Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ελ Γκρέκο. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ελ Γκρέκο. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη 6 Νοεμβρίου 2018

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΣΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΛ ΓΚΡΕΚΟ


Στα βήματα του Ελ Γκρέκο χθες το πρωί… “Στα βήματα του Ελ Γκρέκο”, όπως τα “αποτύπωσε” ο και γενικός γραμματέας της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών, ποιητής και συνθέτης Γιώργος Μαρινάκης, στο ομώνυμο σιντί του, το οποίο είχε την καλοσύνη να μου δώσει μαζί με ένα ακόμα σιντί του, το “Εκόμισα εις την τέχνη”, που περιλαμβάνει 10 μελοποιημένα ποιήματα του Κ.Π. Καβάφη, σε πρόσφατη συνάντησή μας στην Αθήνα. “Κρήτη”, “Στο Φόδελε”, “Χάνδακας”, “Βενέτσια”, “Στη Ρώμη”, “Μαρδίτη”, Στο Τολέδο”, “Ιερά Εξέταση”, “Ο κόμης του Οργκάθ” και “Δομίνικος”, οι τίτλοι των τραγουδιών, τους στίχους και τη μουσική των οποίων έγραψε ο Γιώργος Μαρινάκης και τραγουδούν η Ελένη Κοταδάκη και ο Δημήτρης Κλειδάς. Χάρμα ακούειν! Ανάταση ψυχής!..
«Κάποτε ήταν ο καιρός και ήρθε εκείνη η μέρα/ που η αστραπή κι ο ουρανός σχίσανε τον αέρα». «Κι ο ουρανός έχει φέρει ένα κόκκινο αστέρι/ που δεν το ‘χουν γνωρίσει, σ’ Ανατολή και Δύση». «Μα ο Χάνδακας τον στένευε, τον είχε φυλακίσει/ κι ήθελε πιο πολλούς καρπούς και πιο ψηλά να φτερουγίσει». «Βενέτσια ήρθε τώρα ο Ελ Γκρέκο, στην πόλη σου σαν μαθητής/ βάλτον μες στην αγκαλιά σου και δείξ’ του το φως της ζωής». «Μέσα στην αιώνια την πόλη, που κρύβει μνήμες από κάθε εποχή/ σε οδηγήσαν κάποτε τα βήματά σου, να βρεις καλύτερη ευκαιρία στη ζωή». «Μαρδίτη την άγρια ομορφιά σου θαυμάσανε πολλοί/ και ήτανε γραφτό της μοίρας ο Γκρέκο να σε βρει». «Στο Τολέδο, ιππότες και ευγενείς απ’ την παλιά εποχή,/ θα ζητάνε απ’ του Δομίνικου το χέρι να ξανάρθουν στη ζωή». «Ο μέγας Ιεροεξεταστής συμβούλιο θα καλέσει/ να δούνε αν ο Έλληνας σε αμάρτημα έχει πέσει». «Κι αλλάζαν οι εποχές, καθάρισε ο ουρανός κι ήρθε ένας ήλιος μες στην πόλη,/ ο Γκρέκο ο μαγικός, μαΐστρος φωτεινός, που τον θαυμάζανε όλοι». «Δομίνικε, δοξάστηκες σε μια πατρίδα ξένη/ μα η μνήμη σου αθάνατη στον τόπο σου θα μένει». Δέκα δείγματα γραφής απ’ τα 10 ποιήματα που έγραψε στο πρώτο στάδιο ο Γιώργος Μαρινάκης που κατά τα φαινόμενα έχει μελετήσει σε βάθος το βίο και την πολιτεία του Μεγάλου Κρητικού ζωγράφου που ο Μεγάλος Κρητικός Συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης τον αποκαλεί Παππού. Άλλο, βέβαια, να τους διαβάζεις, κι άλλο να τους ακούεις “μαγικά” μελοποιημένους απ’ τον ποιητή τους, να τους τραγουδούν αισθαντικά (πιάνο/ πλήκτρα/ κιθάρα ο Γιώργος Μαρινάκης, φλάουτο η Αλεξάνδρα Καμινιώτη, τσέλο η Κατερίνα Παντζάρη), ο Δημήτρης Κλειδάς και η Ελένη Κοταδάκη.
«Παππού αγαπημένε. Ολη μου η ζωή ήταν ένας ανήφορος. Ανήφορος και γκρεμός και ερημιά. Κινήσαμε με πολλούς συναγωνιστές, με ιδέες πολλές, με συνοδεία μεγάλη. Μα όσο ανηφορίζαμε κι η κορυφή μετατοπίζονταν και αλάργαινε, συναγωνιστές και ιδέες και ελπίδες μας αποχαιρετούσαν. Λαχάνιαζαν, δεν ήθελαν, δεν μπορούσαν να ανέβουν πιο απάνω. Κι απομέναμε μονάχοι με τα μάτια καρφωμένα στην επόμενη κορυφή. Δεν μας κινούσε η αλαζονεία, ούτε η απλοϊκή βεβαιότητα πως θα σταθεί μια μέρα η κορυφή και θα τη φτάσουμε. Μήτε κι αν τη φτάναμε, πως θα βρούμε εκεί απάνω την ευτυχία, τη σωτηρία και τον παράδεισο. Ανεβαίναμε γιατί ευτυχία, σωτηρία και παράδεισος για μας ήταν η ανάβαση». Αυτά, μεταξύ των άλλων, λέει στην “Αναφορά” του στον Γκρέκο, ο Νίκος Καζαντζάκης. Αυτά στο περίπου, μου φάνηκε, πως του λέει με τα τραγούδια του, εκ μέρους όλων των Ελλήνων και ο Γιώργος Μαρινάκης, ακολουθώντας τα βήματά του.
Η αλληλογραφία μας
Γιάννη Σ. Τσακιράκι, εκδότη – διευθυντή της εφημ. των Αρμένων Αποκορώνου “Ελευθερόπολις”: Ο,τι καλύτερο στο είδος της η αρμενιανή εφημερίδα, το έχω ξαναγράψει αυτό. Μακράν το καλύτερο. Πολλές, πάμπολλες οι “Στάσεις” που έκανα (κι αυτή τη φορά) στις 16 ιδιαίτερα επιμελημένες σελίδες και του τελευταίου (του με αρ. 90 που καλύπτει τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο τ.ε.) φύλλου της. Στο “Γραμματσάκι” και στη “Ροδαρά” του Χαράλαμπου Μπουρνάζου, στις “Γλάστρες” της Πόπης Γαβριλάκη, την συμμαθήτριά μου στο Γυμνάσιο Βάμου, στον “Μανούσο” τον Γιώργη Καπριδάκη, στις παλιές και στις σημερνές φωτογραφίες, στις αρμενιανές και αποκορωνιώτικες ειδήσεις, στις ρίμες και στα κοινωνικά, στα πολλά πάντα όλα. Να είσαι πάντα γερός για να συντονίζεις, έτσι όπως αποτυπώνεις το “αρμενιανό εμείς”, Γιάννη!

Τρίτη 28 Νοεμβρίου 2017

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΡΙΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΚΡΗΤΙΚΩΝ ΣΤΟ ΤΟΛΕΔΟ


Για δυο φίλους τον Καζαντζάκη και τον Ζορμπά, που “συναντηθήκανε” στον “Περαία μια φορά”, μας μιλά, σ’ ένα απ’ τα πιο γνωστά τραγούδια του ο αξέχαστος Κώστας Μουντάκης (βλ. και “Στάσεις”, 17.10.17). Σε τρείς φίλους, στον πρώτο κι άλλους δυο επίσης Μεγάλους Ελληνες, τον Ελ Γκρέκο (και τον Μίκη Θεοδωράκη αναφέρεται ο και συγγραφέας του μνημειώδους έργου (εκδ. “ΣΠΥΡΟΥ” και “ΜΙΛΗΤΟΣ”) “Μίκης Θεοδωράκης: Θρησκεία μου είναι η Ελλαδα” (βλ. “Στάσεις 31.10.17) Γιώργος Λογοθέτης, στο διάρκειας μιας ώρας και κάτι ντοκιμαντέρ του “Συνάντηση στο Τολέδο”.

”Συνάντηση στο Τολέδο: Μίκης Θεοδωράκης – Ν. Καζαντζάκης – Ελ Γκρέκο”, και ο τίτλος ενός απ’ τα κεφάλαια του προαναφερθέντος βιβλίου, το οποίο χαρακτήρισα σαν “εκδοτικό θαύμα”. Αντιγράφω την αρχή του. «Ηταν βράδυ, 11 Μαΐου 1990, όταν φτάσαμε στο Τολέδο, την πρώην περίφημη πρωτεύουσα της Ισπανίας, την πόλη που φιλοξένησε για δεκαετίες τον άλλο μεγάλο Κρητικό: Τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο. Εδώ στο Τολέδο, ο Μίκης αισθάνεται την ανάγκη να μιλήσει στον Ελ Γκρέκο. Ισως αυτός να καταλάβει, να κατανοήσει, να δικαιολογήσει τις απρόσμενες αποφάσεις του. Ομως δεν χρειάζεται να πει τίποτα. Γιατί ένας άλλος Κρητικός, τα έχει προβλέψει όλα. Το μόνο που χρειάζεται ο ψηλός επισκέπτης είναι να σταθεί με δέος και σεβασμό μπροστά στον μεγάλο σύντεκνο από την Κρήτη, και να επαναλάβει τα λόγια που ο Νίκος Καζαντζάκης, πρόβλεψε στη δική του “Αναφορά προς τον Γκρέκο…”.


“Ανθός” και “καρπός” αυτής της επίσκεψης το περί ου ο λόγος ντοκιμαντέρ, στο οποίο με παρέπεμψε στο μήνυμα που μου έστειλε για να με ευχαριστήσει για την αναφορά μου στο βιβλίο του ο Γιώργος Λογοθέτης. “Αντίδωρο στην πολύπλευρη κρίση”, “Αριστούργημα”, “Τι ωραίο Δώρο στο Μάτι και στην ψυχή”, κάποια απ’ τα σχόλια, εκείνων που το έχουν δει στο Διαδίκτυο. Ενα ρήμα, το ρήμα “εξεστάθηκα!” το δικό μου. Περιττό να γράψω ότι το συστήνω ανεπιφύλακτα.

«Ο Δημοσιογράφος Γιώργος Λογοθέτης καταγράφει με τον δικό του τρόπο μια συνάντηση στο Τολέδο της Ισπανίας, όπου αναπαύεται ο μεγάλος Κρητικός ζωγράφος Δομήνικος Θεοτοκόπουλος. Στη συνάντηση παίρνει μέρος και ο Νίκος Καζαντζάκης που έγραψε τα κείμενα που διαβάζει ο ηθοποιός Δημήτρης Καρέλλης. Συμμετέχουν: Γιώργος Νταλάρας – Μαρία Δημητριάδη». Λιτό το σημείωμα που παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ. Μένω ιδιαίτερα στη φράση «με τον δικό του τρόπο» και θυμούμαι αυτό που είπε ο Μίκης ο… Ουρανομήκης (για να χρησιμοποιήσω το επίθετο που του έδωσε ο μακαριστός Ειρηναίος Γαλανάκης): «Ο Γιώργος Λογοθέτης έσκυψε όσο κανένας άλλος στην πολιτική και καλλιτεχνική μου δράση και στο έργο μου, δημιουργώντας μερικά από τα πιο σημαντικά ντοκουμέντα που με αφορούν». Ηλίου φανεινότερον στο ντοκιμαντέρ που έχει σαν θέμα του τη “συνάντηση” του μεγαλύτερου Ελληνα μουσικοσυνθέτη, με τον μεγαλύτερο Ελληνα ζωγράφο και τον μεγαλύτερο Ελληνα συγγραφέα, αυτό.

Συναντηθήκανε τρεις φίλοι, τρεις Κρητίκαροι, στο Τολέδο μια φορά… και για να συνυπογράφουν το απόσπασμα απ’ την αναφορά του Συγγραφέα στον Ζωγράφο, τονισμένη απ’ τον Μουσικοσυνθέτη, συναντηθήκανε: «Η αξία του ανθρώπου δεν είναι η νίκη, αλλά ο αγώνας για τη νίκη. Και ξέρω ακόμα τούτο το δυσκολότερο. Δεν είναι ούτε ο αγώνας για τη νίκη. Η αξία του ανθρώπου είναι να ζει και να πεθαίνει παλικαρίσια και να μη καταδέχεται αμοιβή. Κι ακόμα ετούτο, ακόμα πιο δύσκολο: η βεβαιότητα πως δεν υπάρχει αμοιβή, να σε γεμίζει χαρά, περηφάνια κι αντρεία…». Σ’ ευχαριστούμε Γιώργο Λογοθέτη, Ωραίε Λευκαδίτη, με την κριτική ματιά για τη μεσολάβηση. Ο Θεός της Κρήτης να συνεχίσει να σ’ ευλογεί!

Χανιώτικα νέα (28.11.2017)