Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Εκδηλώσεις μου. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Εκδηλώσεις μου. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή 22 Μαρτίου 2024

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ Β. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ



Το Γενικό Λύκειο Αλικιανού Χανίων επισκέφτηκε ο δάσκαλος και λογοτέχνης, κ. Βαγγέλης Κακατσάκης, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα ποίησης που γιορτάζεται στις 21 Μαρτίου. Ο κ. Κακατσάκης ήταν προσκεκλημένος από την διεύθυνση του σχολείου και την υπεύθυνη της δράσης, την φιλόλογο, κ. Κοκοτσάκη Ανδρονίκη.

Ο κ Κακατσάκης συνομίλησε με τους μαθητές του Α3 πάνω στην τελευταία του ποιητική συλλογή «Τα χελιδόνια του μοναχού «. Η κ. Κοκοτσάκη είχε συζητήσει το προηγούμενο διάστημα με τους μαθητές για την ζωή και το έργο του κ. Κακατσάκη.

Ο κ. Κακατσάκης συστήθηκε στους μαθητές και ξεκίνησε μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα για την ποίηση.

Οι μαθητές εξέφρασαν ενδιαφέρον για το πώς και πότε ξεκίνησε ο κ. Κακατσάκης να γράφει ποίηση κι έμειναν έκπληκτοι όταν εκείνος τους απάντησε ότι το πρώτο του ποίημα το έγραψε όταν φοιτούσε στην τρίτη Γυμνασίου.

Την πρώτη του ποιητική συλλογή την εξέδωσε στα 23 του χρόνια.

Η πιο πρόσφατη ποιητική του συλλογή έχει ένα έντονο θρησκευτικό χαρακτήρα, ενώ στην ερώτηση από που εμπνέεται για να γράψει ποίηση τους απάντησε χαρακτηριστικά ότι όλη η ζωή μας είναι ένα ποίημα, από το τιτίβισμα ενός χελιδονιού μέχρι τις αναμνήσεις που έχουμε.

Ανέφερε ότι πάντα στο σακάκι του έχει ένα μολυβάκι κι ένα σημειωματάριο που γράφει κάθε φορά που κάτι θα του κάνει εντύπωση ή ένας στίχος που θα σκεφτεί.

Στην ερώτηση μαθητών ποιό ποίημα ξεχωρίζει απάντησε ότι είναι δύσκολο να πει γιατί κάθε ποίημα έχει κάτι να πει. Παρ’όλα αυτά, τους διάβασε δύο ποιήματα, αφιερωμένα στην μητέρα του και τον πατέρα του, γεγονός που του προκάλεσε συγκίνηση!

Ποιητής γίνεσαι ή γεννιέσαι; Ο κ. Κακατσάκης θεωρεί ότι η ενασχόληση με την ποίηση είναι συνεχής, δεν φτάνει μόνο το ταλέντο, πρέπει να γράφεις ξανά και ξανά και μάλιστα παρότρυνε τους μαθητές να γράφουν, να εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους, είτε αυτά είναι ευχάριστα, είτε δυσάρεστα γιατί η ποίηση απελευθερώνει τον άνθρωπο.

Χανιώτικα νέα (Παρασκευή, 22.3.2024) και https://www.zarpanews.gr/chania-sto-gel-alikianoy-o-logotechnis-vaggelis-kakatsakis-milise-stoys-mathites-gia-tin-poiisi-photos/

Σημείωση: Όλα έγιναν όπως όμορφα έγιναν προπάντων χάρις στην καθηγήτρια την παιδιών φιλόλογο - δημοσιογράφο, ιδιαίτερα γνωστή για τις εκπομπές της στο ZARPA RADIO 89,6 Ανδρονίκη Κοκοτσάκη (δικό της και το κείμενο) Κατάπολλα και από εδώ το ευχαριστώ μου, όπως βέβαια και στα παιδιά, τα φιλαράκια τα καλά . Η καλύτερη μου να επιστρέφω στις αίθουσες διδασκαλίας... Β.Θ. Κ. 

Δευτέρα 11 Μαρτίου 2024

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ



" ΤΑ ΧΑΝΙΩΤΑΚΙΑ": ΜΙΑ ΣΑΪΤΑ ΠΟΥ ΣΗΜΑΔΕΥΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ




"Tο περιοδικό αυτό ξεκίνησε σαν ιδέα από την  αγάπη και την έγνοια κάποιων µεγάλων, των δασκάλων σας. Η ιδέα αυτή γίνεται με το τεύχος αυτό ζεστή και ανθρώπινη καλημέρα που μυρίζει όπως το νιόβγαλτο ψωμί.   Τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο. Γι αυτό λέµε από την πρώτη στιγµή ότι “Τα Χανιωτάκια” είναι το δικό σας περιοδικό. Εµείς δίνουµε σ’ αυτό την αγάπη µας για εσάς. Εσείς όµως δίνετε τις ιδέες. Με αυτές σας τις ιδέες, είµαστε σίγουροι γι’ αυτό, θα κάνετε “Τα Χανιωτάκια” µια σαΐτα που να σημαδεύει το αύριο" Τα που είχα γράψει στο πρώτο τεύχος του μαθητικού περιοδικού "Τα Χανιωτακια" (Φλεβάρης 1983) ως υπεύθυνος της έκδοσής τους.... Με αυτά τα λόγια ξεκίνησα την ομιλία μου στην εκδήλωση που διοργάνωσε ο ΣEΠΕ N.Χανίων τις προάλλες (Παρασκευή, 8 .3.2024) στην "Κωνσταντινουπολειάδα " της Νέας Χώρας για τα 41 χρόνια κυκλοφορίας τους. Μέχρι δακρύων η συγκίνηση μου...  "Τα Χανιωτάκια" επιμένουν να σημαδεύουν το αύριο!

Ρεπορτάζ και με φωτογραφικό υλικό από τον Ηλία Κάκανο στα "Χανιώτικα νέα" και στο "Επαρχιακό φως"  https://www.haniotika-nea.gr/40-chronia-chaniotakia/ και https://eparxiakofos.gr/ekdilosi-gia-to-mathitiko-periodiko-t/


Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2023

ΞΕΣΤΕΡΙΑ (4ο ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ)

ΣΤΟ 4ο ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΝΙΩΝ Η "ΞΕΣΤΕΡΙΑ"

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Ευλογία για μένα η επιστροφή στις αίθουσες διδασκαλίας... Αυτήν την ευλογημένη επιστροφή ένιωσα, γι άλλη μια φορά την περασμένη Τρίτη, 24 Ιανουαρίου, που βρέθηκα στο 4ο Λύκειο Χανίων, ύστερα από πρόσκληση της φιλολόγου Βίκυς Κόλλια, την οποία πρωτίστως, όπως και τα παιδιά, τον Διευθυντή του Λυκείου και τους καθηγητές του από καρδιάς  ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ !  Γι αυτή την επίσκεψη το ρεπορτάζ του Γιάννη Λιβυάκη στη εφ. “Χανιώτικα νέα”. (25.1.2023) 

 



 

Ο ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ ΣΥΝΟΜΙΛΗΣΕ ΜΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ "ΠΟΤΕΣ ΘΑ ΚΑΜΕΙ ΞΕΣΤΕΡΙΑ..." ΚΑΙ ΤΗΝ  ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ


Γράφει ο Γιάννης Λιβυάκης

Ένα ξεχωριστό μάθημα πραγματοποιήθηκε στο 4ο Γενικό Λύκειο Χανίων.
Προσκεκλημένος στο τμήμα Β1 ήταν ο δάσκαλος – λογοτέχνης Βαγγέλης Κακατσάκης ο οποίος μίλησε στους μαθητές για το βιβλίο του: “Πότες θα κάμει ξεστεριά…” (έκδοση των “Χανιώτικων νέων” και του Μουσείου Τυπογραφίας).

Πηγαίνοντας με την Βίκυ στην αίθουσα διδασκαλίας

Αφορμή το γεγονός ότι οι μαθητές είχαν διαβάσει και αναλύσει με την καθηγήτριά τους Βίκυ Κόλλια δύο διηγήματα του βιβλίου.

 

(Από ένα αντίτυπο της ΞΕΣΤΕΡΙΑΣ στο κάθε παιδί, από τον δημοσιογράφο των Χ.ν. Γιάννη Λιβυάκη)
(Και ο εγγονός μου ο Βαγγέλης στο πρώτο θρανίο... )

 

Ένα βιβλίο που γράφτηκε με αφορμή τα 200 χρόνια από την έναρξη της επανάστασης του 1821 και αφορά γεγονότα που συνέβησαν στην Κρήτη την περίοδο της Τουρκοκρατίας.
Ο κ. Κακατσάκης απευθυνόμενος στα παιδιά, αναφέρθηκε στα δικά του μαθητικά χρόνια και στο πώς ξεκίνησε να γράφει διηγήματα, στις ιστορίες που του έλεγε η γιαγιά του για την εποχή της Τουρκοκρατίας, αλλά και στο πρώτο διήγημα που ειχε γράψει ως μαθητής της Ά Λυκείου.
 

(Και με τα παιδιά του Β4...)

 

Στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης οι μαθητές ήταν ακόμη περισσότεροι καθώς παραβρέθηκαν και οι μαθητές του Β4 με εκπαιδευτικούς για να ακούσουν τον κ. Κακατσάκη ο οποίος μίλησε για τη λογοτεχνία και τη γραφή. Μάλιστα, ακολούθησε διάλογος με τους μαθητές που απηύθυναν ερωτήσεις.
 

Και η Δασκάλα τους καμαρώνει...

 Οπως ανέφερε η κα Κόλλια η οποία διδάσκει νεοελληνική γλώσσα και νεοελληνική λογοτεχνία, «με αφορμή αυτό το μάθημα το οποίο ανοίγει φτερά, διαβάσαμε δύο από τα διηγήματα αυτής της εξαιρετικής συλλογής του κ. Κακατσάκη τα οποία άρεσαν πάρα πολύ στους μαθητές. Έτσι σκεφτήκαμε να φέρουμε τον ίδιο τον συγγραφέα στην τάξη, να παρουσιάσει στα παιδιά αυτή τη συλλογή που έχει και ιστορική και λογοτεχνική αξία και να συνομιλήσει μαζί τους για το πώς γράφεται ένα ποίημα αλλά και ένα πεζό κείμενο, γιατί ο κ. Κακατσάκης είναι και ένας πολύ καλός ποιητής και πεζογράφος».

https://www.haniotika-nea.gr/ena-xechoristo-mathima-sto-4o-lykeio-chanion/
 

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΒΙΚΥΣ ΚΟΛΛΙΑ ( https://www.facebook.com/vikikollia/posts/pfbid02wsgyiGHobL8uCnRwXAuY9DApkXfhuysw65Py2T9DAYc69bpMixMnQ2Mh2Ao9aw5Dl)

 

 https://www.facebook.com/kakatsakes/?show_switched_toast=0&show_invite_to_follow=0&show_switched_tooltip=0&show_podcast_settings=0&show_community_transition=0&show_community_review_changes=0&show_community_rollback=0&show_follower_visibility_disclosure=0

 


Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2022

ΞΕΣΤΕΡΙΑ

ΚΟΙΝΩΦΕΛΕΣ ΙΔΡΥΜΑ «ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ»: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 16 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ

ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ¨”ΞΕΣΤΕΡΙΑΣ” ΤΟΥ Β. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ



Με την ευκαιρία της εορτής της προστάτιδας του Κοινωφελούς Ιδρύματος «ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ, θα τελεσθεί την Παρασκευή, 16 Σεπτεμβρίου στις 6.30 μ. μ, στην εκκλησία που βρίσκεται στον χώρο του Ιδρύματος στους Αγίους Πάντες Αποκορώνου, κατά τα καθιερωμένα, εσπερινός και τρισάγιο στη μνήμη του μακαριστού Ιεράρχη Ειρηναίου Γαλανάκη,των γονέων του και των ευεργετών και δωρητών του Ιδρύματος, χοροστατούντος του μητροπολίτη Κυδωνίας και Αποκορώνου κ. Δαμασκηνού. Αμέσως μετά θα ακολουθήσει παρουσίαση του βιβλίου του Βαγγέλη Θ. Κακατσάκη, «Πότες θα κάμει ξεστεριά...» ( Έκδοση: «Χανιώτικα νέα» και Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη).

Το βιβλίο θα παρουσιάσουν η τ. σχολική σύμβουλος - συγγραφέας Αγγέλλα Μάλμου και η λογοτέχνις – αρθρογράφος Φωτεινή Σεγρεδάκη ενώ κείμενα θα διαβάσει η φιλόλογος Μαρία Μαράκη.

Την εκδήλωση θα συντονίζει ο γραμματέας του Ιδρύματος Μάρκος Σελλιανάκης.

Τα έσοδα από τις πωλήσεις του βιβλίου θα διατεθούν για το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» του Ιδρύματος.

Η εκδήλωση διοργανώνεται από το Κοινωφελές Ίδρυμα “Αγία Σοφία” με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Επαρχιακού Τύπου.

https://www.facebook.com/kakatsakes/posts/pfbid037Ew17GQ3kSRtvCF8oSrEmBXasMooaZC18q2mzKDNTVznkA5jHB5ivjNviFd1NNXFl


https://www.apokoronaslife.gr/%ce%b5%cf%83%cf%80%ce%b5%cf%81%ce%b9%ce%bd%cf%8c%cf%82-%cf%83%cf%84%ce%bf-%ce%af%ce%b4%cf%81%cf%85%ce%bc%ce%b1-%ce%b1%ce%b3%ce%af%ce%b1-%cf%83%ce%bf%cf%86%ce%af%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%ce%b9/?no_cache=1662633875

https://www.zarpanews.gr/chania-esperinos-sto-idryma-agia-sofia-kai-paroysiasi-toy-vivlioy-potes-tha-kamei-xesteria/

https://www.haniotika-nea.gr/paroysiasi-tis-xesterias-toy-vaggeli-kakatsaki-sto-idryma-ag-sofia/


Πέμπτη 18 Αυγούστου 2022

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

 ΝΙΠΠΟΣ, ΚΥΡΙΑΚΗ 21 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2022

"FILLIUS PATRIAE: AΝΘΥΠΟΛΟΧΑΓΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΡΟΜΙΧΕΛΑΚΗΣ" 



Την Κυριακή 21 Αυγούστου 2022 και ώρα 19:00 θα πραγματοποιηθεί στο Νίππος Αποκορώνου η παρουσίαση του βιβλίου «Filius Patriae: Ανθυπολοχαγός Ιωάννης Κουρομιχελάκης», του Αναστασίου Μ. Τάμη. Την εκδήλωση διοργανώνουν το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος» και ο Δήμος Αποκορώνου.

Το βιβλίο θα παρουσιάσει ο Γεώργιος Μπαμπινιώτης, πρ. Πρύτανης, Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών. Συντονιστής θα είναι ο Βαγγέλης Κακατσάκης, Δάσκαλος, Λογοτέχνης, ενώ χαιρετισμούς θα απευθύνουν οι Χαράλαμπος Κουκιανάκης, Δήμαρχος Αποκορώνου, Νικόλαος Παπαδάκης – Παπαδής, Πρόεδρος Εκτελεστικής Επιτροπής – Γενικός Διευθυντής Εθνικού Ιδρύματος «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος» και Αντώνης Τσουρδαλάκης, Πρόεδρος Κρητικής Ομοσπονδίας Αυστραλίας και Νέας Ζηλανδίας.

Αντιφώνηση θα γίνει από το συγγραφέα Αναστάσιο Τάμη, Καθηγητή Πανεπιστημίου, Διευθυντή Αυστραλιανού Ινστιτούτου Ελληνικών Ερευνών, ενώ ευχαριστίες εκ μέρους της οικογένειας του Ιωάννη Κουρομιχελάκη θα απευθύνει η Χριστίνα Κοτσιφάκη – Σαρρή.

Η εκδήλωση θα κλείσει με παραδοσιακή μουσική από τους Ανδρέα Λιλικάκη (λύρα), Παντελή Κρασαδάκη (λαούτο) και Μιχάλη Φράρο (λαούτο).

Ο τόμος εκδόθηκε, σε ελληνικά και αγγλικά, από το Αυστραλιανό Ινστιτούτο Ελληνικών Ερευνών, υπό την αιγίδα του Εθνικού Ιδρύματος «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος» και αποτίνει φόρο τιμής στη μνήμη του ηρωικού Ανθυπολοχαγού (ΠΖ) Ιωάννη Κουρομιχελάκη, που έχασε τη ζωή του ηρωικά μαχόμενος, στις 25 Αυγούστου 1921 στο Καλέ Γκρότο, αλλά και των χιλιάδων Ελλήνων που έπεσαν στη Μικρά Ασία. Τα έσοδα από την πώληση του βιβλίου, την 21η Αυγούστου, θα διατεθούν για φιλανθρωπικούς σκοπούς.


Τετάρτη 17 Αυγούστου 2022

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΑΠΟ ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ"ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ Κ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ" 

"ΓΕΦΥΡΕΣ"  ΜΕ ΤΟΝ ΑΠΟΔΗΜΟ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ

Γράφει ο Γιάννης Λιβυάκης 


Γέφυρες με τον απόδημο ελληνισμό “χτίζει” συνεχώς το Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών και Μελετών “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος” το οποίο τίμησε προχθές το βράδυ απόδημους αλλά και ντόπιους Κρήτες για την πρόσφορά τους.
Mάλιστα, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στον αύλειο χώρο του Μεγάρου Μητροπολίτης Ειρηναίος Γαλανάκης, στη Χαλέπα, ανακοινώθηκε ότι σχεδιάζεται η δημιουργία παραρτήματος του Ιδρύματος στην Αυστραλία.



Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, εταίροι του Ιδρύματος αναγορεύτηκαν:
•Ο πρόεδρος της Κρητικής Ομοσπονδίας Αυστραλίας και Νέας Ζηλανδίας, Αντώνης Τσουρδαλάκης για τον οποίο ο πρόεδρος Κρητών Βόρειας Επικράτειας Αυστραλίας, Γεώργιος Μαμουνής, σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι «έχει αφιερώσει πολύτιμο προσωπικό χρόνο στην ομογένεια της Αυστραλίας με στόχο την διατήρηση της ελληνικής ταυτότητας στις επόμενες γενιές». Την αναγόρευση επίδωσε στον κ. Τσουρδαλάκη ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης Ευγένιος.
Στην αντιφώνησή του ο τιμώμενος μίλησε με τα καλύτερα λόγια για το ίδρυμα και σημείωσε την πρόταση ίδρυσης παραρτήματος στην Αυστραλία.
•Ο πρώην Πρόεδρος του Παγκοσμίου Συμβουλίου Κρητών, Μανώλης Κουγιουμουτζής, για τον οποίο το στελέχος της ελληνικής αντιπροσωπείας στην Ευρωβουλή, Προέδρος του Συλλόγου Κρητών Λουξεμβούργου, Αλεξάνδρα Σαριδάκη, σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «εργάστηκε ακούραστα και με πάθος για την προβολή της Κρήτης, του τόπου, των προϊόντων, των ανθρώπων, των παραδόσεων και των εθίμων της». Στην αντιφώνησή του ο τιμώμενος, δεν έκρυψε τη συγκινησή του.
•Οι: Σταμάτης Κοτσιφάκης και Χριστίνα Κοτσιφάκη – Σαρρή για τους οποίους μίλησε ο δάσκαλος – λογοτέχνης, Βαγγέλης Κακατσάκης, ο οποίος σημείωσε ότι ο Σταμάτης και η Χριστίνα Κοτσιφάκη, «όχι μόνο τίμησαν τη μνήμη του προπάππου τους αλλά και ανέδειξαν την εποχή του όπως επίσης και τον γενέθλιο τόπο τους. Ακουγαν μικρά παιδιά τις διηγήσεις από τον πατέρα τους για τον παππού, που πολέμησε πρώτος στη Μακεδονία ακολουθώντας τα χνάρια του χωριανού μας, του Νιππιανού ήρωα, Μανώλη Κατσίγαρη».
Τις αναγορεύσεις επίδωσαν στον Σταμάτη Κοτσιφάκη ο οποίος ανέβηκε στο βήμα με τη σύζυγό του Χρυσούλα, ο βουλευτής Χανίων της ΝΔ, Μανούσος Βολουδάκης και στη Χριστίνα Κοτσιφάκη – Σαρρή η οποία ανέβηκε στο βήμα με τον σύζυγό της Κώστα Σαρρή, ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων, Νίκος Καλογερής. Οι τιμώμενοι σημείωσαν για την έρευνα σχετικά με τον προπάππου τους ότι επιτέλεσαν το χρέος τους.

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ

 




Μιλώντας κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης, Ευγένιος, σημείωσε μεταξύ άλλων ότι με βαθιά τιμή και συγκίνηση αποδέχτηκε την πρόσκληση του Ιδρύματος και συνέχισε:
«Είναι η πρώτη φορά που λαμβάνω το λόγο σε εκδήλωση του ιδρύματος “Ελευθέριος Βενιζέλος” και δεν μπορώ να μην εξομολογηθώ πως ο γεννημένος στη Σμύρνη το 1914 πατέρας μου λίγο πριν τελειώσει τη ζωή του, είπε στο γιο του: να θυμάσαι δυο πράγματα, πως το σπίτι μας είναι πάντα βενιζελικό και πως στο σπίτι μας δεν παίζουμε ποτέ κουμάρι. Κι αυτά ο γιος του τα προσέλαβε ως υποθήκες…». Ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης υπογράμμισε πως η εκδήλωση έστειλε το μήνυμα, «πως υπάρχουν αυτοί οι άνθρωποι που φεύγοντας από την Κρήτη πήραν λίγο χώμα από τη σάρκα της και το έσπειραν όπου Γης, δημιουργώντας τη μεγάλη Κρήτη».
Στην εκδήλωση απηύθυνε χαιρετισμό ο Γενικός Γραμματέας Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών, Γιάννης Χρυσουλάκης, ο οποίος τόνισε ότι με το Ιδρυμα “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος” το οποίο τιμά τους ομογενείς, η γενική γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού διατηρεί μια αγαστή και καρποφόρα συνεργασία.
Αναφερόμενος στους απόδημους ο κ. Χρυσουλάκης σημείωσε επίσης: «Είμαι περήφανος για τα 7 εκατομμύρια απόδημων σε όλο τον πλανήτη, τόσους περίπου τους υπολογίζουμε, οι οποίοι όχι μόνο τιμούν την Ελλάδα αλλά την έχουν τόσο βαθιά ριζωμένη στην καρδιά τους που κάθε φορά που τους επισκέπτομαι το κάνω με ιδιαίτερη συγκίνηση».
Χαιρετισμούς απηύθυναν ακόμη ο πρόεδρος του Παγκόσμιου Συμβουλίου Κρητών, Γιάννης Νικολακάκης και η πρώην γενική πρόξενος της Ελλάδας στο Μόναχο, Παναγιώτα Κωνσταντινουπούλου.

Η εκδήλωση έκλεισε με τον γενικό διευθυντή του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος”, Νίκο Παπαδάκη, να επισημαίνει μεταξύ άλλων:
«Με αυτή την Κρήτη που λαμπρύνει το ελληνικό όνομα, που θριαμβεύει σε όλες τις ηπείρους και όλα τα μήκη και πλάτη της γης, με αυτή την Ελλάδα, το Ιδρυμα θέλει να στήσει γέφυρες. Γέφυρες που να θυμίζουν τον Βενιζέλο. Και αυτό το εγχείρημα φαίνεται να επιτυγχάνει. Ηδη, οι γέφυρες θεμελιώθηκαν πριν από αρκετά χρόνια ξεκινώντας από τον “Εθνικό Κήρυκα” της Νέας Υόρκης».
«Τιμούμε», συνέχισε, «επιφανείς προσωπικότητες της ομογένειας. Είναι μια εκδήλωση που παραπέμπει στα βήματα του Ελευθερίου Βενιζέλου, του ανθρώπου που παρέλαβε την Ελλάδα διεθνώς απομονωμένη. Στα βήματά του το ίδρυμα ακολουθεί μια εξωστρεφή πολιτική, απευθύνεται στον ελληνισμό όπου γης, έχει ταξιδέψει στον Καναδά, στην Ευρώπη, στην Αυστραλία και σε άλλες περιοχές του κόσμου και έχει συναντηθεί με αξιόλογους Ελληνες και συλλόγους οι οποίοι κρατούν ζωντανή την Ελλάδα. Εκεί, διαπιστώσαμε ότι υπάρχει μια άλλη Ελλάδα η οποία κρατά τα ήθη και τις παραδόσεις, κρατάει την ελπίδα του ελληνισμού έξω από τα σύνορα της χώρας».

Χανιώτικα νέα (Παρασκευή, 12.8.2022) 

 https://www.haniotika-nea.gr/gefyres-me-ton-apodimo-ellinismo-apo-to-idryma-quot-eleytherios-k-venizelos-quot/


Πέμπτη 11 Αυγούστου 2022

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ



 ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΕΥΠΛΟΥ ... 


 Για 17η συνεχή χρονιά αξιωθήκαμε να γιορτάσαμε τον Άγιο Εύπλο (δίπλα στο σπίτι της Ευδοκίας στην Χώρα Σαμοθράκης το εκκλησάκι του-εκεί τον έμαθα)  στο εικονοστάσι που έχουμε φτιάξει στον κήπο του σπιτιού μας, Χθές, 10 Αυγούστου ο εσπερινός και η ευλογία των άρτων και των καρπών της γης, από τον εφημέριο της Ενορίας Τσικαλαριών παπά Αντώνη Τζανουδάκη... Λίγο νωρίτερα και πιο λιτά από άλλες χρονιές, καθώς στις 8.30 μ. μ. ήμουν από τους κεντρικούς ομιλητές σε μια πολύ σημαντική εκδήλωση του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών "Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος για τους ΚΡΗΤΕΣ ΟΠΟΥ ΓΗΣ...

Και του χρόνου αναζήτηχτοι! 

Καλά ταξίδια στην θάλασσα της ζωής, φίλοι και φίλες ! 

ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΤΟΥ ΑΓΕΙΟΥ 

Ὡς θεῖος διάκονος, τῆς Ἐκκλησίας Χριστοῦ,

ὁσίως διήγαγες, τὰ πρὸς Θεὸν καὶ πιστῶς,

καὶ ἤθλησας ἄριστα,

σὺ γὰρ ἐν τῷ πελάγει, τῶν ποικίλων ἀγώνων,

εὔπλοος ἀνεδείχθης, παμμακάριστε Εὖπλε.

Και νυν πρός λιμένας ημάς,

θείους κυβέρνησον, 









ΑΠΟ ΕΟΡΤΑΣΜΟΥΣ ΑΛΛΩΝ ΧΡΟΝΩΝ... 

https://petaxta.blogspot.com/search?q=%CE%91%CE%B3%CE%AF%CE%BF%CF%85+%CE%95%CF%8D%CF%80%CE%BB%CE%BF%CF%85

Τρίτη 14 Ιουνίου 2022

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ



ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΙΚΟΛΑ ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ 
ΜΝΗΜΗ ΕΝΟΣ ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ 


 Γράφει ο Γιάννης Λιβυάκης 


https://www.haniotika-nea.gr/mnimi-enos-charismatikoy-anthropoy-sto-moyseio-typografias/

Η μνήμη ενός χαρισματικού ανθρώπου, του αρχιτέκτονα – ποιητή Νικόλα Κακατσάκη, που έφυγε από τη ζωή πριν από έναν περίπου χρόνο σε ηλικία μόλις 51 ετών, τιμήθηκε το βράδυ της Παρασκευής σε μια συγκινητική εκδήλωση στο Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη.


Aφορμή η τελευταία ποιητική συλλογή του Νικόλα Κακατσάκη “Κήπος Περίκλειστος”, που εκδόθηκε από το Μουσείο Τυπογραφίας και διατέθηκε δωρεάν. Φίλοι και συγγενείς του Νικόλα Κακατσάκη, θυμήθηκαν το γεμάτο ευαισθησία πέρασμά του από τη ζωή και τη λογοτεχνία, στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του Μουσείου Τυπογραφίας. Ο δάσκαλος – λογοτέχνης, Βαγγέλης Κακατσάκης, αναφέρθηκε στην πρώτη του γνωριμία με την ποίηση του Νικόλα, το 2017, μέσα από ένα ποίημα «αφιερωμένο στον πρόγονό μας οπλαρχηγό των Κρητικών Επαναστάσεων Θεοκλή Νικολάου Κακάτση» αλλά και σε άλλα ποιήματα του ίδιου για να τονίσει: «Και ποιητής με τη “βούλα” ο Νικόλας. Αρχιτέκτονας ποιητής μα και ποιητής αρχιτέκτονας. Ενας ποιητής που αγαπά με πάθος και υμνεί τη γενέθλια πόλη του και αναδεικνύει τα κοινά ανθρώπινα πράγματα».

Η αρχαιολόγος, πρόεδρος της Ιστορικής Λαογραφικής Εταιρείας Κρήτης (ΙΛΑΕΚ), Σταυρούλα Μαρκουλάκη, σημείωσε, μιλώντας στα “Χ.ν.”, ότι «ως αρχαιολόγος, είχα την τύχη να τον έχω μαζί μου σε κάποια έργα ως αρχιτέκτονα και γενικά με την οικογένειά του είχαμε φιλικές σχέσεις πάντα. Τον Νικόλα τον ήξερα από παιδί. Ο Νικόλας ήταν ένας πολύ ευαίσθητος άνθρωπος. Είχε μια ματιά ποιητική σε όλα τα πράγματα. Εξέφραζε ένα πλήθος συναισθημάτων. Και πραγματικά όλα αυτά εμφανίστηκαν αργότερα στην ποίησή του».

Η φιλόλογος, πρόεδρος του συνδέσμου φιλολόγων νομού Χανίων, Βαρβάρα Περράκη, τόνισε ότι το βιβλίο: “Κήπος Περίκλειστος” «είναι μια καταπληκτική αισθητικά έκδοση, πάρα πολύ προσεγμένη. Ένα βιβλίο το οποίο περιλαμβάνει ποιήματα και μικροδιηγήματα. Ο “Κήπος Περίκλειστος” φέρει ένα τίτλο που έχει σχέση με την αρχιτεκτονική. Είναι οι εσωτερικές αυλές. Οι κήποι που είχαν δύο δρομάκια, δύο μονοπάτια, αγαπημένο θέμα στη μεσαιωνική ζωγραφική και αργότερα της Αναγέννησης. Άρα ο κήπος της αθωότητας που πολύ λίγοι εκλεκτοί μπορούν να μπουν». Η ίδια τόνισε ότι «είμαστε μια πόλη που έχει πολύ άξιους ποιητές, έντονη πνευματική ζωή για όσους ενδιαφέρονται και τη γνωρίζουν και ο Νικόλας Κακατσάκης, παρά το ότι έφυγε τόσο νωρίς, ανήκει στη χορεία των Χανιωτών ποιητών».

 

Στο Πολυκλαδικό Λύκειο φιλόλογος του Νικόλα Κακατσάκη ήταν η Μαρία Βαγιωνάκη η οποία μίλησε για τη σχέση της με τον Νικόλα: «Ήμουν καθηγήτριά του στο Πολυκλαδικό το 1985 – 1986, την πρώτη χρονιά που λειτούργησε και ήταν μαθητής μου στην 1η τάξη, στο μάθημα της Ιστορίας. Θυμάμαι τον Νικόλα στο θρανίο του να έχει φέρει την παγκόσμια ιστορία και να ψάχνει, να βρίσκει, να αντιπαρατίθεται. Ενας μαθητής που λίγο ασφυκτιούσε στην υποχρεωτικότητα του σχολείου άλλα ήταν πάρα πολύ φιλομαθής. Ατομο πάρα πολύ “ψαγμένο”, θα λέγαμε με σημερινή ορολογία και με μία ευαισθησία δύσκολη για την εποχή. Ήθελε πάντα κάτι παραπάνω από αυτό που του δινόταν. Είχε μία ευγένεια ανάμικτη με αυτά τα φαινόμενα της εφηβείας της εποχής – αλλιωτική εποχή η δεκαετία του ‘80.

Ξανασυναντηθήκαμε τα καλοκαίρια, λέγαμε ένα “γεια” στο δρόμο, μάθαινα ότι ήταν στο Παρίσι. Αργότερα, έμαθα ότι έγραφε. Με facebook, messenger, ξαναήρθαμε σε επαφή πριν από κάμποσα χρόνια και ήταν πολύ συγκινητικό για εμένα και τιμητικό που μου ζήτησε να συμμετέχω στην 1η παρουσίαση του πρώτου βιβλίου: “Ο αρχιτέκτονας αυτοβιογραφείται”, μαζί με την κυρία Αμαλία Κωτσάκη, την καθηγήτρια του Πολυτεχνείου Κρήτης. Ηταν μία βραδιά που τη θυμάμαι με πολύ μεγάλη συγκίνηση με τον Νικόλα να παρευρίσκεται». Την εκδήλωση συντόνισε η πεζογράφος Νίκη Τρουλλινού, η οποία, μιλώντας στα “Χ.ν.”, υπογράμμισε: «Το βιβλίο: “Κήπος Περίκλειστος” εξέδωσε το Μουσείο Τυπογραφίας με την υποστήριξη των “Χανιώτικων νέων”. Είναι μια ποιητική συλλογή που άφησε ο Νικόλας Κακατσάκης. Ο Νικόλας Κακατσάκης έχει πεθάνει εδώ και ένα χρόνο, ήταν γνωστός γιατί έγραφε και στα “Χανιώτικα νέα” πολύ συχνά.

Αρχιτέκτονας με πολύ καλές σπουδές και στο Μετσόβιο και στο Παρίσι με μεταπτυχιακούς τίτλους. Έφυγε νωρίς και πραγματικά και εμείς που κάναμε την παρουσίαση και η οικογένειά του, νιώθουμε πραγματικά ευγνωμοσύνη που το Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη εξέδωσαν το βιβλίο. Ο Νικόλας ήταν ανιψιός μου. Ηταν ένα χαρισματικό πλάσμα». Στον Νικόλα Κακατσάκη αναφέρθηκε και ο δημιουργός του Μουσείου Τυπογραφίας, Γιάννης Γαρεδάκης, ο οποίος μεταξύ άλλων υπογράμμισε: «Τον Νικόλα τον γνώριζα από μικρό παιδί. Ευαίσθητο, πανέξυπνο που υποσχόταν πολλά. Η ζωή όμως απρόβλεπτη. Σε δρόμους δύσκολους, σκληρούς, κακοτράχαλους τον έριξε. Πάλευε συνεχώς, εναγώνια να βγει στο ξέφωτο». «Σκέπη και καταφυγή η ποίηση. Περιπλάνηση σ’ έναν ονειρικό κόσμο όπως αυτός τον φανταζόταν. Ο Νικόλας όμως ζούσε το δικό του δράμα. Κι εκεί, κάποια στιγμή, αυτός ο πανέξυπνος, ο γλυκύτατος άνθρωπος, παραιτείται. Και έφυγε, αφήνοντας τα ποιήματά του και πολύ καλές αναμνήσεις σε όσους τον γνωρίσαμε», τόνισε κλείνοντας ο κ. Γαρεδάκης.

Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου 2021

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

 ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ - ΕΠΟΧΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΠΡΟΚΛΗΣΕΩΝ 

(ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΑ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ 9ου ΘΕΡΙΝΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΟΝΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑΣ) 

(Χανιώτικα νέα, 27.9.2021 https://www.haniotika-nea.gr/epochi-perivallontikon-prokliseon-gia-tin-kriti-kai-olo-ton-planiti/ ) 

 (ΦΩΤΟ) Εναρκτήρια Ημερίδα: O συντονιστής δάσκαλος λογοτέχνης Βαγγέλης Κακατσάκης παρουσιάζει τον πρώτο ομιλητή, πρώην πρύτανη του Πολυτεχνείου Κρήτης Γιάννη Φίλη)

Κρίσιμα περιβαλλοντικά ζητήματα για την Κρήτη αλλά και όλο τον πλανήτη, βρέθηκαν στο επίκεντρο της εναρκτήρια ημερίδας του 9ου Θερινού Σχολείου για την Περιβαλλοντική Δημοσιογραφία, πραγματοποιήθηκε το πρωί του Σαββάτου στις εγκαταστάσεις του Ινστιτούτου Επαρχιακού Τύπου (Ίδρυμα Αγία Σοφία) στον Αποκόρωνα. 

Για την αντίδραση των νέων στην περιβαλλοντική κρίση μίλησε ο π. Πρύτανης Πολυτεχνείου Κρήτης Γιάννης Φίλης. Όπως ανέφερε ο κ. Φίλης κατά την διάρκεια της ενδιαφέρουσας ομιλίας του: « ο άνθρωπος καταστρέφει το κλίμα μέσω της οικονομικής ανάπτυξης για τους λίγους. Οι μόνοι που αμφισβητούν είναι αυτοί που πιστεύουν ότι η γη είναι επίπεδη, κορωνοιός δεν υπάρχει, το εμβόλιο έχει μικροτσίπ κτλ. Το έγκλημα είναι γνωστό: οι μεγάλες εταιρίες όπως οι ExxonMobil γνώριζαν ότι κατέστρεφαν το κλίμα εδώ και δεκαετίες αλλά έκαναν ό,τι μπορούσαν για να παρεμποδίσουν τη γνώση. Στην εταιρία αυτή μαζί με την Total η προηγούμενη και η τωρινή κυβέρνηση έχουν αναθέσει την εξόρυξη υδρογονανθράκων στο Ιόνιο και την Κρήτη […] Μια έκθεση του ΟΗΕ τον Δεκέμβριο του 2020 διαπίστωσε ότι τα κράτη που παράγουν ορυκτά καύσιμα σχεδιάζουν αυξήσεις των εξορύξεων κατά 2% ετησίως. Για να τηρηθούν όμως οι στόχοι του Παρισιού απαιτούνται περικοπές σε αυτά τα καύσιμα κατά περίπου 6-7% ετησίως. Επιπλέον οι χώρες του G20 στηρίζουν σήμερα λόγω Covid19 με 50% περισσότερα χρήματα τα ορυκτά καύσιμα από όσα τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας».
Ο κ. Φίλης επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι η μέση θερμοκρασία του κλίματος έχει ανέλθει κατά 1,1 βαθμούς Κελσίου και εάν δεν γίνει κάτι πολύ δραστικό θα ξεπεράσει τους 3 βαθμούς Κελσίου σε λίγες δεκαετίες. «Αλλάζουμε σήμερα το κλίμα 100 φορές ταχύτερα από ό,τι εκείνο άλλαζε στην τελευταία περίοδο των παγετώνων. Από το 1960 έχουν χαθεί δάση έκτασης ίσως με 3,2 Ελλάδες, σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη. Ελευθερώνουμε στους ωκεανούς 8 εκατομμύρια τόνους πλαστικών ετησίως, κατά το National Geographic. Φέτος κάηκαν 1,8 εκατ. στρέμματα στην Ελλάδα με σοβαρές συνέπειες που θα τις δούμε πολύ σύντομα, όμως όποιο παράνομο κτίσμα ανεγερθεί μακροχρόνια αναμένεται να νομιμοποιηθεί» ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Απαιτείται άμεση παύση εξορύξεων και ερευνών υδρογονανθράκων, αυστηρή θέσπιση ηπειρωτικών και θαλάσσιων περιοχών, άμεσος έλεγχος πλαστικών και συσκευασιών, σοβαρή συζήτηση υιοθέτησης κυκλικής οικονομίας» τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Φίλης ενώ αναφερόμενους στους νέους είπε πως « οι νέοι έχουν συνειδητοποιήσει ότι η πλειοψηφία των πολιτικών και των ισχυρών τους εμπαίζουν. Κάποιοι αποφάσισαν να δράσουν…». «… Αν οι κυβερνήσεις αρκούνται σε αυτο-συγχαρητήρια και μεγάλα λόγια, οι νέοι απαιτούν κάτι περισσότερο: ειλικρίνεια και άμεση δράση. Αυτοί κρατούν την ελπίδα στα χέρια τους» κατέληξε ο κ. Φίλης.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΑΣΔΑΝΗΣ

Οι ορυκτές πρώτες ύλες και περιβάλλον ήταν το θέμα της ομιλίας του Δρ. Γιώργου Μπαζδάνη, Μηχανικού Ορυκτών Πόρων, στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης. Όπως επεσήμανε ο κ. Μπαζδάνης «οι πρώτες ύλες και η αξιοποίησή τους είναι συνυφασμένες με την ανάπτυξη των χωρών και την ευημερία του πληθυσμού της γης». Τονίζοντας ότι οι σύγχρονες απαιτήσεις που επιβάλλουν νέα συστήματα οικολογικής παραγωγής, αποθήκευσης και κατανάλωσης ενέργειας, έχουν αλλάξει ριζικά το χάρτη αναγκαιότητας των πρώτων υλών. Ο ίδιος αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην πράσινη συμφωνία (Green Deal) αλλά και στην κυκλική οικονομία που στηρίζεται στην οικονομία της γνώσης και της εξειδίκευσης, παράγει υψηλή υπεραξία, αξιοποιεί και σέβεται τους φυσικούς και περιβαλλοντικούς πόρους, μειώνει την εξάρτηση από τις εισαγωγές πόρων, δημιουργεί θέσεις εργασίας και είναι απολύτως συμβατή με τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.

«Οι πρώτες ύλες βρίσκονται σε περίοπτη θέση στο κάδρο των Ευρωπαϊκών και εθνικών στρατηγικών. Περιορίζοντας τη χρήση τους αφενός, αλλά αφετέρου ενισχύοντας δράσεις, πρωτοβουλίες και δημιουργώντας συμμαχίες (το νέο πλαίσιο) προσπαθεί να διασφαλίσει τις πρώτες ύλες για συμβατικές αλλά και για καινοτόμες χρήσεις ενισχύοντας παράλληλα τις δυνατότητες μετάβασης σε μια πράσινη οικονομία.  Οι επιχειρήσεις οφείλουν να προσαρμοστούν, τα πανεπιστήμια να βελτιώσουν τα προγράμματα σπουδών τους και η κοινωνία να αντιληφθεί την αναγκαιότητα αλλά και τις προσκλήσεις αυτής της μετάβασης» κατέληξε ο κ.Μπαζδάνης.

 Μ. ΜΑΝΙΑΔΑΚΗ ΚΑΙ ΕΥΗ ΤΖΙΝΕΥΡΑΚΗ

Στο Δίκαιο Περιβάλλοντος- Βασικές αρχές Δικαίου Περιβάλλοντος Εισηγήτρια αναφέρθηκε η Μαρία Μανιαδάκη, Δικηγόρος, Συνεργάτης Παρατηρητηρίου Περιβαλλοντικού Δικαίου Δυτικής Κρήτης
Όπως επεσήμανε, η υποβάθμιση και η ρύπανση του περιβάλλοντος έχει αναχθεί σε μείζον πρόβλημα διεθνώς τα τελευταία 50 χρόνια. Κάνοντας μια αναδρομή ΄όσον αφορά τα βήματα για την περιβαλλοντική πολιτική η κα Μανιαδάκη επεσήμανε ότι σήμερα το ενωσιακό περιβαλλοντικό δίκαιο περιλαμβάνει άνω των 400 κειμένων που τροποποιούνται και εκσυγχρονίζονται σε τακτά χρονικά διαστήματα και καλύπτουν μεταξύ άλλων τους ακόλουθους τομείς: ποιότητα ατμόσφαιρας, ηχητική ρύπανση, ποιότητα και διαχείριση γλυκών και θαλάσσιων υδάτων, προστασία βιοτόπων και ειδών πανίδας και χλωρίδας, αντιμετώπιση κλιματικής αλλαγής

Για το Δίκαιο Περιβάλλοντος και τις βασικές αρχές του, ανέφερε ότι έχει σκοπό την καθολική νομική αντιμετώπιση του οικολογικού προβλήματος και ρυθμίζει μία νέα πτυχή της κοινής ζωής, η οποία συνδέεται με τη σχέση του ανθρώπου προς το φυσικό περιβάλλον
Παράλληλα επεσήμανε την έγκαιρη αξιοποίηση της καινοτομίας για την προστασία του περιβάλλοντος- ευρεία διεπιστημονική προσέγγιση του δικαίου περιβάλλοντος αλλά και την ανάγκη για μια ουσιαστική «περιβαλλοντική δημοκρατία» μέσω της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών για την πληροφόρηση και συμμετοχή των πολιτών.
Για την προστασία του περιβάλλοντος μέσα από το άρθρο 24 του Συντάγματος, μίλησε επίσης η Εύη Τζινευράκη, Δικηγόρος, Συνεργάτης Παρατηρητηρίου Περιβαλλοντικού Δικαίου Δυτικής Κρήτης, αναδεικνύοντας πτυχές της ελληνικής νομολογίας σχετικά με το ζήτημα.

 Συντονιστής της συζήτησης ήταν ο Βαγγέλης Κακατσάκης, δάσκαλος, συγγραφέας. Συνδιοργανωτές του Θερινού Σχολείου είναι η Περιφέρεια Κρήτης και ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης, με αρωγό τον Δήμο Αποκορώνου. Την διοργάνωση στηρίζουν ο Δήμος Πλατανιά, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Χανίων, ο Δικηγορικός Σύλλογος Χανίων, το Βοτανικό Πάρκο Κρήτης, το ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου, το Κτήμα Λουπάκη και το Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννης & Ελένης Γαρεδάκη.“παρών” στην εκδήλωση έδωσαν ο aντιπεριφερειάρχης στον τομέα Επιχειρηματικότητας, Εμπορίου, Καινοτομίας και Κοινωνικής Οικονομίας Αντώνης Παπαδεράκης, ο δήμαρχος Αποκορώνου Χαράλαμπος Κουκιανάκης, ο πρόεδρος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Λευτέρης Κοπάσης και ο Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος Ελευθέριο Βενιζέλος Νικόλαος Παπαδάκης, ενώ γραπτό χαιρετισμό απηύθυνε ο διευθύνων σύμβουλος του Ο.Α.Κ. Άρης Παπαδογιάννης.

Άπαντες στον χαιρετισμό τους, στάθηκαν στις ιδιαίτερες περιβαλλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η τοπική και όχι μόνον κοινωνία, επισημαίνοντας τον ρόλο της δημοσιογραφίας στην ανάδειξη ζητημάτων και στην αλλαγή κουλτούρας των πολιτών. Παράλληλα αναδείχθηκε ο εκπαιδευτικός ρόλος που επιτελεί το Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου και η προβολή του Αποκόρωνα μέσα από τις δράσεις του.

 (Από εφ, Χανιώτικα νέα, 27.9.2021) 


Πέμπτη 15 Απριλίου 2021

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

 

ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘ. ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΚΡΗΤΗΣ 

Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ 1821 ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ

ΟΜΙΛΗΤΕΣ : (Εμμανουήλ Βαρβούνης, Βαγγέλης Κακατσάκης, Ελένη Γεωργακάκη)    https://bit.ly/2J7COjq

     


Υπό τους ήχους του τραγουδιού για τον Στρατηγό Μακρυγιάννη, σε στίχους Μάνου Ελευθερίου και μουσική Ηλία Ανδριόπουλου, από τον δίσκο «Γράμματα στον Μακρυγιάννη κι άλλα λαϊκά», πραγματοποιήθηκε με επιτυχία την Τετάρτη 14 Απριλίου 2021, η Επιστημονική Διαδικτυακή Ημερίδα, που διοργάνωσε η Ορθόδοξος Ακαδημία Κρήτης, σε συνεργασία με τον Φιλολογικό Σύλλογο Κισάμου, με θέμα: «Η Ελλάδα μέσα από τα μάτια των ποιητών – Οι Λογοτέχνες του κόσμου μιλούν για την Ελλάδα του χθες και του αύριο».

     Συνθέτοντας το ψηφιδωτό της σύγχρονης Ελλάδας, μέσα από τις πανανθρώπινες και διαχρονικές αξίες του 1821 και ατενίζοντας το μέλλον, οι συμμετέχοντες εισηγητές προσπάθησαν να εντοπίσουν και να εκφράσουν το αληθινό μήνυμα της Επανάστασης του 1821 και τη σπουδαιότητά του για τον σύγχρονο άνθρωπο της εποχής μας, αλλά πάντα ιδωμένο μέσα από τα μάτια των ποιητών της τότε εποχής, αλλά και μετέπειτα, όσον αφορά τους λογοτέχνες που εμπνεύστηκαν από το Έπος του 1821.

     Στον Χαιρετισμό του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, Πρόεδρος της ΟΑΚ, ανέφερε τον Μεγάλο Κανόνα που συνέθεσε ο Άγιος Ανδρέας ο Ιεροσολυμίτης, Επίσκοπος Κρήτης (τέλη 7ου – αρχές 8ου αιώνα), ένα ποίημα μοναδικού κάλλους. Κατά τον κ. Αμφιλόχιο «η ελληνική ψυχή, ποιητική από τη φύση της, ευαίσθητη και αθάνατη στο διάβα των αιώνων, ως Ιστορία μεταμορφώνει τους πόνους και τους καημούς της, τις αγωνίες και τα δάκρυά της, όπως και τις προσδοκίες και τα οράματά της, τις νίκες, σε δημοτικό και κλέφτικο τραγούδι, σε Ποίηση, ύμνους και θρύλους και μέσα απ’ όλα ανασταίνεται και “ξανά προς τη δόξα τραβά”».

     Αμέσως μετά, ο Δρ Κωνσταντίνος Ζορμπάς, Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος, χαιρέτισε την εκδήλωση ευχαριστώντας τους ομιλητές και τονίζοντας πως «Ποίηση και Επανάσταση είναι έννοιες αλληλένδετες, με την Ποίηση πάντοτε να προηγείται» και πως η Επανάσταση του 1821 υπήρξε μία «συνεχής ακραία ποιητική πράξη», καθώς «οι στίχοι των ποιητών έγιναν το υλικό που “έντυσαν” το αίσθημα του ξεσηκωμού και της αντίδρασης».

Κατά την έναρξη της εκδήλωσης ο κ. Εμμανουήλ Βαρβούνης, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Θράκης, Πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής των Επιστημονικών Συνεδρίων για την Ελληνική Επανάσταση του 1821, της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, μέλος της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος, ανέλυσε το θέμα: «Ο αγώνας του 1821 στην ελληνική δημοτική ποίηση». Κατά τον κ. Βαρβούνη «η ελληνική Λαογραφία ήδη από το επιστημονικό της ξεκίνημα –το οποίο συμβατικά τοποθετείται κατά το 1909– ασχολήθηκε με ζητήματα που αφορούν την Επανάσταση του 1821, ενώ ο ιδρυτής της επιστημονικής Λαογραφίας του τόπου μας, Νικόλαος Πολίτης, ασχολήθηκε συστηματικά με θέματα σχετικά με την Επανάσταση και με τραγούδια που αφορούσαν το 1821». Όλως ιδιαιτέρως ανέπτυξε τόσο την εξέλιξη του δημοτικού τραγουδιού, την καταγραφή του, αλλά και το περιεχόμενο του.

    Ακολούθως, ο κ. Βαγγέλης Κακατσάκης, Δάσκαλος Συγγραφέας, μιλώντας με θέμα: «3+1 ποιήματα για το 1821», απήγγειλε τα ποιήματά του: «Το χαμόγελο του Διάκου», «Ο Μακρυγιάννης στην οδό του» (από την ποιητική Συλλογή «Τα χελιδόνια του μοναχού»), «Στον Σπύρο Καγιαλέ» (από την ποιητική Συλλογή «Όταν γίνεις ποίημα») και «Επέτειος 25ης Μαρτίου» (από την ποιητική Συλλογή «Ιχνηλατώντας»). Κατά τον κ. Κακατσάκη «δίχως ήρωες και αγίους/ μένουμε μόνοι, γυμνοί και ανυπεράσπιστοι/ στο ανελέητο “κατηγορώ” της Ιστορίας» και τόνισε ότι «τα ποιήματα είναι ξεκλείδωτα ξωκλήσια, όπου ο καθένας μπορεί να εισέλθει και ιδιαίτερα εκείνος που έχει ανάγκη».

      Τέλος, η κα Ελένη Γεωργακάκη, Φιλόλογος και Πρόεδρος Φιλολογικού Συλλόγου Κισάμου, παρουσίασε το θέμα: «Η επαναστατημένη Ελλάδα μέσα από την Ποίηση», με την παράλληλη απαγγελία των Φιλολόγων, Ινώς Γεωργακάκη και Άννας Αννουσάκη, σε επιμέλεια και προβολή φωτογραφικού υλικού Βασιλικής Πέτσκου. Επρόκειτο για ένα υπέροχο τρίπτυχο εναλλαγής εικόνας, πεζού και ποιητικού λόγου, μέσα από το οποίο πραγματοποιήθηκε ένα νοερό ταξίδι στον χρόνο, το οποίο προκάλεσε έντονη συγκινησιακή φόρτιση στους παρευρισκομένους. Όλη η παρουσίαση αποτελεί ένα θαυμάσιο εκπαιδευτικό υλικό, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

     Σύντομη παρέμβαση έκανε, επίσης, ο Ομότιμος Καθηγητής Καρδιοχειρουργικής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου και Άρχων Ακτουάριος της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας, κ. Γεώργιος Μπουγιούκας, ο οποίος –αδυνατώντας να κρύψει τη συγκίνησή του– συνεχάρη την ΟΑΚ για τη διοργάνωση της εκδήλωσης.

     Τον συντονισμό της Εκδήλωσης είχε η Δρ Μαρία Χατζηαποστόλου, Θεολόγος – Επιστημονική Συνεργάτιδα της ΟΑΚ, η οποία ανέγνωσε λόγια του Μάνου Ελευθερίου, που αφορούν τον Στρατηγό Μακρυγιάννη, αλλά και την αγάπη του προς τους αγωνιστές του 1821, ευχαριστώντας παράλληλα την κα Λιλή Ελευθερίου, σπουδαία ζωγράφο και αδελφή του μεγάλου ποιητή Μάνου Ελευθερίου, καθώς και τις Εκδόσεις «Μεταίχμιο» για την ευγενική παραχώρηση της άδειας της ανάγνωσης του εν λόγω αποσπάσματος από τη –μόλις εκδοθείσα– Αυτοβιογραφική Αφήγηση του Μάνου Ελευθερίου, με τίτλο: «Μαλαματένια Λόγια».

     Ολόκληρη η Ημερίδα βρίσκεται αναρτημένη, για όσους επιθυμούν να την παρακολουθήσουν, στο διαδικτυακό κανάλι του Ιδρύματος στο Youtube και στον σύνδεσμο:  https://bit.ly/2J7COjq

Δευτέρα 12 Απριλίου 2021

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΚΡΗΤΗΣ    ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ 1821  (ΤΕΤΑΡΤΗ, 14 ΑΠΡΙΛΙΟΥ, ΩΡΑ 18.00) 

ΟΜΙΛΗΤΕΣ (Εμμανουήλ Καρβούνης:  " Ο αγώνας του 1821στην ελληνική δημοτική ποίηση", Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης: " 3+1 ποιήματά μου για το 1821", Ελένη Γεωργακάκη: Η επαναστατημένη Ελλάδα μέσα από την ποίηση")



Η Ορθόδοξος Ακαδημία Κρήτης, τιμώντας τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821, διοργανώνει την Τετάρτη 14 Απριλίου 2021 και ώρα 18:00, επιστημονική διαδικτυακή εκδήλωση, με θέμα: «Η Ελλάδα μέσα από τα μάτια των ποιητών – Οι Λογοτέχνες του κόσμου μιλούν για την Ελλάδα του χθες και του αύριο». Συνθέτοντας το ψηφιδωτό της σύγχρονης Ελλάδας μέσα από τις πανανθρώπινες και διαχρονικές αξίες του 1821 και ατενίζοντας το μέλλον, οι συμμετέχοντες εισηγητές θα προσπαθήσουν να εντοπίσουν και να εκφράσουν το αληθινό μήνυμα της Επανάστασης του 1821 και τη σπουδαιότητά του, για τον σύγχρονο άνθρωπο της εποχής μας, μίας εποχής ραγδαίων εξελίξεων. Η νίκη της τυραννίας αποτελεί νίκη του Πνεύματος και εδραίωση του Πολιτισμού. Τι είδαν οι ποιητές, συγγραφείς και περιηγητές της εποχής; Πώς το Έπος του 1821 ενέπνευσε το έργο τους και πώς εκφράστηκε τούτη η έμπνευση; Αναφορές θα γίνουν στο παράδειγμα του Διονυσίου Σολωμού, του Ανδρέα Κάλβου, αλλά και στην ηρωική αυτοθυσία του Λόρδου Μπάιρον, σε συνεργασία με τον Φιλολογικό Σύλλογο Κισάμου.

     Χαιρετισμό θα απευθύνουν οι: Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος, Πρόεδρος της ΟΑΚ και Δρ Κωνσταντίνος Ζορμπάς, Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος.

     Στην εκδήλωση θα μιλήσουν οι: Εμμανουήλ Βαρβούνης, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Θράκης, Πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής των Διεθνών Επιστημονικών Συνεδρίων για την Ελληνική Επανάσταση του 1821, της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, μέλος της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος, με θέμα: «Ο αγώνας του 1821 στην ελληνική δημοτική ποίηση», Βαγγέλης Κακατσάκης, Δάσκαλος Συγγραφέας, με θέμα: «3+1 ποιήματα για το 1821» και η κα Ελένη Γεωργακάκη, Φιλόλογος και Πρόεδρος Φιλολογικού Συλλόγου Κισάμου, με θέμα: «Η επαναστατημένη Ελλάδα μέσα από την Ποίηση», με την παράλληλη απαγγελία των Φιλολόγων, Ινώς Γεωργακάκη και Άννας Αννουσάκη, σε επιμέλεια και προβολή φωτογραφικού υλικού Βασιλικής Πέτσκου.

     Τον συντονισμό της Εκδήλωσης θα έχει η Δρ Μαρία Χατζηαποστόλου, Θεολόγος – Επιστημονική Συνεργάτιδα της ΟΑΚ.

     Η εκδήλωση αποτελεί μία ευκαιρία για εκπαιδευτικό υλικό προς τους μαθητές και εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και θα μεταδοθεί από το κανάλι του Ιδρύματος στο YouTube. Το μόνο που απαιτείται είναι η σύνδεση μέσω του συνδέσμου: https://bit.ly/2J7COjq, επιλέγοντας τη συγκεκριμένη εκδήλωση, που θα έχει τη σήμανση “LIVE” (Ζωντανή Μετάδοση).

 

Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2020

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΜΕ ΑΡΩΜΑ ΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ Β. ΚΑΚΑΤΣΑΚΗ
Η ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΑΙΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΕΓΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ



«Και την Κοινήν Ελληνική Λαλιά\ως μέσα στην Βακτριανή την πήγαμεν, \ως τουςΙνδούς.\ Για Λακεδαιμονίους να μιλούμε τώρα!». Κ.Π. Καβάφης
Με άρωμα Ποίησης πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2020, η προβολή της ταινίας «Αλέξανδρος», του σκηνοθέτη Oliver Stone, που αφορά τη ζωή του Μεγάλου Στρατηλάτη και Οραματιστή, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της ΟΑΚ για την τοπική κοινωνία. Ο Γενικός Διευθυντής της ΟΑΚ, Δρ Κωνσταντίνος Ζορμπάς, αφού καλωσόρισε τους φίλους του Κινηματογράφου, ανέγνωσε το ποίημα:«Ένας Αλέξανδρος», από την ποιητική συλλογή «Όταν γίνεις ποίημα» του συγγραφέα Βαγγέλη Κακατσάκη, ο οποίος απέστειλε το εν λόγω ποίημα για την αφιερωμένη στον Μέγα Αλέξανδρο κινηματογραφική βραδιά. Σύμφωνα με την ποιητική σκέψη: «Έχουν, από γεννησιμιού τους, όλοι οι άνθρωποι, εντός τους, ένα Μέγα Αλέξανδρο που μπορεί να κόβει, με το σπαθί του, όλους τους γόρδιους δεσμούς, που στην πορεία της ζωής τους συναντούν».
     Ακολούθως, ο Ομιλητής κ. Γιώργος Πευκιανάκης, Φιλόλογος και τ. Λυκειάρχης μέσα από ιστορικές αναφορές, σκιαγράφησε το θρυλικό πρόσωπο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, κλείνοντας την ενδιαφέρουσα ομιλία του, με το ποίημα «Στα 200 π.Χ.» του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη.
    Ακολούθησε εποικοδομητική συζήτηση με τους παρευρισκομένους.



ΕΝΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

 Έχουν, από γεννησιμιού τους,
όλοι οι άνθρωποι, εντός τους,
έναν Μέγα Αλέξανδρο
που μπορεί να κόβει,
με το σπαθί του,
όλους τους γόρδιους δεσμούς,
που στην πορεία της ζωής τους
συναντούν.
Το ξέρουν αρκετοί
και συχνά πυκνά το επιχειρούν.
Άξια κάθε επαίνου η προσπάθειά τους,
ανεξαρτήτως του αποτελέσματος.

Άλλο, βέβαια, να ’σαι ο Μέγας Αλέξανδρος
κι άλλο να ’σαι ένας Μέγας Αλέξανδρος,
έστω και συνειδητοποιημένος.

Ο καθείς και το σπαθί του, άλλωστε!

Βαγγέλης Κακατσάκης