Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Κοτσαύτης. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Κοτσαύτης. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2019

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ

ΣΤΑ... ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΤΗΣ ΑΣΤΡΟΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ

Γράφει ο Γιώργος Κώνστας
Φωτογραφίζοντας τα άστρα, τους πλανήτες σε καταλαμβάνει ένα δέος αντιλαμβανόμενος το απειρολάχιστο της ανθρώπινης ύπαρξης» λέει ο Χρήστος Κοτσάφτης, φίλος της αστρονομικής παρατήρησης και εδώ και χρόνια ενεργά ασχολούμενος την αστροφωτογράφιση.
Ξεκινώντας με κιάλια, μια απλή φωτογραφική μηχανή πλέον έχει φτάσει σε ένα πολύ καλό επίπεδο αποτυπώνοντας εικόνες από νεφελώματα, γαλαξίες και πλανήτες.
Τι ορίζουμε όμως ως αστροφωτογραφία; «Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τον όρο για να χαρακτηρίσουμε τη φωτογράφηση ενός τοπίου νυκτερινού ουρανού ή αστρικών ιχνών, μια πλανητική φωτογραφία της Σελήνης, του Κρόνου, του Δία ή μια φωτογραφία του βαθύ ουρανού που η λήψη της αφορά αντικείμενα πέρα από το πλανητικό μας σύστημα και που είναι και το πιο δύσκολο κομμάτι της αστροφωτογραφίας» εξηγεί ο κ. Κοτσάφτης.
Όπως και οι περισσότεροι ξεκίνησε με την παρατηρησιακή αστρονομία, γρήγορα βρέθηκε στα χέρια του ένα μικρό τηλεσκόπιο και στη συνέχεια τα βήματα ήλθαν μόνα τους. «Για να φωτογραφίσεις τη Σελήνη, ένα σχετικά εύκολο θέμα τι απαιτείται; Μια κάμερα DSLR με ένα 300αρι φακό, ρυθμίζεις το ISO, απλά πράγματα. Όμως αυτό δεν σου αφήνει πολλά περιθώρια για να έχεις μια καλύτερη ανάλυση στο αντικείμενο σου. Ένας απειροελάχιστος κραδασμός, μια διαταραχή της ατμόσφαιρας θα έχει ως αποτέλεσμα η φωτογραφία σου να μην έχει την καθαρότητα ,τη σωστή ανάλυση που θα ήθελες» σημειώνει ο συνομιλητής μας.
Για το σκοπό αυτό ο ίδιος αλλά και πολλοί φίλοι της αστροφωτογραφίας επενδύουν σε κάμερες, τηλεσκόπια, υπολογιστές και προγράμματα που μπορούν να απεικονίσουν άριστα τα ουράνια σώματα. Το κόστος όπως σημειώνει δεν είναι απαγορευτικό.
ΠΛΑΝΗΤΙΚΕΣ ΚΑΜΕΡΕΣ
«Πλέον υπάρχουν ειδικές κάμερες για πλανητική φωτογράφιση που τραβάνε πάρα πολλές λήψεις το δευτερόλεπτο. Αφού συγκεντρώσεις ένα μεγάλο αριθμό λήψεων τις βάζεις σε ένα πρόγραμμα που έχει τη δυνατότητα να ξεχωρίζει την καλή ανάλυση. Έτσι από τις 1000 μπορεί να κρατήσει τις 150. Αυτές τις 150 θα τις αθροίσει και στο τέλος θα βγει ένα τέτοιο αποτέλεσμα που να μπορείς να διακρίνεις με μεγάλη ευκρίνεια και την παραμικρή λεπτομέρεια πάνω στον πλανήτη ή στο άστρο. Πέρα από την ειδική κάμερα απαιτείται ένα τηλεσκόπιο πάνω στο οποίο θα προσαρμόσεις την κάμερα και μια πλατφόρμα- βάση» τονίζει. Για τους φίλους της αστροφωτογραφίας ο πιο δύσκολος… αντίπαλος είναι η φωτορύπανση για αυτό το λόγο και η φωτογράφιση στις πόλεις είναι σχεδόν απαγορευτική. «Υπάρχουν φίλτρα κατά της φωτορύπανσης που όμως σου κόβουν και πληροφορίες από τις φωτογραφία σου. Στα Χανιά επιδιώκουμε για καλές φωτογραφήσεις να πηγαίνουμε στα Άπτερα ή ακόμα καλύτερα στον Ομαλό» τονίζει ο κ. Κοτσάφτης.
ΤΟ ΝΕΦΕΛΩΜΑ ΤΟΥ ΑΕΤΟΥ
Υπάρχει κάποια φωτογραφία από τις χιλιάδες που έχει τραβήξει που θα την ξεχώριζε είναι το επόμενο ερώτημα μας …«Με ενθουσίασε η φωτογράφιση του νεφελώματος του αετού, η καρδιά του οποίου φωτογραφήθηκε από το διαστημικό τηλεσκόπιο το Hubble. Υπάρχει ένα κομμάτι εκεί που λέγεται “οι πύλες της δημιουργίας”. Κατάφερα να το φωτογραφίσω και για ερασιτεχνική λήψη η απεικόνιση ήταν πάρα πολύ καλή. Υπάρχουν βέβαια και πολλές φωτογραφίες που θα ήθελα να βγάλω και δεν το έχω καταφέρει. Ξέρεις στο βόρειο ημισφαίριο μπορούμε να φωτογραφίσουμε συγκεκριμένα αντικείμενα στον ουρανού ποιος δεν θα θελε να βρεθεί στη Χιλή ή στην Αργεντινή στο νότιο ημισφαίριο και να φωτογραφίσει εκεί τον ουρανό;» απαντάει ο κ. Κοτσάφτης.
Για να ασχοληθεί κανείς με την αστροφωτογραφία το βασικό προσόν είναι… το μεράκι και η αφιέρωση χρόνου ειδικά μάλιστα ο τελευταίος πρέπει να είναι νυκτερινός. «Η κατάλληλη φωτογράφηση είναι πάντα βράδυ απαιτείται ξενύχτι κάτι δύσκολο για κάποιον που θα πρέπει να σηκωθεί νωρίς για να πάει στη δουλειά του. Ομως τα συναισθήματα είναι μοναδικά. Όταν φωτογραφίζεις ένα φωτόνιο και ξέρεις ότι απεικονίζεις κάτι που έγινε πριν από 8.000 χρόνια γιατί τόσο έκανε να φτάσει το φως του στη γη αντιλαμβάνεσαι τη μαγεία του να βλέπεις αντικείμενα αόρατα στο ανθρώπινο μάτι. Βλέποντας το μεγαλείο του ουρανού μας “προσγειώνεσαι”, σε βοηθάει να σκεφτείς λίγο διαφορετικά τη ζωή και την καθημερινότητα σου» καταλήγει ο συνομιλητής μας.
Ο ίδιος παροτρύνει τον κόσμο να ασχοληθεί με την αστροφωτογραφία και την αστρονομία μέσα και από τον “Σύλλογο Φίλων Αστρονομίας Κρήτης” που τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται δυναμικά.
Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 24 Σεπτεμβρίου 2019)

Παρασκευή 12 Απριλίου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΟΤΣΑΥΤΗΣ ΚΑΙ...  ΟΙ ΕΦΤΑ ΟΥΡΑΝΟΙ

Ξεχωριστή η βραδιά που ζήσαμε όσοι πήγαμε, κι είμαστε πολλοί, την περασμένη Δευτέρα 8 Απριλίου στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων, στον χώρο του Media Lab του αναγνωστηρίου της, όπου ο και μουσικοσυνθέτης και τραγουδιστής φίλος μου Χρίστος Κοτσαύτης παρουσίασε το χόμπι του για την αστροφωτογραφία βαθέως ουρανού. Μαγική, “γεμάτη θάματα” και “σπαρμένη μάγια”, για να χρησιμοποιήσω λέξεις του Διονυσίου Σολωμού, θα έλεγα, εκπροσωπώντας τους “αμύητους”, περί την αστρονομία, όπως εμένα. Τους εφτά ουρανούς με τ’ αστέρια τους κατέβασε για το χατήρι μας, είπα, στο περίπου τα λόγια μου, σε μια φίλη που ήταν στην παρουσίαση, την άλλη μέρα, όταν μου ζήτησε να της πω τη γνώμη μου. Και στους εφτά ουρανούς μάς ανέβασε στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης, όταν τραγούδησαν με τη Μαρία Κλεινάκη (στην απαγγελία η Μαίρη Πενταράκη), τραγούδια για τον ήλιο, το φεγγάρι και τ’ αστέρια, όπως την “Πούλια πο ‘χει εφτά παιδιά”, συμπληρώνω.
Ταξίδι στον βαθύ ουρανό και στο βάθος του χρόνου, μα και ταξίδι στον βαθύ χρόνο και στο βάθος τ’ ουρανού ήταν σε δυο εναλλακτικές αναγνώσεις, η περί ης ο λόγος εκδήλωση. Καταγραφέας “του αόρατου σε παρελθόντα χρόνο” ο φίλος μου που έχει στήσει το αστεροσκοπείο του, “Kydon Observarory” το λέει, στην ταράτσα του σπιτιού του, στην περιοχή Νεροκούρου Χανίων. «Χρειάζεται γνώση και ειδικός εξοπλισμός, το αποτέλεσμα όμως σε αποζημιώνει», μάς λέει ο Χρίστος που ασχολείται με την παρατηρησιακή αστρονομία πάνω από 25 χρόνια και με την αστροφωτογραφία βαθέως ουρανού περίπου 16 χρόνια. Καταγραφέας “του αόρατου σε παρελθόντα χρόνο”… Τι χόμπι κι αυτό! Η φράση που σημείωσα στο μπλοκάκι μου ενώ άκουγα τον αντιπρόεδρο της Σ.Φ.Α.Κ. Χρίστο Σωτηρόπουλο προλογίζοντας την εκδήλωση ν’ αναλύει τους όρους…
Ανοίγω παρένθεση: «Ακόμη και το κοντινότερο αστέρι στον πλανήτη μας -εκτός φυσικά από τον Ηλιο- που είναι το Αλφα του Κενταύρου, απέχει τέσσερα έτη φωτός από μας. Το αστέρι αυτό φαίνεται καθαρά τις νύχτες, όπως βεβαιώνει και ο ταξιδευτής των θαλασσών και της μοίρας Ν. Καββαδίας: “Το Αλφα του Κενταύρου μια νυχτιά/ με το παλινώριο πήρα κάτου». Ας σημειωθεί, εντούτοις, ότι ένα έτος φωτός -ορολογία παραπλανητική -είναι η τεράστια απόσταση που διανύει το φως σε ένα χρόνο με ιλιγγιώδη και σταθερή ταχύτητα των τριακοσίων χιλιάδων χιλιομέτρων το δευτερόλεπτο. Το επόμενο αστέρι ο λαμπρός Σείριος, βρίσκεται οκτώ έτη φωτός μακριά, ενώ τα πιο μακρινά από τα ορατά αστέρια απέχουν μερικές εκατοντάδες έτη φωτός. Τα πράγματα δυσκολεύουν περισσότερο αν θεωρήσει κανείς τον ίδιο τον Γαλαξία μας». Από το βιβλίο “Κοσμογραφήματα” του Γιώργου Γραμματικάκη. Κλείνω την παρένθεση.
Απού φελά, παντού φελά… Αισθαντικός και σαν μουσικοσυνθέτης και σαν τραγουδιστής ο φίλος μου ο Χρίστος Κοτσαύτης, δεν το συζητώ. “Ευλογία” να τον ακούω να τραγουδεί, προπάντων δικές του συνθέσεις και να τον βλέπω να γίνεται ένα με την κιθάρα του. Ενα το κρατούμενο! Με τη συμπλήρωση, ωστόσο, ότι την περασμένη Δευτέρα το βράδυ, ντουέτο με την υπέροχη στο είδος της Μαρία Κλεινάκη, έδωσε (αν), ρέστα. Να τον (τους) ακούς και να ξεσταίνεσαι… Αισθαντικός και σαν αστροφωτογράφος πάντως -τι έκπληξη η ανακάλυψη κι αυτής του της ιδιότητας, κι αυτού του του χόμπι… Μα και σαν δάσκαλος πρώτος! Ολοι μα όλοι απ’ τα χείλη του κρεμιόμαστε ακούγοντάς τον με θαυμασμό, να μιλά με ωραία ελληνικά για τις φωτογραφίες του, όπως για το “Μάτι του Θεού” για παράδειγμα και ν’ αντιλαμβανόμαστε τη μικρότητα, μα και ταυτόχρονα τη μεγαλοσύνη του ανθρώπου.

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Χανίων, με τίτλο “Μοιράζομαι το χόμπι μου και ό,τι αγαπώ”, που ξεκίνησε πριν από τρία (3) χρόνια, όπως είπε η προϊσταμένη της Βιβή Χουδαλάκη και η προαναφερθείσα εκδήλωση που εκτός των άλλων είχε πλούσιο φωτογραφικό υλικό και μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση σχετικών βιβλίων. Και βεβαίως, υπάρχει συνέχεια. Και γι’ αυτήν όπως και για άλλες δραστηριότητες των Βιβλιοθηκών του δήμου Χανίων, άλλωστε… Αξιος ο μισθός της Βιβής και των συνεργατών της που επιμένουν να προβάλλουν, κόντρα στους ανέμους και στις ανεμικές των καιρών, μεταξύ των άλλων και τους εργάτες του τοπικού πολιτισμικού μας γίγνεσθαι…


http://www.haniotika-nea.gr/o-christos-kotsaftis-ke-i-efta-ourani/