύρει ο ποιητής Β. Κακατσάκης, για να επισημάνει πέρα από τις πολύπλοκες και πολυ-εκμεταλλευτικές θεωρίες τη μέγιστη πράξη επιστροφής του άρτου του επιούσιου. Για μια ανάγκη “ψωμισμού” και όχι συνεχούς πεινασμού και νέων κοινωνιών της διαστροφής και τελικά στην καταστροφή της ανθρωπότητας που αποτελεί ανθρωπιστική- πολιτική ευθύνη όλων μας.
Υ.Γ. Με αυτή την πολλαπλή έννοια θα αφιερώθουν στον Ειρηναίο Γαλανάκη τα Νεοθρησκευτικά πολιτικά ποιήματα του Βαγγέλη Κακατσάκη.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΑΧΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΑΝΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
Το νέο  βιβλίο ποίησης του ποιητή, δασκάλου, δημοσιογράφου και δημιουργικού πολιτιστικού δημιουργού Βαγγέλη Κακατσάκη με τίτλο «Όπως το Ψωμί», σε όλες τις σελίδες του εκφράζει μια πολυεπίπεδη σύγχρονη κατάθεση, βαθύτερης πολιτικής αντιπαλότητας προς την συνεχή πολιτική ανελευθερία. Στην οποία, η ποίηση και ποιητές, προτάσσουν το υπαρξιακό υπερβατικό πρόβλημα του ανθρώπου, ο οποίος έχει καταπολεμηθεί με όλους τους πολιτικούς-κομματικούς-κοινωνικούς καταναγκασμούς, ακόμα και της συμβατικής, αστικής μας Δημοκρατίας. Η οποία διαδέχθηκε όλους τους προηγούμενους εξουσιαστικούς και υπερεξουσιαστικούς μηχανισμούς καταναγκασμού και βίας. Αλλά η ποίηση από την ίδια τη φύση και τη σύστασή της, είναι ταυτισμένη με την απαίτηση της ελευθερίας, η οποία αντιμάχεται -όχι κομματικά- αλλά πολιτικά την όποια ανελευθερία.

ΚΑΖΟΒΑΡ: ΠΟΛΗ – ΧΩΡΑ ΠΟΥ ΟΛΟΙ – ΟΛΕΣ – ΟΛΑ ΣΥΝ-ΥΠΑΡΧΟΥΝ, ΧΩΡΙΣ… ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ
Με την ΚΑΖΟΒΑΡ να είναι η πρώτη σημαντική πολιτική ποιητική δημιουργία του Βαγγέλη Κακατσάκη. Μια ποιητική κατάθεση που άνοιξε το δρόμο και την πορεία του ποιητικού έργου του Β.Κ. Εγώ, διάβασα την ΚΑΖΟΒΑΡ τον Μάη του 1987. Με την πρώτη ανάγνωση εντυπωσιάστηκα, διακρίνοντας του ποιητή την αδέσμευτη ποιητική δημιουργία. Αυτόν που τολμά να συν-άξει όλους τους εξωγενείς κόσμους των επιδράσεων και διαδράσεων, της ζωής, μέσα στους εσωκόσμους
-συνειδητούς και ασυνείδητους- σ’ ένα ΟΛΟΝ. Για να καταβυθιστεί μέσα τους, ταξιδεύοντας αναδραστικά και διαδραστικά, για να ακούει τις άλλες φωνές που ακούει. Για να φθάσει στο λιμάνι της δικής του ποιητικής φωνής που χαρίζει τη δική του δημιουργία. Όπως εκείνης της εκρηκτικής ΚΑΖΟΒΑΡ, που χάρισε μια καταδική του ποιητική κατάθεση καθαρού πολιτικού λόγου, ποιητικής, διαχρονικής ευθύνης.

ΤΟΤΕ ΠΟΥ ΜΟΥ ΞΑΝΑΜΙΛΗΣΕ Η ΚΑΖΟΒΑΡ…
Ωσπου, μια μέρα μού… ξαναμίλησε, από τη βιβλιοθήκη μου η ποιητική συλλογή του ποιητού Βαγγέλη Κακατσάκη ΚΑΖΟΒΑΡ, και ξαναδιαβάζοντάς την αναφώνησα “Σημαντικός πολιτικός ποιητής και κομματικής-πολιτικής ποίησης ο Κακατσάκης.  Πέραν τούτου έγραψα μια ολόκληρη σελίδα στα “Χανιώτικα νέα”: Εξακολουθώ να θεωρώ εξαιρετικά επίκαιρα όλα τα ποιήματα της συλλογής ΚΑΖΟΒΑΡ, η οποία αποτέλεσε θεμέλιο για όλα τα επόμενα ποιητικά έργα του Β.Κ. Μέσα από το κάθε ένα από αυτά, αναδύεται από το βάθος της θρησκευτικότητας, της κοινωνικότητας και της παραδοσιακότητας αλλά και της συγχρονικότητας της πολιτισμικότητας του πολιτισμού, ο λόγος της ευρύτερης ευθύνης του ποιητή Β.Κ. Για να εκφράσει πολιτικό και πνευματικό λόγο, όχι του ξεπερασμένου παρελθόντος, αλλά παρόντος και κάποιου μέλλοντος. Με κεντρικό άξονα τον τροπαιοφόρο άνεμο, η ανύψωση του ποιητή στην πραγματική ποιητική ευθύνη.

ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ, ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑϊΚΗΣ ΔΙΑΝΟΗΣΗΣ
Την πολιτική αυτή ευθύνη εκφράζει, παρακολουθώντας και γνωρίζοντας τη μακρά πορεία του λαϊκού, του λόγιου, του παραδοσιακού ποιητικού λόγου, μέσα από όλες τις ποιητικές σχολές και εποχές και το τέλος του 20ου αιώνα, από την εποχή του πρώτου μεσοπολέμου. Τότε που ο μεγάλος Γερμανοεβραίος κριτικός, φιλόσοφος και διανοούμενος Βάλτερ Μπένγιαμιν που τελικά αυτοκτόνησε στον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο στα Γάλλο-ισπανικά σύνορα, για να μην τον συλλάβουν οι Γερμανοί. Αυτός ο σπάνιος διανοούμενος, τόλμησε να γράψει το σπουδαίο δοκίμιο με τίτλο “Ο ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΔΙΑΝΟΗΣΗΣ”.

ΔΕΝ ΖΟΥΜΕ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ ΑΛΛΑ ΤΗ ΡΗΞΗ ΤΗΣ ΓΙΑ ΜΙΑ “ΑΛΛΗ ΦΩΝΗ”
Ενα στιγμιότυπο, στο οποίο συμμετείχαν με τα γνωστά έργα τους οι μεγάλοι Ελληνες ΥΠΕΡ-ΡΕΑΛΙΣΤΕΣ. Για να περάσουμε στη φρίκη των Δυτικών και Ανατολικών φασισμών και έσχατων απάνθρωπων βασανισμών, όπου μετά το τέλος τους οι μεταπολεμικοί αντιρατσιστές και όπως ο Αdorno, διακηρύξανε πως: «Μετά από όλη αυτή τη φρίκη, ποίηση δεν ξαναγράφεται». Οπως ο μεγάλος Νοτιοαμερικανός ποιητής, ο Οκτάβιο (βραβείο ΝΟΒΕL) πως κάνοντας τον ποιητικό απολογισμό του 20ου αι. είπε: «Δεν ζούμε το τέλος της ποίησης, αλλά το τέλος μιας ποιητικής παράδοσης, με τη ρήξη της με τη νεότερη ποίηση για μια “ΑΛΛΗ ΦΩΝΗ”, στον ποιητικό λόγο. Αλλά και στην ίδια τη λειτουργία της ποίησης και τη χρησιμότητά της στους νέους ηλεκτρονικούς, πυρηνικούς και δραματικά αντικοινωνικούς καιρούς όπου η ποίηση δεν έχει λόγο. Μόνο μοντερνικότητα και αντιμεταμοντερνισμό αλλά λόγο άλλης ισχυρής ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΦΩΝΗΣ, απέναντι στις δομήσεις και αποδομήσεις των πάντων. Για να υποστηρίξει ο πολύς Τέρρυ Ηγκλετον ότι: «η σύγχρονη θεωρία της λογοτεχνίας προσπαθεί να αποκλείσει κάθε σχέση με άλλες θεωρίες για να γίνει μια νέα θρησκευτοποίηση…».

ΤΟ “ΟΠΩΣ ΤΟ ΨΩΜΙ” ΔΥΝΑΜΙΤΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΛΗΣΜΟΝΗ ΤΗΣ ΜΑΝΙΑΚΗΣ ΥΠΕΡΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Οι σύγχρονοι και οι νεότεροι ποιητές του ηλεκτρονικού αυτοματοποιούμενου κόσμου μας, μετά τον μοντερνισμό, τον μεταμοντερνισμό και τον μετά-μεταμοντερνισμό, που όλα τόσο γρήγορα αλλάζουν, φοβούμαστε πως είναι απόλυτα κυρίαρχοι οι τεχνο-πολιτικοί ολοκληρωτισμοί, με τον ποιητικό λόγο της σημερινής και αυριανής πολιτικότητας για να αποτελεί κι αυτή ένα “ανίερο θέαμα”, με επιβολή της “ιεροποίησης” κοσμικών ιδεολογιών που καταρρέουν.
Ομως ο Βαγγέλης Κακατσάκης στην τελευταία του ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ, με τον εκπληκτικά απλό μα τόσο διαχρονικής (και αυθεντικής προγονικής αξίας και συμβολικότητας τίτλο “Οπως το Ψωμί”) δυναμιτίζει και ισοπεδώνει όλη συνολικά την υπερβιομηχάνιση των πάντων και την συνακόλουθη πλησμονή της υπερκατανάλωσης, πέραν του άρτου της καθημερινότητας.
Όμως, αυτό τον Αρτο των παλιότερων εποχών, που λειτούργησε με πολλές πολιτικές, κοινωνικές και θρησκευτικές σημασίες, ο Βαγγέλης Κακατσάκης τον μετουσιώνει στα ποιήματά του, σε σύμβολα που σηματοδοτούν μέσα από τον “άρτο ζωής” επιούσιον με πνευματική (όχι μόνο θρησκευτική) ευρύτητα πολιτικοκομματική  στη νέα μετουσίωση και “αγιοποίηση” της επάρκειας του ψωμισμού των λαών και όχι του σκοτεινού αποψωμισμού τους, μέσα από τους σκοτεινούς μηχανισμούς υπερεκμετάλλευσης και απανθρωποίησης των πάντων.
Ο Β.Κ. χωρίς κανενός είδους θρησκευτικό φονταμενταλισμό κατάφερε με γαλήνιο, αλλά και με διαχρονικές ευαισθησίες, ανθρώπινης θρησκευτικότητας, να γράψει μια σύγχρονη θρησκευτικο-πολιτική, ψυχοανθρώπινη ποίηση, με όλη τη διαχρονική κοινωνικότητα της μεγάλης ποιητικής, κοινωνικής και πολιτικής ευθύνης του σύγχρονου ποιητή.

* Ο Δημήτρης Κακαβελάκης ειναι ποιητής, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Χανιώτικα νέα (27. 03.2018)

ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΣΥΝΤΑΚΤΗ: Διακεκριμένος δημοσιογράφος και ξεχωριστός πνευματικός άνθρωπος πανελλήνια καταξιωμένος ο Δημήτρης Κακαβελάκης. Και βέβαια σπουδαίος ποιητής . "Αίρων την οδύνη του σύμπαντος κόσμου. Σε ρόλο Σίμωνος Κυρηναίου". Τιμή μεγάλη για μένα τα όσα αγαπητικά έγραψε