Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ένωση Κρήτης. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Ένωση Κρήτης. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη 1 Δεκεμβρίου 2020

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ, ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΕΚΕΙΝΗ


«Ήταν εννιά το πρωί της Κυριακής 1ης Δεκεμβρίου 1913, όταν τα μάτια όλων ήταν στραμμένα με προσμονή προς τη θάλασσα, αντίκρισαν να σχηματίζεται στο βάθος η βάρια σιλουέτα του “Αβέρωφ”. Το θωρηκτό συνόδευαν τα μικρότερα πολεμικά “Σπέτσαι”, “Πάνθηρ” και “Αετός”. Σε λίγο από μια ατμάκατο που αποσπάστηκε από τα πλευρά του “Αβέρωφ” αποβιβάστηκαν στην προκυμαία ο βασιλιάς, ο πρωθυπουργός, οι πρίγκιπες και ο ναύαρχος Κουντουριώτης. Στην αποβάθρα του λιμανιού, τους υποδέχτηκαν ο γενικός διοικητής Κρήτης Λουκάς Κανακάρης – Ρούφος, ο πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων Κωνσταντίνος Ζαβιτσιάνος, οι πρόξενοι των Μεγάλων Δυνάμεων, ο μουσουλμάνος νομάρχης Χανίων Χαμίτ Βεηζαδέ, ο δήμαρχος Μανώλης Μουντάκης, ο Μητροπολίτης Αγαθάγγελος Νινολάκης, ο αρχιραβίνος, ο μουφτής και οι αρχηγοί των τελευταίων κρητικών επαναστάσεων […] Μετά τη δοξολογία στον μητροπολιτικό ναό των Εισοδίων, μια τεράστια πομπή βάδισε προς το φρούριο. Μέσα σε απόλυτη σιωπή ακούστηκε ο εθνικός ύμνος.

Αμέσως μετά τα τηλεβόλα των θωρηκτών άρχισαν να βροντούν, οι καμπάνες των εκκλησιών να χτυπούν, οι καρδιές να σκιρτούν και τα μάτια να δακρύζουν. Ήταν η στιγμή που ο βασιλιάς και οι γηραιότεροι αρχηγοί των κρητικών αγώνων, ο Χατζημιχάλης Γιάνναρης και ο Αναγνώστης Μάντακας, ύψωσαν την ελληνική σημαία στο ψηλότερο κατάρτι του πύργου του Φιρκά. Μέσα σ’ αυτό το χαλασμό δεν ακούστηκε ούτε ένας πυροβολισμός. Ήταν επιθυμία του πρωθυπουργού, την οποία ο κρητικός λαός σεβάστηκε απολύτως. Είχαν περάσει μόλις τέσσερα χρόνια και λίγοι μήνες από τις 5 Αυγούστου του 1909, μέρα κατά την οποία τα αγήματα των Μεγάλων Δυνάμεων είχαν αποκόψει τον ίδιο κοντό και είχαν ρίξει την ελληνική σημαία. Εκείνη τη μέρα οι Έλληνες είχαν δεχθεί μια μεγάλη προσβολή και ο Βενιζέλος απελπισμένος είχε καταφύγει σε μια έρημη ακτή για να κλάψει. Η ίδια σημαία τώρα κυμάτιζε περήφανη χάρη στον δυνατό άνεμο». Από το κεφ. “Η ελληνική σημαία κυματίζει περήφανη στον Φιρκά”, του βιβλίου “Ελευθέριος Βενιζέλος Ο άνθρωπος, ο ηγέτης”, του Νικολάου Εμμ. Παπαδάκη (Παπαδή).

«Επιστροφή στην Ημέρα Εκείνη./ Στη χειροπιαστή πραγματικότητα/ της πρώτης λέξης της φοβερής επωδού:/ Ένωσις ή Θάνατος!/ Για να δουν τα μάτια, ν’ αφουγκραστούν τ’ αυτιά,/ να ψαύσουν τα χέρια, να μυρίσει η μύτη/ να γευτεί η γλώσσα, να νιώσει ο νους/ το σώμα της γιορτής./ Όπως οι παππούδες μας./ Τι η καρδιά πολλές φορές τους είχε ξεγελάσει.// Στον φρικτό Φιρκά./ Εδώ όπου η σημαία της Ελλάδας,/ για πρώτη φορά επισήμως,/ κυμάτισε στον κρητικό ουρανό/ στέλνοντας “πρωτίστως,/ το γλυκύ της ελευθερίας” σάλπισμα,/ εις τας ψυχάς, αι οποίαι/ δεν ηυτύχησαν να ζήσωσιν». Το ποίημά μου “1η Δεκεμβρίου 1913” (“Όταν γίνεις ποίημα”, εκδ. “Πυξίδα της πόλης”, Χανιά 2013).

ΚΟΡΩΝΟΪΚΑ... ΣΤΑ ΠΕΤΑΧΤΑ



Από παράταση σε παράταση; Θα παραταθούν τα υφιστάμενα μέτρα για την ανάσχεση της πανδημίας του κορωνοϊού μετά τις 7 Δεκεμβρίου ή δε θα παραταθούν; Κι αν παραταθούν, μέχρι πότε θα παραταθούν; Θα κάνουμε ή δεν θα κάνουμε “κανονικά” (έστω μέσα σε εισαγωγικά) Χριστούγεννα; Τα πάνω κάτω και τα πέρα δώθε έρχονται τα πράγματα απ’ τον περί ου ο λόγος ιός, που κατά τα φαινόμενα μόνο προβλέψιμος δεν είναι. Φοβού τον Κοβητά, για να τον πω κι εγώ όπως κι ο φίλος ιερωμένος στις μαντινάδες του, ακόμα κι όταν υποχωρεί. Και προπάντων μην κάνεις προβλέψεις.

Τριγυρνώ, τριγυρνώ στις πλατείες, αφού ο κορωνοϊός δεν είναι εδώ… Όλα καλά! Τριγυρνώ, τριγυρνώ στις πλατείες, αφού ο κορωνοϊός δεν είναι εδώ… Είπαμε, όλα καλά! Τριγυρνώ, τριγυρνώ στις πλατείες, αφού ο κορωνοϊός δεν είναι εδώ… Μια του κλέφτη, δυο του κλέφτη, τρεις και η κακή του ώρα!

«Τις μάσκες να μη βγάζετε στους δρόμους να μη βγείτε/ και όχι εις τον Κοβητά με μια φωνή να πείτε,/ γιατί ‘ν’ αόρατος εχθρός ύπουλος και μπαμπέσης/ και δεν γλυτώνεις εύκολα στα δίχτυα του αν πέσεις». Συμβουλευτική η ρίμα που μου έστειλε για σήμερα ο φίλος ιερωμένος. Για τη μάσκα ο λόγος και από τη Νεκταρία Θεοδωρογλάκη στη δική της ρίμα, που είναι ερωτικού περιεχομένου, ωστόσο. Απολαύστε την: «Ο κορωνιός ευθύνεται που είμαι μακριά σου/ στην καραντίνα δεν μπορώ, να ‘ρθω στη γειτονιά σου./ Φορώ τη μάσκα και μπορώ και κρύβω τον καημό μου/ όποιος σιμώσει τον γροικά τον αναστεναγμό μου./ Βάνεις τη μάσκα και θαρρείς πως κρύβεις τον σεβντά σου/ πως μ’ αγαπάς διαβάζω το, κερά μου στη ματιά σου». Έρωτας στον καιρό της καραντίνας… Άλλη διάσταση.

Χανιώτικα νέα  (Τρίτη, 1 Δεκεμβρίου 2020)

Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΣΤΗΝ 106η ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ




"Ἐνας γέρος Κρητικός εστεκόταν εμπρός στην έπαλξιν του Φιρκά και εκοίταζεν, εκοίταζε, εκοίταζε την σημαία. Είχε βγάλει το μαντήλι της κεφαλής του, ο ήλιος τον έψηνε· και αυτός, ακουμπησμένος στο προπέτασμα του μώλου, εκοίταζε την σημαίαν. Ήτο η δευτέρα ημέρα της επάρσεώς της, η τρίτη ημέρα μετά την λήξιν της διεθνούς Κατοχής. Τον αντελήφθησαν δυο τρεις περαστικοί. Εξαναπέρασαν αργότερα· και αυτός εκοίταζεν, εκοίταζε την σημαία. “Τι τηνε θωρείς, καπετάνιε, τη σημαία; Δεν την εχόρτασες να τηνε θωρείς; Δεν την είδες εχτές!”, τον ερώτησεν ένας. “Την είδα παιδί μου· την είδα χτές για τον απατό μου! Σήμερα… σήμερα τηνε θωρώ για άλλονε, για ένα σύντεκνό μου, που λαβώθηκε στα ’97 και πέθανε από την πληγή”. Πριν να ξεψυχήσει, όμως, απλώνοντας τη χέρα του κατά τα Χανιά, επρόφτασε και μου είπε: “Αν εσύ ζήσεις, σύντεκνε, κι αξιωθείς να δεις την σημαία μας να στηθεί ετσά, στην ντάπια, να πας να τηνε δεις, να την εκαλοδείς και να ’ρθεις στο μνήμα μου να μου φωνάξεις δυνατά: ”Την είδα σύντεκνε! Κι εγώ, έννοια σου, και θα σ’ ακούσω…””. Εσώπασεν ο γέρο – Κρητικός, κοιτώντας πάντα την σημαία και αυτοί που τ’ άκουσαν εδάκρυσαν. Και τα δάκρυα έσβησαν τη περιέργειαν να μάθουν το όνομα του γέρου και το όνομα του συντέκνου του. “Ποιος ήταν ο γέρο – καπετάνιος;” Ερώτησα έναν που μου έλεγε το γεγονός, μετά πάροδον δύο εβδομάδων. “Δεν το κατέχω. Δεν εσυλλογίστηκα να τον ρωτήσω…” Εφύγαμε… Εφυγαν – και ο γέρος εκοίταζε, εκοίταζε…». Νικόλαος Ποριώτης (Από το πανηγυρικό Λεύκωμα της εφ. “Εστία”, 1934). 
«Ο Εθνικός ύμνος -ο ελληνικός εθνικός ύμνος- στο φρούριο του Φιρκά. Η Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα. Παλέψαμε τόσο γι’ αυτήν, ναι. Αλλά έμοιαζε τόσες φορές με μακρινό όνειρο που το κυνηγούσαμε μόνο και μόνο επειδή δεν αντέχαμε να λιγοψυχήσουμε κι ας ξέραμε πως δεν πιάνεται. Αναρωτιόμουνα συχνά αν θα έφτανα να το ζήσω, και το ζω πριν φτάσω ούτε τα σαράντα μου. Από τους πατριώτες μας, μου φαίνεται πως δεν βλέπω κανέναν που να μην κλαίει. Οι κραυγές του κόσμου μέσα κι έξω από το φρούριο, “Ζήτω η Κρήτη! Ζήτω η Ελλάδα! Βενιζέλος!” μοιάζουν να βγαίνουν από λαρύγγια θηρίων. Ο Βενιζέλος γυρίζει προς τα πίσω και μου ψιθυρίζει, την ώρα που οι δυο γέροι οπλαρχηγοί, ο Αναγνώστης Μάντακας και ο Χατζημιχάλης Γιάνναρης, ανεβαίνουν να υψώσουν την ελληνική σημαία: “Εκείνο το μπαλκόνι το βλέπεις; που είναι γεμάτο κόσμο;” “Εχω βάλει άνθρωπό μας εκεί, δεν κινδυνεύσεις από ελεύθερο σκοπευτή”. “Οχι, όχι, δεν σκέφτομαι αυτό, εκείνο ήταν το πατρικό της Μαρίας, το μπαλκόνι της”». Από το βιβλίο “Οταν ήταν ευτυχισμένος” του Πολυχρόνη Κουτσάκη. 

«Μεριάστε, κάστρα και νησιά και πολιτείες και χώρες,/ και ‘σεις, Νίκες λευκόφτερες και Νίκες λευκοφόρες/ ανοίξτε δρόμο διάπλατο για να περάσει η Κρήτη!/ Παλεύοντας με τον καιρό τον κόσμο καταλύτη/ πατώντας σε χαλάσματα, σε κόκκαλα σε στάχτη,/ γκρέμισε με τα χέρια της και το στερνό το φράχτη/ που δράκοι τον εφύλαγαν, δράκοι τον είχαν κτίσει/ με χώμα απ’ την Ανατολή, με πέτρα από τη Δύση./ Ερχεται ψιλομέτωπο μ’ ορθάνοιχτες αγκάλες·/ από τα χέρια της γλιστρούν μαύρων αιμάτων στάλες/ κι όπου πατούν τα πόδια της μένουν βαθιά τα χνάρια/ οι βράχοι, οι πέτρες, τα νερά, τα δέντρα, τα χορτάρια». Το ποίημα “Στην Κρήτη” του Ιωάννη Πολέμη. 

Λαμπρός ο φετινός εορτασμός της 106ης Επετείου της Ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα. Όπως σχεδόν όλοι άλλωστε, εδώ και 20 χρόνια που λειτουργεί το Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών και Μελετών “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος”, τα νήματα του οποίου κινεί ο γενικός δ/ντής του Νίκος Παπαδάκης. Παρουσία του προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου, προχθές, 1η Δεκεμβρίου στον Μητροπολιτικό Ναό της πόλης των Χανίων, όπου εψάλη δοξολογία και στο Φρούριο Φιρκά, όπου έγινε η έπαρση της σημαίας, με τη συμμετοχή τμήματος της Προεδρικής Φρουράς. Και παρουσία του προέδρου της Βουλής των Ελλήνων Κωνσταντίνου Τασούλα την παραμονή, στην καθιερωμένη εκδήλωση που έγινε στις εγκαταστάσεις του Εθνικού Ιδρύματος. Ωσεί παρόντες και σ’ αυτόν, ως υπήρξαν ωραίοι, και οι πρόγονοί μας που αγωνίστηκαν για να έρθει η Ημέρα Εκείνη, με πρώτο τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Σε στάση προσοχή μάλιστα κατά την έπαρση της Γαλανόλευκης στον Φιρκά (φωτ. Παύλος Μπουζάκης)…

Χανιώτικα νέα (Τρίτη, 3.12.2019)

http://www.haniotika-nea.gr/stin-106i-epeteio-tis-enosis-gia-tin-enosi/

Σάββατο 1 Δεκεμβρίου 2018

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ


Ε’ ΤΑΞΗ ΔΗΜ. ΣΧ. ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΥ ΚΡΗΤΗΣ 

Η ΕΝΩΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ



Οι μαθητές της Πέμπτης τάξης του Δημοτικού Σχολείου Ναυστάθμου Κρήτης προσέγγισαν τα ιστορικά γεγονότα της Ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα με διάφορες δράσεις που έγιναν στην τάξη. Μετά από  συζητήσεις σχετικά με το πότε η Κρήτη απελευθερώθηκε από τους Τούρκους σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα, οι μαθητές αναζήτησαν πηγές προκειμένου να ενημερωθούν. Διάβασαν κείμενα, παρακολούθησαν βίντεο και μελέτησαν φωτογραφίες της εποχής. Έγραψαν κείμενα με τα κυριότερα ιστορικά γεγονότα, αλλά εξέφρασαν και τα συναισθήματά τους για τους αγώνες των Κρητών. Η ιστορία μας δεν είναι απλές γραμμές σε κείμενα, ούτε απόμακρα γεγονότα που παρήλθαν. Είναι μέρος της ταυτότητάς μας. Και όπως λέει ο Ν. Καζαντζάκης στην «Ασκητική» του: «Η Κραυγή δεν είναι δική σου. Δε μιλάς εσύ, μιλούν αρίφνητοι πρόγονοι με το στόμα σου. Δεν πεθυμάς εσύ, πεθυμούν αρίφνητες γενεές απόγονοι με την καρδιά σου. Οι νεκροί σου δεν κείτουνται στο χώμα. Γένηκαν πουλιά, δέντρα, αγέρας. Κάθεσαι στον ίσκιο τους, θρέφεσαι με τη σάρκα τους, αναπνές το χνότο τους. Γένηκαν Ιδέες και πάθη, κι ορίζουν τη βουλή σου και την πράξη.....»
Η δασκάλα της τάξης, Σταυρούλα Λαδά
Σημείωση: Ὁταν υπάρχουν δἀσκαλοι, όπωςτη Σταυρόυλα Λαδἀ, μπορώ να δηλώνω αισιόδοξος για το μέλλον. Ευλογία για τον Παιδότοπο η συνεργασία μας. Να σε χαίρονται οι μαθητές σου και να τους χαίρεσαι , Σταυρούλα! Αυτό για να συνοδεύσω τις ευχές μου προς όλους τους όπου γης Κρητικούς, Και να μην ξεχνάμε ότι «Ένωσις ή Θἀνατος» ήταν το σύνθημα των αγώνωνγια Λευτεριά που έκαναν οι πρόγονοί μας…
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος

ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΩΝ







Οι Κρητικοί μετά την κυριαρχία του νησιού από τους Τούρκους περνούσαν πολύ δύσκολα, διότι οι κατακτητές επέβαλαν σκληρά μέτρα. Η Κρήτη από το 1770 άρχισε να πολεμάει τους Τούρκους. Η πρώτη εξέγερση ξεκίνησε στα Σφακιά με αρχηγό το Δασκαλογιάννη. Δυστυχώς η επανάσταση απέτυχε. Μετά από 50 περίπου χρόνια, το 1821, οι Κρητικοί επαναστατούν ξανά, αλλά με μεγάλη δυσκολία γιατί οι Τούρκοι εμποδίζουν τον εφοδιασμό του νησιού με όπλα. Η επανάσταση κηρύχτηκε στις 15 Απριλίου στο χωριό Λούλος των Κεραμειών. Με το Πρωτόκολλο του Λονδίνου η Κρήτη παραμένει υποδουλωμένη.
Λουκάς Καραστεργίου, Γεωργία Κοκκότη, Γιάννης Μελισσουργάκης




Οι Κρητικοί έκαναν πολλές εξεγέρσεις προκειμένου να αποκτήσουν την ελευθερία τους, όπως το 1833 και το 1841. Το αποκορύφωμα ήταν η Κρητική Επανάσταση το 1866-1869. Το 1866 η επαναστατική συνέλευση ζήτησε δικαιότερη μεταχείριση προς τους χριστιανούς και ένωση με την Ελλάδα. Στην επανάσταση πρωτοστάτησαν οι Χ.Μ.Γιάνναρης, Κων. Κριάρης, Μιχ.Κόρακας, Ζυμβρακάκης και Κορωναίος. Το σημαντικότερο γεγονός ήταν η ανατίναξη της Μονής του Αρκαδίου με 300 ενόπλους, 600 γυναικόπαιδα και αρκετούς Τούρκους. Η θυσία του Αρκαδίου συγκίνησε όλη την Ευρώπη.
Το 1867 ο Οργανικός Νόμος έδωσε ημιαυτονομία και περισσότερα δικαιώματα, αλλά οι Κρήτες την απέρριψαν και συνέχισαν τις επαναστάσεις. Με την υπογραφή της Σύμβασης της Χαλέπας το 1878 ορίζεται γενικός διοικητής της Κρήτης χριστιανός, τα δύο τρίτα στις συνελεύσεις θα είναι Έλληνες, ιδρύεται η Κρητική χωροφυλακή, φιλολογικοί σύλλογοι και εκδίδονται εφημερίδες.
Άκης Μητάκος, Μαρία Καρυωτάκη, Γιώργος Γαλάκος










Το 1897 οι Τούρκοι πραγματοποιούν άγριες σφαγές στο Ηράκλειο, στο Ρέθυμνο αλλά και στα Χανιά στην Τριμάρτυρη. Οι «Μεγάλες Δυνάμεις» δημιούργησαν μια ουδέτερη ζώνη ανάμεσα στους Κρήτες και στους Τούρκους. Επέπλευσαν και τα πλοία τους στα Χανιά. Μια οβίδα έσπασε τον ιστό της σημαίας στο φρούριο του Φιρκά στο Παλιό Λιμάνι. Ο Κρητικός Σπύρος Καγιαλεδάκης ή Καγιαλές έγινε ο ίδιος το κοντάρι, κρατώντας με το σώμα του την ελληνική σημαία. Προκαλείται πάλι το κοινό αίσθημα στην Ευρώπη. Οι Ευρωπαίοι πρότειναν την αυτονομία της Κρήτης, αλλά οι Κρήτες απάντησαν ότι δε δέχονται αυτονομία, παρά μόνο την ένωση με την Ελλάδα. Το 1898 οι Τούρκοι αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την Κρήτη.
Ευαγγελία Δημητρουλάκη, Αντώνης Γιοβάνης, Γεωργία Βλάχου






Οι «Μεγάλες Δυνάμεις» υπέδειξαν να αναλάβει τη διακυβέρνηση της Κρήτης ο γιος του βασιλιά της Ελλάδας, τον πρίγκιπα Γεώργιο. Το 1988 δημοσιεύεται το πρώτο Σύνταγμα της Κρητικής Πολιτείας.  Το 1901 προκύπτει διαφωνία ανάμεσα σε αυτόν και τον υπουργό Δικαιοσύνης Ελευθέριο Βενιζέλο. Το θέμα ήταν η ένωση με την Ελλάδα. Το 1905 γίνεται το Κίμημα του Θερίσου στα Χανιά, όπου πρωτοστατεί ο Βενιζέλος, ζητώντας την ένωση. Ο πρίγκιπας Γεώργιος αποχωρεί, η ένωση όμως δεν πραγματοποιείται ακόμη.
Νικόλας Νάκης, Λουκάς Καραστεργίου
Το 1910 ο Βενιζέλος εκλέγεται πρωθυπουργός της Ελλάδας. Η ένωση δεν έρχεται ακόμη. Η Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα πραγματοποιείται στα τέλη των 2 Βαλκανικών πολέμων, επίσημα, με την ύψωση της ελληνικής σημαίας από τους αγωνιστές Αναγνώστη Μάντακα και Χατζημιχάλη Γιάνναρη στο φρούριο Φιρκά στα Χανιά, την 1η Δεκεμβρίου 1913, όπου παραβρέθηκαν ο βασιλιάς Κωνσταντίνος και ο πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος.
Λυδία Καρυωτάκη, Δημήτρης Βαγιόκας
----------------------------------------------------------------







«Νιώθω θαυμασμό που οι πρόγονοί μας αγωνίστηκαν τόσα χρόνια για να ενωθεί η Κρήτη με τη μητέρα Ελλάδα. Όλοι έχουμε ως παράδειγμα τη γενναιότητάς τους και την πίστη τους στην πατρίδα.» Φίλιππος Κακοταρίτης
«Χαίρομαι που οι Κρητικοί πολέμησαν τόσο γενναία. Αισθάνομαι ευγνωμοσύνη που οι Κρητικοί ήθελαν να ενωθούν με την Ελλάδα διότι αυτό το σημαντικό κομμάτι είναι μέρος της χώρας μαςΛουκάς Καραστεργίου
«Σκέφτομαι πόσο δύσκολα πέρασαν οι Κρητικοί και πραγματικά συγκινούμαι πολύ. Νιώθω θαυμασμό για τον ηρωισμό και τη γενναιότητά τους.» Λυδία Καρυωτάκη
«Η Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα με κάνει υπερήφανο γιατί οι κόποι των προγόνων μου ανταμείφθηκαν.»  Άκης Μητάκος
Νιώθω συγκίνηση γιατί είμαι Κρητικιά και η Κρήτη είναι ελληνική, ούτε ενετική, ούτε τουρκική. Είμαι μια Ελληνίδα Κρητικιά!» Γεωργία Κοκκότη
«Χαίρομαι που οι Κρήτες είναι τολμηροί, δυναμικοί και θαρραλέοι! Χαίρομαι που’ μαι Κρητικός!» Γιάννης Μελισσουργάκης






 «Νιώθω θαυμασμό για τη γενναιότητα των ηρώων που πολεμούσαν χωρίς φόβο και δισταγμό. Επίσης νιώθω υπερηφάνεια γιατί ζω σ’ αυτόν τον πανέμορφο τόπο που αγωνίστηκαν και έζησαν πολύ σπουδαίοι άνθρωποι. Θεωρώ τους Κρητικούς παράδειγμα γενναιότητας και ανδρείας.» Γεωργία Βλάχου
«Είμαι Κρητικιά και είμαι περήφανη για τους προγόνους μου που πολέμησαν σκληρά για να ενωθούν με τη μητέρα ΕλλάδαΜαρία Καρυωτάκη
«Όταν σκέφτομαι τους αγώνες των Κρητών αισθάνομαι θαυμασμό και ευγνωμοσύνη.» Δημήτρης Βαγιόκας
«Νιώθω θαυμασμό για τον ηρωισμό, την επιμονή και τη γενναιότητα των ΚρητικώνΕυαγγελία Δημητρουλάκη

Χανιώτικα νέα (Σάββατο, 1 Δεκεμβρίου 2017)





Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2017

ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

ΣΤ2 ΤΑΞΗ 11ου ΔΗΜ. ΣΧ, ΧΑΝΙΩΝ
Η ΚΡΗΤΗ ΕΝΩΝΕΤΑΙ ΜΕ΅ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ


Καλοί μου φίλoι, καλό Σαββατοκύριακο!
Μέρα λαμπρή, μέρα χαράς, μέρα ευλογημένη η χθεσινή για την Κρήτη που γιόρτασε απ’ άκρη σ’ άκρη, προ πάντων, όμως στα Χανιά, την 104η επέτειο της Ενωσής της με την μητέρα Ελλάδα. Στον απόηχο αυτού του εορτασμού ο σημερινός Παιδότοπος που φιλοξενεί κάποιες απ’ τις εξαιρετικές εργασίες (κείμενα και ζωγραφιές) που μου έστειλαν τα παιδιά της Στ2 τάξης του 11ου Δημ. Σχ. Χανίων, με ταχυδρόμο τον και φίλο και συνεργάτη μου απ’ τα παλιά δάσκαλό τους, Γιώργο Κανδαράκη. Και ένας εκ των τριών δημιουργών του μοναδικού στο είδος του εκπαιδευτικού φακέλου “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος. Στα βήματά του” που εκδόθηκε από το Εθνικό Ιδρυμα που φέρει το όνομα του Εθνάρχη και το Υπουργείο Παιδείας, πριν από 11 χρόνια στο πλαίσιο του προγράμματος “Μελίνα – Εκπαίδευση και Πολιτισμός”, πριν από 11 χρόνια ο καλός αυτός δάσκαλος, (οι άλλοι δυο οι επίσης φίλοι μου δάσκαλοι Δημήτρης Καρτσάκης και Κώστας Μανωλάκης). Καθόλου τυχαία, λοιπόν, η ανάθεση του αφιερώματος σ’ αυτόν. Κι αν ασχολήθηκαν οι μαθητές του, έχοντάς τον σε ρόλο εμψυχωτή με το θέμα… Κι αν έψαξαν στις πηγές, τον προαναφερθέντα φάκελο που περιλαμβάνει τέσσερα βιβλία (Βιβλίο Ιστορικών Πληροφοριών, Διαδρομή στον Χρόνο, Βιβλίο Δραστηριοτήτων για το μαθητή και το Βιβλίο Οδηγιών για τον δάσκαλο) αλλά και άλλες… Πάντα άξιος, Γιώργο! Συγχαρητήρια και σ’ εσένα και στους μαθητές σου!
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης,
δάσκαλος





Η κατάσταση στην Κρήτη
Η Κρήτη, κατά τη δεκαετία του 1910-1012 διοικείται με το σύστημα των τριμελών επιτροπών.
Οι Κρήτες βουλευτές απαιτούν να γίνουν δεκτοί στο ελληνικό κοινοβούλιο.
Με την έναρξη όμως των Βαλκανικών Πολέμων (Οκτώβριος 1912), οι Κρήτες βουλευτές έγιναν δεκτοί στο εθνικό κοινοβούλιο. Ο Βενιζέλος στέλνει ως Γενικό Διοικητή στην Κρήτη τον Στέφανο Δραγούμη, χωρίς να διαταραχθεί το καθεστώς της αυτονομίας. Αναμένει να λυθεί το κρητικό ζήτημα με τελική έκβαση/ του πολέμου, που έχει ξεσπάσει μεταξύ των Βαλκανικών κρατών και της Τουρκίας.
Η τύχη του υπόδουλου ελληνικού πληθυσμού της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αποτελεί πρωταρχικό μέλημα της πολιτικής του Ελευθέριου Βενιζέλου.
Πιστεύει, ωστόσο, ότι η Ελλάδα δεν πρέπει να εμπλακεί μόνη της σε πόλεμο με την Οθωμανική Αυτοκρατορία και θεωρεί αναγκαία τη συμμαχία με τα άλλα βαλκανικά κράτη. Με αυτόν τον τρόπο ο Βενιζέλος καταφέρνει να σχηματιστεί μια ευρύτερη βαλκανική συμμαχία, ικανή να αντιμετωπίσει την Οθωμανική αυτοκρατορία σε μελλοντική πολεμική αναμέτρηση, που φαίνεται πλέον αναπόφεκτη.
Στα τέλη Σεπτεμβρίου του 1912, πρώτο το Μαυροβούνιο ανακοινώνει την έναρξη του πολέμου εναντίον της Τουρκίας. Η Ελλάδα θα κηρύξει τον πόλεμο εναντίον της Τουρκίας την επόμενη μέρα, πιστή στους βαλκανικούς της συμμάχους.
Τομαρά Σταυρούλα,
Παπαδάκη Χαρά

Αυτονομία και Ενωση της Κρήτης με την Ελλάδα








Ο Ε. Βενιζέλος είχε ενεργό ρόλο στα πολιτικά δρώμενα της Κρητικής Πολιτείας ως τις 8 Αυγούστου του 1910 που εκλέχτηκε ως βουλευτής και πρωθυπουργός της Ελλάδας. Τον Οκτώβριο του ίδιου χρόνου άρχισε να τακτοποιεί τις πολιτικές και εθνικές υποθέσεις της Ελλάδας. Στους Βαλκανικούς πολέμους (1912-1913) βρέθηκε  η Ελλάδα ισχυρή και ανασυγκροτημένη και κατάφερε να απελευθερώσει πολλές βόρειες επαρχίες και πολλά νησιά. Μετά από αυτές τις νίκες κατάφερε και η Κρήτη να ενωθεί με την Ελλάδα που στις 1 Δεκεμβρη 1913 υψώθηκε η ελληνική σημαία στο Κάστρο του Φιρκά στα Χανιά, ενώπιον του Ελ. Βενιζέλου και του Βασιλιά Κωνσταντίνου καθώς και πολλών αγωνιστών.
Ελενα Σκουτέλη
Ελπίδα Τσινάρη
Σταυρούλα Μπονάτου
Στ2
Η Ελλάδα μεγαλώνει
Ο Ελευθέριος Βενιζέλος είχε ένα σημαντικό ρόλο στην επιτυχία της Ελλάδας στην έκβαση των Βαλκανικών πολέμων. Το κρητικό ζήτημα λύνεται τελειωτικά στις 14 Φεβρουαρίου του 1913 κατεβάζοντας οι σημαίες των Μεγάλων Δυνάμεων και της Τουρκίας από το φρούριο της Σούδας. Με ιδιαίτερη συνθήκη μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας την 1η του Νοεμβρίου 1913, ο σουλτάνος παραιτείται από το καθεστώς του στην Κρητική επαρχία. Η Ενωση πλέον με την υπόλοιπη Ελλάδα είναι γεγονός. Ο βασιλιάς Κωνσταντίνος και ο πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος πηγαίνουν στα Χανιά και την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 1913 η Ενωση της Κρητης κηρύσσεται επίσημα. Η ελληνική σημαία κυματίζει στο φρούριο του Φιρκά με παρουσία του βασιλιά Κωνσταντίνου, του πρωθυπουργού Ελ. Βενιζέλου αγωνιστών και πλήθος κόσμου.
Μανόλης Αρχαγγελάκης

Η Ενωση






[…] Την 1η Δεκεμβρίου η Κρήτη ενσωματώθηκε και επίσημα στο ελληνικό κράτος. Ακριβώς ένα μήνα νωρίτερα (1 Νοεμβρίου 1913) ο σουλτάνος Μεχμέτ ο 5ος είχε παραιτηθεί από κάθε δικαίωμα επικυριαρχίας επί της μεγαλονήσου. Αιώνες αιμάτων και δακρύων στη μαρτυρική Κρήτη έβρισκαν επιτέλους την ιστορική τους δικαίωση.
Η επίσημη ανακήρυξη της ένωσης έγινε στα ηλιόλουστα Χανιά την Κυριακή 1η Δεκεμβρίου 1913, παρουσία του Βασιλιά Κωνσταντίνου και του πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου, μέσα σε ιδιαίτερα πανηγυρικό κλίμα.
Οι εκδηλώσεις κορυφώθηκαν στις 11.50 το πρωί, όταν οι γηραίοι αγωνιστές Αναγνώστης Μάντακας 94 ετών, και Χατζημιχάλης Γιάνναρης 88 ετών, ύψωσαν την ελληνικη σημαία στο φρούριο του Φιρκά, ενώ την ίδια ώρα ερρίπτοντο 101 κανονιοβολισμοί από τα ελληνικά πολεμικά πλοία.
Δήμητρα Φουράκη
Νεφέλη Χασαπάκη

Χανιώτικα νέα (2.12.2017)







Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2017

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΚΑΙ Ο ΓΕΡΟΣ ΕΚΟΙΤΑΖΕΝ, ΕΚΟΙΤΑΖΕ ΤΗ ΣΗΜΑΙΑ....



“ Ενας γέρος Κρητικός εστεκόταν εμπρός στην έπαλξιν του Φιρκά και εκοίταζεν, εκοίταζεν, εκοίταζε την σημαία. Είχε βγάλει το μαντήλι της κεφαλής του, ο ήλιος τον έψηνε και αυτός, ακουμπησμένος στο προπέτασμα του μώλου, εκοίταζε την σημαία. Ητο η δευτέρα ημέρα της επάρσεώς της, η τρίτη ημέρα μετά την λήξιν της διεθνούς Κατοχής. Τον αντελήφθησαν δυο τρεις περαστικοί. Εξαναπέρασαν αργότερα και αυτός εκοίταζεν, εκοίταζε την σημαία. «Τι τηνε θωρείς, καπετάνιε, τη σημαία; Δεν την εχόρτασες να τηνε θωρής; Δεν την είδες εχτές!» τον ερώτησεν ένας. «Την είδα παιδί μου την είδα χτές για τον απατό μου! Σήμερα… σήμερα τηνε θωρώ για άλλονε, για ένα σύντεκνό μου, που λαβώθηκε στα ’97 και πέθανε από την πληγή. Πριν να ξεψυχήσει, όμως, απλώνοντας τη χέρα του κατά τα Χανιά, επρόφτασε και μου είπε: “Αν εσύ ζήσεις, σύντεκνε, κι αξιωθής να δεις την σημαία μας να στηθή ετσά, στην ντάπια, να πας να τηνε δεις, να την εκαλοδής και να ’ρθης στο μνήμα μου να μου φωνάξης δυνατά. “Την είδα σύντεκνε! Κι εγώ, έννοια σου, και θα σ’ ακούσω…””. Εσώπασεν ο γέρο – Κρητικός, κοιτώντας πάντα την σημαία και αυτοί που τ’ άκουσαν εδάκρυσαν. Και τα δάκρυα έσβησαν τη περιέργειαν να μάθουν το όνομα του γέρου και το όνομα του συντέκνου του. «Ποιος ήταν ο γέρο – καπετάνιος;» ερώτησα έναν που μου έλεγε το γεγονός, μετά πάροδον δύο εβδομάδων. «Δεν το κατέχω. Δεν εσυλλογίστηκα να τον ρωτήσω. Εφύγαμε…» Εφύγαν – και ο γέρος εκοίταζε, εκοίταζε. Νικόλαος Ποριώτης: “Ο νεκρός και η σημαία”.

«Η πόλις ηγρύπνησε στολιζομένη. Εορτάζει δε και ο ουρανός, αποκατασταθείσης από της νυκτός της γαλήνης και ανατείλαντος εαρινού ηλίου. Οι δρόμοι παρουσιάζουν όψιν λειμώνων ευωδιαζόντων από τας μυρσίνας. Παντού είναι αναρτημένα Βυζαντιναί σημαίαι μεταξύ των κυανολεύκων. Συνωστίζονται παντού χωρικοί υψηλόκορμοι ζώσαι εικόνες του Θεοτοκοπούλου. Τα Κρητικόπουλα εις σμήνη κυκλοφορούν με τις φουφουλίτσες των. Από του Νικηφόρου Φωκά του εκδιώξαντος εκ Κρήτης τους Αραβας πρώτην φοράν Ελλην βασιλεύς αποβιβάζεται εις την νήσον. Η αποβάθρα ξεχαρβαλωθείσα υπό της τριημέρου θύελλης, ευπρεπίσθη το κατά δύναμιν. Μυρτοστολισμένη επίσης είναι και η έπαλξις του Φιρκά. Την πρωίαν η Κρητική Χωροφυλακή διήλθε τας οδούς σαλπίζουσα το εωθινόν. Την 6ην πρωϊνήν κατέπλευσεν η “Μυκάλη” γεμάτη Κρήτας εγκατεστημένους εν Αθήναις και Πειραιεί. Την 7ην εσημειώθη ο “Αβέρωφ” (“Η μεγάλη εορτή της Ενώσεως”, εφ. “Εστία”).

«Για την μεγάλην και ξεχωριστήν πανήγυριν μιας φυλής ανδρείων, που δεν εταπεινώθηκε ποτέ στους ισχυρούς αλλ’ ούτε εις τον τύραννον εμπρός χαμήλωσε το μέτωπον, μεγάλα έπρεπε τιμής και ανδρείας τρόπαια να υψωθούν και με παιάνας και αγώνας γυμνικούς, σαν τους παληούς καλούς καιρούς, να τιμηθή η ημέρα της Ενώσεως. Και η Κρήτη απ’ άκρη σ’ άκρη, πολιτείες και χωριά, τρεις να προσφέρει ημέρες και τρείς νύκτες συνεχείς στους γέρους καπετάνιους, και στα ανδρεία της παιδιά κάθε μοσχάρι σιτευτό και κάθε εκλεκτό κρασί, γεύματα και συμπόσια Ομηρικά, κάτι σαν είδος κοινωνίας θεϊκής, κάτι που να τιμά και ν’ ανασταίνει μαζί με την σημερινή χαρά το μεγαλείον και την δόξαν του πρώτου και του πειο αρχαϊκού πολιτισμού. Και στους γέρους καπετάνιους και στα λεβεντόπαιδα, κρασί νέκταρ να κερνούνε κόρες διαλεχτές με κορμιά κυπαρισσένια κι αρχοντιά πολλή, Καριάτιδες της Κρήτης ολοζώντανες. Και χορούς εις τις πλατείες και εις τους αγρούς να χορεύουν τρεις ημέρες και τρεις νύκτες με της λύρας το τραγούδι το εξεχωριστό για την νίκην και την δόξαν της μητέρας της μεγάλης και τρανής. Κ. Παρρέν (“Εφημερίς των Κυριών”).

«Ο Εθνικός ύμνος -ο ελληνικός εθνικός ύμνος- στο φρούριο του Φιρκά. Η Ενωση της Κρήτης με την Ελλάδα. Παλέψαμε τόσο γι’ αυτή, ναι. Αλλα έμοιαζε τόσες φορές με μακρινό όνειρο που το κυνηγούσαμε μόνο και μόνο επειδή δΕν αντέχαμε να λιγοψυχήσουμε, κι ας ξέραμε πως δε πιάνεται. Αναρωτιόμουνα συχνά αν θα έφτανα να το ζήσω, και το ζω πριν φτάσω ούτε τα σαράντα μου. Από τους πατριώτες μας, μου φαίνεται πως δεν βλέπω κανέναν που να μην κλαίει. Οι κραυγές του κόσμου μέσα κι έξω από το φρούριο, “Ζήτω η Κρήτη! Ζήτω η Ελλάδα. Βενιζέλος”, μοιάζουν να βγαίνουν από λαρύγγια θηρίων. Ο Βενιζέλος γυρίζει προς τα πίσω και μου ψιθυρίζει, την ώρα που οι δυο γέροι οπλαρχηγοί, ο Αναγνώστης Μάντακας και ο Χατζημιχάλης Γιάνναρης, ανεβαίνουν να υψώσουν την ελληνική σημαία, Πολυχρόνης Κουτσάκης “Οταν ήταν ευτυχισμένος”.

Χανιώτικα νέα (1 Δεκεμβρίου 2017)