Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Άγιο Όρος. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Άγιο Όρος. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή 28 Ιουνίου 2019

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
«Το Αγιον Ορος είναι μια πρωτότυπη Πολιτεία. Ενα μικρό κράτος μέσα στο κράτος της Ελλάδος! Ναι, καλά άκουσες! Το κράτος αυτό όσο κι αν σου φαίνεται παράξενο, έχει δικούς του νόμους και δικό του συμβούλιο. Και επίσης, σ’ αυτή την ιδιαίτερη Πολιτεία, που ονομάζεται και “Περιβόλι της Παναγίας”, δεν επιτρέπεται η παρουσία γυναικών! Κι αυτό, γιατί οι κάτοικοί της, οι καλόγεροι δηλαδή, είναι αφιερωμένοι στον Θεό και στην προστασία της Παναγίας! Δεν πρέπει να έχουν καμία άλλη έγνοια».
«Για τους μοναχούς του Αγίου Ορους η κάθε μέρα είναι διαφορετική από τη δική μας που ζούμε έξω απ’ αυτό. Η καινούργια μέρα γι’ αυτούς ξεκινάει με τη δύση του ήλιου! Καλά άκουσες. Οταν δηλαδή δύει ο ήλιος υπολογίζουν ότι είναι μεσάνυχτα! Γι’ αυτό τρώνε μεσημεριανό κατά τις δέκα το πρωί, αφού προηγουμένως έχουν προσευχηθεί ώρες και ώρες μέσα στην εκκλησία. Το πρόγραμμά τους χωρίζεται σε τρία οκτάωρα, ένα για ξεκούραση και ύπνο, ένα για εργασία και ένα για προσευχή. Επίσης, πρέπει να ξέρεις ότι όλα τα Μοναστήρια λειτουργούν με το παλιό ημερολόγιο, δηλαδή με καθυστέρηση 13 ημερών σε σχέση με το δικό μας. Είπαμε απ’ την αρχή ότι οι μοναχοί δεν αλλάζουν εύκολα τις συνήθειές τους. Γι’ αυτό και κατάφεραν να διατηρήσουν την ιδιόμορφη κοινότητά τους αναλλοίωτη για πάνω από χίλια χρόνια».
«Ε! λοιπόν το Αγιον Ορος είναι από τα πιο φιλόξενα μέρη σ’ ολόκληρη τη γη. Οταν φτάνει κάποιος επισκέπτης σ’ ένα μοναστήρι, τον υποδέχεται ο Αρχοντάρης, έτσι λέγεται αυτός που φροντίζει τους επισκέπτες, στον ειδικό χώρο που λέγεται Αρχονταρίκι. Του προσφέρουν ένα κέρασμα, που συνήθως είναι καφές, λουκούμι και νερό, και μετά του δείχνουν πού μπορεί να κοιμηθεί. Για όσες μέρες μείνει στο μοναστήρι, χωρίς να πληρώσει τίποτα, μοιράζεται με τους μοναχούς τον τρόπο ζωής τους! Παρακολουθεί τις θείες Λειτουργίες, τρώει από το φαγητό τους, βοηθάει στις δουλειές τους, και το κυριότερο απολαμβάνει τη φιλία τους. Μην ξεχνάς αυτό που είπαμε: Οι μοναχοί δεν προσεύχονται μόνο για τους εαυτούς τους, αλλά και για όλους εμάς».
«Από το 2019 στο Κέντρο Πολιτισμού της Ιερισσού λειτουργεί μόνιμα η έκθεση της μεγάλης συλλογής έργων του Ελληνα καλλιτέχνη Ευθύμη Βαρλάμη, με θέμα το Αγιον Ορος. Είναι η φημισμένη συλλογή, που, αφού ταξίδεψε σε διάφορα μέρη του κόσμου, η δημοτική αρχή εξασφάλισε τη μόνιμη φιλοξενία και λειτουργία της στην Ιερισσό. Οι άνθρωποι του Δήμου, που φαίνεται πως αγαπούν και νοιάζονται για τον τόπο τους, φρόντισαν να κάνουν μέσα στο Πολιτιστικό Κέντρο και μια ειδική αίθουσα προβολής. Σ’ αυτήν, προβάλλεται σε τρισδιάστατη μορφή, μια καταπληκτική ταινία του Δημήτρη Καλαϊτζή με την ιστορία του Αγίου Ορους. Ετσι η μεγάλη έκθεση των έργων του Βαρλάμη, μαζί με την ταινία, δίνουν την ευκαιρία και στις γυναίκες αλλά και σε όσους δεν μπορούν να επισκεφθούν το Αγιον Ορος, να κοινωνήσουν κάτι από τη λάμψη και τη μυσταγωγία του».
Αποσπάσματα απ’ την ιδιαίτερα επιμελημένη και καλαίσθητη πληροφοριακή παιδαγωγική έκδοση για τη φημισμένη συλλογή των έργων ζωγραφικής του διάσημου σφαιρικού καλλιτέχνη Ευθύμη Βαρλάμη με θέμα το Αγιο Ορος του Πειραματικού Εργαστηρίου Βεργίνας (εκδότης: Κέντρο Πολιτισμού Ιερισσού Επιμέλεια: Αστέρης Νένος Κείμενα: Ευδοκία Κακατσάκη, Παύλος Τροχόπουλος) “Το Αγιον Ορος για όλους” ο τίτλος της.
Ο Βαρλάμης και το Αγιον Ορος
Ο Ευθύμης Βαρλάμης (1942-2016) ήταν Ελληνας της διασποράς. Γεννήθηκε στην Βέροια, αλλά έφυγε νέος για να σπουδάσει στην Αυστρία όπου και έμεινε για την υπόλοιπη ζωή του. Οι κριτικοί που ασχολούνται με το έργο του, τον χαρακτηρίζουν αναγεννησιακό καλλιτέχνη. Γιατί, όπως οι μεγάλοι καλλιτέχνες της Αναγέννησης, έτσι κι αυτός ήταν πολυπράγμονας και απίστευτα δημιουργικός. Ο Βαρλάμης είναι από τους πολύ λίγους καλλιτέχνες που δημιούργησε πολύ μεγάλες συλλογές ζωγραφικής αφιερωμένες σ’ ένα θέμα. Πρώτη η αφιερωμένη στον Μεγαλέξανδρο (περισσότεροι από 1000 πίνακες) για ν’ ακολουθήσουν άλλες για τον Χριστό, τον Απόστολο Παύλο, τα Βουνά της Ελλάδας και για το Αγιον Ορος…
Ο Βαρλάμης σύμφωνα με τα γραφόμενα στην παιδαγωγική έκδοση “Το Αγιον Ορος για όλους”, άρχισε πρώτα να ζωγραφίζει τα μοναστήρια και τα τοπία της Αθωνικής Πολιτείας. Τα έργα του είναι μεγάλων διαστάσεων γιατί ήθελε όταν εκτίθενται μέσα σε ένα χώρο, να μας περιβάλλουν. Στη συνέχεια σκέφτηκε ότι πρέπει να δείξει και τους κατοίκους των μοναστηριών, τους μοναχούς. Και βάλθηκε να τους ζωγραφίζει με αγάπη, σεβασμό και ευαισθησία. Οταν τέλειωσε με το Δωμάτιο των Μοναχών, συνέχισε να έχει κι άλλες πολλές και σπουδαίες εμπνεύσεις από το Αγιο Ορος που μπορεί να τις δει κανείς υλοποιημένες στο Κέντρο Πολιτισμού της Ιερισσού…΄
Χανιὠτικα νέα (Παρασκευή, 28.6.2019)

Παρασκευή 21 Ιουλίου 2017

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ


ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ


ΕΔΩ ΚΑΡΥΕΣ


Και οι σημερινές στάσεις, όπως και οι προηγούμενες (Τρίτη, 18 Ιουλίου) αγιορείτικες. Πολλά, πάμπολλα αυτά που “έζησα” κατά τη διάρκεια του οδοιπορικού μου (11-15 Ιουλίου) στο Περιβόλι της Παναγίας και “απαιτούν” γράψιμο. Πάμε κι όσα χωρέσουν… Ευλογείτε!

Μια απ’ τις “δυνατές” γνωριμίες μου στο Όρος, όταν το επισκέφθηκα πριν από 22 χρόνια κι αυτή με τον πατέρα Πέτρο. Πέρασα απ’ την καλύβα του πηγαίνοντας με τα πόδια, ντάλα μεσημέρι, απ’ τη Μονή Γρηγορίου, στη Μονή Σίμωνος Πέτρας, με την ελπίδα ότι θα τον συναντήσω, ωστόσο βρήκα την εξώπορτά της κλειστή. Το πιο πιθανό ότι πέθανε, σκέφτηκα επιστρέφοντας, όταν την βρήκα πάλι κλειστή. Τι χαρά, χαρά ανεκλάλητη για μένα, όταν τον συνάντησα λάμποντα όπως τότε, παρά τα χρόνια του, μετά το απόδειπνο στην αυλή της Μονής Γρηγορίου! Και τι δώρο δώρο ακριβό, η ποιητική του συλλογή “Κραυγή Αθωνικής Σιωπής” που μου έφερε, λίγο αργότερα, ενώ άρχιζε η αγρυπνία! «Ευλογία Κυρίου και έλεος»!

Μονή Καρακάλου. Μια στάση εδώ πριν συνεχίσω με τα πόδια, πάντα με το σακίδιο στην πλάτη, για τη Μονή Φιλοθέου, όπου θα διανυκτερεύσω απόψε, τρίτη μέρα της επίσκεψής μου στο Ορος. Οποία έκπληξις! Η λειτουργία δεν έχει τελειώσει κι ας είναι ο ήλιος ψηλά. Ξετρουλιαχτό από κόσμο το Καθολικό της Μονής, που πανηγυρίζει σήμερα τους Δώδεκα Αποστόλους, ιερουργούντος του κρητικής καταγωγής μητροπολίτη Κατάρ κ. Μακαρίου. Ο “ένδοξός μας βυζαντινισμός” για να θυμηθώ τον Κ.Π. Καβάφη, σ’ όλο του το μεγαλείο. Πλούσια και πανηγυρική η Τράπεζα που ακολουθεί. Τι θαύμα κι αυτό να φροντίσει η Παναγία να μη μείνω δίχως φαγητό, (και τέτοιο φαγητό) καθώς έπρεπε να φύγω με το λεωφορειάκι απ’ τη Μονή της Μεγίστης Λαύρας αξημέρωτα, πριν τελειώσει εκεί η λειτουργία. Και τι ευλογία οι “καρακάλιες” γνωριμίες, ιδιαίτερα αυτή με τον πατέρα Γεδεών απ’ την Καμάρα Κουμούλη!

Μονή Φιλοθέου, στο Μοναστήρι των Λουλουδιών και των Βιβλίων, ώρα δειλινού μετά το απόδειπνο. Κάτω απ’ την τεράστια φλαμουριά, εκτός των τειχών. Ολοι μια παρέα. Ενας Καβαλιώτης φορτηγατζής με τον 25χρονο γιο του, που ήρθε λέει από τη Γερμανία, όπου έχει μεταναστεύσει για να κουβεντιάσει με τον πνευματικό του. Ενας Τσέχος Μίκαελ τ’ όνομά του, ορθόδοξος μαζί με τον εννιάχρονο γιο του κι έναν θείο του απ’ την Κόνιτσα. Ενας Ελληνοϊταλός, καθολικός αυτός, ο Mino Calise, που ξέρει όλη την Αποκάλυψη του Ιωάννη και σχεδόν όλα τα ποιήματα του Σολωμού απ’ έξω, και που ήρθε εδώ μαζί με έναν φίλο του απ’ την Κέρκυρα… Ενας μοναχός που μουρμουρίζει διαρκώς την ευχή «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με» κι εγώ. Κουβέντα, κουβέντα μεγάλη επί παντός επιστητού, προπάντων για «την σωτηρία της ψυχής μας», που όπως επιμένει να λέει ο ανιψιός μου, ο Σταμάτης ο Κραουνάκης, είναι πολύ μεγάλο πράγμα. Ωστόσο δίπλα μας, ένας νεαρός, θα ’ναι δεν θα ’ναι 20 χρονών, μιλά ασταμάτητα από το κινητό του με κάποιον, για την απόφαση που πήρε να μείνει για πάντα εδώ… Πρέπει να είναι η μητέρα του, είναι σίγουρα η μητέρα του.

«Ο κάθε άνθρωπος έχει 50% υποχρεώσεις και 50% δικαιώματα. Εάν παραβιαστεί αυτή η ισορροπία ή γίνεται σκληρός και απάνθρωπος ή γίνεται άβουλος και τον ποδοπατούν οι συνάνθρωποί του. Ακόμη οι πονηροί χρησιμοποιούν τους αγαθούς ως γέφυρα για να επιβάλλουν τα σχέδιά τους». Διαβάζω και ξαναδιαβάζω το κείμενο αυτό που έχει γράψει και βάλει μαζί με άλλα στην πόρτα της καλύβας του, ο Γέροντας που συναντήσαμε (μαζί μου ο Mino και ο φίλος του) καθ’ οδόν απ’ τις Καρυές στο Κουτλουμούσι. Τον λένε Ιούστο και υπήρξε, όπως μας είπε υποτακτικός του Οσίου Παϊσίου. Τι καλά να κρατούσε περισσότερο η κουβέντα που κάναμε! Τι καλά να είχα περισσότερο χώρο!















Τρίτη 18 Ιουλίου 2017

ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΔΩ ΜΙΑ ΣΤΑΣΗ ΕΚΕΙ

ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΑ

ΣΤΟΝ ΤΑΡΣΑΝΑ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΜΕ ΚΟΖΑΝΙΤΕΣ ΦΙΛΟΥΣ


Αναπάντεχη ευλογία η επίσκεψή μου στο Αγιο Ορος, η επιστροφή μου στο Περιβόλι της Παναγίας, ύστερα από 22 χρόνια. Από πού ν’ αρχίσω και πώς να τελειώσω! Ποια απ’ όλα όσα συνέλεξαν τα “ακρωτήρια της ύπαρξής” μου απ’ όλα όσα είδα, άκουσα, γεύτηκα, μυρίστηκα, άγγιξα, σκέφτηκα και ένιωσα και κατέγραψε το μολυβάκι μου να συμπεριλάβω! Πάμε, κι ό,τι με φωτίσει η Χάρη της, η Πάντων Χαρά, η Πορταΐτισσα, η Βηματάρισσα, για να χρησιμοποιήσω τρία μόνο απ’ τις εκατοντάδες των ονομάτων της Παναγίας.


Και για να συναντήσω τον για χρόνια “εμβληματικό” ηγούμενό της, τον αρχιμανδρίτη Γεώργιο Καψάνη, άρχισα την επίσκεψή μου στο Ορος από τη Μονή Γρηγορίου. Αξέχαστη η κουβέντα που είχα κάνει, κάτω απ’ τον γέρο-πεύκο που βρίσκεται έξω απ’ την πόρτα της Μονής, στα μπροσπόδια του Σιγγιτικού Κόλπου, το τελευταίο βράδυ της τελευταίας μου επίσκεψης, με τον σοφό Γέροντα, που άφησε μια διαγραφόμενη λαμπρή καθηγητική καριέρα στη Νομική Σχολή στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης για να γίνει μοναχός. Τον βρήκα να με περιμένει στον τάφο του, έναν απέριττο χωμάτινο τάφο, μαζί μ’ αυτούς άλλων προαπελθόντων πατέρων στο Κοιμητήριο της Μονής. “Εκοιμήθη” πριν από 3 χρόνια, στις 26/5/2014, συγκεκριμένα στα 79 του χρόνια, όπως διαβάζω στον ξύλινο σταυρό του τάφου του, στον οποίο βασιλεύουν οι βασιλικοί και οι καντιφέδες, πριν απ’ το “Προσδοκώ Ανάστασιν νεκρών”. «Αν πεθάνεις πριν πεθάνεις, δε θα πεθάνεις όταν πεθάνεις». Η φράση αυτή της αγιορείτικης σοφίας στον νου μου, φεύγοντας απ’ τον τάφο, για να συναντήσω τον πατέρα Πέτρο, την άλλη παλιά γνωριμία μου της Μονής Γρηγορίου…


Φακές ανάλαδες (νοστιμότατες πάντως) το κύριο πιάτο, χθες στην Τράπεζα της Μονής Γρηγορίου, μετά τον εσπερινό. Πλούσια τα ελέη σήμερα, μετά την λειτουργία, όπως σ’ όλες τις Μονές του Ορους, άλλωστε που ακολουθούν το παλιό ημερολόγιο και γιορτάζουν με 13 μέρες διαφορά τους πρωτοκορυφαίους Αποστόλους Πέτρο και Παύλο. Ψάρι ψητό, ένα για τον καθένα, πατάτες ψητές, τομάτα, αγγούρι, ψωμί, κρασί, ροδάκινα! Τα πάντα πάνω στα τραπέζια, μέχρι και οδοντογλυφίδες.

Κάθομαι μαζί με τους τέσσερις Κοζανίτες που γνώρισα χθες στην Αγρυπνία, κι ακούμε όπως όλοι, μοναχοί και προσκυνητές, τον λόγο του Γρηγορίου Παλαμά περί αγάπης, που διαβάζει απ’ τον άμβωνα, αισθαντικά ο έχων το διακόνημα του αναγνώστη μοναχός. Τρώγοντας. Δι’ ευχών των Αγίων Πατέρων ημών…


Τραπεζάκι μου το περβάζι του παραθύρου του δωματίου που θα με φιλοξενήσει μαζί με δύο άλλους προσκυνητές απ’ τη Θεσσαλονίκη τη δεύτερη νύχτα της παραμονής μου στο Ορος. Εδώ γράφω τις εντυπώσεις μου, με το που τακτοποιώ την “περιουσία” μου που την κουβαλώ σ’ ένα σακίδιο. Μεσημέρι. Τυπικό καλοκαιρινό μεσημέρι, στη Μονή της Μεγίστης Λαύρας. Απέναντί μου η εκκλησία της Παναγίας της Κουκουζέλισσας… Λίγο πιο κάτω το Καθολικό, όπου και ο τάφος του Ιδρυτή της Μονής, της πρώτης τη τάξει Μονής του Ορους, του Αγίου Αθανασίου του Αθωνίτη. Αφήνω το μολύβι και αφήνομαι ν’ ακούω τα τζιτζίκια – μοναχούς που ψάλλουν το απολυτίκιό του…

Χανιώτικα νέα (18.07.2017)

Κυριακή 16 Ιουλίου 2017

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ

ΤΡΙΤΗ, 11 ΙΟΥΛΙΟΥ (28 ΙΟΥΝΙΟΥ)*: Ουρανούπολη- Μονή Γρηγορίου (με το ταχύπλοο ("Μικρή Αγία Άννα"), Μονή Γρηγορίου-Μονή Σίμωνος Πέτρας (με τα πόδια), Μονή Σίμωνος Πέτρα-Μονή Γρηγορίου (με τα πόδια)
ΣΤΗ ΜΟΝΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ. Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΜΟΝΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ΠΟΥ ΕΠΙΣΚΕΦΤΗΚΑ ΤΟ 1995.... Η ΠΡΩΤΗ ΠΟΥ ΕΠΙΣΚΕΦΤΗΚΑ ΕΦΕΤΟΣ

ΝΑ ΑΝΕΒΑΙΝΕΙΣ ΣΤΗ ΣΙΜΩΝΟΣ ΠΕΤΡΑ ΝΤΑΛΑ ΜΕΣΗΜΕΡΙ, ΙΟΥΛΙΟ ΜΗΝΑ...



ΤΕΤΑΡΤΗ, 12 ΙΟΥΛΙΟΥ (29 ΙΟΥΝΙΟΥ): Μονή Γρηγορίου- Δάφνη (με το καράβι "Αγία Άννα"), Δάφνη-Καρυές (με λεωφορείο), Καρυές-Μονή Μεγίστης Λαύρας (με λεωφορειάκι)
ΣΤΟΝ ΤΑΡΣΑΝΑ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΜΕ ΚΟΖΑΝΙΤΕΣ ΦΙΛΟΥΣ


ΣΤΗ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΚΥΠΑΡΙΣΣΙ ΤΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΤΟΥ ΑΘΩΝΙΤΗ



ΠΕΜΠΤΗ, 13 ΙΟΥΛΙΟΥ (30 ΙΟΥΝΙΟΥ): Μονή Μεγίστης Λαύρας-Αρσανάς Μονής Καρακάλου (με λεωφορειάκι), Αρσανάς Μονής Καρακάλου-Μονή Καρακάλου (με τα πόδια), Μονή Καρακάλου-Μονή-Φιλοθέου (με τα πόδια)


ΜΟΝΗ ΦΙΛΟΘΕΟΥ: TO MONΑΣΤΗΡΙ ΤΩΝ ΛΟΥΛΟΥΔΙΩΝ



ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 14 ΙΟΥΛΙΟΥ (1 ΙΟΥΛΙΟΥ): Μονή Φιλοθέου- Καρυές (με λεωφορειάκι), Καρυές-Καλύβα Γέροντα Ίούστου- Μονή Κουτλουμουσίου (με τα πόδια), Μονή Κουτλουμουσίου- Καρυές (με τα πόδια), Καρυές- Μονή Βατοπεδίου (με λεωφορειάκι)

ΕΔΩ ΚΑΡΥΕΣ!
ΒΑΤΟΠΕΔΙ: TO AΡΧΟΝΤΙΚΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ


ΣΑΒΒΑΤΟ, 15 ΙΟΥΛΙΟΥ (2 ΙΟΥΛΙΟΥ):  Μονή Βατοπεδίου- Λιμανάκι Μονής Βατοπεδίου (με τα πόδια), Λιμανάκι Μονής Βατοπεδίου- Ιερισσός (με το καράβι "Παναγιά)

ΤΟ "ΠΑΝΑΓΙΑ" ΜΑΣ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΒΓΑΛΕΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ....






* Στο Άγιο Όρος τηρείται το παλιό ημερολόγιο






ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ....