Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Μανουσάκης. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Μανουσάκης. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή 30 Ιουλίου 2021

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΜΝΗΜΟΝΕΥΟΜΕΝ ΓΙΩΡΓΗ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ... 


«Είναι κάποιες στιγμές/ που ο μέσα μου κόσμος παραλοΐζει./ Απ’ την καταπακτή/ βγαίνουν τελώνια σκανταλιάρικα/ πίσω από τις κουρτίνες/ προβαίνουνε τζουτζέδες με φαρδιά χαμόγελα/ ταμπούρλα παίζουν ξέφρενους σκοπούς!/ Μα σα θελήσω να βγάλω/ ετούτους τους ξεφαντωτές στο φως/ έρχετ’ απ’ το πάνω ποίημα/ με δασκαλίστικη βέργα στο χέρι/ η κυρά – Λογική κι όλα μπαίνουν σε τάξη.// Γι’ αυτό ό,τι λέω ή γράφω/ έχει τη φρονιμάδα και τη ντροπαλότητα/ του μαθητή που ήμουν μια φορά». Το ποίημα “Αυτοπροσωπογραφία με πενάκι” του κορυφαίου Χανιώτη ποιητή Γιώργη Μανουσάκη, απ’ την 7η ποιητική του συλλογή “Σπασμένα αγάλματα και πικροβότανα”, που κυκλοφόρησε απ’ τις εκδόσεις “Γαβριηλίδης” το 2005, τρία χρόνια πριν το φευγιό του «για το άλλο» κατά Φώτη Κόντογλου, «ημισφαίριο της ζωής» στον Επουράνιο Παρνασσό. Ένα απ’ τα πολλά που ακούστηκαν στην αφιερωμένη στο πρόσωπο και το έργο του βραδιά μνήμης, που έγινε γι’ αυτόν την περασμένη Δευτέρα, 26 Ιουλίου στον αίθριο χώρο του, επί της οδού Υψηλαντών της πόλης των Χανίων, θέατρο “Κυδωνίας”, με αφορμή τον πρόσφατο συγκεντρωτικό τόμο “Τα ποιήματα 1967-2007: Οι δημοσιευμένες συλλογές” απ’ τις εκδόσεις “Κίχλη”. Σαν δείγμα της ποίησής του και γιατί το απήγγειλε, μεταξύ των άλλων, στη συγκινησιακά φορτισμένη, υπέροχη ομιλία της, η νύφη του, (σύζυγος του γιου του, του Βασίλη) δρ Συγκριτικής Λογοτεχνίας Ράνια Μουσούλη.

“Ανακάλημα του Γιώργη Μανουσάκη (1933 – 2008)”, ο τίτλος της περί ης ο λόγος εκδήλωσης, που έγινε, το γλυκό σαν το χανιώτικο λάδι, εκείνο βράδυ, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων “Νύχτες του Ιουλίου”, που οραματίστηκαν και διοργανώνουν κόντρα στην “πανδημία” του κορωνοϊού και στις “πανδημίες” του εφησυχασμού και της αδιαφορίας, ο υπεύθυνος της εταιρείας θεάτρου “Μνήμη”, Μιχάλης Βιρβιδάκης και ο εκδότης του περιοδικού “Νέο Πλανόδιον”, ποιητής Κώστας Κουτσουρέλης. Ωσεί παρών σ’ αυτήν, «ωραίος ως Έλληνας», ως υπήρξε στον «βίο και στην πολιτεία του», μα και ως συνεχίζει να υπάρχει στην ποίησή του, ο γεννημένος και ριζωμένος στα Χανιά ποιητής μας. Πριν αρχίσει η εκδήλωση, για να μας υποδεχτεί, έναν έναν χωριστά κι όλους μαζί, αλλά και μετά το πέρας της, για να μας αποχαιρετήσει. Προπάντων, ωστόσο, κατά τη διάρκεια της. «Κεριά στη μνήμη του» οι διανθισμένες με ποιήματά του ομιλίες που παρεμβλήθηκαν με συντονιστή τον Κώστα Κουτσουρέλη, της νύφης του, στην οποία προαναφέρθηκα, και των φίλων του και συνοδοιπόρων του, του γιατρού-ποιητή Γρηγόρη Γεωργουδάκη, του παιδιάτρου Μανόλη Ευκλ. Χρονάκη (την ομιλία του τη διάβασε ο ηθοποιός Αιμίλιος Καλογερής), του ζωγράφου Αντώνη Πετρουλάκη, του και οικοδεσπότη, σκηνοθέτη, Μιχάλη Βιρβιδάκη και βέβαια της γυναίκας της ζωής του, της και διακεκριμένης φιλολόγου και συγγραφέως, συντρόφισσάς του, της Αγγελικής Καραθανάση, που είχε και την επιμέλεια του συγκεντρωτικού τόμου των ποιημάτων του “Αλεξινιές λαμπάδες”, για να χρησιμοποιήσω τη φράση ενός ριζίτικου τραγουδιού – «να κάμω πράσινα κεριά κι αλεξινιές λαμπάδες/» να τσ’ άφτα να τον γύριζα το Νάδη γύρου γύρου», μας λέει. Και γιατί άρεσαν πολύ στον Γιώργη Μανουσάκη τα ριζίτικα, γινόταν άλλος άνθρωπος, όταν τα τραγουδούσε. Σαν χθες μας θυμούμαι να τα τραγουδούμε μαζί, στεντορεία τη φωνή, τις αρχές της δεκαετίας του 2000 στην Κύπρο, σε μια επίσκεψη με το Ίδρυμα “Ελ. Βενιζέλος”.

Κορυφαία για μένα στιγμή της όλης εκδήλωσης τα “αποκαλυπτήρια” του μεγάλου διαστάσεων πίνακα (δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί), στον οποίο ο γνωστός Χανιώτης ζωγράφος, Αντώνης Πετρουλάκης έκανε την προσωπογραφία του Ποιητή με βάση μια από τις τελευταίες φωτογραφίες του. Ιδιαίτερα συγκινητική η μικρή ιστορία του πίνακα έτσι όπως με τον δικό του μοναδικό τρόπο τη διηγήθηκε στην ιστορία του ο ζωγράφος. Γνωστή η σχέση του ποιητή με τα εικαστικά…

«Έχω να δω τη Μούσα μου/ μήνες και μήνες. Της στέλνω/ γράμματα απανωτά, τηλεφωνώ/ στον αριθμό που μου ‘χει αφήσει/ Καμιά απάντηση.// Σήμερα μόνο/ πρωί – πρωί την πέτυχα/ πέντε λεπτά πριν φύγει./ “Έχω δουλειά”, μου είπε./ “Με ζητούν συνεχώς/ συγγραφείς διάσημοι μ’ απήχηση/ διεθνή, υποψήφιοι για Nobel./ Μη μ’ ενοχλήσεις άλλο, σε παρακαλώ./ Βγάλε τα πέρα μόνος σου, εδώ σε θέλω!”». Το ποίημα “Η μούσα” του Γιώργη Μανουσάκη που το βρήκα να με “περιμένει” μια θέση πριν το “Αυτοπροσωπογραφία με πενάκι”, όταν μετά από την εκδήλωση – μυσταγωγία γύρισα σπίτι μου κι ένιωσα την ανάγκη να “βρεθώ” μόνος μου με την ποίησή του.

Μνημονεύομεν Γιώργη Μανουσάκη…

Χανιώτικα νέα (Παρασκευή, 30.7.2021) 

https://www.haniotika-nea.gr/mnimoneyomen-giorgi-manoysaki/

Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2018

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΜΝΗΜΗ ΓΙΩΡΓΗ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ
Κεριά στη μνήμη του Γιώργη Μανουσάκη τα ποιήματα του ποιητή που ακούστηκαν στην εκδήλωση που έγινε γι’ αυτόν το βράδυ της περασμένης Δευτέρας 12 Φεβρουαρίου στο Μεγάλο Αρσενάλι, με αφορμή τη συμπλήρωση 10 χρόνων από το φευγιό του στον επουράνιο Παρνασσό. Και αυτά που απάγγειλε με την αισθαντική του φωνή ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Μιχάλης Βιρβιδάκης και αυτά που διάβασαν, βγάζοντας τα σώψυχά τους, αρκετοί από τους φίλους του και φίλους της ποίησής του και βέβαια αυτά που ακούστηκαν να απαγγέλει ο ίδιος, με το ξεχωριστό του ύφος, αντανάκλαση του ήθους του. Κεριά στη μνήμη του, επίσης και τα έξι αφιερωμένα σ’ αυτόν ποιήματα από καταξιωμένους ποιητές που ακούστηκαν είτε από τους ίδιους, είτε μέσω της “δάνειας” ωραίας φωνής του και σκηνοθετή – ηθοποιού Λεωνίδα Μανωλικάκη. Λαμπάδα, λαμπάδα “αλεξινιά” ωστόσο στη μνήμη του όλα όσα είπε,  έτσι όπως τα είπε, για τους σταθμούς της ποιητικής του πορείας η και καταξιωμένη και ως συγγραφέας φιλόγος, σύντροφος της ζωής του Αγγελική Καραθανάση.
Του ποιητή, του κατά κοινή ομολογία μεγαλύτερου Χανιώτη ποιητή, αιωνία η μνήμη! Ωσεί παρών στην περί ης ο λόγος εκδήλωση που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Φιλολόγων του Νομού μας, ο Δήμος Χανίων και η Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ. – Κ.Α.Μ., ο Γιώργης Μανουσάκης. Αυτήν την αίσθηση είχα προπάντων τις στιγμές που ο μουσικός Γιάννης Κατσικανδαράκης γεφύρωνε μουσικά τις ενότητες των ποιημάτων με δικές του πιανιστικές συνθέσεις. «Οχι δεν ειμ’ ακόμη έτοιμος/ δε θα’ μαι ίσως ποτέ/ όσο υπάρχει το άρωμα/ του γιασεμιού έξω στον κήπο/ τα χελιδόνια στα σύρματα του τηλεφώνου./Οσο θα πέφτει η βροχή σειρά./ Οσο η ματιά θ’ ανακαλύπτει άγνωστη γη/ στις σελίδες ενός άκοπου βιβλίου/ κι η ακοή θ’ ακολουθεί εκστατική/ τις τρίλιες κάποιου αθώρητου βιολιού./ Οσο θα παίρνω καθημερινά/ το μερτικό μου από τους θησαυρούς του κόσμου». Ιδιαίτερα το ποίημά του “Ματαντάγιο” στον νου μου τότε… Ναι ωσεί παρών ο ποιητής, σ’ αυτήν την προς τιμήν του και στη μνήμη του πνευματική πανδαισία.
«Χθες το μεσημέρι/ Στο ταχυδρομείο/ Συνάντησα τον ποιητή Μανουσάκη/ Φορούσε το καφέ ριγέ κοστούμι/ Και κρατούσε μια νάυλον τσάντα/ Ξέχειλη από κίντρινους φακέλους/Δεν κρατήθηκα και τον ρώτησα/ -Αγαπητέ κύριε Γιώργο/ Το καινούργιο σας βιβλίο;/Μου απάντησε πολύ σιγά/-Οχι βιβλίο/ Απουσιολόγιο ημερών που χάθηκαν/ Δίσεχτου χρόνου/ Που τώρα αναζητώ/ Τη θέση του στ’ αστέρια/ Θα σας το στείλω/ Πολύ σύντομα…/ Τον κοίταξα καλά/ Για να τον ευχαριστήσω/ Μα είχε εξαφανιστεί/ Και τότε η υπάλληλος μου είπε/ -Τα ταχυδρομικά είναι πληρωμένα/ Από τον κύριο που μόλις/ Εφυγε». Το ποίημα “Στο Ταχυδρομείο” του Λεωνίδα Κακάρογλου. «Χειμώνας και αγωνίζεσαι/ το βάρος τ’ ουρανού ν’ αντέξεις/ και των κυμάτων τη σφοδρή επέλαση/ Σαν πλοίο τρικάταρτο/ με τον φάρο, τον μιναρέ και το καμπαναριό σου,/ αιώνες δίνεις μάχες με τη θάλασσα/ που θέλει να σε κατακτήσει./ Βράχος μοναχικός σε υπερασπίζεται/ όμως εσύ καμιά δεν του δίνεις σημασία./ Τον ποιητή σου δεν αξιώθηκες/ με μια κουβέρτα να σκεπάσεις/ στο κρατικό νοσοκομείο». Το ποίημα “Χειμώνας στην πόλη” της Αιμιλίας Παπαβασιλείου. «Γεμάτη αποχαιρετισμούς η ζωή./ Μικρούς στην αρχή/ για να μαθαίνουμε την απόσταση/ δειλά να πλησιάζουμε/ των θλίψεων τη συντροφιά/ των σκιών το υποφωτισμένο βάθος./ Σιγά-σιγά ενηλικιώνεται μέσα μας η θνητότητα/ Βαριά αποσκευή η αγωνία/ μετακινεί κρυφά/ των ρολογιών τους χαλασμένους δείχτες/ μικραίνει ύπουλα τον χρόνο/ Δεινή ταχυδακτυλουργός/ κλείνει ολοένα τον χώρο/ του υπαρκτού/ κοιμίζει τις αντιστάσεις/. Για να μας παραδώσει ανέτοιμους/ στο μέγα χάος». Το ποίημα “Θνητότητα” της Ελένης Μαρινάκη.
“Ο Μανουσάκης κέρδισε τη μάχη με τις λέξεις και με τον χρόνο”, είπε στο περίπου, η και συντονίζουσα με επιδεξιότητα την εκδήλωση πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Μαρίνα Αρετάκη. Αυτό σε γενικές γραμμές, λένε ο καθένας με τον τρόπο του και οι παραπάνω ποιητές που διάβασαν τα αφιερωμένα στη μνήμη του ποιήματά τους. Οπως και ο Δημήτρης Κακαβελάκης και ο Αργύρης Χιόνης και ο Νίκος Παπαδογιαννάκης στα πoιήματά τους που διαβάστηκαν…
Χανιώτικα νέα (16.02.2018)