Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Σαρακοστή. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Σαρακοστή. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2023

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

Η ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΜΙΑΣ ΑΛΛΗΣ ΕΠΟΧΗΣ - ΣΤΑ... ΠΕΤΑΧΤΑ (ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ Ο ΕΡΩΤΑΣ - ΚΑΤΕΒΑΙΝΩ ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ - ΕΙΣΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΣΑΙ)

 
 
 Η ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΜΙΑΣ ΑΛΛΗΣ ΕΠΟΧΗΣ 
«Οι Απόκριες περνούσανε με την αρχοντιά και τα γλέντια του κρητικού νοικοκυριού. Μα η Καθαρή Δευτέρα καθάριζε τα πάντα: Οι νοικοκυράδες πλύνανε τα πιατοτσίκαλα μ’ αλουσιές (νερό και στάχτη) κι η Σαρακοστή άρχιζε απλή και ασκητική μ’ ελιές, με λούμπινα και με παπούλες. Κάπου κάπου στα κατωμέρια οι φαμελιές τρώγανε και λίγο χαλβά ή ταραμά, μ’ αυτό ήταν μια εξαίρεση και μεγάλη πολυτέλεια. Και το βράδυ σαν έγερνε ο ήλιος, οι καμπάνες αργοχτυπούσαν κι άρχιζαν τα σπερνά και οι μετάνοιες. Ήρθε ο Ντυνάμεος. Πάμε ν’ ακούσομε τον Ντυνάμεο, έλεγαν οι γιαγιάδες κι οι μητέρες στα παιδιά κι ανάμεσά των οι γειτόνισσες και ξεκινούσαν για την εκκλησία. [...] Ωστόσο φτάνανε από τα χωράφια κι οι άντρες, οι σκαφτιάδες κι οι ζευγολάτες. Τ’ αμπελοσκάμματα κι οι καλλουργιές πέφτανε πάντα Σαρακοστή κι οι παππούδες μας λείπανε στα χωράφια. Μα καθ’ αργά όταν χτυπούσαν τα σπερνά σκολάζανε σηκώνανε τα τσαπιά στον ώμο και φτάνανε ίσια στην εκκλησία». Απόσπασμα από το κείμενο του μακαριστού μητροπολίτη Ειρηναίου Γαλανάκη “Κύριε των Δυνάμεων...” που περιλαμβάνεται στο βιβλίο του “Ο Χριστός σημάδεψε την Κρήτη” (Α’ έκδοση 1969).

Απόκριες προχθές, Καθαρή Δευτέρα χθες, Καλή Σαρακοστή, λοιπόν! Το ξέρω ότι λίγοι είναι αυτοί που επιμένουν να νηστεύουν, κρατώντας την παράδοση, σε όλους, ωστόσο, νηστεύοντες και μη νηστεύοντες, απευθύνεται ο χαιρετισμός, αφού όλοι επιμένουμε να τον χρησιμοποιούμε, προπάντων την Καθαρή Δευτέρα. Όπως κι αυτοί που πηγαίνουν στα σπερνά άλλωστε. Όλοι όμως, περιμένουμε την Λαμπρή, την Μεγάλη Κυριακή, που ο Χριστός αφού σταυρωθεί και ταφεί για τρεις μέρες, θ’ αναστηθεί - παρηγοριά η προσδοκία της Ανάστασης. “Να νηστεύουμε όσες μέρες μπορεί ο καθένας, παιδιά μου, δεν μπορούμε να νηστεύουμε όλοι το ίδιο, και μια εβδομάδα να νηστέψετε, καλό είναι. Η συμβουλή που έδινε, όταν τον ρωτούσαν ο παππούς, ο Άγιος στη λαϊκή συνείδηση Ειρηναίος Γαλανάκης, ο Χριστιανός. 

Στα μοναστήρια της Κρήτης, όπως γράφει στο βιβλίο του “Λαϊκές τελετουργίες στην Κρήτη” ο Νίκος Ψιλάκης (εκδ. “ΚΑΡΜΑΝΩΡ”) επικρατούσαν τις μέρες της Μ. Σαρακοστής χρακτηριστικές συνήθειες. Σε μια απ’ αυτές οι καλόγριες μετρούσαν 49 κουκιά (όσες μέρες διαρκεί) και τα έβαζαν σε 7 μπουκαλάκια. Κάθε πρωί έτρωγαν από ένα κουκί κι όταν τέλειωνε το μπουκαλάκι το πετούσαν ή το φύλαγαν. Όταν έφταναν στο τελευταίο μπουκαλάκι, ήξεραν πως έφτανε η Μεγάλη Εβδομάδα. Ένα άλλο παρόμοιο έθιμο τον καιρό που δεν υπήρχαν ημερολόγια είναι κι αυτό που περιγράφει η Αικατερίνη Τσοτάκου - Καρβέλη στο βιβλίο της “Λαογραφικό Ημερολόγιο”. Έπαιρναν, λέει, μια κόλλα χαρτί και σχεδίαζαν μια γυναίκα, σαν καλόγρια με εφτά πόδια. Στο τέλος κάθε εβδομάδας, το Σάββατο, έκοβαν κι ένα πόδι. Περιττό να πούμε ότι η καλόγρια δεν είχε στόμα - νηστεία γαρ. - και ότι είχε σταυρωμένα τα χέρια της για τις προσευχές. Επιμένουν κάποιες νηπιαγωγοί να παρουσιάζουν έτσι την Κυρά - Σαρακοστή στα νηπιάκια τους...


ΚΑΙ... ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ

ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ Ο ΕΡΩΤΑΣ Ο χαρταετός με τη “μορφή” του έρωτα ή αν προτιμάτε ο έρωτας με τη μορφή του χαρταετού, είναι ο κοινός παρανομαστής στις σημερινές μαντινάδες της Νεκταρίας Θεοδωρογλάκη: «Την σκέψη μου χαρταετό την έκαμα φαντάσου/ πετά ψηλά στον ουρανό και γράφει τ’ όνομά σου», μας λέει στην πρώτη. «Πολύχρωμος χαρταετός είναι ο έρωτάς σου/ στον έβδομο τον ουρανό με πας με τα φιλιά σου», μας λέει στην δεύτερη. «Ο έρωτας χαρταετός κι αγέρας το φιλί σου/ πυξίδα κάνω την καρδιά για να πετώ μαζί σου», μας λέει στην τρίτη. «Χαρταετός ο έρωτας ψηλά πετά στα νέφη/ η οποία μπόρα έρχεται να μην τον καταστρέφει». Δική μου αυτή, έχοντας υπόψη την κουβέντα της μάνας μου «ο έρωντας φούρια δούδει κι ύστερα κακαποδούδει»... Ανώμαλη προσγείωση, ε;

ΚΑΤΕΒΑΙΝΩ ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ Κατεβαίνω υποψήφιος, κατεβαίνεις υποψήφιος, κατεβαίνει υποψήφιος, κατεβαίνουμε υποψήφιοι, κατεβαίνετε υποψήφιοι, κατεβαίνουν υποψήφιοι. Σε ενεστώτα χρόνο το ρήμα. Έχω κατεβεί υποψήφιος, έχεις κατεβεί υποψήφιος, έχει κατεβεί υποψήφιος, έχουμε κατεβεί υποψήφιοι, έχετε κατεβεί υποψήφιοι,  έχουν κατεβεί υποψήφιοι. Σε παρακείμενο χρόνο το ρήμα. Αλλο ο ενεστώτας κι άλλος ο παρακείμενος... Για τις Δημοτικές εκλογές το γράφω.

ΕΙΣΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΣΑΙ΄Είσαι για να ‘σαι μου ‘γραψε μια φίλη, φίλη - φίλη, μεταξύ των άλλων σχολιάζοντας μια ανάρτησή μου στο Βιβλίο των Προσώπων. Όλοι είμαστε για να ‘μαστε, Νίκη, της απάντησα. Με ότι αυτό σημαίνει... Μένω σ’ αυτά.
 
Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 28.2.2023)
 


 

Δευτέρα 15 Μαρτίου 2021

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΤΗΣ  ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ 



 Καλή Σαρακοστή! Πέρασαν οι Απόκριες κι άρχισε  η πάλαι ποτέ για όλους ή σχεδόν για όλους περίοδος της νηστείας και της προσευχής.

Αδιανόητο για τη μάνα μου να μην τηρηθούν κατά γράμμα τα “ειωθότα”. Απαγορευμένο είδος το κρέας και το ψάρι (πλήν του μπακαλιάρου την ημέρα του Ευαγγελισμού), όπως, βέβαια, και το γάλα με όλα τα παράγωγα του, μέχρι και το Μεγάλο Σάββατο, με… αυυστηροποίηση των διατάξεων τις Τετάρτες και της Παρασκευές που δεν επιτρεπόταν ούτε το λάδι. Αδιανόητο επίσης να μην πηγαίνουμε με το λιοβασίλεμα στην εκκλησία, τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα για ν’ ακούσομε τον… Ντυνάμεο (το γνωστό τροπάριο “Κύριε των Δυνάμεων μεθ’ ημών γενού…) κάνοντας τις μετάνοιες μας και οπωσδήποτε κάθε Παρασκευή στους Χαιρετισμούς της Παναγίας. Οχι, δεν είμαι από εκείνους που υποστηρίζουν ότι η εποχή εκείνη ήταν καλύτερη και οι άνθρωποί της αθώοι, όπως τα πρόβατα, αυτό δα έλειπε. Ωστόσο αυτά τα χρόνια είναι η πατρίδα μου και σ’ αυτά, συχνά-πυκνά, μου αρέσει να επιστρέφω. Σαν ένα παιδί με γρατζουνισμένο γόνατο, κουρεμένο κεφάλι και ακούρευτα όνειρα για να θυμηθώ τον Οδυσσέα Ελύτη. Προπάντων αυτήν την περιόδο του εγκλεισμού, λόγω κορωνοϊού…

Σαν μια καλόγρια δίχως στόμα, με τα χέρια σταυρωμένα στη μέση της, έτοιμα για τις απαραίτητες προσευχές και με εφτά πόδια, σχεδίαζαν σ’ ένα χαρτί τη Σαρακοστή, πολλές απ’ τις παλιότερες νηπιαγωγούς, τηρώντας ένα παμπάλαιο έθιμο του καιρού που δεν υπήρχαν ημερολόγια. Τι “ιεροτελεστία” κι αυτή να κόβουν στο τέλος κάθε εβδομάδας κι από ένα πόδι! Και τι χαρά στο κόψιμο του τελευταίου ποδιού! «Το τηρώ ακόμα», μου είπε τις προάλλες μια καλή μου φίλη νηπιαγωγός για να προσθέσει λάμποντας από χαρά. «Και δεν είμαι η μόνη»…
Άρωμα άλλων εποχών.

«Ήρθανε πάλι τα σπερνά του Μάρτη και τ’ Απρίλη/ ήρθε η σεμνή Σαρακοστή ντυμένη σαν Παρθένα/ Ηρθε ξανά της άνοιξης το μαγικό το δείλι./ Κι όλα καλούνε την ψυχή να ‘ρθει Χριστέ σε Σένα/ να Σου μιλήσει ταπεινά και να σε ικετέψει/ να της πραΰνει τους καημούς και τη σκληρή τη σκέψη// Ήρθανε πάλι τα σπερνά και καθ’ αργά σημαίνουν/ στις εκκλησίες τα σήμαντρο κι ανάβουν τα καντήλια/ Οι μάνες παίρνουν τα παιδιά κι αργά – αργά πηγαίνουν/ να κάνουν τις μετάνοιες των δεμένες στα μαντήλια./ Από τα πλάγια του χωριού φτάνουνε κουρασμένοι/ οι ζευγολάτες κι οι βοσκοί στα χώματα τριμμένοι.// Ήρθανε πάλι τα σπερνά κι οι ψάλτες σιγολένε:/ “Κύριε των δυνάμεων”, ψυχή, ψυχή μου, ανάστα!/ Τω Υπερμάχω ψάλλουνε κι οι πονεμένοι κλαίνε/ Φρέσκα λουλούδια και ανθοί κομμένοι από τη γλάστρα/ στολίζουνε την Παναγιά και ο Παπάς μπροστά της/ αρχίζει τους Χαιρετισμούς: Αγγελος Πρωτοστάτης. Από το ποίημα “Ηρθανε πάλι τα σπερνά”… του μακαριστού μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου Ειρηναίου Γαλανάκη (“Απλές Ωδές”, εισαγωγή – επιμέλεια Σταμ. Απ. Αποστολάκης, έκδ. “Ερεισμα”, Χανιά, 2014)

ΚΟΡΩΝΟΪΚΑ... ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ

«Να ‘μοιαζε με χαρταετό ο κορωνιός μακάρι/ να φύσαγε ο άνεμος, μακριά για να τον πάρει./ Να ήτανε χαρταετός μόνο για μία ώρα να πέταγε ο κορωνιός αλάργο από τη χώρα». Οι δύο τελευταίες μαντινάδες που έστειλε η Νεκταρία Θεοδωρογλάκη στη στήλη. Μακάρι, αλλά…

Σε βαθύ κόκκινο από κόκκινο από το Σάββατο της Αποκριάς και τα Χανιά. Τηλεκπαίδευση σε όλα τα σχολεία της χώρας από σήμερα, μέχρι το τέλος του μήνα και βλέπουμε. Και μη χειρότερα, γιατί υπάρχουν και τα χειρότερα. Ωστόσο οι εμβολιασμοί συνεχίζονται, όπως συνεχίζονται.

«Χτίσανε ορίζοντα με σιδερένιο τοίχος/ απ’ άκρη σ’ άκρη/ πάνω του προβάλλονται με digital ήχο/ σε ύψη, σε μάκρη/ της ημέρας το χάραμα, της δροσιάς η εσπέρα/ κι η γιγαντοοθόνη/ θα παίζει σε φιλμ την ζωή, φιλεύσπλαχνο τέρας/ θα μας μερώνει. Στην οθόνη τα δέντρα, ζώα, άστρα, τα πουλιά/ στ’ αυτοκίνητα μέσα/ θα φορούμε υψηλής ευκρίνειας γυαλιά, και ε! για μόλα, ε! για λέσα/ σαν η εικόνα της θάλασσας απλώνει μπρός μου/ θα ’μαι ο κτήτωρ του κόσμου». Από την ποιητική συλλογή “Pixels” του Δημήτρη Κοσμόπουλου.

Και το ποίημα του Κ.Π. Καβάφη “Σοφοί δε προσιόντων” μου θύμισε με τους παραπάνω στίχους του ο Δ. Κοσμόπουλος. Το παραθέτω ολόκληρο για προβληματισμό: «Οι άνθρωποι γνωρίζουν τα γινόμενα/ Τα μέλλοντα γνωρίζουν οι θεοί/ πλήρεις και μόνο κάτοχοι πάντων των φωτών/ Εκ των μελλόντων οι σοφοί τα προσερχόμενα/ αντιλαμβάνονται. Η ακοή/ αυτών κάποτε εν ώραις σοβαρών σπουδών/ ταράττεται/ Η μυστική βοή/ τους έρχεται των πλησιαζόντων γεγονότων/ Και την προσέχουν ευλαβείς. Ενώ εις την οδόν/ έξω ουδέν ακούουν οι λαοί».

Χανιώτικα νέα (Καθαρά Δευτέρα, 15. 3.2021) 

https://www.haniotika-nea.gr/tis-megalis-sarakostis-2/



Παρασκευή 15 Μαρτίου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΑ "ΣΠΕΡΝΑ" ΜΙΑΣ ΑΛΛΗΣ ΕΠΟΧΗΣ

«Ηρθανε πάλι τα σπερνά του Μάρτη και τ’ Απρίλη/ ήρθε η σεμνή Σαρακοστή ντυμένη σαν Παρθένα/ Ηρθε ξανά της άνοιξης το μαγικό το δείλι./ Κι όλα καλούνε την ψυχή να ‘ρθει, Χριστέ, σε Σένα/ να Σου μιλήσει ταπεινά και να σε ικετέψει/ να της πραΰνει τους καημούς και τη σκληρή τη σκέψη./ Ηρθανε πάλι τα σπερνά και καθ’ αργά σημαίνουν/ στις εκκλησιές τα σήμαντρα κι ανάβουν τα καντήλια./ Οι μάνες παίρνουν τα παιδιά κι αργά – αργά πηγαίνουν/ να κάνουν τις μετάνοιες των δεμένες στα μαντήλια./ Από τα πλάγια του χωριού φτάνουνε κουρασμένοι/ οι ζευγολάτες κι οι βοσκοί στα χώματα τριμμένοι/ Ηρθανε πάλι τα σπερνά κι οι ψάλτες σιγολένε:/ “Κύριε των δυνάμεων”, ψυχή, ψυχή μου ανάστα/ Το “Υπερμάχω” ψάλλουνε κι οι πονεμένοι κλαίνε/ Φρέσκα λουλούδια και ανθοί κομμέν’ από τη γλάστρα/ στολίζουνε την Παναγιά και ο παππάς μπροστά της/ αρχίζει τους χαιρετισμούς: “Αγγελος Πρωτοστάτης”.//
Ηρθανε πάλι τα σπερνά και τα θλιμμένα βράδια/ τα βράδια των Νυμφίων Σου, Χριστέ, και των Παθών Σου, που θα κινήσουν οι πιστοί να ‘ρθουν πυκνά κοπάδια/ τα ματωμένα πόδια Σου στον πένθιμο Σταυρό Σου/ να τ’ αγκαλιάσουνε σεμνά να τα γλυκοφιλήσουν/ κι οι πονεμένες των ψυχές να Σε μοιρολογήσουν./ Ηρθανε πάλι τα σπερνά τα μαγεμένα βράδια./ Ξυπνούν αγάπες στις καρδιές και στις ψυχές λαχτάρες/ Ξύπνα, ψυχή, ξεκίνησε κι άφησε τα σκοτάδια./ Μη σε βαραίνουν λογισμοί και πάθη και αντάρες./ Ελα και συ να σταυρωθείς μαζί μ’ Αυτόν που δίνει/ τη νίκη την Ανάσταση και τη βαθειά γαλήνη». Το ποίημα “Ηρθανε πάλι τα σπερνά” του Μακαριστού Μητροπολίτη Ειρηναίου Γαλανάκη.
Να γράψω μόνο κάποιους στίχους απ’ το παραπάνω ποίημα του παππού η πρόθεσή μου όταν αποφάσισα να κάνω Στάση, λόγω της Ημέρας στη Μεγάλη Σαρακοστή που άρχισε πριν από λίγες μέρες. “Καθ’ οδόν”, ωστόσο διαβάζοντάς το, δηλαδή, απ’ το βιβλίο του “Απλές Ωδές” (εκδ. “Ερεισμα”, 2014) άλλαξα γνώμη κι αποφάσισα να το παραθέσω ολόκληρο. Ηταν τόσες πολλές οι γεμάτες χρώματα και αρώματα οπτικές και ηχητικές εικόνες του ποιήματος που με “συνεπήραν” και με “πήγαν” στα παιδικά μου χρόνια, βλέπετε! “Ηρθανε πάλι τα σπερνά…” Οπως τότε!
ΟΤΑΝ Ο Θ. ΠΑΠΑΔΟΥΛΑΚΗΣ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΟΝ Ν. ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ




Παγκρήτια πανστρατιά για την ταινία “Ξανασταυρώνεται”, που έχει αρχίσει ήδη να ετοιμάζει ο Θοδωρής Παπαδουλάκης, το ζητούμενο, πριν αρχίσει, το βράδυ της προπερασμένης Δευτέρας 4 Μαρτίου, στο θέατρο “Μίκης Θεοδωράκης” της πόλης μας, η εκδήλωση παρουσίασης του σχεδιασμού της. Και δεδομένο όταν, ύστερα από μιάμιση περίπου ώρα, τελείωσε. Το Κρητικό Εμείς, είπε, ως όφειλε, ομόφωνα και με ενθουσιασμό το ναι! ΝΑΙ! Η ευθύνη σου, να συναντήσεις δημιουργικά τον πλέον αναγνωρισμένο διεθνώς Ελληνα συγγραφέα, και δική μας ευθύνη Θοδωρή Παπαδουλάκη! Και αναφορά μας, ακριβώς γιατί αφορά μας, η Αναφορά του σ’ Εκείνον. Απόλυτη η εμπιστοσύνη μας σ’ εσένα, έναν απ’ τους πιο επιτυχημένους εμπορικά σκηνοθέτες της γενιάς σου, λόγω και της Κρη(ι)τικής Ματιάς σου…
«Ν’ αγαπάς την ευθύνη. Να λες: Εγώ μονάχος μου θα σώσω τη γης. Αν δε σωθεί εγώ θα φταίω». Και αυτή η Καζαντζακική ρήση “επί της οθόνης” ενώ “έτρεχε” η προαναφερθείσα υψηλού επιπέδου εκδήλωση που άρχισε με χαιρετισμούς, συνεχίστηκε με προβολές βίντεο και ομιλία του σκηνοθέτη με τίτλο “Ο τόπος μου, η έμπνευσή μου και η μεταφορά του βιβλίου “Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται” σε σύγχρονη κινηματογραφική ταινία”, για να τελειώσει με τραγούδια από την τηλεοπτική σειρά “Το νησί” και αναγνώσεις. Σε πρώτο πληθυντικό πρόσωπο τη διάβασα. Ν’ αγαπάμε την ευθύνη. Να λέμε: Εμείς, θα σώσουμε τη γης. Αν δε σωθεί θα φταίμε… Οπως και όλοι οι άλλοι, οι τυχεροί που ήμασταν εκείνο το βράδυ εκεί, άλλωστε.
Οταν ο Θοδωρής Παπαδουλάκης συναντά τον Νίκο Καζαντζάκη… Οταν αυτή η συνάντηση γίνεται στην Κρήτη την αγαπημένη γενέτειρα και των δύο… Οταν το κρητικό “εμείς” λειτουργεί σαν εφαλτήριο αυτής της συνάντησης… Οταν ο ανθός αυτής της συνάντησης γίνει ταινία που θα εκφράζει τη δημιουργική ορμή της σημερινής Κρήτης… Πάμε Καζαντζακικά!