Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Πολυτεχνείο. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Πολυτεχνείο. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη 17 Νοεμβρίου 2020

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΕΚΕΙΝΟ ΤΟ ΒΡΑΔΥ



«“Όταν θα μεγαλώσω μάνα”,/ έλεγε εκείνο το βράδυ/ ο πιο μικρός,/ “θα φτάνω κι εγώ το μάνταλο/ και θ’ ανοίγω την αυλόπορτα,/ όπως τ’ αδέλφια μου”./ “Ναι! όταν μεγαλώσεις, γιε μου”,/ του ‘λεγε η μάνα του,/ “τότε θα φτάνεις το μάνταλο./ Να έτσι! Κοίταξ’ εμένα, παιδί μου,/ κοίταξ’ εμένα μάτια μου”./ “Ναι! μα πότε μεγαλώνει, ένα παιδί;”/ “Ένα παιδί μεγαλώνει, γιε μου,/όταν μπορεί να φτάνει το μάνταλο”./ “Και ύστερα δεν θα ‘μαι πια παιδί;”/ “Όχι, βέβαια! Ύστερα θα ‘σαι άντρας, γιε μου!”./ “Μα όταν μεγαλώσω, μάνα,/ και θα ‘μαι άντρας, / και θα φτάνω το μάνταλο,/ τι μπορώ να γίνω περισσότερο από άντρας;”/ Έτσι ρωτούσε το βράδυ εκείνο/ ο πιο μικρός/ το βράδυ εκείνο,/ που άλλοι κόντυναν /-Θε μου, πώς κόντυναν οι πιο πολλοί-/ και δεν έφταναν το μάνταλο./ Το βράδυ εκείνο, που άλλοι ψήλωσαν,/ ψήλωσαν ξαφνικά,/ κι έφτασαν τον μάνταλο της αυλόπορτας/ και βγήκαν στους δρόμους…/ Ήταν το μπόι τους που ψήλωσε;/ Ήταν τα δάχτυλά τους που μάκρυναν;/ Ή ήταν η καρδιά τους που μεγάλωσε/ και καταβρόχθισε τις σάρκες τους;// “Ένας άντρας, γιε μου,/ γίνεται κάτι πιο πάνω από άντρας,/ αν μείνει άντρας σ’ όλη του τη ζωή”,/ του απάντησε η μάνα του/ κι αφουγκραζόταν τη λαοβουή/ που πετροβολούσε τις γρίλιες των παραθυριών/ κι αφουγκραζόταν την καρδιά της/ τη βαφτισμένη στη λαοβουή.// “Μπορεί να μη γυρίσουμε, μάνα” της είχε πει φεύγοντας ο μεγάλος,/ και τη φίλησε στο μέτωπο/ σαν Παναγιά Βυζαντινή… […] “Μάνα την ευχή σου”,/ είχε πει κι ο δεύτερος,/ εκείνος που ήταν πάντα ακούρευτος/ κι έλεγε πως νοιάζεται/ μόνο για τα κορίτσια./ “Στο καλό! Η Παναγιά μαζί σας”…/ Ο μικρός είχε βάλει τις φωνές·/ ήθελε να πάει κι αυτός…/ “Εσύ μείνε”, του είχαν πει οι μεγάλοι/ και χάθηκαν στους δρόμους,/ λουσμένοι στο εσπερινό φως,/ ντυμένοι στα κυριακάτικά τους·/ και δεν ήξεραν αν ήταν Σταύρωση/ ή Ανάσταση εκεί που πήγαιναν./ Κι έμεινε ο μικρός με τη μάνα του·/ και η λαοβουή πετροβολούσε/ τις γρίλιες των παραθυριών….// “Μάνα μην κλαις!”/ μίλησε για στερνή φορά ο μικρός./ “Θα μεγαλώσω κι εγώ!/ Θα γίνω άντρας, σου λέω!/ Και θα μείνω άντρας!”» Από το ποίημα “Εκείνο το βράδυ” του γράφοντος (“ΚΑΖΟΒΑΡ”, Γ’ έκδοση, εκδ. “Πυξίδα της Πόλης”, Χανιά 2014).

Μ’ όλα τα δίχως του και ο φετινός Νοέμβρης. Μέσα σ’ αυτά και δίχως τους καθιερωμένους επίσημους εορτασμούς εξέγερσης του Πολυτεχνείου. Ωστόσο, για να θυμηθώ τον στίχο από το “Άξιο εστί” του Ελύτη, «καίει η μνήμη άκαυτη βάτος…»

Κορωνοϊκά… στα πεταχτά
Τα χειρότερα που απευχόμαστε ήρθαν, τα τρις χειρότερα που φοβόμαστε να μην έρθουν! Αυτό είναι το ζητούμενο και βεβαίως το ποθούμενο. Όνειρο νοεμβριανής νυκτός ότι θα μας επιτρέψει… η Μικρότης του να κάνουμε κανονικά ή περίπου κανονικά Χριστούγεννα; Ίδωμεν. Ωστόσο τα κεφάλια μέσα, δεν έχουμε κι άλλη επιλογή, άλλωστε.

«Φοβήθηκαν οι Έλληνες τη νέα καραντίνα/ και τρέξανε στα μαγαζιά λες και θα πέσει πείνα», μας λέει στην πρώτη απ’ τις δύο μαντινάδες που μου έστειλε μέσω κινητού, όπως πάντα, ο φίλος ιερωμένος. Για να την συμπληρώσει με τη δεύτερη: «Δεν έζησαν στην Κατοχή, στην Αφρική δεν πάνε/ όπου παιδιά και γέροντες διψάνε και πεινάνε». Σε άλλο μήκος κύματος, ωστόσο η Νεκταρία Θεοδωρογλάκη στις τρεις μαντινάδες της – μέσω κινητού μού τις στέλνει κι αυτή: «Μ’ έναν αόρατο εχθρό για μήνες πολεμούμε/ με θάρρος συνεχίζουμε και δεν τα παρατούμε», η πρώτη. «Τη μάχη με τον κορωνιό, αν θέλεις να κερδίσεις/ τη μάσκα να μη λησμονείς να χρησιμοποιήσεις», η δεύτερη. «Τον ΚΟΒΗΤΑ έχουμε δα μεγάλο ντουσουμάνη,/ αν βρούμε το εμβόλιο, τον πόλεμο τον χάνει», η τρίτη. Τω όντι μεγάλος ντουσουμάνης (απ’ το τουρκικό dusman με ανάπτυξη του εκφωνικού ου, η παραγωγή της λέξης, βλ. “Λεξικό” Αντωνίου Ξανθινάκη). Ντουσουμάνης, εχθρός, δηλαδή ο ΚΟΒΗΤΑΣ (στο φίλο ιερωμένο… η πατρότητα της λέξης).

Και τα καλά δεχούμενα και τα κακά δεχούμενα, μας λέει μια παλιά παροιμία. Άρα, λοιπόν, και επομένως το θέμα δεν είναι πώς έρχονται τα πράγματα, αλλά πώς τα αντιμετωπίζουμε. Και ατομικά και συλλογικά. Προπάντων ως οργανωμένη πολιτεία. Ανά πάσα στιγμή και ώρα. Παραείναι ύπουλος ο “λεγόμενος”, ωστόσο δεν είναι ανίκητος. Ο πόλεμος συνεχίζεται σε πολλά πεδία και σε πολλά επίπεδα…

«Το να μην έχουν κάποιοι/ ένα κεραμίδι πάνω απ’ το κεφάλι τους/ δεν είναι υποκείμενο νόσημα/ αλλά το ανόσιο αντικείμενο/ του ρήματος αδιαφορώ./ Περί ενός άγνωστου ιού/ πραγματικά αθέατου,/ πλην όμως πανταχού παρόντος/ ο λόγος στη συνέντευξη/ που έδωσε, εν μέσω κορωνοϊού/ ένας άγνωστος στο ευρύ κοινό/ καθηγητής/ σ’ ένα κανάλι/ που το παρακολουθούν ελάχιστοι/ κι αυτοί τυχαία». Σχέδιο ποιήματος που έγραψα τα τέλη του φετινού Απρίλη…

Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 17.11.20200

Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2019

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ



ΣΤ2 ΤΑΞΗ 10ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΧΑΝΙΩΝ
ΓΙΑ ΤΑ "ΓΙΑΤΙ" ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ 


Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο! 
Κουβέντιασαν πολύ με τη δασκάλα τους, Αδαμαντία Σαβιολή το όνομά της, τα παιδιά της Στ2 τάξης του 10ου Δημ. Σζ. Χανίων. Καρπός αυτής της κουβέντας , οι εργασαίες που μου εστειλαν , με ταχυδρόμο τη διευθύντρια τους, παλιά μου συνεργάτιδα στο 5ο Δημ. Σχ,. Χανίων, Αγγελικ΄η Χριστοφή. Ένα ομαδικό κςίμενο, με τίτλο "17 Νοεμβρίου"πέντε ποιήματα (το ένα της δασκάλας τους, που λειτούργησε παραδειγματικά) και πολλές ζωγραφιές. 
Χαρά μου η φιλοξενία τους στο Παιδότοπο. ὀ, τι καλύτεροτο σημερινό αφιέρωμα των Εκτακιών του 10ου  στην 46η επέτειο της Εξέγερσης του Πολυτεχνείου. Πάντα επίκαιρο το μήνυμα για "ΨΩΜΙ - ΠΑΙΔΕΙΑ - ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ"! 

Σας χαιρετώ με αγάπη όλους 
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης 

17 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ





46  χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την εξέγερση  του Πολυτεχνείου. Ημέρα μνήμης όσο για αυτούς  που έζησαν εκείνα τα χρόνια το άγριο πρόσωπο της δικτατορίας, όσο και για εμάς τους νεότερους. Οι Έλληνες φώναξαν και διαμαρτυρήθηκαν για την παραβίαση των δικαιωμάτων τους, για την έλλειψη παιδείας και ελευθερίας, για τις εξορίες και τα βασανιστήρια. Κόσμος βροντοφώναξε κατά του φασισμού. Συγκεντρωμένα πλήθη φώναξαν « ΨΩΜΙ-ΠΑΙΔΕΙΑ-ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» και «ΚΑΤΩ Η ΧΟΥΝΤΑ». Ανατρέχοντας σε εκείνα τα μαύρα χρόνια της δικτατορίας (1967-1974), δημιουργείται ένα μεγάλο «γιατί;». Γιατί αδέρφια να πολεμούν αδέρφια; Γιατί βασανιστήρια, εξορίες και φυλακές στο όνομα του κοινού καλού; Γιατί να μπει το τανκ στο Πολυτεχνείο; Γιατί να κυνηγήσουν και να σκοτώσουν νέους και νέες που θέλησαν τη Δημοκρατία; Ερωτήματα που εμείς οι νέοι δυσκολευόμαστε να καταλάβουμε και να απαντήσουμε. Παρόλα αυτά, δεν ξεχνάμε τον αγώνα του λαού για ελευθερία και δικαιοσύνη. Έναν αγώνα που δικαιώθηκε μερικούς μήνες μετά την αιματηρή νύχτα του Πολυτεχνείου, με την κατάρρευση της δικτατορίας και την τιμωρία εκείνων που την υπηρέτησαν. 
Ο αγώνας του λαού εκείνης της εποχής πρέπει  να μας υπενθυμίζει ότι τίποτα δεν κατακτιέται χωρίς πάλη και αγώνα. Πρέπει να αγωνιζόμασταν για τα πιστεύω μας και τα ιδανικά μας, να ορθώνουμε το ανάστημά μας σε εκείνους που μας αδικούν, να μη σκύβουμε το κεφάλι και να μην παραδίδουμε τίποτα αμαχητί. 
Οι Μαθητές: Αλίγια Άλμπις. Αλχανάκι Μαριάν, Αποστολάκης Γεώργιος, Καμπουράκης Ιωάννης, Καρπουζά Μαρία, Λαγωνικάκης Ιωάννης, Μαλεκάκη Ελευθερία, Μπιλιμάνι Καλτρίνα, Μπολάκη Ερασμία, Παναγιωτόπουλος Νεκτάριος – Γεώργιος, Ράντεβ Ράντι, Σανδαλάκη Ιωάννα, Συγγελάκης Ιωάννης, Τσιλιμιγκάκης Χρήστος
Η δασκάλα: Σαβιολή Αδαμαντία

10Ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων.



Μη σωπαίνεις, μίλα.
Μίλα όταν σου στερούν το ψωμί, 
μίλα όταν σου στερούν την παιδεία,
μίλα όταν σου λένε «όχι» στην ελευθερία.
Μίλα, φώναξε, κραύγασε, αντιστάσου.
Μη σωπαίνεις, μίλα.
Μίλα ακόμα και όταν σου κλείνουν το στόμα
με τα δυο χέρια σφιχτά.

Μίλα, φώναξε, κραύγασε, αντιστάσου

Μη σωπαίνεις, μίλα.
Μίλα στο άδικο,
μίλα στη στέρηση,
μίλα σε αυτόν που σε χαστουκίζει
και σου λέει να σωπαίνεις.

Μίλα, φώναξε, κραύγασε, αντιστάσου



Θυμήσου τότε, 17 Νοέμβρη ήταν…
Μίλησαν, σε σώπασαν.
Μίλησαν στο άδικο, 
Φώναξαν για το ψωμί, 
Κραύγασαν για την παιδεία,
Αντιστάθηκαν για την ελευθερία.
Ήταν όλοι, εσύ.
Μη σωπαίνεις, μίλα. 
Αδαμαντία Σαβιολή
Δασκάλα






Ψωμί-Παιδεία-Ελευθερία
φωνάζουνε στους δρόμους νύχτα- μέρα.
Τανκς, όπλα, γκλοπ, αστυνομικοί.
Φωτιές, δάκρυα, αίματα, νεκροί.
Φόβος στις καρδιές των ανθρώπων.
«EIPHNH ΑΔΕΡΦΙΑ ΜΑΣ, ΕΙΡΗΝΗ».
Ερασμία Μπολάκη

Παντού δακρυγόνα που πνίγουν τη φωνή.
Αίμα νεκρών απλώνεται στην πόλη.
Τρόμος στα μάτια ζωντανών, νεκρών.
Μα μια φωνή ακούγεται:
«Αντέχουμε!».
Γιάννης Λαγωνικάκης


Αδέρφια μας στρατιώτες ανέβηκαν στα τανκς.
Αίμα χύθηκε από του λαού τα ρούχα.
Σφαίρες γάζωσαν των ανθρώπων τις ψυχές.
Πτώματα, νεκροί εδώ κι εκεί.
Άλμπις Αλίγια






Ψωμί –Παιδεία –Ελευθερία
Ακούγεται παντού.
Τέλος οι νεκροί
Τέλος οι αυταρχικοί.

Μες στο Πολυτεχνείο
Τάνκς και στρατιώρες.
Φωτιά, δακρυγόνα, φυλακές και πτώματα.
Ειρήνη θέλει η ανθρωπότητα,
Όχι εξορία.
Χρήστος Τσιλιμιγκάκης

Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 16. 11. 2019) 



Κυριακή 18 Νοεμβρίου 2018

ΠΟΙΗΣΗ


ΕΚΕΙΝΟ ΤΟ ΒΡΑΔΥ





«Όταν μεγαλώσω, μάνα
έλεγ’ εκείνο το βράδυ
ο πιο μικρός,
θα φτάνω κι εγώ το μάνταλο
και θ’ ανοίγω την αυλόπορτα,
όπως τ’ αδέρφια μου».
«Ναι! όταν θα μεγαλώσεις, γιε μου,
του ’λεγε η μάνα του,
τότε θα φτάνεις το μάνταλο.
Να, έτσι! Κοίταξ’ εμένα, παιδί μου,
κοίταξ’ εμένα, μάτια μου».
«Ναι! μα πότε μεγαλώνει ένα παιδί»;
«Ένα παιδί μεγαλώνει, γιε μου,
όταν μπορεί να φτάνει το μάνταλο».
«Και ύστερα δε θα ’μαι πια παιδί»;
«Όχι, βέβαια! Ύστερα θα ’σαι άντρας, γιε μου»!
«Μα όταν μεγαλώσω, μάνα,
και θα ’μαι άντρας,
και θα φτάνω το μάνταλο,
τι μπορώ να γίνω περισσότερο από άντρας»;
Έτσι ρωτούσε το βράδυ εκείνο
ο πιο μικρός,
το βράδυ εκείνο,
που άλλοι κόντυναν
-Θε μου πώς κόντυναν οι πιο πολλοί-
και δεν έφταναν το μάνταλο.
Το βράδυ εκείνο, που άλλοι ψήλωσαν,
ψήλωσαν ξαφνικά,
κι έφτασαν το μάνταλο της αυλόπορτας
και βγήκαν στους δρόμους…
(Ήταν το μπόι τους που ψήλωσε;
Ήταν τα δάχτυλά τους που μάκρυναν;
Ή ήταν η καρδιά τους που μεγάλωσε
και καταβρόχθισε τις σάρκες τους;)
«Ένας άντρας, γιε μου,
γίνεται κάτι πιο πάνω από άντρας,
αν μείνει άντρας σ’ όλη του τη ζωή»,
του απάντησε η μάνα του
κι αφουγκραζόταν τη λαοβουή
που πετροβολούσε τις γρίλιες των παραθυριών,
κι αφουγκραζόταν την καρδιά της
τη βαφτισμένη στη λαοβουή...

«Μπορεί να μη γυρίσουμε, μάνα»…
της είχε πει φεύγοντας ο μεγάλος
και τη φίλησε στο μέτωπο
σαν Παναγία Βυζαντινή.
(Χρόνια τώρα
σκεφτόταν τις Σπαρτιάτισσες.
Δεν μπορούσε να καταλάβει
εκείνο το ταν ή επί τας,
που έλεγαν στα παιδιά τους,
όταν τους έδιναν την ασπίδα,
την ώρα που κινούσαν για τον πόλεμο∙
δεν μπορούσε να παραδεχτεί,
πως μια μάνα μπορούσε να πει
τέτοια λόγια στον γιο της.
Μια μάνα, σκεφτόταν, τι μπορεί
να είναι περισσότερο από μάνα;
Κι όμως απόψε
16 του Νοέμβρη 1973,
κατάλαβε στα σαρανταδύο της χρόνια,
πως μια μάνα
είναι κάτι παραπάνω από μάνα
ενός, δύο, τριών παιδιών.
Είναι μάνα, όλων των παιδιών του κόσμου:
κι αυτών που ψήλωσαν απόψε,
κι αυτών που δεν ψήλωσαν,
κι αυτών που κόντυναν,
κι αυτών που ήταν κοντοί ανέκαθεν)…
 «Μάνα την ευχή σου»,
είχε πει κι ο δεύτερος,
εκείνος που ήταν πάντα ακούρευτος
κι έλεγε πως νοιάζεται
μόνο για τα κορίτσια.
«Στο καλό!
Η Παναγιά μαζί σας»…
Ο μικρός είχε βάλει τις φωνές∙
ήθελε να πάει κι αυτός…
«Εσύ μείνε», του είχαν πει οι μεγάλοι
και χάθηκαν στους δρόμους,
λουσμένοι στο εσπερινό φως,
ντυμένοι στα κυριακάτικά τους∙
και δεν ήξεραν αν ήταν Σταύρωση
ή Ανάσταση εκεί που πήγαιναν.
Κι έμεινε ο μικρός με τη μάνα του∙
και η λαοβουή πετροβολούσε
τις γρίλιες των παραθυριών…

«Μάνα, μην κλαις»!
μίλησε για στερνή φορά ο μικρός.
«Θα μεγαλώσω κι εγώ!
Θα γίνω άντρας, σου λέω!
Και θα μείνω άντρας»!

ΚΑΖΟΒΑΡ (Γ'Έκδοση, "Πυξίδα της Πόλης", Χανιά 2014)

Σάββατο 17 Νοεμβρίου 2018

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ


ΣΤ1 ΤΑΞΗ 8ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΧΑΝΙΩΝ 
45 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΖΕΙ


Φίλες και φίλοι, Καλό Σαββατοκύριακο!
Σαράντα πέντε χρόνια μετά το βράδυ εκείνο κατά το οποίο οι νέοι της Ελλάδας δίδαξαν τι σημαίνει ανθρώπινη αξιοπρέπεια, το Πολυτεχνείο σαν σύμβολο εξακολουθεί να ζει. Αυτό μας λένε με τον δικό τους μοναδικό τρόπο, μέσα από τις υπέροχες εργασίες τους, τα πολύ αγαπημένα μου φιλαράκια της Στ1 τάξης του 8ου Δημ. Σχ. Χανίων. Ανοίγω παρένθεση. Πολύ αγαπημένα γιατί δεν πρόκειται ποτέ να ξεχάσω τον ερχομό τους τον περασμένο Μάιο, μαζί με τους γονείς τους, και βέβαια τον δάσκαλό τους, στην παρουσίαση της ποιητικής μου συλλογής “Οπως το ψωμί”, αλλά και την επίσκεψή μου ένα μήνα μετά στην τάξη τους (βλ. Παιδότοπο, 14 Ιουλ. 2018). Κλείνω την παρένθεση. Ειλικρινά δεν έχω λόγια να ευχαριστήσω τόσο τα ίδια όσο και τον καλό δάσκαλό τους, τον φίλο μου τον Βαγγέλη τον Παγωνίδη που ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό στην πρότασή μου.
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος







Από το φανταστικό ημερολόγιο  ενός  παιδιού

Σήμερα Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 1973 δεν θέλω να πάω σχολείο! Είναι τόσο μονότονα κι αυστηρά όλα εκεί! Ακόμη και η ενδυμασία, ο τρόπος που θα μιλήσεις ή που θα συμπεριφερθείς αισθάνομαι ότι όλα είναι υπό έλεγχο. Σήμερα δε θα πάω στο μάθημα κι ας ξέρω ότι θα τιμωρηθώ γι αυτό! Θα πάω στην εξέγερση, θα κατέβω στο Πολυτεχνείο! Ναι, φοβάμαι! Αλλά μέσα μου η φωνή είναι πιο δυνατή από τα πρέπει και τα επιβάλλεται! …………………………………………………………………………………………………………………………………………….







Εδώ και 1 ώρα στέκομαι μπροστά από την πύλη του Πολυτεχνείου. Έχω συνηθίσει πια και έχει φύγει ο φόβος! Ήδη από χθες άκουγα κρυφά στο σπίτι, με σβησμένα τα φώτα και με χαμηλή ένταση το ραδιοφωνικό σταθμό που έχει εγκατασταθεί στο Πολυτεχνείο. Το μοναδικό ελεύθερο σταθμό στην Αθήνα! Χωρίς να καταλάβω πως -λες και τα πόδια κινούνται από μόνα τους  και χωρίς να σκέφτονται- με οδηγούν μέσα στο Πολυτεχνείο. Σιγά σιγά μειώνεται ο θόρυβος από τα συνθήματα και τις σειρήνες της Αστυνομίας!  Και να! Βρίσκομαι μέσα στον αυτοσχέδιο ραδιοθάλαμο όπου μια νέα φοιτήτρια μιλά με ένταση αλλά με καθαρή φωνή και καλεί όλους τους έλληνες για ενότητα και συμπαράσταση. Ενώ έξω γίνεται το αντίθετο! Κάθομαι σε μια γωνιά! Απαρατήρητη! Δεν κινούμαι, μόνο αφουγκράζομαι, αφουγκράζομαι πρώτα με την καρδιά και μετά με τ’ αυτιά! Μέσα στο ραδιοθάλαμο επικρατεί πανικός! Δραματική η φωνή της εκφωνήτριας «Εδώ Πολυτεχνείο …εδώ Πολυτεχνείο ! Σας μιλά ο ραδιοφωνικός σταθμός των ελεύθερων αγωνιζομένων φοιτητών, των ελεύθερων αγωνιζομένων ελλήνων» κι ο λαός ακούει, κι ο λαός πείθεται. Κι ο λαός ενθουσιάζεται. Ακούγονται φωνές απ’ έξω. Πρέπει να ‘ ναι χιλιάδες Αθηναίοι που τρέχουν να συμπαρασταθούν με κάθε τρόπο!
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Απόγευμα Παρασκευής 16 Νοεμβρίου 1973. Από το πρωί είμαι στο Ράδιο Πολυτεχνείο. Δεν πήγα σχολείο! Θα ανησυχούν οι δικοί μου αλλά τώρα δικοί μου είναι οι φοιτητές κι όλος ο κόσμος που βρίσκεται απ’ έξω. Η Εξέγερση γίνεται διπλή, φοιτητική και λαϊκή, γίνεται καθολική! Η εξέγερση είμαι εγώ…
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
Νυχτώνει για τα καλά! Μέσα μαζί με τα τρόφιμα, τις σοκολάτες, τα φάρμακα και ό, τι άλλο μπορεί να περάσει απ’ έξω, καταφθάνουν και οι πρώτοι τραυματίες! Οι εκφωνητές του σταθμού κάνουν έκκληση για αποστολή ιατρικών ειδών, έκκληση για ασθενοφόρα! Υπάρχουν τραυματίες, χρειάζονται φάρμακα, επίδεσμοι, χρειάζεται βοήθεια…
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
17 Νοεμβρίου. Απ’ έξω ακούγονται τα τανκς να έχουν κυκλώσει το κτίριο με τα κανόνια στραμμένα εναντίον μας. Οι φοιτητές ακούγονται: «είστε αδέρφια μας, είστε αδέρφια μας». Από το Σταθμό μας το δικό μας Σταθμό των ελεύθερων αγωνιζομένων φοιτητών των ελεύθερων αγωνιζομένων ελλήνων ακούγονται τα τελευταία συνθήματα: «Εδώ Πολυτεχνείο! Απόψε η τυραννία πεθαίνει ! Την αυγή θα ξημερώσει η λευτεριά! Λαέ, μας σκοτώνουν! Την ώρα τούτη πεθαίνουμε για τη λευτεριά σου! Μας σκοτώνουν! Βοήθεια! Θα νικήσουμε! Ο φασισμός δε θα περάσει! Μείνατε στους δέκτες σας! Σε λίγο… μπορεί… να… να! Φτάσαν! Ακούτε τους πυροβολισμούς!







Σημείωση: Από το φανταστικό ημερολόγιο ενός παιδιού του2018 για το πώς έζησε την εξέγερση του Πολυτεχνείου….

Κι όμως, όλοι αυτοί οι άνθρωποι που αγωνίστηκαν και θυσιάστηκαν βρίσκονται ακόμη ανάμεσά μας. Τους νιώθουμε, περπατάνε δίπλα μας, ακούμε την ανάσα τους, μοιραζόμαστε τα όνειρά τους για τη ζωή πορευόμαστε τον ίδιο δρόμο. Το δρόμο που οδηγεί στην ελευθερία, στην αξιοπρέπεια στο φως.
( Ομαδική Εργασία Μαθητών )

 






Νοέμβρης 2018

Δύσκολοι καιροί τότε…
Δύσκολοι καιροί και σήμερα…
Σε ανηφορικούς δρόμους βαδίζουμε και σήμερα.
Μας δώσατε την ελπίδα, το φως το όραμα!
Τίποτα δε γίνεται χωρίς αγώνα!
Τίποτα δε γίνεται χωρίς το όραμα!
Πάλι θα χρειαστεί κάποια νέα
Και μεγαλύτερα παιδιά να αγωνιστούμε…
Ν’ αγωνιστούμε για το αύριο.
Όπως αγωνιστήκατε κι εσείς για το αύριο
Που τώρα είναι για εμάς χθες!
Αρκεί να μην ξεχνούμε!
Αρκεί να τιμούμε!
Παιδιά του Πολυτεχνείου ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ!           
Δέσποινα Κουντουράκη

To Πολυτεχνείο


Όλοι μας ενομίζαμε
Πως το Πολυτεχνείο
Ήταν κι αυτό στο είδος του
Ένα απλό σχολείο!

Μα ξάφνου έγινε θεριό
Κατά της τυραννίας
Να ξαναδώσει στο λαό
Ζωή Δημοκρατίας!